Köptips på förstärkare utifrån befintlig kringutrustning
41 svar till detta ämne
Postad 15 juli 2009 - 00:46
paltrude
-
paltrude
-
Användare
-
-
127 inlägg
Om jag startat denna tråd i ett forum där den inte hör hemma så hoppas jag någon flyttar den.
Jag hoppas att ni som är uppdaterade kan hjälpa mig med korta, precisa tips.
Förklara varför just förstärkare A - plus mot minus - och varför jag inte bör välja B istället, och så vidare. Håll mig i handen genom "djungeln" helt enkelt, men lägg inte ned hela er fritid på det, ni har annat att göra ;-).
----------
Jag behöver en förstärkare (samt hyggligt kablage) för att driva mina två golvhögtalare Wharfedale Modus 8, [125w, Nominal Impedance, 8ohm] som har optiska in/utgångar (och/eller stöd för HDMI om priset är hanterbart, vilket jag betvivlar) för att koppla min PS3a (80Gb) till.
Priset har en avgörande betydelse och eftersom vardagsrummet är helt hopplöst för en surroundanläggning så kan vi spara de förstärkarna. Högtalarna ska i 9 fall av 10 användas för musik, bara någon enstaka spelkväll tänkte jag låta annat ljuda ur högtalarna, om detta har betydelse för era tips. Radio (integrerad eller ej) och annan utrustning får ni förstås också tipsa om, men fokusera på förstärkare i första hand tack.
----------
Övrig kringutrustning är
TV: LCD Samsung LE32R86BD(X/XEE) (kopplad via HDMI till PS3:an)
Subwoofer: Proson FB 10, 150w, 30-150Hz (inte säkert den ska kopplas in dock, men man vet aldrig...)
----------
Tidigare användes en gammal Technics AAA förstärkare på 2*60 (2*65w?) i väntan på pengar, den är förstås så klen att högtalarna aldrig kom till sin rätt. Jag har haft högtalarna i många år men de har stått i mitt barndomsrum väldigt länge då jag bodde i en liten lägenhet.
Redigerat av paltrude, 15 juli 2009 - 00:47.
Postad 16 juli 2009 - 10:35
paltrude
-
paltrude
-
Användare
-
-
127 inlägg
Jag kanske glömde be snällt?
Snälla söta rara, med socker på, kanske lite grädde, lite maräng, lite mashmallows, lite sega råttor, hallonbåtar, röda ferraris och nonstops  hjälp mig med tips på förstärkare, gör ingen gigantisk apparat av det, låna mig 5 minuter av din tid bara, får jag ihop 5 tips totalt har jag åtminstone ett urval.
Jens
Redigerat av paltrude, 16 juli 2009 - 10:35.
Postad 16 juli 2009 - 11:03
Dakota 57
-
Dakota 57
-
Lärjunge
-
-
414 inlägg
Eftersom du har en subb så kunde du satsa på en hemmabiostärkare tex NAD T737 som kostar 5900kroch dom brukar vara strömstarka så du kommer nog att få bra drag i din stereo specieltom du använder din subb även i 2-kanalsläget,det finns också andra biostärkare som är billigare som du också kan titta på och skulle du vilja i framtiden skaffa en 5.1 eller 7.1-annläggning så behöver du inte byta stärkaren bara skaffa fler högtalare.
Postad 16 juli 2009 - 14:54
paltrude
-
paltrude
-
Användare
-
-
127 inlägg
Ok!
Det var en häftig pjäs må jag säga, men den verkar klara det mesta man kan tänka sig. Om du rekommenderade en stereoförstärkare istället (utifall att), vilken skulle det vara?
Postad 16 juli 2009 - 15:20
Dakota 57
-
Dakota 57
-
Lärjunge
-
-
414 inlägg
Nu är jag själv lite svag för NAD,har haft en del förstärkare från dom genom årens lopp och har alltid varit nöjd,har faktiskt inte lyssnat på så många andra heller,bli ett förbaskat spring i butikerna isåfall men NAD 326BEE tror jag den heter hade om jag inte såg fel 2subbutgångar också och kostade 4500kr,kunde kanske varit något för dej som hade en subb också.
Redigerat av Dakota 57, 16 juli 2009 - 15:21.
Postad 16 juli 2009 - 16:49
paltrude
-
paltrude
-
Användare
-
-
127 inlägg
*Skrattar gott, jag trodde du skrivit att jag hade en subba också :-D*
Ja, det kanske vore något, men den har inga optiska ingångar för PS3an?
Skiljer ganska lite i pris också, även om det var mycket kräm i den.
Tack!
Någon fler?
Redigerat av paltrude, 16 juli 2009 - 17:08.
Postad 16 juli 2009 - 17:08
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1 742 inlägg
Postad 16 juli 2009 - 17:19
paltrude
-
paltrude
-
Användare
-
-
127 inlägg
Vad är budget?
Jag vill ha prisvärda grejer men kanske måste jag spara ihop ett tag då... Men spontant så vill jag inte behöva gå över 5000:-, då ska det vara riktigt bra skit ;-) Jag vet inte vad man får för 3-4000:- så du får gärna dra upp riktlinjerna, vad betalar man för idag? Blev du nåt klokare?
Postad 16 juli 2009 - 18:44
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11 286 inlägg
Du kan kolla in Cambridge. http://www.hifiklubb...kare_silver.htmÄven NAD har bra stereoförstärkare i din prisklass.
Postad 16 juli 2009 - 18:45
Unregisteredb4fce5a7
-
Unregisteredb4fce5a7
-
Lärjunge
-
-
322 inlägg
Topp testade förstärkare i olika prisklasser. XTZ A-100 D3 Den har har digitala ingångar vilket gör att du kan använda d/a omvandlaren i förstärkaren. D/A ovandlare är den som omvandlar den digitala signalen till en analog hörbar signal. Om du har digitalbox så kommer du att få ett otroligt lyft om du har en anna omvandlare en den som sitter i boxen, det är till 99% rent skit. Du kommer troligtvis få bättre ljud ur ps3:an om du förstärkarens D/A omvandlare. https://www.prisjakt...kt.php?p=344137H/K 980 En lite billigare varjant som oxå är topp testad i sin prisklass är H/K 980. Den är extemt strömstark för denna prisklass. https://www.prisjakt...kt.php?p=262858Proson v-4200 Detta är en klass-D förstärkare vilket göra att den har mycket högre verkningsgrad än dom två som är över. Detta göra att den håller sig svag även om du har fest och lyssnar på hög musik länge. https://www.prisjakt...kt.php?p=292821Lycka till! MVH Alex:)
Postad 16 juli 2009 - 22:43
paltrude
-
paltrude
-
Användare
-
-
127 inlägg
Du kan kolla in Cambridge. http://www.hifiklubb...kare_silver.htm Även NAD har bra stereoförstärkare i din prisklass.
