Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Linksys NSLU2-Linux/Unslung

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 mars 2009 - 10:15

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

Rätt hyfsad NAS som fungerar, bara man packar upp den, kopplar i den i routern, in med en eller 2 USB-hårddiskar och kör medföljande CD skiva - klicka på SetUp. Man är igång på nolltid. Installera inga Utiles - gå iställlet in på "Mina nätverksplatser", öppna Lkg928d19 och högerklicka på mapparna som föreställer hårdisk/hårdiskarna och välj anlut. Guiden gör att diskarna dyker upp som vanliga diskar i "Den här datorn"

Men vill ni kunna göra annat än dela data från en/två usb-hårdisk på erat nätverk... kanske det gör lite nytta att läsa vidare.

Kommer beskriva - så ni förstår - hur jag:

Lade in ny firmware dvs Unslung 6.10

Installerade OpenSSH - för säker acces med t ex Putty

Installerade torrenklienten Transmission genom Putty

Hur man kommer åt Transmission genom sin webbläsare - web UI - eftersom din dator blockeras (hej och hå)

Ändrar så man kommer åt sina nertankade lagliga filer från Transmission eller flyttar filerna till ett annat ställe genom Transmissions grafiska gränssnitt - web UI - (Linux är ju lite korkat/smart i den mån att säkerheten går före det praktiska)

Titta på sina media-torrentfiler genom MediaPortal utan att behöva flytta dem till sin dator.

Linux är, om man är van vid Windows, rena dyngan. Att leta svar på wikisidor är som att leta efter en specifik mening i Bibeln. Folk blir nog lite speciella om de sitter och skriver i Terminalen nätterna igenom :blink: Men de gör det på sin fria tid och utan betalning så det är bara att gilla läget. Det jag ska skriva om har tagit tid att komma på för inte är man av världsklass när man sysslar med Linux.

More to come... och ska undvika gnäll, bara positiva tankar :D Då startar vi och för enkelhetens skull från mitt eget perspektiv och utan att förklara hårvaran i NSLU och vad den är kapabel till:

Min utrustning

Linksys NSLU2

SanDisk Cruzer Micro U3 ReadyBoost USB 8GB - USB-sticka med U3 borttaget.

USB-hårddisk på 100 GB

D-Link DIR-855 - Trådlös N-router

D-Link DWA-160 - usb-sticka i datorn för mitt trådlösa nätverk

Dator med Ubuntu 8.10 och Windows Vista samt dator med Windows XP Mediacenter 2005 där jag har Mediaportal

Du behöver en NSLU2, usb-sticka, dator med nätverk och en router.

Förbereda NSLU2 med medföljande skiva

Kopplade in min NSLU2 i routern och satte i skivan som medföljde i min XP dator.
(Det man ska göra med programmet är att slå på HDCP i routern. Annars har den 192.168.1.77 som standard ip-adress och vet ni att er router har 192.168.1.?? kan ni strunta i att stoppa i skivan).

Tryck på Yes. Skriv in lösenordet admin. Trck på Nästa och bocka i Automatically obtain IP adress (DHCP), eller fast ip om ni vet hur man sedan ställer in dns för att Transmission ska funger). Vad andra gör på nästa Next är ganska ointresant bara man sparar ändringarna i slutet.

Bifogad fil  program_fragar_losenord.JPG   32,81K   0 Antal nerladdningar

Kopplade in min NSLU2 i routern och satte i skivan som medföljde i min XP dator.
(Det man ska göra med programmet är att slå på HDCP i routern. Annars har den 192.168.1.77 som

standard ip-adress och vet ni att er router har 192.168.1.?? kan ni strunta i att stopa i skivan).

Tryck på Yes. Skriv in lösenordet admin. Nästa bockar ni i Automatically obtain IP adress (DHCP). Vad

nig gör på nästa Next är ganska ointresant bara ni sparar ändringarna.

Off Topic
Ställa i en DIR 855 router för att alltid ge dina manicker samma ip.

Öpnna Routerns hemsida och Klicka på SETUP och där NETWORK SETTINGS

Bifogad fil  dir855_ge_manuella_ip_adress.jpg   105,97K   0 Antal nerladdningar

Rulla Ner till: EDIT DHCP RESERVATION
Jag kallar min NSLU2 för SLUG (Computer Namne)
Jag lurar er att jag ger den IP Addres: 192.168.1.77
MAC Adress till NSLU2 står på undersidan och den fyller ni i med : mellan vartannat tecken
Jag trycker på spara.
Klart, nu får min NSLU2 alltid samma ip adress och är lätt att hitta.

