Varning, Häng inte din Plasma på väggen!
95 svar till detta ämne
Postad 17 augusti 2009 - 10:58
klp
-
klp
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Min 3e plasma, en Panasonic 42PX80, har nyligen kasserats! Varför? Jo, den har hängt på väggen...Detta tål inte plasmor om man inte är otroligt försiktig vid monteringen. För ca 4 veckor (mitten av juli) sedan när min son (8år) satt och tittade på barnprogram en tidig förmiddag, blev plötsligt bilden alldeles röd och krympte till ca 15 tums storlek. Sonen skrek till och jag kom in i tv-rummet, kunde konstatera att något var fel och stängde av plasman. Efter några minuter kontrollerade jag funktionen genom att slå på strömbrytaren igen, ett högljutt knattrande ljud hördes men ingen bild, slog genast av igen. Trodde i min enfald att, nu j*klar har nätdelen pajat. TVn var köpt (utbytt från felaktigt PV60) i mars 2008. Tog genast kontakt med Expert som rekommenderade att jag lämnade in den för service under reklamation. Transporterade ner TVn till butiken i stående originalkartong och lånad bil (typ höghus). Ca 2 veckor senare (verkstaden hade fortfarande semester) höll jag på att trilla av stolen där jag satt framför datorn och följde upp ärendet via internet. Domen löd: ”Undersökning konstaterat spräckt panel skador av denna art täcks ej av funktionsgaranti därför skickar vi ett kf på reparationen. Pris 12.895.-” Vid telefonkontakt med verkstaden så fick jag information om att detta tyvärr var ganska vanligt! Man ska använda sig av Panasonic’s originafästen eller lita på turen! För att fästa upp TVn på rätt sätt måste man använda sig av distanser mellan fästet och ”botten” på det hål där man skruvar fast fästet i apparaten. Fästet får alltså inte ligga an mot själva bakstycket! Då kan trycket från det få glaset i panelen att skjuva sig och senare spricka, med gasläckage som följd... Skadan kan enligt verkstaden uppkomma redan vid monteringen eller långt senare, som i mitt fall 16 månader senare! ( bor dessutom i riktigt jordskalvsfritt område och har bra väggar) Det finns inga som helst fysiska märken på TVn (pedant). Skulle tro den vanlige konsumenten känner inte till detta, för i mitt fall så tog jag kontakt med Expert igen och säljaren, som jag för övrigt håller som mycket kunnig och trovärdig, och pratade med honom. ”D” kände inte till detta, hade aldrig ens hört talas om det, ”D” sa t.o.m. att han samma kväll skulle ta ner sin egen plasma och montera distanser. Panasonic har naturligtvis inget ansvar då man har friskrivit sig i manualen för användande av annan fästanordning än ”godkänd” dvs deras egen. Expert säljer inte Panasonics fästen då de är för dyra. Tyvärr hade jag köpt mitt fäste 4 år tidigare OCH använt det till 2 tidigare Panasonic plasmor (PA30 samt PV60), så jag kan inte klaga hos säljaren av det fästet. Vi har ju alla(?) hört talas om att en plasma ska transporteras stående eftersom panelen kan spricka om den ligger ner vid transport, men att den spricker där den hänger på väggen känns helt horribelt! Mitt råd till hugade plasma spekulanter: Häng inte upp den på väggen eller se till att säljaren monterar upp den eller se till att säljaren visar hur det fästet ska monteras (då kan man klaga hos butiken om något går snett, för det finns risk för det)! Nu kommer Panasonic att förlora en trogen förespråkare för plasma, ( har 3 vänner som alla köpt PX70/PX80 på mina rekommendationer) vilket är synd eftersom en plasma passar mig bättre rent bildmässigt, men jag vågar helt enkelt inte köpa en till! Så nu har den för oss pryltokiga och prestandasökande hemmabiofantaster så bekanta processen börjat igen: Hitta rätt bildförmedlare, men denna gång är Panasonic borta på Walk-Over! Patrik Käll, Kristinehamn F.d. Plasma förespråkare EDIT: Läs inlägg nr 8, etxcosn har en mycket bra beskrivning på HUR fästet ska monteras! Gå inte i samma fälla som jag pga bristande information...
Redigerat av klp, 18 augusti 2009 - 11:49.
Postad 17 augusti 2009 - 11:02
Unregisteredb7bdb1f7
-
Unregisteredb7bdb1f7
-
Beroende
-
-
1 428 inlägg
Har haft 3 plasmor och 2 LCD, och har haft alla på väggen. Aldrig några problem.
Postad 17 augusti 2009 - 11:05
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Trist, men jag ser inte varför man skulle såga plasma rakt över bara för en sån sak?
Än mindre ett helt märke för att dom har ditten eller datten krav för montering eller annat. Sånt har ju de flesta tillverkare oavsett vad det gäller för produkt. Står det dessutom i klartext i manualen ser jag inte varför Panasonic skulle ha gjort fel eller förtjänat att bli förpassade pga walk-over?
Dock värt att känna till och trist för dig som råkat ut för det.
Själv tänker jag inte ta ner min plasma eller mina 2 LCD:er från väggen alls.
Redigerat av masse70, 17 augusti 2009 - 11:07.
Postad 17 augusti 2009 - 11:12
klp
-
klp
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Precis vad jag skulle ha svarat om någon annan skrivit inlägget, för en månad sedan.
Skulle aldrig tro att MIN vägghängda plasma (som jag aldrig rör) annat än strömbrytaren, skulle falla offer för en sådan sak!!
Men det kan vara en engångsföreteelse men den kar oxå vara så att de ÄR känsliga för "felaktig" montering.
