Sony Bravia v5500
38 svar till detta ämne
Postad 31 December 2009 - 01:37
hambern
-
hambern
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Jag har nyligen köpt en Sony Bravia 40v5500. Alltså den med 50Hz istället för den med 100hz. Helt enkelt eftersom jag fick den så billigt (6666:- på Elgiganten). Jag har hittills noterat några saker.
POSITIVT
+ Den har väldigt bra färger. Skärmen kan mäta sig med nästan vad som helst på marknaden när det gäller just färgerna.
+ Den har ett helt okej ljud på grund av att den har högtalarna i fronten.
+ Den har bra inkopplingsmöjligheter. 4 HDMI är riktigt bra.
+ Riktigt bra svartnivåer och min saknar helt minsta antydan till ojämn bakgrundsbelysning.
+ Byte mellan kanaler går både snabbt och smidigt.
+ Stabil och snygg konstruktion och väldigt lätt att både montera och ställa in.
NEGATIVT
- Ganska ostabil bild som inte hanterar rörelser speciellt bra. Detta ger mig lite av en åksjukekänsla, och detta med alla testade skärminställningar.
- Onödigt meckigt menysystem, man hade lätt kunnat gjort det betydligt mer diskret och användarvänligt.
- Väldigt kräsen på vad för slags video man pular in i USB-ingången. Uppenbarligen måste det vara kodat i antingen MPEG1 eller MPEG2, vilket är väldigt dålig kvalitet för sin storlek och kräver nästan alltid en dryg omkonvertering.
- Dåliga förklaringar till funktionerna i manualen. Vad gör t.ex. filmlägena Auto1 och Auto2 och när ska man använda vilken?
Största felet med denna modell, som jag ser det, är just den ostabila och rörelsekänsliga skärmen. Jag blev lite besviken att notera detta eftersom de recensioner jag läst inte nämner detta, förutom några som låter meddela att den knappt har någon rörelseoskärpa alls. Hade jag inte fått den så billigt som jag fått den hade jag nästan övervägt att fråga om jag hade fått byta ut den emot en annan.
Men vad säger ni? Är ni nöjda och glada? Har ni kanske något tips för att komma till rätta med de ovan nämda problemen?
Postad 01 January 2010 - 03:14
Samuelsson93
-
Samuelsson93
-
Användare
-
-
208 inlägg
Är sugen på denna tv så väntar med iver på vad som skrivs!
Postad 01 January 2010 - 09:55
Unregistered0c0b3eec
-
Unregistered0c0b3eec
-
Forumräv
-
-
527 inlägg
Får jag också vara med i denna tråden trots att jag har en W5500? ^^.
Nåväl, jag är iaf sjukt nöjd med min! Grymt bra svärta för en LCD och precis som du skriver är färgerna väldigt bra! Det är en otrolig klarhet i färgerna. Hela bilden känns bra mycket klarare än vad den gjorde på min förra Samsung LE40M86BD.
TV'n har också lågt input lag i spelläget vilket är nice.
Av det negativa du skriver är det enda som stör mig lite det med rörelsehanteringen. Den lider av en del eftersläpningar ja, men detta är ju ett LCD-problem så alla LCD lider ju mer eller mindre av det. Det går ju dock att i stort sett få bort helt med 100Hz MotionFlow på, men det kan man ju t.ex inte ha på när man har spelläget på, och utan det på har TV'n högt input lag. Hur mycket man märker av eftersläpningarna beror ju på vad man kollar på också, jag har dock vant mig någorlunda vid det nu ändå.
Postad 01 January 2010 - 13:14
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Har varit inne på att köpa ytterligare en 52W5500 och har nu en 52W4500.
Blir lite undrande när ni skriver rörelseoskärpa, eftersläpningar? Kan bara säga att på min finns inte minsta antydan på rörelseoskärpa el. eftersläpningar och jag har stor erfarenhet av olika skärmar, både Plasma, LCD och det är inget fel på mina ögon heller. Då undrar jag om det beror på olika inställningar, TV signalmottagning, el den låga inputtlagen på 0-10 ms. på W4500 ?
Kan iallafall säkert och helt ärligt säga att dessa artefakter finns inte på min, utom att det kan finnas i en del dåligt matr.
Kör då min på motionflow standard på allt, med alla bildförbättrare avslagna.
Undrande på grund av att jag som sagt fortfarande är inne på att köpa även en W5500.
Har inte tidigare heller hört någon W5500 ägare klagat på detta.
Postad 01 January 2010 - 13:45
hambern
-
hambern
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Kul att höra att ni inte har upplevt någon rörelseoskärpa när bilden panoreras. Kan detta helt bero på att ni har W-varianten, alltså den med 100Hz-teknologin medan min får hålla till godo med enbart 50Hz? Alltså... När ni slår av motion-flow, blir det då väldigt mycket oskärpa i bilden? (jag är medveten om att detta är ett LCD-problem och något som alla LCD-aparater mer eller mindre lider av, men det finns ju enligt Dante alltid grader i ****t)
En fundering till. Det verkar som om nästan alla stänger av alla "bildförbättrande" funktioner. Jag med... Men finns det någon gång då någon av dessa faktiskt kan vara bra att använda? Filmläge Auto1 och Auto2 t.ex. vad gör dessa? Jag tycker mig inte märka någon som helst skillnad.
