Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Konsumentverket drar Canal Digital inför marknadsdomstolen

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 February 2009 - 08:42

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

• 34 inlägg
  • 0
Läs mer här

Postad 09 February 2009 - 09:23

rillern
  • rillern
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0
Riktigt bra! Har tidigare själv missat att säga upp ett abonemang som sedan blivit förlängt x antal månader utan möjlighet till uppsägning, förj-vligt att de får göra så! Heja konsumentverket!

Postad 09 February 2009 - 10:15

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0
Äntligen! På dom bara!

Postad 09 February 2009 - 10:51

zamolxes
  • zamolxes
  • Lärjunge

• 408 inlägg
  • 0
Att just CD försöks fällas på den punkten är självklart ett steg framåt för konsumenterna. Om detta går genom ett prejudikat kommer att skapas och andra fula aktörer kommer kanske att omvärdera deras kund policy. Alldeles anständigt rätt mot kunderna tycker jag!

Postad 09 February 2009 - 11:38

Unregistered7f802c91
  • Unregistered7f802c91
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Mycket bra! Detta behövs verkligen! Hoppas reglerna ändras.

Postad 09 February 2009 - 11:41

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1919 inlägg
  • 0
Detta behövs verkligen och inte bara här detta gäller även bredbandsleverantörena som förlänger när man missat att avbryta avtalet i tid.

Postad 09 February 2009 - 11:56

StarChild
  • StarChild
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0
Detta välkomnar jag.
En annan sak som jag ogillar är att CD tar betalt för digital TV och kabel TV samtidigt. De menar på att digital TV är ett tillval till vår kabel TV. Varför skulle jag vilja ha samma analoga kanaler samtidigt om jag betalar för digitala?

Redigerat av StarChild, 09 February 2009 - 11:57.

Postad 09 February 2009 - 12:08

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
...men samtidigt vill jag minnas att det inte brukar vara något problem att bryta en CD abb när man vill så länge man inte är inom ett avtal kopplat till köp av produkt. Bara ringa/skriva till dem och avtalet avslutas, dock med 3 månaders uppsägningstid.

Fast tre månader? Undrar egentligen hur de kan motivera det annat än att de vill låsa in kunder? Kanske de tror att folk annars skulle säga upp/teckna Sport-abb halvårsvis? Enbart ha abb när "ens" sport spelas?

ja, jag vet inte. En lägenhet, ett jobb, där är det rimligt med uppsägningstid i månader men annars? Knappast att bolaget får problem om en kund säger upp sitt abb.

En annan aspekt - KO stämmer Canal Digital. Processer kostar och i detta fallet, för CD kommer att bli fällda det tror jag, kommer CD få betala men alla i samma sits drabbas. De kunde lika gärna tagit Viasat ju...

Postad 09 February 2009 - 14:07

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0
Om nu alla kunder aktivt var tvungna att förlänga sitt abonnemang tex varje månad, betänk då hur många som skulle missa detta och vilken administration med dithörande merkostnad detta skulle innebära för leverantören när alla dessa ska ha akut support varje månadsskifte.Vem skulle få betala för det tror ni? Nej, tack! Jag har alltid varit jättenöjd med att mitt CD-abb förlängs per automatik. Har aldrig övervägt att byta leverantör. Enda anledningen skulle vara om jag skulle flytta till ett ställe där jag inte kan ha parabol (=liten chans).

Postad 09 February 2009 - 14:23

Boxer
  • Boxer
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0

Om nu alla kunder aktivt var tvungna att förlänga sitt abonnemang tex varje månad, betänk då hur många som skulle missa detta och vilken administration med dithörande merkostnad detta skulle innebära för leverantören när alla dessa ska ha akut support varje månadsskifte.Vem skulle få betala för det tror ni? Nej, tack! Jag har alltid varit jättenöjd med att mitt CD-abb förlängs per automatik. Har aldrig övervägt att byta leverantör. Enda anledningen skulle vara om jag skulle flytta till ett ställe där jag inte kan ha parabol (=liten chans).

Alltså, problemet är väl ändå inte ett abonnemang som så att säga "rullar på", d.v.s. du får räkning varje månad osv. Problemen uppstår när du inte säger upp det gamla avtalet och blir låst på, säg, 6 månader till utan möjligthet att avbryta abonnemanget under den tiden. Jag välkomnar KO:s agerande!

Postad 09 February 2009 - 15:48

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1919 inlägg
  • 0

...men samtidigt vill jag minnas att det inte brukar vara något problem att bryta en CD abb när man vill så länge man inte är inom ett avtal kopplat till köp av produkt. Bara ringa/skriva till dem och avtalet avslutas, dock med 3 månaders uppsägningstid.

Fast tre månader? Undrar egentligen hur de kan motivera det annat än att de vill låsa in kunder? Kanske de tror att folk annars skulle säga upp/teckna Sport-abb halvårsvis? Enbart ha abb när "ens" sport spelas?

