Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sängköp

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 December 2002 - 23:02

Unregistereda0143a19
  • Unregistereda0143a19
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0
Jag har bestämt att jag ska få en ny säng i julklapp. [:)]

Nu kommer man till problemet att jag inte vet var man ska gå.

Jag vill inte gå på Jysk, har hört att deras sängar är mest skit. Får det påsåendet förstärkt efter att ha sett hur en del av deras möbler håller i längden.

Jag vill heller inte gå till något ställe som bara säljer Hästens och liknande. Jag vill väldigt gärna ha en Hästens men det är lite fel prisklass på den säng jag ska ha, 160-180 bred.

Så, käre forummedlemmar. Vad har ni för sängar, var är dom köpta och vad kostade dom? [:)]

Postad 15 December 2002 - 23:05

Unregistered10784c10
  • Unregistered10784c10
  • Forumräv

• 886 inlägg
  • 0
ikea. ok sängar till mänskliga priser. jag sover gott iaf. =)
på min sultan nånting. å tjock bäddmadrass ska de va.

Postad 15 December 2002 - 23:25

Unregistered39b3b729
  • Unregistered39b3b729
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0
Kan bara instämma med föregående talare. IKEA:s sängar är bra! Jag har en 160 bred fast uppdelat i 2x80 i en sängstomme, med tjock bäddmadrass. Kommer inte ihåg vad det kostade... Men IKEA har som sagt humana priser.

mvh

Postad 15 December 2002 - 23:25

Unregistered23ad15d6
  • Unregistered23ad15d6
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 0
Jag är också i tankar o köpa ny säng, ska o kolla på 140cm säng i morrn. Ngt jag ska göra innan jag köper den är att göra ett gnisseltest, så det inte gnisslar och knakar när man tillverkar barn.[;)]

Postad 15 December 2002 - 23:31

Unregistered2ce48e19
  • Unregistered2ce48e19
  • Forumräv

• 615 inlägg
  • 0
Jag håller med latsmurf om att IKEAs sängar är bra.
Jag har haft min i snart 5 år utan problem.
Jag har den `` lyxigaste´´ Sultanvarianten med en tjock bäddmadrass med latex i kärnan.

Jag var mycket ute och provade olika sängar och hittade en hel del sängar som var bra, men då kostade de också därefter.
När jag sedan kom på IKEA och provlåg den säng jag har i dag, kunde jag konstatera att denna var minst lika skön som de dyra madrasser jag tidigare provlegat. När jag sedan såg på prislappen var det väl inte mycket att tveka om.

Hästens 25 års garanti på fjäder och rambrott.....hrm.

Är det många här som lyckats att ha av någon fjäder eller sängram ? Jag har inte blivit så värst imponerad av hästens sängar när jag provat.
Jag skulle väl kunna tänka mig ett scenario där garantin faktiskt skulle kunna komma till pass. Min moster, som väger 170 kg ++, ställer sig och hoppar i sängen kan det nog tänkas flyga en hel del sänginnehåll.
Nu tror jag väl inte direkt att hon kommer att göra det, så Hästens garanti mot fjäder och rambrott kan jag faktiskt leva utan.

Har du inte provlegat en Ikeasäng med latexkärna, så tycker jag att du skall göra detta innan du bestämmer dig för något dyrare alternativ.

Postad 15 December 2002 - 23:32

Unregisterede2eae4be
  • Unregisterede2eae4be
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0
Jag & min sambo har precis bytt säng, det blev en DUX 180x200! Kanske inte just denna prisklassen du hade tänkt dig, men den är verkligen värd varenda krona! Vi har aldrig sovit så bra som nu, jag har aldrig ont i ryggen mera. Man kan nog säga utan att överdriva att denna sängen förändrade våra liv!
Det fick bli vår julklapp i år!

Lycka till med köpet vad du än väljer! ZZZZZZZZZZzzzzzzzzzz...........

Postad 15 December 2002 - 23:38

Unregistered620eb6d4
  • Unregistered620eb6d4
  • Lärjunge

• 290 inlägg
  • 0
Kika på Sängjätten, det har ett brett utbud av många bra sängar. Personligen tycker jag Jensen - Ambassadör är en mycket bra säng och rekomenderar dig därför att prova en sådan innan du bestämmer dig [;)]

Postad 15 December 2002 - 23:38

Unregistered696d9f95
  • Unregistered696d9f95
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Sover i en Ekens Optimal, continentalsäng 180x200. Kostar runt 37 000- 38 000kr. Jag köpte den dock av en polare som då jobbade med sängförsäljning så jag betalade inte så mycket för den.

