Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HD går som tåget i England

28 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 May 2009 - 20:26

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

• 34 inlägg
  • 0
Läs mer här

Postad 05 May 2009 - 21:04

Unregisteredd2619a18
  • Unregisteredd2619a18
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0
Undra vilket århundrade som Boxer får till det med HD sändningar :)

Postad 05 May 2009 - 21:08

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1919 inlägg
  • 0
En ganska naturlig utveckling av satellitmarknaden, man kan bara hoppas att våra svenska operatörer kör med liknande erbjudanden samt ser över abonnemangskostnaden + bindningstider.

Postad 06 May 2009 - 05:05

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Innehåll, innehåll, innehåll. Så länge det inte finns saker att titta på som folk vill se kommer vi aldrig få fler hd-kunder i sverige. Med ett ökat utbud kommer fler kunder, inte tvärt om...

Postad 06 May 2009 - 07:22

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Utan chip pairing på HD kanaler skulle antalet kunder i Sverige öka rätt så markant tror jag.

Vi får se om CD hoppar på dumheterna, då förlorar dom många kunder....

Redigerat av bpl, 06 May 2009 - 07:23.

Postad 06 May 2009 - 07:35

Bullit
  • Bullit
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0
Problemet är att HD-tekniken är omogen ännu. Jag har haft Comhem HD och har numera Canal Digital HD via parabol och kan konstatera att boxarna trots allt firmwarepatchande fortfarande är "crap". Buggiga som f*n på ren svenska. Sky kanske har en bättre boxleverantör? Humax och Sagem står i mina ögon inte för kvalitetsprodukter precis.

Comhem ville inte ens ha mig som HD kund så jag fick köpa HD-boxen på stan. Det är inte konstigt att det tar tid innan HD slår igenom i Sverige.

Boxer lär nog inte få det frekvensutrymme som krävs för HD TV. Så ni som väntar på HD via Boxer får nog vänta till mpeg10 standarden är klar. ;)

Postad 06 May 2009 - 07:43

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

Problemet är att HD-tekniken är omogen ännu. Jag har haft Comhem HD och har numera Canal Digital HD via parabol och kan konstatera att boxarna trots allt firmwarepatchande fortfarande är "crap". Buggiga som f*n på ren svenska. Sky kanske har en bättre boxleverantör? Humax och Sagem står i mina ögon inte för kvalitetsprodukter precis.

Precis! Det är därför man vill använda en Linux open source HD box...

Postad 06 May 2009 - 07:47

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

• 2258 inlägg
  • 0
Tycker Humax HD-PVR fungerar alldeles utmärkt även om det varit trevligt med lite mer kontroll av material man spelat in. Kul att det tar fart i övriga Europa då det lär fungera som incitament även för de svenska aktörerna.

Postad 06 May 2009 - 08:37

Unregistered068316fc
  • Unregistered068316fc
  • Användare

• 224 inlägg
  • 0
Jag skulle vilja hålla med Dreadlock om frasen "innehåll, innehåll, innehåll". När vi bodde i England hade "alla" som var fotbollsintresserade prenumeration på Sky för att kunna titta på Premier League. Har de lagt ut de sändningarna i HD förstår jag att de får en massa ny kunder. Jag är däremot inte säker på vad som skulle locka en lika stor andel av befolkningen i Sverige. Visst finns det ett fotbollsintresse även här, men det är ju inte en religion på samma sätt som där. Vi kan ju inte basera HD-satsningen på Melodifestival som verkar vara det enda som samlar svenskarna ;)

Postad 06 May 2009 - 10:08

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Undra vilket århundrade som Boxer får till det med HD sändningar ;)

Kommer aldrig ske. Finns inte plats i marknätet för HD.

Postad 06 May 2009 - 14:19

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Vi kan ju inte basera HD-satsningen på Melodifestival som verkar vara det enda som samlar svenskarna :D

Särskilt inte som Melodifestivalen fortfarande sänds i SD! ;) Däremot sänds Euro Song Contest i HD sedan ett par år.

