Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Konstiga bildfenomen på min Samsung LE37A656?

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 mars 2009 - 19:50

Humble
  • Humble
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Köpte en Samsung LE37A656 och är i överlag mycket nöjd med den. Dock så spökar den när man tittar på vissa program.

Det gäller framförallt program där det filmas för hand och bilden inte är kanonstabil, utan kameran rör sig liiite hela tiden. Är det så att man filmar en person mot en allmän bakgrund så ser det ut som att personen i fråga och dess "siluett" är still oavsett om bilden rör sig, men bakgrund flyter runt lite i samband med kamerarörelserna?

Detta händer framförallt där det är mycket små kamerarörelser. Är det det stora jämna svepningar är det inga problem alls.

Exempelvis så kan man se detta fenomen i program som "Arga snickaren" samt "Halv åtta hos mig" som är typiska program där det "handfilmas".

Är det någon annan som upplevt detta, och kan det vara någon inställning som måste fixas till?

Postad 23 mars 2009 - 19:54

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Köpte en Samsung LE37A656 och är i överlag mycket nöjd med den. Dock så spökar den när man tittar på vissa program.

Det gäller framförallt program där det filmas för hand och bilden inte är kanonstabil, utan kameran rör sig liiite hela tiden. Är det så att man filmar en person mot en allmän bakgrund så ser det ut som att personen i fråga och dess "siluett" är still oavsett om bilden rör sig, men bakgrund flyter runt lite i samband med kamerarörelserna?

Detta händer framförallt där det är mycket små kamerarörelser. Är det det stora jämna svepningar är det inga problem alls.

Exempelvis så kan man se detta fenomen i program som "Arga snickaren" samt "Halv åtta hos mig" som är typiska program där det "handfilmas".

Är det någon annan som upplevt detta, och kan det vara någon inställning som måste fixas till?

Slå av alla bildförbättringar som finns. Min Panasonic hade samma fenomen. Funkar inte det så kolla om det går att komma in i servicemenyn. Ibland kan man göra under där...

Postad 23 mars 2009 - 20:23

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1 570 inlägg
  • 0
Sänk 100 Hz-funktionen till låg eller av vid Film-tittande. Vid sport kan du försöka höja lite :)

Postad 23 mars 2009 - 22:18

Humble
  • Humble
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Stängde av så mycket jag orkade!

100Hz = Av
Kantförbättring = AV
Brusreducerin = Av

Tycker att det blev liiite bättre, kan dock uppleva lite småsaker trots allt. Såg ett avsnitt av CSI där en av skådisarna hade en namlapp på rocken, och den hoppade liksom runt lite när dom gjorde små små rörelser.

Var hittar man servicemeny?

Postad 23 mars 2009 - 22:21

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1 570 inlägg
  • 0
Har du kalibrerat inställningarna enligt:
http://www.hdtvtest....msung-LE40A656/

Postad 23 mars 2009 - 22:43

ja.jo
  • ja.jo
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
Jag skulle gissa att det är nackdelarna med starkt komprimerad signal som du ser. Tvn kommer att släta ut och "låsa" områden av bilden som inte innehåller så mycket detaljer (eller bara små detaljer, t.ex. hud). Det kan ge såna här konstiga effekter och är inget att göra något åt.

/ Jacob

Postad 20 juli 2009 - 08:14

Leif
  • Leif
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Jag har precis samma problem. Jag har en Samsung LCD LE32A437 (HD-Ready). Detta fenomen syns bara ibland, men är väldigt irriterande. Funderar på om det är kvaliteten på utsändningen som är källan till detta. Har bara vanlig digitalbox (ComHem), inte HD. Kanske blir det knas då signalen skalas upp? DVD (SD) har inte varit något problem tills jag häromdan såg filmen Highlander på en DVD med usel bildkvalitet - då fick jag dessa problem även här. Använder komponentkabel, så där borde det inte finnas nåt att anmärka på...
Jag funderar på om det är uppskalningsproblem, signalproblem eller kvalitetsproblem på min TV (men fenomenet fann ju även hos Panasonic, så jag vet inte det...). Fler idéer, någon?

Postad 20 juli 2009 - 08:34

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Jag har sett en degradering av tv-programmen under de senaste åren. Rätt ofta ser man vad jag tror kallas "judder". Jag tror inte det har med kamerorna att göra så mycket som med att det sparas på hårddisk och spelas upp felaktigt. Ingen bryr sig hur utsändningskvaliteten ser ut. De har väl inte tid och pengar.

Ärligt talat vet jag inte om en tv-apparat kan orsaka judder. Är inte det källan som brukar göra det?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.