Hade/har problem med min Panna PV60 som led av lila ormar. Kontaktade butiken där jag köpt den, Euronics Hornsgatan i Stockholm, och dom hänvisade att jag skulle lämna in tv till Assist eftersom garantin gått ut (tv var då ca 2,5 år gammal) Efter några mailkonversationer där jag hänvisade till att det var ett ursprungsfel och efter det så gick tv in för uppgradering av mjukvaran hos Panasonic. En "goodwill" från deras sida.
Detta hjälpte såklart inte och jag ville då reklamera min tv.
Svaren från butiken:
Problemet med lila ormar är i konstruktionen av en Plasma enligt Panasonic.
Och kan eventuellt lösas med en uppgradering av mjukvaran. Om detta inte
försvinner är detta ett fenomen man får leva med p.g.a konstruktionen av
panelen enligt Servicechefen på Panasonic.
Vi har gjort en "Gratis uppgradering" till dig, så Ärendet är för vår del
avslutad.
Problemet ligger i konstruktionen men är inte ett ursprungsfel.....
Stod på mig och skickade ett flertal mail och bifogade även bilder på dessa lila ormar. Fick då följande svar som var ganska roligt / chockerande:
Har pratat med Panasonic och fenomenet lila ormar som kan uppträda vid vissa
peakar i signalbehandlingen till panelen är ett känt fenomen.men icke ett
fel. Vid tidpunkten du köpte din plasma var utveckligen av produkten i det
stadiet att det var ett fenomen man inte kunde lösa då.
Frågan har varit uppe i vårt branschförbund "elektronikbranschen"
som används som konsulterade av ARN. Där man funnit att detta är ett fenomen
som kunden får acceptera.
Försökte stå på mig men:
Vi anser icke att detta är ett ursprungsfel som kan härledas till
köptillfället och faller följdaktligen inte under reklamationsrätten.
Som vi tidigare mejlat dig så har ärendet varit uppe i den nämd vår bransch
har ihop med ARN, där man funnit att det icke är ett ursprungsfel och icke
är härledande till 3 års reklamationsrätten.
Vi har mejlat klar i denna fråga.
Tyckte det hela med att ARN och elektronikbranschen varit inblanade i det hela lät riktigt mysko. Máilade båda och fick följande svar:
ARN:
Allmänna reklamationsnämndens uppgift är att opartiskt pröva tvister mellan konsumenter och näringsidkare som rör en vara, tjänst eller annan nyttighet som tillhandahållits huvudsakligen för enskilt bruk.
Nämndens avdelningsansvarige känner inte till något fall av den typ som du beskriver och nämnden gör en bedömning utifrån uppgifterna i varje enskilt ärende.Om du har framställt krav till näringsidkaren och kravet har avvisats har du möjlighet att göra en anmälan till nämnden.
ELEKTRONIKBRANSCHEN:
Hej,
Först ber jag om ursäkt för att svaret dröjt. Ärendet har inte varit uppe till bedömning i någon nämnd. Vad butiken hänvisar till är förmodligen ett dokument som finns på hemsidan och som är en hjälp för att bedöma om fel är ursprungliga eller inte. Bedömningen måste dock alltid bli individuell. Jag har lite svårt att bedöma om felet är ursprungligt eller inte men lägger kopia till xxx som har bättre möjlighet att göra bedömning av detta ärende.
Så butiken ljög mig rätt upp i ansiktet!
Dock hann jag aldrig vidarebef dessa mail till butiken (vilket jag ångrar och nu är det lite sent) eftersom Panasonic tog över ärendet själva och jag fick åka ett par turer fram och tillbaka med min plasma. Ville inte göra mig "osams" med någon under tiden jag hoppades på att få min tv fixad.
Summan av det hela är iaf att jag har kvar min PV60 utan lila ormar men sämre bild än innan jag lämnade in den. Sista gången var min flickvän tvungen att köra dit den och sitta och visa alla fel. Servicechefens svar var att denna tv inte är gjorde för HD i 1080p, då kan man få problem med bilden. Jag kan inte ens köra 1080p på min PV60.... Synd att jag inte var där själv med tv'n.
Men vad skall man förvänta sig med en servicechef som stavar Blue Ray

Dagen efter åkte vi på semester och jag orkade inte längre hålla på.