Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ngn som jämfört Dynaudio C1 med B&W 805s?

32 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 04 februari 2009 - 22:43

theoak
  • theoak
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0
Som rubriken lyder, finns det någon som provlyssnat båda dessa burkar och har ngn jämförelse mellan dom?
Är även intresserad av lyssningsintryck från endast Dynaudio C1 och kanske hur stora skillnaderna är mellan dom och Contour 1.4s.
Vet att prisskillnaden är stor men undrar ärdå vilka skillnaderna är.

#2

Postad 05 februari 2009 - 10:54

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
jag brukar inte gilla Dynaudio, tycker att dem oftast bara är flena, lite skrikiga och utan något ritkigt "bett"

B&W har oftast ett klart behagligare ljud i sådant fall...

#3

Postad 05 februari 2009 - 13:09

theoak
  • theoak
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0
Skrikiga? Första gången jag hör ngn säga att Dynaudio är skrikiga men men vi har alla olika hörsel
Jag har lyssnat på en del B&W i dom högre klasserna och inte blivit impad av ngn, dock tyckte jag stativaren 805s lät väldigt trevligt det lilla jag hlrde konstigt nog.

Älskar mina Contour men är grymt intresserad av vad som skiljer upp till C1

#4

Postad 05 februari 2009 - 13:34

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

  • 901 inlägg
  • 0
Håller med DVD-ai. Dynaudio har aldrig impat och dom lät inte speciellt bra på Arken mässan heller.

#5

Postad 05 februari 2009 - 13:42

theoak
  • theoak
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0
Välkommen hit sometime, har väntat på att du skulle komma och slänga ur dig ngt som absolut inte har med min fråga att göra.
Kul att du är så sjukt förutsägbar ha ha.

#6

Postad 05 februari 2009 - 13:45

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Skrikiga? Första gången jag hör ngn säga att Dynaudio är skrikiga men men vi har alla olika hörsel
Jag har lyssnat på en del B&W i dom högre klasserna och inte blivit impad av ngn, dock tyckte jag stativaren 805s lät väldigt trevligt det lilla jag hlrde konstigt nog.

Älskar mina Contour men är grymt intresserad av vad som skiljer upp till C1


haha jo, men det e så jag upplever dem flessta, nu menar jag när man krämar på lite så tappar dem helt greppet i diskanten och låter hårda och "nasala" och detta gillar jag inte, samma sak gäller dem flesta Dali jag lyssnat på, B&W tycker jag brukar kunna hantera detta halt ok, och när vi pratar deras dyrare varianter så är dem mycket bra behållna i diskanten även på höga ljudnivåer.

Redigerat av DVD-ai, 05 februari 2009 - 13:46.


#7

Postad 05 februari 2009 - 13:54

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

  • 721 inlägg
  • 0
C1 har jag inte hört, men skillnaden från den redan ypperliga 1.4 skall vara stor. De brukar kallas världens bästa stativare av många. Men dina 1.4 är de du skall jmf 805s med, de är i samma division prismässigt.

Länkar till Stereophiles test: http://stereophile.c...eakers/1107dyn/ då det är kanske den enda faktiskt.se approved publication som finns.... :blink:

Jag tycker Dynaudio låter fantastiskt bra, de bästa "vanliga" högtalare jag hört och fullt i klass med Ino Audio tex.

#8

Postad 05 februari 2009 - 15:02

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

  • 901 inlägg
  • 0

Välkommen hit sometime, har väntat på att du skulle komma och slänga ur dig ngt som absolut inte har med min fråga att göra.
Kul att du är så sjukt förutsägbar ha ha.



Nja, jag menade att jag aldrig hört någon Dynaudio som låtit bra men jag har hört B&W högtalare som är bra. Gamla 805orna tyckte jag var helt okej.
Sjukt förutsägbar att säga sin åsikt?

#9

Postad 05 februari 2009 - 18:40

theoak
  • theoak
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0

Nja, jag menade att jag aldrig hört någon Dynaudio som låtit bra men jag har hört B&W högtalare som är bra. Gamla 805orna tyckte jag var helt okej.
Sjukt förutsägbar att säga sin åsikt?



