Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

OLED är framtiden för LG

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 November 2009 - 21:05

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

• 34 inlägg
  • 0
Läs mer här

Postad 02 November 2009 - 23:01

Unregistered4fd183bf
  • Unregistered4fd183bf
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
Den här fördelen tyckte jag bäst om! ;)

"möjlighet till väldigt låg tillverkningskostnad,"

år 2016...

Postad 02 November 2009 - 23:58

MuZe
  • MuZe
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
mm tillvekningspriset har vi juh stor nytta av..

billigaste tv'n att framställa och ändå fyrdubbelt så dyr av vad den borde kosta knappast dom marginalerna som tillverkarna har normalt när dom utveklar en ny apparat. undrar hur många hundra procent vinst det ligger bakom en sådan.

Postad 03 November 2009 - 00:13

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Runt 2020 kanske det finns en 50 tummare för ett ok ris ?

Postad 03 November 2009 - 06:12

-danjel-
  • -danjel-
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0
Sweet!
Men hur är det med livslängden på oled idag? Det var väl någon av färgerna som dör ganska tidigt...
Någon som har ungefärliga siffror?

Postad 03 November 2009 - 08:05

dp79.com
  • dp79.com
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0

Sweet!
Men hur är det med livslängden på oled idag? Det var väl någon av färgerna som dör ganska tidigt...
Någon som har ungefärliga siffror?

Ja, en av nackdelarna med OLED-tekniken är att den är organisk och att livslängden på de första modellerna verkar vara runt 10 000 timmar. För vissa är 10 000 timmar väldigt mycket (5h*365=1825h per år, dvs mer än fem år) men för andra väldigt lite.

Dock ska livslängden kunna förlängas med bättre tekniker vid tillverkning men detta kostar pengar. Man ska väga in att en modern LCD-fabrik kostar några miljarder kronor att bygga upp och man kan ta dessa gigantiska investeringskostnader just för att volymerna är extremt höga och försäljningstakten hög. Det är tyvärr inget man kan göra för OLED i dagsläget men säkerligen om några år när man förfinat tillverkningsprocesserna.

Postad 03 November 2009 - 08:36

Proneer
  • Proneer
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Bara att hoppas att Kuron håller ihop tills de blir prisvärda.

Postad 03 November 2009 - 10:00

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Jag kommer bara köpa nytt om de kan utlova absolut svärta på OLED. Många säger att OLED kommer att kunna göra det men jag hittar inga direkta bevis. Men visst ser apparaten läcker ut!

Att OLED skulle bli en naturlig efterföljare till LCD tekniken förstår jag inte. Har man redan räknat med att plasman är död? Eller vill artikeln säga att OLED och LCD skulle vara närbesläktad teknik..?

Postad 03 November 2009 - 10:22

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

• 1243 inlägg
  • 0

Jag kommer bara köpa nytt om de kan utlova absolut svärta på OLED. Många säger att OLED kommer att kunna göra det men jag hittar inga direkta bevis. Men visst ser apparaten läcker ut!

Att OLED skulle bli en naturlig efterföljare till LCD tekniken förstår jag inte. Har man redan räknat med att plasman är död? Eller vill artikeln säga att OLED och LCD skulle vara närbesläktad teknik..?

Det är ju en uppföljare på plasma! Precis som plasman så släcker och tänder varje bildpunkt för sig självt. Något en LCD inte kan göra ;)

Postad 03 November 2009 - 10:49

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0

Bara att hoppas att Kuron håller ihop tills de blir prisvärda.

Precis vad jag satt och tänkte. 5-6 år till borde man stå ut med eländet ;)

Postad 03 November 2009 - 15:40

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0

Det är ju en uppföljare på plasma! Precis som plasman så släcker och tänder varje bildpunkt för sig självt. Något en LCD inte kan göra :)

Hoppas det är lika av båda så man slipper just dom här trams inläggen.

Postad 03 November 2009 - 18:47

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Blir att vänta fett lång tid.

Postad 04 November 2009 - 00:18

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Du har gott om tid,inte stressa nu. :)

Postad 04 November 2009 - 08:10

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Precis som plasman så släcker och tänder varje bildpunkt för sig självt. Något en LCD inte kan göra :o

Nämn en plasma som släcker enskilda punkter. :)

Postad 04 November 2009 - 09:41

xerfall
  • xerfall
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0

Nämn en plasma som släcker enskilda punkter. :unsure:

Alla? Har för mig att varenda pixel är frekvensstyrd just för att en plasmacell endast kan vara av eller på. Därav flimmer vissa stackars satar kan uppfatta med en plasma (läs mig)

Men det hör ju å andra sidan inte hit egentligen, OLED är ju bara så fräsigt och det skall bli kul att se utvecklingen och prisbilden framöver.
Är det inte OLED som i terorin (och prototyp) har tillverkats på ett laminatpapper, böjbart och tunt som det?

