Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Parning (pairing) hos de olika leverantörerna

23 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 August 2009 - 18:22

freddyav
  • freddyav
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Hej

Jag har letat men inte hittat något så därför startar jag en ny tråd. Min fråga är: Vilka leverantörer kör med parning och hur funkar deras parning?

Parning bara på HD? Även på SD? Rykten (bekräftade?) om parning för HD och eller SD? Är programkortet parat till en specifik box eller är det parat till alla boxar som jag beställer från dem (dvs om jag har två HD-boxar kan jag då flytta mitt kort mellan dessa???) Är parningen bara knuten till deras typ av boxar så att jag i princip skulle kunna ta med mig mitt kort när jag besöker mina föräldrar som har ett mindre abonemang (men lika kapabel box)?? etc etc

Jag vill helt enkelt komma fram till vilka friheter jag faktiskt har kvar som potentiell kund... :D

Om du svarar så var snäll och glöm inte vilken operatör det gäller: ComHem, Canal digital, Viasat eller Boxer (vilka har jag glömt??)

Tacksam för svar! :rolleyes:

Fredrik

Postad 10 August 2009 - 19:13

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Comhem = Pairing på HD kanaler... SVT HD går att se om man har åtminstone Small...
Viasat = Pairing på både SD och HD kanaler (SD kanalerna går däremot att se genom att emulera boxid med vissa boxar)
Canal Digital = På gång enligt dom själva på HD kanalerna
Tele2 = Också på gång med pairing på HD kanaler om dom inte redan aktiverat det... SVT HD går däremot att se helt utan kort...
Boxer = Ingen pairing eftersom det inte finns några HD kanaler... SVT HD går att se fritt på vissa ställen...

Har du flera HD boxar kan du däremot paira kortet till flera boxar så du kan flytta mellan dom...
SD kanalerna går att se på vilken box som helst hos alla jag nämnt förutom Viasat...

Redigerat av Leatherface, 10 August 2009 - 19:25.

Postad 10 August 2009 - 19:19

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlägg
  • 0
Viasat har väl också pairing på SD även om det går att komma runt på tex Dreamboxar

Postad 10 August 2009 - 19:20

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Jo det går att se SD kanalerna hos Viasat tack vare att man kan emulera boxid....
Nåt man inte kan göra med HD kanalerna som är pairad till ett chip...
Har uppdaterat det nu...

Redigerat av Leatherface, 10 August 2009 - 19:21.

Postad 10 August 2009 - 20:14

freddyav
  • freddyav
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Tack för era svar! Till ingens förvåning finns det följdfrågor. :rolleyes:

Viasat = Pairing på både SD och HD kanaler (SD kanalerna går däremot att se genom att emulera boxid med vissa boxar)

Hur är det med TV-kort i en PC? Kan man emulera boxid med något sådant och vad behövs för utrustning? Eller kanske har du eller någon annan en länk om detta så att jag kan börja läsa??

Tele2 = Också på gång med pairing på HD kanaler om dom inte redan aktiverat det... SVT HD går däremot att se helt utan kort...

Va synd... ;)

Har du flera HD boxar kan du däremot paira kortet till flera boxar så du kan flytta mellan dom...

Gäller detta alla ovan nämnda operatörer eller bara vissa?

SD kanalerna går att se på vilken box som helst hos alla jag nämnt förutom Viasat...

Och därmed alltså i ett PC-kort om det har CI-kort-plats?

------

Kan man komma runt parningen på något vis ifall man har en dator? Anledningen till hela min fråga är att jag (som förmodligen många andra) vill ha en enda box vilken jag helst bygger själv => HTPC. Dvs finns det någon operatör som stödjer att man kan para sitt kort till valfri utrustning? Eller är det alltid bara till deras egen utrustning??

Tacksam för alla svar! :D

Postad 11 August 2009 - 09:48

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Ja du kan köra en PC och ha en kortläsare och köra med en softcam istället för CI för att köra Viasat...
finns inga NDS/Videoguard för Viasat att köpa och får man tag i nån så är dom isf väldigt dyra...
Vet inte heller om dom tillåter att man flyttar mellan boxarna hos Viasat....
Canal Digital, ComHem och Tele2 bla kör med Conax och där kan du paira till flera boxar och flytta mellan dom...
SD kanalerna är som sagt inte pairade och där kan du flytta mellan alla boxarna hur du vill....
Just nu funkar det även med HD kanalerna hos Canal Digital men risken finns att det blir svart på dom om man inte har deras HD box...

