Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Behöver råd inför bakhögtalarköp

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
B&W 686 (Surroundhögtalare) 58 8,85 (34) Inga priser
B&W DS3 (Surroundhögtalare) 40 9,17 (18) Inga priser
B&W HTM61 (Centerhögtalare) 205 9,39 (46) Inga priser
B&W M-1 (Surroundhögtalare) 53 8,98 (43) 3 098:-
Mirage Omni 150 (Surroundhögtalare) 15 9,25 (4) Inga priser
32 relaterade trådar
B&W-klubben (535 inlägg) 2 år sedan
Köpråd - Högtalarpaket för surround 15-30000 (68 inlägg) 2 år sedan
Förstärkare till ett par B&W M1 (liten och smidig) (7 inlägg) 5 år sedan
Tips om ett mindre hemmabiosystem med design?? (0 inlägg) 6 år sedan
Söker lite tips till vardagsrummet (6 inlägg) 7 år sedan
Vilken förstärkare till b&w m1 pv1 (2 inlägg) 8 år sedan
B&W DS6 S3 VS B&W DS3 (3 inlägg) 9 år sedan
b&w (1 inlägg) 10 år sedan
686 vs 685 till medelstort rum (5 inlägg) 10 år sedan
Dali Fazon vs B&W M-1 (7 inlägg) 10 år sedan
Surround lösning till B&W DM683, HTM61 & DS3 (33 inlägg) 10 år sedan
*B&W* gamla 600-serien vs. nya 600-serien (8 inlägg) 10 år sedan
Hemmabio-förstärkare till B&W DM643 som frontar (2 inlägg) 10 år sedan
B&W DM 686? (7 inlägg) 11 år sedan
B&W M-1 (MT-25) eller KEF 3005SE (12 inlägg) 11 år sedan
Tips Hemmabio paket (små högtalare & design) (4 inlägg) 12 år sedan
B&W M1 (32 inlägg) 12 år sedan
HK 3490 med B&W DM686? (3 inlägg) 12 år sedan
HK HKTSS30 vs. Elac Starlet vs. B&W M-1 (9 inlägg) 12 år sedan
B&W DS3 - HiFiklubben 3000:- dyrare än resten av världen. Alternativ? (14 inlägg) 12 år sedan
B&W Högtalare, dm683 ihop med htm62 (32 inlägg) 12 år sedan
Snygga stativare för 3000-5000kr (21 inlägg) 13 år sedan
Min Ljudresa (121 inlägg) 13 år sedan
tips på bakhögtalare (10 inlägg) 13 år sedan
*Officiell tråd: B&W DM600S4* (52 inlägg) 13 år sedan
Nya högtalare (21 inlägg) 14 år sedan
b & w M1 Vs Canton CD 220 eller annat? (0 inlägg) 14 år sedan
PM: Fjärde generationen från Bowers & Wilkins på väg! (451 inlägg) 14 år sedan
Införskaffa hemmabiosystem, val av reciever? (8 inlägg) 14 år sedan
satelliter för stereo (2.1 system) (5 inlägg) 15 år sedan
Någon som vill tycka till om det här upplägget? (5 inlägg) 15 år sedan
B&W Mini Theater M1 vs Intinity Modulus II (7 inlägg) 15 år sedan

Postad 02 november 2008 - 00:00

KonradA
  • KonradA
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Har precis beställt B&W 683 golvhögtalare, HTM61 center, och 686 surroundhögtalare. De sistnämnda är jag lite osäker på. Är det ett klokare val att lägga ner 1 000kr extra för att få 685? Eller är det rent av värt att satsa helt och hållet på ett par dyra dipol högtalare som B&W DS3? Kanske spara utrymme och köpa ett par mycket mindre (och fulare ^^) högtlarare som M-1? Rummet är ca 20kvm, soffan kommer vara helt lutat mot bakväggen. Vi är sugna på att sätta upp högtalarna på väggen. Vilka skulle ni tagit? Tack på förhand!

Redigerat av KonradA, 02 november 2008 - 00:04.

