Allt som skrivits här är synnerligen goda tips. Genom att tänka efter före man sätter ihop en dator har man mycket bättre chans att få en tyst än om man köper en bullrig best som man sedan ska försöka tysta ner.
A och O är att välja komponenter som behöver så lite kylning som möjligt. Kylning = fläktar (alt. vattenkylning om du vill bli hobbyrörmokare) = buller. Även tysta fläktar innebär luft som ska cirkulera, och cirkulerande luft i sig innebär också buller.
"Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk" gäller också här. Ett i övrigt tyst system kan totalsaboteras om man väljer ett grafikkort med töntig fläkt som surrar ilsket. Begränsa antalet hårddiskar så gott det går. Kanske är solid state-disk ett alternativ beroende på vad man ska ha datorn till?
Jag håller inte med om att CPU-kylare behöver låta mycket. Arctic Cooling producerar superfina kylare som förutom 6 års garanti från tillverkaren (!!) kyler utmärkt, är helt tysta och kan köpas på Kjell & c:o och liknande (samt datorbutiker, förstås!) för runt hundra spänn.
Med dagens fina komponenter är det rätt så enkelt att, och även relativt billigt, sätta ihop en riktigt tyst dator med fina prestanda. Ledstjärnan tycker jag bör vara att en dator som är bullrig men har superprestanda i dag är bullrig men långsam nästa år, medan en dator som är tyst och har fina prestanda i dag fortfarande är tyst men kanske långsam nästa år.
Jag menar att lådan är essentiell för ljudnivån. Har du en bullrig låda som mest fungerar som en stor flöjt så kvittar det om man stoppar in vällagrade tysta lågvarvsfläktar för massvis med pengar. Och har du en låda som fortplantar vibrationer så kvittar det om hårddiskarna är tysta i sig så länge deras vibrationer ger upphov till buller. Men en välbyggd låda (t.ex. Antec Sonata I, II eller III m. fl.) med gummiupphängningar och ljuddämpning samarbetar fin-fint med tysta komponenter.
Sedan är förstås mjukvaran viktig också. Utnyttja de energisparfunktioner som finns, d.v.s. aktivera SpeedStep på Intel-processorerna och Cool&Quiet på AMD-processorerna, och kör datorn i "ondemand"-läge, så att den klockar ner processorn när systemet inte behöver prestandan. Min gamla P4 stod oftast och slökörde på 350 MHz, vilket gjorde att CPU-kylaren kunde slå av sin fläkt och ändå hålla den kall, och vid behov så sparkade systemet igång processorn till dess 2,8 GHz. Min nuvarande Core 2 Duo drar ju inte så mycket energi ens i maxläge, men den står också oftast på sparlåga (och inte ens när man kör program aktivt behöver den dra upp hastigheten på max alltid).
P.s.s. bör man se till att reglera sina fläktar så att man inte kyler datorn mer än vad som är nödvändigt. När man byggt sitt system får man testköra och antingen lägga till eller ta bort fläktar om det blivit för varmt eller för kallt, och sedan när det är som man vill ha det kan man finjustera fläkthastigheter med programvara så att datorn hela tiden bullrar så lite som möjligt för att uppnå önskad kylnivå.