Jag är ingen fiende till plasma på något vis men att bara ta upp fördelarna och inte poängtera nackdelarna är ju inte riktigt rättvist .. eller?
Så här lite nackdelar:
* Plasma låter generellt mer då den måste ha fläktar. Fläktarna kanske är tysta i början men efter ett tag börjar de låta vilket kan vara störande om man ser på en spännande film. LCD är knäpptyst.
*Plasman drar mycket mer ström än LCD. Kan vara nåt att fundera på i dessa tider
*Plasman ger inbränningar. Det är tekniken som orsakar detta, inte modellen, alla plasmor dras med detta. Existerar ej på LCD.
*Plasman är mycket knepig att transportera. Något att tänka på om du flyttar runt mycket. LCD'n är bara att slänga in i bilen.
*LCD'n kan du slänga upp på skrivbordet och få hypercoola effekter i ditt datorspel, detta funkar inget vidare med en plasma.
*Plasmor har ofta en tjock glasruta fram som reflekterar belysning i rummet nåt fruktansvärt.
bara lite saker jag kommer på sådär spontant .. men plasma är inte fel alls ... bara inte så perfekt som vissa tror..
Okej dags att reda ut ett par missförstånd.
Har du någonsin fraktat en plasma? Nej trodde inte det heller... Plasma går precis lika bra att slänga in i bilen som en lcd. Är man något sådär försikigt så går det alldels utmärkt att lägga en plasma ned och köra hem den i bil. Och handen på hjärtat, om man nu köper en tv för 15 000 så är man nog rädd om den även om det är en plasma eller lcd.
Så det där resonemanget om att plasma skulle vara mer ömtålig är bara löjligt.
Hanterar en hel del plasmaskärmar inom mitt jobb och folk hade nog blivit mörkrädda om de sätt hur illa hanteringen är. Vi snackar alltså om skämmar som välter, står upp och ned, på högkant osv. Dock så håller skärmarna i 99 % av fallen. Nog om det...
Plasma kan ge en inbränning, dock så är det ovanligt i senaste generationerna om inte tv'n misshandlats rejält. Även Crt kan ge inbränning. Finns även fall då Lcd har fått inbränning.
Att plasma skulle dra mer ström är något som inte finns bevisat. Det finns undersökningar som pekar på att plasma drar mindre ström och det finns undersökningar att lcd drar mindre.
Kolla fakta innan du skriver. Allt som står i aftonbladet är inte sant.
Var du menar med att du kan slänga upp en lcd på ditt skrivbord och få hypercoola effekter som du inte kan få på en plasma får du gärna utveckla.
Redigerat av slow_c, 14 November 2008 - 22:20.