Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Guide till att sätta upp XBMC m. Ubuntu 8.10

49 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 mars 2009 - 22:34

slacker666
  • slacker666
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0
Tänkte jag skulle dela med mig av min underbara upplevelse med XBMC för pc, så slängde ihop en guide så att andra kan uppleva samma glädje. Om det råkar finnas någon annan guide här, så får det väl vara hänt att det blir en dublett isf. XBMC Babylon 9.04 är nu släppt i "skarp"-version, dvs final-version. Om ni följer guiden får ni den versionen automatiskt, har ni redan installerat XBMC, så använder ni "svn up"-metoden, som beskrivs längre ner i guiden. Nu "stöds" även Debian som linux-distribution. Rykten säger att en Live-version byggd på Debian kommer att komma i dagarna.

Förord:
XBMC klarar, mha Nvidia 8x00-serien (eller senare/bättre) och vdpau-drivrutiner från Nvidia (v180.x eller högre), av att spela upp så gott som alla 1080p mkv-filer utan att du har en monsterdator, vilket ju givetvis är intressant och prisvärt för alla oss som vill sätta upp en så tyst htpc som möjligt. Det här blir extra yummy nu när Nvidias ION plattform är släppt, http://www.mini-itx.com/store/?c=53.
Uppd. 2009-05-20, numera klarar XBMC även av vobsubs, dvs .idx/.sub subtitles :blush:

XBMC installationsguide v.2009-05-25.

0. Installera Ubuntu 8.10 32-bits (ladda hem från www.ubuntu.com) - följ anvisningar på skärmen.

1. Starta ett terminalfönster med Alt+Ctrl+F1 och kör följande för att stänga av fönsterhanteraren (t.ex. gdm):
sudo /etc/init.d/gdm stop

2. Ta hem nödvändiga ”lib:ar” och dylikt:
sudo apt-get install -y localepurge subversion make g++ gcc gawk pmount libtool nasm automake cmake gperf unzip bison libsdl1.2-dev libsdl-image1.2-dev libsdl-gfx1.2-dev libsdl-mixer1.2-dev libsdl-sound1.2-dev libsdl-stretch-dev libfribidi-dev liblzo-dev libfreetype6-dev libsqlite3-dev libogg-dev libasound-dev python-sqlite libglew-dev libcurl4-gnutls-dev x11proto-xinerama-dev libxinerama-dev libxrandr-dev libxrender-dev libmad0-dev libtre-dev libogg-dev libvorbis-dev libmysqlclient-dev libpcre3-dev libdbus-1-dev libhal-dev libhal-storage-dev libjasper-dev libfontconfig-dev libbz2-dev libboost-dev libfaac-dev libenca-dev libxt-dev libxmu-dev libjpeg-dev wget zip curl build-essential linux-headers-`uname -r` xorg pm-utils mingetty openssh-server libcdio-dev libsamplerate0-dev tk-dev tcl-dev lliblzo-dev liblzo2-dev libfaac

3. Installera Nvidia drivrutin:
wget ftp://download.nvidia.com/XFree86/Linux-x86/185.19/NVIDIA-Linux-x86-185.19-pkg1.run && sudo sh NVIDIA-Linux-x86-185.19-pkg1.run
Svara nej på frågan om du vill ta hem kernel när du installerar drivrutinerna, å svara ja på om du vill ändra Xorg.conf
Ovanstående drivrutiner är beta-drivrutiner, vill du hellre köra på "final"-drivrutiner, kör du följande:
wget http://us.download.nvidia.com/XFree86/Linux-x86/180.51/NVIDIA-Linux-x86-180.51-pkg1.run && sudo sh NVIDIA-Linux-x86-180.51-pkg1.run
Båda ska fungera lika bra, så spelar ingen större roll vilken du väljer.

Ta bort package (frivilligt)
sudo rm NVIDIA-Linux-x86-185.19-pkg1.run
för beta
alt.
sudo rm NVIDIA-Linux-x86-180.51-pkg1.run
för "final".

(Som en liten parentes, användare säger att de drivrutiner som ingår i 9.04 versionen av Ubuntu, ska räcka gott, isf ska man tänka på att disable:a pulseaudio om man kör med dessa.)

4. Ta hem XBMC och kompilera (inkluderar nu vdpau-stöd)
svn checkout https://xbmc.svn.sourceforge.net/svnroot/xbmc/branches/linuxport/XBMC
nu skall vi kompilera det vi tog hem, detta kan ta sin lilla tid beroende på datorns hårdvara:
cd XBMC && ./configure --disable-pulse && make -j2 && sudo make install
Notera: om du bara har en enkärnig-cpu, skriver du istället "make" bara (ist för "make -j2"), samma sak gäller där det står "make -j2".

Skulle du behöva uppdatera XBMC vid ett senare tillfälle, så kör du följande:
cd ~ && cd XBMC && svn up && make clean && ./configure --disable-pulse && make -j2 && sudo make install || make -j2
Starta genom att skriva ”xbmc” (utan ”). Om du istället vill att XBMC startar automatiskt när du startar datorn, följer du nedanstående steg, annars kan du hoppa över punkt fem.

