LG LE9500, LE8500, LE7500
585 svar till detta ämne
Postad 25 december 2010 - 22:30
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24 891 inlägg
Uj, nu börjar den här tråden bli en aningen överkurs för mig. Sifferorgier är inte min grej riktigt. Nåväl, jag ska antagligen beställa en LG 47LE8500 imorgon eller på måndag från Webhallen, men jag flundrar lite på vilka garantier man har då TV:ns modellnamn avslöjar att det inte är den nordiska modellen (eller så är det bara Webhallen som glömt skriva dit N:et). http://www.webhallen...led-tv_47le8500
Man vill ju inte gå och köpa en dyr TV som går sönder och så står man där utan garanti.
Givetvis har du garanti hos affären du handlar hos. Läs deras garantivilkor.
Postad 25 december 2010 - 22:38
Unregisteredcc23e210
-
Unregisteredcc23e210
-
Veteran
-
-
1 766 inlägg
Givetvis har du garanti hos affären du handlar hos. Läs deras garantivilkor.
Okej, antog det.  Då blir det nog en beställning inom en snar framtid. Återkommer med mina intryck senare!
Postad 26 december 2010 - 13:25
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1 703 inlägg
Uj, nu börjar den här tråden bli en aningen överkurs för mig. Sifferorgier är inte min grej riktigt. 
sant och mer blir det hehe kanske skulle ha tagit det här i kalibrerings tråden istället men ok en rättelse igen det märks att man fortfarande är en amatör vad gäller kalibrering  det går inte att lita på siffrorna helt tydligen jag drog upp Colour kontrollen till 57 istället för 50 på CIE diagrammet så såg det bättre ut jag har alltid trott att ökar man eller minskar Colour kontrollen på en tv så ökar man eller minskar man färgmättnaden(Saturation) men så är det inte efter att ha läst på lite det man gör är att man ökar och minskar Croma color controls are not engineered to adjust saturation. They are Chroma gain controls. Turn the color up, you increase the chroma of the signal. Turn the Color down, and you decrease the chroma.
då ser det ut så här  precis så såg färgerna ut efter sista inställningarna färgerna blödde (läckte över) så det såg skit ut då har man lärt sig att man inte bör röra Colour kontrollen problemet med LGn och jag tror många fler tv skärmar är att det inte finns nån riktig färgmättnad inställning. det enda man kan ändra under CMS är ljusstyrkan och Tint hos färgerna man är rätt låst med andra ord det som styr färgmättnaden är dom olika "Gamuts" som finns att välja på. fattar inte varför det inte finns saturation för varje enskild färg hade man haft en sån så hade det inte varit nåt problem att pricka in färgerna spot on i CIE diagrammet. well well man kan inte få allt så nu kör jag på dom näst sista inställningarna jag har postat. är det nån som snor inställningarna jag har postat så rekomenderar jag dom näst sista där TINT justeringarna inte var gjorda.
Postad 26 december 2010 - 22:02
jackos
-
jackos
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Så man kan köpa en 950N billigare än en 850N?? Vad håller LG Nordics på med? Vill de tvinga folk att köper import modellerna? Jag begriper inte det? Vem fasan köper 47LE850N för 21K då man kan köper 950:an för 19500 eller 8500 för knapp 14?
Redigerat av jackos, 26 december 2010 - 22:02.
Postad 27 december 2010 - 03:05
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1 703 inlägg
efter att ha letat fel ett tag så ser jag att det är en del ryck vid vissa panoreringar med 24Hz.
så jag antar att vissa tester hade rätt....men bara delvis.
det går att få bort.
för att bli av med rycken vid panoreringar utan att det ser "snabbspolat" ut så får man öka BLUR till max (10)
antar att Blur på max är det mest neutrala läget och allt lägre är ett tillägg som funkar sämre.
det som gäller är JUDDER 0 och BLUR 10 för LG 47LX950N
uppdaterade inställningarna ovan.
fan snart är tvn perfekt
Postad 27 december 2010 - 03:16
Unregisteredcc23e210
-
Unregisteredcc23e210
-
Veteran
-
-
1 766 inlägg
Patrik: Jag var riktigt sugen på en LX950N efter allt ditt berömmande och jag kan lova att jag och min plånbok har haft en hel del rejäla argumentationer med varandra, men tillslut så vann plånboken så jag får nöja mig med en LE8500 istället.  Min ekonomi klarar helt enkelt inte av att jag köper en TV för nästan 20.000 kronor, men det är helt klart den snyggaste TV:n jag sett någonsin!
Beställde min 47-tumsvariant av LE8500 nu som jag förhoppningsvis får i veckan. Jag hoppas givetvis på att jag blir lika nöjd som du.