Cambridge klarade 2x60W (8 Ohm), blir inte det lite klent gentemot Modus 8 som klarar 125w (8 Ohm)? Jag känner att jag behöver lite hjälp med dessa effekter hit och dit, vad bör förstärkaren ligga på då högtalarna är på 125w styck (8 Ohm)? Finns det annat som är viktigare? Jag tittade också på de fina NAD-stereoförstärkarna, denna var särskilt häftig. http://www.hifiklubb...kare_grafit.htmMen hur gör jag om jag vill koppla in PS3an på någon av dessa? Är optisk ingång så dyrt att man måste klättra några prisklasser? Eller är det bara ovanligt på stereoförstärkare?
Postad 16 juli 2009 - 23:03
Unregisterede3e9db38
-
Unregisterede3e9db38
-
Veteran
-
-
1 636 inlägg
effekt på högtalarna innebär maxeffekt de klarar av, men du kan ändå ha en starkare förstärkare bara du inte drar på max... cambridge är bra förstärkare och jag tror denräcker med sina 60 watt. cambridge och nad har rätt olika ljud dock, lyssna och jämför vettja
sen har ps3an faktiskt fått bra betyg för sitt ljud så jag tror du kan koppla vanligt analogt. om du vill koppla digitalt så är det inte många stereoförstärkare som kan ta emot den digitala signalen utan du får gå till surroundförstärkare, finns några få iofs. många stereoförstärkare har även subutgång men inte alla, något som alla surroundstärkare har
mvh
Postad 17 juli 2009 - 00:22
paltrude
-
paltrude
-
Användare
-
-
127 inlägg
En första reflektion, 22kg tung förstärkare? Vad har XTZ som gör att den väger 3kg mer än det övriga två väger - tillsammans!?!? (12,7 + 6,4 = 19,1kg) XTZ A-100 D3 Om du har digitalbox så kommer du att få ett otroligt lyft om du har en anna omvandlare en den som sitter i boxen, det är till 99% rent skit. Du kommer troligtvis få bättre ljud ur ps3:an om du förstärkarens D/A omvandlare.
Var snäll förklara det där, jag förstår vad omvandlaren gör men vad har det med PS3an att göra? [Jag använder TV:ns inbyggda digitalbox, via CA-modul, för TV.] Jag trodde bara PS3an skulle kopplas ihop med förstärkaren optiskt, omvandlas inte signalen i förstärkaren direkt då? Hur gör jag för att få TV:ns ljud in i förstärkaren? Menar du PS3an till TV:n via HDMI, sedan TV:n ut till förstärkaren via optiskt? H/K 980 En lite billigare varjant som oxå är topp testad i sin prisklass är H/K 980. Den är extemt strömstark för denna prisklass.
Inget optiskt, hur kopplar jag på PS3an då (eller TV:n, om jag förstod dig rätt ovan)? Proson v-4200 Detta är en klass-D förstärkare vilket göra att den har mycket högre verkningsgrad än dom två som är över. Detta göra att den håller sig svag även om du har fest och lyssnar på hög musik länge.
Svag? Menar du sval? Förvirrad av all info ;-) Inget optiskt, men du kanske hade en idé? Tre riktigt läckra pjäser, jag har lite svårt att se förbi siffror hit och dit, 110w, 80w, 100w... Tack för tipsen, jag ska sätta mig och läsa noggrannare då jag har mer tid.
Postad 17 juli 2009 - 00:32
paltrude
-
paltrude
-
Användare
-
-
127 inlägg
effekt på högtalarna innebär maxeffekt de klarar av, men du kan ändå ha en starkare förstärkare bara du inte drar på max... cambridge är bra förstärkare och jag tror denräcker med sina 60 watt. cambridge och nad har rätt olika ljud dock, lyssna och jämför vettja 
Det där med maxeffekten hade jag "förstått" [fast det vete ***] så långt, men ska de inte försöka "följas åt" för att högtalarna ska låta bra/komma till "sin rätt"? Jag behöver nog en förklaring här... Ja, jag måste nog provlyssna, måste kolla vad som finns i Örnsköldsvik med omnejd. sen har ps3an faktiskt fått bra betyg för sitt ljud så jag tror du kan koppla vanligt analogt. om du vill koppla digitalt så är det inte många stereoförstärkare som kan ta emot den digitala signalen utan du får gå till surroundförstärkare, finns några få iofs. många stereoförstärkare har även subutgång men inte alla, något som alla surroundstärkare har
Bra tips ang. "subb"-utgång! Hur kopplar jag PS3an analogt till en förstärkare? Först HDMI till TV:n och sedan analog kabel från TV:n till förstärkaren? Måste jag gå på Komponent-kabel (analog) istället? Känns tveksamt då den ingången på TV:n är upptagen av ett Wii, i så fall behöver jag en sån där låda vid sidan av där jag kan alternera mellan olika utrustning på samma ingång.
Postad 17 juli 2009 - 01:19
paltrude
-
paltrude
-
Användare
-
-
127 inlägg
Känner att jag måste klargöra.
Det är inget alternativ att köra PS3 på komposit (eller scart heller egentligen - det är egentligen inget alternativ för nåt TV-spel) på en HDTV (bilden blir katastrof oavsett källa), så då måste en analog anslutning innebära komponent? Det går inte heller eftersom mitt Wii är kopplat där (enda ingången med progressiv bild för Wii), så då återstår ju bara HDMI för PS3?