Handen på hjärtat, hur många kan säga att de har hängt upp sin plasma på helt korrekt sätt, eller ännu hellre hur många har köpt originalväggfäste??
Redigerat av klp, 17 augusti 2009 - 11:12.
Postad 17 augusti 2009 - 11:17
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Jo, men det jag inte förstår är hur du kan dissa plasma rakt av samt även Panasonic rakt av för detta?
Shit happens, man lär sig och gör bättre nästa gång om olyckan nu skulle vara framme hur tråkigt det än är.
Kan ju säga att jag hade en Samsung tekniker hemma hos mig för att byta panel nu i våras, han sa tex inte ett pip om att min vägghängd 50 tummare skulle vara felaktigt monterad. Jag kör inte med originalfäste.
Postad 17 augusti 2009 - 11:20
klp
-
klp
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Kan ju säga att jag hade en Samsung tekniker hemma hos mig för att byta panel nu i våras, han sa tex inte ett pip om att min vägghängd 50 tummare skulle vara felaktigt monterad. Jag kör inte med originalfäste.
Och du förstår inte VARFÖR jag dissar Panasonic? Skulle gärna köpa en PG10 om jag inte var orolig för att att skulle få byta ut den om ett år eller 2 Tydligen så tar Samsung bättre ansvar för sina produkter, kanske blir en sådan istället? Vilken modell har du och varför valde du just den?
Redigerat av klp, 17 augusti 2009 - 11:22.
Postad 17 augusti 2009 - 11:23
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Och du förstår inte VARFÖR jag dissar Panasonic?
Skulle gärna köpa en PG10 om jag inte var orolig för att att skulle få byta ut den om ett år eller 2
Nä det förstår jag ärligt talat inte? Om det nu är ett generellt fenomen för just plasma förstår jag ännu mindre varför just dissa Panasonic? Speciellt när du själv säger att det tydligt står i deras manual, visst kanske man inte läser det men jag ser inte vart dom gjort fel? Isåfall tror jag mer på att detta då gäller alla på marknanden helt ärligt om något. Det är väl som med kläder där alla tillverka skirver max 30 graders tvätt på alla nuförtiden för att undvika få reklamationer. Dvs man kör med både hängslen och livrem. När det i själva veket normalt sett funkar utmärkt med annat än vad som står i tvättrådet eller bruksanvisningen. Men ibland kan man ha otur.
Redigerat av masse70, 17 augusti 2009 - 11:25.
Postad 17 augusti 2009 - 11:27
PEF
-
PEF
-
Lärjunge
-
-
301 inlägg
Detta fall låter mycket märkligt och det är inget som jag någonsin hört talas om innan som problem.
Det kan inte vara speciellt vanlig orsak och det känns som en konstruktionmiss från Panasonics sida och borde tas som goodwill. Om den är så känslig borde det sitta stora oranga lappar på de ställen på bakstycket som inte tål någon form av tryck och inte bara nämnt i liten text i instruktionsboken.
Vad var det för märke på stativet... var det något av de större som SMS, Vogel eller liknande?
Jag förutsätter att du återgivit historien korrekt och att inget dragits ifrån eller lagts till från din eller Panasonics sida.
Postad 17 augusti 2009 - 11:32
PEF
-
PEF
-
Lärjunge
-
-
301 inlägg
Nä det förstår jag ärligt talat inte?
Om det nu är ett generellt fenomen för just plasma förstår jag ännu mindre varför just dissa Panasonic?
Speciellt när du själv säger att det tydligt står i deras manual, visst kanske man inte läser det men jag ser inte vart dom gjort fel?
Isåfall tror jag mer på att detta då gäller alla på marknanden helt ärligt om något.
Det är väl som med kläder där alla tillverka skirver max 30 graders tvätt på alla nuförtiden för att undvika få reklamationer. Dvs man kör med både hängslen och livrem. När det i själva veket normalt sett funkar utmärkt med annat än vad som står i tvättrådet eller bruksanvisningen. Men ibland kan man ha otur.
Det är nog där skon klämmer... vi konsumenter kräver billigare produkter men missar att det också innebär att någonstans måste det tummas med kvaliteten. Däremot ogillar jag skarpt trenden med att man friskriver sig ansvar genom att meddela att ens produkt i princip inte bör tas ur kartongen eftersom den då kan gå sönder... vilket inte täcks av garantin. Jag själv köper exempelvis inte kläder där det står 30 grader på eftersom jag anser att kläder skall tåla att tvättas i högre temperatur.
Postad 17 augusti 2009 - 11:48
JockeJ
-
JockeJ
-
Beroende
-
-
1 482 inlägg
Jag har min LCD ståendes på sin fot.
Nästa TV, LCD eller plasma spelar ingen roll bara jag är nöjd med bilden, ska också få stå på sin fot.
Redigerat av JockeJ, 17 augusti 2009 - 11:50.
Postad 17 augusti 2009 - 11:55
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
För mig är själv grundtanken med att skaffa "platt-tv" just att kunna hänga den på väggen. Utan detta hade jag nästan kunnat behålla min gamla tjock-tv om det inte vore för den lilla bildstorleken.
Så att ha en ny fin platt tv ståendes på en ful och klumpig fot går för mig helt bort. Det blir lite som att köpa en Ferarri men som är spärrad till max 30 Km/h
Postad 17 augusti 2009 - 11:56
somoene2
-
somoene2
-
Veteran
-
-
1 977 inlägg
Min pz70 50" har hängt på vägg i ca 16 månader och jag hade den liggandes vid hemtransport 6 mil samt att den har plockats ner å upp från väggen en 6-7 gånger.
upphängd på ett "b" fäste från netonnet (kostade runt 250 300kr) utan distanser.
skulle den gå sönder pga att den hänger på en vägg "fel monterad" så kan jag lova att jag aldrig hade erkännt för panasonic att den varit väggmonterad.
fan löjligaste jag hört att dom nekar en reklamation på detta.
