Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Går i tankarna att skaffa hund

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 November 2009 - 12:13

Unregistered62469361
  • Unregistered62469361
  • Lärjunge

• 265 inlägg
  • 0
Går i tankarna på att skaffa hund. Vad kan var mer glädjande än en 4 fota vän som är överlycklig av att man kommer hem från jobbet (möjligtvis en kåt fru som har middagen klar, men det har jag inte :) ).
Nä skämt åsido. Skulle verkligen vilja ha en hund. lite sällskap och uppfriskande promenader är ju aldrig fel.

Har letat lite raser på nätet efter hur dom ser ut, storlek och användnings område. Den hundras som jag fastnade för mest var nog Lapsk Vallhund för den fina färgtekningen och att den är mellanstor (50cm mankhöjd)

Tyvärr verkar den vara utpräglad vallhund och jag har ingen erfarenhet av hundraser avlade för annat än sällskap.
Dessutom oroas jag av hur jag skall kunna lämna den kvar ensam om dagarna, har hört att hunddagis skall vara kolossalt dyrt.
Man kanske kan lära dom använda en "sandlåda" som katter ;)

Skulle vara intressant att få höra andras funderingar på det här med hund. Hur många går i tankar att skaffa, eller vilka har gjort. Vilken ras blev det och varför?

Redigerat av Unregistered62469361, 29 November 2009 - 12:14.

Postad 29 November 2009 - 12:59

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Jag är själv inne på att skaffa mig en hund ev till sommaren.
Finns ganska mycket att tänka på innan man köper hund, när det gäller Lapsk Vallhund så sök på nätet och läs om rasen.Står oftast vad den behöver för att må bra tex motion och psykisk stimulans.

Postad 29 November 2009 - 13:09

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

• 845 inlägg
  • 0
Har själv en hund, och det krävs att man tar en snabb långpromenad på 45-60 minuter VARJE morgon innan man går och jobbar för att hunden ska kunna koppla av under dagen och för att minimera eventuella problem beteenden, såsom bita på möbler, vakta, mm

En vallhund som du funderade på trivs bäst med att få just valla annars kan man få problem, en Border collie tex är en vallande ras och många jag har sett vallar just det mesta, småbarn och cyklar mm

Det bästa man kan göra är att gå en valpkurs och sedan fortsättningskurser för att lära sig och kom ihåg: Det är inte hundens fel om det går snett, det är matte eller husses fel

Nu lät det här lite negativt men det är bättre att man läser diverse böcker och dyl än att man bara har ett djur och sedan gör sig av med det, jag har en fin hund som det är skönt att gå långa promenader med och visst klarar dom sig länge utan att behöva gå ut men det känns inte bra, läs på om olika raser och Lyyyccckkkaaa tiiillll :)

Postad 29 November 2009 - 13:11

holetaker
  • holetaker
  • Lärjunge

• 342 inlägg
  • 0
En hund bör inte lämnas ensam i mer än fyra-fem timmar. Den måste få gå ut och göra sina behov. Visst, vissa hundar kanske klarar längre, men vågar du chansa?
Har du ett jobb du kan ta me hunden? Kan du åka hem på lunchen och gå ut med den?

Sen ska ju hunden få sin motion och sina dagliga promenader oavsett vad. E du bakfull så inåt bengen måste hunden ut, regnar det likaså. Att skaffa hund är inte en lättvindig grej, utan ska tänkas över ordentligt.

Jag vill jättegärna ha hund, men mitt jobb tillåter tyvärr inte det. Jag har helt enkelt ingen chans att ta ut hunden på dagarna.
Så jag löste det genom att skaffa en tjej som har hund, haha :)

Postad 29 November 2009 - 13:13

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

• 845 inlägg
  • 0
Bra sagt, det är inget man skaffar hur som helst, som många gör med barn, tänk efter före :)

Postad 29 November 2009 - 13:14

ganemo
  • ganemo
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hund är fantastiskt men har man inte någon möjlighet att ta ut hunden mitt på dagen blir det svårt. Numer är det dessutom lag på att man inte får lämna en hund ensam mer än 6 timmar i sträck förutom att det inte är snällt mot hunden. Att lära en hund gå på låda tror jag du kan glömma. Just en vallhund behöver mycket motion.

