Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PC-kort mobilt bredband från Tre

23 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 January 2009 - 22:44

Lias08
  • Lias08
  • Mästare

• 2705 inlägg
  • 0
Idag har jag mobilt bredband från Telenor som tar priset på världens segaste mobila bredband. Igår sa jag upp mitt abonnemang från Telenor och funderar på att gå till Tre istället.
Jag har läst mycket om Tres mobila bredband på nätet och olika forum som verkar vara överlägsen när det gäller hastighet och med turbo3G i nästan hela sthlm.
Eftersom jag har en ny Sony Vaio med plats till PC-kort så funderar jag på att skaffa mig Tres mobila bredband med PC-kort istället för dongel.
Min fråga är, hur bra är mobilt bredband med PC-kort jämfört med dongel? Är mottagningen bättre/sämre? Någon som har erfarenhet om detta?
Och ni som har idag Tres mobila bredband, är ni nöjda med det?

Redigerat av Lias08, 10 January 2009 - 17:37.

Postad 06 January 2009 - 08:48

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2473 inlägg
  • 0
Nu är jag inte särskilt insatt, utan mera nyfiken. är det så att man betalar någon slags minut-taxa eller betalar man för antal gigabyte data eller är det en fast månadskostnad?

Postad 06 January 2009 - 08:51

Lias08
  • Lias08
  • Mästare

• 2705 inlägg
  • 0
199kr per månad i fastavgift

Postad 07 January 2009 - 21:12

Patrik_F
  • Patrik_F
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Jag har haft Tre:s mobila bredband sen i höstas och är mycket nöjd. Det funkar jämt och är upp till 7 gånger så snabbt vid nedladdningar som tele2-abonnemanget jag hade samtidigt. Tele2:s uppkoppling lade dessutom av titt som tätt och man fick "ringa upp" igen. Jag bor och använder datorn i Danderyd mest.

Postad 08 January 2009 - 13:27

nippe
  • nippe
  • Beroende

• 1387 inlägg
  • 0
Jag har också tres mobila bredband och är jättenöjd med det. Inga problem alls och har kunnat koppla upp överallt där jag har befunnit mig. Jag hade uppkoppling i bilen hela vägen från Växjö till Stockholm vilket jag tyckte var underbart. Dock så har jag en USB-dongle. Sist jag kollade så hade inte tre något PC-card som stödde Turbo-3G och således skulle man bara får 384 kbps men det kan ju ha ändrat sig eftersom det var ett tag sen jag kollade.

Postad 09 January 2009 - 09:29

Lias08
  • Lias08
  • Mästare

• 2705 inlägg
  • 0
Igår fick jag hem mitt PC-kort från Tre, jag var upphetsat som ett barn för att få igång den och när jag stoppade in sim-kortet i Pc-kortet hela sim-kortet blev förstörd/repig. Ringde direkt till Tres kundservice men enligt personen jag talade med allt var mitt fel eftersom jag inte visste hur man stoppade in sim-kortet i PC-kortet och att jag skulle betala 250kr för att få ett nytt sim-kort hemskickat..efter mycket om och men åkte jag till Tre-butiken 15min bilresa.
Där fick jag ett nytt PC-kort och nytt sim-kort (gratis), det var tydligen konstruktionfel på PC-kortet enligt säljaren.
Jag testade pc-kortet, perfekt mottagning med turbo-3G och snabb. Fördelen är att man slipper svansen hängande på laptopen.
Jag är 100% nöjd med den än så länge.

Postad 09 January 2009 - 14:47

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Igår fick jag hem mitt PC-kort från Tre, jag var upphetsat som ett barn för att få igång den och när jag stoppade in sim-kortet i Pc-kortet hela sim-kortet blev förstörd/repig. Ringde direkt till Tres kundservice men enligt personen jag talade med allt var mitt fel eftersom jag inte visste hur man stoppade in sim-kortet i PC-kortet och att jag skulle betala 250kr för att få ett nytt sim-kort hemskickat..efter mycket om och men åkte jag till Tre-butiken 15min bilresa.
Där fick jag ett nytt PC-kort och nytt sim-kort (gratis), det var tydligen konstruktionfel på PC-kortet enligt säljaren.
Jag testade pc-kortet, perfekt mottagning med turbo-3G och snabb. Fördelen är att man slipper svansen hängande på laptopen.
Jag är 100% nöjd med den än så länge.

Se bara till att du aldrig åker utanför Stockholm, Göteborg eller Malmö för då är Tre lika segt som Telenor.

Tre lever på gamla meriter och snart måste nog någon få stopp på deras falska marknadsföring. Deras HSPA-tjänst fungerar bara bra i ovan nämnda städer där de har eget nät. Kommer du utanför det kör Tre och Telenor i samma nät och sedan en tid har de riktigt stora problem i nätet.