5. Autostarta XBMC direkt (tänk på att du bara kommer komma åt själva ubuntu via textkonsol om du gör detta! Skapa en till användare med sudo adduser <username> å logga in med den om du vill komma åt Gnome-interface:t)

Ubuntu i all ära, men det är betydligt trevligare att bli inslungad i XBMC direkt tycker jag, därför ändrar vi detta genom följande kommandon/text:

sudo nano /etc/event.d/tty2
Lägg till följande i det existerande:
respawn 
#exec /sbin/getty 38400 tty2
exec /sbin/mingetty --autologin xbmc tty2
(ctrl+x för att avsluta, glöm inte att spara)
Byt ut "xbmc" ovan till ditt användarnamn.

följt av följande:
cd ~
sudo nano .bash_login
skriv in följande text:
if &#91; -z &#34;$DISPLAY&#34; &#93; && &#91; $&#40;tty&#41; == /dev/tty2 &#93;; then 
startx -- -br 
fi

skapa/redigera sedan .Xsession:

sudo nano .Xsession
skriv in följande (enbart):
xbmc --standalone

6. Installera XBMC splash

Eftersom Ubuntu-splashen inte ser så snygg ut när vi ska köra XBMC enbart, byter vi sonika ut den:

sudo apt-get -y install usplash libusplash-dev && cd ~ && wget http&#58;//download244.mediafire.com/zlc2bzumy3bg/wmbwqzo2ggq/spinner-blue.zip
alt.
cd ~ && wget http&#58;//download206.mediafire.com/lsz42mnbai2g/jw1nyydzrnj/usplash-theme-xbmc-spinner-fullres.zip

nu har vi tagit hem splash-screen som vi skall använda, nu ska vi packa upp och kompilera den:

unzip spinner-blue.zip && cd spinner-blue && make -j2 && sudo make install

vi avslutar detta med följande två kommandon:
sudo update-initramfs -u
I usplash.conf anger du vilken upplösning du kommer att använda, 1920x1080 är default.
Tyvärr uppdaterar sig mediafires länkar hela tiden, så om ovanstående länk inte fungerar, kolla in http://du-duke.blogspot.com/

Nu har du en grundläggande installation för XBMC och kan börja lägga till smb shares från andra datorer (Windows shares går bra också, det är dock problem med smb i 64-bitars versionen av Ubuntu 8.10, varför jag rekommenderar 32-bits än så länge)

Plugins
Om man vill kan man komplettera sin XBMC med plugins, jag har själv valt att lägga till YouTube script i min version, detta kan du göra på följande vis:

Youtube Plugin
Ta hem från följande adress: http://code.google.c.../downloads/list
eller genom att skriva följande:

cd ~ && cd .xbmc/scripts/My\ Scripts && sudo wget http&#58;//xbmc-youtube.googlecode.com/files/YouTube-3-4.zip && sudo unzip YouTube-3-4.zip && sudo rm YouTube-3-4.zip

Starta nu XBMC och under scripts kommer du ha Youtube och kan titta på klipp i tv:n, smidigt!

MovieStream Plugin
Med detta plugin kan du streama film över nätet, du behöver alltså inte ta hem och lägga på din egen hårddisk. Kvaliteten är liknande xvid, men de ska visst HD-filmer med. En del filmer (senaste Underworld) har till och med svensktext. Eventuellt går inte alla filmer att ladda, även om de finns med i listan. Tips tack till michael_1208.

Gör så här:
cd ~/.xbmc/plugins/video && wget http&#58;//download59.mediafire.com/i3vvttxzxttg/z0zyoyen1mx/moviestream.se_v1.0.zip && unzip moviestream.se_v1.0.zip
I XBMC, så går du nu till Videos/Add source > Video plugins å väljer mediastream.se och trycker på OK. Nu kan du kolla på streamad-film över nätet :)

!!VIKTIGT!! XBMC-vdpau ändring !!VIKTIGT!!
I de senare revisionerna, så måste man ändra till vdpau-renderare manuellt, detta gör du under Settings>Video>Player å ställer in Render method från Automatic, till VDPAU.

Användbara tangenter att använda sig av i XBMC:

C = Inställningar och lägga till shares (delade mappar på Windows-språk)
X = Stänger av det du spelar och återgår till XBMC frontend
Z = Zoom/Stretch video

M = Spelarmeny med play, fwd, rewind och möjlighet att höja volym, ändra undertext m.m.
O = Information om videon och/eller ljudet du spelar upp samt cpu load.
P = Play/pause.
, / . = Hoppa till föregående/nästa spår.

+/- = Höja resp. sänka volymen

Bonus feature:
Om du inte vill skriva kod varje gång du ska uppgradera din XBMC till senaste revisionen, så kan du göra ett script, liknande bat-filer i Windows på följande vis:

cd ~
nano svn-up.sh
skriv följande i den tomma rutan:
#!/bin/sh

cd XBMC
svn up
./configure && make -j2 && sudo make install
Nu kan du skriva "./svn-up" (utan ") när du står i din hemkatalog (du kommer dit automatiskt när du loggar in/kör terminalfönster) alt. tar du dej dit med "cd ~" (utan "). Genom att skriva "./svn-up" så kan du uppgradera din XBMC-installation utan några problem. Mycket enkelt.

