Hdmi-splitter
24 svar till detta ämne
Postad 19 November 2008 - 00:00
Unregistered1a5a7d81
-
Unregistered1a5a7d81
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Hejsan! Jag skulle behöva dela upp min hdmi-signal som kommer från min reciver(enbart 1hdmi ut) så att jag kan skicka den till båden tv och projektor, allt jag hittar är lite väl dyrt enligt min mening, men så snubblade jag över denna: http://www.kjell.com...items/98276.jpgÄr det bara plain stupid att tro att detta ska fungera, eller får jag godtagbar bild via denna? Vh Revolver
Postad 19 November 2008 - 00:07
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Kan bara svara dig med egna upplevelser .
Köpte först en lite biliggare variant för 1500 kr
Men den kunde bara skicka RGB signal
Köpte sedan en Kramer 1/2 splitt och det funkar kanon. ( 2500 kr )
Man vill ju att det skall vara felfri signal fram till bildvisarna
och det lär det knappast bli med den kabeln .. skulle jag våga säga
Framtiden kräver att 1080p och allt vad HDMI 1.3 har att erbjuda skall
passera genom kabeln. Alla kablar klarar inte detta och inte heller Splittar.
Maveric
Postad 19 November 2008 - 16:45
Unregistered1a5a7d81
-
Unregistered1a5a7d81
-
Amatör
-
-
61 inlägg
ah, ja det förstås, jag inser begränsningarna hos denna kabel, men som det ser ut idag hemma hos mig så kommer jag nog inte köra mycket mer än 720p/1080i under en längre tid. Då resterande prylar i anläggningen sätter begränsningarna där omkring. Det kommer dessutom bara att gå bild via "splittern" då jag tar ut ljudet via recivern.
Det kommer nog inte bli någon blu-ray eller dolby/dts hd-ljud innom det närmaste året(läs; barn är dyra i drift, gäller att prioritera här hemma  )
Tänkte att denna kabel kanske skulle kunna fungera för mina ändamål, då det känns som det inte är så mycket som kan fela på denna eftersom den mer liknar en y-link än en "splitterbox"!?
Vad tror ni? Kan jag få detta att fungera?
Det jag ska koppla ihop är:
LX60 Dvd/Digitalbox, Xbox 360, htpc, wii , ps2 ---> Pioneer AX2AV Reciver ---> Sharp 37" LCD och Benq W500 Projektor
Det är alltså mellan reciver och tv-/projektor som splettern måste in.
Vh Revolver
Postad 19 November 2008 - 21:37
pakarlss
-
pakarlss
-
Forumräv
-
-
893 inlägg
Det där är en omvänd switch, skulle kunna kallas combiner, dvs 2 ingångar till en utgång. Även om du kopplar den bak-och-fram, så tror jag inte den kommer att funka. Dels pga signalförluster, dels pga av HDCP ( om du använder båda "utgångarna" samtidigt).
Kjell & Co har en riktigt splitter för ca 800 kr. Jag tror du blir tvungen att köpa en så.
Postad 21 November 2008 - 06:34
martinanderssson
-
martinanderssson
-
Användare
-
-
112 inlägg
har testat kbeln från kjellCo, Den funkar åt båda håll men bara med en källa på åt gången och tveksamt om den verkligen fixar hd. Testade snabbt och fick iallafall startbild med 720p.
Även testat kjells splitter, den funkade inte för mig mellan pc-proj/tv. Den sänkte upplösningen på datan till 800x600?? Och fixade inte växlingen mellan skärmarna? iofsg 12m kabel till projen...
Jag kör 1280x720p till både proj & tv.
Postad 21 November 2008 - 21:02
Unregistered1a5a7d81
-
Unregistered1a5a7d81
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Det låter ju iaf någorlunda positivt, kommer aldrig att köra projektor och tv samtidigt eftersom duken kommer att monteras så att den rullas ned framför tv. 720p kan nog räcka ganska långt för min del, då jag märkt att min dvd scalar om dvd-filmer bättre till 720p än till 1080i/p. Någon mer som har någon input ang denna "Y-splitt hdmi-kabel-historia"? ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------  Varför finns det inga sådana simpla förgreningar med hdmi-kontakter istället? ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Vh Revolver
Redigerat av Unregistered1a5a7d81, 21 November 2008 - 21:17.