HDMI går ju samköra med optiskt som jag förstått det, HDMI till TV och optiskt till förstärkare då, alternativt skaffa en förstärkare med HDMI in/utgångar och koppla PS3an på in och TV:n på förstärkarens ut.
Jag tänkte inte på att nämna att komponent var upptaget och att komposit och scart inte är nåt alternativ. Nu när det är avklarat, finns det någon förstärkare med optiskt som skulle funka utan att det måste bli svindyrt? Stereo- eller surroundstärkare... Jag förstår att en stärkare med HDMI måste bli dyrare, men jag behöver inte det egentligen, eftersom optiskt finns.
Postad 17 juli 2009 - 09:49
cwolf
-
cwolf
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
HDMI går ju samköra med optiskt som jag förstått det, HDMI till TV och optiskt till förstärkare då, alternativt skaffa en förstärkare med HDMI in/utgångar och koppla PS3an på in och TV:n på förstärkarens ut.
Det går alldeles utmärkt att köra HDMI för bild och sedan koppla in kompositkabeln du fick med men bara använda ljuddelen och dra den till förstärkaren. Sedan väljer du bara att ljudet ska gå via AV/MULTI-out eller vad det nu heter. Jag kör själv så, alltså bild via HDMI och ljudet analogt via multikabeln för komposit som följde med. TV:n går ofta också att koppla in analogt då den ofta har utgång för stereoljud. Bara att dra kabel från den utgången på tv:n till en analog ljudingång på förstärkaren.
Postad 17 juli 2009 - 10:25
paltrude
-
paltrude
-
Användare
-
-
127 inlägg
Det går alldeles utmärkt att köra HDMI för bild och sedan koppla in kompositkabeln du fick med men bara använda ljuddelen och dra den till förstärkaren. Sedan väljer du bara att ljudet ska gå via AV/MULTI-out eller vad det nu heter. Jag kör själv så, alltså bild via HDMI och ljudet analogt via multikabeln för komposit som följde med. TV:n går ofta också att koppla in analogt då den ofta har utgång för stereoljud. Bara att dra kabel från den utgången på tv:n till en analog ljudingång på förstärkaren.
Vet ni, människorna på detta forum är värda sin vikt i guld! Ni är mysiga som bara den hela högen... Jag har bara några funderingar då: 1: Ljudet blir lika bra analogt (två RCA) som det skulle varit digitalt (optiskt) i en stereoförstärkare (jag anar att svaret blir ja, men måste ändå kolla) eftersom stereoförstärkaren ändå inte kan använda den övriga infon som kan leveras via optiskt? 2: Jag har en guldpläterad komponentvideo-kabel för PS3 (dvs likadana RCA för ljud som komposite har), går det göra samma sak med denna kabel, dvs skippa de tre bildkablarna och bara använda de två RCA-hanarna för ljud? Jag misstänker att den kabeln håller högre kvalitet nämligen, och guld är väl aldrig fel? ;-) 3: Hur blir det med synk? Kommer ljudet före eller efter bilden då man spelar spel eller ser film? (De få gånger de kommer att bli, kör mest med hörlurar från TV:n nu då resten av familjen sover...) Då musiken spelas så bryr man sig inte om bilden förstås, men annars tänkte jag. 4: Kan man ta ljudsignalen direkt från TV:n till förstärkaren istället? Dvs, kan jag skicka PS3ans HDMI till TV:n och sedan ta analog stereo (RCA) från TV:n till förstärkaren? Bibehåller jag synken lättare då eller blir det sämre? Blir ljudet sämre?
Postad 17 juli 2009 - 12:05
cwolf
-
cwolf
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
Vet ni, människorna på detta forum är värda sin vikt i guld! Ni är mysiga som bara den hela högen...
Jag har bara några funderingar då: 1: Ljudet blir lika bra analogt (två RCA) som det skulle varit digitalt (optiskt) i en stereoförstärkare (jag anar att svaret blir ja, men måste ändå kolla) eftersom stereoförstärkaren ändå inte kan använda den övriga infon som kan leveras via optiskt?
2: Jag har en guldpläterad komponentvideo-kabel för PS3 (dvs likadana RCA för ljud som komposite har), går det göra samma sak med denna kabel, dvs skippa de tre bildkablarna och bara använda de två RCA-hanarna för ljud? Jag misstänker att den kabeln håller högre kvalitet nämligen, och guld är väl aldrig fel? ;-)
3: Hur blir det med synk? Kommer ljudet före eller efter bilden då man spelar spel eller ser film? (De få gånger de kommer att bli, kör mest med hörlurar från TV:n nu då resten av familjen sover...) Då musiken spelas så bryr man sig inte om bilden förstås, men annars tänkte jag.
4: Kan man ta ljudsignalen direkt från TV:n till förstärkaren istället? Dvs, kan jag skicka PS3ans HDMI till TV:n och sedan ta analog stereo (RCA) från TV:n till förstärkaren? Bibehåller jag synken lättare då eller blir det sämre? Blir ljudet sämre?
1. Eftersom du bara ska ha två högtalare så får du (i princip) samma ljud ur analoga utgångar som den optiska. Skillnad med optisk kommer bara in om man ska köra flerkanalsljud då en analog stereoutgång bara stödjer stereoljud  . Skillnaden om du kör optisk 2-kanal eller analogt beror helt på hur bra PS3:an eller förstärkaren kodar om den digitala signalen till analog. Jag skulle dock inte tro att du skulle höra någon direkt skillnad mellan att köra analogt från ett PS3 eller digitalt från PS3 till en förstärkare med optisk ingång. Däremot tror jag att den ökade ljudkvaliteten på en stereoförstärkare för samma pris som en motsvarande surroundreciever med optisk ingång gör en mycket större inverkan på ljudet 2. Det ska fungera bra, kan inet se hur det skulle vara någon skillnad. 3. Jag har inte märkt några synkproblem iaf. 4. Ja, man kan ta ljudsignalen direkt från tv:n om man vill, nackdelen med detta blir att tv:n alltid måste vara inställd på den ingång som du kopplat in playstationet till. Är väldigt jobbigt (tycker jag iaf) om man bara vill lyssna lite på musik t.ex. När det gäller ljudkvalitet gäller här samma sak, det beror helt på om din tv omvandlar signalen från digitalt till analogt bättre än vad PS3:an gör. Personligen får jag bättre ljud av att köra analogt till förstärkare än att koppla hdmi till tv:n och ta ljudet den vägen.
