Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fiberoptisk kabel, snabb fråga!

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 december 2008 - 19:25

Unregistered6b959977
  • Unregistered6b959977
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Funderar på denna kabel:

http://www.webhallen...od.php?id=62638

Men det står att den är genomskinlig och därav att den lyser rött, blir det inte en signalförlust om ljusey försvinner ur kabeln? Tjockleken borde ju spela roll, det gör det ju med vanliga kablar, finns ju 3.5 mm tjocka oxå men 6mm borde ju vara bättre...

Är denna kabel bättre? Ska ha mellan PS3 och förstärkare.

http://www.webhallen...od.php?id=53223

Postad 03 december 2008 - 20:42

Schonas
  • Schonas
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Jag tror nog att det bara är kontakterna som lyser på den översta kabeln.
Sen blir det nog ingen direkt skillnad på vilken av dom två väljer. Jag skulle nog välja den billigaste. Det skiljer ju inte så mycket i ljudkvaliten när det gäller opista kablar!

Postad 04 december 2008 - 09:30

Unregistered6b959977
  • Unregistered6b959977
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Jag tror nog att det bara är kontakterna som lyser på den översta kabeln.
Sen blir det nog ingen direkt skillnad på vilken av dom två väljer. Jag skulle nog välja den billigaste. Det skiljer ju inte så mycket i ljudkvaliten när det gäller opista kablar!

Nej, jag förstår att det bara är kontakterna som lyser men det ljuset kommer ju från det optiska utgången på boxern, och ljuset är ju själva signalen. Försvinner ljuset så försvinner ju signalen.

Postad 04 december 2008 - 12:49

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Se den rödlysande kontakten som en indikation för att du har kopplat in den i andra ändan, inte ett mått på kvaliteten. Precis som ni säger lyser alla kablar men vissa har solida kontakthöljen och andra inte. Satsa på en vettig kabel utan att lägga allt för mycket så kommer du inte bli missnöjd.

Postad 18 december 2008 - 23:51

Unregisteredb98c9d15
  • Unregisteredb98c9d15
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Funderar på denna kabel:

http://www.webhallen...od.php?id=62638

Men det står att den är genomskinlig och därav att den lyser rött, blir det inte en signalförlust om ljusey försvinner ur kabeln? Tjockleken borde ju spela roll, det gör det ju med vanliga kablar, finns ju 3.5 mm tjocka oxå men 6mm borde ju vara bättre...

Är denna kabel bättre? Ska ha mellan PS3 och förstärkare.

http://www.webhallen...od.php?id=53223

Toslinkstandarden säger att du skall ha en 1mm fiber och det är precis vad som sitter i alla dessa kablar. Att höljet sedan är 6mm innebär bara att du har ett skyddshölje på 5mm runt om kabeln.

Men visst skall du hoppa, stampa eller klippa gräset bakom tvn så tycker jag absolut du skall köpa den grövsta och mest klumpiga kabel du hittar. För funktionen som sådan spelar inte skyddshöljet någon som helst roll och är mest i vägen.

Bryr du dig dock bara om ljudet och inte att kabeln matchar dina tapeter så kan du köpa den billigast enklaste toslinkkabel du hittar i rätt längd. Det brukar dessutom oftast innebära att kabeln dessutom är smidig och lätthanterlig.

Oavsett så skall du undvika alla toslinkkablar med metallkontakter då dessa rent mekaniskt lätt nöter sönder kontakten i din apparat när du sätter i och lossat kabeln några gånger.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.