Undrar om du inte missuppfattat. Om du kan få din tv:s textv att funka via din reciever vad ska du då under luckan på boxens fjärr och göra? Det är alltså TV:ns text-tv funktion som inte funkar när man tittar på digital-tv via boxen och hdmi.Jag kör tv-signalen från boxen genom en Denon-receiver och kan använda text-tv utan problem. Humax->(HDMI)->Denon 1909->(HDMI)->TV.
Stör mig dock på lyckan som gömmer text-tv-knappen samt att jag inte kan bläddra i "sidor med flera sidor".
/Markus
Humax HDPVR-1000C 320GB
(Digitalboxar)
|
3
|
(94)
|
Inga priser |
Postad 10 December 2008 - 12:51
Postad 10 December 2008 - 12:56
Jope det är ju det han menar. Det är väl ändå ganska självklart att man får använda sig utav boxens texttv funktion. Kan väl inte spela någon roll oavsett vilken ingång man använder, hdmi, komponent eller scart. Nä, man får helt enkelt köra tv:ns usla analoga kanaler om man ska få TV:ns Texttv. Någon som har en annan lösning på det här problemet?Undrar om du inte missuppfattat. Om du kan få din tv:s textv att funka via din reciever vad ska du då under luckan på boxens fjärr och göra? Det är alltså TV:ns text-tv funktion som inte funkar när man tittar på digital-tv via boxen och hdmi.
Postad 10 December 2008 - 13:10
Postad 10 December 2008 - 13:28
Postad 10 December 2008 - 13:32
Det finns inget i HDMI-standarden som begränsar det du skriver om på slutet, min HDMI-switch exempelvis har auto sensing inbyggt och byter automagiskt till den ingång där en signal kommer.Ok, det var ju riktigt trist. Förstår inte varför man gör ett gränssnitt som inte inkluderar det som scart har. Det är ju samma sak när man sätter på boxen. Hade jag kört med scart hade ju TV:n reagerat direkt o hoppat till AV1. Nu måste man ju ställa in det manuellt. HDMI är alltså inte helt perfekt.
Ang. TextTV så vet jag inget, använder folk fortfarande det? Det finns ju internet
Postad 10 December 2008 - 13:42
Exakt. Komponent funkar inte heller. Alltså --> Scart, i så fall...Det är alltså HDMI som inte stöder vidareskickande av text-tv, via scart går det alldeles utmärkt att använda TV'ns inbyggda text-tv
Postad 10 December 2008 - 14:06
Com Hem påstår att "Vi har inte några nätrelaterade fel som kan uppkomma som löses genom att man byter till från en Humax CXHD-1000C till en HUMAX HDPVR-1000C"
är det någon här som haft gamla boxen o haft något liknande som mina problem som blivit av med problemen sedan ni köpt nya boxen?
skriv här eller PM mig så jag kan säga det till Com Hem.. för de vägrar låta mig köpa HDpvr boxen pga störningarna på gamla boxen.. (haft 3 boxar hemma, samma fel på alla 3, testat på annan adress än min egen, samma fel då med)
så tacksam för hjälp!
Redigerat av Unregistered863154f7, 10 December 2008 - 14:07.
Postad 10 December 2008 - 14:44
Som sagt. Ring din konsumentvägledare! Jag tror inte att någon här vågar bli citerad till CH... så som de betett sig mot dig... En gissning är att konsumentvägledaren kommer att säga att det är två separata köp som inte har något med varandra att göra.... som sagt... dom har björnkoll på ärenden som vart i ARN och sånt. Bra att ha att referera till. Själv var jag förbi PåAv och plockade ut 2000 kr som kompensation för inbränningar (nästan obefintliga) i vår plasma tv. - Tack vare konsumentvägledaren som tipsade om ett ARN fall. Innan dess var PåAv väldigt kyliga och hänvisade till att garantin inte gällde och annat liknande trams.hej någon som kan hjälpa mig.. har ju skrivit om mina problem med bildstörningar på gamla HDTVboxen.. ryck/hack på bilden då o då speciellt på SDtv kanalerna... vill byta tll HDPVR men Com Hem vägrar låta mig köpa den..
Com Hem påstår att "Vi har inte några nätrelaterade fel som kan uppkomma som löses genom att man byter till från en Humax CXHD-1000C till en HUMAX HDPVR-1000C"
är det någon här som haft gamla boxen o haft något liknande som mina problem som blivit av med problemen sedan ni köpt nya boxen?
skriv här eller PM mig så jag kan säga det till Com Hem.. för de vägrar låta mig köpa HDpvr boxen pga störningarna på gamla boxen.. (haft 3 boxar hemma, samma fel på alla 3, testat på annan adress än min egen, samma fel då med)
så tacksam för hjälp!
