Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bi-ampning, bra eller bara placebo?

182 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 maj 2009 - 21:12

Anton
  • Anton
  • Forumräv

• 875 inlägg
  • 0

det är framförallt i elementen som största förlusten ligger, och dem blir varma.

"Bryggar du ett steg i t.ex 8ohm så ser den det som 2x4ohm.

Så kör du en högtalare som är 4ohm bryggat så är det samma sak som att köra steget i 2ohm stereo.."

Nej, nu har du fel.. :D

så är det inte, undrar du varför så hänvisar jag dig till inlägg: 77 på sida 2 i tråden ;)

Okej jag ger mig.
har varit så i alla år jag har hållt på och tävlat i bilstereo och även som PA - tekniker men "hifi" kanske har några andra konstruktioner för sig.

Samma sak kanske var fel ordval, utan samma effekt och steget belastas i 2ohm per kanal.

Men om jag har fel på det varför får man t.ex bara brygga i 4ohm men man får köra stereo i 2ohm?

Postad 23 maj 2009 - 22:35

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

Okej jag ger mig.
har varit så i alla år jag har hållt på och tävlat i bilstereo och även som PA - tekniker men "hifi" kanske har några andra konstruktioner för sig.

Samma sak kanske var fel ordval, utan samma effekt och steget belastas i 2ohm per kanal.

Men om jag har fel på det varför får man t.ex bara brygga i 4ohm men man får köra stereo i 2ohm?

Väldigt intressant att höra dina meriter, verkligen...

jo, samma effekt är en annan sak :P
Det är samma sak inom "HiFi" som inom biljud och PA, alltså samma fysiska lagar och tekniska lösningar som bestämmer avgör hur saker och ting fungerar.
Men på många sätt väldigt olika tillvägagångsätt är det ju.. (vad man prioryterar och en del i hur vi väljer att bygga osv..)
Dock så det vi pratar om nu är enbart tekniska och elektriska data och något som alltid gäller i alla sammanhang, och tror man inte på det eller inte förstår vad vi menar så får man kolla upp det noga på annat håll då... börja med att läsa eläraA sedan B är bra, elkompetensA och B osv.osv...
för att få en kunskap i hur elektriska kretsar funegar och hur saker hänger samman till att börja med.

Postad 23 maj 2009 - 22:57

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

Själv är jag inte så kunnig imom elektronik, använder mest sunt förnuft. Har försökt följa med i resonemangent i tråden, lite svårt ibland. :P

Själv skall jag ta och lyssna här hemma utan bi ampingen, borde nästan leta efter en förbättring i ljudet om man skall tro er?

Njaa, en förbättring ska du nog inte behöva vänta dig...
Snarare ingen större skillnad, inget som bör höras på det sättet.. (förstoss helt beroende på stegets uppbyggnad och vad denna har för nätdel)

Det kan bli skillnad beroende på förstärkare som används vid bi-amp (passiv). Rör det sig om en hemmabioreceiver, med begränsade ström resurser, ger bi-amp inte speciella fördelar i form av ökad renhet och kontroll (nätdelsbegränsningar är något som nämnts i tidigare inlägg). Enklaste sättet att ta reda på om det blir någon skillnad med bi-amp är ju att testa… De går också att låna hem slutsteg för att se om det blir någon skillnad med bi-amp...

Så bra att du inser att man inte får mer watt med bi-amp!

Hmmm, Njooo man kan få tillgång till mer effekt om man bi.ampar, men inte nödvändigtvis (beror helt på nätdelen)

som jag förklarade innan så, om du har en nätdel som klarar av att leverera riktigt fett med ström och har du ett steg med 4 kanaler.
Nätdelen kan lämna max 4000w och du har 4x500W som stegen kan "lämna" max (50% effektivitet)

Då blir det såhär att dessa 500w som stegen max kan lämna är helt beroende på spänningen som stegen kan lämna max.
Stegets maximala spänning som denna kan leverera är beroende på förstärkarkretsarna i steget och deras gränser gällande maximala voltage.
Deras maximala voltage som dem kan lämna avgör deras maximala uteffekt vid en given impedans.
Alltså vid 8ohm så kan dem lämna max 200v (för att ta ett värde bara..) och vid 4ohm så kan dem fortfarande bara lämna max 200v och samma vid 2ohm osv osv...
Det som bestämmer då är hur mycket ström vi har att tillgå, begränsas strömmen så kan vi inte få ut så mycket effekt som stegen i sig själva skulle kunna klara av.
Detta är det som händer i fall med för dålig nätdel och låga impedanser vid en kubmätning, man ligger och tar ut maxspänning ur steget och lägger på olika laster.
Men vid låga impedanser så klarar inte steget va att dubblera strömmen och vi får resultatet att vi unte få en dubblering av effekten som vi ju vill ha.
Det man måste förstå är att det som levereras till högtalarna är ingen effekt, utan det är en ström med en viss spänning som i högtalaren uträttar ett arbete och vi får en effekt.
Det som händer med halverad impedans så måste strömmen i kretsen dubbleras för att uppehålla spänningen och därmed effekten. detta kräver att steget kan lämna ordentligt med ström, och klarar den det inte så tappar vi effekt (P=UxI)