Postad 02 november 2008 - 14:54

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 368 inlägg
  • 0
Jag skulle definitivt köpt 4 stycken diskreta snygga lättdrivna väggmonterade satelliter och så skulle jag montera dem i solfäderform bakom lyssningspositionen. Om du har en 7.1-förstärkare så skulle jag dra koppla äkta 7.1 med snygg kabeldragning (som inte syns). Om du har en 5.1 försärkare så skulle jag parallellkoppla två satelliter per bakkanal så att jag ändå fick surroundljudet från fyra högtalare. Detta ger en bättre spridning av ljudet och en klart bättre surroundkänsla.
Risken med två stativhögtalare bak är att man (om man inte sitter exakt i sweetspot, vilket bara en person kan göra) är att man får surroundljudet från den bakkanalen som är närmast som en irriterade ljudpunkt rakt i örat.
Det är svårt att få en riktigt bra surroundkänsla med bara två bakhögtalare, särskilt vad det gäller ambiensljud.
Fyra små är mycket bättre än två stora där bak tycker jag. Snyggare och diskretare också.
Se bara till att du inte överbelastar din förstärkare. Om du parallellkopplar måste högtalarna vara lättdrivna.

Postad 02 november 2008 - 20:16

Unregistered1320
  • Unregistered1320
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0
skulle ta 4st DS3.

Om jag var i din sits och skulle köpa nytt så kulle låna pengar om jag inte hade.

Postad 02 november 2008 - 21:51

steelth
  • steelth
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
Haha, kanske inte bästa tipset att låna pengar.

Men skippa 686 och 685 tycker jag. De har visserligen inbyggt väggfäste båda två men ser ganska klumpiga ut på väggen, och deras extra basstöd gentemot M-1 är av mindre relevans i surroundsammanhang. DS3 är riktigt schysst om man har placeringsmöjligheterna och plånboken, men annars funkar ett (eller två!) par M-1:or ypperligt som bakkanaler!

Postad 02 november 2008 - 23:16

packe
  • packe
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0
Sitter lite i samma sits som du. Har äntligen bestämt mig för Denon 3808A + DM683 + HTM61 och övervägde DM685 mot DS3 som bakhögtalare.
Har direktstrålande bakhögtalare idag samt har läst en hel del och precis som föregående svar kan jag inte annat än att hålla med.

Om systemet ska användas till film är Bipolära högtalare att föredra då ljudet blir mer diffust. Dock ska man inte glömma att det finns alternativ till DS3 också!

Personligen ska testa Mirage Omni 150:

Två stycken på väggen på varsin sida om soffan ska enligt andra skribenter ge ett avsevärt mycket bättre upplevelse än direktstrålande högtalare (om man har soffan mot väggen). Sen om de är bättre än DS3 låter jag förbli osagt. Priset är dock det... :)

Låna pengar tycker jag låter dumt, men alla har vi våra sätt att hantera finansieringen... :D

Var har du för reciever?

Redigerat av packe, 02 november 2008 - 23:27.

Postad 16 april 2009 - 11:23

Robert_K
  • Robert_K
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Jag går också och funderar på vad jag ska ha för surround-högtalare. Jag har idag B&W DM683 som front, B&W HTM61 som center och en B&WASW610XP som subbas. Jag ska ha 7.1 då jag hade det tidigare och upplever det bättre än 5.1. Jag har möblerat rummet med En tre sitts-soffa i mitten av det rektangulära rummet. Det är då långt mellan bakre surround kanla och front kanal. Borde jag då ha ett par B&WDS3:or där då för att sprida ut ljudet mer. Ska jag även ha Ds3:orna som surround bak. Ända jag tvekar över är att DS3:orna kanske inte kan spela lika högt och så mycket bas som DM685:orna gör.

En annan fråga som verkar skilja beronende vem man frågar är var man ska placera surround högtalarna i för höjd. Jag får inte rum att ha dem på stativ bredvid soffan utan de måste upp på väggen (i denna lägenheten jag bor i nu i alla fall). Högtalarna jag köpt ska passa bra in i ett riktigt biorum vid husköp senare. Så det är väl där det ska bli ultimat.
Men det är nog bäst att köpa alla "leksaker" innan man köper hus för då kanske det inte finns pengar över ;)

Väldigt tacksam för alla svar.
MVH Robert

Postad 16 april 2009 - 14:49

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4 903 inlägg
  • 0
Stativarna ska ju helst vara på stativ i öronhöjd men det är ju såklart inte alltid detta går tyvärr. Då får man istället jobba med att försöka vinkla högtalarna mot lyssningspositionen istället. DS3orna har en bättre spridning än vad en traditionell högtalare har så de är att föredra om du inte kan placera dem lika optimalt som ett par stativare.

Att det inte ska spela med lika mycket bas som de övriga tror jag inte du behöver oroa dig för. När det kommer till bion så går ju mestadels av basen till subben och dessutom så är det inte så himla mycket bas som surrounderna ska spela upp iallafall. Det är ju mest lite effekter här och där.