LiveTV
Om man vill se på tv via XBMC, så kolla in den här guiden: http://xbmc.org/foru...ead.php?t=45314 -- ni kan hoppa över steg 2 i den guiden, då det bara komplicerar saker å ting. Kolla gärna upp så att ditt kort stöds i linux innan du börjar med guiden, alt. innan du hinner för långt. Info om stöd för kort finns på http://www.linuxtv.org

<--- här slutar guiden --->

Jag kör själv på en AMD 64 5600+ med 2GB RAM och Nvidia GF8400GS 512MB med 250GB hårddisk, fungerar kanon med allt jag matar den, till och med "killa sample" som har väldigt hög bitrate/mycket scener, finns att ta hem här:
http://rapidshare.co...a.x264.mkv.html (kan du inte köra den på ditt nuvarande mediapc-os, så föreslår jag att du byter direkt :blush:

Kom gärna med förslag som kan förbättra detta, guiden är inte skriven i sten och kan förstås ändras mha konkreta och konstruktiva förslag :D
Kom också gärna med förslag på plugins och scripts som är användbara, håller som bäst på att försöka få plugin:et Launcher att fungera, för att kunna köra FireFox utan att gå tillbaka till X. Dock stött på patrull angående detta.

XBMC har även stöd för att köra MythTV som frontend, vilket förstås möjliggör att titta på/spela in live-TV, inget jag lagt ner några större prestationer på att fungera, om någon har fått det att fungera så skriv gärna en guide här.

Behöver ni uppgradera kernel till senaste, men vill inte installera om hela eran htpc, så finns det en guide här:
http://ubuntuforums....ad.php?t=311158

Guide för att installera FireDTV i linux (ubuntu): http://tystpc.nu/for...opic.php?t=4165

Mycket nöje där ute, glöm inte att rösta på bästa Community award, se länk nedan.

http://sourceforge.n...ttp://xbmc.org/

edit: uppdaterade till senaste beta drivrutiner för Nvidia + stavfel i svn up.

Bifogad fil(er)

Redigerat av slacker666, 25 maj 2009 - 13:50.

Postad 02 mars 2009 - 06:29

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Bra guide, skall köra igenom och titta lite

Postad 03 mars 2009 - 09:24

Wiizard
  • Wiizard
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Vid kompileringen så behöver man inte köra sudo make eller sudo make -j2, det räcker med make eller make -j2. Det är bara vid installationsmomentet som utökade rättigheter behövs (sudo make install).

Postad 03 mars 2009 - 10:09

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Danmn, någon hann innan mig :blink: Tänkte på det igårkväll när jag rullade igenom stegen :P

Postad 03 mars 2009 - 22:32

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1 691 inlägg
  • 0
Lekt lite med det här senaste veckan, men får inte det att funka särskilt bra. Något bättre än innan, men inte alls som DXVA (eller hur det stavas) i windows. (Inte som CoreAVC eller för den delen) Finns det nåt enkelt sätt att kolla om hårdvaruavkodningen är aktiv eller inte?

Datorn är en laptop med ett 8400 gs och core 2 duo 2 gz...

Postad 03 mars 2009 - 23:32

slacker666
  • slacker666
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0
körde du
./configure
make -j2 && sudo make install
när du stod i xbmc-vdpau/XBMC katalogen?

det fungerar alldeles strålande här iaf, så något galet måste du gjort, tog du hem senaste drivrutinerna från Nvidias hemsida?

Postad 04 mars 2009 - 07:21

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1 691 inlägg
  • 0
Ja, det körde jag. Kan även se vdpau relaterade inställninar i xbmc, så tror installationen gick rätt. Kör 180.35 ja.

Postad 04 mars 2009 - 13:51

johan_77
  • johan_77
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Lekt lite med det här senaste veckan, men får inte det att funka särskilt bra. Något bättre än innan, men inte alls som DXVA (eller hur det stavas) i windows. (Inte som CoreAVC eller för den delen) Finns det nåt enkelt sätt att kolla om hårdvaruavkodningen är aktiv eller inte?

Datorn är en laptop med ett 8400 gs och core 2 duo 2 gz...

Här finns en beskrivning för hur du kan verifiera att VDPAU (som alltså är Linux bibliotek för hårdvaruaccelererad video, motsvarigheten till DVxA i Windows): http://blog.avirtual...port-on-ubuntu/

Jag har precis byggt om min dator med ett Asus P5N7A-VM-moderkort som har en Nvidia 9300-GPU. Igårkväll installerade jag Ubuntu 8.10 men jag har inte hunnit få igång VDPAU än.

Postad 06 mars 2009 - 12:16

slacker666
  • slacker666
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

Ja, det körde jag. Kan även se vdpau relaterade inställninar i xbmc, så tror installationen gick rätt. Kör 180.35 ja.

vad har du för grafikkort?

Här finns en beskrivning för hur du kan verifiera att VDPAU (som alltså är Linux bibliotek för hårdvaruaccelererad video, motsvarigheten till DVxA i Windows): http://blog.avirtual...port-on-ubuntu/

det är väl lättare att bara trycka på "O" i xbmc när man kollar på hd-film, då ser man direkt om de står (VDPAU) eller ej.
Dessutom hade den guiden mest fokus på mplayer?

