Projekttråd - Faktiskt's 9LAEH Färdiga
43 svar till detta ämne
Postad 10 October 2009 - 13:27
Pierrelu
-
Pierrelu
-
Användare
-
-
179 inlägg
Hej! Äntligen är det dags att få ge sig in i DIY världen. Har länge suktat efter detta men inte riktigt haft pengarna jäntemot motivationen till att satsa på det. Men nu kunde jag slå två flugor i en smäll och kunde därför inte hindra mig själv längre. Vad menar jag med två flugor i en smäll då? Jo, jag går nämligen 3e året på gymnasiet och som de flesta kanske vet ska man göra något utanför skolan som beräknas ta 100 timmar, där man valfritt väljer det man vill pyssla med och sedan skriver en rapport om det. Därför tänkte jag även att en bygglogg här på Minhembio kunde vara något jag kan ta med i min rapport, om hur andras tankar och idéer påverkat mig osv. Eftersom jag inte bor hemma utan på min studieort (100 mil norr om Stockholm) så tyckte jag ett par stativhögtalare skulle passa perfekt, då kan jag åka hem på lov och lediga helger för att få lådorna klara, för att sedan ta med dem i bagaget på flyget (tomma förstås). Har under hösten kollat runt på olika ritningar, kit och modeller som jag hittat på nätet. Hade efter lite rådfrågning av mr_Tony hade jag bestämt mig för att bygga Acoustic Phase som Hifi-kit tillhandahåller. Det som jag och min handledare såg som negativt med den högtalaren var att delningsfiltret redan var färdiglött från Hifi-kit. Därför kändes det lite vemodigt eftersom jag ville göra så mycket som möjligt. När en kompis då tipsade om en högtalare som ett par personer på Faktiskt.se tagit fram spetsades öronen igen. Efter någon kvälls läsande valde jag bort Phase'n och blickade nu mot Faktiskt.se' 9LAEH (9 liter aluminium element högtalare). Kriterier på högtalaren:Relativt lättdriven (ingen jätteförstärkare) Prisvärd Ganska snygg "Göra så mycket som möjligt" Få plats i resväskan Beställde komponenterna från Hifi-kit och BMM i Holland. Hifi-kit levererade på någon dag medans BMM inte hade allt i lager så de sakerna fick jag i torsdags. Har nästan alla komponenter klara, ett par spolar ska lindas av innan jag börjar med delningsfiltren. Lådorna börjar jag med om 2 helger då jag åker hem en snabbis innan höstlovet börjar. Förhoppningsvis hinner jag klart med lådorna, kanske inte lackning/farnering, men det gör inget då jag inte bestämt mig för om jag ska fanéra eller lacka på något snyggt sätt. Tips på sätt att lackera eller vart man kan hitta fanér mottages gärna 
Ny_liten_h_gtalare___stativ.JPG 272.88K
5 Antal nerladdningarUngefär hur den kommer se ut när den är klar. 45° fasade kanter på framsidan och basport på baksidan är tanken. (Bortse från stativen som vi får se om jag hinner med, kan även ske lite designändringar)
DSC_9408.JPG 759.65K
7 Antal nerladdningarVad kan dessa två lådor innehålla? 
DSC_9413.JPG 737.74K
9 Antal nerladdningarGodis! Inte långt ifrån i alla fall!
Redigerat av Pierrelu, 02 February 2010 - 18:07.
Postad 10 October 2009 - 13:51
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
Och du missade pk på faktiskt
Postad 10 October 2009 - 14:35
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Kul bygge! Kommer nog att bli riktigt bra! Vem är konstruktören på faktiskt? Lackning kan du göra själv men räckna med mycket underarbete! Jag sitter å väger mellan lacka eller fanera själv, mina piP då
Vad landade kalaset på sdx?  Sitter å väntar på att få lite cash å köpa piP ja
Redigerat av Timpolanen, 10 October 2009 - 14:39.
Postad 10 October 2009 - 14:38
Pierrelu
-
Pierrelu
-
Användare
-
-
179 inlägg
Såg något om PK på faktiskt, men fattade det som att lådorna byggs från fabrik och att man inte får ta del av ritningar till dem? :S Har du någon siffra på hur mycket de skulle kostat annars? Har inte tid att plöja igenom en 62 sidor lång tråd Hur som så får det bli detta jag bygger efter  Ska nog bli mer än nöjd  Konstruktören på Faktiskt går under namnet "Skrutten" på forumet. Konstruktören skrev detta efter han jämfört dem lite kort med piP (självklart hans egna upplevelse) : "Som hastigast jämförde vi denna med pip i våras uppe i Piteå. Och denna högtalare upplevs mer bastung än självaste pip. Själv gillar jag mellanregistret bättre i 9leah medan piP har roligare stereoperspektiv, med sin kraftiga regnbågseffekt."