Men vill Du ha en prisvärd säng annars bör du titta på Hildings olika sängar. Finns i välsorterade sängbutiker, eller på http://www.hildingshop.com

Hilding är europas största sängtillverkare och tillverkar faktiskt både IKEAs och Jysks sängar. Dessa vill dock pressa priserna så mycket att Hilding inte direkt levererar toppkvalitet till någon av dem, utan snarare billigare standardlösningar.

En Hilding Sportif Continental 180x200 bör du kunna få hemkörd och ihopsatt för runt 23 000, då självklart med en sportfif supersoft madrass. Vill du ha billigare än så så rekommenderar jag antingen family zon eller sportif zon, familyn är billigare.

Du bör i alla fall köpa zonindelad säng som ger maximalt stöd till bla axlar och stuss och minskar risken för ont i ryggen.

Men har du lite mer pengar så skulle jag rekommendera Ekens, som faktiskt är Hildings prestigemärke. Har jämfört min med Hästens continental och anser att min är skönare faktiskt, snygg är den dessutom!

Tidigare sov jag lite dåligt samt vaknade sällan helt utvilad, men efter vi bytte till Ekens sängen så sover jag som en stock samt känner mig utvilad i mycket höge utsträckning.

Sängen är viktig, köp kvalitet!

Postad 15 December 2002 - 23:44

Unregistered196da970
  • Unregistered196da970
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Jag och ex-sambon köpte ny säng häromåret och jag provlåg de flesta prisklasserna förutom de allra dyraste. Även jag fann dock IKEA:s dyraste modell som den mest prisvärda så en sådan fick det bli (jag gillar dyra saker men inte ens jag kunde motivera ett påslag på 6000:- för en obefintlig komfortökning). Skulle min budget vara obegränsad så skulle det bli någon av DUX bättre modeller eller en TEMPUR. Något att tänka på är annars att köpa en resårbotten från IKEA och en bäddmadrass från Tempur, då tror jag att du kommer sova gott.

Postad 15 December 2002 - 23:46

Unregistered620eb6d4
  • Unregistered620eb6d4
  • Lärjunge

• 290 inlägg
  • 0
Enligt mina erfarenheter bör man hellre satsa på två sängar om man vill ha en stor, och sedan lägga på en gemansam bäddmadrass ovanpå dessa, för att få ihop det hela till en säng. Anledningen till detta är dels att två personer inte säkert ska ha samma hårdhetsgrad i sängen och framförallt att det blir så oehört mycket smidigare ifall man ska flytta om man har två sängar istället att ha enorm säng på 200*200 cm.

Postad 16 December 2002 - 00:04

Unregistereda0143a19
  • Unregistereda0143a19
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by nrowa
Jag är också i tankar o köpa ny säng, ska o kolla på 140cm säng i morrn. Ngt jag ska göra innan jag köper den är att göra ett gnisseltest, så det inte gnisslar och knakar när man tillverkar barn.[;)]

Men herregud människa!!! Ska du gå in på IKEA och testa att tillverka barn i deras sängar så kommer nog farbor Blå och männen i dom vita rockarna och hämtar dej!!! [:D]

Postad 16 December 2002 - 00:12

Unregistereda0143a19
  • Unregistereda0143a19
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0
Tack för många tips...Ikea blir det nog...

Jag hade inte tänkt att den skulle kosta mer än kanske 7-8 tusen. Det är trots allt dom två människor som tillverkade mej som ska betala kalaset...

Postad 16 December 2002 - 00:31

Erick
  • Erick
  • Beroende

• 1233 inlägg
  • 0
Jag har en 210x140 säng som jag köpte på sängjätten för runt 6000 kr, som jag haft snart ett år, älskar den! underbart skön.. [;)]

va på ikea, men dom hade inte 210 sängar, bara 200... jag är rätt så läng (närmare 190..) så jag vill ha en lite längre säng så man slipper trilla ut me tårna hela tiden.. [:D]

Postad 16 December 2002 - 01:26

Unregistered10784c10
  • Unregistered10784c10
  • Forumräv

• 886 inlägg
  • 0
off topic: Erick har du inte fått din 4-discs LOTR än? [;)]

Postad 16 December 2002 - 10:52

Unregistered22c04802
  • Unregistered22c04802
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Hej

Tänk på att om man tillverkar barn så är det bra med plats för dem sedan. Inte sällan är vi fyra som sover i våra sängar. Vi har två DUX 105*210 med gemensam bäddmadrass, dvs 210*210 liggyta. Håller med om att två sängar med gemensam bäddmadrass är bra, speciellt om man vill ha stor säng som vi.

Apropå garantier. Jag har lyckats knäcka en fjäder (en bokhylla rasade ned på sängen, som tur var låg jag inte i då). Upptäckte skadan två år senare när jag skulle flytta och då såg hålet i sängen som den trasiga fjädern gnagt. Kollade med morsan som hade sparat kvittot (sängen fick jag när jag forfarande bodde hemma). Ringde DUX och fick sängen utbytt. Pga åldersavdrag fick jag betala knappt halva nypriset. De körde ut en ny säng och tog den gamla med sig.