Redigerat av hambern, 01 January 2010 - 14:03.
Postad 01 January 2010 - 14:22
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Kul att höra att ni inte har upplevt någon rörelseoskärpa när bilden panoreras. Kan detta helt bero på att ni har W-varianten, alltså den med 100Hz-teknologin medan min får hålla till godo med enbart 50Hz? Alltså... När ni slår av motion-flow, blir det då väldigt mycket oskärpa i bilden? (jag är medveten om att detta är ett LCD-problem och något som alla LCD-aparater mer eller mindre lider av, men det finns ju enligt Dante alltid grader i ****t)
En fundering till. Det verkar som om nästan alla stänger av alla "bildförbättrande" funktioner. Jag med... Men finns det någon gång då någon av dessa faktiskt kan vara bra att använda? Filmläge Auto1 och Auto2 t.ex. vad gör dessa? Jag tycker mig inte märka någon som helst skillnad.
För min del kan jag inte påstå att det blir speciell, men lite, rörelseoskärpa blir det med motionflow avstängt, men däremot upplever jag bilden väldigt nervöst hackig, som jag inte klarar av nu när man vant sig vid motionflow. Kan bara säga att jag tycker det är en grymt lugn och skön bild med motionflow, inte minst på HD 24p matr. Har auto 1 , 2 avstängt, har heller inte kunnat märka någon skillnad med det påslaget. Den ända bildförbättringen jag märkt man kan ha nytta av är Avans. kontrastförbättrare på låg, om man tittar på¨en väldigt mörk film med mycket mörka cener.
Postad 01 January 2010 - 15:20
hambern
-
hambern
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
För min del kan jag inte påstå att det blir speciell, men lite, rörelseoskärpa blir det med motionflow avstängt, men däremot upplever jag bilden väldigt nervöst hackig, som jag inte klarar av nu när man vant sig vid motionflow. Kan bara säga att jag tycker det är en grymt lugn och skön bild med motionflow, inte minst på HD 24p matr. Har auto 1 , 2 avstängt, har heller inte kunnat märka någon skillnad med det påslaget. Den ända bildförbättringen jag märkt man kan ha nytta av är Avans. kontrastförbättrare på låg, om man tittar på¨en väldigt mörk film med mycket mörka cener.
Okej... Låter som att det jag upplever är ett resultat av 50Hz-tekniken. Kanske borde ha köpt en med W istället då. Men men... Jag fick denna så billigt så man får väl lov att leva med att det känns lite skakigt och nervöst. Det där med den avancerade kontrastförbättraren ska jag testa
Postad 04 January 2010 - 21:31
hambern
-
hambern
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Har nu testat lite mer. Och med spel-inställningarna (scene-alternativet) och genom XBOX 360 ser det ju riktigt bra ut även när saker rör rätt mycket på sig. Väljer man däremot hemmabioinställningarna släpar det rätt rejält. Har också testat att titta på SVT HD som också släpar en hel del. Men där kan jag inte ändra till spel-inställningarna. Och Filmlägena Auto1 och 2 verkar inte göra så mycket mer än att sudda till bilden lite, lite grann och göra att bilden ser lite smetig ut. Stämmer detta med era erfarenheter?
Men shit vad bra tv:n är att spela XBOX på.  Allt flyter riktigt bra.
Postad 04 January 2010 - 22:02
Hinken74
-
Hinken74
-
Veteran
-
-
2346 inlägg
Låter inte som det skulle ha med avsaknaden av 100 Htz att göra.
Min fråga är hur känslig den är i vertikalläge. Skall ha den i sovrummet och ibland liggar man ner och ibland sitter man upp?
Postad 04 January 2010 - 22:08
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Låter inte som det skulle ha med avsaknaden av 100 Htz att göra. Min fråga är hur känslig den är i vertikalläge. Skall ha den i sovrummet och ibland liggar man ner och ibland sitter man upp?
Nja, kristallerna trillar ut ifall du vrider på skärmen...
Postad 04 January 2010 - 22:23
Hinken74
-
Hinken74
-
Veteran
-
-
2346 inlägg
Nja, kristallerna trillar ut ifall du vrider på skärmen... 
 Helt ärligt, LCD är ju kända att vara lite känsliga med att vilja sitta i samma höjd som man tittar!?