Redigerat av Pierrelu, 10 October 2009 - 14:43.
Postad 10 October 2009 - 15:10
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
Såg något om PK på faktiskt, men fattade det som att lådorna byggs från fabrik och att man inte får ta del av ritningar till dem? :S Har du någon siffra på hur mycket de skulle kostat annars? Har inte tid att plöja igenom en 62 sidor lång tråd Hur som så får det bli detta jag bygger efter Ska nog bli mer än nöjd 
Konstruktören på Faktiskt går under namnet "Skrutten" på forumet. Konstruktören skrev detta efter han jämfört dem lite kort med piP (självklart hans egna upplevelse) :
"Som hastigast jämförde vi denna med pip i våras uppe i Piteå. Och denna högtalare upplevs mer bastung än självaste pip. Själv gillar jag mellanregistret bättre i 9leah medan piP har roligare stereoperspektiv, med sin kraftiga regnbågseffekt."
Pk är ett rent diy projekt och det finns ritningar i tråden och på filter komponenterna en sats med högtalare går på runt 2.5tk sen till kommer filter och bas rör så runt 3.2 tk per par färdiga om man gör det själv och inte köper ett halvfabrikat och då är det inte ens diy. Sen finns det mätningar mellan pk och pip och då är pk mera basglada än vad pip är
Postad 10 October 2009 - 15:37
Pierrelu
-
Pierrelu
-
Användare
-
-
179 inlägg
Pk är ett rent diy projekt och det finns ritningar i tråden och på filter komponenterna en sats med högtalare går på runt 2.5tk sen till kommer filter och bas rör så runt 3.2 tk per par färdiga om man gör det själv och inte köper ett halvfabrikat och då är det inte ens diy. Sen finns det mätningar mellan pk och pip och då är pk mera basglada än vad pip är
Aha okey. Då blev de lite billigare än dessa. Dessa lär landa på mellan 4500-5000 kr tror jag. Högtalare med filter har kostat 3800 kr ungefär. Sen ska ju lådmaterial mm. till också, plockar lätt på när det gäller småsaker.
Postad 13 October 2009 - 09:17
80-talet
-
80-talet
-
Lärjunge
-
-
498 inlägg
pK finns ändå inte att köpa längre, och kommer inte att finnas framöver heller, då alla elementsatser är uppbokade sedan länge och väntelistan är lång. de bli dessutom inte så billiga som 3.2tk utan närmre 5papp inkl allt.
kör hårt nu 9LAEH ska vara en bra och genomtänkt högtalare och ser fram emot bilder här!!
Redigerat av 80-talet, 13 October 2009 - 09:17.
Postad 13 October 2009 - 16:58
Pierrelu
-
Pierrelu
-
Användare
-
-
179 inlägg
pK finns ändå inte att köpa längre, och kommer inte att finnas framöver heller, då alla elementsatser är uppbokade sedan länge och väntelistan är lång. de bli dessutom inte så billiga som 3.2tk utan närmre 5papp inkl allt.
kör hårt nu 9LAEH ska vara en bra och genomtänkt högtalare och ser fram emot bilder här!! 
Okey, där ser man. Bilder kommer, det lovar jag  Men det kommer i slutet på nästa vecka, och det blir nog ett par stycken för det är mycket som ska hinnas med Timpolanen (och andra självklart): Har du några tips på vad för lack man ska använda på MDF? Tvekar på att det går att använda vilken som helst, vore snyggt med ett par glansvita eller pianosvarta, antar att det är riktigt svårt att få till bra så mattsvart kanske skulle göra sig bra med. Någon nyans av grå kanske? Bara slänga idéer efter mig
Postad 13 October 2009 - 18:36
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Börja med att slipa till lådan så att den är slät. Sedan på med spackel överhålen och över alla skarvar å skavanker. När det är lent å plant så kör på med sprejspackel någravändor för att träet inte ska resa sig så mycket vid lackning.
Sedan är väl lackspruta att föredra men inte alla som har det i bakfickan  Någon lite dyrare bruksprej+primer (ej biltema tex) alt. att du lämnar dem hoss bilackare. Sedan massa lager klarlack if du vill ha det plankt.
