Bild och ljudmässa i Malmö 31 oktober - 1 november
Postad 29 October 2009 - 17:05
Ta med er kameror ni som ska dit och dela med er!
Postad 29 October 2009 - 18:33
I*ll be there
men varför åldersgräns på 15 år???
Gissar att dom flesta vill ha lugn och ro på en mässa, ganska sällan det blir det med folk under 15, min gissning. Men kan ju ha fel.
Postad 30 October 2009 - 09:34
Ekonomin satte stopp i år tyvärr...
Kan det ha något att göra med senaste uppgraderingsplanerna? : )
Postad 30 October 2009 - 09:54
Nej, faktiskt inteKan det ha något att göra med senaste uppgraderingsplanerna? : )
Postad 30 October 2009 - 17:13
Later!
Postad 30 October 2009 - 21:54
Någon påstod att de skulle dema B&W nya CM - serie, då tex CM9, men B&W är ju inte med på listan, kanske bara Hifiklubben som säljer dem? Skulle gärna vilja lyssna på dessa.
Mvh
Omar
Postad 31 October 2009 - 15:06
99.9% av mässinnehållet var audio.
Mässan i sig kunde varit mycket bättre arrangerad. Mycket svårt att orientera sig utan skyltar någonstans förutom på hotellrumsdörrarna. Verkade inte vara någon värdpersonal förutom de som satt i kassan och knappt hade tid att svara på frågor. Skulle det inte vara någon tävling där man kunde vinna något? Hölls den i städskrubben i källaren?
Hittade iaf Panna 4000 rummet till slut. Det mesta kändes bra på bilden, fast tyckte bilden var lite oskarp. Antar det var inställning. Auto-zoomen var riktigt trevlig. Fattas bara när man fått leta efter det jäkla rummet i en timme.
Postad 31 October 2009 - 18:09
Postad 31 October 2009 - 21:29
Vill bara tipsa om att ifall det finns någon som går på den här mässan för att se XTZs nya högtalare så kan ni spara 100 kr på att INTE gå in på mässan. XTZ ställer nämligen INTE ut på mässan, utan i en egen lokal inne på St Gertruds mittemot. Det verkade dock vara bokade visningar, vi kände oss inte speciellt välkomna när vi droppade in. Snopet...
Och tyvärr endast lördag (enligt nedan tråd )
http://www.euphonia-...?showtopic=7375
Postad 31 October 2009 - 23:57
Håller med! Det är ett par riktigt trevliga högtalare. Var där igår när det riggades; M66 togs upp och bara ställdes rätt upp och ner i rummet och vips man klev in i en ljudbild. Ligger väldigt nära till hands att jag skaffar mig ett par sådana. Har redan en DLP Amp One.Dagens överraskning på ljudsidan var för mig DLS-högtalarna (M66)!
Fredrik
ISF certifierad
CHIEF
Postad 01 November 2009 - 16:57
zoomlösningen för 2:35 duk
Där det fanns högtalare man vill lyssna på hade de bara demo av högtalare för >300.000 kr
som nästan ingen köper.
Monitor Audio spelade bara på sina RX6 och inte på åttorna och stativarna, för att de inte
var inspelade.
Audiovector körde bara 2 kanal på sin K modell och inte alls S modellen
Sedan fanns såklart de sedvanliga audiofilrummen där man satt och gned sig till
något för de flesta okänt märke och till utrustning som ingen har råd med.
Får hoppas att Göteborg blir en riktig BILD och ljud mässa
Malmö var det sämsta jag varit på någonsin
Postad 01 November 2009 - 17:42
Postad 01 November 2009 - 19:54
Kul att dom kallar det Bild & Ljud Mässa. Var till 90% 2-kanals ljudsystem, som ingen vettig person har råd att köpa. Blir inte bättre med denna pling plong musik dom spelar heller. Att det dom sen tar 100kr inträde är helt bedrövligt. Nä fy... Mässan The Rock anordnade i Lund förra året, var mer givande.