Postad 27 december 2010 - 09:17
jackos
-
jackos
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Patrik: Jag var riktigt sugen på en LX950N efter allt ditt berömmande och jag kan lova att jag och min plånbok har haft en hel del rejäla argumentationer med varandra, men tillslut så vann plånboken så jag får nöja mig med en LE8500 istället. 
Någon som vet vem som säljer 950N ? Finns det hos MM??
Postad 27 december 2010 - 10:55
Unregisteredb6367e16
-
Unregisteredb6367e16
-
Lärjunge
-
-
339 inlägg
Patrik_G
Jag hittat en Eye One på jobbet som jag lånat hem. Någon CD fanns inte så jag har tankat hem mjukvaran från nätet och det funkar fint (testat på datorn). Men nu behöver jag din hjälp. Jag har en Mac laptop och kan inte klura ut hur hur jag kopplar ihop datorn och Eye One med min TV. Hur har du gjort? Kan du köra EyeOne-mjukvarans progam via TVn eller har du brännt en testskiva? Ledsen för dessa banala frågor men jag får inte ihop det, och jag skulle så gärna se vad jag kan klämma ur min LG850.
Postad 27 december 2010 - 16:35
Unregisteredb6367e16
-
Unregisteredb6367e16
-
Lärjunge
-
-
339 inlägg
Har nu kommit så långt att jag har tankat hem HCFR. Men jag har inte lyckats få det programmet att lyfta eftersom jag inte får upp Eye One som ett option. Man har bara Spyder 2 och 3 att välja mellan :-(.
Postad 27 december 2010 - 16:40
Unregisteredb7bdb1f7
-
Unregisteredb7bdb1f7
-
Beroende
-
-
1 428 inlägg
När kommer 72 tummaren av high end modellen då? LEX9 72"
Postad 27 december 2010 - 16:55
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1 703 inlägg
nu känner jag att jag är nöjd med kalibreringen av LG 47LX950N så jag kommer att sälja mätaren.
är det nån som är intresserad av att kalibrera sin tv så är det bara att slå till.
priset blir strax under 2000:- (2500:- nypris)
är det nån härifrån som köper mätaren så bidrar jag givetvis med tips och trix för att få ut optimal bild.
hör av er genom PM om intresse finns
Redigerat av Unregistered1008, 27 december 2010 - 16:56.
Postad 29 december 2010 - 00:59
Unregisteredcc23e210
-
Unregisteredcc23e210
-
Veteran
-
-
1 766 inlägg
Idag plingade en postgubbe på dörren och ville lämna över ett stort paket till mig. Wohoo!  Efter flertalet sömnlösa nätter framför datorn där jag har letat, googlat, velat, funderat och velat lite till så blev det tillslut en LG 478500 som, trots tuff konkurrens från andra TV-modeller, varit den TV jag känt mest för.
Efter att jag beställde den under helgen har jag haft en ganska svår ångest över att jag kanske trots allt valt helt fel TV för mina behov eller att problemen med halos och ränder som det rapporterats om tidigare i den här tråden skulle driva mig till vansinne, men guess what... JAG ÄR TOKNÖJD!
Nu har jag visserligen bara provat LG:n någon timme med några filmscener ur Avatar och Star Trek, samt lite TV-spelande (Gran Turismo 5 och Battlefield: Bad Company 2 till PS3) och jag har inte ställt in bilden på grundnivå än, men de förinställda lägena ger trots allt en riktigt fin bild och den lär bli ännu bättre när jag fått dragit lite i reglagen och ställt in allt som jag vill ha det.
Halos ser jag endast när jag sitter extremt mycket på sidan från TV:n och det är ändå inget extremt. I "normala" vinklar ser jag inte ens en antydan till halos. Ränder eller "bandings" har jag inte sett några ännu trots att jag ofrivilligt har letat efter dem i ljusa scener, så förhoppningsvis kanske jag slipper se dem även framöver.
I natt är det hockey som gäller (Sverige - Ryssland möts i JVM), så det ska bli intressant att se hur TV:n presterar under sportsändningar.
Nej, som sagt så är jag skitnöjd än så länge och nu kan jag äntligen andas ut för jag har hittat min dröm-TV. Jag hade en Pioneer 427XA (42-tums plasma) innan och visst gav den en fin bild den också, men redan från början irriterade jag mig över att den lät ganska mycket, blev väldigt varm och att inbränningar fastnade i bilden som fortfarande syns vid väldigt ljusa scener. Nej, den fick föräldrarna ta över (de är ju inte lika kräsna som jag och de är otroligt nöjda med den) och för min del är det LED och LG som gäller hemma hos mig några år framöver!
Redigerat av Unregisteredcc23e210, 29 december 2010 - 01:02.
