Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital - Alternativ HD box? (parabol)

45 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 november 2008 - 20:56

Lindhardsen
  • Lindhardsen
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0
Hej!

Har precis fått hem inspelningsbara HD boxen för parabol, och jag är SÅ besviken :D

Så jag undrar nu, vilka andra inspelningsbara boxer finns det att köpa som alternativ till CD's egen box? Prisklass är mindre viktigt, bara att det fungerar (och gärna erbjuder coola features såklart)!

Alla tips är mycket välkomna!

Jag har hållit på att krångla med min HTPC i ett år nu, och det blir aldrig riktigt stabilt, så nu trodde jag jo att CD's egna box skulle vara vara det som skulle få tv glädjen tillbaka i lilla hemmet såhär iför jul... Men inte ...

Det jag stör mig på på med CD boxen är:
  • Fjärrkontrollen störs ut av TV'n (funkar nu när jag har lagt en fuilt över boxen!)
  • Bilden är mycket hackig på TV4, hade aldrig problem med detta i HTPC'n (kanske även det är löst med filten over boxen...)
  • Sjukt dålig EPG (Bara en kanal åt gången), och så envisas den med att "byta" till en annan kanal så snart man går in i EPG :)
  • Och så är det Väldigt krångligt att editera kanallistan ...
Om någon har en lösning eller kommentar till dessa punkter, så tas även de emot med stor entusiasm!

Ha det så bra!

Postad 22 november 2008 - 21:17

QAM
  • QAM
  • Forumräv

• 755 inlägg
  • 0
Jag har varit i kontakt med CD för att teckna ett abonnemang där jag inte köper någon box, utan får ett kort som går att köra i CA modul. Men enligt dem så håller de på att byta ut korten mot kort som inte ska gå att köra i något annat än deras boxar.

Om detta stämmer så är du fast i att använda Sagemskräpet som CD tillhandahåller, i annat fall så kanske du ska titta på Humax icore?

EPG'n som CD använder är inte standard på något sätt, och funkar bara i deras egna boxar, Humaxen stödjer dock tvtv, som vissérligen inte finns här uppe i norr ännu, men man kan ju alltid hoppas...

Det där med att teven stör ut fjärrkontrollen har jag fått höra av många, och det är otroligt pinsamt för CD och Sagem.

Postad 22 november 2008 - 21:58

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Skulle CD kräva att man har deras box, skulle de tappa ganska många kunder .. skulle jag tro

Jag har fått ett löfte om att kunna använda min DB

Skulle de inte hålle detta löfte, kommer de få det ganska varmt om öronen kan jag lova

Maveric

Postad 22 november 2008 - 22:24

Unregisteredaa33537c
  • Unregisteredaa33537c
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Har också funderat på att skaffa CD men har inte CD börjat byta ut sina kort som bara går att använda i deras egna boxar. Tycker man kan läsa om det på en del ställen? Slutar väl att man får skaffa deras egna problemfyllda box bara för att slippa boxer :)

Postad 22 november 2008 - 22:27

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
http://www.canaldigi...ud-och-TV-kort/

Dom håller på byta ut alla gamla CAS5 kort till kort som klarar CAS7...

Postad 22 november 2008 - 23:13

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Duktigt ... Nu vet vi att du är tekniskt begåvad vad gäller kort :)

Men hur vore det om du gav ett svar som alla förstår och vad det innebär
Det är inte alla som vet vad CAS5 och CAS7 står för ..
samt vad ett byte innebär för kunden.

Maveric

EDIT : Okey .. Vi får inget svar från dig just nu ..
Vad jag vet .. så förutom lite tekniska fördelar, som är kunden till godo, kan man använda
de nya korten för att spåra kortedlning. Dvs kortdelning utanför kundens eget hushåll.
Man kan se vilket kort det är som delas ut från en kortserver och sedan spåra upp den skyldige.
Rätta mig gärna om jag skulle ha fel ...

Redigerat av Unregistered1103, 22 november 2008 - 23:33.