Ett tips är att tejpa fast kvittot i ett kuvert under sängen, då vet man var det är när man efter 8 år behöver det!

MVH/Martar

Postad 16 December 2002 - 13:44

Dudemeister
  • Dudemeister
  • Forumräv

• 501 inlägg
  • 0
Intressant tråd, går själv och funderar på nya "resår-madrasser" till sängen där hemma.
Jag har hört både JA och NEJ angående sängar:

JA man ska lägga mycket pengar på dem, ju mer det kostar ju bättre är dem (med viss måtta givetvis). Man spenderar ju trots allt 33% av sin tid i dem. De som gör dessa uttalanden anger oftast IKEA och JYSK som tabu!

Nej man ska inte lägga sååå mycket pengar, köp nått vettigt till normalt pris istället, hästens-sängar betalar du bara för märket och det rutiga överkastet osv.... IKEA gör helt ok saker osv..

Man vet inte riktigt var man ska vända sig egentligen?

Postad 16 December 2002 - 15:20

Unregistered41753
  • Unregistered41753
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0
Jag köpte en "koninentalsäng" (Resårbotten + Resårmadrass + Bäddmadrass) på Ikea för ett par år sedan. Den är blir ganska hög, så man får ha korta ben på den... Men fan vad skön den är. Knäpptyst också... Jag kan som 90-kgs man slänga mig i den utan att den ger irån sig ett pip. Min är 160 cm bred och är i ett stycke, alltså inte två 80-sängar. Köp en sån och du kommer inte att ångra dig.

Postad 16 December 2002 - 23:04

Unregistered6598c45f
  • Unregistered6598c45f
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
gonzo: Vår förra säng var en IKEA Sultan Lyx 160 cm. Efter sådär c:a 6 år blev det som en grop mitt i sängen som jag och hustrun rullade ner i från var sitt håll. Det var förmodligen så vi båda två började få ont i ryggen[:D]

Vi slog till och köpte nya Kusen's "Marquis" 1997 (är tillsammans med HemmaBion den bästa investeringen i hushållet[8][:D][;)]) Efter ungefär 2-3 månader i den nya sängen var ryggbesvären som bortblåsta hos oss båda.

Småler därför alltid när jag läser alla som provligger sängar. De flesta nya sängar är sköna när man provligger dem i butiken[:()] Om sängen ger bra avlastning för just dig, känner man fullt ut först efter ett antal dygn i den nya bingen[:0] Därför borde man få låna hem sängar precis som när man skall köpa en förstärkare eller nya högtalare. Givetvis är en annan viktig parameter hur länge fjädrarna i sängen håller sig fräscha och spänstiga.

Mitt förslag för bästa sovkomfort: En säng av kontinental modell[:D]

Två sängar med hög vill-ha-faktor är Hästen's 2000T eller Carpe Diem's Kornö. Svensk kvalitet när den är som bäst[^] (och dyrast[V] )

P.S - Du har bara en hälsa - vårda den därför som en vän till dig[8D]

Postad 16 December 2002 - 23:32

Unregistered2ce48e19
  • Unregistered2ce48e19
  • Forumräv

• 615 inlägg
  • 0
Dano.

Vi får väl se hur det går.... Vi har ju bara haft sängarna i ca 5 år.
Vem vet vad som händer om ett år till ? [;)]

[:(][:D]

Postad 16 December 2002 - 23:34

Unregistered6598c45f
  • Unregistered6598c45f
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Glömde säga att: Man måste ju inte köpa det dyraste för att få en bra produkt. Ungefär som att köpa en ny förstärkare. Det måste ju inte vara en Pioneer VSA-AX10, Onkyo TX-DS989 eller en Denon AVC-A1SR till Hemma-Bioanläggningen för att få godkänt. Att lägga sig någonstans i mitten brukar ju ge mest för pengarna, inbillar jag mig[;))]

(Men med mina lite osvenska preferenser, så skulle jag kunna tänka mig att lägga 70-80 tkr på säng(ar). Hellre detta än att lägga 300-350 tkr på en ny/beggad bil eller 40-45 tkr på en reciver till Hemmabion. Se mitt förra inlägg i topicen varför jag värderar sovkomforten som jag gör[8])

Postad 17 December 2002 - 10:32

Unregistered67fb9b50
  • Unregistered67fb9b50
  • Veteran

• 1665 inlägg
  • 0
Kika efter "Jensen" sängar... typ som hästens fast för en bråkdel av hästens pris... jag har en "Jensen" o e 110% nöjd... [;)] en sån me fjärrkontroll alltså.. hehe

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.