åter till steget på 4x500w @ 8ohm :(
använder vi bara 2 kanaler så kan vi ta ut 2x500w @8ohm och 2x1000w@4ohm men vid 2ohm så kommer vi fortfarande bara ha motsvarande ca 2000w totalt av nätdelen att använde så vi får ingen dubblering...

om vi nu kör bi-amp med samma steg och maxar kanalerna så får vi ju 4x500w@8ohm, 5x500w@ 4ohm och 4x500w@2ohm osv..
Alltså ingen stabilitet alls...
Nu är det ju så att det är ganska ovanligt att man gör på det här sättet, alltså har steg med såhär hög max volt så att man får denna typ av resultat..)

Utan skulle det se ut såhär i stället, samma nätdel på 4000VA och samma 50% i förlust i stegen och alltså 2000VA(W) till vårat förfogande men med en annan maximal arbets spänning hos stegen.
2x200w@ 8ohm 2x400w@4ohm 2x800w@2ohm och 2x1000w@1ohm :lol:
då får vi en mycket bättre kub, men det vi egentligen har gjort är att stoppat in steg som inte klarar av att återge lika hög spänning bara...

Hoppas detta gick att utyda något ur... B)

Redigerat av DVD-ai, 23 maj 2009 - 23:13.

Postad 24 maj 2009 - 00:40

Anton
  • Anton
  • Forumräv

• 875 inlägg
  • 0

Väldigt intressant att höra dina meriter, verkligen...

jo, samma effekt är en annan sak :P
Det är samma sak inom "HiFi" som inom biljud och PA, alltså samma fysiska lagar och tekniska lösningar som bestämmer avgör hur saker och ting fungerar.
Men på många sätt väldigt olika tillvägagångsätt är det ju.. (vad man prioryterar och en del i hur vi väljer att bygga osv..)
Dock så det vi pratar om nu är enbart tekniska och elektriska data och något som alltid gäller i alla sammanhang, och tror man inte på det eller inte förstår vad vi menar så får man kolla upp det noga på annat håll då... börja med att läsa eläraA sedan B är bra, elkompetensA och B osv.osv...
för att få en kunskap i hur elektriska kretsar funegar och hur saker hänger samman till att börja med.

Börjar du blir sur?
Otrevligheter kan du ju stoppa upp annars
Har läst alla dom kurserna men var säkert 6år sedan och jag har inte behövt använda mig av det sedan sist.

Roligaste är att Erik_a80 säger tvärtemot dig men det skiter du hehe:
Av Erik
Nätdelen har INGET med den saken att göra.
Det som har med saken att göra är att man ger högtalaren samma spänning med 3 steg som med 1 (3 steg som vardera ger 30V kommer fortfarande bara mata högtalaren med 30V). Man måste filtrera signalen INNAN stegen så att de får en lättare signal om man ska tjäna på det hela.

Roligare är att vi ändå menat samma sak men du struntat i vad jag skrivit.
Utan du har bara malat på.

Postad 24 maj 2009 - 01:24

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

Börjar du blir sur?
Otrevligheter kan du ju stoppa upp annars
Har läst alla dom kurserna men var säkert 6år sedan och jag har inte behövt använda mig av det sedan sist.

Roligaste är att Erik_a80 säger tvärtemot dig men det skiter du hehe:
Av Erik
Nätdelen har INGET med den saken att göra.
Det som har med saken att göra är att man ger högtalaren samma spänning med 3 steg som med 1 (3 steg som vardera ger 30V kommer fortfarande bara mata högtalaren med 30V). Man måste filtrera signalen INNAN stegen så att de får en lättare signal om man ska tjäna på det hela.

Roligare är att vi ändå menat samma sak men du struntat i vad jag skrivit.
Utan du har bara malat på.

"Börjar du blir sur?
Otrevligheter kan du ju stoppa upp annars"

Upp till dig att avgöra, jag är inte det minsta sur faktiskt, även om det kanske kunde tolkas så på mitt inlägg du syftar på. utan reagerade bara på att du menade i stort sätt att för att du har jobbat/sysslat med detta i några år så skulle detta vara en omöjlighet att du helt enkelt inte förstår vad vi försöker säga?! :P (inte för att jag klandrar dig, ganska rörigt blev det... :lol: )

"Roligaste är att Erik_a80 säger tvärtemot dig men det skiter du hehe:"

jag läser inte alla inläggen han gjorde, dessutom så säger vi inte riktigt emot varandra, vi säger samma sak men på två olika sätt och från två olika utgångspunkter (sedan så kanske inte det e så bra, blir ju lite rörigare då.. B) )
Jag kan inte säga så mycket mer nu faktiskt... du får helt enkelt ta och läsa alla inläggen några gånger till och pussla i hopp det med el kunskaperna och framförallt fundera lite (för att få i hopp sambandet) så hoppas jag att alla bitarna gällande detta faller på plats ! :(

Redigerat av DVD-ai, 24 maj 2009 - 01:35.

Postad 24 maj 2009 - 11:50

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1 352 inlägg
  • 0

Sen en fråga som inte har med ämnet att göra egentligen (men som jag ställer här ändå eftersom att ni har så hög kunskap inom ellära). Finns det någon anledning till att högtalare bör ha en hög nominell impedans när man bryggar två steg? Onkyo tex säger lägst 8 Ohm vid bryggning av stegen, men annars 6ohm. Vad är anledningen?

Bryggkopplar man ett stereosteg används båda effektstegen till att driva en högtalare. Förstärkaren kan då leverera dubbla spänningssvinget och leverera fyra gånger effekten i teorin. Varje effektsteg kommer dock att se halva högtalarimpedansen och därför brukar 8ohm vara minimum när man bryggkopplar. Den här metoden lämpar sig därför bra till högtalare som kräver mycket effekt men som är en hyggligt snäll last. Typiskt i proffssammanhang.

Postad 24 maj 2009 - 12:43

mega-x
  • mega-x
  • Beroende

• 1 408 inlägg
  • 0
Det går ju inte och Bi-Ampa frontarna om man ska ha 5.1ljud allafall inte enligt min beskrivning om hur högtalarna ska sitta på min Onkyo-806 Enligt ritningen man fick med receivern så ska dom bakre högtalare som kallar sig för "Surround back right speaker" är dom som sitter bakom soffan och på dom uttagen så är det ju tänk att man ska Bi-Ampa ifrån. eller har jag missat nåt??

bifogar en bild så förstår ni.

Bifogad fil(er)

Postad 24 maj 2009 - 13:03

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
Nej 5.1 surrounderna ska sitta på Surround left och Surround right terminalerna. Du ska bi-ampa från surround back precis som du skriver.

Postad 24 maj 2009 - 13:33

mega-x
  • mega-x
  • Beroende

• 1 408 inlägg
  • 0
nu hängde jag inte riktigt med men jag kan inte Bi-Ampa då om jag ska ha 5.1 så då ska dom bakre sitta i bi-amp uttagen då på receivern

Postad 24 maj 2009 - 13:36

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0

Bryggkopplar man ett stereosteg används båda effektstegen till att driva en högtalare. Förstärkaren kan då leverera dubbla spänningssvinget och leverera fyra gånger effekten i teorin. Varje effektsteg kommer dock att se halva högtalarimpedansen och därför brukar 8ohm vara minimum när man bryggkopplar. Den här metoden lämpar sig därför bra till högtalare som kräver mycket effekt men som är en hyggligt snäll last. Typiskt i proffssammanhang.

Okej då förstår jag, tack för en bra förklaring. Då blir det ingen bryggning iaf. 2 ohm är förmodligen mindre än vad stärkaren klarar... Synd att man konstruerar högtalare med lägre än 8 ohms impedans, jag förstår inte poängen.

Postad 24 maj 2009 - 15:15

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0

nu hängde jag inte riktigt med men jag kan inte Bi-Ampa då om jag ska ha 5.1 så då ska dom bakre sitta i bi-amp uttagen då på receivern

Surr. Left/Right är de " bakre" kanalerna i en 5.1.
Surr. Back L/R använder du till bi-amp.

Redigerat av genstruktur, 24 maj 2009 - 15:16.

Postad 24 maj 2009 - 15:19

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
En fundering bara. Det finns många som skriver att strömförsörjningen är underdimensionerad m m och det stämmer säkert...om man har högsta volym och väldigt trögdrivna högtalare.

Men vad händer vid "normala" lyssningsnivåer där man kanske nyttjar 10W. Är strömmen underdimensionerad då med?
Finns det något positiv eller negativ med bi-amp då vad gäller renheten av ljudet?

Bör inte strömmen räcka och bli över och bör inte då ljudet bli bättre när man avlastar förstärkardelarna (använder 4 st i stället för 2)?

Postad 24 maj 2009 - 15:39

mega-x
  • mega-x
  • Beroende

• 1 408 inlägg
  • 0

Surr. Left/Right är de " bakre" kanalerna i en 5.1.
Surr. Back L/R använder du till bi-amp.

:P så då har jag ju kopplat rätt. har kopplat dom bakre i Left/right surround
tack för hjälpen då.

Postad 24 maj 2009 - 15:40

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

En fundering bara. Det finns många som skriver att strömförsörjningen är underdimensionerad m m och det stämmer säkert...om man har högsta volym och väldigt trögdrivna högtalare.

Men vad händer vid "normala" lyssningsnivåer där man kanske nyttjar 10W. Är strömmen underdimensionerad då med?
Finns det något positiv eller negativ med bi-amp då vad gäller renheten av ljudet?

Bör inte strömmen räcka och bli över och bör inte då ljudet bli bättre när man avlastar förstärkardelarna (använder 4 st i stället för 2)?

Spelar du på ganska hög volym med 10w cont (Varierar ju med högtalar impedans m.m... och detta väldigt mycket...) och så har du toppar på kanske 10dB (motsvarar 100w) och steget klarar av att lämnar betydligt mer än så i alla impedanser.
Då kommer detta "problem" aldrig att märkas eller spela någon roll :P (och ha vid denna last på 100w en helt perfekt kub)
alltså så är ju det detta med underdimensionerade nätdelar något som i dem flesta fall alldrig kommer att märkas/spela någon roll så länge du har tillräkligt med "kräm" i steget vs lättdrivenhet på högtalarna att du alldrig kommer till gränsen vid någon impedans :(

För att ta ett förklarande exempel så ligger min två monoblock på

2x600w @ 8ohm
2x1000w @ 4ohm
2x1200w @ 2ohm

Och det kan ju ses som ganska "dåligt" men visar egentligen bara på att själva steg delen i vart steg klarar av att lämna högre spänning än vad nätdelarna i stegen klarar av att lämna ström för att bi behålla spänningen.
Alltså, om vi stoppade i "klenare" steg i dessa men samma nätdelar så skulle vi kunna få följande resultat i stället:

2x300w@8ohm
2x600w@4ohm
2x1200w@2ohm

Och nu ser det genast "mycket bättre ut", eller hur :lol:

Men då kommer vi till det roliga, jag har ju redan som det e nu samma effekt vid 2ohm, och mina effekten över 2ohm ligger ju högre som det e nu än i det andra exemplet.
Jag kan alltså få ut mer effekt vid dessa högre impedanser än om stegen hade en mer "anpassad" maximal utspänning.
Och som jag förklarade tidigare, för att denna "dåliga kub" ska spela någon roll (alltså bli just "dålig") så krävs det att jag använder steget till max vid 8ohm och sedan försöker att behålla amplituden hela vägen ner.
alltså så måste jag använde mer än 2x300w @ 8ohm med mina steg för att en liten tippning i effekt ner i impedans ska börja urtydas.
ju mer över 2x300w @ 8ohm jag kommer ju mer lutar min kub... så egentligen så kan man se mina steg som steg med kapaciteten att leverera

2x300w @ 8ohm
2x600w @ 4ohm
2x1200w @ 2ohm

Utan att kuben blir förändrad, men att man har givits möjligheten att ta ut mer effekt vid högre impedanser om så skulle behövas (i stället för att "begränsa" stegen för att få en kub som mäter "fint" men klipper betydligt lättare vid höga impedanser :D )

Så, är då mina nätdelar underdimensionerade... Njaa jag skulle inte vilja säga det, snarare så att steg delarna är överdimensionerade.. :D
För stegen lämnar ändå extremt mycket med effekt vid alla impedanser så det e ju ijnget fel på styrkan på något sätt. Underdimensionerade nätdelar är när dem inte klarar av jobbet så att man skulle behöva begränsa effekten till orimliga nivåer (som sådant är fallet med många/flesta hembiorecivers)

hoppas jag bringade någon sorts klarhet B)

Redigerat av DVD-ai, 25 juli 2009 - 17:19.

Postad 24 maj 2009 - 15:44

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0

Självklart så gäller ju bara detta då vi ligger och tar ut max spänning från steget, altlså tar ut så mycket spänning som bara själva steg delen " i steget" klarar av att leverera.

Spelar du med 10w cont (detta är ganska mycket faktiskt..) och så har du toppar på kanske 10dB (motsvarar 100w) och steget lämnar betydligt mer än så i alla impedanser.
Då kommer detta "problem" aldrig att märkas eller spela någon roll :P
alltså så är ju det detta med underdimensionerade nätdelar något som i dem flesta fall alldrig kommer att märkas/spela någon roll :(

Finns det något positiv eller negativt med bi-amp då?

Postad 24 maj 2009 - 16:06

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

Finns det något positiv eller negativt med bi-amp då?

Jepp,

-
1: Det blir dyrt om du ska ha två steg
2: Du måste ha två separata steg för att direkt tjäna något på det..
3: Onödigt mycket kabel
4: filtret i högtalarna får jobba mer

+
1: Du kan om du har separata steg eller ett bi-amping's bart flerkanalsteg med en strömkapacitet hos nätdelen högre än spänningskapaciteten hos stegen, tjäna på att du får en högre effekt att tillgå.
Dock så blir detta inget som kommer att vara till någon stor vinst då du kanske tjänar 20% effektivitet på systemet (på sin höjd... beror ju helt på hur förhållandet mellan högtalarnas impedans och nätdelens resurser vs stegens spänning). (bättre att brygga stegen separat och få 100% :P )

Redigerat av DVD-ai, 24 maj 2009 - 16:07.

Postad 18 juni 2009 - 23:18

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0
Det finns högtalare med 3par anslutningar bak, meningen att man skall threeampa då eller? Borde vara ännu mer meningslöst i så fall? :unsure:

Postad 19 juni 2009 - 00:01

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0
Ja, eller Tri-wire :unsure:

Postad 19 juni 2009 - 00:05

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0
Japp, "buy even more wire" skulle nog Öhman säga :unsure: .

Postad 19 juni 2009 - 00:11

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0
Jepp :unsure:

Men Tri-Amp med aktiv delning borde ju fungera bra.

Postad 19 juni 2009 - 11:21

SpeederT5
  • SpeederT5
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Jag fick mycket bättre ljud med Bi-amping när jag körde med 2 st NAD 214 ihop med ett par Canton RC-S.

Jag drev ett par Dali 4B med ett steg och ett par hemmagjorda subwoofers med det andra. Så när jag köpte mina RC-S som har dubbla terminaler var jag ju tvungen att testa. Körde först ett steg, sedan två i bryggat läge och efter tips från kunniga att jag borde köra stegen i stereoläge och dela på diskant/mellanregister och basen istället. Det var som natt och dag i skillnad, inte någon som helst tvekan vilket läge som var bäst.

På mina DC900 provade jag aldrig med annat än båda stegen i samma setup som med RC-S.

Nu kör jag ett Rotel RB1552 och Bi-wire och har ännu bättre ljud men detta vill jag helt och hållet tillskriva Rotel steget.

Förmodligen är det så att man tjänar mer på Bi-amping om man har lite klena slutsteg och som det mesta tror jag definitvit att det inte finns något rätt eller fel. Det beror helt och hållet på vilka slutsteg man använder ihop med vilka högtalare och till sist hur mycket vax man har i öronen. :unsure:

Postad 26 juli 2009 - 01:03

induce
  • induce
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0
Jag tror det största felet många gör är att de tänker 1+1 = 2 när det gäller effekten som levereras till högtalarna. Så resonerade i varje fall jag innan jag läst delar av tråden. T.ex. om jag har en receiver som ger 7x100W eller vad det nu må vara, och 100W inte är nog för högtalarna att lira fint, då bi-ampar jag och får två kanaler per högtalare (2x100W = 200W) och således samma som om jag hade haft en 7X200 receiver till att börja med. Om jag fattat det rätt efter att ha läst tråden fungerar det absolut inte så i praktiken. Har inte nått hela vägen fram och förstått varför det är så men det spelar väl mindre roll. Kommer helt klart strunta i bi-ampningen i alla fall :-)

Postad 26 juli 2009 - 10:54

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4 120 inlägg
  • 0
Nu har jag inte läst precis allt.
Men... Vad många verkar påstå (eller anstifta till) här är att exempelvis en förstärkare är någon slags "Sändare" av effekt.

X skickar YYY watt till högtalaren osv. Är det verkligen så det fungerar?

Är det snarare inte så här att det är högtalaren som "Drar" till sig den effekt som krävs vid given frekvens?
I tilldragandet så skapas en Ström i en riktning genom systemet? dvs. det är Högtalaren som skapar/kräver ett visst effektuttag från förstärkaren?

Det är väl på detta sätt all elektronik fungerar? För det är ju exempelvis först när du sätter på damsugaren hemma som det skapas en ström via strömuttaget. Stänger du av damsugaren eller drar ut sladden så sprutar det ju inte ut en massa ström ur uttaget?

Det här med strömmar sedan. Fundera på om en ström enligt fysikens lagar helst tar den längsta vägen? Eller om det hela fungerar så att strömmen alltid färdas kortast möjliga väg?
Om man sedan tänker sig att kortaste vägen till högpasselementen är via de övre polskruvarna i högtalaren, och vice versa när det gäller lågpass. Kommer filtreringen då att ske i högtalaren eller kommer filtreringen egentligen ske tidigare i systemet? Eftersom det är ju bara den ström som högtalaren kräver av (respektive förstärkare i ett bi-amp system) förstärkaren som kommer att utmätas?

Jag själv spekulerar mest här. Men om man tänker logiskt på resonemanget så kan ju ett element som fysiskt via sitt filter inte arbetar med hela frekvensomfånget kunna "dra till sig det den inte kan"?

Hursomhelst. Jag har testat bi-amp i motsvarande omfattning som DVD-ai hade och kunde egentligen inte uppvisa någon direkt vinst heller. (Då testade jag både vertikal och horisontell bi-ampning). Detta avser mest vara ett inlägg som spekulerar lite i hur det hela fungerar i praktiken.