Postad 23 november 2008 - 00:07

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0

Skulle CD kräva att man har deras box, skulle de tappa ganska många kunder .. skulle jag tro

Jag har fått ett löfte om att kunna använda min DB

Skulle de inte hålle detta löfte, kommer de få det ganska varmt om öronen kan jag lova

Maveric

Samma här....då lägger jag ner CD

Postad 23 november 2008 - 10:00

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0

Duktigt ... Nu vet vi att du är tekniskt begåvad vad gäller kort :)

Men hur vore det om du gav ett svar som alla förstår och vad det innebär
Det är inte alla som vet vad CAS5 och CAS7 står för ..
samt vad ett byte innebär för kunden.

Maveric

EDIT : Okey .. Vi får inget svar från dig just nu ..
Vad jag vet .. så förutom lite tekniska fördelar, som är kunden till godo, kan man använda
de nya korten för att spåra kortedlning. Dvs kortdelning utanför kundens eget hushåll.
Man kan se vilket kort det är som delas ut från en kortserver och sedan spåra upp den skyldige.
Rätta mig gärna om jag skulle ha fel ...

Om dom slår på chip pairing på CAS7 så är det ajöss med kortdelning och andra boxar än CD's egna...
CAS7 är nyare version av Conax som är säkrare och svårare att knäcka än CAS5.... som jag ser det är förbättringarna mer för operatörerna och ger dom mer valfrihet....
Men det gäller bara HD kanalerna isf... många som skulle få byta ut sina mottagare annars så SD kanalerna ska vara lugnt.... men syftet i första hand är väl att slå ut alla piratkort som gör det möjligt att se på utbudet gratis sen ett tag tillbaka... Bara rätt om det blir svart för alla som inte betalar för sina kanaler....

Redigerat av Leatherface, 23 november 2008 - 10:09.

Postad 23 november 2008 - 10:27

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0

Om dom slår på chip pairing på CAS7 så är det ajöss med kortdelning och andra boxar än CD's egna...
CAS7 är nyare version av Conax som är säkrare och svårare att knäcka än CAS5.... som jag ser det är förbättringarna mer för operatörerna och ger dom mer valfrihet....
Men det gäller bara HD kanalerna isf... många som skulle få byta ut sina mottagare annars så SD kanalerna ska vara lugnt.... men syftet i första hand är väl att slå ut alla piratkort som gör det möjligt att se på utbudet gratis sen ett tag tillbaka... Bara rätt om det blir svart för alla som inte betalar för sina kanaler....

Så om jag tolkar dig rätt så bör min Smart-Wi fungera i mina två HD-boxar från CD ( HD PVR 101-ST, HD ITSD81) samt mina olika SD-boxar som inte är godkända av CD även med kortbyte?

Postad 23 november 2008 - 10:41

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
borde fungera sålänge Smart-wi klarar CAS7... själva pairingchipet finns ju i boxarna så den biten ska inte vara nåt problem....

Postad 23 november 2008 - 10:43

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0

borde fungera sålänge Smart-wi klarar CAS7... själva pairingchipet finns ju i boxarna så den biten ska inte vara nåt problem....

Tack för ditt svar. Nu är det bara att vänta in brevet och de nya korten samt hålla tummarna att det fungerar.

Postad 23 november 2008 - 10:51

Lindhardsen
  • Lindhardsen
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0
Ok, nu blev det mycket snack om att CD kanske slår på card pairingi framtiden...

Men så länge att de inte har gjort så: Vilken box är bästa elternativet?
Har kollat lite på Icord och Vantage 8000... Finns det andra bra boxar (är dessa bra?)
Jag vill ha en box som bara fungerar, med hög VAF och enkelt handhavande och en bra EPG.

Har nu haft CD boxen ytterligare ett dygn, och jag blir bara mer och mer besviken :)

Postad 23 november 2008 - 10:57

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0

Ok, nu blev det mycket snack om att CD kanske slår på card pairingi framtiden...

