(jag vet att det förmodligen redan finns en liknande tråd, men jag kan iaf inte hitta den)
/Erik Nybörjare
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Hur vet man om en högtalare kan drivas av en stärkare?
Startad av
erik345
, Nov 18 2008 21:34
34 svar till detta ämne
Postad 18 November 2008 - 21:34
Exakt hur vet man om ett par högtalare kan drivas av en förstärkare?
(jag vet att det förmodligen redan finns en liknande tråd, men jag kan iaf inte hitta den) /Erik Nybörjare Postad 18 November 2008 - 21:55
mycket simpla riktlinjer:
om du ska driva med en klen stärkare som inte lämnar specielt mycket effekt så är det bra att ha högtalare med hög känslighet, 90dB/1m/1w och upp är bra och över 93dB så måste dom ju räknas dom lätt drivna om du har en stärkare som inte klarar att driva "tunga" högtalare med jobbiga fas och impedans vridningar och kanske dessutom låga impediva laster så ska du hälst titta på högtalare med 8ohm nominell impedans och inte lägre då detta i dem flesta fall betyder att högtalaren inte ligger lika mycket ner vid lägra impedansen. Annars så kan du titta på mätningar om du hittar några så får du se exakt hur högtalarna ligger till gällande detta med vridningar i fas och impedans. så, man kan säga såhär att: hög känslighet = passar till stärkare som har låg uteffekt Låg impedans = passar till stärkare som har bra ström kapacitet men vilken strömkapacitet stärkaren har e svårt att veta, det blir till att titta på mätningar om man hittar några, men annars så är det oftast faktiskt så att en tung och ordentlig stärkare med en ordentlig transformator har bra strömkapacitet. Men man ska alltid egentligen försöka att ta högtalare som har en så bra impedans och fas kurva som möjligt för det mår att stärkare bra av och ljudet blir också bättre när man inte lastar stärkaren med onödigt svåra laster Redigerat av DVD-ai, 18 November 2008 - 23:32. Postad 18 November 2008 - 23:01
Strömkapacitet är väl egentligen inget i sig att titta på, utan resultatet av en förstärkare med rejäl nätdel, nämligen vad den kan leverera i låga impedanser och vid fasvridningar, (Effektkub).
DVD-ai: Låg impedans = passar till stärkare som har dålig ström kapacitet Du menar väl tvärtom: Att låg impedans passar till stärkare med rejäl nätdel/bra uteffekt i låga impedanser? Postad 18 November 2008 - 23:32
Exakt vad jag trodde att jag skrev... bra att du har ögonen med dig Postad 18 November 2008 - 23:40
det är till mycket stor del strömkapaciteten som avgör hur bra stärkaren är på att hantera fasvridningar och nästan enbart det som avgör hur bra den är på att hantera låga och i övrigt jobbiga impedanser. Så trömkapaciteten är mycket bra att veta och det e verkligen synd att det inte står angivet.... men som sagt ska man veta hur en stärkare står sig i praktiken så är det ett kubdiagram som gäller och då är det tester man får läsa. i det diagrammet kan man utläsa ut effekten vid 1,2,4 och 8 ohm impedans och man vill då ha en så jämn kub som möjligt. Man vill alltså att stärkaren ska dubblera effekten med halverad impedans, men det e ju nästan bara önsketänkande.. man kan också avläsa fasvridning + och - 60* i kapacitiv och induktiv last men inte mer för det mesta så man få i alla fall en ok bild av hur den klarar fasvridningar, en perfekt stärkare presterar en kub som ser ut som just en kub, men som sagt så är det mycket få steg som kommer näre det ens, men krell, Classe och någon till har/hadde några tror jag men dom kostade ju en del... Postad 19 November 2008 - 06:04
Strömkapaciteten är väl egentligen nätdel, eller vad menar du? Det är ju effekt högtalarna drar och har du rejäl nätdel så får du bra med effekt även vid lågimpedanta och/eller fasvridna laster, om även slutstegsdelen och kylningen är anpassad efter detta. Du kan ju ha hur stor trafo som helst, har du ändå inte slutsteg anpassade efter trafon så kan du ju aldrig nyttja den fullt ut ändå. Så det intressanta tycker jag är just kuben, vad förstärkaren som helhet inkl. nätdel, slutsteg, kylning för konstnat drift klarar att leverera vid olika impedanser och fasvridningar. Postad 19 November 2008 - 06:48