Postad 14 October 2009 - 13:04
Pierrelu
-
Pierrelu
-
Användare
-
-
179 inlägg
Tyvärr har jag inte någon lackspruta i bakfickan  Ska höra mig för om det finns någon lackerare här i byn, annars kanske det finns i Stockholm. Vill ha med mig dem när jag åker norrut igen, men då kommer de inte vara lackade :/ Lägenhet är inte heller det bästa när man ska lacka, bildas ju rätt roliga gaser av lacken, slutar väll med att hela huset lider av huvudverk eller något annat Skönt att inte ljudet påverkas av färgen, så då kan jag vänta med att lacka till lämpligt tillfälle. Timpolanen: Ska hälsa från Calle Von Rosen, gammal hockey och klasskompis till dig tydligen
Postad 23 October 2009 - 21:54
Pierrelu
-
Pierrelu
-
Användare
-
-
179 inlägg
Nu har det stått still ett tag pga bristen på både material och maskineri hos mig. Därför fick det bli en tur hem till mor och far under helgen  Gott med mammas mat Varnar redan nu för ett ganska långt inlägg med många bilder  Har fått en del gjort på 1 ½ dag:
DSC_9610.jpg 89.88K
4 Antal nerladdningarLite högar med finsågad MDF
DSC_9622.jpg 95.3K
3 Antal nerladdningarBörjade med att limma ihop bottendelen och ena sidan
DSC_9626.jpg 121.83K
2 Antal nerladdningarVad gör man inte för att det ska sitta ordentligt... OBS limmar fortfarande bara botten + sidan
DSC_9640.jpg 110.2K
2 Antal nerladdningar
DSC_9643.jpg 158.8K
3 Antal nerladdningarTillsatte dessa lite lödtenn och värme och efter 30 min var det halvklart  Masoniteskivorna ska sågas ner lite till.
DSC_9651.jpg 84.6K
2 Antal nerladdningar
DSC_9652.jpg 88.12K
1 Antal nerladdningar
DSC_9654.jpg 97.47K
6 Antal nerladdningarFick skapa mig en egen simpel fräsjigg till vår enkla överhandsfräs 
DSC_9663.jpg 74.55K
5 Antal nerladdningarDe vackra elementen
DSC_9666.jpg 75.68K
5 Antal nerladdningarBlev några testfräsningar innan jag blev nöjd
DSC_9670.jpg 109.51K
6 Antal nerladdningar
DSC_9672.jpg 130.46K
10 Antal nerladdningarArbetsytan och arbetsplatsen!
DSC_9673.jpg 133.26K
10 Antal nerladdningarKrävdes lite kläder, ingen vidare värme trots bygglampa och halvfärdigt uterum  Slutade med att jag sticksågade ut hålen för elementen och terminalen eftersom överhandsfräsen var ett helskotta att få till rätt mått med. Felade 2 mm, ställde om den 0,5 mm och helt plötsligt blev hålet 4 mm för stort  Imorgon ska hålen till elementen slipas runt och fint, delningsfiltren ska förhoppningsvis bli färdiglödda, lådorna ska i stora drag limmas ihop, kanske till och med hinner få i dämpmaterialet  Mer bilder kommer imorgon!
Redigerat av Pierrelu, 23 October 2009 - 21:56.
Postad 23 October 2009 - 22:43
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Tyvärr har jag inte någon lackspruta i bakfickan Ska höra mig för om det finns någon lackerare här i byn, annars kanske det finns i Stockholm. Vill ha med mig dem när jag åker norrut igen, men då kommer de inte vara lackade :/ Lägenhet är inte heller det bästa när man ska lacka, bildas ju rätt roliga gaser av lacken, slutar väll med att hela huset lider av huvudverk eller något annat Skönt att inte ljudet påverkas av färgen, så då kan jag vänta med att lacka till lämpligt tillfälle.
Timpolanen: Ska hälsa från Calle Von Rosen, gammal hockey och klasskompis till dig tydligen 
Det var som fann... Calle  Världen är lite du! Hälsa tillbaka!! Pysst.... Lura in han i träsket också Nu har det stått still ett tag pga bristen på både material och maskineri hos mig. Därför fick det bli en tur hem till mor och far under helgen  Gott med mammas mat 
Krävdes lite kläder, ingen vidare värme trots bygglampa och halvfärdigt uterum  Slutade med att jag sticksågade ut hålen för elementen och terminalen eftersom överhandsfräsen var ett helskotta att få till rätt mått med. Felade 2 mm, ställde om den 0,5 mm och helt plötsligt blev hålet 4 mm för stort 
Imorgon ska hålen till elementen slipas runt och fint, delningsfiltren ska förhoppningsvis bli färdiglödda, lådorna ska i stora drag limmas ihop, kanske till och med hinner få i dämpmaterialet 
Mer bilder kommer imorgon! 