Bifogad fil(er)

Redigerat av slacker666, 17 mars 2009 - 20:45.

Postad 25 mars 2009 - 16:55

Unregisteredccc1a0a9
  • Unregisteredccc1a0a9
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Hej
Som extrem linux nybörjare har jag lite problem. När jag ska installera nvidia drivarna i terminalen får jag som svar att xserver is running och att jag ska stänga av det innan jag installerar???

Edit: Löste detta men efter att ha installerat drivrutinen blir det bara svart när gdm startar upp. Verkar bli något fel med kernel som den inte hittar vid installation. Just nu är jag lite i limbo då jag försökt ta bort nvidia drivarna och varje gång ubuntu startar upp måste jag starta i low-graphic mode.

Redigerat av Unregisteredccc1a0a9, 25 mars 2009 - 17:58.

Postad 25 mars 2009 - 17:22

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14 158 inlägg
  • 0

Hej
Som extrem linux nybörjare har jag lite problem. När jag ska installera nvidia drivarna i terminalen får jag som svar att xserver is running och att jag ska stänga av det innan jag installerar???

skriv "init 3" i ett terminalfönster, så stängs Xorg ner.

Postad 26 mars 2009 - 10:04

Unregisteredccc1a0a9
  • Unregisteredccc1a0a9
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Nu äntligen har allt fallit på plats (ljudet strular fortfarande men ska nog gå att fixa).
VDPAU ligger ju numer i "vanliga" svn releasen (heter det så?) för XBMC vilket betyder att man inte behöver ladda hem och installera olika.
Senaste drivrutinen från NVIDIA är ju numera
185.13 versionen som iochförsig är en beta men som funkar bäst för min del.

Hade väldiga problem med Lib'arna och var tvungen att köra detta steget innan:
"sudo apt-get install libcurl4-openssl-dev"

Utöver det var det delade minnet inställt på 32mb för grafiken av någon anledning i BIOS. Efter att ha ändrat detta till 512mb flyter nu 1080p som en dröm med processorn på högst 10%.

Uppskalning av vanligt material ser inte lika bra ut som uppspelat på PS3:an men jag antar att detta kan fixas med lite trixande med mjukvaruuppskalningen.

Redigerat av Unregisteredccc1a0a9, 27 mars 2009 - 11:11.

Postad 27 mars 2009 - 17:02

basse1978
  • basse1978
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Tror 185.13 versionen av nvidias drivrutiner är ett krav numera för VDPAU versionen, stod nånstans på deras supportforum, men orkar inte leta rätt på länken just nu.

/Basse

Redigerat av basse1978, 27 mars 2009 - 17:05.

Postad 29 mars 2009 - 15:10

memis
  • memis
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Slacker - för en gröngöling är det inte alldeles enkelt att veta om du uppdaterar första inlägget utifrån övrigas kommentarer, nya drivare, att vdpau-utvecklingen integreras i övriga xbmc, osv...

Gör du det så jag som är helt rudis hamnar rätt om jag följer första inlägget, eller måste jag även läsa och ändra utifrån andras inlägg?

Postad 29 mars 2009 - 18:49

Unregisteredccc1a0a9
  • Unregisteredccc1a0a9
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Tar mig friheten att citera "Mrlcka" på XBMC.nu och deras forum. Installationen görs betydligt enklare nu.

Installera lite paket:
sudo apt-get update
sudo apt-get install -y subversion make cmake wget g++ gcc

Ladda hem Nvidia's beta drivrutin:
sudo wget ftp://download.nvidia.com/XFree86/Linux-x...185.13-pkg1.run

Starta en terminal med Alt+Ctrl+F1 och kör:
för att stoppa X windows

Installera drivrutinen:
sudo sh NVIDIA-Linux-x86-185.13-pkg1.run

Svara att du ej vill ladda hem en kernel utan att den ska kompilera en egen, svara ja på om den ska få skriva i xorg.conf

Dra hem senaste SVN:
svn checkout xbmc.svn.sourceforge.net/svnroot/xbmc/branches/linuxport/XBMC

cd XBMC

sudo ./configure --prefix=/usr --disable-pulse

Om du har Dualcore processor
sudo make -j2

Om du har Singlecore processor
sudo make

sudo make install

--------------------------------------------

När du sedan vill updater hoppar du in i XBMC katalogen:
sudo svn up

för att ladda hem den senaste build'n

sedan ./conf..., make och make install enligt ovan

Postad 30 mars 2009 - 17:40

slacker666
  • slacker666
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

Tar mig friheten att citera "Mrlcka" på XBMC.nu och deras forum. Installationen görs betydligt enklare nu.