Kan de hindra dig från att gå in i en butik och köpa boxen åxå? Teckna Large abbonemang, och prismatcha - så kan du iaf få den för 2500 i Stockholm.
Postad 10 December 2008 - 15:01
Som sagt. Ring din konsumentvägledare! Jag tror inte att någon här vågar bli citerad till CH... så som de betett sig mot dig... En gissning är att konsumentvägledaren kommer att säga att det är två separata köp som inte har något med varandra att göra.... som sagt... dom har björnkoll på ärenden som vart i ARN och sånt. Bra att ha att referera till. Själv var jag förbi PåAv och plockade ut 2000 kr som kompensation för inbränningar (nästan obefintliga) i vår plasma tv. - Tack vare konsumentvägledaren som tipsade om ett ARN fall. Innan dess var PåAv väldigt kyliga och hänvisade till att garantin inte gällde och annat liknande trams.
Kan de hindra dig från att gå in i en butik och köpa boxen åxå? Teckna Large abbonemang, och prismatcha - så kan du iaf få den för 2500 i Stockholm.
nu har de iaf gett sig lite o låter mig gå o köpa HDPVR o förlänga bindningstiden iaf:)
så det är ju skönt iaf
Postad 10 December 2008 - 15:27
Så, även om det stryker vissa mothårs, en liten applåd till Comhem för att de denna gång släppt en ganska bra och väl fungerande produkt. Jag känner mig själv väldigt nöjd i alla fall.
Någon som håller med?
Postad 10 December 2008 - 15:32
Håller inte med min pajjade efter 3 dagarSå, även om det stryker vissa mothårs, en liten applåd till Comhem för att de denna gång släppt en ganska bra och väl fungerande produkt. Jag känner mig själv väldigt nöjd i alla fall.
Någon som håller med?
Men saknar den Är mkt bättre än den äldre på SD kanaler + att man kan glo på HD kanaler tex och "banda" samtidigt ....
Ny kommer imorgon hoppas jag .
Följer tråden noga se fall någon annan råkar utför samma bug eller krash (Bootar om nonstop på SVT HD)
Postad 10 December 2008 - 15:40
En sak jag tycker är intressant när jag läser de olika posterna här är vilka fel och problem som tas upp. Jämför med vad som togs upp i tråden om den gamla HD-boxen, de stora problem den hade som i princip gjorde produkten obrukbar. Här är det saker som att text tv inte verkar fungera via HDMI, att v-format inte alltid går att använda helt med alla TV-apparater och så vidare. Jag vill inte alls nedvärdera de problemen, men jag tycker ändå att jag vill ge Comhem cred för att ha kommit ut med en produkt som i det stora hela fungerar bra. Få klagar på bildkvaliten, och det tyder på att den funkar som den ska. Jag tycker att den har bättre bild på SD än vad min gamla Samsung hade dessutom, det blir en bättre uppskalning gissar jag.
Så, även om det stryker vissa mothårs, en liten applåd till Comhem för att de denna gång släppt en ganska bra och väl fungerande produkt. Jag känner mig själv väldigt nöjd i alla fall.
Någon som håller med?
Absolut! Jag håller med. Jag har ingen erfarenhet av katastrof-HD-boxen, men väl av SD-PVR:n som visserligen i sin genre hade bra bild, men som från början långt ifrån hade alla de funktioner som det sagts att den skulle ha. Efter en fw-uppdatering blev SD-PVR:n riktigt bra. HD-PVR:n är i grunden bra. Och även jag tycker att CH ska ha heder för att de inte släppte den för tidigt, trots alla vi som stod utanför deras dörr med dräglande ha-begär. En fw-uppdatering inom en snar framtid - som fixar de smärre problemen - och CH:s rykte som serviceinriktade och kundtillvända kommer att förbättras med 275%.
Postad 10 December 2008 - 15:57
Det finns inget i HDMI-standarden som begränsar det du skriver om på slutet, min HDMI-switch exempelvis har auto sensing inbyggt och byter automagiskt till den ingång där en signal kommer.
Ang. TextTV så vet jag inget, använder folk fortfarande det? Det finns ju internet
Vi hörselskadade måste använda TextTVen för programtextningen
Kari
Postad 10 December 2008 - 16:24
Vi hörselskadade måste använda TextTVen för programtextningen
Kari
Hej
Borde funka med boxens text tv.