Lycka till!

/A

Postad 09 January 2009 - 16:29

Lias08
  • Lias08
  • Mästare

• 2705 inlägg
  • 0

Se bara till att du aldrig åker utanför Stockholm, Göteborg eller Malmö för då är Tre lika segt som Telenor.

Jag använder Mobiltbredband bara i sthlm, hemma har jag 24mb från comhem (router) som är riktigt snabb. Jag har hört att mobiltbredband suger utanför stora städer så det är inget nyhet, synd att stora operatörer inte bygger om sina nät ordentligt i hela landet! Hela Sverige bor inte i sthlm, malmö el gbg..

Postad 09 January 2009 - 20:24

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Jag använder Mobiltbredband bara i sthlm, hemma har jag 24mb från comhem (router) som är riktigt snabb. Jag har hört att mobiltbredband suger utanför stora städer så det är inget nyhet, synd att stora operatörer inte bygger om sina nät ordentligt i hela landet! Hela Sverige bor inte i sthlm, malmö el gbg..

Jag avsåg nog inte alla, utan syftade på Tre och Telenor specifikt. Dessa två operatörer har en nätleverantör som har en hel del problem vilket gör att de inte kan uppgradera det befintliga nätet så att de kan hantera de höga överföringshastigheterna. Av det skälet så har t ex Tre rasat till att vara ett av de långsammaste mobila bredbanden (om man bortser från S, G o M i deras fall) tillsammans med Telenor.

Det är ju ointressant att prata om 7,2 Mb/s på radiogränssnittet om man bara har 2-4 Mb/s på transmissionen upp till nätet...

/A

Postad 10 January 2009 - 16:20

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0

Hela Sverige bor inte i sthlm, malmö el gbg..

Nej men en mkt stor del av sveriges befolkning, det är det 3 vet & det är där man kan dra in mest pengar med minst investeringar.

Själv så är jag gammal ö-viksbo men nuvarande göteborgare & jag funderar på ett sånt där kort från 3, skönt att slippa en utanpåhängande dongel. Finns det någon nackel med kort jämfört med dongel? Kan inte förstå dongelns popularitet om man i stället kan ha ett osynligt kort i stället?

För övrigt så håller jag mig mest i Gbg men även i Stenungsund 5 mil norr om Gbg där jag jobbar, kan det vara lika dåligt där som i norra sverige?

Postad 10 January 2009 - 16:30

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0

Finns det någon nackel med kort jämfört med dongel?

Fördelen med dongel är att du kan hänga upp den i fönstret vilket beroende på plats kan göra en betydande skillnad. Det kan ju var skönare att ha dongle i fönstret än att man måste bära sin PC till fönstret varje gång man ska ha kontakt ;)

Sitter med liknade funderingar nu när jag funderar på en minPC, men eftersom jag har en dongle så kommer jag nog göra så att jag tar en PC med inbyggt modem och skulle jag inte få täckning så har dongle som en andra möjlighet.

Någon som vet om man kan få ett tvillingkort av tre, så jag kan ladda både dongle och internt modem?

Annars så är jag väldigt nöjd med tre, har bra täckning och har på samtliga platser jag varit haft turbo-täckning. Åkte runt på 3 platser i Danmark i somras och hade turbo på samtliga. Samt de två platser i Sverige som jag testat.

Postad 10 January 2009 - 16:49

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0
Kan det vara så att dongelns sladd även fungerar som antenn, känns ju lite logiskt...

Postad 10 January 2009 - 17:14

Lias08
  • Lias08
  • Mästare

• 2705 inlägg
  • 0
Jag sitter i ett rum med pansarglas, båda jag och jobbarkompisarna har knappt täckning på våra mobiltelefoner (3G) från telenor, tele2...telia är bättre.
Jag har haft turbo-3g hela dagen med bra täckning. Det är helt sjukt!
Man har en liten antenn på PC-kortet också som går att falla upp vid behov, jag har aldrig testat antennen eftersom jag har bra mottagning.

[attachment=65267:20090110245.jpg][attachment=65268:20090110246.jpg]

Postad 11 January 2009 - 22:53

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Kan det vara så att dongelns sladd även fungerar som antenn, känns ju lite logiskt...

Nej, hur skulle det gå till?

USB-kabeln är ju knappast kopplad till radiokretsarna.

/Andreas

Postad 11 January 2009 - 22:56

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Annars så är jag väldigt nöjd med tre, har bra täckning och har på samtliga platser jag varit haft turbo-täckning. Åkte runt på 3 platser i Danmark i somras och hade turbo på samtliga. Samt de två platser i Sverige som jag testat.