MVH

Postad 29 November 2009 - 15:14

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2473 inlägg
  • 0

Har letat lite raser på nätet efter hur dom ser ut, storlek och användnings område.

Mycket bra! Folk köper i regel hund utan någon som helst research och går på utseende. Skaffa en hund som passar din livssituation!

Postad 29 November 2009 - 16:41

Unregistered7a297b68
  • Unregistered7a297b68
  • Beroende

• 1006 inlägg
  • 0

Har letat lite raser på nätet efter hur dom ser ut, storlek och användnings område. Den hundras som jag fastnade för mest var nog Lapsk Vallhund för den fina färgtekningen och att den är mellanstor (50cm mankhöjd)

Spetsar skäller som "hundan":-) Har haft 2 , en Arktisk Spets och en jämt hund och dom gillar att berätta när det kommer någon voff voff annars trevliga djur men de e alla jyckar ....
Arktiska spetsen blev 17 år så du har många promenader att se fram mot i ur och skur :)

Postad 29 November 2009 - 17:50

Unregistered62469361
  • Unregistered62469361
  • Lärjunge

• 265 inlägg
  • 0

Jag är själv inne på att skaffa mig en hund ev till sommaren.
Finns ganska mycket att tänka på innan man köper hund, när det gäller Lapsk Vallhund så sök på nätet och läs om rasen.Står oftast vad den behöver för att må bra tex motion och psykisk stimulans.

hitade denhär texten på en sida:

"Den lapska vallhundens kanske starkaste sida gentemot andra vallhundar är att den inte måste arbeta för att må bra och därmed har den tryggat sig en plats i framtiden hos människan även som familjehund" :)

Redigerat av Unregistered62469361, 29 November 2009 - 17:50.

Postad 29 November 2009 - 22:18

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Låter bra skulle va lite jobbigt om den skulle få för sig att valla bilar,cyklar,bussar och andra hundar. :)

Postad 30 November 2009 - 10:05

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
Ingen tjej men hund på ingång? Det ena kan ge det andra :)

http://www.tjuvlyssn...ter-er-i-soffan

Som sagts i tråden och inte kan poängteras nog:
Ta reda på fakta om hundrasen
tala med uppfödaren, se om denna tycker du är lämplig för denna ras.
Var medveten om att en hundvalp kräver dygnet-runt-bevakning, i princip, en tid efter hemkomst. Någon måste vara hemma med hunden.
När hunden inte är valp längre, då är det individuellt om den kan vara ensam längre tider. En del kan det, många kan det inte.

Med det sagt, lycka till!

ed: det där med att valla. Syrrans hund drog iväg efter cyklar ibland. Den brukade, när den var pigg, springa ikapp cyklisten, runda cykeln och sedan springa till matte igen.
På äldre dar nöjde den sig med att skälla ut cyklister.

Redigerat av Monshi, 30 November 2009 - 10:08.

Postad 30 November 2009 - 10:29

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Jag är själv hundägare sen ett antal år till en tollare (numera två stycken då vi tagit en kull på vår tik och ska behålla en av valparna.)

Hund är fantastiskt och en underbar vän, men det kräver en hel del, dock ganska beroende på vilken ras man väljer. Något jag ogillar skarpt är när folk skaffar arbetande hundar (hundraser framavlade för en viss arbetsuppgift) och tror att dom kan ha dom som accesoarer och soffprydnader och att allt som krävs är några promenader och lite mat. Finns många exempel på hundar som blivit så mentalt skadade på grund av intellektuell understimulans att dom blivit tvungna att avlivas.

Som tidigare nämnts i tråden, men som inte kan poängteras nog många gånger:

1. Hunden är ett flockdjur! Hundar som lämnas ensamma längre tider mår dåligt. Som tidigare nämnts så är det numera lag på att hundar inte får lämnas ensamma mer än 6 timmar. Om man är tvungen att vara hemifrån 8 timmar om dagen och inte har någon som kan ta hand om/umgås med hunden under den tiden så tycker jag att man ska fundera både två och tre gånger om man verkligen ska ha hund...för hundens skull. Katter är ensamdjur, dom klarar sig själva mycket bättre.