Postad 10 December 2008 - 17:34
Någon som håller med?
Jag är faktiskt MYCKET nöjd med denna box (förutom vissa problem med lipsync). och japp... jag hade den gamla hd-boxen också.
Tänkte först avvakta och se vad folk här på forumet hade att säga om boxen. Valde sedermera att chansa och det e jag mycket nöjd med. =)
Postad 10 December 2008 - 17:48
Skulle man inte kunna spela in 2 program samtidigt och se på ett tredje live?
Beror det på vilka kanaler man spelar in på? Jag kan nämligen byta till Canal+ Comedy och även TV1000 Classic.
Nån som vet?
Postad 10 December 2008 - 17:57
Du har bara två dekoders i boxen, så för den tredje aktiviteten är du bunden inom de två muxarna som de två tidigare kanalerna ligger på.Just nu spelar jag in 2 program samtidigt, Canal+ Drama och TV1000 Nordic, och tänkte se på ett tredje live men till min stora förvåning så fungerar det inte att byta till femman.
Skulle man inte kunna spela in 2 program samtidigt och se på ett tredje live?
Beror det på vilka kanaler man spelar in på? Jag kan nämligen byta till Canal+ Comedy och även TV1000 Classic.
Nån som vet?
Mer info om detta finns att läsa tidigare i tråden.
Postad 10 December 2008 - 19:11
Jag måste säga att jag hade den gamla boxen tidigare utan några problem......
Min fråga är om jag är ensam om att koppla (HDMI) Humaxen genom Pioneer 1018 (2 veckor gammal) och förlorar bilden upp till Tvn, dock bara till C+Film HD? Alla andra kanaler funkar utmärkt....
Jag har Mediumpaketet, Canal+ total, Viasat Sport, Säsongskortet, Eurosport HD och National Geographic HD och detta är den enda kanalen som INTE funkar.
Om jag däremot kopplar Humax direkt till min Pioneer 427XD så funkar det...
CH hade ingen aning vad som kunde vara problemet men tyckte att jag skulle koppla Humaxen direkt till Tvn (HDMI) och ljudet med Toslink (förstärkaren). Har någon någon annan lösning eller rekommendationer?
Postad 10 December 2008 - 19:19
Har precis blivit medlem efter läst denna tråd i ett par veckor. Tack för alla tips som det skrivits om tidigare, ni är grymma:-)
Jag måste säga att jag hade den gamla boxen tidigare utan några problem......
Min fråga är om jag är ensam om att koppla (HDMI) Humaxen genom Pioneer 1018 (2 veckor gammal) och förlorar bilden upp till Tvn, dock bara till C+Film HD? Alla andra kanaler funkar utmärkt....
Jag har Mediumpaketet, Canal+ total, Viasat Sport, Säsongskortet, Eurosport HD och National Geographic HD och detta är den enda kanalen som INTE funkar.
Om jag däremot kopplar Humax direkt till min Pioneer 427XD så funkar det...
CH hade ingen aning vad som kunde vara problemet men tyckte att jag skulle koppla Humaxen direkt till Tvn (HDMI) och ljudet med Toslink (förstärkaren). Har någon någon annan lösning eller rekommendationer?
Testat olika upplösningar från boxen?
Postad 10 December 2008 - 19:58
Testat olika upplösningar från boxen?
576i & p funkar men inte dom högre upplösningarna...
När jag ändå har en fråga i luften; Någon som varför min National Geographic HD har en sådan tidig textning. Lite störande faktiskt...
Redigerat av slaktarn71, 10 December 2008 - 20:24.
Postad 10 December 2008 - 20:47
Precis var jag också tänkt skriva (men inte orkat). CH ska ha ris när de gör dåliga saker men också ros när de gör något bra och när de väl släppt boxen är det en mycket vältestad och fungerande box. Alla problem i tråden är ju mindre eller kosmetiska vilket visar på god kvalitet.Så, även om det stryker vissa mothårs, en liten applåd till Comhem för att de denna gång släppt en ganska bra och väl fungerande produkt. Jag känner mig själv väldigt nöjd i alla fall.
Någon som håller med?
Postad 10 December 2008 - 20:56
Blir inte klok på det här med USB ingångarna, jag hittade ett USB-minne på endast 32MB vilket är det enda boxen hittar/tillåter.
