Rätt hyfsad NAS som fungerar, bara man packar upp den, kopplar i den i routern, in med en eller 2 USB-hårddiskar och kör medföljande CD skiva - klicka på SetUp. Man är igång på nolltid. Installera inga Utiles - gå iställlet in på "Mina nätverksplatser", öppna Lkg928d19 och högerklicka på mapparna som föreställer hårdisk/hårdiskarna och välj anlut. Guiden gör att diskarna dyker upp som vanliga diskar i "Den här datorn"
Men vill ni kunna göra annat än dela data från en/två usb-hårdisk på erat nätverk... kanske det gör lite nytta att läsa vidare.
Kommer beskriva - så ni förstår - hur jag:
Lade in ny firmware dvs Unslung 6.10
Installerade OpenSSH - för säker acces med t ex Putty
Installerade torrenklienten Transmission genom Putty
Hur man kommer åt Transmission genom sin webbläsare - web UI - eftersom din dator blockeras (hej och hå)
Ändrar så man kommer åt sina nertankade lagliga filer från Transmission eller flyttar filerna till ett annat ställe genom Transmissions grafiska gränssnitt - web UI - (Linux är ju lite korkat/smart i den mån att säkerheten går före det praktiska)
Titta på sina media-torrentfiler genom MediaPortal utan att behöva flytta dem till sin dator.
Linux är, om man är van vid Windows, rena dyngan. Att leta svar på wikisidor är som att leta efter en specifik mening i Bibeln. Folk blir nog lite speciella om de sitter och skriver i Terminalen nätterna igenom

More to come... och ska undvika gnäll, bara positiva tankar

Min utrustning
Linksys NSLU2
SanDisk Cruzer Micro U3 ReadyBoost USB 8GB - USB-sticka med U3 borttaget.
USB-hårddisk på 100 GB
D-Link DIR-855 - Trådlös N-router
D-Link DWA-160 - usb-sticka i datorn för mitt trådlösa nätverk
Dator med Ubuntu 8.10 och Windows Vista samt dator med Windows XP Mediacenter 2005 där jag har Mediaportal
Du behöver en NSLU2, usb-sticka, dator med nätverk och en router.
Förbereda NSLU2 med medföljande skiva
Kopplade in min NSLU2 i routern och satte i skivan som medföljde i min XP dator.
(Det man ska göra med programmet är att slå på HDCP i routern. Annars har den 192.168.1.77 som standard ip-adress och vet ni att er router har 192.168.1.?? kan ni strunta i att stoppa i skivan).
Tryck på Yes. Skriv in lösenordet admin. Trck på Nästa och bocka i Automatically obtain IP adress (DHCP), eller fast ip om ni vet hur man sedan ställer in dns för att Transmission ska funger). Vad andra gör på nästa Next är ganska ointresant bara man sparar ändringarna i slutet.

Kopplade in min NSLU2 i routern och satte i skivan som medföljde i min XP dator.
(Det man ska göra med programmet är att slå på HDCP i routern. Annars har den 192.168.1.77 som
standard ip-adress och vet ni att er router har 192.168.1.?? kan ni strunta i att stopa i skivan).
Tryck på Yes. Skriv in lösenordet admin. Nästa bockar ni i Automatically obtain IP adress (DHCP). Vad
nig gör på nästa Next är ganska ointresant bara ni sparar ändringarna.
Off Topic
Ställa i en DIR 855 router för att alltid ge dina manicker samma ip.
Öpnna Routerns hemsida och Klicka på SETUP och där NETWORK SETTINGS

Rulla Ner till: EDIT DHCP RESERVATION
Jag kallar min NSLU2 för SLUG (Computer Namne)
Jag lurar er att jag ger den IP Addres: 192.168.1.77
MAC Adress till NSLU2 står på undersidan och den fyller ni i med : mellan vartannat tecken
Jag trycker på spara.
Klart, nu får min NSLU2 alltid samma ip adress och är lätt att hitta.
(Jag har gjort samma med mina andra manicker som psp.PS3,mobiler, datorer mm så jag slipper ge dem fasta ip och sedan behöva skriva in dns manuellt för att komma åt Internet)
Nu är det dags - Lägga in ny Firmware - Unslung 6.10
Ni hämtar Unslung 6.10 beta-firmware.zip här: http://www.slug-firmware.net/u-dls.php
Jag ladda ner min till Skrivbordet och mappen SLUG. Packa upp zipfilen. Den fil man flashar med heter:
Unslung-6.10-beta.bin.
OBS ! NSLU2 ska vara tom = inga usb manicker i den.
Gick till NSLU2 genom webbläsaren gemom att skriva apparatens ip adress http://192.168.1.77
Klickade på admin och skrev användarnamn admin och lösenord admin.