Postad 17 juli 2009 - 12:49
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2 014 inlägg
En liten tanke kring nr 2. Guld är inte en bättre ledare än koppar eller silver. Den enda fördelen med guld är ifall miljön är så pass ogästvänlig att koppar riskerar att ärgas och silver riskerar att bli påverkat negativt på annat sätt. Guld är däremot betydligt mer exklusivt i allmänhet och är mer bling-bling.
Från Wikipedia:
Material ↓ Resistivity (Ω·m) at 20 °C ↓ Temperature coefficient* [K−1] ↓ Reference ↓
Silver 1.59×10−8 0.0038 [1][2]
Copper 1.72×10−8 0.0039 [2]
Gold 2.44×10−8 0.0034 [1]
Aluminium 2.82×10−8 0.0039 [1]
Redigerat av Sigma78, 17 juli 2009 - 12:51.
Postad 17 juli 2009 - 13:16
paltrude
-
paltrude
-
Användare
-
-
127 inlägg
1. Eftersom du bara ska ha två högtalare så får du (i princip) samma ljud ur analoga utgångar som den optiska. Skillnad med optisk kommer bara in om man ska köra flerkanalsljud då en analog stereoutgång bara stödjer stereoljud . Skillnaden om du kör optisk 2-kanal eller analogt beror helt på hur bra PS3:an eller förstärkaren kodar om den digitala signalen till analog. Jag skulle dock inte tro att du skulle höra någon direkt skillnad mellan att köra analogt från ett PS3 eller digitalt från PS3 till en förstärkare med optisk ingång. Däremot tror jag att den ökade ljudkvaliteten på en stereoförstärkare för samma pris som en motsvarande surroundreciever med optisk ingång gör en mycket större inverkan på ljudet
Ok, så ställer man en surround- mot en stereostärkare - krona för krona - så får jag bättre stereoljud via RCA (analogt) för 4000:- hos en stereostärkare än motsvarande stereoljud via optiskt (digitalt) hos en surroundstärkare? 2. Det ska fungera bra, kan inet se hur det skulle vara någon skillnad. 3. Jag har inte märkt några synkproblem iaf.
Ok! 4. Ja, man kan ta ljudsignalen direkt från tv:n om man vill, nackdelen med detta blir att tv:n alltid måste vara inställd på den ingång som du kopplat in playstationet till. Är väldigt jobbigt (tycker jag iaf) om man bara vill lyssna lite på musik t.ex. När det gäller ljudkvalitet gäller här samma sak, det beror helt på om din tv omvandlar signalen från digitalt till analogt bättre än vad PS3:an gör. Personligen får jag bättre ljud av att köra analogt till förstärkare än att koppla hdmi till tv:n och ta ljudet den vägen.
Ok, låter ganska rimligt, då måste TV:n kopplas via andra RCA-ingångar på stärkaren för att få dess ljud där också. Det går det med, ha dem separerade från varandra. Tackar! Från Wikipedia:
Material ↓ Resistivity (Ω·m) at 20 °C ↓ Temperature coefficient* [K−1] ↓ Reference ↓ Silver 1.59×10−8 0.0038 [1][2] Copper 1.72×10−8 0.0039 [2] Gold 2.44×10−8 0.0034 [1] Aluminium 2.82×10−8 0.0039 [1]
Så skillnaderna är så pass försumbara att jag kan använda originialkabeln med gott samvete? Det påverkar inte synken det minsta heller då förstår jag? Tack
Postad 17 juli 2009 - 13:24
paltrude
-
paltrude
-
Användare
-
-
127 inlägg
Nu när mycket av är utrett och förstått, kan någon förklara det här med maxeffekter och vad jag bör söka efter för att ha möjlighet att nyttja högtalarna i så hög utsträckning som möjligt? Eftersom Wharfedale Modus 8 har nominal impedance, 8 Ohm och 125 watt så tänkte jag att förstärkaren måste ligga på minst 100w vid 8 Ohm för att få ut något vettigt tryck, även på låga volymer. Är jag ute och svamlar nu? Är det annat som måste tittas på istället? Fylligt ljud och sånt?
Jag lyssnar framförallt på hårdrock, men klassiskt och annat strömmar också genom stereon. Dock minimalt med hiphop, techno och liknande mer basnyttjande musik.
Det fanns många fina förstärkare ovan, nu måste jag bara kunna jämföra dem, därav frågan om effekter...
Tack för alla fina tips och all hjälp jag fått, ni är rekorderlig som få!
Postad 17 juli 2009 - 13:33
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2 014 inlägg
Så skillnaderna är så pass försumbara att jag kan använda originialkabeln med gott samvete? Det påverkar inte synken det minsta heller då förstår jag? Tack
Och det är ju dessutom så att guld är sämst av de tre, även om skillnaden inte är superstor.
Postad 17 juli 2009 - 14:06
paltrude
-
paltrude
-
Användare
-
-
127 inlägg
Och det är ju dessutom så att guld är sämst av de tre, även om skillnaden inte är superstor.
Mmm, jag lär mig nåt nytt hela tiden... Det fanns många fina förstärkare ovan, nu måste jag bara kunna jämföra dem, därav frågan om effekter...
Det finns mycket teknisk info att läsa, men hur sorterar jag det? D/A omvandlare låter ballt, men behöver jag det? Så här snurrar det på... Hålla handen?