JAG tycker man ska skita helt i det är för siffor som står på databladet och prova prova prova olika stärkare istället. Att det inte skulle vara någon bra ide att blanda högtalare med låg känslighet(antar jag att du menar under 90db/1m/1w) med "svaga" förstärkare (nu gör jag bara ett antagande men under 100w som de flesta stärkare anger(betyder inte att det ger det)) tycker jag känns lite fel. Jag har just nu ett par högtalare med 87db/w som går ner till 3.2ohm och en förstärkare på 50w/8ohm. Jag har själv alltid haft problem med att det börjat låta skrikigt/distigt när man började komma på någulunda ljudnivåer med mina föredetta förstärkare... visserligen biorecivers men ändå. Alla hade fräsiga produktspeccs med massor av allt. Kan väll skriva att det var en onkyo 704 och marantz 8500. Ingen av dessa orkade ens röra på basen utan att man var tvungen ha så mkt volym att det skar i öronen och grannen knackade i väggen.
Nu var jag för en gång skull ut och lyssnade på lite olika förstärkare (arcam,rotel,naim,marantz och primare bla) och bland dessa kan jag säga att wattangivelserna hade obefintlig betydelse. Nästan alla orkade spela så högt JAG ville utan att låta ansträngda och distiga, så i slutändan var det bara tycke och smak spelade roll. Nu blev det en naim i slutändan pga mkt bättre basåtergivning. återigen vad JAG tyckte. Nu har säkert denna förstärkare en boostad bas eller något annat som gör att den spelar mer bas, vad vet jag......MEN vad spelar det för roll när JAG blev nöjd. Jag tycker, återigen, JAG tycker allt får många trådar fokuserar på frekvenskurvor och Datablad. Men det är ju DU som köper som ska bli nöjd. Man kanske inte är ute efter den där linjalraka högtalaren med fyrkanten till förstärkare. DU kanske gillar just den där dipen i frekvenskurvan eller vad det nu kan vara. Allt för många som inte har hållt på med ljud hemma så mkt kanske missar det där guldkornen de kanske hade älskat just pga att den inte hade den där fräsiga produktspeccen som eltax recivern på netonnet för 998:- (inget ont om den! prova på om den känns intressant!) Usch nu är det tidigt på morgonen så lägger till mer text sen om jag ser att det behövs. stavfel w/e Postad 19 November 2008 - 07:02
jo, exakt och vad jag kan se så är det vad jag skrev också men jag skulle fortfarande vilja veta strömkapacitetan då den till mycket stor del talar om hur pass stabil stärkaren är, du kan inte öppna locket på en stärkare och titta på nätdel och säga att den är stabil eller har en kub som ser ut på ett visst sätt. Högtalarna blir inte matad med några watt, effekten (watt) utväcklas i högtalarna, det dom matas med rent elektriskt är tröm, med en spänning som varierar med frekvensen och hur mycket du höjer på volumpotten. Därför är det intressant att veta strömmen som stärkaren är max kapabel till att leverera. men du har helt rätt, kuben är som sagt det bästa sättett att se om stärkaren är stabil eller inte, men i försäljarens datablad så vorde det inte fel om strömkapaciteten stog me lika tydligt som effekten anser jag. bonka_rules: mycket lättare att bara titta på en kub så vet men med 90% säkerhet och kan sålla ut i mängden Redigerat av DVD-ai, 19 November 2008 - 07:04. Postad 19 November 2008 - 07:29
usch man börjar bli gaggig du har ju helt rätt DVD-ai. jag tänkte förstås mer på förstegsdelen än slutsteget nu..... får trösta mig med att det inte är morgonens största miss..... Råkade ta med ett mjölkpaket istället för filpaket till jobbet
Postad 19 November 2008 - 07:47
