Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur stänga av min tv helt?

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 September 2009 - 22:01

yacob
  • yacob
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Det låter löjligt, och det är det också egentligen, men jag förstår inte hur jag ska stänga av min tv helt. Oavsett om jag trycker på knappen framme på TV:n eller via fjärrkontrollen så går den endast i stand-byläge och jag vill gärna kunna stänga av den helt.
Det gäller en Samsung LE32S86BD.

Tack på förhand,
Jacob

Postad 21 September 2009 - 22:04

Unregistered8b1dd9ee
  • Unregistered8b1dd9ee
  • Forumräv

• 791 inlägg
  • 0
Dra ur kontakten :)

Postad 21 September 2009 - 22:52

yacob
  • yacob
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Ska man verkligen behöva det? :) Hur mycket ström tror ni den drar i stand-by? Tror nämligen den tappar alla inställningar om man drar ur elkabeln.

Postad 22 September 2009 - 00:00

borjeboy
  • borjeboy
  • Användare

• 234 inlägg
  • 0
om det är en nyare modell kan du slå av strömmen bara den sparar kanaler i minnet (gör iaf min)

Postad 22 September 2009 - 08:51

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
Eh, min ur-gamla CRT TV minns kanaler så varför skulle inte en modern platt-TV göra det.

Det finns idag ingen som helst brist på skrivbara semi-permanenta minnen som inte behöver spänning ens för att behålla data. Ja, du har väl ett sådant i din digitalkamera, ett minne som i handeln inte kostar mer än några hundralappar för några GB?
Att bygga in ett liknande minne i en TV kostar inte många kronor.

Nu vet jag inte exakt hur de löst det men någon större teknisk svårighet att minnas kanaler, specifika inställningar för dessa, färgbalans, brusfilter osv finns det inte.

Bara att ansluta TVn och övrig elektronik du vill stänga av till en grendosa med en brytare på.

Hur mycket den drar i standby? Min gissning är kring 1W. Det är vad den borde dra ivartfall.

Postad 22 September 2009 - 09:03

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5774 inlägg
  • 0
Kanske köpa en strömbrytare med fjärr på Clas Ohlsson fölr ca 200kr ?
Finns strömbrytare som man kan ha i 4 vägguttag, med den kan du stänga av alla dina apparater som står i standby. Det drar mer ström än man tror att ha sina prylar i standby så det är inget löjligt att man vilja göra detta. Dessutom så tycker jag det känns tryggare att stänga ner prylarna helt på natten.

Postad 22 September 2009 - 09:49

SwiftingSpeed
  • SwiftingSpeed
  • Beroende

• 1062 inlägg
  • 0
Dock är ju din fjärrströmbrytare igång hela tiden och den drar också ström, dagens TV-apparater drar mindre än 1W i stand-by så jag tycker rädslan är helt klart överdriven.

Vill du spara ström köper du en manuell brytare eller drar ur sladden, till en TV gör inte fjärrströmbrytaren nån nytta.

Nexa som jag skulle säga är ett av de bättre märkena drar mellan 0.15W (den modellen som drar minst) till 0.9W, de flesta modellerna drar dock 0.6W enligt deras egen information. Jämför med en modern TV som Philips 42PFL5604 som drar 0.15W i stand-by, kopplar du den alltså till den bästa fjärrströmrytaren går du jämt ut.

Redigerat av SwiftingSpeed, 22 September 2009 - 09:56.

Postad 22 September 2009 - 17:03

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Låt den vara i! Drar ju mindre än en 1W.

Postad 22 September 2009 - 22:18

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Principen att inte kunna stänga av strömmen på apparater är fånig. Det börjar likna filmen WALL-E där man blir matad på en svävande fåtölj och glömt hur man går.

Postad 22 September 2009 - 22:28

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Säg att man har 20 relativt nya produkter som ligger i standby 20h per dygn, de snittar då ca 20*0,5*20=200W/dygn
Kostnaden hamnar på ca 1*0,2*365=73:- per år

Dessutom kanske du kan tillgodogöra dig ca 50% i form av värmen så verklig kostnad blir 36:- är det så mycket att bråka om?!

Sedan brukar ju de som ondgör sig om denna försumbara förbrukning åka på semester till Thailand eller liknande som är gigantiskt mycket värre vad gäller slöseri och naturförstöring, man silar mygg och sväljer elefanter.

Som många säger så drar aktiva eldosor också el och de kan tom ta mer än de prylarna du styr!

Och glöm alla mätningar med billiga elmätare som visar standby på 10-30W de visar helt enkelt fel, de klarar inte de kraftiga fasvinklar som utrustningen har.

De prylar som fortfarande kan vara idé att stänga av är vissa digitalboxar främst sattellit som kan dra lika mycket standby som i drift.

Postad 23 September 2009 - 09:41

yacob
  • yacob
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Tack för alla era svar/inputs. Är väl helt enkelt jag som lever kvar i det gamla där man var mycket tydlig med att man inte skulle låta sina apparater stå på. Har väl blivit mycket bättre hur lite apparaterna drar i standby eller så har jag gått på någon form av mediahype etc.