Har kollat lite på Icord och Vantage 8000... Finns det andra bra boxar (är dessa bra?)
Jag vill ha en box som bara fungerar, med hög VAF och enkelt handhavande och en bra EPG.

Har nu haft CD boxen ytterligare ett dygn, och jag blir bara mer och mer besviken :)

Jag skulle nog avvakta tills att de nya korten kommer ut och se om de går att använda i HD-boxar som inte är godkända av CD.

Postad 23 november 2008 - 11:06

Lindhardsen
  • Lindhardsen
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0
Grejen är jo att jag bara har 2 veckors ångerrätt... Vill jo inte sitta med 2 boxar i onödan...

Postad 23 november 2008 - 13:14

Bobben_no
  • Bobben_no
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0

CD har levert CAS7 dekodere siden 2004/2005 tror jeg så det store flertallet av CD kundene har sannsynligvis allerede en SD boks som støtter CAS7 pairing ( CAS7 paringen er sannsynligvis årsaken til at CD ikke har levert ut smartkort uten en boks som har støtte for CAS7 pairing). Det var en lang og informativ artikkel om dette på Danske www.satinfo.dk for en del år siden hvor CD selv forklarte hvordan chipset pairingen ville fungere en gang i framtiden.

Om systemet ikke blir tatt i bruk av CD så er det litt merkelig at CD har "pushet" mottagere med støtte for Conax CAS7 pairing siden 2004. Når et system blir brukt for lenge så blir det hacket til slutt ( det finnes det ekstremt mange eksempler på).

Det er heller ikke overraskende at operatørerne vil forsøke å gjøre kortdeling og hacking vanskligere. Her i Norge er kanalene i DVB-T Conax CAS7 kryptert med pairing. Kortdeling fungerer vist nok ikke, smartWi fungerer heller ikke sies det og ingen linuxboxer eller liknende fungerer med Conax CAS7 pairing selv om systemet har vært i drift i minst 14 måneder.

ComHem benytter vel også CAS7 pairing for HD kanalene (sannsynligvis fordi ComHem SD bokser ikke støtter CAS7) og jeg antar at SmartWi og kortdeling ikke fungerer for ComHem's HD kanaler.

Hensikten med "paringen" er ikke å hindre at kortet kan benyttes i flere mottagere men at det ikke kan benyttes i flere mottagere samtidig. I Norsk DVB-T kan derfor et smartkort "parres" til alle mottakerene registrert på en kunde slik at man fritt kan flytte smartkortet mellom egne bokser uten å måtte ringe til operatøreren for å flytte kortet.

Det finnes nå også Conax CAS7 pairing common interface moduler som tilbys i Norsk DVB-T for IDTV'er. Det er muligens common interface versjon 2 standarden.
http://www.conax.com...html?newsitem=1

For operatøren så vil en slik CAM redusere problemene med kortdeling og da har kanskje operatøren oppnådd mye av hensikten. CAM'en er sannsynligvis også mye sikrere enn gammeldagse CAM'er. Blir slike CAM'er tilgjengelig så vil jo de fleste "ikke godkjente" boksene sannsynligvis kunne fungere.
http://en.wikipedia.org/wiki/CI%2B

I Danmark (www.satinfo.dk) har CD gått ut med offentlig info om at de kommer til å tilby CONAX CAS7 pairing CAM'er for IDTV'er. I samme forum står det at NDS(Viasat) jobber med samme løsning. Slike moduler kan i teorien gi alle mottagere med Common Interface støtte for pairing ( og mottagere uten Common Interface finnes nesten ikke...). Hvis operatørene vil så kan de potensielt åpne for mottak med "ikke godkjente" bokser vha. CAS7 CAM. Med Common Interface v2 løsning så kan antagelig en linux boks bli like sikker mhp. kortdeling som en "godkjent" boks.

De fleste parringsystemer benytter sannsynligvis software parring med dårlig sikkerhet mens de nye parring systemene benytter chipset/hardware pairing (egen sikkerhets chip). Viasat skal ha tatt i bruk dette på HD kanalene. Jeg tror at Common Interface CAM's kommer tilbake for fullt nå pga. TV'er med integrert tuner (DVB-S2,DVB-C,DVB-T osv.). Mange kunder vil foretrekke en operatør hvor de kan få dekoderen
innebygget i TV'n så det gir operatøren en konkurransefordel.