Sen tycker jag att det bör tilläggas att 99% av alla högtalare KAN drivas av 99% av alla förstärkare. Det är inte så att förstärkaren brinner upp om inte högtalaren är en extremt svår last. (och om högtalaren är så hemskt svårdriven så anser nästan jag att den är felkonstruerad) Jag har t.ex. drivit ett par Jamo D590 golvhögtalare modell större med min mobiltelefons hörlursuttag utan att något gick sönder Det som diskussionerna här ovan rör är huruvida det låter bra eller bättre, men KAN driva, det kan som sagt nästan alla förstärkare. Och vid normala lyssningsnivåer så gör nästan alla förstärkare det bra också. Det är när man ska upp och plocka ut många watt ur dom som det börjar bli ordentlig skillnad Redigerat av snowspace, 19 November 2008 - 07:48. Postad 19 November 2008 - 09:25
Jo, jag förstår vad du är inne på Postad 19 November 2008 - 09:37
strömkapaciteten är en förutsättning för att kunna lämna given effekt, (P=U*I, effekt=spänning*ström) så strömkapaciteten kan inte vara vad som helst, utan måste vara tillräcklig för att kunna lämna den angivna effekten, men vet man att effektangivelsen stämmer så vet man att strömkapaciteten är tillräcklig för den effekten. Allting hänger ihop Däremot kan man överdimensionera strömkapaciteten, så att nätdelen har kapacitet att lämna mer ström än vad transistorerna klarar av att omvandla till effekt. Detta förfarande används i vissa förstärkare (enligt rykten) för att presentera imponerande strömstyrkor som ett säljargument. Men i slutändan spelar det ingen roll om förstärkarens nätdel kan ge 10000 ampere om uteffekten från transistorerna bara är 10 watt. Det tyder bara på en felprioritering av konstruktören om man nu inte har tänkt att driva högtalare med 0.01 ohms impedans. En bra förstärkare har självklart en nätdel som är matchad mot vilken effekt den är tänkt att kunna mata ut ur sig. Dvs strömmen ska räcka för att kunna driva alla kanaler kontinuerligt med "normala" högtalare som last på alla kanaler (gärna ner till åtminstone 2 ohm men absolut till 4ohm, annars är det en underdimensionerad nätdel enligt mig). Dock är ju en nätdel en ganska dyr beståndsdel (mycket koppar)i en förstärkare så många försöker nog spara in några slantar där. //Håkan Postad 19 November 2008 - 12:25
Det är mer än bara Watt som gäller som flera har skrivit här alldeles korrekt.
Mina högtalare är moderat specade till 87dB och 4ohm nominell impedans, och de ligger väl där runt 4 över i stort sett hela kurvan - till skillnad från många andra högtalare som finns på marknaden - ska tilläggas. Vid hemlån av Nait 5i (50w @ 8ohm) fick jag ett underbart ljud ut ur mina små Dyn 52:or, dock så saknades den lilla extra råstyrkan som jag var van vid hemmavid. Har tidigare alltid kört med en rätt så stark NAD integrerad nämligen. Nä, valet föll tillslut på separata delar istället, också Naim och också specade till 50w vid 8ohm. På denna var nätdelen på slutsteget rätt så mycket kraftigare byggd än i den mindre integrerade Nait5i, å det gav precis den auktoritet i ljudet som jag var ute efter. Nu är jag 100% nöjd! Så vid samma watt-antal är det en stor skillnad mellan olika strömstyrka helt klart! Dessutom kan man ju med Naim hänga på en separat nätdel enbart för förstegets skull om man känner för det. Och det ska ju också ge en ytterligare pondus till slutresultatet.. (detta har jag inte testat) Redigerat av Unregistered548843e2, 19 November 2008 - 12:29. Postad 19 November 2008 - 12:59
Hur skulle olika strömstyrka men samma watt-antal kunna göra skillnad när dom är i ett samband för att skapa produkten watt? Att du hört skillnad är troligen för att det är skillnad på nätdelen, vilket resulterar i att den ena är bättre än den andra på att driva lågohmig last. Visst, båda kanske ger 50w i 8 ohm, men den med större nätdel ger mer i 4 och 2 ohm. Och har du då 4 ohms högtalare som kanske går ner till 3 ohm så är det klart den med större nätdel ger bättre resultat. Dom har alltså olika uteffekt vid lägre impedanser även om dom har lika i 8 ohm, därför är dom ju inte lika specade och åter så faller det tillbaka på att strömkapaciteten i sig är inte det man ska kika på, utan hur effektkuben ser ut. Det är där du ser produkten av HELA förstärkarens kapacitet. Postad 19 November 2008 - 13:03
Min erfarenhet är att man inte kan säga att alla förstärkare kan driva alla högtalare ens på lägre volym - om man prioriterar ljudkvaliteten.
