Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fräsjigg för runda hål, gör det själv!

1 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 december 2009 - 22:05

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

  • 950 inlägg
  • 0
Finns många varianter på denna typ av jigg.
Så här gjorde jag min.
En lokal smidesverkstad fick bistå med en 3mm aluminiumplåt 200mm bred och 480mm lång.
Lät dom bocka till en kant på 30mm.
DSCN3350.JPG

Borrar två hål så att jag kan fästa glidstängerna som hör till fräsen.Fräser även en skåra i mitten på plåten.
DSCN3356.JPG

Jiggen skruvas fast i arbetsstycket med en försänkt M5 maskinskruv.Eftersom skruven är försänkt självcentrerar den sig i hålet.
DSCN3352.JPG

Bricka å mutter, skall senare användas låsmutter istället.
DSCN3354.JPG

Dags att testa
DSCN3353.JPG

Jodå det funkar perfekt.
DSCN3355.JPG

Fräsen kan justeras i jiggen utan att borra en massa olika hål, minsta diameter 55mm och max 560mm
DSCN3351.JPG

Redigerat av Hakon, 01 december 2009 - 22:21.


#2

Postad 01 december 2009 - 23:15

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

  • 420 inlägg
  • 0
Ett sånt anhåll är nästan ett måste,dom som följer med fräsen är oftast ett skämt!
Fr_sjigg_005.jpg
En variant på samma tema.
Fr_sjigg_008.jpg
Jag slipade till ett stift och svetsade fast,när jag ska göra ett hål för en högtalare eller så gör jag bara ett litet 3-4mm hål med en pryl.
Funkar klockrent.

Redigerat av Lisa91, 01 december 2009 - 23:17.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2019 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.