Postad 17 juli 2009 - 19:34
Unregisteredb4fce5a7
-
Unregisteredb4fce5a7
-
Lärjunge
-
-
322 inlägg
[quote name='paltrude' date='Jul 17 2009, 01:22 ' post='2498532'] En första reflektion, 22kg tung förstärkare? Vad har XTZ som gör att den väger 3kg mer än det övriga två väger - tillsammans!?!? (12,7 + 6,4 = 19,1kg) Ofta när det gäller förstärkare så brukar tyngst vara bäst pga att bra komponenter väger mycket i regel. Men i detta fall så har det mycke med dom olika teknikern som förstärkarna använder. XTZ stärkare är en hybrid med klass-A drift tilld den belastas mer än 50w då den slår över till klass AB H/K förstärkaren är en klass AB och prosonen en klass D. Lite fakta om dom olika klasserna. http://sv.wikipedia....iki/FörstärkareVar snäll förklara det där, jag förstår vad omvandlaren gör men vad har det med PS3an att göra? [Jag använder TV:ns inbyggda digitalbox, via CA-modul, för TV.] Jag trodde bara PS3an skulle kopplas ihop med förstärkaren optiskt, omvandlas inte signalen i förstärkaren direkt då? Hur gör jag för att få TV:ns ljud in i förstärkaren? Menar du PS3an till TV:n via HDMI, sedan TV:n ut till förstärkaren via optiskt? Den digitala tekniken tar över mer och mer pga att den är överlägsen den analoga. En digital signal är nästintill oförstörbar pga att den sends i 1:or och 0:or. Nackdelen med digitala siganaler är att vi människor inte är maskiner så vi uppfattar inte dem, utan måste ha en omvandlare som förvandlar den digitala signalen till en signal som vi kan höra, alltså en analog signal. D/A omvandlaren omvandlar den ej hörbara signalen (digitala) till en hörbar (analoga), om D/A omvandlaren är dålig/billig (vilket den "alltid" är i en digitalbox pga av kostnaderna) så blir ljudet dåligt. Förstärkare måste ha en bra och ren signal för att ljudet ska bli bra. Förstärkaren förstärker ju som sagt ljudet. Får den en dålig signal så kan den ju inte förstärka den så den låter bra. Lite fakta om digitalteknik. http://sv.wikipedia....i/DigitalteknikInget optiskt, hur kopplar jag på PS3an då (eller TV:n, om jag förstod dig rätt ovan)? Om du omvandlar den digitala signalen i tven så kommer ljudet bli betydligt sämmer en än förstärkare med digital ingång. XTZ stärkaren har 1st optisk ingång som du kan använda till ps3:an och 4st koaxial ingångar som du kan använda till tven. Nad stereoförstärkaren som någon gav förslag på har inte heller någon D/A omvandlare. Svag? Menar du sval? Förvirrad av all info ;-) Inget optiskt, men du kanske hade en idé? Helt rätt, ja mena svaL.
Postad 18 juli 2009 - 10:26
paltrude
-
paltrude
-
Användare
-
-
127 inlägg
En första reflektion, 22kg tung förstärkare? Vad har XTZ som gör att den väger 3kg mer än det övriga två väger - tillsammans!?!? (12,7 + 6,4 = 19,1kg)
Ofta när det gäller förstärkare så brukar tyngst vara bäst pga att bra komponenter väger mycket i regel. Men i detta fall så har det mycke med dom olika teknikern som förstärkarna använder.
XTZ stärkare är en hybrid med klass-A drift tilld den belastas mer än 50w då den slår över till klass AB H/K förstärkaren är en klass AB och prosonen en klass D.
Lite fakta om dom olika klasserna. http://sv.wikipedia....iki/Förstärkare
Ok, jag måste återkomma om detta, har inte tid att sätta mig in i det just i skrivande stund, mycket tack för tipset. Var snäll förklara det där, jag förstår vad omvandlaren gör men vad har det med PS3an att göra? [Jag använder TV:ns inbyggda digitalbox, via CA-modul, för TV.] Jag trodde bara PS3an skulle kopplas ihop med förstärkaren optiskt, omvandlas inte signalen i förstärkaren direkt då? Hur gör jag för att få TV:ns ljud in i förstärkaren? Menar du PS3an till TV:n via HDMI, sedan TV:n ut till förstärkaren via optiskt?
Den digitala tekniken tar över mer och mer pga att den är överlägsen den analoga. En digital signal är nästintill oförstörbar pga att den sends i 1:or och 0:or.
Nackdelen med digitala siganaler är att vi människor inte är maskiner så vi uppfattar inte dem, utan måste ha en omvandlare som förvandlar den digitala signalen till en signal som vi kan höra, alltså en analog signal.
D/A omvandlaren omvandlar den ej hörbara signalen (digitala) till en hörbar (analoga), om D/A omvandlaren är dålig/billig (vilket den "alltid" är i en digitalbox pga av kostnaderna) så blir ljudet dåligt. Förstärkare måste ha en bra och ren signal för att ljudet ska bli bra. Förstärkaren förstärker ju som sagt ljudet. Får den en dålig signal så kan den ju inte förstärka den så den låter bra.
Lite fakta om digitalteknik. http://sv.wikipedia....i/Digitalteknik
Ok, en digital förstärkare kräver en D/A-omvandlare. De övriga ovan är alla rent analoga då, utan optiskt eller HDMI? Mao så behöver de heller ingen D/A-omvandlare utan kopplas (ljudet alltså) med RCA från PS3an till förstärkare (dvs med originalkabeln) och jag får bra ljud ändå? Någon skrev att ställer man en analog stereoförstärkare mot en digital surroundförstärkare så får man bättre stereoljud för pengarna i en analog, fast då ger en surroundstärkare utbyggnadsmöjligheter istället, som fler högtalarare osv. Hur ser du på det? Måste läsa det på Wikipedia senare, tack! Om du omvandlar den digitala signalen i tven så kommer ljudet bli betydligt sämmer en än förstärkare med digital ingång. XTZ stärkaren har 1st optisk ingång som du kan använda till ps3:an och 4st koaxial ingångar som du kan använda till tven. Nad stereoförstärkaren som någon gav förslag på har inte heller någon D/A omvandlare.
Ok, men Nad-stärkaren hade inga optiska ingångar heller? Den hade väl inga digitala ingångar överhuvudtaget? Jag förstår att man kanske vill ha en bra omvandlare om man ändå lägger pengar på en fin digital stärkare. Svag? Menar du sval? Förvirrad av all info ;-)
Helt rätt, ja mena svaL.
Ah, tack.
