Hej!
Ja. Kul med mässa allt!
Kul att se ny elektronik, högtalare och likasinnande.
Men lite halvdant kändes det dock.
Svårt att bilda sig en uppfattning om hur bra/dåliga högtalare/elektronik verkligen var.
Antingen skylls det på rummet eller så spelas det musik som man normalt inte lyssnar till eller så är det för trångt i rummet och man kan inte få till en någorlunda bra lyssning position. Svårt då att uttala sig om det verkligen lät sådär extra bra, eller om då sista detaljerna saknas. Är bas tight nog? Eller vart allt bara en sörja eller inte alls?
Som sagt det är inte bara högtalare och elektronik som spelar in där.
Men det är ändå kul att ta intryck på helheten om än inte den mest fördelaktiga omgivningen.
Missade tyvärr, TAD. Men det verkade svårt att över huvudtaget komma in i det rummet?
Focal lät helt ok. Det var ett riktigt kul rum att lyssna i, om än lite trångt, och hör nog till favoriterna gillar även dSC DAC, klocka mm. Men inget jag kommer att lägga pengar på. =)
Hifi-klubben hade nog den bästa demon med de bästa förutsättningarna...
Men jag vart inte imponerad av ljudet. Kändes lite hårt för mig. Nästan lite metalliskt.
Meridian var lite kul att vara inne och se(/höra).. Dock kördes mest film på provlyssningsvolym. Och det säger faktiskt inte hela sannningen om systemet. Men schysst hembio vart det. Vilket dock inte säger så mycket. Gillade deras media system dock.
Audiovector gillade jag riktigt mycket. Något låg volym vid det test tillfälle som jag besökte. Men jag upplevde ljudet som väldgit öppet och väldetaljerat i diskant och mellanregister. Inte i närheten av hårt..
Jag är dock endast lekman och absolut inte någon stor Hifi entusiast, så jag kan ha fel i mina beskrivningar.. Men jag har hört att många säger att Audiovector låter hårt? Om man till exempel skulle jämföra demona mellan Audiovector och B&W. Så känner jag att B&W kändes något påträngande i diskant (hårt?). Det kändes hårt och väldigt på. Medans Audiovector känns mer "laid back" trots att den har en väldigt bra skärpa (detaljrikedom) i de övre registren och låter mer öppet. Gillade även A,B lyssningen mellan Naims olika kombinationer.
Hegel rummet var jag inne på en snabb lyssning. Men vart inte jätte impad. Det lät helt ok därinne. Möjligen så kanske det lät riktigt bra med tanke på högtalarnas storlek kontra rummet.
Något som jag verkligen viljat gått på var XTZ privata visning. Är starkt intresserad av deras högtalare till mitt kommande projekt. De ligger rätt i pris och har fått många lovord. Men jag har aldrig hört dem. Vilket skulle vara kul att få göra inom en snar framtid.
Försöker bilda mig en uppfattning ang dessa högtalare, vart de ligger i ljudbild mm. Men det har varit svårt att binda samman allas uppfattning i olika trådar.
Ni som var på denna privata visning vad tyckte ni? Lät det hyffsat? Någon som kan ge intryck utan att jämföra dem med Focal Utopia eller TAD. Utan något mer prishumant.
För att slutligen rangordna de 5 bästa intrycken.
1. Audiovector + Naim. Kul med A-B-C lyssning. Gillar Adiovector ljudet. Öppet och rent. Bra demo.
2. Focal. Pl-audio. Klart härlig högtalare. Har skapat ännu större intresse för stativ högtalare. Även denna bra demo. Ingen A-B lyssning dock.
3. B&W. Hifi-klubben. En av de bättre demo-visningarna som kändes mest genomtänkt. Dock inte helt mitt ljud.
4. Meridian. Ljudtema. Härligt med skönt film-muller och krispigt glassplitter. Schysst hembio, svårare att bedömma Hifi-delen, dock.
5. Hegel-rummet. Bra ljud. Lugnt rum. Inget som var direkt wow. Men tillhör topp 5 ljudmässigt. Missade lite av detta rum så jag tog det sent på Söndagen. Troligen därför det inte gav lika stora intryck hos mig som hos andra.
Totalt sett: En aning besviken. Men kul att se. Trist med denna Jazz fusion, gitarr/piano plink med tung whisky röst eller kristallklar stämma. Fina ljud dock. Men inte alltid det man lyssnar på. Vore kul med lite mer allmän "fin" musik. gärna med fler instrument än 2. Uppskattar dock hifi finliret till lagom nivå men viss blandning hade varit att föredra. Trångt vid sina tillällen och svårt att få bra placeringar vid lyssningar. Men en del kul upplevelser med.
Och elektronik och högtalare är alltid kul att se och "känna" på.
Ja ja. det var vad jag hade att säga.
Jo. Tack för att ni lagt upp bilder. Alltid kul att se andras vyer.