Postad 17 augusti 2009 - 11:59
klp
-
klp
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Men att man ska undvika plasma-tv för att din tv har spruckit p.g.a. ditt handhavande är lite långsökt faktiskt.
Mitt handhavande är tyvärr så att jag hängt upp TV:n, precis som de 2 före, i ett för ändamålet avsett väggfäste, sen har den hängt där i 16 månader innan den helt plötsligt sprack! Jag vill påstå att jag monterat fästet på korrekt sätt. Men enligt servicekillen så kan en liten, liten skillnad i tryck från fästet resultera i en spräckt panel. Detta inne bär att vem som helts faktiskt KAN bli drabbad, nu var det jag. Fästet är ett B-Tech och tyvärr står det inte heller där hur viktigt det är att man monterar "rätt". Montaget som gjordes för ca 4-5 år sedan på den 1a plasman kändes korrekt och resulterade inte i något fel. Panasonic har via den auktoriserade verkstaden och via sitt ombud Expert, gjort klart för mig att det absolut inte tar något som helst ansvar. Bevisbördan ligger hos mig, hur ska jag kunna bevisa att jag inte burit mig dumt åt, det finns inga som helst märken på TV: alltså inte tappad eller annat, transporterad i originakartong ståendes. För mig var det här en tickande bomb som jag inte kunde förutse, kanske ticker det på fler ställen???
Postad 17 augusti 2009 - 12:02
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Hur kan bevisbördan ligga på dig?
Det är väl ändå upp till säljaren att bevisa att ditt handhavande har varit felaktigt och helt i strid mot alla anvisningar?
Postad 17 augusti 2009 - 12:02
klp
-
klp
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
skulle den gå sönder pga att den hänger på en vägg "fel monterad" så kan jag lova att jag aldrig hade erkännt för panasonic att den varit väggmonterad.
Vän av ordning så svarade jag ja när servicekillen frågade om den hängt på vägg. Dessutom finns det väldigt små fysiska möjligheter för min familj eller besökare att komma åt TV:n då jag har en relativt stor bänk (gigantisk centerhögtalare) nedanför TV:n = ingen fysisk åverkan
Postad 17 augusti 2009 - 12:19
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12 561 inlägg
Haft plasma sedan 2004, inklusive 3 flyttar, inga problem.
Postad 17 augusti 2009 - 13:40
klp
-
klp
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Hur kan bevisbördan ligga på dig?
Det är väl ändå upp till säljaren att bevisa att ditt handhavande har varit felaktigt och helt i strid mot alla anvisningar?
Tyvärr är det så efter det 1a året att kunden ska kunna bevisa att felet är ursprungligt, detta är väldigt svårt för en "lekman" att göra. Det finns inga fysiska skador på TV:n men enligt verkstan så behövs inte heller det. Det står just nu "ord mot ord" och där väger jag lätt. Kommer att anmäla till ARN för att se vad de säger... Men tråden är inte till för att smutskasta Plasma som sådan utan för att belysa en fara som åtminstone inte jag kände till. Och med de svar jag fått hittills så var det ingen annan som kände till det heller. Panasonic är tydligen medvetna om det eftersom de säger att de skickat bulletiner till butikerna, vilka säljaren på Expert säger sig inte ha sett...
Postad 17 augusti 2009 - 15:35
somoene2
-
somoene2
-
Veteran
-
-
1 977 inlägg
Panasonic har sedan många år tillbaka en av dom absolut sämsta service/garanti hanteringar som finns!
fakta som bekräftats av flera ÅF.
Jag tycker du inte ska ge dig i detta ärende! låt någon annan göra reklamationen åt dig isf... eller reklamarera på annan ort. Expert har väl garanti som gäller alla butiker i landet.
du kan ju även ändra din version om att den suttit på vägg tex.... eller att den verkligen har monterats korrekt på ett godkänt fäste!
så ###### skör ska inte en tv vara!!
Postad 17 augusti 2009 - 16:15
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Om det stämmer så är man ju verkligen glad att man råkar ha en Samsung plasma som innefattas av deras Premium Garanti och på platsen reparation. Maken till bra service har jag aldrig varit med om. Och då har jag jobbat med support i många år.
Men föga tröst för trådskaparen. Hoppas det löser sig!
Som sagt, du ska inte ge dig i detta fall utan att ha gått via ARN och KO, allt annat vore bara dumt.
Skitsnack att du ska behöva bevisa nåt du inte kan bevisa som dessutom inte dom andra kan motbevisa heller.
Redigerat av masse70, 17 augusti 2009 - 16:16.
Postad 17 augusti 2009 - 16:45
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
Jag är lite förvånad över många svar i denna och andra trådar som går ut på att man "får skylla sig själv". Ställer ni i unga generationer inga krav längre? Varning och bojkott av Panasonic är ju verkligen på sin plats eftersom det är dom som inte vill fixa problemet. Bättre kvalitet tycker jag man kan kräva Den hängde ju på väggen och ingen har rört och åverkat den. Verkligen snorkigt tycker jag att skicka ett kf på drygt 12000:- Jag kommer inte att köpa DVD-spelaren med inbyggd HDD som jag funderat på om inte detta ärende löses på ett bättre sätt från Panasonics sida. Hoppas du vänder dig till ARN där du hävdar att maskinen (Pplasman) gått sönder av sig själv utan yttre påverkan.