Postad 04 January 2010 - 22:43
Unregistered0c0b3eec
-
Unregistered0c0b3eec
-
Forumräv
-
-
527 inlägg
Har varit inne på att köpa ytterligare en 52W5500 och har nu en 52W4500. Blir lite undrande när ni skriver rörelseoskärpa, eftersläpningar? Kan bara säga att på min finns inte minsta antydan på rörelseoskärpa el. eftersläpningar och jag har stor erfarenhet av olika skärmar, både Plasma, LCD och det är inget fel på mina ögon heller. Då undrar jag om det beror på olika inställningar, TV signalmottagning, el den låga inputtlagen på 0-10 ms. på W4500 ? Kan iallafall säkert och helt ärligt säga att dessa artefakter finns inte på min, utom att det kan finnas i en del dåligt matr. Kör då min på motionflow standard på allt, med alla bildförbättrare avslagna. Undrande på grund av att jag som sagt fortfarande är inne på att köpa även en W5500. Har inte tidigare heller hört någon W5500 ägare klagat på detta.
Om du inte märker några eftersläpningar så är det nog nåt fel på din syn ^^. Fast kör du med MotionFlow på så är det kanske inte så konstigt om du inte märker eftersläpningar, för det förbättrar ju rörelseoskärpan. Och det har ju inget med input laget att göra, det är ju en helt annan sak. Men prova att slå av MotionFlow så bör du märka eftersläpningar. Men det beror ju också som sagt en del på vad man kollar på, märks mer på vissa saker en andra. Tycker t.ex det märks mer i spel än i film.
Postad 04 January 2010 - 23:15
hambern
-
hambern
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Låter inte som det skulle ha med avsaknaden av 100 Htz att göra. Min fråga är hur känslig den är i vertikalläge. Skall ha den i sovrummet och ibland liggar man ner och ibland sitter man upp?
Detta är nog den tv som jag testat som allra bäst funkar ur olika vinklar. Man kan stå från vilket håll som helst och färgerna är helt rätt hela tiden, vilket väldigt få andra lcd-tv:ar fixar. Detta är en av denna modells absolut starkaste sidor. Sedan tappar den förstås en del kontrast när man ser den från udda vinklar, men långt mindre än jag väntat mig faktiskt. Om du inte märker några eftersläpningar så är det nog nåt fel på din syn ^^. Fast kör du med MotionFlow på så är det kanske inte så konstigt om du inte märker eftersläpningar, för det förbättrar ju rörelseoskärpan. Och det har ju inget med input laget att göra, det är ju en helt annan sak. Men prova att slå av MotionFlow så bör du märka eftersläpningar. Men det beror ju också som sagt en del på vad man kollar på, märks mer på vissa saker en andra. Tycker t.ex det märks mer i spel än i film.
Håller med. Man ser definitivt eftersläpningar. Testa att slå av motionflow och sätt på en handkamerafilm i HD-format så upptäcker du det rätt snart. Personligen har jag dock erfarenheten att det fungerar bättre i spel än på film eftersom på spelen kan man använda game-läget, vilket jag tycker minskar eftersläpningarna en del.
Postad 05 January 2010 - 10:33
Unregisteredd0b0f967
-
Unregisteredd0b0f967
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Detta är nog den tv som jag testat som allra bäst funkar ur olika vinklar. Man kan stå från vilket håll som helst och färgerna är helt rätt hela tiden, vilket väldigt få andra lcd-tv:ar fixar. Detta är en av denna modells absolut starkaste sidor. Sedan tappar den förstås en del kontrast när man ser den från udda vinklar, men långt mindre än jag väntat mig faktiskt.
Intressant, hittade detta test Stortest: 46" (hittar inget datum så det kan nog vara rätt gammalt) och där får V5500 som enda negativa kritik att den har dålig betraktningsvinkel. Jag är själv sugen på den så det vore intressant att höra mer om det. Någon som har fler synpunkter på det? Det pris du fick den för hambern (6666:- på elgiganten), är det aktuellt nu? Jag såg den på Media Markt för 8990:- tror jag det var och då är det ju en avsevärd skillnad!
Postad 05 January 2010 - 21:13
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1820 inlägg
Intressant, hittade detta test Stortest: 46" (hittar inget datum så det kan nog vara rätt gammalt) och där får V5500 som enda negativa kritik att den har dålig betraktningsvinkel. Jag är själv sugen på den så det vore intressant att höra mer om det. Någon som har fler synpunkter på det?
Det pris du fick den för hambern (6666:- på elgiganten), är det aktuellt nu? Jag såg den på Media Markt för 8990:- tror jag det var och då är det ju en avsevärd skillnad!
Priset är inte aktuellt längre. Du kan dock få köpa min 40 tummare, som jag fick idag och som endast är uppackad och testad, för 7500kr om du vill. (PMa i så fall) Råkade göra ett dubbelköp med en 46a och en 40a. Och på elgiganten.se kan man inte ångra sina köp tydligen. Inte ens om det är några minuter efter du lagt ordern..
Redigerat av twebbas, 05 January 2010 - 21:15.
Postad 06 January 2010 - 19:21
Unregisteredb94decc1
-
Unregisteredb94decc1
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Jag funderar på att köpa en tv och velar mellen Sony's 46v5500 eller Samsung's PSB550. Jag har inte tittat så mycket på Sonyn men idag tog jag en titt på expert och såg för första gången rörelseoskärpan som hambern pratade om tidigare i tråden (såg det innan jag läste inlägget).
