Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bygga en HTPC, helt vilsen.

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 October 2008 - 16:11

Thermal
  • Thermal
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Hallå,

Efter ett par år här har jag börjat titta mer och mer på denna forumdel och jag börjar bli ruggigt sugen på en HTPC lösning. Jag kan ju börja med vad jag vill ha och kunna göra, jag vill kunna titta på och spela in digital tv från Com Hem, spela upp filmer på dvd och blu-ray i full HD samt filmer och tv serier i diverse format från hårddisk. Den ska vara dedikerad till detta, alltså ingen kraft ska slösas bort på spelande öht. Jag har satt en budget på ca 10-12 tusen kr men den kan ökas.

Nu till det svåra,, hårdvaran! Intel eller AMD processor och moderkort till det. ATI eller GeForce grafikkort? Ska det vara integrerat eller fristående? FireDTV eller FloppyDTV tvkort? Hårddisk, WD, Seagate, Samsung eller nåt annat? Gärna runt 1 TB. Chassi, finns en uppsjö men vad är skillnaden, tysthet, enkla att bygga i? Mitt krav är att det är i silver och stilrent :) Att den ska vara tyst behövs väl knappast påpekas heller.

Alla råd tas tacksamt emot! Jag har 5 veckors semester framför mig och med tanke på vädret behöver jag något att sysselsätta mig med.

Redigerat av Thermal, 06 November 2008 - 22:09.

Postad 30 October 2008 - 16:32

d97jro
  • d97jro
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0
Det finns flera pågående trådar som svara på precis den fråga som du just ställde. Ta och sök lite i forumet, så kommer du säkert att hitta matnyttig information (och med tanke på semestern och vädret har du ju tid att läsa på ordentligt). Det är även flera av dem som även byggt ihop sina datorer och kan svara på om det blev så bra som de hade tänkt sig, så utnyttja möjligheten att kika på hur folk redan har gjort så slipper du uppfinna hela hjulet själv. Här finns massvis med bra grejer i forumarkiven!

Postad 30 October 2008 - 16:38

d97jro
  • d97jro
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0
...här, till exempel:

https://www.minhembi...howtopic=213900

Postad 31 October 2008 - 11:30

JohanOscarPersson
  • JohanOscarPersson
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Glöm inte att titta upp det vanliga: recensioner och omdömen om produkterna du köper. Alltid ett bra tips :rolleyes:

Postad 31 October 2008 - 15:48

Thermal
  • Thermal
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Sådär!

Nu har jag letat och läst ännu mer så nu har jag satt ihop ett paket jag skulle vara tacksam om ni ville kommentera.
Jag är lite osäker på om processor och moderkort funkar ihop, kortet är AM+ medans prollen bara är AM? Annars ser konfigurationen ut så här:

Det blir MICROSOFT WINDOWS VISTA ULTIMATE W/SP1 ENG DVD som operativsystem, pris på Dustin Home med lite kablar o andra smågrejer blir 12655 kr. Går säkert att få lite billigare men jag vill få allt från samma ställe + att de är bra att ha o göra med.

Redigerat av Thermal, 31 October 2008 - 15:51.

Postad 31 October 2008 - 16:19

d97jro
  • d97jro
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0
En säkerligen dum fråga, men i alla fall: det är 64-bitars Vista du ska köpa, väl?

Postad 31 October 2008 - 16:24

Thermal
  • Thermal
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

En säkerligen dum fråga, men i alla fall: det är 64-bitars Vista du ska köpa, väl?

Det levereras med både 32 och 64-bitars installationsskivor, men naturligtvis kör jag 64 varianten. Hur tycker du att paketet ser ut annars? Passar processorn och moderkortet ihop? Det har hänt en del sedan jag byggde ihop en dator sist, 2001

Edit: Tänker också använda 4Gb minne, det är väl bara dumsnålt att bara köra på 2?

Redigerat av Thermal, 31 October 2008 - 16:26.

Postad 01 November 2008 - 17:04

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

....

Det blir MICROSOFT WINDOWS VISTA ULTIMATE W/SP1 ENG DVD som operativsystem, pris på Dustin Home med lite kablar o andra smågrejer blir 12655 kr. Går säkert att få lite billigare men jag vill få allt från samma ställe + att de är bra att ha o göra med.

Hur kan det kosta 12kkr? Räknat fel?

Postad 01 November 2008 - 20:53

Thermal
  • Thermal
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Hur kan det kosta 12kkr? Räknat fel?

Nej,, skrev 12655 med kablar o lite andra smågrejer.
Smågrejer = tangentbord, mus, annan kylare osv. Listade bara de saker som hade med själva datorn att göra.