Postad 04 November 2009 - 09:55

zyberzeke
  • zyberzeke
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0
Lång tid känns det som, tur man hann få tag på en av Pioneers sista ex av krp 600:an, den lär få räcka i många år, led eller lcd är inte att tänka på.

Postad 04 November 2009 - 12:07

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Alla? Har för mig att varenda pixel är frekvensstyrd just för att en plasmacell endast kan vara av eller på.

Ingen.
En plasma cell (som är "PCM-styrd") har endast två states ja, 0/1 eller om man så vill av/på. "Av" ska dock inte tolkas som "inget ljus" (dvs "släckt") eftersom om så vore fallet skulle en sådan plasma ha ett oändligt kontrastomfång och dit har vi inte nått (än).

Men ja, det var OT. :unsure:

Postad 04 November 2009 - 16:41

Sekely
  • Sekely
  • Forumräv

• 532 inlägg
  • 0
Hur är en OLED bildmässigt, är den som en plasma i färger och så eller är den som en LCD, har aldrig sett en men är väldigt intresserad av att få veta, eller är den något helt nytt mkt bättre? Bra vet jag att den är, de tvekar ja inte på men hur bra. Kommer den slå Kuro? Nyfiken :unsure:

Mvh Sekely

Postad 07 November 2009 - 00:53

novaland
  • novaland
  • Veteran

• 2004 inlägg
  • 0

Hur är en OLED bildmässigt, är den som en plasma i färger och så eller är den som en LCD, har aldrig sett en men är väldigt intresserad av att få veta, eller är den något helt nytt mkt bättre? Bra vet jag att den är, de tvekar ja inte på men hur bra. Kommer den slå Kuro? Nyfiken :)

Nu har jag inte sett någon storskalig OLED i verkligheten (Bara mono-färgade på MP3-spelare m.m.), men som jag har förstått det så kan varken plasma eller LCD mäta sig med OLED på hästlängder, utan det ska vara kanske omfattande WOW-känsla när man ser på en först gången. Men det beror lite på vem man är och om man låter sig imponeras :rolleyes:

Postad 07 November 2009 - 11:31

Sekely
  • Sekely
  • Forumräv

• 532 inlägg
  • 0

Nu har jag inte sett någon storskalig OLED i verkligheten (Bara mono-färgade på MP3-spelare m.m.), men som jag har förstått det så kan varken plasma eller LCD mäta sig med OLED på hästlängder, utan det ska vara kanske omfattande WOW-känsla när man ser på en först gången. Men det beror lite på vem man är och om man låter sig imponeras :rolleyes:

WOW känslan är den man vill ha varje gång man tittar på en tv :) Men jag har nu fått det förklarat och vet vad det innebär.

Redigerat av Sekely, 09 November 2009 - 20:01.

Postad 09 November 2009 - 14:08

Magfo
  • Magfo
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Hur är en OLED bildmässigt, är den som en plasma i färger och så eller är den som en LCD, har aldrig sett en men är väldigt intresserad av att få veta, eller är den något helt nytt mkt bättre? Bra vet jag att den är, de tvekar ja inte på men hur bra. Kommer den slå Kuro? Nyfiken :)

Kikade på en 15"-TV hos MM i vintras och intrycket var: WOW!

Jag tyckte det såg läskigt bra ut. Nu kan man bli lite lurad av att köra hög upplösning på 15 ", brukar alltid se lite "fräschare" ut då. Men det kändes våldsamt bra. Blir mycket intressant att se hur det kommer att se ut framöver!

Postad 10 November 2009 - 16:11

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Lång tid känns det som, tur man hann få tag på en av Pioneers sista ex av krp 600:an, den lär få räcka i många år, led eller lcd är inte att tänka på.

Nej, men det går ju att köpa Panasonic plasmor under tiden. V10!
Skulle inte förvåna mig om V11 kommer ifatt Kuro.

Postad 14 November 2009 - 20:01

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0

utan det ska vara kanske omfattande WOW-känsla

Som jag känner varje gång jag drar på stereon då ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.