Jag har testat en HDD 160 GB - formaterad NTFS - kan inte läsa USB utrustning
En minneskortläsare som jag satte i ett SD- kort från kameran, kortet var på 4 GB - händer ingenting
Kopplade kameran via USB - händer ingenting.
USB mine 254 MB - kan inte läsa USB utrustning.
USB minne 32 MB - detta hittar boxen, jag går in i Meny - Media- USB kontroll - där det enda man kan göra där är att formatera minnet.
Hur gör man för att föra över filer t.ex foton/musik från USB till hårddisken, har skummat igenom manualen och hittar inte en rad om det?
Testa att formatera stickan / HD'n i EXT2 eller EXT3 filsystem.
Kan vara så att de kör linuxkärna och endast klarar dessa filsystem. Vet att det är så på många routrar med USB stöd, i alla fall om man vill kunna flytta filer större än 4Gb som är max för FAT32.
NTFS brukar bara vara att glömma på många routrar och säkert också här. Krypterade filsystem brukar ogillas av PnP produkter :-)
Går ej att formatera EXT2/3 från kommandorprompten eller WinExplorer i XP.
Du får hämta hem ett formateringsverktyg tex DriveImage från PowerQuest eller motsvarande fast shareware - ut på google och sök
Eller kanske för att göra det riktigt enkelt, låta boxen formatera stickan då det uppenbarligen går.
Du kan sedan kolla vilket filformat det blev i WinExplorern.
Eller jaga ComHem
Verkar ju som de valt en vettig produkt om man får läsa mellan raderna.
Kanske dax att införskaffa en .... eller lägga slantarna på hyrfilmer (blueray) - blir ca 300 st på de 2 år man binder upp sig (10-kort nöjesmag) om man räknar mot totalkostnaden på ca 7000 .Hmmm 300 på 24 mån = ca 12 filmer i månaden...om man bara hade mer fritid :|
Boogieman
ps
Texten i manualen:
Note: Lip-Sync is applied to all channels when once adjusted.
gör en ju lite lissen i ögat om det nu är olika lipsyncproblem beroende på kanal.
Går ju ej korrigera via receiver heller då den inte vet vilken kanal den får in på HDMI.
Hmmmm...fixa lipsynch eller lägg till "per channel lip sync" kanske hade varit ett förslag i kommande FW upgrade
ds
ds
Redigerat av bigbadboogie, 10 December 2008 - 21:23.
Postad 10 December 2008 - 21:41
Har samma synpunkt angående läppsynk på SvtHD. Noterade detta när jag kollade på "På spåret" förra fredagen.
Håller med om att kompenseringsfunktionen går åt "fel" håll.
Finns det fler som upplevt detta?
Har inte köpt den nya boxen än men har en gammal Humax CXC-2000PVR med hårddisk och bara en tuner (SD). Är ju sugen på den nya då den har större hårddisk och 2 tuners. I denna boxen får jag också problem med läppsynk då och då och har löst det med att trycka på "replay" som kör repris på 7 sekunder. Efter detta har det oftast blivit rätt med läppsynken. Kan ni som haft problem med detta testa på den nya boxen och rapporter resultatet här? Vill påpeka att fördröjningen på läppsynken bara är en eller två sekunder men på något sätt blir det rätt med denna manöver.
Postad 10 December 2008 - 22:29
Jag har testat både EXT2 o EXT3 o det funkar inte med boxen. Anv'nde mig utav Partition Magic. Boxen formaterar i FAT32 format. Verkar lite kört med större filer än 4 gbGår ej att formatera EXT2/3 från kommandorprompten eller WinExplorer i XP.
Du får hämta hem ett formateringsverktyg tex DriveImage från PowerQuest eller motsvarande fast shareware - ut på google och sök
Eller kanske för att göra det riktigt enkelt, låta boxen formatera stickan då det uppenbarligen går.
Du kan sedan kolla vilket filformat det blev i WinExplorern.
Postad 10 December 2008 - 23:32
Boxen ger mig bara "Tidskifts inspelningen kommer att avslutas och kanalen spelas in från aktuell tid. Fortsätta? (JA) (NEJ)
Jag hade för mig att man kunde spola tillbaka och spela in därifrån?
Postad 10 December 2008 - 23:33
Kan det vara så att boxen själv delar upp stora inspelningarna i flera mindre filer (à tex 4 GB/st)? I så fall spelar det ju mindre roll om boxen inte klarar mer än 4GB...Jag har testat både EXT2 o EXT3 o det funkar inte med boxen. Anv'nde mig utav Partition Magic. Boxen formaterar i FAT32 format. Verkar lite kört med större filer än 4 gb
Postad 11 December 2008 - 01:37
Dem sänder dygnet runt i CD kvalitet utan reklam.