Redigerat av Leatherface, 11 August 2009 - 09:49.

Postad 11 August 2009 - 10:39

freddyav
  • freddyav
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Jag är jätteglad för att du svarar! Tack så mycket! :rolleyes:

Ja du kan köra en PC och ha en kortläsare och köra med en softcam istället för CI för att köra Viasat...
...
Vet inte heller om dom tillåter att man flyttar mellan boxarna hos Viasat....

Men... ? Du skrev tidigare att Viasat har pairing på både SD och HD-kanaler, jag trodde att det betydde att PC var ute ur bilden helt och hållet. Jag trodde det här med softcam var till för att dela ett programkort mellan flera PC och/eller TV-kort i en PC, dvs:
*) PC + kortläsare = 1 PC som kan titta på SD-kanaler
*) PC + kortläsare + softcam = mer än 1 PC kan kolla på SD-kanaler
båda fallen ifall inte pairing används. ?? Jag har tydligen missat något... :D

finns inga NDS/Videoguard för Viasat att köpa och får man tag i nån så är dom isf väldigt dyra...

Det där hänger jag inte alls med på (förutom att Videoguard är namnet på den crypteringsteknik Viasat använder). Började kolla på det här för två dagar sedan så jag har inte hunnit läsa så mycket än. Kan du utvidga den meningen lite??

Canal Digital, ComHem och Tele2 bla kör med Conax och där kan du paira till flera boxar och flytta mellan dom...

Ok, men det måste fortfarande vara boxar ur deras sortiment av godkännd boxar?? Måste jag beställa dem från dem? Vad händer om jag köper en begagnad box (ur deras sortiment), hur får jag då den att godkänna mitt kort? Ringer in till dem och vill ha det ändrat?? Kan man använda en box som inte är från dem, ex Dreambox (det funkar väl inte, det är väl det som är hela poängen med pairing ur operatörernas synvinkel? förlåt... blev bara förvirrad)?

/F

Postad 11 August 2009 - 11:41

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
softcam = emulerar dom flesta krypteringstandarder och kan koda upp kanalerna precis som en riktig CA modul...
Inget som operatörerna gillar men sålänge man betalar för sig ser jag inget fel i använda det... det går att använda på linuxboxar och dator med tvkort...
Ger ju också fördelen att du kan se många olika operatörer på samma box...
Sen ger dom ju andra fördelar med som jag inte tänker gå in på...

Om du ska se SD kanalerna (förutom Viasat) så kan du se på vilken box som helst så den behöver inte vara godkänd....

När det gällde NDS/Videoguard CA modul så vet jag inte hur jag ska göra det mer tydligt mer än att om du inte har ett eget kabeltv nät eller liknande så blir det svårt att få tag i en sån... och skulle du lyckas hitta en så är dom väldigt dyra...
Det är kortläsare och softcam eller dragoncam som gäller på andra boxar än deras egna...

Och som jag sagt tidigare... HD kanaler går INTE att se hos nån operatör som pairar kanalerna i annan box än deras egna... inte ens med Dreambox, annan linuxbox eller PC med softcam...

Redigerat av Leatherface, 11 August 2009 - 11:54.

Postad 12 August 2009 - 10:21

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0

Comhem = Pairing på HD kanaler... SVT HD går att se om man har åtminstone Small...
Boxer = Ingen pairing eftersom det inte finns några HD kanaler... SVT HD går att se fritt på vissa ställen...

Varifrån har du fått denna info?

Postad 12 August 2009 - 13:28

Scrapanatchi
  • Scrapanatchi
  • Beroende

• 1061 inlägg
  • 0
Canal Digital kör också nån form av pairing på SD kanalerna nu, du måste skriva överlåtelse för att boxen ska gå att aktivera igen om man säljer den.

men kanske bara gäller nyare kort som säljs...

Redigerat av Scrapanatchi, 12 August 2009 - 13:47.

Postad 12 August 2009 - 16:00

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
...

Redigerat av Leatherface, 12 August 2009 - 16:02.

Postad 12 August 2009 - 16:00

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Ja deras comboboxar kör med pairing men den hindrar inte folk från att stoppa kortet i t.ex Dreambox och se på den...
Men Conax CAS7 chippairing sätter stopp för det om det aktiveras....
Men dom kan aldrig göra det på SD kanalerna för då blir det svart för då måste alla boxar som inte stöder det bytas ut...

Redigerat av Leatherface, 12 August 2009 - 16:02.

