Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Styra Vista Media Center med iPhone/iPod Touch

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 05 december 2009 - 11:21

Seel
  • Seel
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
För er som har letat efter ett bra alternativ för att styra Vista Media Center med hjälp av er iPhone eller iPod Touch kan jag rekommendera inControl-applikationen som precis har blivit tillgänglig i App Store (applikationen är mest inriktad på TV-delen av Media Center). Skillnaden jämfört med de andra applikationerna med samma syfte är:
  • Programguiden visas i iPhone/iTouch (behöver inte bläddra med piltangenter) vilket gör det mycket lättare att hitta ett program att titta på.
  • Det finns en ”Activities”-vy som bland annat kan användas för att styra TV, projektor, receiver eller annan utrustning kopplad till datorn (enheterna MÅSTE stödja RS-232).
Dessutom finns det i iPhone/iTouch-applikationen vyer för
  • navigationsknapparna (enter, backspace, pil upp, pil ner...), mediaknapparna (play, pause, rewind, record, …) samt en volym-slider.
  • mousepad samt vänster/höger musknapp.
  • sleep timer som jag alltid använder när jag går och lägger mig och samtidigt tittar på TV. Användaren kan själv bestämma vad som skall hända när sleep timern går ut (stänga media center, stänga TV:n, stänga datorn, …).
  • Wake-on-LAN-support för att starta/väcka datorn från din iPhone/iTouch.
inControl är resultatet av ett hobbyprojekt som jag började med i somras eftersom jag inte tyckte att det fanns någon applikation tillgänglig som fyllde mina behov. Efter att ha använt den själv under en längre tid tyckte jag själv att den fungerar mycket bra och tänkte jag att det kanske finns några fler som skulle kunna ha nytta av den. Därför finns den nu tillgänglig på App Store här (iTunes-länk).

För mer information om inControl-lösningen så kan ni gå hit:
http://www.incontrol.byethost7.com/

Ifall ni testar den så ge gärna kommentarer på saker som ni tycker borde justeras, och/eller förslag på funktionalitet som ni tycker saknas.

Skärmdumpar från inControl Client:

Program Guide-vyn:
Postad bild Postad bild Postad bild

Control-vyn:
Postad bild Postad bild

Activities-vyn:
Postad bild

Sleep Timer-vyn:
Postad bild Postad bild

Redigerat av Seel, 05 december 2009 - 11:22.


#2

Postad 14 december 2009 - 13:17

VoodooExtreme
  • VoodooExtreme
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
Finns även vmcMOTE: http://vmcmote.blogspot.com/

Lite mer inriktad på musik dock.

#3

Postad 23 februari 2010 - 23:18

Seel
  • Seel
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
inControl kan nu användas även för att styra Win 7 Media Center!

Support för Windows 7 har lagts till i inControl Server v1.0.5 vilken kan laddas ner här. Den kräver att programinformationen konfigureras manuellt och instruktioner för detta hittas här.

#4

Postad 28 februari 2010 - 22:31

gizmodos
  • gizmodos
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Riktigt grym app! Programguiden gör det till en ren fröjd att zappa mellan olika kanaler.

Finns dock ett par saker som jag saknar för att den skulle vara helt perfekt i mina ögon:

- Skulle vilja kunna lägga till aktiviteter som kör kommandorader på datorn. Jag skulle använda detta till att styra fjärrströmbrytare (tända/släcka lampor), vilket jag kan göra med en kommandorad som kan se ut så här: "C:\Program Files (x86)\Sconi Center\.exe [rflibrary]InterTechno[rfcode]2118[rfrepeat]14"

- Inspelningar skulle jag vilja programmera direkt från programguiden och inspelningarna borde man kunna komma åt och starta uppspelning i en liknande flik som programguiden.

- Vore trevligt med samma funktionalitet för bilder och musik också, men det är inte så viktigt för mig.

#5

Postad 09 mars 2010 - 19:10

Seel
  • Seel
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Roligt att du tycker om applikationen! Kommentera den gärna i App store också ifall du har lust.

Angående dina förslag:

1. Köra kommandorader på datorn
Har jag precis implementerat (efter att ha sett ditt förslag) och kommer att komma med i nästa release.

2. Programmera inspelningar
Mycket bra förslag och denna funktionalitet är den som jag själv saknar mest också. Detta är lite mer jobb så jag kan inte ange någon tidpunkt för en release som innehåller denna funktionalitet, men det är något som jag kommer att jobba på.

3. Bilder & musik
inControl är fokuserad på TV-delen av Media Center och jag tror inte det kommer att ändras i framtiden iheller. Därför är det inte troligt att bilder och musik kommer att tas med i applikationen.