Postad 18 juli 2009 - 10:41
cwolf
-
cwolf
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
Bara en liten påpekan, ingen av de förstärkare vi pratar om är "digitala", alla förstärkare är analoga. Deta finns digitala förstärkare och de börjar bli mer och mer vanliga, men detta är en helt annan teknik. Själva slutsteget (alltså det som tar hand om att förstärka signalen så att du får ljud ur högtalarna) är uppbyggd på liknande sätt både i en stereoförstärkare och en surroundreciever (om de båda är klass AB, den vanligaste förstärkartekniken). Skillnaden är att försteget (den del i en förstärkare som behandlar signalen, justerar volym o s v ) i en surroundreciever innehåller en digital till analogomvandlare till skillnad mot de flesta stereoförstärkarna som enbart innehåller ingångsväljare och volymjustering.
Skillnaden som ofta talar för stereoförstärkarens fördel är att den blir kraftfullare om man ändå tänkt att bara använda 2 högtalare. Om man tar NAD eller HK t.ex. så har de oftast väldigt kraftfulla stereoförstärkare för det pris de kostar. Jag köpte t.ex. en Harman kardon 3480 till mina föräldrar för under 3000 kr (dock rabatt på utgående modell). Den låter riktigt kraftfull och kan pumpa deras b&w 685-högtalare till imponerande ljudvolymer. Jag tror ingen surroundreciever för det priset kan komma upp i den kraften den presterar. HK har även en ny stereoreciever, 3490, som också innehåller digitala ingångar. Jag har aldrig dock hört hur den låter.
Redigerat av cwolf, 18 juli 2009 - 10:45.
Postad 18 juli 2009 - 16:09
paltrude
-
paltrude
-
Användare
-
-
127 inlägg
Bara en liten påpekan, ingen av de förstärkare vi pratar om är "digitala", alla förstärkare är analoga. Deta finns digitala förstärkare och de börjar bli mer och mer vanliga, men detta är en helt annan teknik.
Ah, det där behövdes! Själva slutsteget (alltså det som tar hand om att förstärka signalen så att du får ljud ur högtalarna) är uppbyggd på liknande sätt både i en stereoförstärkare och en surroundreciever (om de båda är klass AB, den vanligaste förstärkartekniken). Skillnaden är att försteget (den del i en förstärkare som behandlar signalen, justerar volym o s v ) i en surroundreciever innehåller en digital till analogomvandlare till skillnad mot de flesta stereoförstärkarna som enbart innehåller ingångsväljare och volymjustering.
Argumentet för en surroundstärkare med analogomvandlare skulle för mig då bli? Jag behöver bara stereoljud, det går inte få till en bra surroundmiljö i vardagsrummet, då måste vi byta vardagsrum och hustrun är inte så där värst intresserad av det. Skillnaden som ofta talar för stereoförstärkarens fördel är att den blir kraftfullare om man ändå tänkt att bara använda 2 högtalare. Om man tar NAD eller HK t.ex. så har de oftast väldigt kraftfulla stereoförstärkare för det pris de kostar. Jag köpte t.ex. en Harman kardon 3480 till mina föräldrar för under 3000 kr (dock rabatt på utgående modell). Den låter riktigt kraftfull och kan pumpa deras b&w 685-högtalare till imponerande ljudvolymer. Jag tror ingen surroundreciever för det priset kan komma upp i den kraften den presterar. HK har även en ny stereoreciever, 3490, som också innehåller digitala ingångar. Jag har aldrig dock hört hur den låter.
Ah, jag tror jag fick svaret här redan... Kraftfullare hade jag förstått, jag måste givetvis provlyssna för att höra efter detaljer, men alla stereoförstärkare som nämnts här har intygat bra ljud, bara olika bra, för olika musik. Måste fundera lite. Tack till alla underbara, jag återkommer snart med fler frågor, eller köpbesked!
Postad 18 juli 2009 - 19:12
Unregisteredb4fce5a7
-
Unregisteredb4fce5a7
-
Lärjunge
-
-
322 inlägg
[quote name='cwolf' date='Jul 18 2009, 11:41 ' post='2499765'] Deta finns digitala förstärkare och de börjar bli mer och mer vanliga, men detta är en helt annan teknik. Vad jag har förstått så finns det inga digitala förstärkare, utan att företagen utnyttjar det som marknadsföring. Hur skulle en digital förstärkare fungera? Man kan ju inte förstärka en digitalsignal, eller? Länka gärna till en digital förstärkare och någon fakta om tekniken om du orkar. MVH Alex
Postad 19 juli 2009 - 07:54
Unregisteredb4fce5a7
-
Unregisteredb4fce5a7
-
Lärjunge
-
-
322 inlägg
Finns en tråd i ljuduppspelning som dom hyllar ps3a:an som ljudförmedlare.
Även i hifi&Musik hade den fått mycket bra betyg, så de kommer nog bara bli en marginell skillnad på ljudkaraktären med en stärkare som har dac (D/A).
Men du kommer troligvis få harkant bättre ljud från digitalboxen om du har en stärkare med en bra dac.
Ljudet blir ju som sagt inte bättre en den sämsta komponenten.
OBS! I förra nummert av Hifi&musik så tsetade dom förstärkare i just din prisklass.
XTZ A-100 D3, H/k 980 någon NAD i samma prisklass mm.
Just dom stärkarna vi pratar om. På Hifi&Musiks hemsida går det att beställa gamla nummer om du inte kommer över ett på annat sett.
MVH Alex
Postad 19 juli 2009 - 17:35
cwolf
-
cwolf
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
Vad jag har förstått så finns det inga digitala förstärkare, utan att företagen utnyttjar det som marknadsföring. Hur skulle en digital förstärkare fungera? Man kan ju inte förstärka en digitalsignal, eller? Länka gärna till en digital förstärkare och någon fakta om tekniken om du orkar.
MVH Alex
Man skulle väl kunna klass D-tekniken för digital? Den använder väl en form av digital teknik (antingen arbetar förstärkaren "på", eller så är den "av") för att förstärka en signal, men signalen är fortfarande analog.
Redigerat av cwolf, 19 juli 2009 - 17:43.
Postad 19 juli 2009 - 18:42
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3 928 inlägg
Postad 20 juli 2009 - 00:49
paltrude
-
paltrude
-
Användare
-
-
127 inlägg
Finns en tråd i ljuduppspelning där dom hyllar ps3a:an som ljudförmedlare.
