1. Ska jag byta samtliga kablar, eller räcker det med att bara byta vissa?
2. Någon som vet hur tjocka kablar det är orginal?
3. Hur tjocka kablar ska jag ha?
Redigerat av Unregistered198b3161, 09 March 2009 - 16:13.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Byta kablar i QLN 604 MKII och QLN Sub 82?
Startad av
Unregistered198b3161
, Mar 09 2009 16:12
53 svar till detta ämne
Postad 09 March 2009 - 16:12
Jag funderar på att byta kablarna i QLN 604 MKII och basen QLN Sub 82.
1. Ska jag byta samtliga kablar, eller räcker det med att bara byta vissa? 2. Någon som vet hur tjocka kablar det är orginal? 3. Hur tjocka kablar ska jag ha? Redigerat av Unregistered198b3161, 09 March 2009 - 16:13. Postad 09 March 2009 - 18:12
Funderar också över om kablarna gör någon skillnad på normal ljudnivå? Funderar även om jag skulle förlora någon ljudkvalitet om jag skulle ta 601 i stället för 604? Mest med tanke på att både bas och mellan går i samma element i 601 och i separata i 604. Alltså kanske mellanregistret är bättre i 604, eller?
EDIT: Alltså, snacket om kabelbyte kommer av att många anser att kablarna är riktigt dåliga i Proson, Qln och Dynavoice. V.H. Redigerat av Volvo760Turbo, 09 March 2009 - 18:13. Postad 09 March 2009 - 18:17
Så länge inte kablarna ger en jäkla massa förluster så tror jag inte det kommer att bli någon större skillnad. Men visst känner man att man vill och tycker det är kul så är det ju iallafall ingen nackdel. Och isåfall så ska man byta rubbet.
Postad 09 March 2009 - 18:26
Så jag tänkte i alla fall testa att byta kablar. Jag tror kablarna som är orginal är på 0,8 mm2. Ska jag prova 1,5 mm2? Redigerat av Unregistered198b3161, 09 March 2009 - 18:26. Postad 09 March 2009 - 18:43
har själv bytt i mina gamla 604..bytte till monster xp och ja det gjorde skillnad...framförallt basen blev fastare och hängde med bättre...
Postad 09 March 2009 - 18:45
Kablarna är uträknade i delningsfiltret och byter du dom kan du lika gärna köra en hammare genom baselementet. Visst, det blir annorlunda ljud men inte till det bättre.
Postad 09 March 2009 - 18:56 Hur tjocka kablar bytte du till? Jag tror inte riktigt på dedär, någon som vill bekräfta? Postad 09 March 2009 - 20:43
kan citera ovan...bullshit... det gör skillnad att byta till grövre... vilka element mår bra av att ha typ 0,6 kabel? dom är så bedrövligt tunna orginal så det är på gränsen till galenskap...man får ha i åtanke på att högtalarna ligger på 250w och jag kan lova att det inte är några fuskwatt då de spelar nästan lika högt som mina nuvarande canton rc-l....
jag bytte till monster xp som sagt och det är 2,5 kabel och basen blev bra mkt mer spelglad och lät bättre på hög volym....ingen gigantisk mega jätte skillnad på låg volym men på hög volym hördes det direkt..... Postad 09 March 2009 - 21:22
du volvo 760... jag har hittat ett par extremt fina högtalare som ställer 604 i skamvrån...
qln 606 (äkta gbg qln) 2500kr är som hittat... http://www.blocket.s...495.htm?ca=15_s vifa element,elektrolyt kondningar med järn kärna...front baffeln är mer än 50mm tjock och enl vad jag hört spelar dom TUNG bas... enl en recencent på hifimagasinet drog dom ifrån hans cerwin vega med 12".....ok jag har aldrig hört dom själv men kan nästan garantera att de låter bra med tanke på prislappen.... Postad 09 March 2009 - 21:40
Tror ni inte att högtalartillverkaren hade satt in 2.5 mm^2 kablar om det skulle innebära ett såpass stort lyft som det talas om här i tråden? Den lilla merkostnad som detta skulle innebära i materialkostnad (ett par kronor?) hade ju inte varit speciellt svår att motivera.