Postad 17 augusti 2009 - 17:06
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Själklart ställer man krav och bör så göra!
Men å andra sidan om du har varit med här ett tag så borde du veta att "problemet" är alla dessa (inte i detta fall) människor som vid minsta lilla problem basunerar ut både det ena och det andra och slår vilt och brett i sin kamp om att få rätt i nåt som uppenbarligen inte är rätt. Det ska bojkottas och anmälas till höger och vänster utan att först tänka till och ta reda på alla fakta.
I vissa och många fall får man faktiskt skylla sig själv, hårt men sant. Det gäller alla och även mig. Det är ju det vissa har så svårt att svälja tyvärr. Istället verkar det ha blivit alltmer vanligt och populärt att skylla på allt och alla än just sitt eget misstag.
Senaste exemplet var ju den berömda tråden om 3. En annan berömd var tråden om Kameraexperten. Det finns många andra bra exempel där vissa helt enkelt inte förstår vad som är "rätt" och att dom själva gjort fel eller tolkat nåt fel när informationen funnits där.
Jag säger inte att jag gillar det Panasonic gjort i detta fall. Men det är en väldigt skillnad på att säga att dom borde ha en större goodwill och att säga att dom gjort fel och borde bojkottas och bannas från marknaden. Dvs det bör finnas med en viss nyans och balans i det man vill säga och hävda.
Det enda jag sagt är att om nu Panasonic skrivit tydligt i sina handhavande instruktioner att man ska ha Panasonic originalfäste och att det bör monteras efter vissa kriterier så har ju dom "by the book" gjort rätt.
Sen kan man tycka vad man vill om det. Det är allt jag sagt.
Många här har ju en tendens att dra på stora bongotrumman så fort dom inte får som dom själva vill, även om det visar sig vara både orimligt och fel i efterhand.
Nu säger jag inte att trådskaparen gjort detta.
Enda jag vill säga att man ska skylla på den som skyllas bör och så göras på ett sätt som är realistiskt och rättvist.
Redigerat av masse70, 17 augusti 2009 - 18:04.
Postad 17 augusti 2009 - 18:12
klp
-
klp
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Nu är det så att jag är ganska så övertygad om att Panasonic INTE ger med sig bara för att jag skapat en liten opinion här på MHB.
Panasonic skriver i manualen att man ska använda "godkända fästanordningar" annars kan skada uppstå.
De refererar till ett väggfäste samt ett stativ, MEN de påpekar inte vad för skada som kan ske eller vad man bör tänka på om man trots allt väljer ett annat alternativ för uppfästning.
"Min" säljare erkänner dessutom utan omsvep att han inte kände till kraven på distanser.
Butiken säljer inte heller Panasonic's alternativ eftersom de är för dyra...
Enligt honom så finns Panasonics detaljerade information i förpackningen till dessa fästen, samt att de skickat ut bulletiner till butikerna, vilka han alltså inte har sett.
Reparatören var den som först upplyste mig om det, ingen annanstans har jag funnit information om detta.
DÄRFÖR varnar jag alla andra för att de ska slippa göra samma "misstag" som jag.
Så om detta hade skett med min första PA30, till vilken jag köpte fästet, så hade jag kunnat claimat den butiken (enligt Panasonic), eftersom fäste-tillverkaren inte heller lämnat tillräckligt bra information om monteringen.
Vi får se vad ARN säger, konsumentrådgivningen här i stan är på min linje iallafal, men säger precis som jag att det "kan vara svårt att få rätt".
Tro mig, jag har varit en av plasmans stora förespråkare och skulle utan tvekan köpa en igen om man kunde "garantera" mig att den inte dör av självspänningar på väggen!!
Som jag skrev i mitt första inlägg, så har jag 3 vänner som köpt Panasonic direkt på min inrådan, 2 har dem på fot den 3e på vägg, han kommer att se över sin uppfästning...
Postad 17 augusti 2009 - 18:17
somoene2
-
somoene2
-
Veteran
-
-
1 977 inlägg
Panasonic skriver i manualen att man ska använda "godkända fästanordningar" annars kan skada uppstå. De refererar till ett väggfäste samt ett stativ, MEN de påpekar inte vad för skada som kan ske eller vad man bör tänka på om man trots allt väljer ett annat alternativ för uppfästning.
den manualen hade jag plus garanterat 99% av alla som läst den tolkat som att det är viktigt att skruva fast sin tv ordentligt så den inte ramlar av väggen... alternativt att du ska sätta ordentliga skruv i väggen... att någon skulle tolka det som att din panel kan drabbas av spänningar så den spricker från den texten är ju båg
Redigerat av somoene2, 17 augusti 2009 - 18:18.
Postad 17 augusti 2009 - 18:21
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Panasonic skriver i manualen att man ska använda "godkända fästanordningar" annars kan skada uppstå. De refererar till ett väggfäste samt ett stativ, MEN de påpekar inte vad för skada som kan ske eller vad man bör tänka på om man trots allt väljer ett annat alternativ för uppfästning.
"Min" säljare erkänner dessutom utan omsvep att han inte kände till kraven på distanser. Butiken säljer inte heller Panasonic's alternativ eftersom de är för dyra... Enligt honom så finns Panasonics detaljerade information i förpackningen till dessa fästen, samt att de skickat ut bulletiner till butikerna, vilka han alltså inte har sett.
Reparatören var den som först upplyste mig om det, ingen annanstans har jag funnit information om detta. DÄRFÖR varnar jag alla andra för att de ska slippa göra samma "misstag" som jag.