Postad 06 May 2009 - 18:19

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0
Inte så värst bra utbud med film i HD heller tycker jag. Canal Plus har en HD kanal, men mycket av deras filmer sänds bara i SD i någon av de andra filmkanalerna de har. SVT HD sänder sina filmer uppskalade, alltså inte äkta HD.

Postad 06 May 2009 - 21:18

whopp
  • whopp
  • Lärjunge

• 450 inlägg
  • 0
precis som tidigare talare sagt, innehåll.
taget från sky´s hemsida:
"Sky brings entertainment to life with the UK's widest range of high definition programmes, across 33 HD channels"
33 kanaler, vad har vi i sverige? 7-8st? varav flertalet är canal+ med syskon som man får slanta hundratals kronor extra för.

Nä, för att hdtv ska komma igång i sverige krävs det som jag sagt iaf dom senaste 5 åren, "alla" dom "vanliga" kanalerna måste börja sändas i HD, tycka vad man vill om dom, men det är dom som flest folk tittar på.

Kanalerna som idag visas i HD tilltalar en relativt smal publik och då får man knappast igång försäljningen av dyra boxar och abbonemang :/

Postad 07 May 2009 - 07:48

blackburn_
  • blackburn_
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

"Sky brings entertainment to life with the UK's widest range of high definition programmes, across 33 HD channels"
33 kanaler, vad har vi i sverige? 7-8st? varav flertalet är canal+ med syskon som man får slanta hundratals kronor extra för.

Canal Digital har 12st HD-kanaler varav 10st ingår i det vanliga familjepaketet.

Att Canal+ Film HD och Sport HD kostar extra är inte så konstigt då deras leverantörer säkerligen tar extra betalt för materialet till dessa (Premier League-fotbollen i HD t.ex)

Redigerat av blackburn_, 07 May 2009 - 07:50.

Postad 07 May 2009 - 08:13

whopp
  • whopp
  • Lärjunge

• 450 inlägg
  • 0

Canal Digital har 12st HD-kanaler varav 10st ingår i det vanliga familjepaketet.

Att Canal+ Film HD och Sport HD kostar extra är inte så konstigt då deras leverantörer säkerligen tar extra betalt för materialet till dessa (Premier League-fotbollen i HD t.ex)

Okej, sorry. Jag utgår självklart från comhem/kabeltv/boxer i grund. Canal digital med parabol är ett väldigt krångligt alternativ om man som större delen av befolkningen bor i ett hyres/bostadsrätts hus.

Sen så återigen, INNEHÅLL.
Vi kollar på dom 12 kanalerna:

Animal Planet HD
BBC HD
Canal+ Film HD
Canal+ Sport HD
Discovery HD
Eurosport HD
History HD
National Geographic HD
Silver HD är filmälskarnas kanal som visar hyllade och omtalade independentfilmer med knivskarpt ljud och bild.
SVT HD
TV4 HD
Voom HD Visar program som innehåller natur, resor, möten, underhållning och musik – allt i HD-kvalitet

Så, som man ser är det nästan bara "specialkanaler", sport, natur, "filmälskare"....

Vad som behövs är återigen att 1,2,3,4,5,6 MTV, dom kanalerna som flest folk tittar på börjar sända _konstant_ i hd.
Tom SVT och TV4 HD har dom ju lyckats göra värdelösa då dom vad jag förstår inte konstant paralellsänder allting i HD.

Postad 07 May 2009 - 12:33

QAM
  • QAM
  • Forumräv

• 755 inlägg
  • 0

Kommer aldrig ske. Finns inte plats i marknätet för HD.

Jag håller med, i mina ögon är utbyggnaden av marknätet i annat syfte än public service ett ekonomiskt vansinne.
Och även public service borde ligga på satellit fritt från Viasat och CD.

Satellit, kabel och fiber, det är där som kapaciteten och framtiden finns.

Postad 07 May 2009 - 13:08

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0
1 million i England. Kan ju minnas helt fel men skröt inte Canal Digital för ett bra tag sen om en siffra i trakten av 50.000 i Sverige? Iofs fullt möjligt att dom överdrev.