Ser riktigt bra ut tycker jag! Ska bli kil å se med lite färg också. Fast jag tänkte på en sak angånde spolarns placering. Är dom placerade exakt efter nogon riktning som gjorts? Eftersom det är inte helt optimalt att ställa dom som de står nu, om det inte är med i beräkningen av filtret. Det går alltid ett fält runt spolen och fältet riktas beronde på hur spolen står, vilket ger olika värden  Här hittade en bild, svårt att förklara med ord 
Redigerat av Timpolanen, 23 October 2009 - 22:44.
Postad 23 October 2009 - 22:53
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
3.2 om du gör det själv och inte köper halvfabrikat.
Postad 23 October 2009 - 22:59
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
3.2 om du gör det själv och inte köper halvfabrikat.
Jojo men alla var inte lika snabb som du! Jag missa det helt! Samt jobbigt att köpa olyssnat jag gillar piP å de passar mig perfa
Postad 24 October 2009 - 08:06
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
Jojo men alla var inte lika snabb som du! Jag missa det helt! Samt jobbigt att köpa olyssnat jag gillar piP å de passar mig perfa 
man får lita på gubbsen och personligen så tycker jag att pip är överreklamerade så jäkla bra är dom inte men men dom skall jämföras och mätas och det man ser på mätningar så har pk en fördel i basregistret och mellan men pip vinner i diskant men pip har för mycket energie i diskanten för mitt lyssnande sen finns det en pip clone som håller på att växa fram så den får man se hur den låter och mäter när den är klar.
Postad 24 October 2009 - 09:37
Lisa91
-
Lisa91
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Det ser lovande ut!
Jag har varit sugen på att bygga den här högtalaren,men jag skulle vilja lyssna först.
Har alltid varit svag för Visatons element,men är inte jättesvag för metallmembran!
Ska bli roligt att höra vad du tycker om ljudet när du är klar.
Tänk på att högtalaren helst ska stå grundmålad inomhus ett tag innan du börja med slutfinishen.
Mdf och spån har en tendens att röra sig lite på resan från bygghandeln-snickarboden-vardagsrummet.
Postad 05 November 2009 - 21:19
Pierrelu
-
Pierrelu
-
Användare
-
-
179 inlägg
Jag får ursäkta att det tagit sådan tid för mig att uppdatera. Har extremt mycket i skolan just nu och sen gick det lite tokigt där hemma med bygget. Men så går det när man stressar och inte läser ritningen ordentligt Lärdom: Läs/rita om ritningen efter egna måttreferenser! Delningsfiltren blev dock helt klara och lådorna halvlimmade, kommer bilder på det om någon vecka när det lugnat sig i skolan. Insåg mitt misstag när vi hade tagit upp alla hål och börjat limma lådorna, tyckte det såg mystiskt ut, rusade upp och kolla på ritningen och insåg då väldigt snabbt att jag klantat till det ordentligt. Men men, man lär så länge man lever  Nu blir det hem i jul och göra ett par helt nya lådor som ska bli 100% klara innan jag åker hem till lägenheten igen!
Postad 06 November 2009 - 19:58
mr_Tony
-
mr_Tony
-
Användare
-
-
220 inlägg
Hej!
Spännande med en för mig "ny" DIY-hgt.
Ser väldigt bra ut hitills, synd att du gjort nåt fel så du får göra om lådorna. Men som sagt, man lär sig av sina misstag. Men andra ord så borde man vara ganska lärd vad det här laget
Jag kommer följa denna tråd med spänning.
/Tony
Postad 15 November 2009 - 21:38
Pierrelu
-
Pierrelu
-
Användare
-
-
179 inlägg
Kul att du kikar in mr_Tony! Blev som sagt inte Acoustic Phase som du rekommenderade, men jag blir nog mer än nöjd med denna  Tur att man är nybörjare på detta då, så man "får" göra missar Sådär, nu måste jag ta tag i detta och updatera lite! Har varit massor i skolan och än är det inte klart, men som sagt, 10 minuter får man undvara OBS Detta är bilder på tillverkningen av lådorna som blev fel, alltså är det inget nytt som händer utan bilder sen några veckor tillbaka. Nya lådor ska fixas under jullovet! OBS
DSC_9677.jpg 90.3K
2 Antal nerladdningarPassar inte som handsken, men vi tänkte att med lite färg så märker man ingen skillnad då den borde fylla ut lite.
