På film tiden använde man tydligen UV filter som skydd och som "UV filter". Dagens moderna objektiv är ofta redan behandlade och tåliga redan från fabriken, men att ha UV filter som skydd hänger alltså kvar. Vissa tycker att skyddslock och motljus skydd gör samma jobb och att UV filtren alltså är onödiga. Många rekomenderar UV filter endast vid hårda förhållanden som väder och damm och elände.
Att de moderna UV filtren skulle försämra bilden är också debaterat mycket på forumen. Vad jag själv sett så är åsikter som "Ett extra glas framför är onödigt" vanligt. Det har bevisats att i vissa extrema förhållanden så uppstår flares. Men annars så verkar det inte som att filtren med kvalitet ska försämra bilden något.
Min egen paranoia säger mig att det är bäst att ha UV filter på som skydd på mina dyraste gluggar. Där motsäger man sig själv kanske eftersom den dyraste gluggen formodligen har så bra byggt glas att den inte behöver skyddas av mer än ett lock. Konstigt att jag envisas med UV filter på min dyra DA* 50-135 men INTE på mitt kit objektiv. Båda har dock skyddade front element från början med olika coatingar och behandlingar. Så varför lägga till ett extra glas. UV skyddet finns där, men inte det extra skyddet mot skada. Men det ska tydligen användande av lock stå för.....
Jag börjar luta åt att "Det spelar ingen roll". Jag har UV filter i väskan och kan använda dom om jag vill.
Generellt sett så är jag otroligt skötsam och försiktig med mina saker så jag skulle nog klara mig utan.
"Hellre ett trasigt filter än ett trasigt objektiv" ? Ja....en olycka kan ju hända!
Dela gärna med er om era åsikter om detta!
Här kan ni titta på test av filter också: http://www.lenstip.c...lters_test.html
Redigerat av Mikael_R, 02 November 2009 - 09:49.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
14 bilder
32 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?