Installera lite paket:
sudo apt-get update
sudo apt-get install -y subversion make cmake wget g++ gcc

Ladda hem Nvidia's beta drivrutin:
sudo wget ftp://download.nvidia.com/XFree86/Linux-x...185.13-pkg1.run

Starta en terminal med Alt+Ctrl+F1 och kör:
för att stoppa X windows

Installera drivrutinen:
sudo sh NVIDIA-Linux-x86-185.13-pkg1.run

Svara att du ej vill ladda hem en kernel utan att den ska kompilera en egen, svara ja på om den ska få skriva i xorg.conf

Dra hem senaste SVN:
svn checkout xbmc.svn.sourceforge.net/svnroot/xbmc/branches/linuxport/XBMC

cd XBMC

sudo ./configure --prefix=/usr --disable-pulse

Om du har Dualcore processor
sudo make -j2

Om du har Singlecore processor
sudo make

sudo make install

--------------------------------------------

När du sedan vill updater hoppar du in i XBMC katalogen:
sudo svn up

för att ladda hem den senaste build'n

sedan ./conf..., make och make install enligt ovan

tyvärr innehåller denna lite för många fel för att den ska vara okej, så jag uppdaterade min egna guide istället.

Postad 30 mars 2009 - 18:54

slacker666
  • slacker666
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

Tror 185.13 versionen av nvidias drivrutiner är ett krav numera för VDPAU versionen, stod nånstans på deras supportforum, men orkar inte leta rätt på länken just nu.

/Basse

utvecklaren av vdpau-branchen säger att 180 räcker, men inkluderade senaste beta drivrutinerna för säkerhetsskull i min uppdaterade guide.

Postad 30 mars 2009 - 19:18

memis
  • memis
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Uppdatering genomförd. Man tackar och bockar! :)

Postad 31 mars 2009 - 07:15

Unregisteredccc1a0a9
  • Unregisteredccc1a0a9
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Testade denna nya guiden igår och det funkar kanon sånär som på två saker.
1.Vid autologin får jag vid varje uppstart upp en ruta som säger att Xservern redan används på skärm 0. jag får svara ja på fråga om den ska försöka på annan och sen funkar det.
2. Då jag har en intel core duo processor valde jag make -j2 denna gången och det funkade bra men när jag kör igång filmer ligger cpu0 ständigt på 100% och cpu1 på typ 5%. Fläkten rullar på lite mer frekvent än innan så jag funderar på att installera om igen och bara köra på "vanlig" installation. Eller ska det vara så här?

Postad 31 mars 2009 - 11:25

slacker666
  • slacker666
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

Testade denna nya guiden igår och det funkar kanon sånär som på två saker.
1.Vid autologin får jag vid varje uppstart upp en ruta som säger att Xservern redan används på skärm 0. jag får svara ja på fråga om den ska försöka på annan och sen funkar det.
2. Då jag har en intel core duo processor valde jag make -j2 denna gången och det funkade bra men när jag kör igång filmer ligger cpu0 ständigt på 100% och cpu1 på typ 5%. Fläkten rullar på lite mer frekvent än innan så jag funderar på att installera om igen och bara köra på "vanlig" installation. Eller ska det vara så här?

tyvärr är jag ingen linux-expert, men följde du alla moment till punkt å pricka? jag installerade om igår å gjorde som jag skrivit å de fungerar kanon här.
Nej, cpu0:n ska inte ligga på 100%, möjligtvis om du pausar kan den göra det. har dock inget med make -j2 att göra. vad har du för grafikkort?

Postad 31 mars 2009 - 12:17

Unregisteredccc1a0a9
  • Unregisteredccc1a0a9
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Jag har ett Nvidia 9300 och när jag körde förra versionen och installerade med vanliga "make" var det inga som helst problem. Processorerna låg och puttrade på typ 5-10% max båda två. Kör samma drivrutin till grafikkortet som innan så det verkar helt klart skumt.

Den skumma är kanske att inga frames droppas (förutom typ 7 precis vid start) och killa sample är inga som helst problem.

Får väl prova att köra om xbmc. Finns det något enkelt sätt att installera av det?

Postad 31 mars 2009 - 13:16

johan_77
  • johan_77
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Jag har ett Nvidia 9300 och när jag körde förra versionen och installerade med vanliga "make" var det inga som helst problem. Processorerna låg och puttrade på typ 5-10% max båda två. Kör samma drivrutin till grafikkortet som innan så det verkar helt klart skumt.

Den skumma är kanske att inga frames droppas (förutom typ 7 precis vid start) och killa sample är inga som helst problem.

Får väl prova att köra om xbmc. Finns det något enkelt sätt att installera av det?

Jag har läst om det där med att ena kärnan får göra hela jobbet men att den andra inte utnyttjas. Jag minns inte exakt vad det berodde på men har ett minne av att det har med Ubuntu 8.10 att göra; att folk inte fick problemet i 8.04. Prova att googla eller söka på XBMCs supportforum.

Postad 31 mars 2009 - 14:42

Unregisteredccc1a0a9
  • Unregisteredccc1a0a9
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Testade precis att köra autoupdaten som finns inbyggt i Ubuntu och det löste faktiskt problemet. Nu ligger båda stadigt på ungefär samma när jag kör 1080p filmer och annat material. Nu ska bara IR fjärren fixas sen börjar det likna något.

Postad 16 april 2009 - 12:14

AshtrayY
  • AshtrayY
  • Lärjunge

• 373 inlägg
  • 0
Klarar en gammal single core 2GHz 1GB RAM att köra 1080p med Ubuntu XBMC? Vad behöver man för grafikkort isf?

/Ash

Postad 16 april 2009 - 13:05

johan_77
  • johan_77
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Klarar en gammal single core 2GHz 1GB RAM att köra 1080p med Ubuntu XBMC? Vad behöver man för grafikkort isf?