Postad 12 December 2008 - 07:29
digitaltvexpertense
-
digitaltvexpertense
-
Lärjunge
-
-
305 inlägg

Varför finns det inga sådana simpla förgreningar med hdmi-kontakter istället?
Vh Revolver
När det gäller analoga signaler som exempelvis VGA så kan man i teorin splitta dem, med den "enda" förlusten att man tappar signalstyrka, man halverar den. I vissa lägen funkar det i andra inte. När vi talar om HDMI så är det en hel vetenskap med signaler som helt enkelt inte går att splitta på det sättet. 99,9% (ungefär) av alla HDMI produkter släpper en signal även i standby, för att tala om vem de är. När två produkter kopplas ihop så "pratar" de med varandra en stund för att berätta vilka de är och vilka inställningar som skall användas. (EDID) Om man kopplar med en y-kabel så kan man väl säga att denna information blir en enda soppa så att ingen info blir rätt. I teorin skulle kanske en y-kabel fungera om man alltid hade en av bildvisarna strömlös så att den enda EDID information som finns i omlopp är från en bildvisare, i praktiken vet vi dock att det fungerar dåligt. //Göran
Postad 13 December 2008 - 12:16
sct124nsky
-
sct124nsky
-
Användare
-
-
101 inlägg
Funderar också på att koppla in en splitter men vart hade ni satt in den? Behöver inte vissa bilden på båda samtidigt. Vilken typ av splitter hade ni använt?
Redigerat av sct124nsky, 13 December 2008 - 12:19.
Postad 13 December 2008 - 12:18
pakarlss
-
pakarlss
-
Forumräv
-
-
893 inlägg
Även testat kjells splitter, den funkade inte för mig mellan pc-proj/tv. Den sänkte upplösningen på datan till 800x600?? Och fixade inte växlingen mellan skärmarna? iofsg 12m kabel till projen... Jag kör 1280x720p till både proj & tv.
Kjells splitter, http://www.kjell.com/?item=98277, funkar utmärkt för mig. Källan är en PS3, och jag har 10 meter mellan PS3:an och splittern, och ytterligare 10m mellan splittern och projektorn. Det funkar utmärkt även i 1080p. Att du får 800x600 från datorn beror sannolikt på EDID-problem (information om stödda upplösningar mellan PC och display). Det borde att gå att få fungera med lite trixande, t.ex. med programmet Powerstrip.
Postad 13 December 2008 - 12:57
sct124nsky
-
sct124nsky
-
Användare
-
-
101 inlägg
Kjells splitter, http://www.kjell.com/?item=98277, funkar utmärkt för mig. Källan är en PS3, och jag har 10 meter mellan PS3:an och splittern, och ytterligare 10m mellan splittern och projektorn. Det funkar utmärkt även i 1080p. Att du får 800x600 från datorn beror sannolikt på EDID-problem (information om stödda upplösningar mellan PC och display). Det borde att gå att få fungera med lite trixande, t.ex. med programmet Powerstrip.
klarar den 1080p 24 ?
Postad 13 December 2008 - 16:09
pakarlss
-
pakarlss
-
Forumräv
-
-
893 inlägg
klarar den 1080p 24 ?
Ja. När jag väljer 24p=automatisk på skärminställningarna på PS3:an så väljer den 1080p60, men om jag väljer 24p=på så får jag korrekt 1080p24 ut. Då måste alltså tvinga källan att välja 24p.
Postad 20 December 2008 - 17:51
sct124nsky
-
sct124nsky
-
Användare
-
-
101 inlägg
När vi talar om HDMI så är det en hel vetenskap med signaler som helt enkelt inte går att splitta på det sättet. 99,9% (ungefär) av alla HDMI produkter släpper en signal även i standby, för att tala om vem de är. När två produkter kopplas ihop så "pratar" de med varandra en stund för att berätta vilka de är och vilka inställningar som skall användas. (EDID) Om man kopplar med en y-kabel så kan man väl säga att denna information blir en enda soppa så att ingen info blir rätt.