Vi får se vad ARN säger, konsumentrådgivningen här i stan är på min linje iallafal, men säger precis som jag att det "kan vara svårt att få rätt".
Om varken Panasonic eller framförallt din säljande butik inte kan informera dig om vad följderna blir att använda annat än angivet fäste är det enligt mig ett solklart fall. Isåfall är tvisten mellan Expert och Panasonic som jag ser det, dvs Expert borde ta sitt ansvar gentemot kund och ta smällen mot Panasonic om inte ens dom fått info om det hela. Som det verkar just nu är det ett klassiskt scenario mellan säljande butik och leverantör där butiken låter köparen bli lidande. När du fått fel på en vara ska man alltid vända sig till säljande butik, alltför ofta skyller dom på leverantören som i detta fall och låter kunden bli lidande. Jag tycker snarare att det är Expert i detta läga som inte tar sitt anvsvar. Det är alltid säljande butik som ska ta på sig reklamationer och felärenden, allt annat är fel.
Redigerat av masse70, 17 augusti 2009 - 18:22.
Postad 17 augusti 2009 - 18:43
Jacobsson
-
Jacobsson
-
Lärjunge
-
-
483 inlägg
Men då borde ju din Expert butik bli ansvarig ?
De bör ha frågat om du har tänkte vägg montera den och har du ett fäste redan, då med följd fråga - vilket märke pga ....
Samt att de ser till att ingen går ut ur deras butik med annat fäste än Panasonic föreskrivna fästen.
Håller med om att det borde har funnits en klisterlapp i röd eller orange färg med varnings text på baksidan TV'n om eventuella problem eller skador som kan uppstå pga montering med 3:e parts lösningar.
Postad 17 augusti 2009 - 18:50
etxcosn
-
etxcosn
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Jag har själv en Panasonic-plasma väggmonterad utan distanser mot väggfästets skenor och TV:n. Fattar inte varför man inte satt stora varningslappar bakpå TV:n om det nu är så lätt att skada den vid "felmontering". Har skickat en fråga till Panasonics service och kommer nog att plocka ner TV:n på direkten i väntan på svar.
Om det nu är så viktigt att man drar skruven som håller väggfästets skenor dikt an mot botten på "försänkningen" i bakstycket fattar jag inte varför man inte byggt in "distanserna" där från första början (dvs inte haft någon försänkning alls)!!? Men det hade väl gjort TV:n 2 mm tjockare (blindskruvarna för väggfäste-hålen) och det ser ju sämre ut i marknadsföringen.
Uselt!
Postad 17 augusti 2009 - 19:10
Unregistered1017
-
Unregistered1017
-
Forumräv
-
-
664 inlägg
Riktigt dåligt av Panasonic tycker jag, ska dom nu ha specifika krav på fästen och hänvisar till en pluttetext i manualen så bör dom åtminstona på sin hemsida tydliggöra vilka väggfästen dom anser är godkända. Allt annat är bara absurt.. Dom tvingar ju i princip varenda kund att inhandla ett fäste som bara dom tillverkar, skulle alla TVtillverkare köra samma race skulle det inte finnas nån marknad för Vogel och andra märken som tillverkar bra grejer till rimliga pengar.
Vore som att Volvos garantier för fel i bilen skulle förfalla för att man slänger på Michelindäck och sen säga: nääru lilla gosse, du får allt skylla dig själv för att du inte använde dom här av oss godkända volvodäcken som kostar dubbelt så mycket som bättre däck till och med gör.. Rena rama idiotin och jag kan inte tänka mig att du får fel i ARN eftersom att det inte sitter REJÄLA feta röda lappar som tydliggör informationen att du bara får använda panasonics eget väggfäste, annars förfaller dina rättigheter som konsument.
Skrämmande hur tillverkare kan bete sig, hade tänkt köpa en G10 men kommer nog strunta i det efter att man hör hur dom resonerar på det där företaget.
Har du en drulleförsäkring bör den täcka detta så kolla upp det. Du lär få vänta tills 2015 innan panasonic får fingrarna ur.
Sen så är det också som andra sagt, Expert ska ta sitt ansvar här och fixa det, det är av Expert du har köpt TVn och du har inte fått information om en högst väsentlig aspekt i ditt inköp som spelar stor roll nämligen att du inte kan vägghänga TVn alls eftersom att Expert inte saluför Panasonics fästen.
Hela soppan låter bara som ren sörja ärligt talat.
Postad 17 augusti 2009 - 19:19
somoene2
-
somoene2
-
Veteran
-
-
1 977 inlägg
som sagt... Panasonic är ökända för urkass reklamationshantering.
har lokal handlare som fick pröjsa en tvist själv för att panasonic inte godkände den.
den gången handlade det om en gammal satellitmottagare (triax) som vid rgb matning på scarten gav 4 konstiga "genomskinliga" streck på tvn. hjälpte inte med att testa 5 olika kablar/ ny tv / olika vägguttag hemma etc etc.
mottagaren plockades med till butik å testades på fem andra tv varav 3 olika tillverkare, där funkade det utan problem. så fort man kopplade upp mot samma panasonic modellen (kommer ej ihåg vad den hette) så kom strecken igen.
Panasonic tog inte till sig detta utan ville få det till att mottagaren var boven i dramat.
handlaren bytte till annan tv (panasonic som kostade 3000kr mera) och fick ta mellanskillnaden själv.
Fantastiskt jobbat den gången av Panasonic 
Jag har flera såna här exempel men dom kan sparas
hursom... citerar masse70
"Om varken Panasonic eller framförallt din säljande butik inte kan informera dig om vad följderna blir att använda annat än angivet fäste är det enligt mig ett solklart fall"
visst är det så.. och hur många hushåll där ute har inte en panasonic plasma på väggen på ett icke panasonic fäste??
jag hade tagit kontakt med högre uppsatt på panasonic och bett dom fixa detta på ett bra och framförallt service inriktat sett.