PS3an duger åt mig, rimligen får jag inget annat som klarar allt det PS3 klarar för under 4000:- Men du kommer troligvis få markant bättre ljud från digitalboxen om du har en stärkare med en bra dac. Ljudet blir ju som sagt inte bättre en den sämsta komponenten.
Har HK3490 en bra DAC? Jag funderar också på det du skriver om digitalboxen... Jag ser nästan aldrig på TV, någon gång på DVD (PS3), helst på Blu-Ray (PS3) då vi hyr, musiken och tv-spelandet är det riktigt viktiga. DAC känns nästan lite oviktig för mig då PS3an klarar mycket av mina behov själv, men jag är dig oerhört tacksam för att du lyfter frågan, hade inte känt till DAC annars. Men när vi ändå pratar digitaltv och DAC, DAC omvandlar den digitala ljudsignalen direkt i stärkaren utan att man måste gå genom digitalboxen? Hur går jag förbi en inbyggd dekoder? Drar jag antennsladden till förstärkaren? Om ljudet måste först in i TV:n via antennsladden (Boxer) och om tv:n sedan ska skicka signalen vidare så är den väl konverterat analog? Eller vad är det jag inte förstår? Har TV:n en digital ut som kan skicka en mottagen antennsignal utan att ha vidrörts av dekodern? Jag försöker verkligen förstå men nånting slinter hela tiden... OBS! I förra nummert av Hifi&musik så testade dom förstärkare i just din prisklass. XTZ A-100 D3, H/k 980 någon NAD i samma prisklass mm. Just dom stärkarna vi pratar om. På Hifi&Musiks hemsida går det att beställa gamla nummer om du inte kommer över ett på annat sett.
Jag tittar en del på HK3490, enligt prisjakt har den optiskt in, inbyggd A/D-omvandlare och 120w (8 Ohm) mot HK980 som "bara" har 80w (8 Ohm), analoga ingångar och ingen A/D-omvandlare, se man på priset så är det inte mycket pengar som skiljer dem åt, men på spec en hel del, vet någon något om ljudet dem emellan? Kvalitén densamma? XTZ faller nog bort pga vikten, betvivlar att tv-bänken klarar en PS3a, ett Wii och en 22kg tung förstärkare... Kanske är jag svamlig, men nog är det en bekävmlighetsfaktor slippa köpa nya möbler? ;-) Den hade nog varit given om jag varit ungkarl *skrattar*. Proson verkar väldigt intressant, men låter den lika bra som en H/K, XTZ eller NAD? Den är 1000:- billigare än de övriga, så frågan känns motiverad. Jag läser friskt på nätet, hifi-kritikerna skriver ganska seriöst så jag tror jag törs lita på dem... Tack för tipset! Sist, när jag surfar runt på prisjakt och läste på denna prisklass (NAD, H/K och Proson framförallt), så dyker ständigt endera Yamaha AX-497 eller RX-497 upp som "relaterade produkter". Ingen på forumet har nämnt Yamaha och jag blir nyfiken på varför? Är de ute i kylan? Det verkar vara mycket prestanda för 3000:-, men jag vet kanske inte hela sanningen? Spontant så känns det som att jag inte kan gå fel med HK 3490, men HK 980 och NAD C326BEE är också ruggigt fina. Skit också, beslutsångest.
Redigerat av paltrude, 20 juli 2009 - 00:55.
Postad 20 juli 2009 - 00:52
paltrude
-
paltrude
-
Användare
-
-
127 inlägg
Ja, när man pratar om beslutsångest... :-D
Postad 20 juli 2009 - 06:50
cwolf
-
cwolf
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
Har HK3490 en bra DAC? Jag funderar också på det du skriver om digitalboxen... Jag ser nästan aldrig på TV, någon gång på DVD (PS3), helst på Blu-Ray (PS3) då vi hyr, musiken och tv-spelandet är det riktigt viktiga. DAC känns nästan lite oviktig för mig då PS3an klarar mycket av mina behov själv, men jag är dig oerhört tacksam för att du lyfter frågan, hade inte känt till DAC annars.
Jag tycker att förbättringen av att köra ljudet digitalt från digitalboxen övedrivs rejält. För det första känns det inte som att man behöver det bästa möjliga ljudet när man slötittar på tv och för det andra så tror jag att du med stor sannolikhet knappt kommer märka någon skillnad om du låter en extern D/A-omvandlare sköta omvandlingen. Kör du dvd och musik via PS3 så får du riktigt bra ljud, PS3:an har som sagt fått bra omdömen som ljudförmedlare. Med en 3490 får du ju en DAC "på köpet", så om den skulle falla dig i smaken så kan du ju testa själv vad som låter bäst med digitalt eller analogt kopplat. Annars tycker jag inte du ska lägga någon stor vikt på en DAC om det gör att dina val av förstärkare blir starkt begränsat.
Postad 20 juli 2009 - 11:02
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3 928 inlägg
Jag kör med HK 3490 och jag är kanonnöjd med den. Läste om en som jämfört 3490 och 980 och han hörde ingen skillnad alls. Skillnaden i ljudkvalitet mellan olika stärkare är betydligt överdriven, anser jag. Det är ytterst små skillnader och ofta inga alls.
Gå in i Mr välljuds galleri och kolla. Han har gjort en del intressanta tester mellan olika stärkare och för all del även mellan olika cd-spelare och olika högtalare också.
Postad 20 juli 2009 - 14:05
paltrude
-
paltrude
-
Användare
-
-
127 inlägg
Jag tycker att förbättringen av att köra ljudet digitalt från digitalboxen övedrivs rejält. För det första känns det inte som att man behöver det bästa möjliga ljudet när man slötittar på tv och för det andra så tror jag att du med stor sannolikhet knappt kommer märka någon skillnad om du låter en extern D/A-omvandlare sköta omvandlingen.
Ok, bra att få olika input. Jag var lite sugen på optiskt och så verkade 3490 lämplig för maxeffekten låg nära högtalarnas. Kör du dvd och musik via PS3 så får du riktigt bra ljud, PS3:an har som sagt fått bra omdömen som ljudförmedlare. Med en 3490 får du ju en DAC "på köpet", så om den skulle falla dig i smaken så kan du ju testa själv vad som låter bäst med digitalt eller analogt kopplat.