Byter man kabel till en med helt andra egenskaper (vilket såklart krävs för att man skall höra stora skillnader) så tror jag inte att filtret fungerar optimalt längre... Men för all del är det inget stort jobb att byta så finns det inget som hindrar att man gör det. Jag låter dock orginalkabeln sitta kvar i mina högtalare då jag litar mer på konstruktörens förmåga att konstruera högtalare än på min förmåga att göra detsamma. Postad 09 March 2009 - 21:47
Det känns som ni går offtopic väldigt mycket. Kan ni inte hjälpa mig så behöver ni inte skriva.
Går det att använda en kabel som har såhär tjocka strån? Själv kabeln är 1,5 mm2.
Postad 09 March 2009 - 22:08
Fråga vilken högtalarkonstruktör som helst.
Ja, det blir annorlunda på samma sätt som du kör en hammare genom baselementet. Det blir inte bättre dock, för du ändrar på delningsfiltret. Det värsta av allt är att du kanske säljer denna moddade högtalare till någon som inte vet om din moddning. Postad 09 March 2009 - 22:18
Får jag fråga vad du baserar ditt påstående på? Postad 09 March 2009 - 22:19
pröva med EKK 1,5mm2, ingen större kostnad och blir du inte nöjd är det bara byta tillbaka
Postad 09 March 2009 - 22:22 Vad är EKK 1,5 mm2? Ser att det rekommenderas i andra trådar. Men vad står EKK för? EDIT: Googlade lite och såg att det är en kabel som endast har en ledare. Borde gå lika bra att använda en 1,5 mm2 kabel som har flera ledare. Det är vad jag har hemma. Redigerat av Unregistered198b3161, 09 March 2009 - 22:23. Postad 09 March 2009 - 23:15
Mätbara fakta? Rena uttalande från tillverkare? Tänk, varför väljer man en viss kabel inne i högtalaren? Hur kommer den påverka? Allt detta är redan beräknat i konstruktionen. Postad 10 March 2009 - 00:27
Jag vet att de QLN som tillverkades i Sverige hade tjockare kablar och bättre ljuddämpning. De kostade 7000 kr då. Nu kostar de hälften. Så antagligen har de ändrat konstruktionen för att spara pengar. Postad 10 March 2009 - 09:46 Varför skulle det gå lika bra att använda en kabel som är uppbyggd på ett helt annat sätt? Postad 10 March 2009 - 10:02
Håller med till 100% Vad skulle anledningen vara, och vad tror du att du kommer åstakomma med bytet? mvh multi Postad 10 March 2009 - 11:47 Men de flyttade tillverkningen till Kina, där sparade de pengar. Och kineserna har gjort högtalarna sämre kanske? Vad är det för skillnad att koppla fyra st 0,75 mm2 kablar istället för en 1,5 mm2 kabel? Jag läste att du hade skrivit i SirBikeAlot's tråd, där han skulle byta kablar. Du rekommenderade bitumenmatta och andra kondensatorer istället? Vet inte riktigt om jag vågar byta kondensator, men bitumenmatta kan jag tänka mig att stoppa i lite. Om jag stoppar in bitumenmatta/byter kondensator kommer jag inte förstöra hela lådans konstruktion och uträkning på samma sätt som jag gör när jag byter kablar? Vilken av dessa kondensatorer ska man ha? http://www.hifikit.s...dex.php?id=1360 Vilka ska jag byta? https://www.minhembi...t/178396#221529 Jag ser bara tre stycken. Redigerat av Unregistered198b3161, 10 March 2009 - 12:05. Postad 10 March 2009 - 12:23