Jag bad väl inte om ngn åsikt hurvida ngn tycker att Dynaudio låter bra? det vet jag redan att dom gör, mkt bra tom.
Sen tycker jag att 805s låter bra men inte lika bra som contour det lilla jag hört, betydligt bättre släpp i contour tex och diskanten blir aldrig vass som jag kunde uppleva 805 ibland. Skulle dock vilja lyssna mer på den faktiskt och komnmer väl så att göra en dag.

#10

Postad 05 februari 2009 - 18:45

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

  • 721 inlägg
  • 0
Men som sagt C1 är dubbelt så dyr också som 1.4. Men ibland är de ute begagnade, och 35-40K får du nog ett toppex för.

Sen är Dynaudio faktiskt det "stora" märke som låter mest likt Ino Audio faktiskt tycker jag, och det är ju bara fint omdöme.

#11

Postad 05 februari 2009 - 20:33

theoak
  • theoak
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0
Jo det är egentligen rysligt mkt pengar och dom ska givetvis vara ett stort steg upp mot 1.4, för dom pengarna finns det ju dessutom massor med bra högtalare :blink:

Vad har du för högtalare själv Patjoh? Du verkar ha lyssnat en del på Dynaudio och på Pip med uppenbarligen.

#12

Postad 05 februari 2009 - 21:10

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

  • 721 inlägg
  • 0
Jag har Ino Audio pi60 och Dialog2 nu. pi60 golvhögtalare och Dialog2 en center.

Jag har bla ägt Dynaudio Focus 220 och Contour S3.4 tidigare, och lyssnat på i stort sett alla Dynaudios modeller, men inte C1 (men C2 och C4). Contour S3.4 hade jag före pi60, och det var väldigt ovanliga skäl som gjorde att jag bytte ut 3.4, de är verkligen fina högtalare. Men skälen var bla småbarn, småbarns kompisar, små släktingar... :blink: Jag var för rädda om 3.4 helt enkelt, skär allltid när barnvagnar och trampbilar körs in i möbelhantverk som Dynaudio högtalare...Nu hände det aldrig men psyket pallade inte alla sista sekunden upplevelser...

Också ville jag gärna pyssla lite själv då hifi är en hobby, och det var skoj att få skruva ihop Ino högtalarna! Sedan hela grejen med tillverkaren Ingvar Öhman är en rolig upplevelse, han är väldigt schysst och trevlig och hjälpsam. Intressant och kul och hälsa på honom i Täby.

Skillnaden mellan 3.4 och pi60 är inte så stor, båda är väldigt korrekta och homogena, med bra röster och artikulerad bas, bra stereobild osv osv. pi60 lite bättre på vissa saker, men 3.4 lite bättre på någon sak. Så ljudmässigt pi60 strået vassare kanske, på helheten, men 3.4 har ju andra fördelar såsom snyggare(?), lättare att få tag på osv. 3.4 något trögdrivnare, men mkt mindre skillnad än jag trodde (en gammal Dynaudio myt från gamla serier). Röster är extremt bra på båda, men här har pi60 en extra guldkant, de är verkligen sjukt bra på röster.

En kommentar om Dynaudo är att jag tycker de ger en klar kvalitetsskillnad mellan serierna. Alla serier är väldigt bra tycker jag (har inte hört Excite, men annars alla andra), men man får en klar kvalitetsskillnad mellan Audience, Focus, Contour och Confidence. Du har ju haft 140 och nu 1.4, du kanske håller med?

#13

Postad 05 februari 2009 - 21:35

theoak
  • theoak
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0
Först måste jag säga att det är just sådana här svar man vill ha när man ställer en fråga, ett stort tack för ett väldigt konstruktivt och genomtänkt inlägg!

Jag kan hålla med i allt du skriver om allt från fasan över att ngn ska förstöra ens dyrgripar till Dynaudios ljudfilosofi.
Betvivlar inte att Ino låter fantastiskt med tanke på vad folk skriver om dom, vore sjukt kul att lyssna på dom någon gång.