Här finns mux listan för radio:
comhem_mux_radio.txt 1.81K
116 Antal nerladdningarhifi_fan
Postad 11 December 2008 - 09:44
Tack så mycket för den här listan! Jag hade nyss hemma en tekniker som mätte upp nätet och han fick ingen signal på frekvensen för Canal+ HD som ComHem hade uppgett till honom, 770 Mhz. Frekvensen som stod i den här filen fick han dock signal på. Jag väljer att tror att den här filen är mer korrekt än den ComHem igår skickade till teknikernJag har updaterat mux listan.
Listan gäller hela Sverige.
hifi_fan
Däremot påstod teknikern att det var för dålig kvalitet på signalen. Alternativt att han inte hade rätt bitrate inställt på mätinstrumentet. Han ringde nån som jobbade med service åt ComHem men de hade inte uppgifterna på bitrare. Är det nån som läser det här som vet någontingt om dom siffrorna?
Postad 11 December 2008 - 10:26
Det var roligt att höra att mux-listan gör en sådan nytta.Tack så mycket för den här listan! Jag hade nyss hemma en tekniker som mätte upp nätet och han fick ingen signal på frekvensen för Canal+ HD som ComHem hade uppgett till honom, 770 Mhz. Frekvensen som stod i den här filen fick han dock signal på. Jag väljer att tror att den här filen är mer korrekt än den ComHem igår skickade till teknikern
![]()
Däremot påstod teknikern att det var för dålig kvalitet på signalen. Alternativt att han inte hade rätt bitrate inställt på mätinstrumentet. Han ringde nån som jobbade med service åt ComHem men de hade inte uppgifterna på bitrare. Är det nån som läser det här som vet någontingt om dom siffrorna?
Du kan själv avläsa värden för signalen om du väljer Canal+ HD och sedan från system menyn Signal.
Vad ser du där som signalstyrka och kvalitet?
Använder du den lilla bifogade antennkabeln?
Hur ser ut bilden på den analoga TV8 kanalen?
hifi_fan
Postad 11 December 2008 - 11:00
Jag har beställt box hos radiohandlaren men inte fått den ännu. Efter att jag beställt den såg jag att ComHem påstår att mitt nät ej är uppgraderat. När jag får boxen kanske det till och med blir så att jag inte får teckna abonnemang till min adress.Du kan själv avläsa värden för signalen om du väljer Canal+ HD och sedan från system menyn Signal.
Vad ser du där som signalstyrka och kvalitet?
Använder du den lilla bifogade antennkabeln?
Hur ser ut bilden på den analoga TV8 kanalen?
hifi_fan
Anledningen till att jag inte ger upp direkt är att jag har "tre hål i väggen" och att jag är grymt sugen på HD-TV. Av haihep fick jag veta att eftersom jag idag har TV8 så ska nätet vara uppgraderat. Jag har genom min hyresvärd fått hit en tekniker som bekräftar att jag kan ta emot frekvenserna som ska ha kommit med uppgraderingen. Frågan är nu hos ComHem varför de påstår att nätet ej är uppgraderat. Samtidigt la teknikern in en reservation för att styrkan är bra men kvaliteten kan vara usel. Ifall han hade instrumentet rätt inställt kommer jag att tvingas göra en felanmälan till ComHem när jag fått boxen.
En jobbig del är den usla supporten jag fått från ComHem. Första samtalet gav att har jag tre hål iväggen är nätet uppgraderat, punkt. Han skulle skicka en internfråga och be dom rätta i registret.
Nästa samtal gav att teknikern visserligen inte fått svar på sin fråga men det var solklart, nätet var inte uppgraderat och jag skulle kontakta min hyresvärd.