Postad 29 december 2010 - 10:18
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
Kul att du är nöjd med tv..
Det borde du vara...Är ju trots allt en tv i den absoluta toppen
Postad 30 december 2010 - 10:21
PhilipK
-
PhilipK
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
PatrikG: 1080/24 flyter på bra när man ställer upp BLUR till 10, upplever dock att kvaliten på bilden försämras, har du noterat det? Blir betydligt sämre skärpa tyvärr. Märks framförallt när det rör sig mycket på skärmen, exempelvis under en actionsekvens, jag har själv märkt det på flera konsert bluray där det varit mycket rörelser.
Redigerat av PhilipK, 30 december 2010 - 17:58.
Postad 31 december 2010 - 10:30
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1 703 inlägg
PatrikG: 1080/24 flyter på bra när man ställer upp BLUR till 10, upplever dock att kvaliten på bilden försämras, har du noterat det? Blir betydligt sämre skärpa tyvärr. Märks framförallt när det rör sig mycket på skärmen, exempelvis under en actionsekvens, jag har själv märkt det på flera konsert bluray där det varit mycket rörelser.
nej det har jag inte gjort...än  men nu får man väl kolla upp det jag visste om att ökat BLUR får sämre skärpa men som du säger så är det bara vid snabba panoreringar. men som sagt inget jag har upplevt eller stört mig på. annars kan man ju sänka BLUR till hälften,då har man 50/50 sen måste jag rekomendera en Blu Ray 3D spelare för att man ska få ut max från sin LG 3D tv. nu har jag inte testat pannan men enligt tester så ska den hålla samma klass som Sonyn. citerar omdömmet av Sony BDP-S570  Den Blu Ray 3D spelaren som ger bäst 3D bild i dagsläget. Samsung BD-C6900 och LG BX580 är bara att slänga åt ****. Vet ej hur Panasonicen står sig då jag inte har testat den. Samsungen och LGn fixar inte justeringar av djupet i realtid som behövs för optimalt djup med max popout effekter utan dubbelbilder(crosstalk) det gör däremot Sony BDB-S570!
nu som först får man valuta för 20000 kronors tvn LG 47LX950N även i 3D!
Grymt!
en keeper
kul att du är nöjd CloudRabbit ! då får du fixa till en hårdvarukalibrering på tvn så kommer du att sitta och säga WOW hela tiden sen
Redigerat av Unregistered1008, 31 december 2010 - 10:37.
Postad 31 december 2010 - 11:19
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1 703 inlägg
whathifi är dom enda hitills som har kommit på att det är blu ray spelaren som gör jobbet med 3D bilden och hur den ska visas på tvn.
tvn visar bara upp den informationen den får.
alla andra tester som testar 3d tvs är inkompetenta nötter.
många påstår att LCD tvs har mer crosstalk än plasma 3d tvs bara för att LCDer har något sämre responstid
det stämmer inte heller.
det handlar om att Sony och Panasonic har bättre Blu Ray 3D spelare.
tvn har inget med det att göra.
mata samtliga 3D tvs med en Sony BDP-S570 och skillnaden skulle vara marginell.
nuff said!
Redigerat av Unregistered1008, 31 december 2010 - 11:34.
Postad 31 december 2010 - 12:52
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5 302 inlägg
Om världen ändå vore så enkel att allt Patric_G äger för tillfället är bäst i hela världen vore det ju bra, nu är det inte riktigt så... http://3dradar.techr...d-tv-09-09-2010När du ägde Samsung LED-LCD var den det bästa som fanns i världen och i stort sett utan fel och vi som påtalade bristerna blev idiotförklarade, detta kan vara bra för nya läsare som bakgrundsinformtion när du nu har sågat Samsung som vi andra. Allt jag äger är definitivt inte bäst och jag påtalar gärna de brister som finns så att andra får en chans att göra en egen bedömning. Jag kan mycket väl tänka mig att köpa LG:s kommande 72":are och slänga ut min plasma eftresom jag tycker IPS-paneler är i stort sett fullgoda ersättare, men kommer den att vara felfri, nej inte alls, vilken tråkig värld vi i så fall skulle leva i när utvecklingen står still.
Redigerat av junkan, 31 december 2010 - 12:55.
Postad 01 januari 2011 - 16:57
Juhan
-
Juhan
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
Om världen ändå vore så enkel att allt Patric_G äger för tillfället är bäst i hela världen vore det ju bra, nu är det inte riktigt så... http://3dradar.techr...d-tv-09-09-2010
När du ägde Samsung LED-LCD var den det bästa som fanns i världen och i stort sett utan fel och vi som påtalade bristerna blev idiotförklarade, detta kan vara bra för nya läsare som bakgrundsinformtion när du nu har sågat Samsung som vi andra.