Vad gäller kvalitetsskillnaderna mellan modellerna så har jag bara focus 140 att jämföra mot mina nuvarande Contour 1.4 och där kan jag hålla med om att det är ett steg upp på 1.4orna helt klart. Dom är lite bättre på allt faktiskt och även om Focus lät väldigt bra så kände man direkt att 1.4 var en neutralare och öppnare högtalare.
Om C1 är ett lika stort steg upp mot contour så kan jag tänka mig hur sjukt bra dom måste låta.

Du råkar inte bo i närheten av lilla skåneland? vore sjkut kul att höra Pip

#14

Postad 05 februari 2009 - 21:53

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

  • 901 inlägg
  • 0

Du råkar inte bo i närheten av lilla skåneland? vore sjkut kul att höra Pip



Det finns en tråd på faktiskt om folk som bor i skånetrakten som träffas och lyssar på olika Ino högtalare mm.

#15

Postad 05 februari 2009 - 21:56

Unregistered969
  • Unregistered969
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0
Du får höra med den enda kille på minhembio som har ett par, sen att han bor vägg i vägg med sköntljud är ju en fördel då han haft hem dom flesta modeller som dom har inne och han har hemma C1 för tillfälligt som han är extremt nöjd över. Han sa till mig att dom lät väldigt likt Sapphire och Temptation, alltså rätt högupplöst, båda dom två kan kännas påträngande. C2orna som jag har är bra mycket mer laidback än Sapphire och temptation. Har inte hunnit lyssna på C4orna som han har inne, men jag är väldigt sugen på det. Kanske även tar mig en lyssning på C1orna i så fall.

Dock skulle jag inte köpa nån av Confidence högtalarna utan High Gloss. Dom känns rätt så tråkig utan den.

#16

Postad 05 februari 2009 - 21:57

theoak
  • theoak
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0
Ok ska kolla upp det, har för mig att att jag sett ngn från Helsingborg som sitter på dessa högtalare.

#17

Postad 05 februari 2009 - 22:01

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

  • 901 inlägg
  • 0
Denna tråden
Dom träffades och testa några B&W, LTS högtalarna och pi60 mot varandra bl a. Dom verkar ha kul ihop :D

#18

Postad 05 februari 2009 - 22:03

theoak
  • theoak
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0

Du får höra med den enda kille på minhembio som har ett par, sen att han bor vägg i vägg med sköntljud är ju en fördel då han haft hem dom flesta modeller som dom har inne och han har hemma C1 för tillfälligt som han är extremt nöjd över. Han sa till mig att dom lät väldigt likt Sapphire och Temptation, alltså rätt högupplöst, båda dom två kan kännas påträngande. C2orna som jag har är bra mycket mer laidback än Sapphire och temptation. Har inte hunnit lyssna på C4orna som han har inne, men jag är väldigt sugen på det. Kanske även tar mig en lyssning på C1orna i så fall.

Dock skulle jag inte köpa nån av Confidence högtalarna utan High Gloss. Dom känns rätt så tråkig utan den.



Ah en Confidence ägare, trevligt!
Jag har kollat in killens galleri och ska slänga iväg ett pm till honom snarast, verkar inte vara så aktiv på forumet dock?

Dina c2 är sjukt snygga, vet du om c1 finns i samma gloss samt färg?
Vilka högtalare har du jämfört dom med?

#19

Postad 05 februari 2009 - 22:22

theoak
  • theoak
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0

Denna tråden
Dom träffades och testa några B&W, LTS högtalarna och pi60 mot varandra bl a. Dom verkar ha kul ihop :D



Det är ju just så det ska vara, KUL
Även om man sitter på olika riggar så är det ju kul att komma hem till folk med andra prylar och lyssna.
Vi är några på jobbet som håller på med detta på lite mindre hobbynivå,även om det blivit mer o mer besatt med tiden ha ha. Vi brukar träffas och lyssna på varandras grejor när ngn uppgraderat ngt samt bolla lite tankar om nya högtalare,kablar mm

#20

Postad 05 februari 2009 - 22:27

Unregistered969
  • Unregistered969
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0

Ah en Confidence ägare, trevligt!
Jag har kollat in killens galleri och ska slänga iväg ett pm till honom snarast, verkar inte vara så aktiv på forumet dock?

Dina c2 är sjukt snygga, vet du om c1 finns i samma gloss samt färg?
Vilka högtalare har du jämfört dom med?