Redigerat av Bobben_no, 23 november 2008 - 13:20.

Postad 23 november 2008 - 13:15

Neophasis
  • Neophasis
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Det där med att TVn stör ut IR signalen för boxen är otroligt irriterande.

Mina föräldrar köpte en ny Samsung 40" LCD och hade den gamla Comhem Sagem boxen ICD503.

Det gick knappt byta kanal, boxens IR hängde sig hela tiden eller flippa ur tills man stängde av TVn.

Vad gäller Canal Digital och deras EPG och boxar så är det samma problem med deras Combobox.

När du browsar i EPG så byts samtidigt kanalen, otroligt irriterande.

Tydligen har inte CD fixat detta ännu och är en av dom mest negativa sakerna med CDs platform förutom att de har helt otroligt dåliga abonnemangsvillkor att du måste binda dig för 24 mån och deras kortavgifter.

Postad 23 november 2008 - 13:20

Neophasis
  • Neophasis
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Ingen ide att chansa om nu CD slår på parningen vilken sekund som helst, då finns risken att du sitter med en dyr box.

Annars är det som du säger Vantage nya 8000 med dubbla DVB-S som gäller som mest allsidiga box eftersom den har riktig hårdvaru blindscan om du gillar jaga feedar.

Postad 23 november 2008 - 14:05

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Frågan är inte om dom slår på utan när och jag tror inte det dröjer så länge till dess men jag tror dom nöjer sig med HD kanalerna precis som comhem...
Men det kommer fortfarande gå köra t.ex smart-wi sålänge du kör med orginalboxarna som har pairingchip men i dreambox och andra boxar blir det svart däremot...
Dom nya cams som stöder CAS7 pairing kräver också nya boxar/tv som stöder dom...
Har du t.ex comhem och har en Sony TV med MPEG4 och DVB-C tuner så är den värdelös för HD kanalerna eftersom det inte kommer några såna cams till nuvarande modeller...

Redigerat av Leatherface, 23 november 2008 - 14:08.

Postad 23 november 2008 - 14:45

stickan08
  • stickan08
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0
Hej ! jag sitter här och blir jävligt arg på Canal Digitals planer att låsa korten till deras skitboxar.För ett halvår sen så pratade jag med en från Canal Digital om att jag ville skaffa en annan bättre box än deras PVR.HD-Box som jag hade byt ut tre gånger.Han sa att det var inga problem att skaffa en annan box som inte är godkänd av dem och att låsningen av kort till deras boxar troligtvis inte blir av.Han tycte att Viasat gör fel med att låsa korten till boxen.Jag påpekade att det står på deras hemsida att de låser kortet men han visste inte varför det var skrivet så.Så frågade jag om dom verkligen tror att piratkort fortfarande existerar och han svarade att det finns inga bevis för att det förekommer alls nu förtiden.Det enda dom är irriterade på är SmartWi men det är ju bra till ett hushåll.Tror ni att det förekommer piratkort eller är det bara ett till sätt att tjäna pengar på egen box som troligtvis Sagem har krängt billigt till Canal Digital?

Postad 23 november 2008 - 14:48

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Ja de finns piratkort till CD sen ett tag tillbaka men genom byte av kort så kommer dom att släckas....
Är bra att dom gör nåt åt det men tyvärr blir kunderna lidande då det finns folk som är snåla och inte vill betala för kanalerna.... Sen kan jag väl tycka att bråka om att folk vill se kanalerna på flera tv apparater hemma är idiotiskt däremot... Dom borde utnyttja tekniken själv fast i en form där dom själv har kontroll över det så det inte utnyttjas...
Då får dom bort nästa problem att många kommer teckna en hög med tvillingabb och dela mellan hushåll på det sättet istället som inte är möjligt med smartwi t.ex....

