Postad 15 September 2009 - 18:35
BD-växlare...seriöst.
Postad 15 September 2009 - 20:31
Postad 15 September 2009 - 20:56
Vad ska man ha en bd-växlare till.
Är det så jobbigt att resa sig upp ur soffan för att byta film?
Sen blir det ju (nästan) alltid sämre bild och ljud.
Nä känns lite 90-tal över detta.
Postad 16 September 2009 - 00:26
G
Postad 16 September 2009 - 07:28
Håller med Kenta.
Vad ska man ha en bd-växlare till.
Är det så jobbigt att resa sig upp ur soffan för att byta film?
Sen blir det ju (nästan) alltid sämre bild och ljud.
Nä känns lite 90-tal över detta.
Kan hålla med om att det känns rätt värdelöst med en växlare. Däremot, varför skulle det bli sämre bild och/eller ljud? Det är ju digitalt det du läser, samma ettor och nollor på skivan oavsett vad det är för läsare som läser det. Vad som sitter efter i bild/ljudbehandlingskedjan är ju en annan femma.
Postad 16 September 2009 - 07:44
Interfacet ser ju riktigt snyggt ut med cover-art och automatisk datbasuppdatering.
Är ju onekligen smidigt att ha alla filmer i ett sökbart bibliotek utan att behöva rippa och lagra på hårddisk.
Är den bara tillräckligt snabb i menysystemet så skulle jag gärna ha en sån för att hantera och titta på blu-rayfilmerna.
//BC
Postad 16 September 2009 - 07:50
Håller inte riktigt med er. Jag kan tycka att en 400-skivors Blu-Ray växlare är en klockren grej.
Interfacet ser ju riktigt snyggt ut med cover-art och automatisk datbasuppdatering.
Är ju onekligen smidigt att ha alla filmer i ett sökbart bibliotek utan att behöva rippa och lagra på hårddisk.
Är den bara tillräckligt snabb i menysystemet så skulle jag gärna ha en sån för att hantera och titta på blu-rayfilmerna.
Kan bara hålla med, nu skulle man slippa rippa BD till hårddisk och lagra i sin HTPC eller hemmaserver med okänd eller märklig kvalité. Ingår en rippningsfunktion och den är snabb så tycker jag det låter suveränt.
Den som tycker att det är lättare att "stiga upp ur soffan" för att byta film, har tydligen aldrig sett ett online mediabibliotek
Postad 16 September 2009 - 08:13
Postad 16 September 2009 - 08:23
Nja, jag håller mig nog till att manuellt putta in skivorna när jag vill se dom. Viss känsla är det ändå att hantera
fodralen
Postad 16 September 2009 - 08:33
Priset måste bara bli galet.
Men som mikeett sa, spännande att öppna fodralet och knuffa i skivorna =)
Postad 16 September 2009 - 09:04
Kan bara hålla med, nu skulle man slippa rippa BD till hårddisk och lagra i sin HTPC eller hemmaserver med okänd eller märklig kvalité. Ingår en rippningsfunktion och den är snabb så tycker jag det låter suveränt.
Den som tycker att det är lättare att "stiga upp ur soffan" för att byta film, har tydligen aldrig sett ett online mediabibliotek
Okänd eller märklig kvalité? Du lär väl veta vad du gör om du ska ge dig in på rippning? Det är enkelt och vet man inte hur finns det smidiga guider på nätet.
Det man dock kan klaga på rippning är att det kan vara brott mot upphovsrätten att bryta ett kopieringsskydd och dessutom tar BD-rippar en jäkla massa plats.
Å andra sidan tar den här besten också en jäkla massa plats. Inte direkt högt WAF-tal.
Men jag tror inte det ingåe en rippningsfunktion i BD-växlaren. Varför skulle det? Man ska ju ha skivorna i besten.
Kommer ni ihåg SOny´s eller om det kanske var Pioneer´s gamla cd-växlare för 400 skivor där man dessutom kunde seriekoppla upp til 9(?) stycken. Brutalt. Låg WAF-faktor.
Postad 16 September 2009 - 10:13
Det man dock kan klaga på rippning är att det kan vara brott mot upphovsrätten att bryta ett kopieringsskydd och dessutom tar BD-rippar en jäkla massa plats.
...
Men jag tror inte det ingåe en rippningsfunktion i BD-växlaren. Varför skulle det? Man ska ju ha skivorna i besten.
Tja, det är olagligt att bryta ett kopieringsskydd, MEN det är lagligt att göra en kopia för enskilt bruk som backup. Red ut den du...