Ett exempel: jag kör med Larsen 4 och 6 som har en känslighet på 87-88 dB. Ihop med min bioreceiver märks det att mer kraft behövs, något som yttrar sig genom att volymen måste vridas upp rejält för att få fart på högtalarna. Basen får helt enkelt inte den kontroll som behövs. Resultatet blev en förstärkarjakt och efter inköp av Musical Fidelity X-T100 föll allt på plats, kontrollen är betydligt bättre även på lägre volymer. Det bästa är att helt enkelt ta med högtalarna och testa olika förstärkare för att hitta det som kan driva dem på bästa sätt. Postad 19 November 2008 - 13:10
Det kanske beror på skillnad i dämpfaktor? Postad 19 November 2008 - 13:25
När jag använde min Sony som drivning (STR-VA333ES) hördes det tydligt att kraften inte räckte till, högtalarna "vaknade" enbart vid ganska rejält pådrag.
Med MF X-T100 är kontrollen betydligt bättre även vid lägre volym och basen kommer fram på ett bra sätt tack vare att kraften räcker till för att ge god kontroll. Så ja, det har betydelse vilken förstärkare man använder och i vissa fall räcker helt enkelt inte kraften till. Märker man att det krävs rejält pådrag för att få fart på högtalarna är det ett tecken på det. Postad 19 November 2008 - 14:39
NAP 150X: Power output continuous [8 Ohm] 50 Watts Nait 5i: Power output (into 8 Ohms) 50W per channel Vet inte om det är medvetet skrivet "continuous" på slutsteget och utelämnat på den mindre integrerade modellen just för att den är starkare. Det är väl så att fler komponenter drar mer ström också antar jag, därför man kan få mera "kräm" om man hänger på en separat naim-nätdel på försteget, så slipper försteget suga sin power från slutsteget. Naim prylarna sägs ju dessutom ge en peak på typ 500w vid 1ohm, så de måste vara rätt strömstarka. Nån effektkub har jag överhuvudtaget inte hittat på någon av Naims stärkare, iallafall inte på nätet. Men jag kan bara hålla med någon som skrev att det är inte mycket att kika på, jag hade hemma en fet stärkare med bra effektkub på hemlån för några år sedan, och det var nog tamejfan det sämsta jag lyssnat på ändå (Thule) Postad 19 November 2008 - 15:33
För att detta är mycket invecklat och resultat beror som sagt på otroligt många faktorer, men en sak är säker, tittar man på en kub så får man faktiskt svar på dem flesta frågor på en gång så det skulle man ju samanfattningsvis kunna säga då. Kubmätning är det bästa för att att få reda på hur pass kraftig en stärkare än i praktiken oavsett vad den tekniska datan på apparaten är, för det finns ju under och över späckat också... T.ex. H/K, Krell, Classe och Naim för att nämna några, under späckar nästan alltid sina apparater, så att det stpr 2x200w @8ohm men det e egentligen snarare 2x300w@8ohm... Vet inte varför dom går så, men det finns väll någon förklaring... sedan bland dom som överspäckar så är ju MDS, Proson och nästan alla andra märken inblandade i stället, en högre effektangivelse ser helt enkelt mycket bättre ut i köparens ögon detta med att dimensioner nätdelen i en stärkare är ganska intressant, dem flesta väljer att stoppa in en för klen nätden och då tappar steget i effekt vid lägra impedansen = dålig strömkapacitet i förhållandetill vad trensistorer m.m. kräver. Men en del väljer att stoppa in en "för kraftig" nätdel, men det finns faktiskt klara fördelar med det, att man alldrig ligger på gränsen och har mycket marginal. Man slipper ha så mycket och stora kondingar som inte i gentligen har några goda egenskaper... dessutom så får man ju en nästan helt 1++% stabil stärkare som dessutom klarar allt ma ger den och lite till så att säga så jag ser gärna steg med överdimensionerad nätdel för det är alldrig fel, men mycket sällsynt, som bäst så stoppar dom i en som precis klarar kraven och fyller upp med kondingar för att ta pikar och vridningar. Postad 19 November 2008 - 16:26
Hur görs en kubmätning egentligen? för det går väll inte bara att mäta när man bara spelar musik. Sen ser man i tex HIFI Musiks mätningar då de ibland inte kan mäta strömstyrkan osv. Varför inte?