Skönt, och skönt *skrattar* Annars tycker jag inte du ska lägga någon stor vikt på en DAC om det gör att dina val av förstärkare blir starkt begränsat.
Ok
Postad 20 juli 2009 - 14:11
paltrude
-
paltrude
-
Användare
-
-
127 inlägg
Skillnaden i ljudkvalitet mellan olika stärkare är betydligt överdriven, anser jag. Det är ytterst små skillnader och ofta inga alls.
Intressant, vad vill du istället mena skiljer dem åt? Är det maxeffeker och sådant? Jag är ganska novis... Gå in i Mr välljuds galleri och kolla. Han har gjort en del intressanta tester mellan olika stärkare och för all del även mellan olika cd-spelare och olika högtalare också.
Oj, mycket mer läsning... Tack
Postad 20 juli 2009 - 20:52
Unregisteredb4fce5a7
-
Unregisteredb4fce5a7
-
Lärjunge
-
-
322 inlägg
Man skulle väl kunna klass D-tekniken för digital? Den använder väl en form av digital teknik (antingen arbetar förstärkaren "på", eller så är den "av") för att förstärka en signal, men signalen är fortfarande analog.
Själv anser jag att klass D är en analog teknik. Något som förstärker en analog signal är väll en analog förstärkare och något som förstärker en digital signal är en digital förstärkare. Kollar man på arbetsättet så ser det digitalt ut, men enligt mig så ska en digital förstärkare förstärka en digitala signalen innan den omvandlar den. Bara för att något jobbar i av och på läge så blir det inte digitalt. :=). Nej! Nu ska jag inte ta upp tråden genom att snacka om sådant som för tråd skaparen är oviktigt. H/K 980 ska vara betydligt strömstarkre en H/K 3490. Haka inte upp dig på watten. H/K 980 är kraftfullare än 3490. MVH Alex
Redigerat av Unregisteredb4fce5a7, 20 juli 2009 - 21:18.
Postad 21 juli 2009 - 21:43
paltrude
-
paltrude
-
Användare
-
-
127 inlägg
H/K 980 ska vara betydligt strömstarkre en H/K 3490. Haka inte upp dig på watten. H/K 980 är kraftfullare än 3490.
1: Vad skiljer i ljudkvalitét? Lite eller inget? 2: Hur mycket kraftfullare, upplever man så stor skillnad att ett köp av H/K 980 är motiverat för att driva Wharfedale Modus 8, 125w (8 Ohm), eller håller du med (den som stellan_artois hänvisar till) om att man inte hör någon skillnad? Tack!
Postad 22 juli 2009 - 07:40
Unregisteredb4fce5a7
-
Unregisteredb4fce5a7
-
Lärjunge
-
-
322 inlägg
1: Vad skiljer i ljudkvalitét? Lite eller inget?
2: Hur mycket kraftfullare, upplever man så stor skillnad att ett köp av H/K 980 är motiverat för att driva Wharfedale Modus 8, 125w (8 Ohm), eller håller du med (den som stellan_artois hänvisar till) om att man inte hör någon skillnad?
Tack!
Har inte lyssnat på båda samtidig och så var det med olika kring utrustning, så jag kan inte säga att den ena var bättre en den andra på något sett. Men jag skulle ha valt 980 pga att du kör de mesta genom ps3 (=bra ljud) så du har inge behov av någon annan D/A omvandlare direkt. Du lär överleva när du kollar på nyheterna med den inbyggda dac:en och du har större möjlighet i famtiden om du vill uppgradera högtalarna. OBS: Ja har ingen koll på hur bra dina högtalre så ta de inte som någon kritik. Om du väljer 3490 så får du betala för radio och D/A oxå. Mindre pengar är lagda på förstärkar delen, medan alla pengar ligger där på 980. Vart bor du? Ja har en Proson v-4200 stående, de skulle vara kul och pröva den med din utrustning MVH Alex
Postad 22 juli 2009 - 10:10
paltrude
-
paltrude
-
Användare
-
-
127 inlägg
Har inte lyssnat på båda samtidig och så var det med olika kring utrustning, så jag kan inte säga att den ena var bättre en den andra på något sett. Men jag skulle ha valt 980 pga att du kör de mesta genom ps3 (=bra ljud) så du har inge behov av någon annan D/A omvandlare direkt. Du lär överleva när du kollar på nyheterna med den inbyggda dac:en och du har större möjlighet i famtiden om du vill uppgradera högtalarna.
OBS: Ja har ingen koll på hur bra dina högtalre så ta de inte som någon kritik.
Lugnt! Jag har fina högtalare, men visst finns det bättre. Om du väljer 3490 så får du betala för radio och D/A oxå. Mindre pengar är lagda på förstärkar delen, medan alla pengar ligger där på 980.
Ok, det var ett intressant perspektiv. Jag funderar vidare. Vart bor du? Ja har en Proson v-4200 stående, de skulle vara kul och pröva den med din utrustning
Hade jag bokstavligen älskat att göra, men Domsjö ligger 55-60 mil norr om Uppsala ;-) Jag återkommer som sagt med besked om vilken stärkare det blev, eller fler frågor. Ha det allihop!
Postad 31 augusti 2009 - 21:42
paltrude
-
paltrude
-
Användare
-
-
127 inlägg
Hej igen, måste uppdatera er om vad som hänt sedan sist, inte minst för att visa respekt för er vars hjälp jag fått.
Att koppla PS3:an (analogt) till min gamla Technics-stererostärkare [4*60w, 8ohm) (och bilden via HDMI till Samsung LCD:n) gav mig MYCKET bättre ljud än vad jag fick med den gamla Technics-cd-spelaren sedan tidigare. Jag hade förstått att åren gått, men inte att det skulle göra så stor skillnad på en gammal stärkare som denna!
Ekonomin har dock satt stopp för inköp här närmast, akuta utlägg för att ersätta trasiga nödvändigheter kom emellan, men jag ska skaffa mig en ny stereostärkare vad det lider, återkommer med besked senare.
Tack
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|