Tycker oxå det verkar konstigt att inget test nämmner det. Jag han inte titta mycket idag men hur ofta och hur stort är problemet enligt er som har Sony'n? Är det så att jag måste upp i budget (W5500?) eller ta en plasma för att slippa det? Det var ju sjukt jobbigt för hjärnan iaf.
Postad 06 January 2010 - 19:54
hambern
-
hambern
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Jag funderar på att köpa en tv och velar mellen Sony's 46v5500 eller Samsung's PSB550. Jag har inte tittat så mycket på Sonyn men idag tog jag en titt på expert och såg för första gången rörelseoskärpan som hambern pratade om tidigare i tråden (såg det innan jag läste inlägget).
Tycker oxå det verkar konstigt att inget test nämmner det. Jag han inte titta mycket idag men hur ofta och hur stort är problemet enligt er som har Sony'n? Är det så att jag måste upp i budget (W5500?) eller ta en plasma för att slippa det? Det var ju sjukt jobbigt för hjärnan iaf.
Man vänjer sig faktiskt. Har haft den i en vecka nu och känner att jag börjat vänja mig. Har också märkt att det är värre på Cinema-läget och ifall man har mycket "lull-lull" påslaget. I butik har de säkert allt sånt påslaget, vilket antagligen gör problemet värre i butik än i vardagsrummet. Har också märkt att filmläget Auto 2 gör det hela mer behagligt, men å andra sidan så gör det också att skärpan blir sämre, så man får helt enkelt prioritera detaljer och skärpa eller en mjukare bild-rörelse. Någon mer som noterat detta?
Postad 06 January 2010 - 22:15
hambern
-
hambern
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Förresten... Någon som vet hur man slår av Auto-switch-funktionen på Scart-ingångarna? Jag har en ljudanläggning/DVD-spelare kopplad till TV:n som gör att varje gång jag startar min DVD/ljudanläggning så slår TV:n över till AV1 utan att jag vill det (eftersom jag ju bara vill använda den som ljudanläggning). Har letat som en tok efter detta i både menyerna och i manualen, men helt utan resultat. Kan någon hitta detta?
Postad 06 January 2010 - 22:23
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1820 inlägg
Jag kan inte rekommendera den här tvn alls. Kolla mitt galleri och mitt omdöme om tvn. Rena rama skräpet, OM man inte bara matar med HD signaler. Men då ser det ju bra ut på så gott som alla tv-apparater. Så det är ju ingen merit precis.
Postad 06 January 2010 - 23:21
hambern
-
hambern
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Jag kan inte rekommendera den här tvn alls. Kolla mitt galleri och mitt omdöme om tvn. Rena rama skräpet, OM man inte bara matar med HD signaler. Men då ser det ju bra ut på så gott som alla tv-apparater. Så det är ju ingen merit precis.
Hej... Har kikat på dina bilder och kan inte hitta något större fel, förrutom det blåa skenet nere i höger hörn som verkar problematiskt, men jag har läst att sådant kan försvinna efter att man haft tv:n ett tag, antagligen verkar det handla om att tv:n måste "köras in" och aklimatisera sig. I övrigt är bilderna av på tok för dålig kvalitet för att man ska kunna uttala sig om TV:n överhuvudtaget. Jag tycker att SD-bilderna på denna TV, om man bortser ifrån TV:ns eftersläpningar som jag tidigare varit inne på (som gäller oavsett SD eller HD) är väldigt, väldigt bra. Den skalar upp bilden väldigt naturligt och har man en bra SD-signal (det vill säga inte analogt eller exempelvis boxer) så kan det ibland, nästan se ut som HD. Kombinerar man detta med att TV:n har grymmt bra färger så blir det enligt mig riktigt bra. Men kör man in skit så kommer det tyvärr ut som skit också, och det kan man inte klandra TV:n för. Så jag måste fråga dig. Vilka inställningar kör du? Jag kör exempelvis: Bakbelysning 6, Kontrast 80, Ljus 50, Färg 55, Skärpa 10, Varm 1, Allt av förrutom Filmläge = Auto 2 och Dagsljus = låg. Allt annat ska vara av och gamman ska stå på standard. Detta är rätt grova inställningar, men jag tycker att det ser bra ut, sedan kan man tweeka efter preferenser. Testa detta... blir det då inte bättre, testa då att koppla in en dvd och se om det fortfarande ser skräp ut. Ser det då bättre ut så beror dina problem troligen på själva insignalen till TV:n och kommer inte bli bättre för att du köper en annan tv. Då får du lägga pengarna på en bättre digital-tv-mottagare.
Redigerat av hambern, 06 January 2010 - 23:22.