Postad 04 November 2008 - 10:09

d97jro
  • d97jro
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0

Det levereras med både 32 och 64-bitars installationsskivor, men naturligtvis kör jag 64 varianten.

Utmärkt; det påverkar rätt mycket om huruvida man tycker att komponenterna är väl valda eller ej. ;-)

Hur tycker du att paketet ser ut annars? Passar processorn och moderkortet ihop? Det har hänt en del sedan jag byggde ihop en dator sist, 2001

Det har förstås hänt mycket, men samtidigt är alla grundprinciper för datorsystem samma nu som då, bara det att det är nya komponenter och högre hastigheter med mindre energiförbrukning.

Chipset AMD 780G verkar ha fått fin uppskattning både vad gäller prestanda och energiförbrukning: http://techreport.com/articles.x/14261 (läs även vad de skriver om Gigabyte-moderkortet där). Det känns ju också som ett safe bet att ha AMD-chipset och AMD-processor tillsammans, och det verkar som om dessa två komponenter tagits fram för att funka fint ihop.

Edit: Tänker också använda 4Gb minne, det är väl bara dumsnålt att bara köra på 2?

Ja, det tycker jag att du har helt rätt i. Jag tror att det smartaste pris/prestanda-alternativet är att köpa 2 * 2 GB att stoppa in. (Sedan kan du i framtiden stoppa in 2 * 2 GB till, alt. stoppa in 2 * 4 GB till, eller byta ut de du har och fylla upp till max med 4 * 4 GB.) Men se framför allt till att du inte köper för långsamt minne! Vad jag kan se så kör moderkortet minnen upp till 1066 MHz, så köp inte långsammare minnen vad du än gör. (Gigabyte har en lista över kompatibla minnen på http://www.gigabyte....s2h_rev.2.0.pdf; dessa listor är på intet sätt kompletta, d.v.s. även andra minnen kan förstås passa fint, men det är ändå bra information att tillgå.)

Postad 06 November 2008 - 21:44

Thermal
  • Thermal
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Jahaja, då fick jag alla delar idag och jag fick ihop det (antar jag) Men jag har redan stött på patrull,, allting startar upp som det ska, fläktar, hårddisk osv men jag får ingen bild på monitorn! När jag drar ur VGA kabeln så säger monitorn "no signal" som sig bör men så fort jag kopplar in den verkar det som att den går i standby. Mycket irriterande! Jag har ström på moder kortet i och med att processorfläkten går, det är ungefär så långt jag har kommit i felsökningen. Kan det vara så enkelt att det är någon annan bildutgång som är default?

All hjälp tas som vanligt mycket tacksamt emot!

Postad 06 November 2008 - 22:52

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Jahaja, då fick jag alla delar idag och jag fick ihop det (antar jag) Men jag har redan stött på patrull,, allting startar upp som det ska, fläktar, hårddisk osv men jag får ingen bild på monitorn! När jag drar ur VGA kabeln så säger monitorn "no signal" som sig bör men så fort jag kopplar in den verkar det som att den går i standby. Mycket irriterande! Jag har ström på moder kortet i och med att processorfläkten går, det är ungefär så långt jag har kommit i felsökningen. Kan det vara så enkelt att det är någon annan bildutgång som är default?

All hjälp tas som vanligt mycket tacksamt emot!

Du har förstås testat att göra en CMOS reset?

Postad 06 November 2008 - 23:06

Thermal
  • Thermal
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Du har förstås testat att göra en CMOS reset?

Troligen en extremt dum fråga, men vad är det? Det har jag inte gjort för att klargöra.

Postad 07 November 2008 - 11:14

Dr. Troll
  • Dr. Troll
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Det ska stå i bruksen till ditt moderkort. Den kan va en jumper som flyttar om, dra ur batteriet och sätta tillbaka eller kanske trycka på en knapp.

Postad 07 November 2008 - 15:44

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Troligen en extremt dum fråga, men vad är det? Det har jag inte gjort för att klargöra.

Här är 2370000 svar på det:

http://www.google.se...m...kning&meta=

Den första länken duger alldeles utmärkt ;)

Redigerat av dunde, 07 November 2008 - 15:45.

Postad 22 November 2008 - 21:03

Thermal
  • Thermal
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Lite sen uppdatering men jag var tvungen att oväntat åka iväg på jobb mitt i semestern :D

Jag har gjort en CMOS reset genom att ta ur batteriet,, det har varit ur i två veckor så det borde räcka,,, Men det blir fortfarande inte en tillstymmelse till bild, har testat alla utgångar. Dioderna blinkar inte till på tangentbordet, det kommer inga signaler från moderkortet heller. Det är bara död,,

Jag vill ju så förtvivlat få igång den, några andra förslag?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.