(Jag har gjort samma med mina andra manicker som psp.PS3,mobiler, datorer mm så jag slipper ge dem fasta ip och sedan behöva skriva in dns manuellt för att komma åt Internet)

Nu är det dags - Lägga in ny Firmware - Unslung 6.10

Ni hämtar Unslung 6.10 beta-firmware.zip här: http://www.slug-firmware.net/u-dls.php

Jag ladda ner min till Skrivbordet och mappen SLUG. Packa upp zipfilen. Den fil man flashar med heter:
Unslung-6.10-beta.bin.

OBS ! NSLU2 ska vara tom = inga usb manicker i den.

Gick till NSLU2 genom webbläsaren gemom att skriva apparatens ip adress http://192.168.1.77
Klickade på admin och skrev användarnamn admin och lösenord admin.
Bifogad fil  uppgrade_1.jpg   47,98K   0 Antal nerladdningar

Sedan klickade jag på advanced.
Bifogad fil  uppgrade_2.jpg   37,08K   0 Antal nerladdningar

Därifrån klickade jag på upgrade.
Bifogad fil  uppgrade_3.jpg   26,91K   0 Antal nerladdningar

Laddade upp Unslung-6.10-beta.bin från skrivbordet. Jag misslyckades. Loggade åter in och försökte samma sak och det lyckades medan jag tog mig en kaffe tills NSLU2 pep till 2 ggr efter sin omstart.

Skriver ni in adressen igen ser det ut ungefär så här:
Bifogad fil  uppgrade_4_succses.jpg   45,13K   0 Antal nerladdningar

(Tyvärr kommer man inte till uppgrade-sidan igen efter att lagt in ny FW, så inga bilder och om man
startade om manuellt eller det gjordes automatiskt kommer jag inte ihåg. Läs annars http://www.nslu2-
linux.org/wiki/HowTo/InstallUnslungFirmware)

Unslunga usb-stickan för att man ska kuna göra lite kul

Satt i usb-stickan i usb port 2 och skrev in adressen till NSLU2, i det så kallade web UI. Formatera den i NSLU2 genom att gå till Administrator, Advanced, Disk.
Bifogad fil  formated_disk_2.jpg   33,57K   0 Antal nerladdningar

Tryckte på knappen Format Disk 2. Jag tror det tog 10 minuter men sedan stod det:
Disk 2 Status: Formatted (EXT3).

Var långt ifrån färdigt så stängde av NSLU 2 och tog ur min usb-sticka.
Sätter på min NSLU2 igen, utan usb-sticka. Går in på Web UI igen och klickar direkt på Manage Telnet
utan att logga in. Klickar på knappen Enable Telenet.
Bifogad fil  telnet.jpg   23,07K   0 Antal nerladdningar

(Jag ska nu använda farliga Telnet och om man har Windows Vista söker man efter Telnet i Vista-
hjälpen, installerar det och klickar på progam kör + skriver telnet så öppnas programmet. Tror det är
samma i XP men man behöver inte installera det först).

Öpnnar terminalen i Ubuntu och skriver:
telnet 192.168.1.77

(I windows: open 192.168.1.77)

Användarnamn och lösenord är inte samma som i NSLU:s webb UI: admin + admin.
Det ska vara: root och uNSLUng
root
ENTER-Tangenten
uNSLUng

Jag är nu inloggad onch fortsätter vara det medan jag gör följande:
Sätter i usb-sticka i USB port 2 . Den monteras, som den ska, ser jag i Webb UI.

När jag ser att stickan är monterad skriver jag i terminalen:
unsling disk2
eftersom jag har usb-stickan i usb-port 2
Ombedes att skriva in nytt lösenord i terminalen och gör det (det gamla var uNSLUng).
Väntar på att texten: this system up into uslung mode, kommer fram .

Startar om NSLU2 genom att åter gå över tillWeb UI, klicka på Admistrator, Status och knappen restart ... eller helt enkelt skriva i terminalen:
DO_Reboot

Tar mig en kopp kaffe.

Efter två pip från min NSLU2 kan jag sätta mig framför datorn igen.