Håller med, och speciellt om musikvalet. Visst ska man dema med blues och jazz, om det nu är det bästa för att visa högtalarnas maxprestanda, men man kan väl ta med lite annan musik också? Skulle vara mer intressant för min del om man fick se hur burkarna presterade mot musik i ens egen musiksamling (rock = inte världens mest ovanliga musikstil).
Sen är jag lite nyfiken på varför man bara visar svindyr utrustning. Om jag hade flera hundra papp som jag tänkte lägga på ljudsystem, så inte sjutton skulle jag trängas bland tusentals andra för att få en halvdan lyssning i ett ooptimalt hotellrum där folk småpratar konstant. Då skulle jag besöka en välsorterad affär och förvänta mig att få ett långt privat demo i ett seriöst och ändamålsenligt rum. Kanske bara jag som inte förstår syftet med mässan riktigt, men att jag inte kommer gå på just denna fler gånger känns rätt självklart.
Postad 01 November 2009 - 21:55
Kul att man kan ha så olika uppfattning om samma sak...
Har just kommit tillbaka till gbg efter att, i mitt tycke, ha varit på en av de bästa mässorna på mycket länge. Ett sånt ljud!!
Såå mycket välljud och kul med så mycket tvåkanal!
Jag tyckte också att det var kul att det var en bra blandning av High end och överkomliga anläggningar. Lyssnade bland annat på ett par Elac 248 (för 32') och ett par 207A (för 12') som bägge lät klart trevligt.
Fick även höra ett par små Dynaudio excite x12 (8.000:-) som imponerade med sin stora ljudbild och maffiga bas för att komma från ett par så små och billiga högtalare. Ok, de var kanske lite väl grova i diskanten och inte helt korrekta men för 8 papp och för att vara så små... Riktigt kul.
Annars gick nog störst ljud i förhållande till storlek till Mirage där deras minsta, (måste vart deras minsta för den var jäkligt liten...) alltså nanosat(?) i kombination med deras lilla sub mm8 (tror det var 8'an och inte 6'an då killen som demade sa att den kostade 5.000:-) lirade, även här, rätt imponerande.
Intressant nog delade miragestereon utrymmet med, vad jag anser vara en av de ljudmässiga höjdpunkterna på mässan, nämligen Jamos stora "open baffle" högtalare. 909 heter den väl, ligger på ca 80', drevs av en Naim anläggning som demokillen inte hade någon koll på mer än att den kostade 100'. Bra som skam lät det hur som helst.
Den andra kandidaten till bästa ljud var nog också vinnaren, Wilson Audio Sasha w/p som drevs av en Audio Research DSi200 och Moon Supernova som ljudkälla. De växlade även med en Brinkmann vinylspelare.
Detta ljud var helt fantastiskt! utan tvekan något av det bästa jag hört, någonsin!
Audionord är ju inte heller rädda för att spela lite annorlunda musik. Undertiden jag var där (hade rätt svårt att slita mig skall erkännas) så spelades allt möjligt, bland annat orgelmusik från Hell, rap (kanske, eller...?) från people under the stairs, mest tror jag för att vinylskivan hade ett coolt omslag... Vi körde Yello och rammstein samt någon låt som jag kanske inte vill definiera som musik utan kanske mer "musikalisk poesi" (what is he building in the basement??). Hur som helst, vad som än spelades, vinyl eller cd så lät det helt grymt. En fullkomligt oansträngd och gigantiskt tredimensionell ljudbild som bara kändes helt "rätt".
Så, för f-n grabbar, sluta gnäll på att de spelas kass musik. Om inte ovan duger, varför tar ni inte bara med er era egna plattor i stället? Det är högst ovanligt att jag blivit nekad att spela det jag haft med mig.
Vad gäller bild så får jag nog säga att jag nog blev mer sugen på Sony HW 15 än på pannas 4000, även om de bägge naturligtvis var utmärkta.
