Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dålig bild på svt och tv4 med analog comhem

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 maj 2009 - 21:32

arran
  • arran
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Fick precis en ny tv (en tjock widescreen tv av märket panasonic). Av någon anledning är det väldigt dålig bild på svt1 svt2 och tv4 (alla andra kanaler fungerar dock bra. Det här problemet fanns inte i min gamla tv.

Vet inte hur jag ska beskriva problemet men det ser ut som att vissa färger "rullar" (hela bilden rullar inte, men det är som ränder över hela bilden) plus att det är ganska korningt som syns väldigt tydligt på svarta bilder.

Någon som vet vad det kan bero på?

Postad 18 maj 2009 - 07:10

benka 1
  • benka 1
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
tja,har du antenn sladd direkt till tv,n eller box?

Postad 18 maj 2009 - 08:08

lbl
  • lbl
  • Forumräv

• 828 inlägg
  • 0

Fick precis en ny tv (en tjock widescreen tv av märket panasonic).

ModellNr, så nån kanske kan härleda om det är nåt specifikt fel på just den modellens t ex VHF-kanaler.

Comhem sänder väl Svt1, Svt2, Tv4 på VHF 5, 6 och 7, så det kan ju vara att du får in störningar från nåt, så testa med en bättre isolerad antennsladd till att börja med.

/LbL!

Redigerat av lbl, 18 maj 2009 - 08:12.

Postad 18 maj 2009 - 09:20

arran
  • arran
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Kan tyvärr inte hitta något modellnr på tv:n. Den där "flärpen" som knapparna på tv:n är gömda bakom är borta. Kan ha stått där.

Har en vanlig antennsladd direkt från jacket i väggen. Har ingen box av något slag.

Det konstiga är att alla andra kanaler förutom just svt1,svt2 och tv4 fungerar utmärkt. Tv4 är dock sämst. TV:n hittar den bara ibland om man försöker sig på en automatiskt sökning. Andra gånger är den så kass att den inte ens hittar kanalen.

Får kanske prova med en ny antennsladd då, men varför fungerade det bra med den gamla tv:n?

Postad 18 maj 2009 - 09:44

lbl
  • lbl
  • Forumräv

• 828 inlägg
  • 0

Kan tyvärr inte hitta något modellnr på tv:n. Den där "flärpen" som knapparna på tv:n är gömda bakom är borta. Kan ha stått där.

Står inte där, men däremot BAKpå TVn, så kolla där.
Har du manualen står det ju även där.

Får kanske prova med en ny antennsladd då, men varför fungerade det bra med den gamla tv:n?

Den gamla kanske var sämre, dvs hade inte lika hög känslighet på Tunern, som den nya.
Problemet med in 'finkänslig' Tuner är ju då tyvärr att den kan få problem med störningar.

Är det en sån TV som jag tror, så kan du inne i en av Övre menyerna slå av o på Flimmer-R (Testa!) och inne på Stationssökningsmenyerna använda Fininställning för varje kanal, men sen måste du SPARA det genom att trycka på Fjärrens STR-knapp, annars tappar TVn inställningen igen.

Där inne kan du även välja Tv-system för varje kanal, kallas SC1, SC2 osv. SC1 motsvarar PAL B/G, det vi har i Sverige.

Titta på BILDEN här, om det inte är en sån Tv du har, isf heter den TX-32DK20F.

/LbL!

Bifogad fil(er)

Postad 18 maj 2009 - 13:07

arran
  • arran
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Ja, det är precis den TV:n. Tack för svaret.

Har provat med fininställningarna och flimmer. Inget av dem ger någon egentlig förbättring. Kanalerna är redan inställda på SC1.

Ska prova med en ny antennsladd senare någon gång, men tvivlar egentligen att det skulle göra någon större skillnad.

Postad 18 maj 2009 - 13:58

daddydj
  • daddydj
  • Lärjunge

• 483 inlägg
  • 0
Ny antennsladd gjorde underverk för min analoga bild hos Comhem. Hade usel bild på vissa kanaler innan. Köp en sådan där "100 Hz" sladd som är lite dyrare.

Postad 18 maj 2009 - 17:36

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Troligtvis är det dålig signal i antennutgången. Jag har svårt att se att en dyr antennkabel kommer göra skillnad.

Postad 18 maj 2009 - 20:58

lbl
  • lbl
  • Forumräv

• 828 inlägg
  • 0
Det KAN ju oxå vara som så att du helt enkelt haft otur, och när du böt/bytte (SICKNA ord!) Tv, så råkade Comhem samtidigt ändra nåt ?! Har du kollat med dina grannar om de har samma fel som du, de som bara har Analog Comhem ??
FRÅGA dem!

Sen kan det ju oxå råka vara nåt glapp i antennuttaget, kanske nåt som uppstod då du Skiftade (Ahhh, bättre ord!) TVn ?!
KOLLA!

Eller, som sagt, så är det helt enkelt fel på antennsladden, så byt, eller låna någons antennkabel, såna brukar man ju ha i överflöd eftersom de ofta medföljer när man köpte ny Video, och även idag medföljer till nya Tv och inspelare.
En antennkabel är ju småpengar, max 50 spänn för en Dubbelisolerad!

/LbL!

Redigerat av lbl, 18 maj 2009 - 20:59.

Postad 18 maj 2009 - 21:14

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

• 596 inlägg
  • 0
Antennkontakter är ganska dåliga egentligen. Halvtaskig precision, ibland sitter det löst, ibland sitter det så hårt att man får med hela uttaget när man drar. En gång i tiden hade jag liknande problem. Då var det lite "slapp" anslutning, så jag drog lite i den yttre ringen (namn?) så det blev bättre tryck. Kan mycket väl blivit lite skillnad mellan apparaternas ingångar. Vet inte hur lämpligt det är att ändra på kablar men tycket att det var ganska harmlöst.

Redigerat av Unregisteredc7b312fb, 18 maj 2009 - 21:14.

Postad 20 maj 2009 - 20:38

arran
  • arran
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Var inne och köpte en ny antennsladd med guldplätterade kontakter och rubbet. Det gjorde verkligen underverk. Som tur är fick jag sladden far mindre än halva priset också. Så nu är bilden perfekt på alla kanaler.

Det var verkligen mer än jag hade väntat mig.

Tack alla, för all hjälp.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.