Problemet utanför S, G o M är ju inte att det på radiogränssnittet saknas HSPA (eller "turbo" som det även kallas) utan att den transmission som sedan skall transportera informationen vidare till "nätet" är för klen... Det ser ju ut som att du har HSPA, dvs en snabb förbindelse, men uppmätt blir ändå hastigheten dålig eftersom det kanske bara finns 2Mb/s vidare upp mot nätet (som all trafik från siten skall dela på).

/Andreas

Postad 11 January 2009 - 23:24

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0

Problemet utanför S, G o M är ju inte att det på radiogränssnittet saknas HSPA (eller "turbo" som det även kallas) utan att den transmission som sedan skall transportera informationen vidare till "nätet" är för klen... Det ser ju ut som att du har HSPA, dvs en snabb förbindelse, men uppmätt blir ändå hastigheten dålig eftersom det kanske bara finns 2Mb/s vidare upp mot nätet (som all trafik från siten skall dela på).

/Andreas

I mitt fall så gjorde jag test med bredbandskollen runt 4 ggr per dag, eftersom det var första veckan jag testade deras bredband och fick runt 3-5Mb/s, bättre än det tror jag inte man ska förvänta sig.

Kan det vara så att dongelns sladd även fungerar som antenn, känns ju lite logiskt

Tror inte att sladden fungerar som antenn men att "dongeln" är antennen, om den är i fönstret och inte inne i rummet kan var skillanden med uppkoppling eller inte, men det beror så klart om man ligger i ett gränsfall eller inte. Jag gör samma med mitt trådlösa närverk, den jag har i datorn fungerar mycket sämre än dongeln som man kan hänga upp som en antenn

Postad 12 January 2009 - 13:39

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0
[quote name='que' date='Jan 11 2009, 23:24 ' post='2258570']
I mitt fall så gjorde jag test med bredbandskollen runt 4 ggr per dag, eftersom det var första veckan jag testade deras bredband och fick runt 3-5Mb/s, bättre än det tror jag inte man ska förvänta sig.
[quote]

Och du bor utanför S, G o M? I så fall kan du vara glad.

/A

Postad 13 January 2009 - 06:46

nippe
  • nippe
  • Beroende

• 1387 inlägg
  • 0

Fördelen med dongel är att du kan hänga upp den i fönstret vilket beroende på plats kan göra en betydande skillnad. Det kan ju var skönare att ha dongle i fönstret än att man måste bära sin PC till fönstret varje gång man ska ha kontakt :)

Sitter med liknade funderingar nu när jag funderar på en minPC, men eftersom jag har en dongle så kommer jag nog göra så att jag tar en PC med inbyggt modem och skulle jag inte få täckning så har dongle som en andra möjlighet.

Någon som vet om man kan få ett tvillingkort av tre, så jag kan ladda både dongle och internt modem?

Jag var också inne på tvillingkort hos tre men det är tvärstopp, inte av tekniska skäl utan ekonomiska. Jag tänkte att man kunde ha fri nedladdning på telefon abb. och sedan använda tvillingkortet i donglen men det gick inte alls för sig. Man var tvungen att ha två abb. lite irriterande faktiskt.

Jag har "monterat" min dongle på min laptop med hjälp av glovtejp. På så sätt slipper jag ha den hängande bredvid datorn, det funkar riktigt bra faktiskt.

Postad 22 January 2009 - 17:37

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

• 3103 inlägg
  • 0
Vilken leverantör av mobilt bredband är att rekommendera när man bor i Norrland?

Redigerat av Zerox_no1, 22 January 2009 - 17:37.

Postad 05 April 2009 - 18:59

Equinoxe
  • Equinoxe
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0
Jag lyfter denna tråden lite.

Just nu sitter jag på ett ställe med ett Tre-abonnemang långt från en storstad. I nätverksanslutningen står det 7,2 Mbit, men jag vet att Tre enbart erbjuder 384 kbit här. När jag kollar hastigheten ligger jag naturligtvis nära 384 kbit. Kan det vara så att utrustningen i teknikboden är förberedd för 7,2 Mbit (därav angivelsen i nätverksanslutningen) men den vidare transporten inte är det? Jag vet inte hur det fungerar hos 3GIS. Äger de mast, sändare, transpondrar och teknikbod och sedan ställer Tre och Telenor in sin utrustning i boden (modem o.dyl)? Eller ägs hela klabbet av 3GIS som Tre och Telenor delar på rakt av? Det skulle vara kul att veta hur 3GIS och Svenska UMTS fungerar med sina delägare.

/Andreas

Postad 06 April 2009 - 12:50

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Jag lyfter denna tråden lite.