Du har redan en polyester till diskanten ,ock det är i diskanten den största vinningen finns om man ska byta kondensatorer ,onödigt jobb bara ,du kommer inte att höra nån skillnad i alla fall
Postad 10 March 2009 - 12:52
Du kommer inte att höra skillnad mellan olika internkablar, lika lite som du kommer att på ritkigt höra en verklig skillnad mellan olika högtalarkablar. Sattsa på att köra original intern kablar Byta kondingar är väldigt lätt, det står oftast opå dessa vilket värde det ska vara och bara att köpa samma värde, samma kapacitans (i detta fallet angiven i uF/micro farad) Som sagt är det till diskanten som du tjänar mest på detta, och där har du en "ok" konding som det e nu. Men om du skulle byta den till en finare så skulle du förmodligen kunna få ur lite med väljud ur diskanterna, frågan e bara hur mycket... Dämpa lådorna är inte fel, och gör ibland jätte stor skillnad och ibland ingen alls faktiskt... beror helt på konstruktionen från början ! Konstruktionens avstämning i en någolunda stor låda påverkas inte så pass mycket att det spelar någon roll, om du bara klär insidan av baffeln med matta. Men om du vill modda så kan du göra följande och se om det blir någon vettig skillnad: sätta matta på insidan av fronten, dubbla eller 3 lager med just matta runt diskanten. Byta kondignar till diskanten, sätta Audyn-cap MKP-QS eller PLUS kondingar till dessa och dem andra 2 elyterna kan du sätta Polyester eller Audyn-cap MKP-QS kondingar till. se även till att allt är tätt, kolla alla element och rör m.m., limma fast rören ordentligt, dem ska inte sitta "bara" fast tryckta, utan limma dem och täta från insidan så att dem är 100% täta runt om och detta gäller även för anslutningsterminaler m.m. Mellan alla element och lådorna ska det sitta tätningslist, gör det inte det eller läcker det av någon annan anledning så försök att täta allt sådant, bästa tätningslisten finns på hifikit ! Efter att du gjort detta så ska du köpa dig SD-fötter att ha under dessa och sedan så ska du försöka att lyssna så mycket på musik som möjligt Edit: en sak till som du kan göra om du tycker det e roligt och som faktiskt kan göra sjukt stor skillnad för kvaliten i diskanten, är att klä den del av fronten som diskanten sitter på, men filtmatta. om du vill så klä hela fronten, men du inte vill det så klä så stor del du kan tänka dig att göra runt om diskanten. Edit2: skippa tygfronterna !!!! Edit3: Stavfel m.m. .... Redigerat av DVD-ai, 10 March 2009 - 12:55. Postad 10 March 2009 - 13:20
Okej, så jag ska byta alla kondensatorer till polypropylenkondensatorer?
Lådan är väldigt bra konstruerad från början faktiskt. De har inte snålat och gör man ett knacktest så låter det inte mycket. På diskantkondensatorn står det 475 J och 250 V. Måste det vara exakt samma värden? Eller är det bättre ju högre värden det är? Vad står "J" för? Man brukar väl mäta i uF? Jag har redan ett par fötter som följde med orginal förresten. Postad 10 March 2009 - 13:47
Om du ska modda så är det detta som gäller ja.
475j betyder i detat faller 4,75uF och 250v är tåligheten. om dem är ritkigt ordentliga från början så... skippa mattan då. Postad 10 March 2009 - 13:54
Men då skaffar jag en som har 4,7 uF och tål 400 V.