Går in på WebbGUI och sätter på telnet igen så jag kan logga in från terminalen i Ubuntu
och Inloggad med mitt nya lösenord skriver jag i terminalen:
df
Upp kommer texten:

Filesystem 1k-blocks Used Available Use% Mounted on
/dev/sda1 7499052 98216 7324652 1% /
/dev/mtdblock4 6528 6212 316 95% /initrd
/dev/sda1 7499052 98216 7324652 1% /share/flash/data

Lät fönstret vara uppe medan jag förberedde mig på att installera ssh som är samma men säkrare än Telnet.

Installera SSH att använda istället för osäkra Telnet

Skrev i terminalen:
ipkg update

Tog lång tid innan # visades igen.

Skrev sedan:
ipkg install openssh

Väldigt vilken tid det tog att få ner OpenSSH.

Startar om genom att skriva:
DO_Reboot

Inget kaffe denna gång. Installerade istället Putty i Ubuntu. Programmet finns även till Windows
http://www.chiark.gr...y/download.html

När får man in sitt Torrent-program?
Lugn, det kommer men man måste gör allt detta först.

Fortsättning följer...efter Drealock lustiga kommentar.

Redigerat av ruva, 15 mars 2009 - 18:11.

Postad 05 mars 2009 - 10:24

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Nu tycker jag du är lite gnällig - terminalen ftw hela dan :blink:

Postad 05 mars 2009 - 17:21

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Inget kaffe var det men installationen av Putty i både Vista och Ubuntu gick smärtfritt.

Ansluta USB disk till NSLU2

Först kopplade jag in USB-disken och formaterade i NSLU2 men då kom jag inte in på mitt nyss
Unslingade usb-minne. Jag formaterade då disken i Ubuntu till FAT 32 för att även ha den som usb-
backup till min Playstation 3. Det går nog bra med NTFS också men nu ska jag sluta svamla och
fortsätta bråka med min NAS.

Installera Torentklienten Transmission

I inlägget innan installerade jag OpenSHH på min NAS och med dennas hjälp och programmet Putty på datorn
ska jag även installera Transmission.

Öppna programmet Putty på din dator

HostName skrev jag adressen till NSLU2 (Port 22)
Save Session har jag: SLUG
Bifogad fil  putty_1.jpg   48,42K   0 Antal nerladdningar

Tryck på Save. När Jag öppnar markerar jag SLUG och klickar på Open.
Efter att logga in som:
root
ENTER
lösenordet

Nu är jag inne i NSLU2 och Unslung.
Bifogad fil  putty_2.jpg   48,99K   0 Antal nerladdningar

Som vanligt skriver jag:
ipkg update
Inget man behöver göra var minut men brukar börja så när jag ska installera ett program.

Installerar Transmission:
ipkg install transmission

Skapar mappar:
mkdir -p $HOME/Downloads

Startar Transmission och väljer att hämtningar ska läggas på Hårdisk USB1
/opt/bin/transmission-daemon -w /share/hdd/data/HDD_1_1_1/

Detta ska resultera i tre värden:
pidof transmission-daemon

Stänger av Transmission:
killall transmission-da

Startar Transmission igen:
/opt/bin/transmission-daemon -a "*.*.*.*",

Öppnar webbläsaren och skriver in adressen:
http://192.168.7.7:9091

Jag ser nu programmet i Webbläsaren och ska ändra lite i programmet och genom att Klicka på ikonen längst ner till höger och väljer Preferens kan jag ställa in högsta upp och nerladdningshastighet samt ändra min nerladdningsmapp.
Bifogad fil  trans_mission_webul.jpg   40,42K   0 Antal nerladdningar

Väldigt bra att kunna tanka utan väsnande dator och att det drar massa ström. Men inget för den lata därför att
nerladdningsmappen ändras ibland av sig själv till den som jag skapade först och man inte kommer åt. Inte
heller Transmission kommer man åt ibland genom Webbläsaren eftersom det som standard blockerar detta
med att man inte är med på en sk WhiteList. Därför skriver jag
/opt/bin/transmission-daemon -a "*.*.*.*",
när jag startar programmet men kan det kan gå bra med
/opt/bin/transmission-daemon -f
.

Fortsättning följer kanske...
Och hoppas det finns någon på forummet som kan detta bättre än jag och kan hjälpa till att rätta till lite brister i mitt skrivande.