DSC_9684.jpg 121.85K
3 Antal nerladdningarUtsågade stag som ska sitta i lådan.
DSC_9688.jpg 85.79K
3 Antal nerladdningarInfästningar till basporten, skönt med överhandsfräs när man ska fräsa radier!
DSC_9694.jpg 93.49K
2 Antal nerladdningar Blir en del fila för att det ska bli riktigt bra, hade inga dosborr som passade till 100%
DSC_9701.jpg 177.43K
1 Antal nerladdningarGersåg för raka och snygga snitt till basporten
DSC_9710.jpg 86.48K
1 Antal nerladdningarMörkret började falla och hade inte så mycket kvar att göra ute, så jag gick in och limmade delarna till basportarna
DSC_9720.jpg 113.23K
1 Antal nerladdningarFiltren helt klara!
DSC_9733.jpg 103.02K
1 Antal nerladdningarProvplacerat allt, ser ganska bra ut...
DSC_9739.jpg 220.15K
2 Antal nerladdningarNu började jag ana ugglor i mossen, saker och ting stämde inte alls enligt hur de skulle sitta. (lådan är helt rak, diskbänken som lutar)
DSC_9743.jpg 193.24K
3 Antal nerladdningarFelet är ett faktum, blir 2 nya lådor till jul  Felen som blivit är alltså: Basporten sitter för långt ner och därför passar inte staget. Terminalen sitter för högt upp (gör egentligen inget) Basen sitter för långt ner, tydligen gjort en ordentlig tankevurpa och räknat helt med fel mått. Till och med mer fel än vad jag gjort tidigare. Läxan som sagt: Rita om den ritning du ev. går efter så du förstår den helt och hållet. Alternativt gör som tidigare person (konstruktören) gjort med den här högtalaren och montera hela lådan först och såga/fräs sedan. Längtar till jullovet så man kan åka hem och göra rätt, längtar tills de står och spelar och förhoppningsvis glänser i sin närvaro!
Redigerat av Pierrelu, 16 November 2009 - 16:24.
Postad 22 December 2009 - 12:45
Pierrelu
-
Pierrelu
-
Användare
-
-
179 inlägg
Äntligen!! Äntligen är jag hemma igen och kan börja med de nya lådorna! 
Denna gång mäts allt ett antal gånger och allt undersöks om det verkligen ser vettigt ut och kan stämma.
Det går sakta men säkert fram eftersom jag också måste njuta lite av att vara hemma med familjen under jul
Just nu har de bara de nya bafflarna samt bakstyckena fått sina försänkningar för diskant och terminal frästa. Hålet för basen fräste jag bara ner en bit för att sedan forsätta med sticksågen, var lite kluven på hur jag skulle fräsa igenom snyggt så denna lösningen funkar nog.
DSC_0027.jpg 154.46K
2 Antal nerladdningar
De nya 19mm bafflarna
DSC_0028.jpg 121.76K
1 Antal nerladdningar
Blev återigen ett antal testfräsningar, och det dammar inte lite!
DSC_0052.jpg 156.82K
1 Antal nerladdningar
Basportar klara igen
DSC_0054.jpg 151.64K
1 Antal nerladdningar
Ny och förbättrad fräsjigg som fungerade betydligt bättre
DSC_0057.jpg 137.87K
1 Antal nerladdningar
Terminalen sitter som handen i handsken
DSC_0058.jpg 114.29K
4 Antal nerladdningar
Skillnanden i höjden på basen är ganska markant, en liten tankevurpa kan få ordentliga konsekvenser.
En update med fler bilder och lite skriveri kommer ikväll eller imorgon!
Postad 25 December 2009 - 21:11
Pierrelu
-
Pierrelu
-
Användare
-
-
179 inlägg
Sådär, uppdateringen blev inte av i onsdags men här kommer en liten sammanfattning  Fick en del gjort i onsdags och idag kunde jag börja limma ihop delarna Vet att det är jätterött i almanackan, men jag kunde inte hålla mig. De måste ju bli klara Så nu börjar bitarna hamna på plats, och det ser bra ut! Onsdag kväll: Förbereder för att sticksåga  Klart, resten tog jag med överhandsfräsen  Passar nästan! Inte många millimeter som måste fixas till, sen sitter den perfekt.  Hålsågar ut basporten, ska senare kantfräsas och fräsa till en snygg och funktionabel radie  Enligt termometern så kan uterummet agera kylrum Fredag / Juldagen: Så läckra!  2 högtalare i bitar redo att limmas   Krävs några tvingar och speciallösningar för att det ska bli rakt och snyggt   Dagens resultat, undanställda för ikväll Imorgon fortsätter jag förhoppningsvis, någon sida till ska limmas och sen är det dags att placera lite saker i lådorna.
Postad 26 December 2009 - 00:10
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Ser väldigt bra ut!  Hälsa Calle också
Postad 26 December 2009 - 19:20
Pierrelu
-
Pierrelu
-
Användare
-
-
179 inlägg
Ser väldigt bra ut! Hälsa Calle också 
Tack, perfektionisten gör sitt till Ska hälsa när jag springer in i honom  Idag har det inte hänt speciellt mycket. Varit borta större delen av dagen så jag har bara limmat sista bakstycket med dess låda. Imorgon ska jag nog fräsa det sista och kanske motera delningsfilter och annat. Mer om det imorrn!