Är det en växlare? Pfft, jag läste att det var typ en hårddisk som kunde lagra 400 BDs, då är det helt ointressant för mig iaf....
Redigerat av Unregistered2182acd8, 16 September 2009 - 10:13.
Postad 16 September 2009 - 12:09
Tja, det är olagligt att bryta ett kopieringsskydd, MEN det är lagligt att göra en kopia för enskilt bruk som backup.
Lätt match!
Det är olagligt att bryta kopieringsskyddet om du inte har tillstånd, det ger att du antingen får göra en enskild kopia på oskyddat material eller så får du skriva och be om tillstånd.
Det gör jag jämt när jag rippar till servern, lovar.
Postad 16 September 2009 - 13:26
Rejält skutt upp i pris för STR-DA3500ES jämfört med STR-DA3400ES, den tangerar ju priset för STR-DA5400ES...
Exakt min tanke. Även efter att man läst specerna verkar priserna dubbelt så höga som dom borde vara. Kan inte tänka mig att någon enda människa kommer att betala 28000kr för STR-DA5500ES i dagens konkurrens. Med ett pris runt 14 papp skulle det vara intressant. Och lillebror verkar ligga i lägre mellanklassen, dvs borde ha ett pris en bra bit under 10000kr.
Postad 16 September 2009 - 15:25
Håller med på tok för dyr...Exakt min tanke. Även efter att man läst specerna verkar priserna dubbelt så höga som dom borde vara. Kan inte tänka mig att någon enda människa kommer att betala 28000kr för STR-DA5500ES i dagens konkurrens. Med ett pris runt 14 papp skulle det vara intressant. Och lillebror verkar ligga i lägre mellanklassen, dvs borde ha ett pris en bra bit under 10000kr.
/Mats
Postad 16 September 2009 - 20:09
Postad 16 September 2009 - 21:24
Lätt match!
Det är olagligt att bryta kopieringsskyddet om du inte har tillstånd, det ger att du antingen får göra en enskild kopia på oskyddat material eller så får du skriva och be om tillstånd.
Det gör jag jämt när jag rippar till servern, lovar.
Tja lagen säger
”Bestämmelsen om kopiering för privat bruk innebär att man som huvudregel får framställa ett eller några få exemplar av ett verk till sig själv, sin familj eller sina vänner.” (http://www.regeringen.se/sb/d/6143) . I lagen finns det dock ett stycke där det uttryckligen står att man inte får kringgå ett kopieringsskydd: ” Det är förbjudet att utan samtycke från upphovsmannen eller dennes rättsinnehavare kringgå en digital eller analog spärr som hindrar eller begränsar framställning av exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk ….”. Men i nästa stycke står det: ”Första stycket gäller inte när någon som lovligen har tillgång till ett exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgår en teknisk åtgärd för att kunna se eller lyssna på verket ” (https://lagen.nu/1960:729#P1).
Postad 22 September 2009 - 21:48
Håller inte riktigt med er. Jag kan tycka att en 400-skivors Blu-Ray växlare är en klockren grej.
//BC
Jag skulle nog inte heller köpa en för att fylla med filmskivor. Men hade jag varit en storkonsument av musik på bluray så är den nästan nödvändig till och med.
Och så kan man ju alltid ha några CD i den, vi som fortfarande använder såna ibland iallafall.
Hmmm, om man har mer än 400 BD:s då... Verkar lite meckigt att byta då... eller köper man en BD-växlare till?
Nja, jag håller mig nog till att manuellt putta in skivorna när jag vill se dom. Viss känsla är det ändå att hantera
fodralen
Ja, just Sony hade på de liknande CD-maskinerna på den gamla goda tiden (90-talet alltså) fjärren till sina med 3 lägen för att ha 3 maskiner lätt tillgängliga. (3x200 skivor eller vad det var som mest då)
Å andra sidan tar den här besten också en jäkla massa plats. Inte direkt högt WAF-tal.
Kommer ni ihåg SOny´s eller om det kanske var Pioneer´s gamla cd-växlare för 400 skivor där man dessutom kunde seriekoppla upp til 9(?) stycken. Brutalt. Låg WAF-faktor.
Man kan ju alltid gömma undan den nånstans. Jag antar att Sony har nån form av IR-sladd eller nått som en del andra har. (?)
Minns ingen sån just, men jag vet att Technics hade en kontrollenhet (storlek vanlig CD-spelare) som sedan kopplades till en eller flera växlarenheter (modell hotelkylskåp) som då kunde placeras med skivorna utom syn och hörhåll.
Redigerat av lystriod, 22 September 2009 - 21:49.
Postad 26 March 2010 - 23:38
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
138 bilder
134 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?