Postad 19 November 2008 - 16:45
mätningen visar bara hur kraftig stärkaren är, hur mycket effekt den kan hantera vid en viss last, och säger inte nödvändigtvis något om hur bra den låter mätningen görs med en konstlast och instrument Som visar på vad stärkaren lämnar vid en viss impedans, sedan vad dom kör ut för signal kan jag inte svara på, men jag tror att det är ett brus som inne håller alla frekvenser samtidigt Någon som kan detta om kubmätning bättre så är information välkommeN .9 Postad 19 November 2008 - 17:16
Det med strömstyrkemätningar har diskuterats lite överallt. Att dom inte kan mäta på vissa kan bero på vad jag förstått att skyddskretsarna är så snabba att aktiveras att man inte hinner få ett vettigt värde. Kan ju i så fall vara värt att ha i beaktning att det snarare kan vara skyddskretsarnas "snabbhet" som också kan avgöra vad strömmätningen visar, mer än kapaciteten i sig och således inte är särskilt tillförlitliga att använda som jämförelse mellan olika förstärkare. Som sagt bara vad jag läst mig till på olika sajter om det stämmer vet jag ej Postad 19 November 2008 - 17:23
mycket riktigt, men det gäller bara i dem fall då kretsen går in och bryter, då är den för snabb, hinner dom slutföra testat så blir resultatet riktigt och är då trovärdigt samma gäller kubtestar som ibland inte fungerar för att stärkaren har för överambitiösa skydskretsar som förstör allting och gör så att resultatet av testet blir riktigt dåligt... Men när det gäller ren stöm mätning så är det så att om testats slutförst så ska resultatet vara riktigt ocg visar på det som verkligen går att få ut sedan så en del skyddskretsar sabbar även så att stärkaren blir riktigt dålig på att hantera kapacitiva och induktiva laster och detta är ju tråkigt, ofta hembio resivrar brukar kunna lida av detta.. Postad 19 November 2008 - 17:23
Kan ju också vara skillnad i dämfaktor och frekvensgång på dom båda som gör att upplevelsen blir som den blir. Sonyn kanske saknar dynamik i jämförelse och dessutom rullar av tidigt i frekvensomfånget i botten? Då är det klart att den upplevs livlös och botten känns mindre påtaglig på låg nivå. Jag har svårt att se att det skulle vara skillnad på watt och watt så länge det är på nivåer då stärkaren kan leverera felfritt. Beror i så fall på andra egenskaper än just uteffekten tror jag. Postad 19 November 2008 - 17:31
Effektkuben tycker jag definitivt man ska kika på om sån finns, speciellt om man har svårdrivna högtalare. Så man kan matcha mot dom högtalarna man har. Men självklart är det ju lika viktigt att lyssna så den låter bra i övrigt, effektkuben säger ju inget om hur den låter. Postad 19 November 2008 - 17:38
Det är en sak hur många Watt den är på, andra faktorer är: *Ström *Mätmetod Min Sony är specificerad till 100 W/kanal DIN. Jag har dock inte kollat om den är mätt över hela registret eller ej. En Watt som mätts fram på olika sätt skiljer sig. Är den frammätt med samma metod är den helt jämförbar. Idealet är att belasta förstärkaren mellan 20 Hz-20 Khz för att få en realistisk mätning och om det är en bioreceiver, driva alla kanaler. Vad det handlar om här är att Sonyn inte riktigt orkar med högtalarna. Postad 19 November 2008 - 18:12