I teorin skulle kanske en y-kabel fungera om man alltid hade en av bildvisarna strömlös så att den enda EDID information som finns i omlopp är från en bildvisare, i praktiken vet vi dock att det fungerar dåligt.
//Göran
Provade idag att koppla med en "y-kabel", körde med en bildvisare i taget men det funka bara att köra med tv, fick ingen bild på projektorn. Så det blir att köpa en dyrare splitter och jag som inte behöver kunna se samtidigt på tv och projektorn  eller det skulle funka med denna switch? http://www.kjell.com...00000,168000000
Redigerat av sct124nsky, 20 December 2008 - 18:57.
Postad 21 December 2008 - 12:40
SverkerN
-
SverkerN
-
Rookie
-
2 inlägg
Köpte precis en sådan splitter från Kjell & Co. Den fungerar efter viss övertalning med datorn som källa för att visa på TV (Philips 7403H köpt för en vecka sedan) och Projektor. Fick ingen bild på TVn i ena utgången. Fick sätta den i utgång 1 för att få bild på båda. Kör med 1080p24. Splittern verkar dessutom kräva att man drar ut och sätter i nätadaptern en eller ett par ggr innan man får bild på båda. Det hjälper inte att trycka på resetknappen. Nåväl. So far so good. Nyss försökte jag mig på att använda PS3:an som källa. Det var hopplöst att få bild på TVn. Projektorn visar bild hela tiden, men inte TVn. Oavsett antalet omstarter av splittern och byte av sladdar. När jag koppar PS3:an direkt till TVn så går det bra. Är det någon som har något tips på vad det kan vara? Är det mitt ex av splittern som inte är riktigt frisk? Eller är det TVn som inte hänger med? Jag väntar på leverans från Kjell & Co på en aktiv HDMI switch . Tanken var att koppla dator och PS3 till switchen. Sedan vidare till Splittern för att sedan få bild på TV och projektor. Men om jag inte får till så att PS3an visar bild på TV:n så känns det rätt trist.
Postad 21 December 2008 - 20:15
SverkerN
-
SverkerN
-
Rookie
-
2 inlägg
Var förbi hos Kjell & Co och bytte HDMI splittern. Nu fungerar PS3:an också.
Postad 21 December 2008 - 20:33
sct124nsky
-
sct124nsky
-
Användare
-
-
101 inlägg
ingen som har provat denna splitter på dustin? http://www.dustinhom...5010195968.aspx? är lite billigare än den på kjell
Postad 22 December 2008 - 17:39
pakarlss
-
pakarlss
-
Forumräv
-
-
893 inlägg
Var förbi hos Kjell & Co och bytte HDMI splittern. Nu fungerar PS3:an också. 
Ok, det var ditt exemplar det var fel på. Det förklarar saken. Min Kjell-splitter funkar nämligen klanderfritt från PS3 till Philips LCD (42PF7621D) och Infocus X9. Har aldrig behövt dra ur sladden eller göra reset. Funderar på att skaffa Kjells HDMI-switch från samma serie (beställningsvara), så jag kan växla mellan PS3 och HD-box som källa.
Postad 22 December 2008 - 17:55
Majorglenn
-
Majorglenn
-
Mästare
-
-
3071 inlägg
tänkte bara tipsa om denna tråd.. finns mycket matnyttigt om detta ämne där!
Postad 22 December 2008 - 17:59
master_james
-
master_james
-
Användare
-
-
111 inlägg
Jag kör med en splitter från Kjell & Co. för runda 800 riksdaler. Funkar kanon. Kör hdmi från denon 2808 ut till splittern som skickar till projj och plasma. Var lite skepptisk till Kjells varor men splittern funkar väldigt bra. Bilden är hur bra som helst.
MVH Djeppe
Postad 23 December 2008 - 22:49
sct124nsky
-
sct124nsky
-
Användare
-
-
101 inlägg
Det blev att jag köpte en splitter från kabelgiganten.se för 599 kr.  den funkar hur bra som helst, har 7,5m kabel till projektorn 1m kabel till tv, kör 1080p/24 på båda.