Postad 15 October 2009 - 21:39

yacob
  • yacob
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
http://www.e24.se/li...kel_1620981.e24

hmm...jag har högre el-månadskostnad än jag tycker att jag bör ha. kanske inbillning eller?

Postad 16 October 2009 - 07:10

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

hmm...jag har högre el-månadskostnad än jag tycker att jag bör ha. kanske inbillning eller?

Lite kallare ute bara.. :P

Postad 16 October 2009 - 07:21

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Jag har redan kommenterat den artikeln i en annan tråd! Artikeln är ju rent nonsens där man jämför förbrukningen mellan 32" och 42"-skärmar i drift. Självklart så drar större skärmar mer ström.

Postad 16 October 2009 - 08:10

Mats F
  • Mats F
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0

Sedan brukar ju de som ondgör sig om denna försumbara förbrukning åka på semester till Thailand eller liknande som är gigantiskt mycket värre vad gäller slöseri och naturförstöring, man silar mygg och sväljer elefanter.

Jag har aldrig vart i Thailand och vill inte åka dit heller, men jag stör mig ändå på att man inte kan stänga av TV:n helt. Det är en principsak. Sedan kan man ju sitta och räkna 0,5 W hit och 0,15 W dit och får fram att det kostar ett öre extra om året, men det är inte kostnaden som är problemet. Köper man en TV för 15000:- har man nog råd med lite högre elräkning också. Näe, det är principen. Lite hit och lite dit blir en hel del i slutändan. Och helt i onödan bara för att tillverkaren vart för snål/lat/dum för att bygga in en strömbrytare. Men det skiter ju de flesta i, det viktiga är att det ser fläskigt ut och att man har det senaste och ligger i framkant när det gäller underhållningsprylar.

När andra branscher gör vad de kan för att minska energiåtgången så känns det barockt att man inte ens kan stänga av sin TV helt. Vem fan låter bilen gå på tomgång över natten? Näe, där är det stopp/start-teknik som gäller för att spara några procent här och några procent där. Att man av smidighetsskäl låter laddaren till mobiltelefonen sitta kvar i väggen är ju ingen ursäkt för att inte dra ur den och framför allt ingen ursäkt för att man inte skall eliminera onödig energiförbrukning.

Postad 16 October 2009 - 15:12

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Kan bara säga att jag inte håller med dig.

Kostnaden är idag så låg så jag absolut inte anser det vara värt besväret längre.
30-40:- per år för att hålla 20 apparater standby är det minsann värt.

Postad 16 October 2009 - 15:22

sudden_se
  • sudden_se
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Använder en kopplingdos som det finns strömbrytare på. Tycker att det är fel att man ej kan slå av TV helt på TVn. Sen att det inte kostar något spelar ingen roll. All elutrustning som står i standbye kan fatta eld even om det händer sällan idag. Så var det även vid kärnkraftolyckor med. Kan nästan inte hända.

Får ha fler ström brytar eftersom använder jag samma till TV och sterio så får jag betal lite för standbye på TVn.

Låter alla miljoner TV användare ha sin TV i standbye så blir miljön påverkad som är helt onödigt. Varför använda ström till inget.

Postad 16 October 2009 - 15:39

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Jag har aldrig vart i Thailand och vill inte åka dit heller, men jag stör mig ändå på att man inte kan stänga av TV:n helt. Det är en principsak. Sedan kan man ju sitta och räkna 0,5 W hit och 0,15 W dit och får fram att det kostar ett öre extra om året, men det är inte kostnaden som är problemet. Köper man en TV för 15000:- har man nog råd med lite högre elräkning också. Näe, det är principen. Lite hit och lite dit blir en hel del i slutändan. Och helt i onödan bara för att tillverkaren vart för snål/lat/dum för att bygga in en strömbrytare. Men det skiter ju de flesta i, det viktiga är att det ser fläskigt ut och att man har det senaste och ligger i framkant när det gäller underhållningsprylar.

När andra branscher gör vad de kan för att minska energiåtgången så känns det barockt att man inte ens kan stänga av sin TV helt. Vem fan låter bilen gå på tomgång över natten? Näe, där är det stopp/start-teknik som gäller för att spara några procent här och några procent där. Att man av smidighetsskäl låter laddaren till mobiltelefonen sitta kvar i väggen är ju ingen ursäkt för att inte dra ur den och framför allt ingen ursäkt för att man inte skall eliminera onödig energiförbrukning.

Håller med dig. Det SKA finnas en avstängningsknapp. Punkt slut.

Postad 16 October 2009 - 15:40

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Sila mygg och svälja elefanter... för de flesta, miljöpåverkan av detta gentemot så mycket annat är minimal.

Flyg för guds skull inte vad du gör för då förbrukar du miljö för 100-tals år av standby.

Byt ut en enda glödlampa hemma mot en LED-lampa så har du sparat in årsförbrukningen av din standby...

Redigerat av junkan, 16 October 2009 - 15:41.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.