Du bör även hänvisa till detta forum då jag är övertygad om att en fin del av deras svenska omsättning finns här.
Redigerat av somoene2, 17 augusti 2009 - 19:22.
Postad 17 augusti 2009 - 21:37
etxcosn
-
etxcosn
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Sådär, då har jag nu monterat om mitt väggfäste (Vogels EFW 6405) på min TX-P50G10E med de små medföljande ca 1 cm långa distanscylindrarna. När jag först monterade på väggfästet verkade dessa inte som en bra ide, och det finns inget som antydde att dessa är kritiska vare i i TV:ns eller väggfästets manualer. I TV-manualen står det endast att man ska noga följa instruktionerna för väggfästet, och i väggfäste-manualen visas distanserna som en slags "option" ("man kan göra så här eller man kan göra så här - bestäm själv, du").
Men efter denna tråden och en snabbkoll på hur Panasonics eget väggfäste är monterat är det väldigt troligt att distanserna ska sitta där.
Jag har skickat mail till både Panasonic & Expert (där jag köpte TV:n & väggfästet) för råd så får se vad dom säger. Väldigt dålig information från alla håll & kanter är det hur som helst!
Postad 17 augusti 2009 - 21:57
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6 963 inlägg
Verkar ju helmärkligt att du inte ska få ersättning. Dåligt både av Panasonic och Expert.
Nu verkar ju inte det här, som väl är, vara något stort problem. Det är i alla fall första gången jag hör talas om det.
Postad 18 augusti 2009 - 08:16
darkages
-
darkages
-
Användare
-
-
162 inlägg
Nu blir man fundersam. Har beställt en 50g10 som borde komma i veckan.
Den kommer stå på fot till att börja med men sen ska den upp på väggen.
Dom här distanserna följer dom med tvn? Eller måste man köpa deras väggfäste för att få distanseran?
Postad 18 augusti 2009 - 08:58
etxcosn
-
etxcosn
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Nej, jag har TX-P50G10E och några distanser följer inte med TV:n. Medföljande det väggfästet jag köpte (Vogels EFW 6405) var visserligen små cylindrar som jag nu fattar ska användas mellan väggfästets skena och gängorna baktill på TV:n, men det var verkligen inte uppenbart på någon bruksanvisning för vare sig TV:n eller väggfästet.
Det verkar vara så att bakstycket i sig (även fast det är av pressad metall) inte är stabilt nog att vara "mothåll" när man drar fast väggfästets skenor i TV:n. Tyngden av TV:n ska bäras av skruvförbandet i de fyra fästhålen och då ska skruvarna också dras med distanser som mothåll mot flänsen på gängorna. Även i botten på försänkningen för fästena på TV:ns baksida finns uttag i bakpanelsplåten där distanserna ska passa in.
Panasoinics eget väggfäste (TY-WK4P1RW) är gjort så att man skruvar man in 4 st "pluppar" i TV:ns baksida (ordinarie väggfästehålen) och sen häktar man i dessa 4 bärpunkter i det på väggen monterade fästet. Även här bärs TV:ns tyngd upp av de fyra fästpunkterna endast och inte av bakstycket.
Hur som helst bör du kolla upp om det väggfäste du väljer har dessa distanser. Den som sålde dig TV:n måste kunna hjälpa till.
Postad 18 augusti 2009 - 11:45
klp
-
klp
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
etxcosn,
Bra förklaring, klart tydligare än mitt försök.
När man läser det så här känns det ju riktigt självklart att så ska det vara.
Men, precis som du skriver så finns inte denna information från Panasonic (om man inte köper deras fäste) och i de flesta fall så belyser inte heller väggfäste-tillverkarna detta heller :-(
Hoppas att många plasmaägare läser detta och förstår vikten av ett bra montage!
Postad 18 augusti 2009 - 12:02
somoene2
-
somoene2
-
Veteran
-
-
1 977 inlägg
Hoppas att många plasmaägare läser detta och förstår vikten av ett bra montage!
självklart förstår man vikten av ett bra montage MEN, om Panasonic inte märker sina tv-apparater med lappar som talar om hur viktigt det är att använda ett av dom godkänt fäste eller hur du ska skruva dit distantser etc så får dom för tusan fixa denna sak. Borde även din handlare talat om (nu visste han inte det) synd för han i detta fall, då får han ju ta smällen som inte visste något som Panasonic tydligen hade skickat ut. jag har pratat med 3 killar idag som bla säljer Panasonic och ingen av dom har sett nån info om detta. Dom är desutom riktigt stora åf på Panasonic plasma. Dom hade 1 fäste som var orginal sen hade dom en massa olika märken/prsiklasser och det visade sig att ett fäste för 695:- var populärast (detta innehöll inga distanser) Jag ser ingenting om distanser eller förbud mot att använda andra tillverkares fästen i min manual (Pz70).
Redigerat av somoene2, 18 augusti 2009 - 12:05.
Postad 18 augusti 2009 - 12:16
Dox
-
Dox
-
Användare
-
-
167 inlägg
Jag tycker synd om dig.
Men rakryggad vågat stå för att du kanske gjort fel.
det kanske är därför orginal fästen finns
Jag tror att vi människor inte vill erkänna att vi kan göra fel utan det är alltid någons annans fel
Man kan alltid diskutera vems fel det är Expert(butiken) (Panasonic) tillverkaren elle en själv som kanske inte har läst manualen ordentligt.
