Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad påverkar datorns ljudnivå?

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 November 2008 - 16:29

scwee
  • scwee
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har lite generella frågor angående vad som påverkar ljudnivån från datorn.

Vilka faktorer har störst inverkan?
För Quad-processorer mer oväsen än Duo?
Hur stor är skillnaden med aktiv/passiv kylning av grafikkort?
Vilket ljud är det som "konstant" hörs från datorn oavsett belastning?
Hur mycket märks nätaggregatet?
Finns det några enkla tips man kan ta till för att sänka ljudnivån?

Och liknande... Kort och gott, vad påverkar datorns ljudnivå?

Tack på förhand!

// Per

Postad 10 November 2008 - 17:48

Unregisteredd3ec64d9
  • Unregisteredd3ec64d9
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Hej,

Jag har lite generella frågor angående vad som påverkar ljudnivån från datorn.

Vilka faktorer har störst inverkan?
För Quad-processorer mer oväsen än Duo?
Hur stor är skillnaden med aktiv/passiv kylning av grafikkort?
Vilket ljud är det som "konstant" hörs från datorn oavsett belastning?
Hur mycket märks nätaggregatet?
Finns det några enkla tips man kan ta till för att sänka ljudnivån?

Och liknande... Kort och gott, vad påverkar datorns ljudnivå?

Tack på förhand!

// Per

Skillnaden mellan Duo o Quad måste väl vara obefintlig. Beror väl helt på vad du har för processorfläkt. De ljud som hörs hela tiden är fläktarna och i viss mån hårddisk (iaf 10.000rpm).
Vill du ha en tyst dator ska du köpa ett chassi som är välisolerat från början. Sen kan du köpa olika ljuddämpningsmattor o sätta in ex.

Postad 10 November 2008 - 17:54

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Tysta och bra fläktar gör mycket, Noctua och skythe gör bra fläktar, CPU kylare lika så men där e också Thermalright med i leken med den (enligt många) bästa CPU kylaren av dom alla, Thermalrighet 120-extreme

tysta diskar gör en del, men framförallt nätagg i sådant fall, Corsair gör tysta och bra nätagg, och deras HX serie e riktigt fin :unsure:
Tysta hårdiskar e lite klurigare, men har för mig att Samsung F1 e ganska ok på detta faktiskt, och WD caviar e inte helt fel heller, kör med 2st sånna i Raid0 konfig och det hör inget :)

hur som helst så är inte hårdiskarna så högljudda (om det e bra diskar) utan det som låter mest e fläktar va olika slag som på CPU, GPU (Grafikort) och i chassit/nätagget m.m.

Så allting som är rörliga delar i datan låter :)

ett bra chassi som t.ex. Antec p182 låter inte mycket, och om du har Noctua fläktar i hela datan så blir det ritigt trevligt.
Antec ninehundred e inte helt fel den heller !

//David

Redigerat av DVD-ai, 10 November 2008 - 17:56.

Postad 10 November 2008 - 19:07

Unregisteredd3ec64d9
  • Unregisteredd3ec64d9
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Tysta och bra fläktar gör mycket, Noctua och skythe gör bra fläktar, CPU kylare lika så men där e också Thermalright med i leken med den (enligt många) bästa CPU kylaren av dom alla, Thermalrighet 120-extreme

tysta diskar gör en del, men framförallt nätagg i sådant fall, Corsair gör tysta och bra nätagg, och deras HX serie e riktigt fin ;)
Tysta hårdiskar e lite klurigare, men har för mig att Samsung F1 e ganska ok på detta faktiskt, och WD caviar e inte helt fel heller, kör med 2st sånna i Raid0 konfig och det hör inget :)

hur som helst så är inte hårdiskarna så högljudda (om det e bra diskar) utan det som låter mest e fläktar va olika slag som på CPU, GPU (Grafikort) och i chassit/nätagget m.m.

Så allting som är rörliga delar i datan låter :)

ett bra chassi som t.ex. Antec p182 låter inte mycket, och om du har Noctua fläktar i hela datan så blir det ritigt trevligt.
Antec ninehundred e inte helt fel den heller !

//David

Jag har ett Antec P182.
Du skriver att de inte låter så mkt men de beror helt o hållet på vad du har i. Har bla. ett 2900XT och raptor diskar. Det tar inte bort ljudet men jag har inte så ont av det. De som vill ha en xtremt tyst dator måste tänka på vad de sätter in också :unsure: Allt har ett samband...
Ska du ha tyst dator undvik raptordiskar och stort graffe som jobbar mkt med fläkten. De e bra tryck i dom så de hörs.

Postad 10 November 2008 - 22:55

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Vill varna för följande fallgropar:

1) Hårddiskar kan orsaka vibrationer i chassit (trots gummiupphängning) vilket kan fortplanta sig till lådans underlag och ge irriterande lågfrekventa pulserande brummningar.