Redigerat av Leatherface, 23 november 2008 - 15:10.

Postad 23 november 2008 - 17:51

stickan08
  • stickan08
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0
Jag tycker iallafall att det är för jävligt att de kan bestämma vilken box man vill använda och jag tror att det dom vill är att tjäna pengar på sina boxar hur dåliga dom än är.Canal Digital borde godkänna andra bättre boxar precis som Boxer gör.

Postad 23 november 2008 - 18:18

Unregisteredfafe07e5
  • Unregisteredfafe07e5
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
SUCK! Det här var ingen trevlig läsning, jag som just var beredd att ersätta cd:s missfoster till hdtv-pvr box men en Vantage 8000. Har över ett år kvar på bindningstiden.

Jag som gick från boxer till cd på grund av bättre bild och hdtv, men vad betyder det när man inte kan lita på boxen, hängningar, omstarter, missade inspelningar.

Postad 23 november 2008 - 19:14

Neophasis
  • Neophasis
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Jag tycker iallafall att det är för jävligt att de kan bestämma vilken box man vill använda och jag tror att det dom vill är att tjäna pengar på sina boxar hur dåliga dom än är.Canal Digital borde godkänna andra bättre boxar precis som Boxer gör.

Det var fritt val av box under D2-MAC tiden, men då körde man separat MAC dekoder vid sidan om sin box om man ville alternativt inbyggd i boxarna.

Dom har ju exklusivt avtal med Sagem, världens sämsta boxtillverkare, så klart det är pengar det handlar om.

Men eftersom de har nästan monopol på parabolmarknaden i Sverige så kan de bestämma.

Ja de finns piratkort till CD sen ett tag tillbaka men genom byte av kort så kommer dom att släckas....
Är bra att dom gör nåt åt det men tyvärr blir kunderna lidande då det finns folk som är snåla och inte vill betala för kanalerna.... Sen kan jag väl tycka att bråka om att folk vill se kanalerna på flera tv apparater hemma är idiotiskt däremot... Dom borde utnyttja tekniken själv fast i en form där dom själv har kontroll över det så det inte utnyttjas...
Då får dom bort nästa problem att många kommer teckna en hög med tvillingabb och dela mellan hushåll på det sättet istället som inte är möjligt med smartwi t.ex....

Dom nya piratkorten flödar ju just nu på olika kortdelningsforum, finns väl ingen av dom som har legitimt kort idag.

Det är väl ett år nu som det funnits och inget har gjorts från CDs håll.

Korten öppnar ju alla Conax kanaler på hela Thor inklusive HD kanalerna och grannländernas kanaler.

Postad 23 november 2008 - 19:19

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Just det dom gör nu och snart kommer det bli svart i rutan hos alla snåljåpar som inte vill betala för sig...
Tyvärr drabbas kunderna med att dom blir tvungen sitta med värdelösa boxar som inte funkar osv...

Redigerat av Leatherface, 23 november 2008 - 19:20.

Postad 23 november 2008 - 19:24

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

• 2 396 inlägg
  • 0

Just det dom gör nu och snart kommer det bli svart i rutan hos alla snåljåpar som inte vill betala för sig...
Tyvärr drabbas kunderna med att dom blir tvungen sitta med värdelösa boxar som inte funkar osv...

Finns det absolut ingen möjlighet att tex Vantage kan komma med en lösning med pairingen?

Postad 23 november 2008 - 19:41

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
enda lösningen är dom nya camarna som är för boxar/tv med CI+

Postad 23 november 2008 - 20:50

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

Jag håller med om att man skall betala för sitt abonnemang..

Men .. Varför får vi inte frikanalernai våra grannländer i priset.
Norge Sverige och Danmark går att ta in om man bor nära via marknätet ( Gratis )
Dessa kanaler borde ligga i baspaketet

Maveric

Postad 23 november 2008 - 21:21

Mathzon
  • Mathzon
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0

Jag håller med om att man skall betala för sitt abonnemang..