Sen får jag kolla vad de andra kondensatorerna har för värden, det viktigaste är väl att de har rätt uF och högre tålighet än orginal? Hur kommer det sig att det skiljer så mycket i pris mellan MKP-Q5 och Plus? Är det så stor skillnad så det motiverar 113 kr dyrare? Postad 10 March 2009 - 14:02
det är inte tåligheten som gör den bättre..
helt andra saker, bara du har över 100v så tycker jag att det e ok, PLUS är en "finare" konding, som är på sätt och vis bättre men MKP-QS "duger" i 90 fall av 100 så kör på den ! du ska väll ha 2st 4,7 ?! du har väll 2st högtalare sedan så dem andra står det också värden på, dem kan du tjäna på att byta också, om du byter till mellanregistret i alla fall. Postad 10 March 2009 - 14:16
Jag har två högtalare ja
Tänkte byta ut alla kondensatorer till MKP-QS och sen köpa tätningslist också, för det saknas just nu. Sen blir det att ta fram limpistolen och täta alla hål där kabeln går och även stabilisera basrören så de sitter fast ordentligt ifall de nu skulle sitta lite löst. Postad 10 March 2009 - 14:19
haha, killen vill byta sladdar i sina högtalare ... men det får han inte för alla andra :-) Många anser tom. att han i princip är korkad som kommer på något sådant!
Att bli kallad korkad (eller förlöjligad) om man ber om råd - eller ger fel råd - bidrar nog knappast till allsidig diskussion. Det gäller verkligen att fråga om rätt saker på det här forumet. Det är tråkigt! Nog om detta här. Till ämnet: Visste jag något om detta skulle jag givetvis hjälpa dig! Jag är dock övertygad om att det går att spara pengar på högtalarens alla komponenter inkl. kablar. Billigare högtalare har givetvis billigare kablar, komponenter i delningsfilter, element, faner, dämpning, osv. Därför bör det definitivt finnas skäl att byta kablar internt. Sedan tillhör jag de som tror på att kablar gör skillnad och är "korkad" nog att själv kunna höra en tydligt skillnad ... visserligen i externa kablar men i vart fall delvis samma lagar bör väl gälla för interna kablar. Det kanske egentligen inte är värt besväret och det kanske finns saker att byta som ger betydligt större skillnad ljudmässigt men ... Postad 10 March 2009 - 14:25
låter bra det, men kondingen till basen behöver du egentligen inte byta, den kommer du med nästan 100% säkerhet alldrig att kunna höra ändå + att det blir onödigt dyrt att byta denna då den är av ett ganska stort värde (både i Farad och i kronor
Jo men skillnaden e så löjligt liten att det kvittar, men klart att han får ju byta kablar om han vill det... Bara byta på ! men jag anser detta i stort sätt vara helt onödigt ska han byta så rekomenderar jag Supra Rondo 2x2,5mm^2 som går bra att löda, är förhållandevis smidig och är ganska tung, den behöver du altlså inte sätta fast överallt för att den inte ska hålla på och vibrera och föra oväsen, den ligger still Redigerat av DVD-ai, 10 March 2009 - 14:22. Postad 10 March 2009 - 14:37
Vad menar du med kondningarna till basen? Menar du till baslådan eller menar du till baselementen till fronthögtalarna? Jag får lita på att det inte gör någon skillnad med kabelbyte. Postad 10 March 2009 - 15:05
Nee, nu menar jag att dessa gilvare är väll 3 vägare !? eller är det 2 eller 2,5 vägare... jag tror att det är 3vägare, eller 2,5 vägare och då är det ju så att det e bara kondingan till diskanten och det element som spelar mellan register som kan tänkas vara värt att bytas. Postad 10 March 2009 - 16:06
Det är 3-vägare. Jag ska alltså byta kondningen till diskanten och mellanregistret bara.
Någon som vet någon annan butik man kan köpa från? Orka betala lika mycket frakt som varan kostar. Redigerat av Unregistered198b3161, 10 March 2009 - 16:07. Postad 10 March 2009 - 19:47
Varför inte köpa en högtalare man är nöjd med från början ??? Är inte värt vinsten att byta ut dessa kablar . Byt högtalare om du inte är nöjd med dom du har .. Det gör skillnad . Postad 10 March 2009 - 19:57
hur många på denna forum tråd har sett kablarna innuti 604 mkll??? och hur många har hört på dom moddade med bättre kablar??? ljuger jag då när jag skriver att det blir skillnad? för jag har både hört och moddat dom.....