Postad 17 August 2009 - 20:27

Unregistered08fc33f7
  • Unregistered08fc33f7
  • Lärjunge

• 265 inlägg
  • 0
Både tv1000 och Canal plus har parning, men bara efter kl 00:00 ;)

f'låt kunde inte stoppa mig själv och min sura humor

Postad 17 August 2009 - 20:30

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlägg
  • 0
;) Så mycket att det knappt går att hitta en vanlig film

Postad 18 August 2009 - 07:51

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0

Både tv1000 och Canal plus har parning, men bara efter kl 00:00 :D

f'låt kunde inte stoppa mig själv och min sura humor

Det är inte parning då dom ofta tvingats till det och får ofta ta massa bedövning osv för att klara av det...
Och sånt sitter mågna killar och ser på.. Inte konstigt att samhället ser ut som det gör med våldtäkter osv...

Postad 18 August 2009 - 08:08

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Det är inte parning då dom ofta tvingats till det och får ofta ta massa bedövning osv för att klara av det...
Och sånt sitter mågna killar och ser på.. Inte konstigt att samhället ser ut som det gör med våldtäkter osv...

Nu börjar iofs diskussionen spåra ur helt men nu Leatherface är du väl ute och cyklar igen. Tror du verkligen att alla tjejer i porrindistrin är tvingade att göra det de gör?

Alltså inte bara inom politiken du har en helt snedvriden syn....hehe. (tänker på de politiska diskussionerna på dreamboxx.nu) :D :P

Postad 18 August 2009 - 08:25

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Kanske inte alla men som jag skrev ofta är det så... men många killar har helt snedvriden kvinnosyn...

Postad 18 August 2009 - 08:56

Unregistered08fc33f7
  • Unregistered08fc33f7
  • Lärjunge

• 265 inlägg
  • 0

Ja, jag såg oxå den "så kallade" dokumentären som gick för ett par år sen.

Postad 04 February 2010 - 15:53

Nightelf
  • Nightelf
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
Tjenare....hmmm, skulle vilja lägga in en fråga som rör pairning av kort - kan man använda sig av SmartWi med "pairade" kort? Finns det olika teknik när det gäller pairing som fungerar bättre/sämre med cardsplitters?

Postad 04 February 2010 - 17:54

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3945 inlägg
  • 0
Delsidorna 2 & 3 här:

https://www.minhembi...s...54241&st=90

tror jag avhandlade detta med SmartWi osv, såna kommer nog att få problem nu när MPEG4 införs ...

Postad 04 February 2010 - 18:53

Nightelf
  • Nightelf
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0

Delsidorna 2 & 3 här:

https://www.minhembi...s...54241&st=90

tror jag avhandlade detta med SmartWi osv, såna kommer nog att få problem nu när MPEG4 införs ...

-Tackar! OK, en följdfråga då (länge sedan jag hade parabolmottagare nu) - hur fungerar det med pairing om man köper en "icke sanktionerad mottagare" - om jag t.ex tecknar abbonemang och tar den billigaste/simplaste mottagaren för att sedan köpa en som motsvarar det jag vill ha t.ex AZBox/Vantage/DreamBox eller Topfield för att använda med kortet? Är kortet "låst" till den "simpla" mottagaren och går ej att använda ihop med någon annan?

Postad 05 February 2010 - 07:39

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3945 inlägg
  • 0
Man parar med den box/tv man själv vill para med, OM det nu finns support för det i den box/tv man har.

Oftast är man dock låst till vad ens leverantör valt pga "lack of support" i den box/tv man själv valt ...

Redigerat av anderswillhelmsson, 05 February 2010 - 08:07.

Postad 05 February 2010 - 08:47

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Borde funka i vilken box som helst som stödr MPEG4 sålänge dom har CI plats för Boxers MPEG4 CA modul.
softcams är bara att glömma.

Redigerat av Leatherface, 05 February 2010 - 08:48.

Postad 15 April 2010 - 22:03

trelgor
  • trelgor
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag har två av de där nya parning-camsen. (Conax canal digital pairing cam). Den ena är parad till kortet, och smartwi funkar klockrent med den, även HD. Den andra köpte jag utan kort för jag trodde att smartwis parningsfirmware skulle lösa läget. Men TV no:2 får krypterad signal-meddelande.

Jag vet inte vad jag ska hitta på, för jag kan väl inte få CD att para ihop kortet med båda mina cams, om det ens är möjligt den vägen att få det att funka?

Vad göra go vänner?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.