Då är ju knappast 1 million i England idag så fantastiskt speciellt som de har mycket bättre utbud.

Hur många hushåll finns det där? 25-30 miljoner? Betyder att det fortfarande är några enstaka procent.

Redigerat av Unregistered81406615, 07 May 2009 - 13:08.

Postad 07 May 2009 - 13:49

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0

Precis! Det är därför man vill använda en Linux open source HD box...

Tror inte på ett lyft för HD-marknaden genom att sälja entusiastboxar - hur många av "standardkonsumenterna" tror du kommer att orka hålla på med linux open sås boxar?

Se till att ha vettigt innehåll i sändningarna och prissätt det på ett bra sätt så skall vi se att det händer saker.

Postad 07 May 2009 - 14:31

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Det underlättar ju inte direkt för HD-marknaden när operatörerna kräver att man ska använda deras junk boxar.
Det finns inte en chans i Småland att jag använder deras junk, hellre är jag utan HDTV i min TV!

Postad 08 May 2009 - 18:48

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Men åter igen - merparten av konsumenterna vet inte vad de skall ställa för krav på boxarna och kommer med största sannolikhet uppleva boxarna som högst funktionella och vara nöjda med dem.

Postad 09 May 2009 - 09:45

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Jag skulle aldrig vilja vara utan HDTV. Jag kollar mycket på fotboll och dokumentärkanalerna.
Sen håller jag med om att Canal Digitals satellitbox är extremt buggig och har dålig byggkvalitet. Men bilden är bra.

Postad 09 May 2009 - 09:57

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0

Okej, sorry. Jag utgår självklart från comhem/kabeltv/boxer i grund. Canal digital med parabol är ett väldigt krångligt alternativ om man som större delen av befolkningen bor i ett hyres/bostadsrätts hus.

Sen så återigen, INNEHÅLL.
Vi kollar på dom 12 kanalerna:

Animal Planet HD
BBC HD
Canal+ Film HD
Canal+ Sport HD
Discovery HD
Eurosport HD
History HD
National Geographic HD
Silver HD är filmälskarnas kanal som visar hyllade och omtalade independentfilmer med knivskarpt ljud och bild.
SVT HD
TV4 HD
Voom HD Visar program som innehåller natur, resor, möten, underhållning och musik – allt i HD-kvalitet

Så, som man ser är det nästan bara "specialkanaler", sport, natur, "filmälskare"....

Vad som behövs är återigen att 1,2,3,4,5,6 MTV, dom kanalerna som flest folk tittar på börjar sända _konstant_ i hd.
Tom SVT och TV4 HD har dom ju lyckats göra värdelösa då dom vad jag förstår inte konstant paralellsänder allting i HD.

Varför är Canal Digital med parabol ett krångligt alternativ? Jag har satt upp parabol i alla lägenheter jag bott i. Är ju bara att slänga upp dom på balkongen. 50% av dom som bor i mitt hus har paraboler hängande på fasaden. Så förstår inte riktigt problemet.

Postad 09 May 2009 - 10:01

Snoooz
  • Snoooz
  • Lärjunge

• 422 inlägg
  • 0

Varför är Canal Digital med parabol ett krångligt alternativ? Jag har satt upp parabol i alla lägenheter jag bott i. Är ju bara att slänga upp dom på balkongen. 50% av dom som bor i mitt hus har paraboler hängande på fasaden. Så förstår inte riktigt problemet.

Först och främst är det inte säkert att det är tillåtet att sätta upp paraboler på balkongen. Om parabolen ska vara på insidan på balkongen som jag sett vissa ha så tar den ju en stor plats.
Utsidan ger kosmetiska bekymmer för fastighetsägaren och på insidan ger bekymmer för en själv.
Mina tankar mina funderingar =)

Postad 09 May 2009 - 10:56

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5774 inlägg
  • 0
Jag kommer förmodligen övergå till Canal Digitals Sattelit TV nästa år då jag flyttat till villa. Då kommer jag välja familjepaketet med Canal+ sport vilket inkluderar 12 HDTV kanaler. Tyvärr ser jag ingen framtid i IPTVn i Sverige, jämför med Sattelit så ligger den långt efter i utvecklingen, för att inte tala om Boxer som har så extremt litet kanalutbud. Sattelit är det enda vettiga om man vill uppleva HD.