Ja, men när du lyssnar på låg volym lär du ju inte behöva mer än några enstaka watt, även om Sonyn är överspecad klarar den att leverara dom få watten. Har själv haft en VA333ES, när dom mätte upp den i Home Cinema Choice vill jag minnas att den klarade runt 95w 8 ohm, 162w 4 ohm. Borde rimligtvis klara av att driva utan problem på låga volymer. Tror mer på andra egenskaper som begränsar, vet själv att jag tyckte den var okontrollerad och grötig. Oavsett volym och högtalare, provade ett par olika med den. Postad 21 November 2008 - 14:58
Jag vill minnas att strömmätningen inte visade på särskilt höga värden. Sonyn fungerar dock utmärkt som bioförstärkare nu när MF tagit över stereo så jag är nöjd med den. Men det finns bättre för stereo.
Postad 21 November 2008 - 16:31
Nej, den lämnar ju 162w i 4ohm, inte särskilt mycket. Én bit under dubbling från 8 ohm, så den har nog inte alltför stor nätdel. Postad 24 November 2008 - 23:35
Jag begriper mig inte på det här med känslighet. Mina gamla Eltax Concept 200 (känslighet 88dB) spelar betydligt högre ansluten till min T-amp än vad mina Dynavoice S-6 (känslighet 92dB) gör.
Är det den större lådan som gör skillnaden eller ska man ta alla specifikationer med en stor nypa salt? Redigerat av Veckans, 24 November 2008 - 23:36. Postad 25 November 2008 - 08:03 Om det är som du säger så ska du ta specifikationerna med en nypa salt...man vet ju inte om tillverkan anger känsligheten som genomsnittet mellan 20-20000Hz eller om dom väljer ut den allra högsta toppen i frekvensgången när dom anger känsligheten. tänk också på att rummets påverkan gör en hel del för hur starkt ljudet som når våra öron är, så en högtalare kan bli "effektivare" än den är om den placeras korrekt. Postad 25 November 2008 - 13:15
Jag gjorde ett nytt test mellan Eltax och Dynavoice idag. Ställde tillfälligt upp dem runt datorn för att få så neutralt ljud som möjligt. Nu var skillnaden mindre, betydligt jämnare i ljudnivå mellan dem. Eltax har dock ganska mycket mer bas (trots att dynavoice ska ha 5Hz mer omfång på basen 40Hz mot 45Hz) men låter så grötigt och saknar nästan diskant i jämförelse med Dynavoice.
Jag påpekar dock att Dynavoice högtalarna är bara spelade 35h ca. hittills, kan hända att basen släpper mer senare. https://www.minhembi...c_id=264171.jpg (Lägg inte märke till den snygga plastmattan eller det vackert flagnade elementet. Postad 25 November 2008 - 16:13 Jag ser en potentiell felkälla till skillnaden i bas direkt på din bild Ju närmare ett hörn en högtalare får, desto mer basstöd får den. Om du hade kunnat byta plats på eltaxarna och dynavoicearna så hade nog basen hos dynavoicearna varit bättre. Glöm sen inte bort att lyssna på olika platser i rummet då stående vågor kan släcka ut basen för högtalarna respektive förstärka den. (det är mycket som spelar in när man ska testa högtalare Postad 25 November 2008 - 18:07
Det är inga "hörn" på bilden, rummet är mycket större än du ser där. Normalt har jag högtalarna ställda mot hörnen och de ger mer bas där. Dynavoice har hygglig bas när man har båda riktade rakt emot sig men det avtar snabbt om man flyttar sig lite. Eltax högtalarna är mer förlåtande på den punkten och du kan röra dig över ett större område med bibehållen bas.
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |