Jag har Telia IPTV och håller precis på att testa Kjells billigaste homplug (Sweex 700 kr/par). Mellan routerns elluttag och det uttag där TV-boxen står får jag bara 9 Mbps enl det medföjande diagnosprogrammet, och då blir det svart i rutan. Har flyttat runt pluggarna till olika uttag i huset och kan konstatera stora skillnader i hastighet. Allra bäst blir det förstås om de sitter i samma grenuttag :-) då får jag ca 85 mbps. Men det var ju inte meningen... Fick tv:n att funka bristfälligt vid en hastighet på 22 mbps, så det krävs mer än så i a f. Husets elinstallationer är inte helt klara (renoverar kåk från -69) så jag ska avvakta tills alla skarvsladdar och grenjack är bortrensade, och testa igen.
F ö har vi urusel WLAN signal från Telias Smart (thomson) och har fått ställa upp en gammal D-link bredvid för att få WLAN mer än 5 meter från telejacket. De ska sända en ny smart-router så får vi se om den är bättre. Om det nu är så att vi lider av dålig radiomiljö (vilket Telia's support lanserade som tanke) så talar det ju emot att använda Ruckus Mediaflex (trådlös). Min gamla D-link 514 har dock inga problem att tränga igenom etern :-)
Kund på Telia ADSL sedan tre veckor, så all utrustning är ny.
En annan sak man kan fundera över med senaste dagarnas nyheter om att lågenergilampor stör fjärravläsningsmätare för el - finns det risk för samma problem när man använder homeplugs...?
Redigerat av BVP, 30 augusti 2009 - 11:41.