2) CPU-fläktar är ganska högljudda, se till att du kan styra hastigheten (på asus moderkort brukar detta fungera bra). JAg kör alltid på lägsta hastighet och aldrig temperaturstyrt. HAr haft en 4200+ cpu i 3 år nu, kört 1080p filmer och avancerade spel. INga värmeproblem.

3) Nätagget, se till att det finns 120mm fläkt eller helst passiv kylning.

4) Grafikkortens fläktar låter nästan alltid outhärdligt mycket. Jag brukar altid knipsa sladden eller helst dra ut kontakten till fläkten. Har kört högpresterande spel i flera år nu på ett ati 3850 med endast passiv kylning (sladd till fläkt utdragen),. Inga probs. Med fläkten på hördes datorn i hela huset.

Lycka till!!

/Henrik

Postad 10 November 2008 - 23:48

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jag har ett Antec P182.
Du skriver att de inte låter så mkt men de beror helt o hållet på vad du har i. Har bla. ett 2900XT och raptor diskar. Det tar inte bort ljudet men jag har inte så ont av det. De som vill ha en xtremt tyst dator måste tänka på vad de sätter in också :) Allt har ett samband...
Ska du ha tyst dator undvik raptordiskar och stort graffe som jobbar mkt med fläkten. De e bra tryck i dom så de hörs.

sa aldrig att data automatiskt skulle bli tyst för att du har ett väl dämpat chassi...
Utan det att med ett bra och väl dämpat chassi så har dy större möjlighet att få en tyst data, och när jag sa att chassit är ganska tyst, så menar jag bara själva chassit såklart och inte grejerna som sitter i :)

Redigerat av DVD-ai, 10 November 2008 - 23:49.

Postad 11 November 2008 - 10:24

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Samsung F1 är tyst jag hör den ej för att mina WD överröstar den :)

Postad 11 November 2008 - 10:45

d97jro
  • d97jro
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0
Allt som skrivits här är synnerligen goda tips. Genom att tänka efter före man sätter ihop en dator har man mycket bättre chans att få en tyst än om man köper en bullrig best som man sedan ska försöka tysta ner.

A och O är att välja komponenter som behöver så lite kylning som möjligt. Kylning = fläktar (alt. vattenkylning om du vill bli hobbyrörmokare) = buller. Även tysta fläktar innebär luft som ska cirkulera, och cirkulerande luft i sig innebär också buller.

"Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk" gäller också här. Ett i övrigt tyst system kan totalsaboteras om man väljer ett grafikkort med töntig fläkt som surrar ilsket. Begränsa antalet hårddiskar så gott det går. Kanske är solid state-disk ett alternativ beroende på vad man ska ha datorn till?

Jag håller inte med om att CPU-kylare behöver låta mycket. Arctic Cooling producerar superfina kylare som förutom 6 års garanti från tillverkaren (!!) kyler utmärkt, är helt tysta och kan köpas på Kjell & c:o och liknande (samt datorbutiker, förstås!) för runt hundra spänn.

Med dagens fina komponenter är det rätt så enkelt att, och även relativt billigt, sätta ihop en riktigt tyst dator med fina prestanda. Ledstjärnan tycker jag bör vara att en dator som är bullrig men har superprestanda i dag är bullrig men långsam nästa år, medan en dator som är tyst och har fina prestanda i dag fortfarande är tyst men kanske långsam nästa år.

Jag menar att lådan är essentiell för ljudnivån. Har du en bullrig låda som mest fungerar som en stor flöjt så kvittar det om man stoppar in vällagrade tysta lågvarvsfläktar för massvis med pengar. Och har du en låda som fortplantar vibrationer så kvittar det om hårddiskarna är tysta i sig så länge deras vibrationer ger upphov till buller. Men en välbyggd låda (t.ex. Antec Sonata I, II eller III m. fl.) med gummiupphängningar och ljuddämpning samarbetar fin-fint med tysta komponenter.

Sedan är förstås mjukvaran viktig också. Utnyttja de energisparfunktioner som finns, d.v.s. aktivera SpeedStep på Intel-processorerna och Cool&Quiet på AMD-processorerna, och kör datorn i "ondemand"-läge, så att den klockar ner processorn när systemet inte behöver prestandan. Min gamla P4 stod oftast och slökörde på 350 MHz, vilket gjorde att CPU-kylaren kunde slå av sin fläkt och ändå hålla den kall, och vid behov så sparkade systemet igång processorn till dess 2,8 GHz. Min nuvarande Core 2 Duo drar ju inte så mycket energi ens i maxläge, men den står också oftast på sparlåga (och inte ens när man kör program aktivt behöver den dra upp hastigheten på max alltid).

P.s.s. bör man se till att reglera sina fläktar så att man inte kyler datorn mer än vad som är nödvändigt. När man byggt sitt system får man testköra och antingen lägga till eller ta bort fläktar om det blivit för varmt eller för kallt, och sedan när det är som man vill ha det kan man finjustera fläkthastigheter med programvara så att datorn hela tiden bullrar så lite som möjligt för att uppnå önskad kylnivå.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.