/Ash

Ja, du kan köra 1080p om du kör XBMC under Linux och har ett VDPAU-kompatibelt grafikkort. I dagsläget innebär det Nvidia 8500GT, 9500GT eller 9300/9400 (9300/9400 är en integrerad grafiklösning som bara är tillgänglig på moderkort). 8400 stöds också men det finns en hårdvarubugg i 8400 som gör att vissa upplösningar av h264-video ej fungerar. Källa: http://xbmc.org/foru...ad.php?p=316301

Ett exempel på grafikkort som fungerar med VDPAU är http://www.dustinhom...5010304740.aspx för 645 kr.

Observera att VDPAU-stödet i XBMC är på betastadie. En ny version av XBMC för Linux släpps senare i april, där funktionen släpps officiellt.

Postad 02 maj 2009 - 10:39

slacker666
  • slacker666
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0
Till alla er som följt guiden innan den 2:a maj, så glömde jag påpeka i att nya versioner av XBMC, där VDPAU är inkluderad, så måste man byta Render method från Automatic till VDPAU för att det ska fungera 100%. Gör man inte det, så belastar man bara cpu:n (alltså som det alltid varit i princip tidigare), mkt viktigt att man ändrar detta! Ligger med i guiden nu, för alla som följer den efter detta datum.

Sorry for the inconvenience :/

från johan_77: 8400 stöds också men det finns en hårdvarubugg i 8400 som gör att vissa upplösningar av h264-video ej fungerar. Källa: http://xbmc.org/foru...ad.php?p=316301

ingen av de upplösningarna är mod16 å bör således inte förekomma i någon nerladdad h264 iaf.

Hårdvaruförslag på ny HTPC:
Tänkte föreslå lite hårdvara som kan vara användbar för er som vill köpa en ny htpc å använda med XBMC/Linux å vdpau-drivrutiner (tagna från dustinhome med studentrabatt):

* DVD:
Samsung DVDRW s-ata 243kr: https://www.dustinho...5010165345.aspx
* HDD:
Seagate 80GB 3.5" 7200rpm s-ata 395kr: http://www.dustinhom...5010110968.aspx alt.
Seagate 80GB 2.5" 5400rpm 493kr: http://www.dustinhom...5010112086.aspx (skillnaden är att 5400rpm är lite långsammare, men i gengäld lite tystare)
* CHASSI/MODERKORT/GRAFIK:
Asus T3-M3N8200 1716kr: https://www.dustinho...5010197701.aspx
* CPU:
AMD x2 5200+ 579kr: https://www.dustinho...5010116730.aspx
* MINNE:
2GB DDR2 800MHz RAM 258kr: http://www.dustinhom...5010145102.aspx

Totalt med 7200rpm hdd: 3190kr, totalt med 5400rpm hdd: 3288kr.
Kan gärna kompletteras med passiv cpu-kylare från Scythe 418kr: http://www.dustinhom...5010117185.aspx

En bra, billig å tyst htpc för antingen strax runt 3200kr, eller runt 3700kr med passiv cpu-kylning. Längst upp på sidan finner ni bästa priser just nu på dessa produkter.

Redigerat av slacker666, 07 maj 2009 - 21:43.

Postad 06 maj 2009 - 10:15

Unregistered4c0be2b2
  • Unregistered4c0be2b2
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
fast hur hittar man platsen i ubunta xbmc där man skall lägga pluginet?
i windowes är det enkelt men hur hittar jag det samma i linux?

Postad 06 maj 2009 - 10:22

slacker666
  • slacker666
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

fast hur hittar man platsen i ubunta xbmc där man skall lägga pluginet?
i windowes är det enkelt men hur hittar jag det samma i linux?

precis som jag skrivit i guiden, så hittar du det under: .xbmc/scripts/My\ Scripts

Postad 06 maj 2009 - 14:18

Unregistered4c0be2b2
  • Unregistered4c0be2b2
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
jag hittade mappen att lägga mitt filmpluggin i
jag var bara tvungen att pricka i en bock att visa dolda filer i ubuntu
men filmpluggen som jag la in där hittar jag inte när jag ska lägga till källor i filmavdelningen
add sorce och så vidare

Postad 06 maj 2009 - 14:54

slacker666
  • slacker666
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0
vad är det för plugin du använder? Mej veterligen kan du bara lägga till source under My Videos, My Music å My Pictures.

Postad 07 maj 2009 - 16:39

Unregistered4c0be2b2
  • Unregistered4c0be2b2
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
det är där jag kör fast
pluginet är det som finns på xbms förstasida just nu
och i den förträfliga instruktionen som finns kör jag fast
jag hittat inte fliken som de hänvisar till under lägga till källor?

Postad 07 maj 2009 - 16:44

slacker666
  • slacker666
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0
förstår nog inte riktigt vad du menar med att pluginet är på xbmcs förstasida?

du får nog ev. lägga till den via favoriter, tryck på "S" å gå till favorites, så kommer du åt Youtube t.ex.

