Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Golvhögtalare och reciver för hemmabio och musik

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 October 2009 - 12:33

twonky
  • twonky
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej,

Jag tänkte skaffa nya högtalare och ny reciver (7.1) för att kunna lyssna på musik och titta på film. Jag har sedan tidigare en Pioneer NS-88 5.1 system, men förstärkaren för centern ger inget ljud längre. Min tanke nu är att köpa nya golvhögtalare, ny reciver och ev komplettera med PS3:a för att spela blu-ray (spelar den även vanliga CD?), men behålla de små satelithögtalarna som surroundhögtalare samt ev behålla subbasen som passiv bas (man kan koppla in det högtalarelementet rakt av, utan att använda pioneers elektronik…

Noteras bör att jag inte ”drar på” max på volymen, utan vill att det ska låta bra vid låga volymer. Är lite less på pioneers små-sateliter… Lyssnar gärna på Pavarotti(!) men även en del rock och pop, och vill att det ska låta lite bättre.

WAF är en viktig faktor, samt att grejorna inte är alltför stora, recivern ska helst stå i bokhyllan, och bör inte vara så djup, 33 cm känns som en smärtgräns. Priset, ja, inte så viktigt, men max tot 20´.

Så, till produkterna: Jag har kollat på Yamaha NS-555, och den har fått godkänd WAF, samt XTZ 99.36 (pianolack som matchar Sony W4000 TVn på bägge, samt ”rimlig” bredd och djup). Förstärkare som jag har hittat är Onkyo 607, (32.9 cm djup) den grundaste som ger någorlunda effekt. Orkar 607:an driva 99.36 högtalarna om jag bi-ampar dem? Eller får jag tillräckligt bra ljud i 555:orna? Efter vad jag har läst här på forumet så verkar 99.36 vara bra och jag är mer sugna på dem än 555, men orkar de inte drivas så att det till och med blir sämre än med 555:orna? Är det någon som har bättre förslag på förstärkare (krav på djupet)? Högtalare (WAF: pianolack och måttliga dimensioner)?
Tack!/Amatör... ;-)

Redigerat av twonky, 08 October 2009 - 14:34.

Postad 10 October 2009 - 13:32

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1524 inlägg
  • 0
Hej.
Jag äger en Onkyo 606 och är mycket nöjd me den. Hur den orkar driva de högtalaran du sak ha vet jag inte. Jag har sjävl ganska kassa och funderar på att göra en uppgradering nu. En högtalare med bra WAF är

Jag har provlyssnat dem och jag är helt såld på dem! vilket kanonljud. och de var kopplade till en förstärkrare som inte var särkilt kraftfull. Hade inte tid att be honom att plugga in Onkyo 607 som stod där. men enligt försäljaren skulle det inte vara några problem med att driva dem. Högtalarna är små nätta snygg pianofinsih och låter grymt. Den har vuniit en massa tester i alla fall. Ska tilläggas att jag inte är någon Audiofil precis som kan en massa om detta. Men ären Aduiofil Light kanske. :angry:
Jag funderar själv också på XTC högtalrana. Behvöer veta var ti skåne man kan lyssna på dem.

Men frun var med mig o lyssna o tittade på dem. Hon gillade dem skarpt också. Frontarna låter grymt mycket bättre ensamma än hela vårt hemmabiosystem med sub till....

Postad 12 October 2009 - 06:37

twonky
  • twonky
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Ok. Ja FS 137 har seglat upp som ett litet alternativ. Har de samma WAF så ska det nog gå, de kostar ju i princip sasmma.

Jag vet inte om de (FS 137) är ett säkrare kort och kanske inte lika svåra att ställa in som XTZ. Det är det negativa jag har sett om XTZ, plus då att det inte är så lätt att provlyssna dem. Och enligt dig (försäljaren) skulle det inte vara något problem med att ha en 607:a till dem.

Hmm, vi får ta oss iväg och lyssna (och titta) på dem, någon som vet var de finns i Stockholm? MM Barkarby?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.