Viasat har följande när avtalstiden är över.
Om avtalstiden redan löpt ut och du har ett löpande abonnemang kan det avslutas med innevarande + tre (3) månaders uppsägningstid.

Tror att CD har något liknande. Men det bör väll kunna räcka med 1 månad och inte 3 som i ovanstående fall.

Redigerat av Unregistered25afe1a3, 09 February 2009 - 15:49.

Postad 09 February 2009 - 17:23

TLA
  • TLA
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Härligt! Klart dax för en rejäl avhyvling på dessa skitavtal! Köööör!

Postad 09 February 2009 - 18:22

Schrimpf
  • Schrimpf
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
Jag har CD som kabeltvleverantör. Har alla kanaler och det kostar över 500 kr/månad. Om man inte säger upp det innan förlängningen träder i kraft så förlängs det automatiskt med 12 månader. Nu är det så att jag inte har fått papper från dem om att mitt abonnemang håller på att "upphöra/förlängas automatiskt" vilket brukar(-de) komma i november. Någon som vet vad som då gäller?

Postad 09 February 2009 - 20:05

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

• 3967 inlägg
  • 0
Jag förstår inte varför de gör som gör i detta fall, det finns ju redan en prejudicerande dom mot Viasat från 2005 när det gäller negativ avtalsbindning.
Det borde ju gå att använda samma utslag även i detta fall och i andra fall där det föreligger detta sätt att binda sina kunder till sig.
Har använt mig själv av domen mot Viasat i en del ärenden för att visa att det finns en dom och då brukar företagen backa och "ge sig".

Länk till KO från 2004

Länk till domen mot Viasat från 2005

Redigerat av Berggren, 09 February 2009 - 20:08.

Postad 10 February 2009 - 07:32

Unregisteredce1f5ddd
  • Unregisteredce1f5ddd
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Äntligen är det någon som har fattat galloppen. Det här var mycket välkommet. Har haft mina strider med dvs bredbandslevrantörer.

Postad 10 February 2009 - 08:42

Unregisterede493dc0a
  • Unregisterede493dc0a
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Det är på tiden !

Hejja KO !

Postad 10 February 2009 - 11:58

snabbis
  • snabbis
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Jag har CD som kabeltvleverantör. Har alla kanaler och det kostar över 500 kr/månad. Om man inte säger upp det innan förlängningen träder i kraft så förlängs det automatiskt med 12 månader. Nu är det så att jag inte har fått papper från dem om att mitt abonnemang håller på att "upphöra/förlängas automatiskt" vilket brukar(-de) komma i november. Någon som vet vad som då gäller?

Jag sa upp Farsans CD digitaltv abb, han hade med 12 månaders automatisk bindningstid om han inte sa upp det när det va 1 månad innan avtalet gick upp. Det stod på hans ena del av pappret som kom med räkningen, längst ner med jätteliten text så han hade inte sett det så han fick ha det i ett år extra. tack CD
/J

Postad 10 February 2009 - 12:19

Unregistered1627
  • Unregistered1627
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Var med om samma incident för några år sedan. Efter ett besök hemma hos mina föräldrar konstaterade jag att deras digitalbox från CD var mer än lovligt förlegad. Eftersom mina föräldrar varit kund hos CD i många år ringde jag till deras kundtjänst i förhoppning att de skulle kunna erbjuda en ny box, antingen gratis eller att vi kunde förlänga bindningstiden eftersom denna gått ut för mer än ett år sedan. Personen på kundtjänst upplyste mig om att dom absolut inte skickar nya boxar och att mina föräldrar minsann hade en uppsägningstid på 6mån. Självfallet sa vi surt upp det på en gång men nu inträffade en rolig sak. I ett brev som kom till mina föräldrar krävde CD tillbaka digitalboxen, parabolen och de sladdar som följt med. Om detta ej betalades så skulle en faktura på på 4000:- skickas (3500:- för boxen och 500:- för parabol osv). Detta utgjorde ju givetvis inget problem eftersom de ville bli av med sk*ten. CD gräver sakta men säkert sin egen grav och när de äntligen kastar in handduken så kommer jag fnittra som en lite skolflicka!

Mvh/
toooOoook

Postad 10 February 2009 - 15:27

Unregistered1017
  • Unregistered1017
  • Forumräv

• 664 inlägg
  • 0
vore det 1 månads uppsägningstid vore det rätt lugnt, annars blir det rena mardrömmen för kunden som blir utan tjänster i ibland dagar beroende på tjänst som avtalet avser om avtalet bara sägs upp per automatik efter bindning gått ut. 3 månader eller mer är dock i mina ögon oskäligt, då låser man in kunden och det är helt klart inte till kunds fördel alls utan det handlar isåfall om ren inlåsning för att tjäna pengar, helt rätt av KV att gå in här för vår räkning.