Postad 07 January 2010 - 00:03
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Tycker absolut du skall satsa på W5500, då slipper du garanterat allt vad rörelseoskärpa, eftersläpningar, andra artefakter och allt vad det heter, Den har en kraftigare processor, bättre bildbehandling m.m. Har själv visserligen 52W4500 men det är i stort sett samma, förutom snabbare inputlag på W4500, men det bör ju inte göra så mycket på sig mer än på spel då och den har garanterat inte tillstymmelse till rörelseoskärpa, eftersläpninga el. annat, bara en helt grymt bra bild. Vanlig digital SD TV är väldigt nära HD kvalite med ett skönt naturligt flyt. Har då CDs hela utbud med 12HD kanaler och Telias IP TV. Lika bra kvalite på båda och jag ser lika gärna på vanlig SD som HD. Har då och har haft flera andra av dom bättre TV, själv och i familjen att direkt jämföra med t.ex Pio kuro m.fl. Så jag vet vad jag ser. Kan ändå, även om jag inte haft någon hemma själv, tycka att det verkar lite konstigt med twebbas V5500, låter som ett ricktigt måndagsex. el. något annat fel.
Redigerat av ffodil, 07 January 2010 - 00:19.
Postad 07 January 2010 - 00:51
Unregistered0c0b3eec
-
Unregistered0c0b3eec
-
Forumräv
-
-
527 inlägg
Tycker absolut du skall satsa på W5500, då slipper du garanterat allt vad rörelseoskärpa, eftersläpningar, andra artefakter och allt vad det heter, Den har en kraftigare processor, bättre bildbehandling m.m. Har själv visserligen 52W4500 men det är i stort sett samma, förutom snabbare inputlag på W4500, men det bör ju inte göra så mycket på sig mer än på spel då och den har garanterat inte tillstymmelse till rörelseoskärpa, eftersläpninga el. annat, bara en helt grymt bra bild. Vanlig digital SD TV är väldigt nära HD kvalite med ett skönt naturligt flyt. Har då CDs hela utbud med 12HD kanaler och Telias IP TV. Lika bra kvalite på båda och jag ser lika gärna på vanlig SD som HD. Har då och har haft flera andra av dom bättre TV, själv och i familjen att direkt jämföra med t.ex Pio kuro m.fl. Så jag vet vad jag ser.
Kan ändå, även om jag inte haft någon hemma själv, tycka att det verkar lite konstigt med twebbas V5500, låter som ett ricktigt måndagsex. el. något annat fel.
Om man kör med 100Hz-läget på så slipper man eftersläpningar/rörelseoskärpa, annars gör man verkligen inte det. Du måste seriöst ha nåt fel på din syn om du inte märker det
Postad 07 January 2010 - 05:23
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Om man kör med 100Hz-läget på så slipper man eftersläpningar/rörelseoskärpa, annars gör man verkligen inte det. Du måste seriöst ha nåt fel på din syn om du inte märker det 
Visst, jag kör alltid med motion flow på standard, kan inte se någon anledning att inte göra det. Det få gångerna jag testat utan, kan jag heller inte se mer rörelse oskärpa, än som finns i matr. Jag menar att det finns en viss rörelseoskärpa, helt beroende på matrialets kvalite, som jag då även ser på alla andra TV, så även presis likadant på Plasma, t.ex. Pio kuro. Om ni då menar i spel utan motionflow aktiverat, så är det en viss skillnad på W4500 och W5500 där W4500 är betydligt snabbare. Numera spelar jag förstås väldigt sällan, så kan inte uttala mig så mycket om det. Så seriöst undrar jag vem det är som har fel på synen.
Redigerat av ffodil, 07 January 2010 - 05:49.
Postad 07 January 2010 - 18:04
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5321 inlägg
En LCD utan 100Hz har en rörelseskärpa på usla 300 linjer, detta gäller tex V5500-serien.
Med 100Hz ökar det till typiskt 500-600linjer.
Med 200Hz och eller backlight scanning i kombination kan man nå upp till 1080.
Plasma är alltid helt överlägset på denna punkten och tom 50Hz har inget problem med rörelseoskärpa.
Köp aldrig en LCD utan 100Hz minst är mitt tips, ni gör som ni vill...
Postad 07 January 2010 - 19:52
Unregistered0c0b3eec
-
Unregistered0c0b3eec
-
Forumräv
-
-
527 inlägg
Visst, jag kör alltid med motion flow på standard, kan inte se någon anledning att inte göra det. Det få gångerna jag testat utan, kan jag heller inte se mer rörelse oskärpa, än som finns i matr. Jag menar att det finns en viss rörelseoskärpa, helt beroende på matrialets kvalite, som jag då även ser på alla andra TV, så även presis likadant på Plasma, t.ex. Pio kuro. Om ni då menar i spel utan motionflow aktiverat, så är det en viss skillnad på W4500 och W5500 där W4500 är betydligt snabbare. Numera spelar jag förstås väldigt sällan, så kan inte uttala mig så mycket om det. Så seriöst undrar jag vem det är som har fel på synen.