Drar en paralell (tvättat jogging skor i maskin tre gånger tidigare och de har hållt nu på 4 paret 1800 kr skor går sönder i maskintvätt ? 1 håller skorna för det 2 vems ansvar är det?
1. nej
2 troligen mitt eget för skorna håller inte för maskintvätt
tragisk det var dyra skor
Det börjar likna Usa nu i Sverige när det gäller sådant här(det stod inte i manualen att jag kunde torka katten i micron)
Hoppas att det löser sig
Postad 18 augusti 2009 - 13:35
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1 743 inlägg
Jobbigt fall faktiskt. Tyvärr är det nog som så att du inte kan kräva någon ersättning eftersom det är svårt att bevisa att du inte gjort något fel.
Detta borde väl strängt taget kunna hända på de flesta platt-tv (inte bara panasonic-plasma) men plasma är ju givetvis känsligare än en LCD. Men LCD:er som utsats för sådant här tryck kan ju få problem med bilden också så man kan nog inte gardera sig därigenom - åtminstone inte riktigt stora LCD-skärmar som också väger en del. Jag hade en fraktskadad lcd-skärm förut där - vad jag kan förstå - tryck på skärmen gjort att panelen blivit litet skev, vilket i sin tur gav mycket ojämn bild.
Märkligt att de inte dyker upp fler plasma med lättare frontglas för att slippa dessa problem. Jag hade en LG-plasma utan frontglas. Var någon plast typ LCD-istället. Inga reflexer och vägde mycket mindre än motsvarande plasma. Märkligt att den tekniken aldrig slog.
Postad 18 augusti 2009 - 13:43
etxcosn
-
etxcosn
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Nu tycker jag det är en stor skillnad mellan att tvätta joggingdojorna i tvättmaskinen och att använda ett väggfäste för en plasma-TV. En som köpt ett par joggingskor kan inte förvänta sig att skorna ska tåla maskintvätt lika lite som promenadskorna i skinn, men en plasma-TV ska kunna monteras på vägg utan att man riskerar att knäcka panelen. Och när det nu är kritiskt viktigt att man monterar distanser mellan skruvhålen och väggfästets skenor, så är det tamefan Panasonics skyldighet att informera tydligt om detta också!
Man skriver i manualen för TX-P50G10 bl.a: "Do not place the TV on sloped or unstable surfaces - The TV may fall or tip over" (Doh!), men instruktionen om montering med väggfäste lyder: "In case of using Wall-hanging bracket, follow the manual of it.". Helt glasklart va!?
Antingen får man konstruera fästena för vägghängningen så att det blir svårt att göra fel eller så får man tydligt informera om hur vägghängningen ska göras. Man behöver inte informera om allt man inte får göra med TV:n, men när man skriver att barn som klättrar upp på TV:n kan råka välta den så borde man väl också skriva ett par rader om vikten av att ha distanser mot skruvförbandet...
Postad 18 augusti 2009 - 14:04
Dox
-
Dox
-
Användare
-
-
167 inlägg
Nu tycker jag det är en stor skillnad mellan att tvätta joggingdojorna i tvättmaskinen och att använda ett väggfäste för en plasma-TV. En som köpt ett par joggingskor kan inte förvänta sig att skorna ska tåla maskintvätt lika lite som promenadskorna i skinn, men en plasma-TV ska kunna monteras på vägg utan att man riskerar att knäcka panelen. Och när det nu är kritiskt viktigt att man monterar distanser mellan skruvhålen och väggfästets skenor, så är det tamefan Panasonics skyldighet att informera tydligt om detta också!
Jag förstår att du tycker så ,det gör jag också. Men var står det någonstanns? Men på detta forum finns det allehanda lösningar för att hänga upp en plasmatv på väggen. Jag tror att panasonic vill sälja sitt eget tillbehör och då hade detta troligen inte hänt. Orginaltillbehör är alltid orginaltibehör som är anpassat för just det egna märket ,synd sedan att de är dyrare Men innebörden vad jag skrev är att bara för det gick tidigare så är det inte säkert att det fungerar nu. Vet inte om den tv han hade är tunnare på baksidan än de tidigare. Men var går ansvarsfrågan det är det intressanta i denna tråd Hos mig som konsument? Tillverkaren? Säljaren? Jag har inte facit
Redigerat av Dox, 18 augusti 2009 - 14:10.
Postad 18 augusti 2009 - 14:10
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Men var går ansvarsfrågan det är det intressanta i denna tråd Hos mig som konsument? Tillvekaren? Säljaren?
Jag har inte facit men alla tycks tro att det är någon annan hela tiden som har gjort fel
För min del är det solklart! Det är alltid säljande butik som bär ansvaret för alla reklamationer. Då varken butiken eller köparen fått nån info om några speciella krav för upphängning samt att inget spcifikt nämns om det i Panasonics egen manual så är det ännu mer solklart. Dvs köparen har inte varken fått nån info om det heller ej kunnat läsa sig till den. Därför är det definitivt inte köparens fel. Det kan då heller inte vara tal om nåt handhavandefel som jag ser det. Även om det skulle vara det så är det upp till Panasonic eller butken att bevisa det. Men iom att inget sagts eller skrivits om de krav dom säger sig ha för att hänga upp den så har inget fel heller begåtts av köparen. Sen hur Expert och Panasonic löser det hela både praktiskt och ekonomiskt sinsemellan är inte köparens problem. För saken är klar att nån av dessa ska rätta till felet, inte köparen! Sen om dom behöver en puff från ARN eller KO etc är ju möjligt, men likväl är det deras problem att rätta till.