Tredje samtalet gav först att jag själv kunde se om jag hade HD-TV. Eftersom min TV är HD-ready skulle jag med min fem år gamla digitalbox kunna se SVT-HD. Det hängde bara på själva TV-apparaten och inte på boxen. Hon frågade ifall jag på de vanliga SVT-kanalerna emellanåt såg meddelandet "detta program sänds även i SVT-HD". När jag svarade ja påstod att då var det klart, mitt nät var uppgraderat. Annars skulle jag inte se meddelandet! Kvinnan jag pratade med jobbar på ComHems tekniska support och jag själv är ingen expert men bad ändå henne snällt att dubbelkolla sina helt banbrytande uppgifter med en kollega. Efter en minut kom hon tillbaka och bad om ursäkt. Hon hade nu fått veta att det krävdes en HD-Box för att se HD-TV. Och mitt nät var inte uppgraderat. Jag frågade ännu snällare om jag kunde få prata med någon annan som var mer insatt i dom här frågorna men det gick inte. Jag frågade då om det fanns ett samband mellan TV8 och uppgraderat nät. Hon ställde såklart frågan vidare till en kollega eftersom hon själv inte hade någon aning. Hon kom sedan med det tvärsäkra svaret att TV8 inte hade med uppgraderingen att göra. Mitt nät är inte uppgraderat. Punkt.
Efter detta tredje samtal tog jag kontakt med min hyresvärd som skickade hit teknikern. Nästa steg är alltså att min hyresvärd ska kontakta ComHem och reda ut varför de påstår att nätet ej är uppgraderat...
Postad 11 December 2008 - 12:19
Medans jag väntar ställer jag lite frågor...
Jag är känslig för ljud och är väldigt orolig för fläktljudet eftersom några säger att den väsnas mycket.
Det är helt sjukt att dom snålar på en sån sak som ljudnivån. Det borde väl rimligtvis kommit mycket klagomål på ljudnivån under testfasen, eller? Det finns alldeles tillräckligt med kunskap på området för att få fram tysta alternativ och det borde inte vara speciellt mycket dyrare heller.
1. Är fläkten temperaturstyrd?
2. Kan man om möjligt installera en egen fläkt istället, eller lämna in den för att få fläkten "fackmannamässigt" utbytt till en tyst lösning utan att garantin bryts?
3. Går problemet att lösa på något annat sätt?
4. Kan jag använda ångerrätt om jag inte står ut med ljudnivån på boxen?
Blir så förbannad när jag tänker på att jag kommer få en box som väsnas, fy fan!
Nån borde få sparken eller värre!
Postad 11 December 2008 - 12:31
Hejsan, jag har beställt boxen men inte fått hem den än.
Medans jag väntar ställer jag lite frågor...
Jag är känslig för ljud och är väldigt orolig för fläktljudet eftersom några säger att den väsnas mycket.
Det är helt sjukt att dom snålar på en sån sak som ljudnivån. Det borde väl rimligtvis kommit mycket klagomål på ljudnivån under testfasen, eller? Det finns alldeles tillräckligt med kunskap på området för att få fram tysta alternativ och det borde inte vara speciellt mycket dyrare heller.
1. Är fläkten temperaturstyrd?
2. Kan man om möjligt installera en egen fläkt istället, eller lämna in den för att få fläkten "fackmannamässigt" utbytt till en tyst lösning utan att garantin bryts?
3. Går problemet att lösa på något annat sätt?
4. Kan jag använda ångerrätt om jag inte står ut med ljudnivån på boxen?
Blir så förbannad när jag tänker på att jag kommer få en box som väsnas, fy fan!
Nån borde få sparken eller värre!
Sitter du i ett helt tyst rum och kollar TV?
Så fort jag bara har lite ljud så försvinner surret direkt.
Men jag har också ett Xbox 360 så jag är inte speciellt bortskämd med tysta ting
Postad 11 December 2008 - 12:55
Sitter du i ett helt tyst rum och kollar TV?
Så fort jag bara har lite ljud så försvinner surret direkt.
Men jag har också ett Xbox 360 så jag är inte speciellt bortskämd med tysta ting
Mm, sitter i ett nästan helt tyst rum och är lite besatt av tysta saker. Det blir ju tysta partier på film också, sen har jag datorn kopplad till TVn så när jag sitter och kollar på minhembio eller bara surfar vill jag inte att tvboxen ska störa. Har lagt mycket pengar på att få mina datorer tyst genom åren, så man vet ju att det finns olika kvalité på fläktar och olika varianter på att få tysta prylar.
Absolut största anledningen att jag inte skaffar en 360 är pga ljudnivån. Skulle vägra skaffa ett sånt monster! Fattar fan inte att folk accepterar skiten...
Postad 11 December 2008 - 13:04
Vet vad du menar... har en 360 o det är ingen rolig upplevelse,men du behöver inte va orolig ,sitter typ 2 meter från humaxen och den hörs inte.Mm, sitter i ett nästan helt tyst rum och är lite besatt av tysta saker. Det blir ju tysta partier på film också, sen har jag datorn kopplad till TVn så när jag sitter och kollar på minhembio eller bara surfar vill jag inte att tvboxen ska störa. Har lagt mycket pengar på att få mina datorer tyst genom åren, så man vet ju att det finns olika kvalité på fläktar och olika varianter på att få tysta prylar.