Norge Sverige och Danmark går att ta in om man bor nära via marknätet ( Gratis )

Maveric

Betala skall man alltid göra, men det är säkert många som mig. Som har valt en annan box än CD´s box. Har kört med en Vantage 7100ST nu i nån månad. Den fungerat felfritt. Så Vantage kan man rekommendera starkt. Snygg box med enkla menyer.

Mvh Mathzon

Postad 23 november 2008 - 23:42

Neophasis
  • Neophasis
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Maveric

Håller med, det är sjukt att dom inte ingår, finns en hel del bra kanaler från Danmark och Norge.

Postad 24 november 2008 - 05:15

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0

Håller med, det är sjukt att dom inte ingår, finns en hel del bra kanaler från Danmark och Norge.

handlar om rättigheter.... kanalerna har bara sändningstillstånd i det landet...
är ju samma med SVT i sverige den är okodad i marknät och kabelnät men krypterad på satellit av den anleningen....
tyskarna osv kan sända okrypterat eftersom dom dubbar allt på sina kanaler...

Redigerat av Leatherface, 24 november 2008 - 05:18.

Postad 24 november 2008 - 07:53

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0

handlar om rättigheter.... kanalerna har bara sändningstillstånd i det landet...
är ju samma med SVT i sverige den är okodad i marknät och kabelnät men krypterad på satellit av den anleningen....
tyskarna osv kan sända okrypterat eftersom dom dubbar allt på sina kanaler...

Om satellitbolagen skulle vilja att lägga in grannländernas kanaler i sina paket är det inget som hindrar dem annat än att det kostar. De flesta norska kabelbolagen visar för övrigt SVT1, SVT 2 samt TV4 i deras nät och danskar i Sydeuropa kan abonnera på DR1 och DR2. Viasat köper för övrigt rättigheterna för Sverige, Norge och Danmark samtidigt, därav har man tillgång till alla TV3 kanalerna i Skandinavien utan begränsningar.

Postad 24 november 2008 - 08:16

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Kanske lite OT, men när vi ändå tar upp nordiska kanaler. Prissättning kan man ju undra över. CD tar ung 200:- för DR1 och DR2. Tele2 via kabel tar 19:- per kanal de har DR1 och TV2. Om det är för sändningsrättigheter så kan man ju undra ;)

Redigerat av Unregistered124686ac, 24 november 2008 - 08:16.

Postad 24 november 2008 - 09:12

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Självklart kan man lägga till det men jag tror inte kunderna vill betala det de skulle kosta och ha alla grannländernas kanaler i utbudet... skulle bli minst 100:- mer per månad då...

Redigerat av Leatherface, 24 november 2008 - 09:13.

Postad 24 november 2008 - 10:07

Lindhardsen
  • Lindhardsen
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0
En sak till som jag har problem med CD boxen:

Tv'n stänger av sig själv efter kanske 30-60 minuter när jag tittar på TV via boxen.
Det är som om att den inte förstår att boxen är igång, och skickar in signal.

Någon som känner igen detta, och eventuellt vet hur man åtgärdar det?

Funkar klockrent t.ex. med datorn inkopplat.

Postad 24 november 2008 - 12:42

Unregisteredfafe07e5
  • Unregisteredfafe07e5
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

En sak till som jag har problem med CD boxen:

Tv'n stänger av sig själv efter kanske 30-60 minuter när jag tittar på TV via boxen.
Det är som om att den inte förstår att boxen är igång, och skickar in signal.
Någon som känner igen detta, och eventuellt vet hur man åtgärdar det?
Funkar klockrent t.ex. med datorn inkopplat.

Inte säkert det är boxens fel. Min mors tv gjorde det samma och där fanns den två menyval som relaterade till om det fanns insignal t.ex. på antennen, så jag ställde att tv'n inte skulle stängas av om insignal saknades eller något sådant.