testa själva hemma och ta sämsta möjliga 0.6 or på era högtalare och avgör själva...... det är skit kablar i dom...varför dom har satt dit dessa sytrådar är för mig en gåta... och nej jag tror nog inte det är framtaget för just dessa högtalare som om det vore ett par b&w eller nått...dessa urusla kablar sitter i varannan proson högtalare..... eller ett ännu bättre ex...ta er bil där hemma och sätt dit ett par högtalar kablar istället för startmotor kabeln och försök starta bilen sedan så ser ni vart jag vill komma med det jag skrev....jo bättre kräm helt enkelt....och som jag skrev...skillnaden hördes på hög volym... Postad 10 March 2009 - 20:21 Tja . Om du tar en titt i mr-välljud album så ser du att dom flesta högtalare har kablar i den storleken eller strax där över . Även dyrare högtalare sen finns det dom som har ännu tunnare kablar . Han har bilder på många högtalare av olika märken och priser ta en titt där . Postad 10 March 2009 - 20:33 Jag är jättenöjd med mina högtalare, men man vill alltid få ut det lilla extra om man kan och det inte kostar för mycket. Samma sak som överklockning av datorer. Jag är nöjd med min processor, men varför inte klocka om jag kan tjäna lite prestanda? Kan tänka mig att det är skillnad på höga volymer. Jag bytte mina vanliga högtalarkablar från 1,5 till 4 mm2. Det kändes som att högtalaren inte lät lika ansträngd vi höga volymer. När man spelade högre så kändes det som det var lägre (svårt att förklara, men hoppas ni förstår). Inte lika skrikigt med andra ord (jämnare på något sätt) Tillbaka till kondensatorerna: Vad är den vetenskapliga förklaringen till att det blir bättre ljud med bättre kondensatorer? Klarar en bättre kondensator av att skicka starkare ström så att elementen får en längre slaglängd kanske? Redigerat av Unregistered198b3161, 10 March 2009 - 20:35. Postad 10 March 2009 - 20:46
Har du sett kablarna i 100 000 krs B&W högtalare? Postad 10 March 2009 - 21:13 Kan du förklara hur det kan bli sån skillnad när du har tunna kablar inne i högtalaren ?? det borde ju vara en flaskhals då eller ??? Jag kan ärligt säga att jag hör då inge skillnad alls mellan olika kablar . man är väl klassad som döv då eller ? Postad 10 March 2009 - 21:16
Hittade en bild på delningsfiltret till B&W 800D.
BW800D_9.jpg 69.89K
1 Antal nerladdningarSen kan man ju jämföra det med internkablaget i exempelvis XTZ 99.36. Länkar till Kent Johanssons galleri. https://www.minhembi...n/148445#194307
Redigerat av AlexanderE, 10 March 2009 - 21:23.
Postad 10 March 2009 - 22:02
Jag pratade om kablarna mellan förstärkare och högtalare. Den största skillnaden blev på hög volym. Dyrare högtalare verkar ha tjockare kablar verkar vi ha kommit fram till i alla fall. Ingen som vet vad den vetenskapliga förklaringen är till att bättre kondensatorer ger bättre ljud? Redigerat av Unregistered198b3161, 10 March 2009 - 22:20. Postad 11 March 2009 - 08:33 En dyrare/bättre kondensator har ofta lägre toleranser. Den kommer därför att fungera bättre. Postad 11 March 2009 - 09:44
Vill du byta kablar så kan du göra det, men titta då på t.ex. Supra rondo som sagt för dem e trevliga Källande kondingar så är det så att bättra kondingar har bättre tollerans, dem är "snabbare" och har ett mindre elektriskt minne. (inte samma sak som man talar om gällande kablar !) Postad 11 March 2009 - 15:06
nej det har jag inte men tror knappast det sitter billigaste möjliga 0,6 kablar i dom... 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |