Konsumentverket drar Canal Digital inför marknadsdomstolen
Postad 09 February 2009 - 09:23
Postad 09 February 2009 - 10:51
Postad 09 February 2009 - 11:41
Postad 09 February 2009 - 11:56
En annan sak som jag ogillar är att CD tar betalt för digital TV och kabel TV samtidigt. De menar på att digital TV är ett tillval till vår kabel TV. Varför skulle jag vilja ha samma analoga kanaler samtidigt om jag betalar för digitala?
Redigerat av StarChild, 09 February 2009 - 11:57.
Postad 09 February 2009 - 12:08
Fast tre månader? Undrar egentligen hur de kan motivera det annat än att de vill låsa in kunder? Kanske de tror att folk annars skulle säga upp/teckna Sport-abb halvårsvis? Enbart ha abb när "ens" sport spelas?
ja, jag vet inte. En lägenhet, ett jobb, där är det rimligt med uppsägningstid i månader men annars? Knappast att bolaget får problem om en kund säger upp sitt abb.
En annan aspekt - KO stämmer Canal Digital. Processer kostar och i detta fallet, för CD kommer att bli fällda det tror jag, kommer CD få betala men alla i samma sits drabbas. De kunde lika gärna tagit Viasat ju...
Postad 09 February 2009 - 14:07
Postad 09 February 2009 - 14:23
Om nu alla kunder aktivt var tvungna att förlänga sitt abonnemang tex varje månad, betänk då hur många som skulle missa detta och vilken administration med dithörande merkostnad detta skulle innebära för leverantören när alla dessa ska ha akut support varje månadsskifte.Vem skulle få betala för det tror ni? Nej, tack! Jag har alltid varit jättenöjd med att mitt CD-abb förlängs per automatik. Har aldrig övervägt att byta leverantör. Enda anledningen skulle vara om jag skulle flytta till ett ställe där jag inte kan ha parabol (=liten chans).
Alltså, problemet är väl ändå inte ett abonnemang som så att säga "rullar på", d.v.s. du får räkning varje månad osv. Problemen uppstår när du inte säger upp det gamla avtalet och blir låst på, säg, 6 månader till utan möjligthet att avbryta abonnemanget under den tiden. Jag välkomnar KO:s agerande!
Postad 09 February 2009 - 15:48
Viasat har följande när avtalstiden är över....men samtidigt vill jag minnas att det inte brukar vara något problem att bryta en CD abb när man vill så länge man inte är inom ett avtal kopplat till köp av produkt. Bara ringa/skriva till dem och avtalet avslutas, dock med 3 månaders uppsägningstid.
Fast tre månader? Undrar egentligen hur de kan motivera det annat än att de vill låsa in kunder? Kanske de tror att folk annars skulle säga upp/teckna Sport-abb halvårsvis? Enbart ha abb när "ens" sport spelas?
Om avtalstiden redan löpt ut och du har ett löpande abonnemang kan det avslutas med innevarande + tre (3) månaders uppsägningstid.
Tror att CD har något liknande. Men det bör väll kunna räcka med 1 månad och inte 3 som i ovanstående fall.
Redigerat av Unregistered25afe1a3, 09 February 2009 - 15:49.
Postad 09 February 2009 - 17:23
Postad 09 February 2009 - 18:22
Postad 09 February 2009 - 20:05
Det borde ju gå att använda samma utslag även i detta fall och i andra fall där det föreligger detta sätt att binda sina kunder till sig.
Har använt mig själv av domen mot Viasat i en del ärenden för att visa att det finns en dom och då brukar företagen backa och "ge sig".
Länk till KO från 2004
Länk till domen mot Viasat från 2005
Redigerat av Berggren, 09 February 2009 - 20:08.
Postad 10 February 2009 - 07:32
Postad 10 February 2009 - 11:58
Jag har CD som kabeltvleverantör. Har alla kanaler och det kostar över 500 kr/månad. Om man inte säger upp det innan förlängningen träder i kraft så förlängs det automatiskt med 12 månader. Nu är det så att jag inte har fått papper från dem om att mitt abonnemang håller på att "upphöra/förlängas automatiskt" vilket brukar(-de) komma i november. Någon som vet vad som då gäller?
Jag sa upp Farsans CD digitaltv abb, han hade med 12 månaders automatisk bindningstid om han inte sa upp det när det va 1 månad innan avtalet gick upp. Det stod på hans ena del av pappret som kom med räkningen, längst ner med jätteliten text så han hade inte sett det så han fick ha det i ett år extra. tack CD
/J
Postad 10 February 2009 - 12:19
Mvh/
toooOoook
Postad 10 February 2009 - 15:27
Postad 10 February 2009 - 17:04
Boxer har liknande uppsägningstid. 3 mån men tänker man sig inte för så kan det bli 4 mån. Dom räkna från den sista i varje månad. Med andra ord.... säger jag upp mig tex. den 1 feb så börjar det räknas från den sista feburari och därifrån tre månader.
Postad 11 February 2009 - 15:20
Å andra sidan kanske vi konsumenter borde bli bättre på att läsa avtal som vi tecknar och ställa krav gentemot leverantörerna oavsett om det handlar om tv, tele eller annat.
Postad 12 February 2009 - 02:57
Ser med nyfikenhet fram emot utslaget.
Men om det redan finns ett prejudicerande fall sen tidigare (som Bergren påpekar) är det konstigt att så många företag ändå inte följer detta? Fanns det några oklarheter i den domen, eller aspekter som inte var utredda?
Hade senast ett fall uppe där jag försökte avsluta en domän/webutrymme som per automatik hade förlängts ett år till. Att ge kunden en chans att lätt säga upp något som man inte använder känns om en självklarhet, på samma sätt som företagen garanterat kommer skapa lika smidiga sätt att låta kunderna ha kvar sin tjänst om de önskar.
Postad 12 February 2009 - 06:09
Men Boxer förlänger inte till ett år utan det går över till ett tillsvidare abonnemang.Hej!
Boxer har liknande uppsägningstid. 3 mån men tänker man sig inte för så kan det bli 4 mån. Dom räkna från den sista i varje månad. Med andra ord.... säger jag upp mig tex. den 1 feb så börjar det räknas från den sista feburari och därifrån tre månader.
Postad 13 February 2009 - 11:10
14. AVTALSPERIOD
Avtalet gäller under en inledande avtalsperiod om 12 eller 24 månader. Om inte Kunden eller CD säger upp Avtalet senast 30 dagar innan avtalsperiodens slut gäller Avtalet därefter tills vidare med en ömsesidig uppsägningstid om tre månader, dock att Avtalet tidigast upphör vid utgången av den kalendermånad som infaller vid eller efter uppsägningstidens slut.
Alltså innevarande +3
http://www.canaldigi...lmanna-villkor/
Redigerat av Unregistered710b3906, 13 February 2009 - 11:11.
Postad 13 February 2009 - 17:35
Men om det redan finns ett prejudicerande fall sen tidigare (som Bergren påpekar) är det konstigt att så många företag ändå inte följer detta? Fanns det några oklarheter i den domen, eller aspekter som inte var utredda?
Anledningen till att man prövar det på nytt är att man vill se om förbudet om negativ avtalsbildning fortfarande gäller. Förbudet bygger på en rättsprincip och Canal Digitals jurister anser troligtvis att principen numera är obsolet, men Konsumentverkat vill slå fast att förbudet fortfarande ska tillämpas. Bägge parter vill säkert att frågan prövas på nytt.
Troligtvis har Canal Digital ändrat sina avtalsvillkor något (utifrån vad som fastslogs i den tidigare domen), vilket de anser är tillräckligt för att principen, ovsett om den fortfarande är giltig eller ej, inte ska vara applicerbar på just deras villkor. Detta kan vara tillräckligt för att en ny prövning behöver göras.
Ett prejudikat gäller endast fram tills dess att ett senare prejudikat reglerar frågan, vilket innebär att det är fullt möjligt att pröva "samma sak" igen, om högsta instans anser att det är nödvändigt att ändra ett tidigare prejudikat.
Redigerat av MalcolmX7, 13 February 2009 - 17:44.
Postad 13 February 2009 - 22:54
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
138 bilder
1 film
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?