Redigerat av masse70, 18 augusti 2009 - 14:14.
Postad 18 augusti 2009 - 14:31
Dox
-
Dox
-
Användare
-
-
167 inlägg
Hittade hur man monterar upp med orginalfäste http://tda.panasonic...7-1_0311web.pdflänk till instruktionsbok http://tda.panasonic.../TQB0E0722U.pdfJag vet att inte hjälper trådskaparen något men intressant hur orginal kontra andra tillverkares fäste ser ut
Postad 18 augusti 2009 - 14:33
jimel
-
jimel
-
Mästare
-
-
3 057 inlägg
Skrämmande läsning men plasman får hånga kvar
Står det föresten någonstans att manualen måste läsas innan användning av tvn?
Postad 18 augusti 2009 - 14:39
Majorglenn
-
Majorglenn
-
Mästare
-
-
3 071 inlägg
har haft min plasma på väggen i 4 år, uppsatt med 2 skenor (jätte basic) har inte rört sig ur fläcken! Har även en LCD på väggen i sovrummet, har inte heller rört sig ur fläcken!
Postad 18 augusti 2009 - 14:39
Dox
-
Dox
-
Användare
-
-
167 inlägg
Tar bort blev fel i citeringen
Ber om ursäkt
Mvh Dox
Redigerat av Dox, 18 augusti 2009 - 14:46.
Postad 18 augusti 2009 - 14:47
somoene2
-
somoene2
-
Veteran
-
-
1 977 inlägg
isf ska butiken fråga varje panasonic köpare om denna skall hänga upp Tvn på väggen så gäller följande för Panasonic.
(detta verkar ju vara så viktigt från deras sida... då gäller det verkligen att upplysa konsument eller hur?)
nu tror jag inte deras tv apparater är skörare en någon annan plasma på marknaden utan mera att här har det hänt en kille och panasonic bevisar ytterligare en gång hur värdelösa dom är på reklamationer.
tvn kan lika gärna haft en spricka redan vid paketering i fabrik...
Redigerat av somoene2, 18 augusti 2009 - 14:48.
Postad 18 augusti 2009 - 14:50
Dox
-
Dox
-
Användare
-
-
167 inlägg
Så kan det klart har varit.
Men intressant tråd .
Belyser just vad som kan hända om man har fruktansvärd otur.
Postad 18 augusti 2009 - 15:48
etxcosn
-
etxcosn
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Nej det är inte "otur"! Panasonic vet hur deras plasma-TV ska monteras för att det inte ska bli spänningar i strukturen, men man har valt att hålla detta för sig själva. Man informerar om att TV:n inte bör lämnas ute i regnet, men utelämnar väsentlig information om hur TV:ns mekaniska konstruktion är tänkt att ta upp belastningen vid väggmontage. En vägghylla för hundringen från IKEA kommer med monteringsanvisningar men inte en plasma-TV för 20 000:-. Det tycker jag är uselt!
Postad 18 augusti 2009 - 17:11
Dox
-
Dox
-
Användare
-
-
167 inlägg
I instruktionsboken så förklarar de hur benställningen monteras och om man hade köpt ett utav de rekommenderade väggstativen så får man utförlig instruktion hur man monterar upp den på väggen.
Så frågan är om (pirat) eller andra på marknadens stativ är dåliga på att förklara vad som gäller för olika tillverkare.
Postad 18 augusti 2009 - 17:17
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6 963 inlägg
Nästan så att jag önskar att min skit-plasma råkar ut för samma sak. Då får jag en orsak att köpa ny.
Postad 18 augusti 2009 - 18:16
etxcosn
-
etxcosn
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
I instruktionsboken så förklarar de hur benställningen monteras och om man hade köpt ett utav de rekommenderade väggstativen så får man utförlig instruktion hur man monterar upp den på väggen. Så frågan är om (pirat) eller andra på marknadens stativ är dåliga på att förklara vad som gäller för olika tillverkare.
Det kan ju inte vara helt okänt för Panasonic att det finns många tredjepartstillverkare av väggfästen på marknaden. Ingenstans i manualen står att man inte rekommenderar andra väggfästen än deras egna till TV:n. Om då TV:n kräver en viss typ av montering av väggfästet så är det väl en smal sak för dom att skriva ett par rader och lägga in en bild i manualen som förklarar att man måste använda distanser mellan fästet och väggfästets skena och inte dra skenan dikt an mot bakstycket (se där det var ju bara en mening). Dom informerar ju om allt annat som för icke omyndigförklarade personer förefaller fullständigt uppenbart.
Postad 18 augusti 2009 - 18:20
darkages
-
darkages
-
Användare
-
-
162 inlägg
Nej, jag har TX-P50G10E och några distanser följer inte med TV:n.
Panasoinics eget väggfäste (TY-WK4P1RW) är gjort så att man skruvar man in 4 st "pluppar" i TV:ns baksida (ordinarie väggfästehålen) och sen häktar man i dessa 4 bärpunkter i det på väggen monterade fästet. Även här bärs TV:ns tyngd upp av de fyra fästpunkterna endast och inte av bakstycket.
Hur som helst bör du kolla upp om det väggfäste du väljer har dessa distanser. Den som sålde dig TV:n måste kunna hjälpa till.
Bra svar, tack. Kollade pdf filen om vägghängning och där visade dom vanliga cylindrar som distanser och en allan rätt igenom, såna distanser kan inte vara svårt att finna på egenhand. Men det kanske är värt att fixa ett ordentligt fäste, så det inte kränger eller nåt... Någon som vet var man kan finna en lista över rekommenderade väggfästen? Eller tips på ett bra fäste som borde vara bra
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|