Ja du får prova PM:a han se om han svara!

Ja, Confidence finns i dom flesta utföranden du kan tänka dig. Det är Steinway som står för all lackningen så det kan ta ett tag från det att man beställer tills man får dom!

Har haft Dynaudio S3.4 och GamuT L5, båda får nog känna sig ifrån åkta. Rätt stor skillnad på Contour serien och Confidence, ifos stor skillnad på priset med. Jag är extremt nöjd med mina C2or och det lär dröja innan jag byter. Vet inte riktigt vad jag annars skulle köpa, lyssnat lite på Wilson och större Sonus Faber, känns inte direkt prisvärda.

//rillo

#21

Postad 05 februari 2009 - 23:31

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

  • 721 inlägg
  • 0
Det är pi60 jag har, inte piP :D Skulle aldrig kunna äga en stativare utan att ha taggtråd runt dem :D pi60 står på SD-kuddar som är mjuka och "svajiga", och man såg ett flin på 2 åringen första gången hon sprang runt pi60 och kände de gungade när hon lutade sig mot dem....aha, vad skoj, dessa stora tjocka pelare kan man gunga...hmm Men i övrigt har pi60 stålgaller och diskantskydd och är "bara" lackade med oljefärg i 2 lager (plus grundfärg), så de kan bättras på enkelt vid ev olycka....ett fint fanér är ju kört, då måste de i värsta fall faneras om eller lackas över.

Confidence är väldigt bra högtalare, nåt mer än sådana skulle jag ha mkt svårt att motivera själv vad gäller prestanda. Och just C2 är lagom tycker jag också, lite mer basstryck i C4 men inte så stor skillnad. Men som sagt, serierna ger klara skillnader, och man betalar ju också för det ...

Dynaudio har alltid haft mycket bra diskanter, och esotec och framför allt esotar2 är nog de bästa jag hört. Men pi60 (som också har danska silkes-domer :lol: ) har väldigt fin diskant också, i stort sett nästan i klass med esotec. Men då finns ju pi60s med ännu lite bättre diskant också. Men diskanterna i båda produkterna är verkligen silkeslena och högupplösta. Men esotar2 som C serien har är mycket mycket bra, och många tycker det är världens bästa.

#22

Postad 06 februari 2009 - 09:09

Unregistered969
  • Unregistered969
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0
Bara att slå till!

http://www.hifimagas...p?annonsID=4871

//rillo

#23

Postad 06 februari 2009 - 09:55

theoak
  • theoak
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0
Har sett den annonsen och tro mig hade jaag haft dom pengarna nu så hade jag inte tvekat en sekund!
Har ganska nyligen köpt mina contour så jag får försöka hålla mig 6mån till innan jag byter upp mig. Har bestämt mig för ngn högtalare i confidence serien.

Tack för alla inlägg och era egna omdömmen om c-serien, inte så lätt att få komma till och lyssna på dom tyvärr.

#24

Postad 06 februari 2009 - 10:07

Unregistered969
  • Unregistered969
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0

Har sett den annonsen och tro mig hade jaag haft dom pengarna nu så hade jag inte tvekat en sekund!
Har ganska nyligen köpt mina contour så jag får försöka hålla mig 6mån till innan jag byter upp mig. Har bestämt mig för ngn högtalare i confidence serien.

Tack för alla inlägg och era egna omdömmen om c-serien, inte så lätt att få komma till och lyssna på dom tyvärr.


Har du vägarna förbi Umeå så är det bara att höra av sig!

På bilderna som du har laggt upp så har du Focus 140, men du säger att du köpt ett par Contour? Kanske dags att lägga upp bilder på dem! :D

//rillo

#25

Postad 06 februari 2009 - 10:15

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

  • 721 inlägg
  • 0
Reference Audio brukar ha C serien inne (Stockholm). I Umeå har Skönt Ljud dem också. Men det är bara speciella ÅF som får sälja dem (måste ha visst sortiment och så).