Postad 10 February 2009 - 17:04

***nicke69***
  • ***nicke69***
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0
Hej!
Boxer har liknande uppsägningstid. 3 mån men tänker man sig inte för så kan det bli 4 mån. Dom räkna från den sista i varje månad. Med andra ord.... säger jag upp mig tex. den 1 feb så börjar det räknas från den sista feburari och därifrån tre månader.

Postad 11 February 2009 - 15:20

partajare
  • partajare
  • Mästare

• 3282 inlägg
  • 0
Härligt att man tar tag i dessa för oss konsumenter vidriga regler.

Å andra sidan kanske vi konsumenter borde bli bättre på att läsa avtal som vi tecknar och ställa krav gentemot leverantörerna oavsett om det handlar om tv, tele eller annat.

Postad 12 February 2009 - 02:57

Unregistered2414b76f
  • Unregistered2414b76f
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Det här bådar mycket gott :)
Ser med nyfikenhet fram emot utslaget.

Men om det redan finns ett prejudicerande fall sen tidigare (som Bergren påpekar) är det konstigt att så många företag ändå inte följer detta? Fanns det några oklarheter i den domen, eller aspekter som inte var utredda?

Hade senast ett fall uppe där jag försökte avsluta en domän/webutrymme som per automatik hade förlängts ett år till. Att ge kunden en chans att lätt säga upp något som man inte använder känns om en självklarhet, på samma sätt som företagen garanterat kommer skapa lika smidiga sätt att låta kunderna ha kvar sin tjänst om de önskar.

Postad 12 February 2009 - 06:09

jan_bananberg
  • jan_bananberg
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0

Hej!
Boxer har liknande uppsägningstid. 3 mån men tänker man sig inte för så kan det bli 4 mån. Dom räkna från den sista i varje månad. Med andra ord.... säger jag upp mig tex. den 1 feb så börjar det räknas från den sista feburari och därifrån tre månader.

Men Boxer förlänger inte till ett år utan det går över till ett tillsvidare abonnemang.

Postad 13 February 2009 - 11:10

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

• 2199 inlägg
  • 0
Lite halvskumt detta, då det i alla allmänna villkor som CD har på sin sida står det ungefär såhär:

14. AVTALSPERIOD
Avtalet gäller under en inledande avtalsperiod om 12 eller 24 månader. Om inte Kunden eller CD säger upp Avtalet senast 30 dagar innan avtalsperiodens slut gäller Avtalet därefter tills vidare med en ömsesidig uppsägningstid om tre månader, dock att Avtalet tidigast upphör vid utgången av den kalendermånad som infaller vid eller efter uppsägningstidens slut.

Alltså innevarande +3

http://www.canaldigi...lmanna-villkor/

Redigerat av Unregistered710b3906, 13 February 2009 - 11:11.

Postad 13 February 2009 - 17:35

MalcolmX7
  • MalcolmX7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0

Men om det redan finns ett prejudicerande fall sen tidigare (som Bergren påpekar) är det konstigt att så många företag ändå inte följer detta? Fanns det några oklarheter i den domen, eller aspekter som inte var utredda?

Anledningen till att man prövar det på nytt är att man vill se om förbudet om negativ avtalsbildning fortfarande gäller. Förbudet bygger på en rättsprincip och Canal Digitals jurister anser troligtvis att principen numera är obsolet, men Konsumentverkat vill slå fast att förbudet fortfarande ska tillämpas. Bägge parter vill säkert att frågan prövas på nytt.

Troligtvis har Canal Digital ändrat sina avtalsvillkor något (utifrån vad som fastslogs i den tidigare domen), vilket de anser är tillräckligt för att principen, ovsett om den fortfarande är giltig eller ej, inte ska vara applicerbar på just deras villkor. Detta kan vara tillräckligt för att en ny prövning behöver göras.

Ett prejudikat gäller endast fram tills dess att ett senare prejudikat reglerar frågan, vilket innebär att det är fullt möjligt att pröva "samma sak" igen, om högsta instans anser att det är nödvändigt att ändra ett tidigare prejudikat.

Redigerat av MalcolmX7, 13 February 2009 - 17:44.

Postad 13 February 2009 - 22:54

StarChild
  • StarChild
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0
Det vore ju lugnt om bindningstiden bara gick över till ett tills vidare abonnemang med max 1 månad uppsägning. Så som mobilabonnemang fungerar. Även ett tydligt brev om detta skulle skickas ut 1 månad innan bindningstiden gick ut. På så sätt skulle de slippa de eventuella kostnaderna för att förlänga kunders abonnemang hela tiden också. Då skulle det vara ok tycker jag. Men att förlänga en bindningstid är uruselt tycker jag. Alla TV leverantörer borde även inkludera vissa vilseledande avgifter, som bara är till för att abonnemanget ska se billigare ut än vad det egentligen är, i den vanliga abonnemangskostnaden. Som t.ex. kortavgiften.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.