Alltså, jag snackar om rörelseoskärpa/eftersläpningar nu, inte input lag  Tror W4500 och W5500 lider av lika mycket eftersläpningar. Input lag vet jag dock är lägre på W4500. Och plasma har ju mycket bättre rörelseskärpa. Jag hade använt 100Hz-läget om det inte vore för att jag måste ha spelläget på när jag spelar pga. att TV'n har högt input lag utan det, och man kan ju inte ha 100Hz-läget på då tyvärr.
Postad 07 January 2010 - 20:32
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Alltså, jag snackar om rörelseoskärpa/eftersläpningar nu, inte input lag Tror W4500 och W5500 lider av lika mycket eftersläpningar. Input lag vet jag dock är lägre på W4500. Och plasma har ju mycket bättre rörelseskärpa. Jag hade använt 100Hz-läget om det inte vore för att jag måste ha spelläget på när jag spelar pga. att TV'n har högt input lag utan det, och man kan ju inte ha 100Hz-läget på då tyvärr.
Jaha, då pratar vi om två helt olika saker då, för som du ser skriver jag just det, att jag väldigt sällan spelar och kan inte uttala mig om det. Men du får det att låta som den lider av rörelseoskärpa även vid vanlig TV, DVD tittande också. Vilket jag då bestrider ivartfall på min W4500. Är vi överrens då?
Postad 07 January 2010 - 20:56
hambern
-
hambern
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Jaha, då pratar vi om två helt olika saker då, för som du ser skriver jag just det, att jag väldigt sällan spelar och kan inte uttala mig om det. Men du får det att låta som den lider av rörelseoskärpa även vid vanlig TV, DVD tittande också. Vilket jag då bestrider ivartfall på min W4500. Är vi överrens då?
Hade verkligen varit intressant att kika på W5500-versionen, då jag nu bara äger 50Hz-varianten. Men enligt vad jag hört är 100Hz inte riktigt så bra som folk i allmänhet säger, att det är lite för mycket skrik för rätt lite ull... tydligen ska det måsta komma upp i 120Hz eller mer för att det riktigt ska göra någon egentlig skillnad. Men som sagt, detta har jag bara läst mig till av sådana som kan sånt här bättre än jag, men det hade definitivt varit intressant att se om man märker någon egentlig skillnad.
Postad 07 January 2010 - 21:15
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Hade verkligen varit intressant att kika på W5500-versionen, då jag nu bara äger 50Hz-varianten. Men enligt vad jag hört är 100Hz inte riktigt så bra som folk i allmänhet säger, att det är lite för mycket skrik för rätt lite ull... tydligen ska det måsta komma upp i 120Hz eller mer för att det riktigt ska göra någon egentlig skillnad. Men som sagt, detta har jag bara läst mig till av sådana som kan sånt här bättre än jag, men det hade definitivt varit intressant att se om man märker någon egentlig skillnad.
Ja, men W4500-W5500 är just på 120Hz, fast dem flesta brukar säga 100Hz. T.ex när man kör HD 24p matr. el. 30p matr. jobbar den Med 120 Hz, 5*24. 4*30. Jag kan och säga att det är skillnad, mycket positiv sådan, inte minst då på HD 24p matr.
Postad 07 January 2010 - 21:38
Unregistered0c0b3eec
-
Unregistered0c0b3eec
-
Forumräv
-
-
527 inlägg
Nja, den lider av rörelseoskärpa oavsett vad man kollar på, bara det att det märks olika mycket beroende på matrialet. Vid spel märks det som sagt en del, men det beror mycket på vilket spel/typ av spel det gäller. Har själv inte kollat speciellt mycket på film på min W5500 än, så kan inte riktigt uttala mig om det. Vanlig TV kollar jag väldigt sällan på heller, förutom på PiP, och då märks det ju inget typ
Postad 07 January 2010 - 22:00
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Nja, den lider av rörelseoskärpa oavsett vad man kollar på, bara det att det märks olika mycket beroende på matrialet. Vid spel märks det som sagt en del, men det beror mycket på vilket spel/typ av spel det gäller. Har själv inte kollat speciellt mycket på film på min W5500 än, så kan inte riktigt uttala mig om det. Vanlig TV kollar jag väldigt sällan på heller, förutom på PiP, och då märks det ju inget typ 
Presis vad jag sagt i tidigare inlägg, om du kan se någon rörelse oskärpa på denna på grund av visst dåligt matr. Då kan du se det exakt samma på vlken annan TV som helst, gäller då även Plasma. Som jag sa tidigare har jag väldigt mycket av dom senaste skärmarna att göra direkta jämförelser med. Skulle istället vilja säga att W4500-5500 förbättrar rörelseskärpan ganska mycket, jämfört med andra apparater, ivartfall om man kör med motionflow på standard, vilket jag vet att dem flesta gör.