Skulle kunna skriva mycket mer om denna utmärkta mässa men, jag får väl bara sluta med att säga att jag hoppas att nästa år i gbg blir lika bra, då lär jag gå igen och vara svinnöjd efter 100 väl spenderade kronor.
Väl mött!
Postad 01 November 2009 - 23:06
Så, för f-n grabbar, sluta gnäll på att de spelas kass musik. Om inte ovan duger, varför tar ni inte bara med er era egna plattor i stället? Det är högst ovanligt att jag blivit nekad att spela det jag haft med mig.
Av den enkla anledningen att jag inte ska behöva göra det när jag har betalat 100 kr för att titta på ren reklam.
Men kul att du gillade mässan, jag tillhör nog inte målgruppen.
Postad 01 November 2009 - 23:45
Jag gick runt med min demoskiva för dagen, och det var inga problem att få den spelad varhelst jag ville, något som för övrigt är guld värt, även om givetvis det inte blir e/n/tt helt 100%-ig/t utvärderingsreferens/underlag p g a av olika mer eller mindre inverkande faktorer; högtalare, rum, kablage, antal personer i rummet, elektronik, etc.
Fredrik
ISF certifierad
CHIEF
Postad 02 November 2009 - 00:05
Det är rätt svårt för utställarna att veta vilken musik alla som passerar rummet skall gilla.
Precis därför bör man väl variera musiken desto mer?
Postad 02 November 2009 - 00:29
Av den enkla anledningen att jag inte ska behöva göra det när jag har betalat 100 kr för att titta på ren reklam.
Men kul att du gillade mässan, jag tillhör nog inte målgruppen.
Håller med till fullo
Jag gick 2 varv och var ute efter 3 timmar
Jag brukar gå 2 dagar på en ljud och bildmässa
Detta var en mycket stor besvikelse för den som köper högtalare för upp till 30,000
Bild existerade överhuvudtaget icke
Postad 02 November 2009 - 08:58
Kan hålla med om att det var förvånansvärt lite på bild-sidan men är det rättat till lagom till gbg-mässan så är den nära nog perfekt. Hade väl, som vanligt, viljat se lite fler recievrar i klassen runt 20.000:- (några uppkopplade Onkyo t.ex. är extremt sällsynt) som stått för lite vettig ljudåtergivning men, man kan ju inte få allt
Postad 02 November 2009 - 10:41
Tidigare när jag varit på samma mässa så har jag tyckt att Martin Logan varit i en egen klass. Men i år så fick dom verkligen konkurens. Dom som jag gillade mest var JBL, Burmester och KEF.
Dessutom så fick jag lyssna på fina klass D förstärkare och några andra spännande lösningar. Och föredraget om Metronome studio var mycket bra.
Jag var ganska nöjd får jag väl säga. Och att dom tog 100 spänn har jag inget emot. Dom skulle tagit 200 kr så hade det varit ännu mindre trängsel.
Kan hålla med om att för dom som ville kolla in skärmar så var utbudet obefintligt! Dom kunde lika gärna hållt en ren HIFI-mässa så hade dom inte lurat någon.
Postad 02 November 2009 - 12:53
Audio Pros trådlösa lösning var rolig. Körde min Iphone rakt in i dongeln med bara ström till dongeln och lirade Spotify från mobilen direkt till högtalarna. Smidigt!
Jamo/mirage rummet var trevligt. De minimala mirage högtalarna med sub, lät enormt stort och mycket bra. Riktigt överraskande.
Kul att se Panasonic 4000, men svårt att se hur bra bild den presterar i jämförelse. Får nog ta och kolla på The rock eller något ställe för att få koll på den ordentligt. Däremot blev jag förvånad över uppbyggnaden av 2:35. Hade inte förstått tidigare att 2:35 på bluray ligger på skivan som 2:35 med kanter uppe och nere. Antar att det är för att det ska funka i 16:9, men varför ligger det inte så att man kan få det som råkälla 2:35. Känns ju märkligt att man måste zooma om man har 2:35 setup. Då får man ju ljussläpp ovan och under duken. Förstår det inte riktigt.