Postad 24 november 2008 - 17:56

Neophasis
  • Neophasis
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Om satellitbolagen skulle vilja att lägga in grannländernas kanaler i sina paket är det inget som hindrar dem annat än att det kostar. De flesta norska kabelbolagen visar för övrigt SVT1, SVT 2 samt TV4 i deras nät och danskar i Sydeuropa kan abonnera på DR1 och DR2. Viasat köper för övrigt rättigheterna för Sverige, Norge och Danmark samtidigt, därav har man tillgång till alla TV3 kanalerna i Skandinavien utan begränsningar.

Jag vet att i Skåne har man sänt över kabeltv i Lund bland annat DR1 och DR2 i herrans många år.

De satt ju upp 10 meters paraboler på Lasarettet för att ta emot Tysk TV från tyska marksändare i Lubeck som sen skickades vidare i kabelnätet bland annat, men det var på analoga tiden, vet ej om de är i drift längre nu när all tysk tv finns över satellit.

Redigerat av Neophasis, 24 november 2008 - 17:57.

Postad 24 november 2008 - 19:09

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Grannlandskanaler som är vanligt... här uppe finns ofta Finsk TV som grannlandskanal åtminstone i analoga nät...

Postad 24 november 2008 - 20:22

Neophasis
  • Neophasis
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Grannlandskanaler som är vanligt... här uppe finns ofta Finsk TV som grannlandskanal åtminstone i analoga nät...

Får du in Finska kanalerna med en vanlig antenn också?

Postad 24 november 2008 - 20:29

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Ja dom som har en vanlig antenn kan få in finska kanaler men jag har ingen balkong så sitter bara med inomhusantenn...

Redigerat av Leatherface, 24 november 2008 - 20:32.

Postad 11 december 2008 - 11:55

DjOci
  • DjOci
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Tja.
Sitter med Canal Digitals skitbox: Modell: C1201CX
Tillverkare: Kjaerulff
Sämsta skiten jag har sett och känt på. Kan man byta ut den eller måste man köpa en som stårpå deras hemsida?

Postad 11 december 2008 - 13:53

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
vad för box? Aldrig hört talas om. Tar du via satellit är deras ComboBox stabil och bra.

Postad 11 december 2008 - 15:24

DjOci
  • DjOci
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0

vad för box? Aldrig hört talas om. Tar du via satellit är deras ComboBox stabil och bra.

Ej satellit utan kabel. Boxen jag har är deras standardbox de skickar med idag.

Postad 11 december 2008 - 22:45

Unregisteredbbf89d48
  • Unregisteredbbf89d48
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Jag andas ut! Idag fick jag mitt nya kort från Canal Digital. Jag kör deras Canal Digital Total-paket på min Europa-parabol och genom en HD-box, Technisat DigiCorder S2 HD. Det visade sig fungera alldeles utmärkt. Även HD-kanalerna!

Postad 13 december 2008 - 10:01

stickan08
  • stickan08
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0
[quote name='Leifthor' date='Dec 11 2008, 22:45 ' post='2207567']
Jag andas ut! Idag fick jag mitt nya kort från Canal Digital. Jag kör deras Canal Digital Total-paket på min Europa-parabol och genom en HD-box, Technisat DigiCorder S2 HD. Det visade sig fungera alldeles utmärkt. Även HD-kanalerna!
[/quot

Det var jävligt skönt att höra! det måste betyda att kort låsningen inte kommer att förverkligas den närmaste tiden. BRA beslut CD!!!. Jag har också en Technisat DigiCorder S2 HD som fungerar bra förutom att den hänger sig ibland när man har använt PVRen eller har Zappat för mycket.

Postad 13 december 2008 - 11:40

Unregisteredbbf89d48
  • Unregisteredbbf89d48
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Jag har också fått hängningar. Dock bara när jag redigerar kanallistan. Detta problem har jag mailat till Technisat:s support. Annars är jag supernöjd med apparaten!!

Postad 03 januari 2009 - 13:23

petgus
  • petgus
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag kör också med Technisat DigiCorder S2 HD.
Är den någon som får EPG på CD att lägga upp program längre än tre dagar.
På Astra klara den sju dagar.
Iövrigt har jag också hängningar när jag zappat för mycket

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.