Sedan klickade jag på advanced.

Därifrån klickade jag på upgrade.

Laddade upp Unslung-6.10-beta.bin från skrivbordet. Jag misslyckades. Loggade åter in och försökte samma sak och det lyckades medan jag tog mig en kaffe tills NSLU2 pep till 2 ggr efter sin omstart.
Skriver ni in adressen igen ser det ut ungefär så här:

(Tyvärr kommer man inte till uppgrade-sidan igen efter att lagt in ny FW, så inga bilder och om man
startade om manuellt eller det gjordes automatiskt kommer jag inte ihåg. Läs annars http://www.nslu2-
linux.org/wiki/HowTo/InstallUnslungFirmware)
Unslunga usb-stickan för att man ska kuna göra lite kul
Satt i usb-stickan i usb port 2 och skrev in adressen till NSLU2, i det så kallade web UI. Formatera den i NSLU2 genom att gå till Administrator, Advanced, Disk.

Tryckte på knappen Format Disk 2. Jag tror det tog 10 minuter men sedan stod det:
Disk 2 Status: Formatted (EXT3).
Var långt ifrån färdigt så stängde av NSLU 2 och tog ur min usb-sticka.
Sätter på min NSLU2 igen, utan usb-sticka. Går in på Web UI igen och klickar direkt på Manage Telnet
utan att logga in. Klickar på knappen Enable Telenet.

(Jag ska nu använda farliga Telnet och om man har Windows Vista söker man efter Telnet i Vista-
hjälpen, installerar det och klickar på progam kör + skriver telnet så öppnas programmet. Tror det är
samma i XP men man behöver inte installera det först).
Öpnnar terminalen i Ubuntu och skriver:
telnet 192.168.1.77
(I windows: open 192.168.1.77)
Användarnamn och lösenord är inte samma som i NSLU:s webb UI: admin + admin.
Det ska vara: root och uNSLUng
rootENTER-Tangenten
uNSLUng
Jag är nu inloggad onch fortsätter vara det medan jag gör följande:
Sätter i usb-sticka i USB port 2 . Den monteras, som den ska, ser jag i Webb UI.
När jag ser att stickan är monterad skriver jag i terminalen:
unsling disk2eftersom jag har usb-stickan i usb-port 2
Ombedes att skriva in nytt lösenord i terminalen och gör det (det gamla var uNSLUng).
Väntar på att texten: this system up into uslung mode, kommer fram .
Startar om NSLU2 genom att åter gå över tillWeb UI, klicka på Admistrator, Status och knappen restart ... eller helt enkelt skriva i terminalen:
DO_Reboot
Tar mig en kopp kaffe.
Efter två pip från min NSLU2 kan jag sätta mig framför datorn igen.
Går in på WebbGUI och sätter på telnet igen så jag kan logga in från terminalen i Ubuntu
och Inloggad med mitt nya lösenord skriver jag i terminalen:
dfUpp kommer texten:
Filesystem 1k-blocks Used Available Use% Mounted on
/dev/sda1 7499052 98216 7324652 1% /
/dev/mtdblock4 6528 6212 316 95% /initrd
/dev/sda1 7499052 98216 7324652 1% /share/flash/data
Lät fönstret vara uppe medan jag förberedde mig på att installera ssh som är samma men säkrare än Telnet.
Installera SSH att använda istället för osäkra Telnet
Skrev i terminalen:
ipkg update
Tog lång tid innan # visades igen.
Skrev sedan:
ipkg install openssh
Väldigt vilken tid det tog att få ner OpenSSH.
Startar om genom att skriva:
DO_Reboot
Inget kaffe denna gång. Installerade istället Putty i Ubuntu. Programmet finns även till Windows
http://www.chiark.gr...y/download.html
När får man in sitt Torrent-program?
Lugn, det kommer men man måste gör allt detta först.
Fortsättning följer...efter Drealock lustiga kommentar.
Redigerat av ruva, 15 mars 2009 - 18:11.