Absolut största anledningen att jag inte skaffar en 360 är pga ljudnivån. Skulle vägra skaffa ett sånt monster! Fattar fan inte att folk accepterar skiten...
Postad 11 December 2008 - 13:26
För ett år sen plockade jag ut min hårddisk från SD-PVR:en för att kolla in den lite. Den hade ett filsystem som såg ut som följande för en inspelning.Kan det vara så att boxen själv delar upp stora inspelningarna i flera mindre filer (à tex 4 GB/st)? I så fall spelar det ju mindre roll om boxen inte klarar mer än 4GB...
.$TV6_20070828_2106.tv Är en mapp med en inspelning som innehåller följande filer.
Data1
Data2
Data3
Data4
Samtliga filer var på 512 mb utom den sista som kunde variera i storlek. Så strukturen var ungefär som på en DVD skiva fast där är varje fil 1024mb. Så om det ser likadant ut på Humaxen så spelar det ingen roll om filsystemet är FAT-32. Tillägas bör, är jag aldrig lyckades dekryptera filerna för att kunna se dom på datorn.
Postad 11 December 2008 - 14:17
Visst hörs den men om du inte har den i en tv-bänk eller där resonansen från boxen fortplantar sig i så är det ju ingen fara. Annars lär du höra ett irriternade brumljud från hårddisken. Fläkten låtter ju oxå men det stör mig inte direkt. Brum däremot vill jag inte ha.Vet vad du menar... har en 360 o det är ingen rolig upplevelse,men du behöver inte va orolig ,sitter typ 2 meter från humaxen och den hörs inte.
Postad 11 December 2008 - 14:20
För ett år sen plockade jag ut min hårddisk från SD-PVR:en för att kolla in den lite. Den hade ett filsystem som såg ut som följande för en inspelning.
.$TV6_20070828_2106.tv Är en mapp med en inspelning som innehåller följande filer.
Data1
Data2
Data3
Data4
Samtliga filer var på 512 mb utom den sista som kunde variera i storlek. Så strukturen var ungefär som på en DVD skiva fast där är varje fil 1024mb. Så om det ser likadant ut på Humaxen så spelar det ingen roll om filsystemet är FAT-32. Tillägas bör, är jag aldrig lyckades dekryptera filerna för att kunna se dom på datorn.
Låter väldigt vettigt.
Det måste ju vara lättare att markera lediga platser då på hhårddisken (512Mb stycken) när man raderat en lång inspelning.
Boxen kan ju knappast syssla med någon typ av automatisk defragmentering? När skulle dei så fall ske och vilken kraft skuelle det inte ta?
Postad 11 December 2008 - 17:33
Postad 11 December 2008 - 20:34
Jag kopplade in komponent och kopplade ur HDMI-kabeln (vilket jag glömde förra gången jag testade
Det verkar således som att man kan ändra bildupplösningen om man kopplar ur HDMI och att upplösningen blir kvar när man pluggar in HDMI-kontakten igen. Lite pyssligt förstås om man vill växla fram och tillbaka mellan olika upplösningar.
Min högst subjektiva bedömning av bildkvaliteten är att min TV, en Samsung M8, trivs bäst med 720p via HDMI. Komponent gav visserligen riktigt bra bild, fast inte lika bra som 720p via HDMI.
Redigerat av Mange36, 11 December 2008 - 20:36.
Postad 11 December 2008 - 22:04
Jag tycker den är sådär... fast är mer positiv än negativ!Har nu haft den nya boxen 1 vecka och min dom så här långt är: Väldigt nöjd!
Retar mig till vansinne på några "detaljer"
1) Det går inte att skriva in ett eget namn på inspelningen då man ställer in den manuellt. Den heter som kanalnamnet, vilket blir svårt att hålla reda på i listan över inspelade program. Det går att ändra namnet i efterskott, men jag vill att man ska kunna göra det innan inspelningen alltså.
2) Det går inte att spela in direkt till en undermapp. Bolibompa vill man ju ha direkt till en barnmapp, typ...
3) Listan över inspelade program är värdelös. Vill inte ha en avatar över varje. Mer info istället - och en rad per inspelning!
4) När man spelar upp något inspelat hamnar man tillbaka i listan över inspelat då uppspelningen är klar. Jag vill att den ska börja spela upp nästa grej istället. (My god... vilket språk... förstod någon det där...???)