Skulle det däremot vara till musik tror jag inte heller du kommer behöva oroa dig speciellt mycket. Bara de återger diskant och mellan klanderfritt så är det nog lugnt. Den mesta basen återges antingen av en sub om du har det eller frontarna. :D

Postad 16 april 2009 - 15:06

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11 286 inlägg
  • 0
DS3orna kan du sätta mellan 60-100 ovanför huvudhöjd,det kommer bli toppen.

Postad 16 april 2009 - 17:26

KonradA
  • KonradA
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Jag köpte till slut två stycken DS3or och har varit nöjd än så länge. Basen behöver du inte oroa dig för, det gjorde jag också till en början men har märkt att de presterar klanderfritt tillsammans med min övriga utrustning. Just nu hänger mina DS3 på 1,80m och är vinklade så gott det går mitt åskådaren.

Däremot, om jag skulle haft möjlighet hade jag nog hellre valt B&W685, jag tror de skulle vara pricken över i:et. Man kan ju inte alltid få det man vill, mitt problem är ytan, har inte plats för dem :D

Postad 18 april 2009 - 09:33

JONTRE
  • JONTRE
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0

Jag köpte till slut två stycken DS3or och har varit nöjd än så länge. Basen behöver du inte oroa dig för, det gjorde jag också till en början men har märkt att de presterar klanderfritt tillsammans med min övriga utrustning. Just nu hänger mina DS3 på 1,80m och är vinklade så gott det går mitt åskådaren.

Däremot, om jag skulle haft möjlighet hade jag nog hellre valt B&W685, jag tror de skulle vara pricken över i:et. Man kan ju inte alltid få det man vill, mitt problem är ytan, har inte plats för dem :)

Så du är inte helt nöjd med DS3orna ? Vad är det som gör att du hellre hade velat ha DM685? Är det basen som saknas.
Ganska intressant tråd detta sitter nämligen i samma sits äger för närvarande HTM61 och DM683 och ska skaffa mig surround. Det blir dock ett j**la hål i plånboken om ska köra DS3 då jag tänkt köra 7.1.

Postad 21 april 2009 - 20:09

Robert_K
  • Robert_K
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Ja DS3:orna är ju inte billiga. Känns som det fortfarande är ett svårt beslut. Får nog bli att låna hem både Ds3:orna och DM685:orna, kanske även DM686:orna också.

En annan sak jag funderat på är angående DS3:orna så kan man ju ställa om om man ska spela med de främre elementen eller de på sidorna men går det köra med alla samtidigt då får man ju både direkt ljud och en bra spridning också.

Postad 21 april 2009 - 22:10

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11 286 inlägg
  • 0
Borde gå att köra med bägge fullt spelandes,tycker det vore konstigt annars.

Postad 22 april 2009 - 15:07

KonradA
  • KonradA
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0

Så du är inte helt nöjd med DS3orna ? Vad är det som gör att du hellre hade velat ha DM685? Är det basen som saknas.
Ganska intressant tråd detta sitter nämligen i samma sits äger för närvarande HTM61 och DM683 och ska skaffa mig surround. Det blir dock ett j**la hål i plånboken om ska köra DS3 då jag tänkt köra 7.1.

Ja basen saknas, i alla fall den fina som golvarna och centern kan återge. Har varken optimalt rum för tillfället eller ställt in högtalarna korrekt i förstärkaren så antar att det bidrar till nackdelarna. Låna hem ett par DS3 och provlyssna själv, jag kan ju inte tala för dina öron :)

Postad 22 juni 2009 - 16:20

Sujok
  • Sujok
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
OMNI 150 känns rätt intressant faktiskt. Är ute efter ett par nya bakhögtalare till mina DM602. Kan de funka ihop tror ni? Vilken höjd ska man sätta dessa på? HUvud höjd när man sitter i soffan eller på 2 meter?

Postad 22 juni 2009 - 19:38

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 766 inlägg
  • 0
Var inne på DS3orna förut men eftersom att det enbart är dem små piss elementen som används i dipolläget så gick dem fetbort för mig. finns ju inte en möjligt att jag betalar 10k för dem! Jag köpte 685 istället, de på Hi-Fi Klubben hade testat och 685orna lät mycket bättre än direktstrålande DS3or, inte så förvånande kanske men ändå.

Postad 23 juni 2009 - 05:50

JONTRE
  • JONTRE
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0

Var inne på DS3orna förut men eftersom att det enbart är dem små piss elementen som används i dipolläget så gick dem fetbort för mig. finns ju inte en möjligt att jag betalar 10k för dem! Jag köpte 685 istället, de på Hi-Fi Klubben hade testat och 685orna lät mycket bättre än direktstrålande DS3or, inte så förvånande kanske men ändå.