Kul Mässa som vanligt med mycket Highend. För min del lockar dock hembiosetup mer. Undrar om The Rock planerar ny mässa, för det lockar mest.
Postad 02 November 2009 - 14:25
De minimala mirage högtalarna med sub, lät enormt stort och mycket bra. Riktigt överraskande.
Kostade 5000-6000 har jag för mig. Och håller med, dom överaskade verkligen, fast jag skulle vilja ha en modell större. Med sateliter som gick lite längre ner, och en bas som också gick lite djupare.
Postad 02 November 2009 - 14:44
Postad 02 November 2009 - 18:33
Panna 4000 demades på en grå du out of the box okalibrerad, dessutom demade man, när jag såg, gladiator, som inte är en referensskiva i mina ögon. Bilden var fin ändå, så jag kan tänka mig hur bra den blir med en kalibrering. Helt klart den projje jag skulle köpa idag, ialalfall om man kunde få tag på ett ex till USA-pris.
Gladiator?? Vilka nollor. Snacka om noll koll. Årets i särklass mest utskällda utgåva.
Postad 02 November 2009 - 19:16
Däremot blev jag förvånad över uppbyggnaden av 2:35. Hade inte förstått tidigare att 2:35 på bluray ligger på skivan som 2:35 med kanter uppe och nere. Antar att det är för att det ska funka i 16:9, men varför ligger det inte så att man kan få det som råkälla 2:35. Känns ju märkligt att man måste zooma om man har 2:35 setup. Då får man ju ljussläpp ovan och under duken. Förstår det inte riktigt.
Jag kanske missförstår dig här, men hur materialet ligger lagrat på blu-ray-skivan spelar ju ingen roll så länge displayen är en 16:9-display (som Panasonicen är i detta fall). Då måste du zooma i vilket fall som helst.
Ursäkta OT. Var själv inte på mässan men det låter klart trist att det var så lite bild.
Postad 02 November 2009 - 20:12
Postad 02 November 2009 - 20:52
Däremot finns möjligheten att fästa en anamorfisk lins på vissa modeller. Den trycker ihop bilden till 2.35:1 vilket gör att du INTE får ljussläpp över och under utan utnyttjar hela panelen till bilden. Det är dock inte alltid enbart fördelar med det, och dessutom ganska dyrt.
Har man en någorlunda kontrollerad biomiljö behöver ju ljussläppet däremot inte vara ngt större problem. Sällan man hör ngn klaga på det (själv har jag ingen erfarenhet av en 2.35:1-setup mer än i butiksmiljö).
Postad 03 November 2009 - 23:05
Så Panasonicen är en 16:9 display projektor som kan zooma till 2:35? Sen finns det "riktiga" 2:35 projektorer? Dessa visar alltså 2:35 utan "ljussläpp" ovan och under?
Jag började fundera på just samma fråga om ljussläpp när jag var i rummet, så jag gick fram och höll upp ett vitt papper mellan där ljussläppet borde ha varit ovanför ramen och där det inte borde ha varit, och jag kunde inte se någon skillnad på pappret. Så jag förstår nog inte riktigt hur det funkar. Eller kan det ha berott på att hela rummet var så ljust att det inte gick att se bara?
Postad 04 November 2009 - 16:40
Vart är fotona, kom igen och lägg upp lite.
Hei.
Bilder? Noen som vil ha bilder fra messen?
En fantastisk helg er over - med mye moro - mange utrolig hyggelige mennesker - all honnør til arrangøren for et vel gjennomført arrangement.
Ser ut som det er plass til litt bilder i denne tråden
En lang dag på messe - begynner med en solid frokost

Tidlig Søndag morgen.........

Redigerat av Flageborg, 04 November 2009 - 16:36.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
138 bilder
1 film
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?