Javisst ja, om ni ska använda MediaPortal så har ni era medialfiler på usb-disken och lägger den som sökväg i MediaPortal. Bara att bläddra inne i programmet.

Redigerat av ruva, 15 mars 2009 - 20:39.

Postad 06 mars 2009 - 15:47

allstars
  • allstars
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0
Lysande!

Önskar jag hade denna guide innan jag förstörde min egen nslu2 ;)

Postad 06 mars 2009 - 22:40

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1 852 inlägg
  • 0
Denna mod är alltså bara nödvändig att göra om man ska slänga in extra program?

Som NAS fungerar den ju utan terminaltjofräsande.

Tänkte lägga till det för de nybörjare som funderat på denna - de får ju inte bli avskräckta. ;)

Postad 07 mars 2009 - 17:45

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Kenta 777
]ag har ändrat mitt första inlägg, så tack för att du påpekade.

Torrentflux

Håller nu på med att försöka få till den med Torrentflux som är bättre. Tyvärr får jag inte Torrentflux att fungera för det den är till för dvs nerladdning.
Torrentfilen "Dream Linux" från öppen Tracker laddade ett tag men stoppade tvärt. Från privata Trackers med användarnamn och lösenord går det inte alls att ladda det misnta lilla. Kanske är klienten bannad men har inte hittat info om detta på sidorna.

EDIT 15 mars

Har fortfarande inte fått Torrentflux att fungera. Synd då det verkar bättre än Transmission.

Bifogad fil  torrentflux.JPG   63,91K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av ruva, 15 mars 2009 - 09:45.

Postad 11 mars 2009 - 09:27

cliff666
  • cliff666
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Jag skulle bli väldigt glad om ruva eller någon annan kunde hjälpa mig med några funderingar.
Jag har lagt in unslung på min NSLU2 samt kopplat in en 40gb usb disk i port2. Jag har även installerat transmission 1.51 och fått igång webui:et

Men vad ska jag skriva i "download to:" i webUI:et för att få ner torrentarna till min HDD? och hur kommer jag åt dom när dom sedan är nerladdade.

Postad 15 mars 2009 - 09:38

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
i "download to:" i webUI:et skriver du:
/share/hdd/data/HDD_1_1_1/
. Annars tar du reda på det genom att i putty skriva mount så ser du sökvägen till hårddisken.

Om du ser bilden har jag i windows skapar en mapp som heter Torrent och lagt till det i sökvägen.

Postad bild

Redigerat av ruva, 15 mars 2009 - 09:42.

Postad 15 mars 2009 - 09:54

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Går det att döda telnet-accessen man startar setupen på den på något vis? Känns inte helt super att den ligger och lyssnar på telnet hela dan...

Postad 15 mars 2009 - 11:27

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Så fort man startar om sin NSLU2 går inte tlenetsessionen på. Man måste sätta på den manuellt från: Enable/Disable NSLU2 telnet Service så det är ingen fara. Går att stänga av därifrån också. Man kommer dit genom att mata in NSLU2 ip-adress i webbläsaren och klicka uppe till höger.

Redigerat av ruva, 15 mars 2009 - 20:42.

Postad 16 mars 2009 - 10:18

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Får kolla på det, nu sitter jag och kan köra telnet på polarens nas, vilket jag rekommenderar honom att inte ha igång ;)

Postad 23 oktober 2009 - 21:45

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Kan säga att jag nu gått tillbaka till orginal och ställt tillbaka routern helt som om den var nyinköpt. Har den bara till strömsnål filserver och då behövs inget extra jock.

Tyckte att den sög som torrenklient :D

Postad 31 december 2011 - 16:21

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Min NSLU2 har nu legat och skräpat något år men nu har jag tagit fram den igen. Använder min guide för att få in Unslung 6.10 igen och använda den som filserver för filmer till min Apple TV. Tänkte först installera Debian enligt denna guide: http://www.cyrius.co...u2/install.html men då har man inget Webb Interface och som sagt att sköta allt med ssh är inget jag längtar efter.
---------
Hoppla, funkar bra med orginal FW och FTP. Ser på 720p film med usb-sticka i NSLU2 inkopplad direkt i Routern och sedan trådlöst till min Apple TV med XMBC... utan en enda buffring.

Kul att få användning av gamla saker.

Redigerat av ruva, 31 december 2011 - 18:48.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.