Postad 07 January 2010 - 22:36
Unregistered0c0b3eec
-
Unregistered0c0b3eec
-
Forumräv
-
-
527 inlägg
Presis vad jag sagt i tidigare inlägg, om du kan se någon rörelse oskärpa på denna på grund av visst dåligt matr. Då kan du se det exakt samma på vlken annan TV som helst, gäller då även Plasma. Som jag sa tidigare har jag väldigt mycket av dom senaste skärmarna att göra direkta jämförelser med. Skulle istället vilja säga att W4500-5500 förbättrar rörelseskärpan ganska mycket, jämfört med andra apparater, ivartfall om man kör med motionflow på standard, vilket jag vet att dem flesta gör.
Nej, materialet behöver verkligen inte vara dåligt för att man ska se eftersläpningar. Jag ser det i spel som är i 1080p tom. Och ja, 100Hz-läget förbättrar det, men som jag sagt tidigare så går det inte att ha det på när man spelar då man får högt input lag utan spelläget på, och det går ej att ha spelläget och 100Hz på samtidigt. Det är dock främst i spel med mycket panoreringar det märks mest, t.ex FPS-spel. Och att det är bättre rörelseskärpa på W4500/W5500 stämmer ju knappast. Visst, med 100Hz-läget på blir det ju såklart bättre, men annars har dom lika mycket eftersläpningar som min förra Samsung M86 som är 2 år gammal. Men alla LCD lider ju dessvärre av detta, så det är ju inte specifikt för just Sony's TV's precis. Och plasma har jag iofs ingen större erfarenhet av, men vad jag läst så ska dom knappt alls ha några eftersläpningar. Beror nog mycket på att plasma har 0ms i responstid.
Redigerat av Unregistered0c0b3eec, 07 January 2010 - 22:38.
Postad 07 January 2010 - 23:15
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Nej, materialet behöver verkligen inte vara dåligt för att man ska se eftersläpningar. Jag ser det i spel som är i 1080p tom. Och ja, 100Hz-läget förbättrar det, men som jag sagt tidigare så går det inte att ha det på när man spelar då man får högt input lag utan spelläget på, och det går ej att ha spelläget och 100Hz på samtidigt. Det är dock främst i spel med mycket panoreringar det märks mest, t.ex FPS-spel. Och att det är bättre rörelseskärpa på W4500/W5500 stämmer ju knappast. Visst, med 100Hz-läget på blir det ju såklart bättre, men annars har dom lika mycket eftersläpningar som min förra Samsung M86 som är 2 år gammal. Men alla LCD lider ju dessvärre av detta, så det är ju inte specifikt för just Sony's TV's precis. Och plasma har jag iofs ingen större erfarenhet av, men vad jag läst så ska dom knappt alls ha några eftersläpningar. Beror nog mycket på att plasma har 0ms i responstid.
Nu är du envist inne på att prata om en helt annan sak än jag igen, och svarar inte alls på vad jag skrivit. Upprepar att jag kan inte uttala mig på hur det är i spel, utan erfarenhet av det. Pratar bara om TV och DVD med motionflow på. Kan inte förstå om du pratar om släp i det sammanhanget. Vad gäller responstiden, har det ingen som helst betydelse, om det är 0 el. 8 ms. vilket där är gjort stora, utförliga tester på. Själv kan jag tycka att det är mer rörelse defekter på många Plasma, men på ett annat vis, i form av fosforfördröjningar och Plasmaflimmer, men det är helt induviduellt, beroende på hur känslig man är för sådant. Men så klart får du ha vilken åsikt du vill.
Redigerat av ffodil, 07 January 2010 - 23:20.
Postad 16 January 2010 - 16:20
DZV
-
DZV
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Skrev i en annan tråd men frågar via denna tråd också: Hur står sig denna TV, V5500, mot Samsung B55X i bildkvalitet. Har inte hittat något jämförande test eller samma sida som recenserat båda. Vilken är bäst?
Postad 17 January 2010 - 12:26
hambern
-
hambern
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Skrev i en annan tråd men frågar via denna tråd också:
Hur står sig denna TV, V5500, mot Samsung B55X i bildkvalitet. Har inte hittat något jämförande test eller samma sida som recenserat båda. Vilken är bäst?
Jag har hittat mirakelkuren emot den oroliga bilden. Stäng av den konstgjorda skärpan. Ställ den på min och vips flyter det på riktigt bra. Stäng sedan av filmlägena också. Sätt allt på av och skärpan på min så är detta en helt fantastisk tv. Hur den står sig emot andra typer har jag inte så bra koll på. Har dock jämfört den med en dubbelt så dyr ny samsung och kan konstatera att samsungrns bild flyter aningen bättre, mjukare bild tack vare 100hz-tekniken antar jag. Men Sonyn kickar sjört när det gäller färger och spel samt svartnivåer. Så jag antar att en sony med Hz, 40W5500 t.ex vore en snud på perfekt tv för priset. Men, som sagt, om man ställer ner skärpan och stänger av filmlägena så är även vanliga V en toppentv.