Postad 08 maj 2009 - 08:39

Unregistered4c0be2b2
  • Unregistered4c0be2b2
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
detta plugginet
http://www.xbmc.nu/i...o...25&Itemid=2

Postad 08 maj 2009 - 10:02

slacker666
  • slacker666
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

detta plugginet

Kolla min guide på första sidan igen, har uppdaterat den å lagt till hur man installerar Mediastream.se

Postad 12 maj 2009 - 19:38

Olivander
  • Olivander
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Hårdvaruförslag på ny HTPC:
Tänkte föreslå lite hårdvara som kan vara användbar för er som vill köpa en ny htpc å använda med XBMC/Linux å vdpau-drivrutiner

Hej,

Funderar på ett HTPC bygge, total nybörjare som man är (Kört XBMC och XBOX i flera år men vill nu kunna köra HD-material) så har jag precis börjat läsa på mig om alla alternativ som finns.

Skulle dessa grejer funka bra till att köra XBMC och köra materialet rarat från en annan burk? Eller rekommenderar du hellre den hårdvara du skrivit om tidigare i tråden. Givetvis kommer jag slänga på lite minne, och en hårddisk också.

Funderar även på hur denna hårdvara skulle stå sig om jag får problem med att få igång hårdvaruavkodningen och vill köra HD-material utan det?

Tack på förhand för de som kan hjälpa mig.

Postad 12 maj 2009 - 20:08

slacker666
  • slacker666
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

Skulle dessa grejer funka bra till att köra XBMC och köra materialet rarat från en annan burk? Eller rekommenderar du hellre den hårdvara du skrivit om tidigare i tråden. Givetvis kommer jag slänga på lite minne, och en hårddisk också.

Funderar även på hur denna hårdvara skulle stå sig om jag får problem med att få igång hårdvaruavkodningen och vill köra HD-material utan det?

det kommer att fungera fint att köra film över nätverket med en Asus Pundit P4-P5N9300, packade med rar eller ej. Rekommendationen/förslaget jag skrivit är bara en av många möjligheter, då det finns så många möjligheter å kombinationer, valde jag bara en som jag vet fungerar, som samtidigt är billig. Allt är förstås tycke å smak :]

det kommer inte vara några problem att få igång hw-acceleration med den hårdvara. Skulle du mot alla odds dock inte få det, så räcker processorn inte till full-hd (1080p) material, men väl 720p material.

Postad 13 maj 2009 - 07:40

Unregisteredccc1a0a9
  • Unregisteredccc1a0a9
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Jag har exakt den kombinationen och det funkar kanon. När jag kör VDPAU avkodning på 1080p material ligger processorn på 2-10%. Det enda jag haft problem med är egentligen att få "autorefreshrate" att fungera men det är mer ett allmänt XBMC problem och något jag får lösa med Xorg.conf.

Postad 13 maj 2009 - 14:42

Olivander
  • Olivander
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Tackar för infon, jag kan alltid ta min E8500 som sitter i speldatorn om det skulle gå åt pipan processormässigt (eller prova klocka)

Postad 13 maj 2009 - 16:33

slacker666
  • slacker666
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0
preppie, smoothvideo är nu inbakat i senaste revisionen, vilket kan ge bättre bilduppdatering. släpptes någon gång idag.

Postad 18 maj 2009 - 10:35

Unregistered8604cbd7
  • Unregistered8604cbd7
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

detta plugginet

Vill bara tillägga att xbmc.nu INTE är xbmc's officiella sida, det är en endast en fansite. xbmc.org är däremot det riktiga stället.

Postad 18 maj 2009 - 10:47

slacker666
  • slacker666
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0
jo precis, det är den svenska fansiten av xbmc.org, men pluginet finns ju på xbmc.nu, så det var väl därför han länkade dit.

edit: roger that.

Redigerat av slacker666, 18 maj 2009 - 11:00.

Postad 18 maj 2009 - 10:48

Unregistered8604cbd7
  • Unregistered8604cbd7
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
mmm, men det var väl i kombination med detta som jag tyckte att en förtydlig behövdes:

det är där jag kör fast
pluginet är det som finns på xbms förstasida just nu

Postad 25 maj 2009 - 14:12

zbrannigan1
  • zbrannigan1
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Vet inte om jag skriver i fel tråd, men i brist på en XBMC-forumdel så tyckte jag den här tråden låg närmast till hands.

Någon som kan hjälpa mig välja hurvida jag ska skaffa en Acer Aspire Revo eller sätta ihop en egen burk med p5n7a-moderkortet?

Acern verkar ju sjukt smidig då den är så liten, färdigmonterad och billig. Frågan är om den räcker?

Jag har aldrig använt hårdvaruavkodning av video och blir lite osäker när man kan läsa att allt inte kan spelas med det; kan det bli så att man helt plötsligt inte ens kan lira en dvdrip om hårdvaruavkodningen inte funkar och processorn är alldeles för klen?

Brukar det vara problem med ljud via HDMI? Acern har ju ingen optisk ut.

Om den nu klarar av all video galant så måste jag också undra hur den klarar XBMC-interfacet? Är det mest minnet den belastar (och då borde väl 2gb räcka rätt väl)? Kommer antagligen köra PM3.HD-skinnet men vill ju inte vara låst till det om det börjar komma ännu bättre, och mer krävande, skins.