Just nu sitter jag på ett ställe med ett Tre-abonnemang långt från en storstad. I nätverksanslutningen står det 7,2 Mbit, men jag vet att Tre enbart erbjuder 384 kbit här. När jag kollar hastigheten ligger jag naturligtvis nära 384 kbit. Kan det vara så att utrustningen i teknikboden är förberedd för 7,2 Mbit (därav angivelsen i nätverksanslutningen) men den vidare transporten inte är det? Jag vet inte hur det fungerar hos 3GIS. Äger de mast, sändare, transpondrar och teknikbod och sedan ställer Tre och Telenor in sin utrustning i boden (modem o.dyl)? Eller ägs hela klabbet av 3GIS som Tre och Telenor delar på rakt av? Det skulle vara kul att veta hur 3GIS och Svenska UMTS fungerar med sina delägare.

Att det poppar upp "7,2" på din nätverksanslutning beror enbart på att ditt modem klarar av den hastigheten, det har inget med vad som står i "teknikboden". Om du skulle köra med en operatör som även har GSM så skulle det stå 7,2 även vid en GSM-anslutning.

I de gemensamma näten (3GIS och Svenska UMTS) så är all radioutrustning densamma tillsammans med transmissionen till corenätet, dvs Tre och Telenor delar rakt av på samma sätt som Telia och Tele2 delar rakt av. I corenätet separeras trafiken och beroende på hur varje operatör har löst den delen så kan det gå olika snabbt, även om radiogränssnittet är detsamma. Du kan dock aldrig få snabbare hastighet än den svagaste länken och för 3GIS verkar det vara transmissionen från basstationerna till corenätet. Sedan kan det finnas olika mjukvarufunktioner som de olika operatörerna i samma nät kan använda utan att den andre behöver göra det.

Det som är lite knivigt för Tre just nu är ju att Telenor gått ut med att de inte tänker lägga pengar på att vidareutveckla 3GIS-nätet och Tre vill knappast stå för hela kakan själv, så när Tre pratar om högre hastigheter i 3G-nätet så handlar det (så vitt jag vet) bara om S, G och M.

/A

Postad 06 April 2009 - 20:15

Equinoxe
  • Equinoxe
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0
Ajaj då. Det visste jag inte att Telenor inte vill vidareutveckla 3GIS-nätet. Här sitter jag nu med ett abonnemang hos "snabba" Tre med max 3Mb/s där jag bor. Hade jag satsat på Tele2 så skulle jag istället haft 14 Mb/s. Man får hoppas det löser sig så inte 3GIS blir ännu mer efter än vad det redan är idag utanför de tre stora städerna.

En annan skum sak är att jag nästan aldrig kommer in på telia.se med mitt Tre-abonnemang. Alla sidor förutom Telias fungerar bra. När jag kör via mitt Telia ADSL eller från jobbet går det naturligtvis bra. Man börjar undra...

Det som är lite knivigt för Tre just nu är ju att Telenor gått ut med att de inte tänker lägga pengar på att vidareutveckla 3GIS-nätet och Tre vill knappast stå för hela kakan själv, så när Tre pratar om högre hastigheter i 3G-nätet så handlar det (så vitt jag vet) bara om S, G och M.

Postad 07 April 2009 - 08:21

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Ajaj då. Det visste jag inte att Telenor inte vill vidareutveckla 3GIS-nätet. Här sitter jag nu med ett abonnemang hos "snabba" Tre med max 3Mb/s där jag bor. Hade jag satsat på Tele2 så skulle jag istället haft 14 Mb/s. Man får hoppas det löser sig så inte 3GIS blir ännu mer efter än vad det redan är idag utanför de tre stora städerna.

En annan skum sak är att jag nästan aldrig kommer in på telia.se med mitt Tre-abonnemang. Alla sidor förutom Telias fungerar bra. När jag kör via mitt Telia ADSL eller från jobbet går det naturligtvis bra. Man börjar undra...

I Bredbandskollens mätningar ligger numer "greyhounden" Tre sist. Den som leder med god marginal är Telia.

/A

Postad 13 April 2009 - 11:24

Equinoxe
  • Equinoxe
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0
Brukar man inte avliva gamla Greyhound-hundar när de inte presterar bra längre? ;)

Tre slår ju sig fortfarande för bröstet och kallar sitt mobila bredband "Sveriges snabbaste mobila bredband". Det gäller inte ens längre i de tre största städerna och absolut inte utanför heller. Dessutom erbjuder de inte längre fri surf. Någon konkurrent borde ta tag i saken och stämma Tre för sitt påstående precis som Tre larvade sig mot Telia och Ice.net.

Tre stämmer ice.net
Tre stämmer Telia Sonera

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.