5) När man trycker på stop då man spelar upp tidigare inspelatde program hamnar man i listan över inspelade program, men inte på det man tittade på - istället kan någon helt annan inställning vara markerad. Iaf om man tittar på något i undermappar.
6) EPGn borde visa en vecka framåt åtminstone... fast det är ju CHs fel förstås.
7) Knapparna på fjärrkontrollen sitter för gömda bakom luckan. Man använder dem för ofta för att de ska vara så svåråtkomliga.
8) Detta borde stå först... Det går ju inte att editera bort reklam och annat skräp!
Postad 11 December 2008 - 22:17
Har nu bytt ut den medföljande antennkabeln och signalstyrkan ökade från 40%-55%. Hade störningar på Discovery HD och C+ Film HD tidigare men nu funkar det klockrent.
Hmm man kanske skulle testa att byta antennkabel då. Jag har 25% i signalstyrka... och jag har också störningar i bilden (de flesta kanaler). edit: 21% signalstyrka på den andra turnern.
Fråga: Vad ska man köpa för antennkabel? Den medföljande antennkabeln har ju någon... öhh, "extrafunktion" som jag har glömt vad det är... den där kraftigare delen av kabeln iaf. (Nä, jag är inte så kunnig i ämnet, märks verkligen det?
Tack på förhand!
Redigerat av eltoko, 11 December 2008 - 22:31.
Postad 12 December 2008 - 08:19
Hmm man kanske skulle testa att byta antennkabel då. Jag har 25% i signalstyrka... och jag har också störningar i bilden (de flesta kanaler). edit: 21% signalstyrka på den andra turnern.
Fråga: Vad ska man köpa för antennkabel? Den medföljande antennkabeln har ju någon... öhh, "extrafunktion" som jag har glömt vad det är... den där kraftigare delen av kabeln iaf. (Nä, jag är inte så kunnig i ämnet, märks verkligen det?![]()
). Om någon vet vad det är jag pratar om så upplys mig gärna!
Och berätta också gärna om det är en sådan typ av kabel man ska leta efter, eller ska man köpa en "vanlig" istället?
Tack på förhand!
Köp en liten enkel antennförstärkare istället
Postad 12 December 2008 - 08:22
Jag har lagt upp kanalerna i den ordning jag vill ha dem i favloritlistan.
Ganska ofta när jag startar boxen så hoppar den över till Min TV där alla kanaler ligger.
Jag måste då välja favoritlistan igen
Postad 12 December 2008 - 09:27
En sak som jag stör mig på är att den "tappar bort" favoritlistan.
Ganska ofta när jag startar boxen så hoppar den över till Min TV där alla kanaler ligger.
Håller med! Mycket störande.
Ni som testade boxen innan den släpptes. Är detta inrapporterat som en bugg??
Postad 12 December 2008 - 09:53
Vet vad du menar... har en 360 o det är ingen rolig upplevelse,men du behöver inte va orolig ,sitter typ 2 meter från humaxen och den hörs inte.
Jag har aldrig hört min box när jag tittar på tv heller.
Postad 12 December 2008 - 10:00
Den där buggen fanns under lång tid i den gamla HD-boxen också, men blev till slut fixad. "Kul" att den har kommit tillbaks...En sak som jag stör mig på är att den "tappar bort" favoritlistan.
Postad 12 December 2008 - 11:16
Ja, jag har rapporterat det.Ni som testade boxen innan den släpptes. Är detta inrapporterat som en bugg??
Postad 12 December 2008 - 11:51
Det går bra med vanlig antennkabel.Hmm man kanske skulle testa att byta antennkabel då. Jag har 25% i signalstyrka... och jag har också störningar i bilden (de flesta kanaler). edit: 21% signalstyrka på den andra turnern.
Fråga: Vad ska man köpa för antennkabel? Den medföljande antennkabeln har ju någon... öhh, "extrafunktion" som jag har glömt vad det är... den där kraftigare delen av kabeln iaf. (Nä, jag är inte så kunnig i ämnet, märks verkligen det?![]()
). Om någon vet vad det är jag pratar om så upplys mig gärna!
Och berätta också gärna om det är en sådan typ av kabel man ska leta efter, eller ska man köpa en "vanlig" istället?
Tack på förhand!
Använd ingen antennförstärkare.
hifi_fan
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3
ComHem - Humax HDPVR-1000C eller Samsung BD-E8900N ???
2 bilder
48 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?