Så vid dipol används inte 4" elementet där fram överhuvudtaget? Det låter ju lite jobbigt kanske :S

Postad 23 juni 2009 - 11:18

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 766 inlägg
  • 0
Nej det gör det inte, iaf inte enligt de på Hi-Fi klubben Sveavägen. Han som jag frågade först visste inte, så frågade han en som var deras expert på B&W han sa att det enbart är dem små elementen som spelar vid dipol. Han den ena som jag snackade med först blev också förvånad!

Postad 24 juli 2009 - 20:45

JONTRE
  • JONTRE
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0

Nej det gör det inte, iaf inte enligt de på Hi-Fi klubben Sveavägen. Han som jag frågade först visste inte, så frågade han en som var deras expert på B&W han sa att det enbart är dem små elementen som spelar vid dipol. Han den ena som jag snackade med först blev också förvånad!

så inte ens diskanten så? bara 2 st 3" element vid dipol lyssning? Har ingen möjlighet att provlyssna hifiklubben i kristianstad vill inte ta hem för provlyssning då anser att dom inte har något rum som kan ge dem rättvisa :/

Postad 25 juli 2009 - 00:04

greenlock
  • greenlock
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0
Från DS3 manualen:

In monopole mode, only the two drive units on the
front face operate. In dipole mode, the front tweeter is
disconnected; the two side firing drivers are brought
into operation and the crossover frequency to the bass
unit is lowered. The side units are connected out of
phase with one another, which creates a wedgeshaped
null zone at right angles to the wall. If the
listeners sit within this zone, they become less aware of
the location of the speakers and hear more reflected
sound; hence the diffuse nature of the sound field.

Alltså, det är bara diskanten på framsidan som stängs av i dipole, inte bas/mellanregistret. Ingen fara grabbar, dom på hifiklubben är ofta jättetrevliga och hjälpsamma men har inte alltid 100% koll så gör er research ordentligt. Jag har provlyssnat dessa och tycker de låter jättebra, kommer skaffa ett par (eller två) själv i framtiden. Det jag gillar är att man kan switcha till monopole om man vill lyssna på multikanalmusik.

Postad 25 juli 2009 - 00:13

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 766 inlägg
  • 0
Alright, då var det inte fullt så illa som jag trodde. Då blev ju DS3 intressant igen :)

Postad 25 juli 2009 - 10:35

JONTRE
  • JONTRE
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0

Från DS3 manualen:

Alltså, det är bara diskanten på framsidan som stängs av i dipole, inte bas/mellanregistret. Ingen fara grabbar, dom på hifiklubben är ofta jättetrevliga och hjälpsamma men har inte alltid 100% koll så gör er research ordentligt. Jag har provlyssnat dessa och tycker de låter jättebra, kommer skaffa ett par (eller två) själv i framtiden. Det jag gillar är att man kan switcha till monopole om man vill lyssna på multikanalmusik.

Ja det kunde man nästan tänka att det var så. När man kollar på specarna står det ju så här:

Frekvensomfång (-6dB): 63–42 000 Hz (direktstrålande)/63–15 000 Hz (dipol)

Kan faktiskt tänka mig att det blir ett par sådana då...stativare passar inte riktigt in i mitt rum :)

Postad 25 juli 2009 - 12:27

greenlock
  • greenlock
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0
Jo, stativare passar inte riktigt hos mig heller. Jag har dock problemet att ena sidoväggen är en bra bit längre bort från sweetspot än den andra och saknar vettiga ställen att ha ds3an på. funderar på att sätta upp dom på bakväggen i stället då soffan står c.a 40cm ut från väggen just nu. Tror ni det funkar?

Postad 25 juli 2009 - 13:25

JONTRE
  • JONTRE
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0

Jo, stativare passar inte riktigt hos mig heller. Jag har dock problemet att ena sidoväggen är en bra bit längre bort från sweetspot än den andra och saknar vettiga ställen att ha ds3an på. funderar på att sätta upp dom på bakväggen i stället då soffan står c.a 40cm ut från väggen just nu. Tror ni det funkar?

haha du verkar ha exakt samma problem som jag...men jag har inte jättelångt till den andra väggen så hoppas att autokalibreringen tar hand om det på ett bra sätt :)

men ja, jag tror det kan funka att ha det så som du tänkte med.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2022 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.