2. Har man kommit fram till att man har tid för hunden, välj rätt ras! Gå ALDRIG på utseendet utan köp/låna en hundencyklopedi och läs på internet om vad dom olika raserna är till för. Många populära "familjehundar" är egentligen hundar som kräver mycket intelektuell stimulans och arbete.

3. Rasen säger i grova drag vilka instinkter och drivkrafter som finns i hunden, men vad det faktist blir av hunden beror helt på ägaren. Läs många böcker om hundar och hunduppfostran för att få en så bred bild som möjligt av vad det är man ger sig in på. Varje bok, varje uppfödare och varje hundägare har sin version av vad som är "rätt" sätt att uppfostra en hund på. Dock är det alltid man själv som känner just sin hund bäst och vet vad som fungerar för den.
Ju mer tid man lägger på hunden desto roligare blir det i slutändan.

Postad 30 November 2009 - 17:05

Unregistered62469361
  • Unregistered62469361
  • Lärjunge

• 265 inlägg
  • 0

På äldre dar nöjde den sig med att skälla ut cyklister.

Bra då blir vi två ;)

Postad 30 November 2009 - 19:52

Unregistered998cf521
  • Unregistered998cf521
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0
Vi har en cairnterrier som är snart 15år. Det är en tuff, frisk ras som gillar människor och mat ;). Att ha hund är inte gratis. Vår jycke går på hunddagis för 1900pix i månaden. Med lite mat och försäkring och annat drar han säkert 30 papp per år.

Jag har en förkärlek för terriers och deras envishet.

Postad 01 December 2009 - 00:12

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1862 inlägg
  • 0

Dessutom oroas jag av hur jag skall kunna lämna den kvar ensam om dagarna, har hört att hunddagis skall vara kolossalt dyrt.

Du tänker skaffa hund men kan inte ta med den på jobbet och ska därav lämna den ensam hemma? Du ska verkligen inte skaffa djur om det är ditt tankesätt.

Postad 01 December 2009 - 00:23

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Du tänker skaffa hund men kan inte ta med den på jobbet och ska därav lämna den ensam hemma? Du ska verkligen inte skaffa djur om det är ditt tankesätt.

+1! :P

Postad 01 December 2009 - 00:24

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

• 2530 inlägg
  • 0
Hej!
Tänk på att ju större den är desto längre promenad behöver den :P Har själv hund och en sak jag har tänkt på ofta är när man ser andra hundägare som går och pratar i mobil och glömmer helt bort vad hunden gör eller inte låter hunden stanna och nosa är ju att det är ju inte husses promenad, det är ju hundens vilket en del glömmer :lol:

Kan vara bra att tänka på :P

Mvh Per

Postad 01 December 2009 - 00:40

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0

Vad kan var mer glädjande än en 4 fota vän som är överlycklig av att man kommer hem från jobbet (möjligtvis en kåt fru som har middagen klar, men det har jag inte :P ).
Nä skämt åsido. Skulle verkligen vilja ha en hund. lite sällskap och uppfriskande promenader är ju aldrig fel.

Behåll det i tankarna och skaffa en Fru istället
Det finns redan för många hundar som lider i sverige idag

En Fru har i alla fall möjligheten att skilja sig, det har inte en hund :P

Redigerat av cedergren, 01 December 2009 - 00:41.

Postad 01 December 2009 - 16:07

Unregistered62469361
  • Unregistered62469361
  • Lärjunge

• 265 inlägg
  • 0

Jag skriver om HUNDDAGIS... och om hur Jag OROAS av att lämna det kvar ensam .

läs igen och läs rätt......

Redigerat av Unregistered62469361, 01 December 2009 - 16:11.

Postad 01 December 2009 - 18:15

Unregistered0d510bdf
  • Unregistered0d510bdf
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Kom det inte en ny lag för något år sedan som säger att man måste rasta hunden typ var fjärde timma och att den inte får vara ensam en hel dag?(Har ett svagt minne av att jag hörde något sånt på nyheterna fö några år sedan)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.