#26

Postad 06 februari 2009 - 10:29

theoak
  • theoak
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0
Tack för inbjudan IcedEarth, man vet aldrig en dag kanske man är i krokarna=)
Nya bilder kommer, kör ju inte Thor längre utan Lyngdorf tdai 2200 med room perfect så albumet är inte direkt aktuellt

Patjoh, jag har varit på Reference en gång och blev väldigt vänligt bemött
Fick lyssna på Contour 3.4 för första gången vilket kördes med krell modell svindyr och den upplevelsen fick mig att köpa mina 1.4!
Nästa gång det bär av till Stockholm ska jag boka in en demo på deras Confience!

#27

Postad 06 februari 2009 - 14:33

Unregistered969
  • Unregistered969
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0
Här finns en bilder på C1 high gloss rosewood.

http://www.audiogon....ence-C1-gloss-r

//rillo

#28

Postad 06 februari 2009 - 14:46

theoak
  • theoak
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0
Så sjut snyggt med gloss! 20% extra på priset borde bli runt 10.000 extra för lackering, en hel del pengar på en redan hyfsat dyr högtalare. Men vilken skillnad det blir på finish!

#29

Postad 06 februari 2009 - 15:08

Unregistered969
  • Unregistered969
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0
Brukar finnas lite prutmån på lacken om man väljer den.

//rillo

#30

Postad 06 februari 2009 - 15:26

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

  • 901 inlägg
  • 0
theoak, du har inte funderat att skaffa ett par basar till dom där stativhögtalarna?

#31

Postad 06 februari 2009 - 15:32

theoak
  • theoak
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0
Nja faktiskt inte, tycker basen är hysat djup för att vara stativare och till mitt lilla rum (16kvm) så känns den fullt tillräcklig för 2 kanals musiklyssning. Visst känner man att det saknas en del vid filmtitt men inte så jag stör mig på det.

#32

Postad 06 februari 2009 - 15:34

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

  • 901 inlägg
  • 0
Okej, jag delar inte din åsikt dock. Tycker man missa för mycket rumsinformation och rymlighet utan dom lägsta tonerna, ja, förutom själva basen då ;)

#33

Postad 14 februari 2015 - 22:52

ROYAL-KING
  • ROYAL-KING
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Hei folkens :)

 

Tenkte dela mina erfarenheter med er...

 

Jag er Dynaudio fans, Tidigare hade jag Conture 1.3SE, och før dom som kænner til 1.3SE så vet vi at denna modelen var en exprimet model til pecial 25 og C1...

 

Allt som har skrivits i denna tråden om Dynaudio har   både rett og fel...(ska førklara)

 

Dessa monitorerna kan vara værdens bæsta og semsta høgtallare... En ting som jag har lært mig av dessa Dynaudioerna er att dom tykker om strøm faktis mycket strøm.. Jag hade tidigare et par Vincent sp-991 kopplade til 1.3SE då pløtslig børjade ting og skje...

judet blev mycket klarare vid moderat volum så blev det  diskanten inte vass eller hårt lika mycket som før nær jag hadde en parasound tillkopplad...

 

Sakta sakta så børjade jag førstå att dessa monitorerna behøver mycket strøm før og presentera varerna..

 

Efter et tag så solgte jag vincentena og kjøpte mig en Mchintosh MC 352 på 300w  i tillegg så er MC veldig mycket strøm starka forsterkare... WOW vilken oppgradering jag kunde knapt kænna igjen høggtalarna.. otrolig ... judet blev mycket mer transparant.. ljud bildet vekste både från bredde og djupet.. det blev silkes mjuk ..man kunde høyja ljudet oendlig utan at det blev vass eller hård..det blev mer og mer behaglig ju mer volumet gikk upp ;)

 

Men de goda slutade inte dær... Jag blev rett og slett førelskad i Dynaudio så fristelsen kom fort.. så oppgraderade jag til C1 ..

 

Har tyær inte tid å sitta hær og skriva i timer vis om hurdan dessa låter og vad skillnaden er/blev, kan bara sæga at..

 

ALLT BLEV MINST DOBBEL SÅ BÆTTRE  ;)

 

Nu nær vi er i gång så skadar det inte med lite bilder ??

 

p.s provade och limma in et par bilder men det gick dessverre inte så jag delar med er linken til min sida..

 

 

https://www.minhembio.com/ROYAL-KING/





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.