Bryggkoppling sedan.
Det har väl säkert berättats i de inlägg jag missade läsa att anledningen till att det blir mer effekt i den här varianten ju beror på att högtalaren arbetar med halva impedansen - och därigenom kräver förstärkaren på dubbel effekt vid given frekvens.
Men. Frågan är - vad händer med en förstärkares distortionsnivå om impedansen sjunker? Ökar den eller minskar den (generellt sätt)?
Om man kommer fram till att distortionen generellt sätt ökar om impedansen sjunker så borde ju detta potentiellt kunna vara en nackdel för bryggkoppling?

Har testat bryggkoppling oxå. Har inte upplevt några jättevinster eller förluster med detta heller.

//Loofy

Redigerat av Unregistered42611, 26 juli 2009 - 10:58.
Stavfel :P

Postad 26 juli 2009 - 18:52

Dox
  • Dox
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Mycket intressant tråd detta.

Jag kan inget om ellära och sådant.
Min fundering är följande (om nu inte bi/tri amp bi/tri wire) ger effekt på högtalaren undrar jag varför de har kontakter för detta.
Och alltid är det Gurun i från Sverige som har rätt alla andra bluffar och bågar :) och vill kränga onödigheter.
Obs underförstått!

Men man kanske ska mata med en massa monoblock i dessa kontakter.

Postad 26 juli 2009 - 19:22

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0
Ljudbranchen är djupt "infekterad" och mycket är bara "båg"... tyvärr är det så det ligger till om man öppnar ögonen :)
sorgligt men sant....

När man själv skaffar sig kunskapen/erfarenheten som krävs så inser/märker man att mycket av det som hävdas inte har någon som helst anknytning till verkligheten och något som jag också har insett är hur lätta vi människor är att påverka.
Alltså... vi bygger upp en bild av hur det ska bli och då blir det så, även om inte skillnader alls finns där så kan vi "uppleva dom" bara för att våra sinnen spelar ett spratt... och detta sker oftast omedvetet dessutom.

Men men, nu va det ju inte det som tråden handlade om...
Tri/Bi-ampar är inget som är helt onödigt, men det ger inte mycket mervärde (inget alls knappt om du bi-ampar Hf och Lf från ett steg med gemensam nätdel)
Enda fallet där det ger lite vettigt mervärde är om du har helt separata slutsteg och bi-ampar med, men inte ens då kommer det i närheten av om du kör dom bryggade i stället.

Om detta står det mer om i tråden.

Postad 26 juli 2009 - 20:47

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1 200 inlägg
  • 0
Den största nyttan med flera slutsteg, etc är om något om man faktiskt har filtret före stegen, så bara de frekvenser som ska användas till ett visst steg är de som förstärks. Då används all kraft i de register som behövs. Men det kräver att man har högtalare som är byggda för detta, alltså i princip utan filter. Alltså köra ett helt delat system.

Men det är inte riktigt Bi-amp som det brukar användas i vanliga konsumenttermer som på receivers.

Jag föredrar helt klart ett kraftigare steg än att köra bi-amp om man inte har möjlighet att sätta filtret före förtärknining och koppla ur filtrena i högtalarna. Men om inte högtalarna är byggda för detta tillkommer ju hur mycket av högtalarens design och balans i ljudet som är taget hänsyn till i filtren, vilket kan vara väldigt anseenligt.

Postad 11 augusti 2009 - 13:49

kpr
  • kpr
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
För tillfället kör jag bi-ampat på min stereo. En NAD C272 driver baselementen och en NAD C372 driver mellanregister/diskant elementen. Samtidigt bytte jag till grövre högtalarkablar. Resultatet blev helt klart bättre än tidigare. Som referens använde jag samma CD-skiva och mina egna öron, före och efter.

Postad 11 augusti 2009 - 20:54

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

• 832 inlägg
  • 0
Har haft mina nya XTZ ett tag nu! Så som förs i går Bi ampade jag dom med en extra kabel! Enligt en säljare skulle det bli stor skillnad att Bi ampa med min Pioneer LX 81 pga av den digitala tekniken i den ICE stegen tex mm!
Han hade helt rätt undrar värför jag inte köpt en kabel tidigare! Blev 15- 25 % bättre trodde ej detta NÖJD JA!

Det gör skillnad med rätt grejer!!

Postad 12 augusti 2009 - 10:31

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1 852 inlägg
  • 0
Jag kapar tråden en sväng om det är ok.

Jag har ett 2x70W Rotelsteg som driver ett par golvhögtalare.
Sugen på att köpa ett till (kostar 3995:-) innan modellen går ur sortimentet.

Vad är "bäst"?
Koppla 4x70W och köra 2x topp och 2x botten?
Monokoppla stegen dvs 2x??W?

Eller skita i att köpa steget?

Hifimagasinet testade och skrev att det var en vettig lösning att köpa till ett steg (men skrev ej hur man skulle koppla), men de har ju haft fel förr.

Det kanske inte ens går att koppla hur som helst på min Rotel RA-06 med pre out?

Redigerat av Unregistered1156, 12 augusti 2009 - 11:16.

Postad 12 augusti 2009 - 11:32

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

Jag kapar tråden en sväng om det är ok.

Jag har ett 2x70W Rotelsteg som driver ett par golvhögtalare.
Sugen på att köpa ett till (kostar 3995:-) innan modellen går ur sortimentet.

Vad är "bäst"?
Koppla 4x70W och köra 2x topp och 2x botten?
Monokoppla stegen dvs 2x??W?

Eller skita i att köpa steget?

Hifimagasinet testade och skrev att det var en vettig lösning att köpa till ett steg (men skrev ej hur man skulle koppla), men de har ju haft fel förr.

Det kanske inte ens går att koppla hur som helst på min Rotel RA-06 med pre out?

Monokoppla ger bäst resultat, men en nackdel rä att amn tappar 50% av dämpfaktorn i steget när man bryggar...

vad har du för högtalare ?

jag tycker du ska sälja båda och köpa dig ett rb-1080 eller så i stället ;)
samam pengar men ett stge och ger bättre resultat.

skit i att bi-ampa för det ger minst av alla alternativ..

Postad 12 augusti 2009 - 11:50

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1 852 inlägg
  • 0

Monokoppla ger bäst resultat, men en nackdel rä att amn tappar 50% av dämpfaktorn i steget när man bryggar...

vad har du för högtalare ?

jag tycker du ska sälja båda och köpa dig ett rb-1080 eller så i stället ;)
samam pengar men ett stge och ger bättre resultat.

skit i att bi-ampa för det ger minst av alla alternativ..

Har XTZ 99.36 tror jag dom heter. 8Ohm.

Jag säljer inte, har betat av halva marknaden på några år nu (kändes det som iaf), det blev för dyrt och jag blev inte nöjd. :lol: Nu är jag relativt nöjd och det till en billig penning.

Vet dock inte om man kan brygga förstärkaren? RA-06.

Postad 12 augusti 2009 - 13:06

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0
Jag menade såhär:

att om du ändå är bered att slänga ut 4kkr till på steg så kan du lika gärna sälja det du har och lägga ihopp pengarna för att köpa ett kraftigare steg i stället :lol:

men det e upp till dig ;)

Postad 12 augusti 2009 - 13:07

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Håller med, det ger desto mer ;)

Postad 12 augusti 2009 - 13:42

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1 852 inlägg
  • 0
Förstår men nu vill jag inte göra det, dessutom har jag inget steg, utan funderar på att köpa ett. Det jag har är alltså en förstärkare som kan kompletteras med detta steg som jag nu funderar på.

Hifi och musik hade hört en bra skillnad när de kopplade ett extra steg till min förstärkare. Nu vet jag att de hör lite hur som helst, dessutom beskrev de inte hur de kopplade.

Så, är det värt ens det minsta eller har Hifi och musik ljugit för oss? Det handlar ju trots allt om mer effekt till högtalarna så det borde bli bättre.

Postad 12 augusti 2009 - 17:11

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Hifi & musik hör även skillnader med olika elkablar, hifimöss, etc. Så jag skulle inte lägga så mycket vikt vad dom säger. Men gör det du känns är bäst ;)

Postad 12 augusti 2009 - 17:33

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1 852 inlägg
  • 0

Hifi & musik hör även skillnader med olika elkablar, hifimöss, etc. Så jag skulle inte lägga så mycket vikt vad dom säger. Men gör det du känns är bäst ;)

Jo jag vet.

Men vi snackar iaf om dubbelt med effekt till varje högtalare, det måste bli en hörbar skillnad, speciellt när vi snackar om såpass låga effekter att börja med. Förstår att man inte hör skillnad på typ 200/400W kanske men här talar vi om 70W.

Postad 13 augusti 2009 - 13:11

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0
Man får inte ut dubbla effekten till högtalaren där man Bi-Ampar..

tyvärr...

Postad 13 augusti 2009 - 14:15

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1 852 inlägg
  • 0

Man får inte ut dubbla effekten till högtalaren där man Bi-Ampar..

tyvärr...

Så istället för 70W till tre element så blir det 70W till ett element plus 70W till två element skall inte ha någon betydelse? Varför då ens skicka ut en watt till högtalaren om det inte spelar roll med watt?

Redigerat av Unregistered1156, 13 augusti 2009 - 14:16.

Postad 13 augusti 2009 - 14:31

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

• 1 309 inlägg
  • 0

Så istället för 70W till tre element så blir det 70W till ett element plus 70W till två element skall inte ha någon betydelse? Varför då ens skicka ut en watt till högtalaren om det inte spelar roll med watt?