Något annat ni tror man kan gå miste om man väljer Acern? T ex filmtrailerplugins som inte kan spelas o s v.

Hur löser man det sedan med fjärrkontroll? En usbsticka? Vore ju nice om man kunde starta datorn med fjärren också men om det funkar med ett bra strömspararläge som man kan väcka med fjärren så går ju det också (tänker använda en harmonyfjärr så bluetooth går inte).

Vart en del frågor, väldigt tacksam för svar!

Postad 25 maj 2009 - 18:16

slacker666
  • slacker666
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0
Acer Revon har jag inte beblandat mig med, så jag vet inte hur pass vass den är. vad det gäller dvdrips så kommer dessa fungera (så länge du har 600-700Mhz minst), även x264 (i sd-upplösning, inte nödvändigtvis i hd-upplösn.). Högre upplösning kräver bättre hårdvara eller acceleration via gpu.

Vad det gäller HDMI så kan det bli strul, men de brukar lösa sig med att uppdatera alsa (linux). Om du tänker på Windows så finns det en annan tråd för just det...

Aeon-skinnet är mer krävande än PM3 HD, men 2GB räcker gott, så länge du har en hyfsad cpu, mer processorkrävande själva skinnet.

Fjärrkontroll, ja det kan vara värt å kolla upp på www.xbmc.org/forum, ska finnas nån how-to där med vilka fjärrkontroller som stöds, själv kör jag med ett Logitech dinovo Mini tgb.

Postad 25 maj 2009 - 23:05

zbrannigan1
  • zbrannigan1
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Acer Revon har jag inte beblandat mig med, så jag vet inte hur pass vass den är. vad det gäller dvdrips så kommer dessa fungera (så länge du har 600-700Mhz minst), även x264 (i sd-upplösning, inte nödvändigtvis i hd-upplösn.). Högre upplösning kräver bättre hårdvara eller acceleration via gpu.

Vad det gäller HDMI så kan det bli strul, men de brukar lösa sig med att uppdatera alsa (linux). Om du tänker på Windows så finns det en annan tråd för just det...

Aeon-skinnet är mer krävande än PM3 HD, men 2GB räcker gott, så länge du har en hyfsad cpu, mer processorkrävande själva skinnet.

Fjärrkontroll, ja det kan vara värt å kolla upp på www.xbmc.org/forum, ska finnas nån how-to där med vilka fjärrkontroller som stöds, själv kör jag med ett Logitech dinovo Mini tgb.

Tack för ditt svar, Revon har en 1,6ghz single core-processor.

Postad 25 maj 2009 - 23:21

slacker666
  • slacker666
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

Tack för ditt svar, Revon har en 1,6ghz single core-processor.

det intressanta är vad den har för gpu dock, vad jag förstått använder den Nvidia ION dvs. Geforce 9400, vilket möjliggör full-hd uppspelning via hårdvaruacceleration. så den ska fungera fint.

Postad 26 maj 2009 - 13:20

zbrannigan1
  • zbrannigan1
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

det intressanta är vad den har för gpu dock, vad jag förstått använder den Nvidia ION dvs. Geforce 9400, vilket möjliggör full-hd uppspelning via hårdvaruacceleration. så den ska fungera fint.

Ja, precis. Det verkar dock vara svårt att få hem en sådan till Sverige just nu, så jag sätter ihop något eget istället med P5N7A-kortet och E5200 2.5ghz processorn.

Postad 26 maj 2009 - 14:51

slacker666
  • slacker666
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

Ja, precis. Det verkar dock vara svårt att få hem en sådan till Sverige just nu, så jag sätter ihop något eget istället med P5N7A-kortet och E5200 2.5ghz processorn.

varför inte beställa Zotac ION plattformen istället å bygga runt den?

Postad 27 maj 2009 - 11:46

Unregistered8604cbd7
  • Unregistered8604cbd7
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Varför köra zotac ION vs P5N7A-VM+processor:

zotac ion kostar ca 2500:- i sverige och då inkluderas psu om jag har förstått det rätt. P5N7A-VM kostar 1068:- detta ger ca 1400:- att lägga på en cpu, t.ex. en E8200. Till båda måste man köpa chassi i vilket nätagg kan ingå till mATX. Detta gör att dessa två lösningar hamnar på samma prisnivå, eftersom man till båda behöver lägga till flash/hd, internminne och chassi. Fördelen till ION är sin storlek och värmeutveckling som man byter mot prestanda. Nackdelar är dels att man blir låst till vad VDPAU/DXVA kan avkoda. Vilket inte innefattar media på nätet (SVTplay, Tv4play o allt va de heter).

Storlek: ION
Värme: ION
Pris: Lika
VDPAU/DXVA: Lika
Prestanda: P5N7A-VM
Vakna på usb: P5N7A-VM
Utbyggdnadsmöjligheter: P5N7A-VM

Postad 27 maj 2009 - 16:18

Unregisteredccc1a0a9
  • Unregisteredccc1a0a9
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Ville bara tipsa om denna guiden som är en uppdaterad version på hur man installerar minimal version av ubuntu och sen senaste XBMC på det.
XBMCbuntu

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Baffelväggen
    Globe
    2025-04-28 19:31:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.