Postad 29 December 2008 - 23:44
Fjod
-
Fjod
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Jag kör med en splitter från Kjell & Co. för runda 800 riksdaler. Funkar kanon. Kör hdmi från denon 2808 ut till splittern som skickar till projj och plasma. Var lite skepptisk till Kjells varor men splittern funkar väldigt bra. Bilden är hur bra som helst.
MVH Djeppe
Köpte också en sådan för att splitta signalen mellan TV och Projje.. Funkar fint när jag kör ut signalen från stärkaren(H/K 255) direkt till Projjen, men splittern verkar dock vara för klen. Får bild på TV (1,5m kabel), men ingen signal till Projjen (10m supra). Blir till att hitta rejälare doningar.  /Fjod
Postad 04 January 2009 - 18:44
D-fence
-
D-fence
-
Användare
-
-
128 inlägg
Jag vill splitta hdmi-signalen från min blurayspelare för att skicka hd-ljudet till receivern och bilden till projektorn, detta för att undvika lång kabeldragning. Vet någon om de billiga splittrarna från Kabelgiganten, Dustin, eller Kjelle vidarebefordrar bitstream eller lpcm högupplöst ljud på korrekt sätt..? Den som Soundpressure har är ju specad för lpcm-ljud åtminstone.
Postad 11 January 2009 - 20:49
rasmusb
-
rasmusb
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Kan bara instämma med alla som är nöjda med splittern från Kjell&co. Jag har den splitter mellan min Denon 1909 och Sanyo Z-2000 projektor. Kabeln mellan splittern och projektorn än 15M från Supra och signalkällan är en PS3. Jag har kört BD med 1080p/24Hz, fungerar helt utan problem. Har också testat spel i 1080p/60Hz utan problem.
D-fence: Om du vill kan jag testa att koppla in den mellan PS3 och receiver för att se vad den gör med lpcm?
Postad 12 January 2009 - 09:29
Runersten
-
Runersten
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Skall inköpa en projektor i dagarna och har följande problem:
Kopplar i dagsläget allt (ps3,dvd, xbox m.m) in i förstärkaren och sen med hdmi till tv:n från förstärkaren..
Har bara 1 HDMI ut i förstärkaren.. Och nu när projektorn kommer hem så behöver jag ju 2 hdmi/ut från förstärkaren så jag kan få bild på både tv'n och projektorn.. Kommer endast använda 1 källa i taget.. Antingen tv'n eller projektorn.. så nu behöver jag en switch som omvandlar min enda HDMI ut från förstärkaren till två HDMI ut..
Verkar finnas en hel del och välja mellan, så nu vill jag ha lite tips ..
Från förstärkaren till tv'n kommer där vara 2m supra HDMI
Från förstärkaren till projektorn kommer där vara 15m supra HDMI
Med andra ord från switchen kommer det väll att bli?
Vad kan ni rekomendera för switch till mitt ändamål??
önskad prisklass: 0:- - 1500:-
Tacksam för snabbt svar
Mvh
Stefan
Postad 12 January 2009 - 18:32
pakarlss
-
pakarlss
-
Forumräv
-
-
893 inlägg
Varför inte köra på HDMI-splittern från Kjell & Co (799kr) som diskuteras i tråden? Alla verkar vara nöjda med den.
Redigerat av pakarlss, 12 January 2009 - 18:32.
Postad 17 January 2009 - 06:59
häcka12
-
häcka12
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Hej
Hdmi swich 1.3 en in två ut finns det någon i bra kvalite utan bildförsämring
Jag vill koppla en Canal+ HD box en hdmi till tvn direkt panasonic 50pz800 ock en till Maranzs receiver 6003
För att slippa att alltid slå på receiver för att ljud till tvn om man bara skall se nyheter osv där sorruond ljud inte är nödvändigt
Mvh Anders
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Tillbehör
-
→
Kablar
-
→
Bildkablar för digital överföring
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|