Du måste höja spänningen som högtalarelementen får för att dom ska kunna förbruka mer effekt och det gör man genom att brygga.
Effekten av att biampa med två stereoförstärkare blir att dom inte belastas lika hårt men det spelar inte högre.

Postad 13 augusti 2009 - 14:34

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Bi-amp är rätt meninglöst. Det är fortfarande ett passivt filter det ska till och man vinner stort sett inget på det. Därför det är smartare att sälja och köpa ett större steg, om man behöver mer kräm :)

Postad 13 augusti 2009 - 14:37

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1 852 inlägg
  • 0
Det borde bli en förbättring med 70W till när man driver ett par relativt stora golvare.
Man tycker att förstärkaren går på knäna nu och då bör det bli bättre med avlastning, men det säger ni alltså att det knappt blir?

Postad 13 augusti 2009 - 14:45

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Nej, det kommer klippa ungefär samtidigt.
För att göra en dålig jämförelse.
Du har en bil och sätter in en till motor så båda turas om att driva bilen. Den går inte snabbare för det.
Sätter du in en större motor istället så kommer den gå snabbare. :)

Postad 13 augusti 2009 - 15:39

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1 852 inlägg
  • 0

Nej, det kommer klippa ungefär samtidigt.
För att göra en dålig jämförelse.
Du har en bil och sätter in en till motor så båda turas om att driva bilen. Den går inte snabbare för det.
Sätter du in en större motor istället så kommer den gå snabbare. :)

Den har ju en mindre last, då lär den väl knappast klippa samtidigt?

Sätter man in en extra motor i en bil och synkar dem så får man en starkare bil.

Postad 13 augusti 2009 - 16:03

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0

Den har ju en mindre last, då lär den väl knappast klippa samtidigt?

Sätter man in en extra motor i en bil och synkar dem så får man en starkare bil.

Det jag tror akterspegel menar är att ett slutsteg arbetar med spänning och ampere som BLIR watt. Om du har ett slutsteg som ger 70 watt innebär det att slutsteget klarar att ge en viss spänning. Adderar du ett till slutsteg som ger lika hög spänning är maxspänningen fortfarande densamma. Du kan inte addera spänning och räkna med att få det dubbla. Därför kan du inte se det som att du skjuter till den dubbla effekten eftersom det är spänningen som styr och den kommer vara samma, oavsett om det är 1 eller 2 slutsteg som levererar den.

Redigerat av Unregistered9d54ba4f, 13 augusti 2009 - 16:03.

Postad 13 augusti 2009 - 16:25

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1 852 inlägg
  • 0
Alltså, ni har nog rätt. Men jag har vädligt svårt för att förstå och acceptera vissa saker.

Vi kan väl i alla fall vara överens om att jag lägger till ett slutsteg så har jag 4x70W i det här fallet (eftersom jag inte kan brygga förstärkaren).
Jag tar två av dem och delar upp en högtalare på topp/botten och driver varsin del.

Detta medför att slutstegen blir avlastade då lasten i teorin blir hälften. Right?

Bidrar detta till en förhöjd ljudupplevelse?

Jag spelar inte såpass högt att jag behöver en högre effekt, jag är bara ute efter bättre ljud till en liten peng (och dessutom ska det matcha det jag redan har i utseende).

Postad 13 augusti 2009 - 20:53

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Bra förklaring Booster_, "lite" bättre än min jämförelse :)

Postad 13 augusti 2009 - 21:47

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1 852 inlägg
  • 0
Frågan kvarstår dock. Har vi en ljudförbättring?

Enligt Hifi & Mystik så är den stor, läs själva. OBS! PDF-fil.
http://www.hifi-musi...kel/2009_10.pdf

Postad 14 augusti 2009 - 07:08

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Enligt "En Ding Ding Värld" så har det bara marginell effekt och eftersom de är lite mer trovärdiga än Hi-Fi och Mystik så går jag nog på deras linje.
Jag har tyvärr tappat länken till artikeln.

Postad 14 augusti 2009 - 08:03

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9 561 inlägg
  • 0

Enligt "En Ding Ding Värld" så har det bara marginell effekt och eftersom de är lite mer trovärdiga än Hi-Fi och Mystik så går jag nog på deras linje.

HA HA HA HA HA !!! FAAN vad du är kul hassesolo !! :)

Postad 14 augusti 2009 - 09:28

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1 852 inlägg
  • 0

Det var en marginell förbättring om man körde separat slutsteg och förförstärkare, körde man deras integrerade och ett påhängt steg till blev det mycket bättre.

Även om de kan höra skillnad på hifimöss eller inte så borde det finnas en sanning i detta, om en liten ändå.

Jag ger mig nu dock, skall det börja tramsas så får ni hålla på själva.
Tack fär diskussionen även om den i slutänden inte gav något.
Trevlig helg.

Redigerat av Unregistered1156, 14 augusti 2009 - 09:43.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.