Redigerat av Pierrelu, 26 December 2009 - 19:21.
Postad 27 December 2009 - 20:21
Pierrelu
-
Pierrelu
-
Användare
-
-
179 inlägg
Ni kunniga kanske har något svar på hur jag ska göra med dämpningen och filterplaceringen i botten? Jag ska ha filtret i botten av lådan men det ska även dämpas där. Kan jag lägga filtret under dämpmaterialet (fårull)? Filtret över dämpmaterialet förstör ju "fluffigheten" på ullen
Postad 27 December 2009 - 20:31
Nicke-85
-
Nicke-85
-
Användare
-
-
216 inlägg
Ni kunniga kanske har något svar på hur jag ska göra med dämpningen och filterplaceringen i botten? Jag ska ha filtret i botten av lådan men det ska även dämpas där. Kan jag lägga filtret under dämpmaterialet (fårull)? Filtret över dämpmaterialet förstör ju "fluffigheten" på ullen 
En annan lösning är ju att sätta filtret på distanser om du nu skulle vilja göra det så dämpullen får plats under med. Annars går det ju ha filtret under som du säger, enda som skulle kunna påverka är väl om komponenterna skulle bli såpass varma att det inte är bra men det har jag ingen aning om men nån annan kanske vet
Postad 27 December 2009 - 22:22
Pierrelu
-
Pierrelu
-
Användare
-
-
179 inlägg
En annan lösning är ju att sätta filtret på distanser om du nu skulle vilja göra det så dämpullen får plats under med. Annars går det ju ha filtret under som du säger, enda som skulle kunna påverka är väl om komponenterna skulle bli såpass varma att det inte är bra men det har jag ingen aning om men nån annan kanske vet
Så skulle man kunna göra, ja. Det var värmen jag tänkte på också, någon som vet?
Postad 28 December 2009 - 07:51
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Postad 28 December 2009 - 22:53
Pierrelu
-
Pierrelu
-
Användare
-
-
179 inlägg
Tackar, blir att ha filtret under dämpullen. De ska inte bli så varma så att det är någon större fara. Har fått lite mer gjort idag Jag har: klippt ut dämpmaterialet till båda lådorna, modifierat filtret en aning, spacklat och slipat hälften på båda lådorna, samt varit och kollat på färg Eftersom lådorna inte har alla sidor ännu så spacklade och slipade jag de sidor jag kunde. Färgen återkommer jag dock med senare, har inte bestämt mig helt än...  Två nyslipade lådor  Riktigt fina kanter redan innan spackling (slipade)  Lite spackel  Spacklat, väntar på att det ska torka Har inga bilder direkt på hur det blev efter spacklingen, men det behövdes inte mycket spackel alls, la på det bara för att fylla eventuella skarvar.  Så får det bli med dämpning och delningsfilter  Vy från ovan  Provlagtl dämpningen i den andra lådan  Andra lådan nästan klar, saknar den vertikala väggen i nedre kammaren. Imorrn siktar jag på att hinna med: 45gradersfräsa baffelns långsidor, göra klart dämpningen, limma dit delningsfilter och förhoppningsvis limma igen lådorna.
Redigerat av Pierrelu, 28 December 2009 - 22:55.
Postad 28 December 2009 - 23:39
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Ser fint ut detta, fin finish på lådorna utan en massa spackel.
Tips: Limma inte dina filter för hårt, tänk på att du bör kunna få ut dom om att i fall att.....
Postad 29 December 2009 - 00:29
Pierrelu
-
Pierrelu
-
Användare
-
-
179 inlägg
Ser fint ut detta, fin finish på lådorna utan en massa spackel.
Tips: Limma inte dina filter för hårt, tänk på att du bör kunna få ut dom om att i fall att..... 
Tack för tipset  men... Det lite knepiga är att filtren är större än hålen för basarna. Ska se imorgon om det går att skära ner dem lite. Men jag vet att de fungerar som det är just nu. Strular det senare måste jag göra nya lådor igen, de vore inte kul
Redigerat av Pierrelu, 29 December 2009 - 00:30.