Postad 16 May 2009 - 00:26

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Tror väl inte att större delen av befolkningen bor i lägenhet i sverige..fler hushåll ja men knappast fler individer.

Defenitivt så tittar INTE större delen av befolkningen på MTV :wub:

Postad 19 May 2009 - 09:49

Akki
  • Akki
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Min ComHem Humax HD-box ligger i en papperskasse i källaren sedan några månader. Jag betalade 3950 kronor för den för att kunna kommar ur ComHems järngrepp efter 12 månader. När de hotade med att införa kortavgift klev jag av. Utbudet är för skralt och under 1 år hade jag mycket problem med buggar, fick ofta återstarta då jag fick enbart "blå skärm" vid boot.
Canal digital godkänner inte min HD satellitbox så det blir inget med dem heller, ser nu enbart på "fria" kanaler. Film ses enbart med blue-ray spelare, allt annat är crap.

Postad 19 May 2009 - 19:42

Håde
  • Håde
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Först och främst är det inte säkert att det är tillåtet att sätta upp paraboler på balkongen. Om parabolen ska vara på insidan på balkongen som jag sett vissa ha så tar den ju en stor plats.
Utsidan ger kosmetiska bekymmer för fastighetsägaren och på insidan ger bekymmer för en själv.
Mina tankar mina funderingar =)

Och så kanske inte alla har balkong i söderläge med fri sikt mot satelliterna, speciellt problematiskt i norra delarna av landet där satelliterna ligger strax över horisonten. Parabol är bra för de som kan ha det, kabel har potential att vara bra men tyvärr finns nästan bara en leverantör med monopolställning så där lär utvecklingen gå långsamt. Markburen HD lär vi inte se så mycket av. Alla frekvensband tenderar att gå till kommersiella intressen, typ mobiloperatörer.

Postad 12 July 2009 - 23:54

Djexcute
  • Djexcute
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Min ComHem Humax HD-box ligger i en papperskasse i källaren sedan några månader. Jag betalade 3950 kronor för den för att kunna kommar ur ComHems järngrepp efter 12 månader. När de hotade med att införa kortavgift klev jag av. Utbudet är för skralt och under 1 år hade jag mycket problem med buggar, fick ofta återstarta då jag fick enbart "blå skärm" vid boot.
Canal digital godkänner inte min HD satellitbox så det blir inget med dem heller, ser nu enbart på "fria" kanaler. Film ses enbart med blue-ray spelare, allt annat är crap.

HD är ju ut dött då det det inte tillverkas några HD filmer utan allt kommer på Blue-ray. Så vad är skilnaden på Hd och blue-ray? Varför inte döpa om tevaparaterna till blue-ray klara då hd filmer inte tillverkas. Hade en hd-box men det var bara massa buggar och så är det överpris på kanalerna:/ Först tv licens sedan ett abunemangs avgift på 500 i mån + att man ska betala för boxen. Blir nåstan 1000kr i månaden för att titta på tv och det är ju inte försvarsbart. Hd-kanaler och tv kanaler skullle bli stort i sverige om leverantörerna inte sog sådana saftiga överpriser som dom gör:/

Men idag kör jag tv via bredband hos telia och det fungerar fint.

Postad 13 July 2009 - 09:18

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0
Hej Djexcute och välkommen till forumet.

Så knasigt bara att du i ditt första inlägget här på forumet helt blandar ihop HD-DVD (som var en konkurrent till Blu-ray, observera stavningen) med formatet HDTV, som många helt enkelt förkortar till HD.

HD-DVD och Blu-ray var/är inte en kodningsteknik, utan en lagringsteknik för HD-material på skiva.

En HD-ready-tv är alltså klar för HDTV-upplösningen, oavsett om den matas med HD-signal från en Blu-ray-skiva eller med hdtv-signal från en antenn på taket.

Redigerat av Berkan, 13 July 2009 - 09:32.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.