Postad 15 March 2010 - 09:52
smalbenet
-
smalbenet
-
Användare
-
-
161 inlägg
Bumpar tråden lite, står i valet o kvalet, att antingen köpa en 32V5500 eller sonys nya tv 32EX500, nån som har något "ont" att säga om v5500, eller är det en ok tv, skall matas med CanalDigitals HDbox.
Postad 15 March 2010 - 15:04
hambern
-
hambern
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Bumpar tråden lite, står i valet o kvalet, att antingen köpa en 32V5500 eller sonys nya tv 32EX500, nån som har något "ont" att säga om v5500, eller är det en ok tv, skall matas med CanalDigitals HDbox.
Hej. Det onda jag kan säga om v5500 är att den saknar 100Hz. Vid snabba panoreringar och rörelser så kan man bli lite åksjuk. Dock hjälper det en hel del att stänga av skärpeförstärkningen och stänga av allt vad filmlägen, brusförbättringar och sånt är. Jag vill också tillägga att USB-ingången inte har stöd för knappt några mediafiler alls. Avi funkar inte. Mkv fungerar inte. Så vill man se film på TV:n krävs det någon form av extern mediaspelare som XBOX360 eller PS3. I övrigt är TV:n allt vad man kan tänkas önska sig. Färgerna är det bästa jag sett på en TV och ljus och svartnivåer är långt bättre än vad i alla fall känner att jag behöver av en TV. Så: har du en mediaspelare och känner att du inte har lätt för att bli åksjuk är v5500 ett riktigt kap. Känner du att du behöver 100Hz-funktionen. Ta den andra. Hur som helst kommer du få en toppen-tv. Behöver du några inställningar att utgå ifrån kan du testa följande: Belysning: 9 Kontrast: 86 Ljushet: 50 Färg: 63 Vitbalans: Varm 2 Alla effekter och sånt avstängt.
Redigerat av hambern, 15 March 2010 - 15:06.
Postad 15 March 2010 - 17:55
Unregistered0c0b3eec
-
Unregistered0c0b3eec
-
Forumräv
-
-
527 inlägg
Hej. Det onda jag kan säga om v5500 är att den saknar 100Hz. Vid snabba panoreringar och rörelser så kan man bli lite åksjuk. Dock hjälper det en hel del att stänga av skärpeförstärkningen och stänga av allt vad filmlägen, brusförbättringar och sånt är.
Jag vill också tillägga att USB-ingången inte har stöd för knappt några mediafiler alls. Avi funkar inte. Mkv fungerar inte. Så vill man se film på TV:n krävs det någon form av extern mediaspelare som XBOX360 eller PS3.
I övrigt är TV:n allt vad man kan tänkas önska sig. Färgerna är det bästa jag sett på en TV och ljus och svartnivåer är långt bättre än vad i alla fall känner att jag behöver av en TV.
Så: har du en mediaspelare och känner att du inte har lätt för att bli åksjuk är v5500 ett riktigt kap. Känner du att du behöver 100Hz-funktionen. Ta den andra. Hur som helst kommer du få en toppen-tv.
Behöver du några inställningar att utgå ifrån kan du testa följande:
Belysning: 9 Kontrast: 86 Ljushet: 50 Färg: 63 Vitbalans: Varm 2 Alla effekter och sånt avstängt.
9 på belysning? O_o Du måste ha väldigt ljust i rummet  Jag har en W5500 som jag främst använder som datorskärm och till spel, dessa inställningar kör jag med: Scen: Spel Bakgrundsbelysning: 3 Kontrast: 80 Ljusstyrka: 50 Färg: 55 Färgtemp: Varm 1 Skärpa: Min
Avancerade inställningar: Allt av! Gamma: -1Självklart får man ju ändra bakgrundsbelysningen efter hur ljust man har det i rummet. Jag har nedsläckt med dessa inställningar iaf.
Postad 15 March 2010 - 18:27
hambern
-
hambern
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
9 på belysning? O_o Du måste ha väldigt ljust i rummet 
Jag har en W5500 som jag främst använder som datorskärm och till spel, dessa inställningar kör jag med:
Scen: Spel Bakgrundsbelysning: 3 Kontrast: 80 Ljusstyrka: 50 Färg: 55 Färgtemp: Varm 1 Skärpa: Min
Avancerade inställningar: Allt av! Gamma: -1
Självklart får man ju ändra bakgrundsbelysningen efter hur ljust man har det i rummet. Jag har nedsläckt med dessa inställningar iaf.
Jo... Har vardagsrummet i söderläge så att solen lyser direkt in, så det krävs en del kräm. Men, vill jag tillägga, jag har eko-läget på lågt, så den skruvar själv ner belysningen när belysningen i rummet kommer ner till rimligare nivåer. *tipsar lite*
Postad 15 March 2010 - 21:56
smalbenet
-
smalbenet
-
Användare
-
-
161 inlägg
hmm, ja, jag har ju en 40w2000 sen innan, men jag skall fundera lite, kommer ju mata den med en hdbox och ha en mediaspelare (HTPC) kopplad till den. skall in o kolla SonyCenter i Sthlm imorrn o kolla in den nya.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|