Postad 29 December 2009 - 21:56
Pierrelu
-
Pierrelu
-
Användare
-
-
179 inlägg
Får summera dagen som : Stora ambitioner, liten verkstad. Tjuven i dramat är en fräs som inte riktigt fungerade till att fräsa baffeln med. Så imorrn blir det en ny fräs som ska fungera bättre och då borde det hända lite grejer igen. Idag har jag: tätat lådorna, fixat det sista med dämpullen, satt kardborrband under filtren och sågat ner dem i storlek så jag kan ta ut dem om det krisar, och limmat basporten på plats. Imorrn kan jag komma att limma igen lådorna, såvida allt flyter på som det borde göra...  Bild på vart jag är nu i bygget
Postad 04 January 2010 - 23:59
Pierrelu
-
Pierrelu
-
Användare
-
-
179 inlägg
Dags för en update! Var ju ett år sen Har idag varit och köpt färg och lagt på första lagret. Har så här långt blivit bra men jag får se imorgon när det torkat. Får lägga på något lager till oavsett. Lite bilder, uppskattas förhoppningsvis  :  Sista sidan limmas.    Elementen ditskruvade för testspelning  Slut på slipande   Färgen som ska pryda högtalarna   Objekten uppställda för försök nr. 1  Bubblorna tog jag hand om, blir tydligen så med skumroller och oljefärg. Med lätt hand rullar man lätt bort dem.   Valde en högblank färg trots att den kan vara svår att få till riktigt bra. Å ganska blank verkar den bli Imorgon ska det målas ytterligare en eller två gånger. Hoppas att jag vaknar upp till en fin högtalare imorgon
Postad 08 January 2010 - 23:32
Pierrelu
-
Pierrelu
-
Användare
-
-
179 inlägg
Vaknade upp till en halvfin högtalare, färgen hade dragit ganska ojämt mellan spackel och mdf. Inte konstigt, så fler lager fick lösa det hela. Har målat och kladdat en del på lådorna nu. 3e lagret ligger på och imorgon åker ett fjärde lager på efter lite slipning. Blir klart nöjd med resultatet. Skarvarna syns inte så fasligt mycket, men man ser att färgen blir lite vågig, tror det har med MDF'en att göra. Syns inte om man verkligen inte kollar eller om man inte har starkt ljus. Inget apelsinskal eller något, så jag är supernöjd  Bilder  Efter att första lagret torkat såg de ut såhär. MDF'en drar betydligt mer än spacklet.  Andra lagret precis pålagt  Slipat mellan 2a och 3e lagret  Lager 3 pålagt, blir blankt och fint  (den vita tussen vet jag inte hur den kom dit, sitter inte på högtalaren iaf) Ett lager som troligen blir det sista ska målas imorgon. Får se hur färgen ser ut efter natten, om det behövs fler lager ändå. Vill provspela!
Postad 09 January 2010 - 13:17
Lisa91
-
Lisa91
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Det ser riktigt bra ut!
Men ska du inte måla ner i försänkningen till terminal och diskant?
Tråkigt om det blir lite glipa och mdfen lyser igenom.
Postad 09 January 2010 - 13:25
Pierrelu
-
Pierrelu
-
Användare
-
-
179 inlägg
Det ser riktigt bra ut! Men ska du inte måla ner i försänkningen till terminal och diskant? Tråkigt om det blir lite glipa och mdfen lyser igenom.
Har inte målat i diskantnedsänkningen heller. Allt ska sitta så tight att inget borde synas, nästan så att jag måste trycka ner allt i sina försänkningar. Men nu när du säger det så ska jag nog stryka någon gång med pensel, så det blir grått och inte ljust OM det lyser igenom. Tack för tankeställaren
Postad 25 January 2010 - 19:14
Pierrelu
-
Pierrelu
-
Användare
-
-
179 inlägg
Kanske skulle nämna att högtalarna nu varit klara i 2 veckor. De står dock hemma hos mina föräldrar i Stockholm men skickas upp till mig på fredag. Borde ha dem i början på nästa vecka, då ska det spelas 
De fick stanna i Stockholm en lite längre tid än planerat, men ville inte riskera att oljefärgen släpper eller kladdar av sig på packmaterialet med en förstörd ytfinish som resultat.
Återkommer med bilder och lite om högtalaren senare när de står i lägenheten
Postad 25 January 2010 - 21:03
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
Kanske skulle nämna att högtalarna nu varit klara i 2 veckor. De står dock hemma hos mina föräldrar i Stockholm men skickas upp till mig på fredag. Borde ha dem i början på nästa vecka, då ska det spelas  De fick stanna i Stockholm en lite längre tid än planerat, men ville inte riskera att oljefärgen släpper eller kladdar av sig på packmaterialet med en förstörd ytfinish som resultat. Återkommer med bilder och lite om högtalaren senare när de står i lägenheten 
ser bra ut vad andvände du för färg ser att det är jotun som är tillverkare men vilken färgkod är det sen om du drar några lager klar lack på lådorna så blir det ännu bättre finish på dom.