#6

Postad 10 mars 2010 - 15:42

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Finns det ingen app där man kan styra utan skärm?
Dvs visar skärmens info på Iphonen som då blir klickbar ist?

Vore fint tex i vardagsrum för att spela musik.

#7

Postad 12 mars 2010 - 23:29

gizmodos
  • gizmodos
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Häftigt att mina förslag kan leda till förbättringar av appen! Ser verkligen fram emot nästa release nu, har du någon aning om när den kommer?

Ska självklart kommentera i app store, blir högsta betyg.

Ser på skärmdumparna att du har loggor för för svenska kanaler inlagda, finns de att ladda ner någonstans?

#8

Postad 13 mars 2010 - 11:55

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

3. Bilder & musik
inControl är fokuserad på TV-delen av Media Center och jag tror inte det kommer att ändras i framtiden iheller. Därför är det inte troligt att bilder och musik kommer att tas med i applikationen.


Du kanske kan samabeta med utvecklarna av vmcMOTE som nämns ovan.

#9

Postad 14 mars 2010 - 16:01

Seel
  • Seel
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
gizmodos, inControl Server v1.0.6 har nu släppts och du kan ladda ner den här. I version 1.0.6 har det lagts till en ny kommandotyp "Run Application" som skall uppfylla funktionaliteten du eftersökte. Dessutom har det lagts till stöd för Vista TV Pack 2008.

Goldstar, jag får se vad som händer i framtiden. Just nu är det schemaläggning av inspelningar som ligger högst på önskelistan.

#10

Postad 17 mars 2010 - 21:54

gizmodos
  • gizmodos
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Härligt! Nu kan jag tända och släcka lampor direkt från denna app, funkar riktigt smidigt. Ett litet problem har jag dock upptäckt, om man ger kommandon namn som innehåller ÅÄÖ så vill inte appen vara med. Är inget stort problem så länge man vet om det, men innan man kommer på det är det rätt irriterande.

Har även problem med att man inte kan byta till vissa kanaler, misstänker att även det har att göra med specialtecken eftersom jag har kanalnamn som innehller tex. ö och inte går att välja. Ska prova att döpa om kanalerna, men det har inte blivit av än.

#11

Postad 21 mars 2010 - 22:44

gizmodos
  • gizmodos
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Kan bekräfta mina misstankar ovan om att det var specialtecken i kanalnamnen som ställde till det. Har nu döpt om mina kanaler i MediaCenter och nu kan jag välja kanal utan problem. Verkar t.o.m. som att vissa kanaler hade bara något konstigt "mellanslag" i namnet. Funkar nu iaf, men det vore ju kanske bra om appen klarade av fler specialtecken som ÅÄÖ.

#12

Postad 22 mars 2010 - 00:13

Seel
  • Seel
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Tack gizmodos för rapporten om problem med specialtecken. Hittade felet i klienten och det berodde på ett teckenkodningsproblem i kommandona mellan klienten och servern. Tyvärr så är det lite svårare att släppa en lösning snabbt eftersom felet ligger i klienten (som måste godkännas av Apple), men lösningen kommer att komma med i nästa version.

Återigen, tack. Bara fortsätt rapportera ifall du hittar fler buggar eller har fler idéer på vad som skulle kunna förbättras.

#13

Postad 24 mars 2010 - 19:10

Seel
  • Seel
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Har nu skickat in en uppdaterad version av inControl Client (v1.0.2) som löser problemet med specialtecken (som ÅÄÖ) i kanalnamn och aktivitetsnamn. Apple har för närvarande ca 7 dagars väntetid för granskning så den kommer att släppas någon gång under nästa vecka.

#14

Postad 28 mars 2010 - 22:07

Seel
  • Seel
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Gizmodos, version 1.0.2 av inControl Client finns nu tillgänglig i App Store. Vänligen uppdatera till den så skall dina problem med specialtecken lösas.

#15

Postad 01 april 2010 - 21:55

gizmodos
  • gizmodos
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Jodå, jag har uppdaterat och det funkar fint. Tack för den grymt snabba responsen!

#16

Postad 22 juli 2010 - 10:26

Unregistered850f6856
  • Unregistered850f6856
  • Beroende

  • 1 298 inlägg
  • 0
kan man spela upp film i wmc med incontrol ? eller bara tv program, alltså om man har filmer på datorn

#17

Postad 04 augusti 2010 - 22:41

Seel
  • Seel
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Hej raz!

Det finns ingen speciell vy i inControl som hanterar filmer (men det finns för inspelningar). Dock så kan du alltid använda navigationsknapparna (pil upp/ner/vänster/höger, enter, back) i "Control"-vyn för att navigera i WMC och på så sätt spela upp film i WMC.

Du kan läsa mer här om vilka funktioner som inControl stödjer och det finns många screenshots här.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.