Postad 25 January 2010 - 23:17
Pierrelu
-
Pierrelu
-
Användare
-
-
179 inlägg
ser bra ut vad andvände du för färg ser att det är jotun som är tillverkare men vilken färgkod är det sen om du drar några lager klar lack på lådorna så blir det ännu bättre finish på dom.
Funderade också på klarlack, men pga tidsbrist och osäkerhet på om oljefärgen skulle gilla det så fick det vara för den här gången. Kanske att jag kan lägga på senare, skulle nog bli riktigt snyggt  Färgkod tror jag är: C.Base , sen står det : FR069-166852 under C.Base. Blev för övrigt ett fjärde lager över hela lådan och ett femte på toppen pga små märken som blev när den stod upp och ned
Postad 30 January 2010 - 10:58
mr_Tony
-
mr_Tony
-
Användare
-
-
220 inlägg
Blev väldigt bra det där! Du verkar ha fått till jättefin finish också.
Bra jobbat!
/Mvh Tony
Postad 01 February 2010 - 20:58
Pierrelu
-
Pierrelu
-
Användare
-
-
179 inlägg
Blev väldigt bra det där! Du verkar ha fått till jättefin finish också.
Bra jobbat!
/Mvh Tony
Tackar  Kan äntligen med stor glädje och även lite stolthet säga att dessa högtalare är klara och ihopmonterade till sista skruven nu! Just nu står de och spelar all möjlig blandad musik. Första instrycket var mycket förtroendeingivande, dessa kommer med all säkerhet finnas kvar i min anläggning en bra tid framöver. Förstärkaren har nog aldrig svettats såhär mycket dock, märks volymmässigt att de är betydligt mer tungdrivna än mina Gale 3030. Som det känns nu spelar de även brallorna av mina 2vägs golvare. Både bättre ljudtryck och även aningen bättre i finliret. Nu kör jag dessutom förstärkaren i 0läge, alltså alla "super bas,bas,treble" reglage är centrerade (0). Detta var ej läget för golvarna som nästan behövde ha uppställda bas och treble reglage. Ska spela någon timme till ikväll och bara njuta. Någon dag ska jag försöka få tid samt komma på något sätt att få till en jämförelse Gale 3030 och 9LAEH på ett rättvist sätt. Men för nu säger jag: Jag är supernöjd!
Redigerat av Pierrelu, 01 February 2010 - 20:58.
Postad 02 February 2010 - 16:41
Pierrelu
-
Pierrelu
-
Användare
-
-
179 inlägg
Postad 04 February 2010 - 11:34
mr_Tony
-
mr_Tony
-
Användare
-
-
220 inlägg
Snyggt! Visst är det en härlig känsla att ha byggt färdigt och bara sätta sig och lyssna!
Jag ska dra igång ett nytt DIY-projekt nu i helgen tänkte jag. Det blir ett par Valutronic SQ-50L.
Hämtade ut element och filter idag och imorrn skall byggmaterial hämtas
Jag har egentligen inte plats för dessa hemma i lägenheten, iaf inte enl min sambo, men efter att ha läst så olika omdömen och synpunkter om dom så blev jag sugen på att bygga mig ett par och skaffa mig en egen uppfattning.
Kanske blir en projektråd här på MH.
Mvh Tony
Redigerat av mr_Tony, 04 February 2010 - 11:36.
Postad 04 February 2010 - 12:38
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4905 inlägg
Snyggt bygge!
Postad 05 February 2010 - 16:37
Pierrelu
-
Pierrelu
-
Användare
-
-
179 inlägg
Snyggt! Visst är det en härlig känsla att ha byggt färdigt och bara sätta sig och lyssna!
Jag ska dra igång ett nytt DIY-projekt nu i helgen tänkte jag. Det blir ett par Valutronic SQ-50L. Hämtade ut element och filter idag och imorrn skall byggmaterial hämtas 
Jag har egentligen inte plats för dessa hemma i lägenheten, iaf inte enl min sambo, men efter att ha läst så olika omdömen och synpunkter om dom så blev jag sugen på att bygga mig ett par och skaffa mig en egen uppfattning. Kanske blir en projektråd här på MH.
Mvh Tony
Det är helt klart en härlig känsla! Extra bonus vore ju om folk som kommer på besökreagerade på dem och frågade vad det är för något  SQ-50L har jag också haft ögonen på, en längre tid faktiskt. Verkar som att de som byggt dem är riktigt nöjda, är ju lagom billig/dyr högtalare. Lägg gärna upp en projekttråd , och plats finns det alltid !  Snyggt bygge! 
Tack så mycket!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|