Allt jag äger är definitivt inte bäst och jag påtalar gärna de brister som finns så att andra får en chans att göra en egen bedömning.
Jag kan mycket väl tänka mig att köpa LG:s kommande 72":are och slänga ut min plasma eftresom jag tycker IPS-paneler är i stort sett fullgoda ersättare, men kommer den att vara felfri, nej inte alls, vilken tråkig värld vi i så fall skulle leva i när utvecklingen står still.
Nu kommer Patrik_G inte svara alls i tråden på ett par dagar och sedan då han skriver igen i den så låtsas han antingen som ingenting och ignorerar inläggen eller så blir det diverse skällsord och idiotförklaringar. Sedan Patrik_G: Så skulle jag gärna höra ett uttalande om input lagen då du inte har skrivit ett ord om det. Jag har läst att du har två stycken GTX470 kort i din dator så jag antar att du är en hardcore PC gamer så någon om du borde känna av input lagen då du kopplar datorn till TVn och lirar nått fps.. Själv så tycker jag att det är sirapsvarning på hög nivå när det gäller input lagen, även då man kör gaming mode som för övrigt svärtan blir värdelös. Jag känner till och med av det då jag inte kör den i spelläget på min Kuro och då är det 60ms i de övriga lägerna. Men jag gissar på att det kommer ett svar: "Min TV är fantastisk och bäst och jag känner inte av något lagg alls i huvudtaget." Jag har tillochmed skrivit lite negativ kritik mot min Kuro som jag är toknöjd med i G9 tråden.
Redigerat av Juhan, 01 januari 2011 - 17:29.
Postad 05 januari 2011 - 20:51
Karlsson8
-
Karlsson8
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Hallåjsan!
Det sluta med en LG 50PK950N för mig. Stod länge mellan LX950N eller denna. Har bara hunnit kört den några timmar. Men måste säga att jag är nöjd. Blir att inhandla ett PS3 till Fredag om det inte är öppet imorrgon  För att se vad BD går för.
Enda negativa jag kan se för tillfället är att antennkabeln går rakt bakåt, Grrrr!! Jag som inhandlade en dyr antennkabel förra året. Den skulle behöva vara vinklad. Någon som vet om man kan köra med en vinkel-adapter utan att tappa signal. Kör med kabel TV (DVB-C) Så bilden blir ju inte helt 100. Men den duger iaf.
TV:n ska väggmonteras ifall någon undrar om kabeln.
Så för er står i valet mellan LG LCD/LED eller PLASMA så tror jag båda är ett bra val. För min del så blev det denna pga. priset. Var lite orolig över svärtan på PK950N. Men måste säga att jag blev impad faktiskt  Har förövrigt inte ställt in något speciellt än.
M.v.h
Karlsson8
Postad 09 januari 2011 - 19:52
nat00009
-
nat00009
-
Rookie
-
8 inlägg
Hej,
Jag är på väg att köpa en ny TV och har kollat på LGs maskiner, LED. Jag har följt flera olika inlägg och kollat runt på Internet mycket efter skillnader mellan 55LE8500 och 55LE850N. Det skiljer mycket i pris mellan dessa som flera har uppmärksammat. Det slutade med att jag mailade till LG och frågade - nedan är frågan jag mailade samt fick som svar.
Min fråga:
Hej,
Jag vore mycket tacksam om jag kunde få ett svar på min fråga. Jag har läst mycket om Era TV apparater och kommer att köpa en LED TV från LG inom kort. Men, det är två stycken modellnamn som vad jag kan förstå avser samma TV?
55LE8500 och 55LE850N. Är det samma maskin med exakt samma innehåll hårdvarumässigt? Vad jag kan se är det bara mjukvaruspråket som inte är samma, jag menar då menysystemet? Det skiljer mycket i pris mellan dessa två hos olika återförsäljare och därav är det avgörande för mig att veta vilken jag skall köpa.
Tacksam för svar och er hjälp i frågan. Skall jag köpa 55LE8500 eller 55LE850N
LGs svar:
Hej Roger, tack för ditt mail
Jag har sammanställt dom största skillnaden mellan dessa två apparater åt dig:
//LE558500
Digital Tuner Type - DVB-T HDTV
Power Consumption (In use / Standby) 130 / 0.50 W
1080p24 Stöd - no
Bildkrets - no
kontrast - 5000000:1
THX Certfied - no
Responstid Pixlar - 2 ms
Zoom - no
surround - no
DLNA certified - no
Wireless - no
Sedan är det lite upp till dig som konsument vad du anser att du vill ha med på din TV, vad man kan säga är att 8500 är en lättare variant utav 850N.
//55LE850N
Digital Tuner Type - DVB-T HDTV/DVB-C HDTV
Energiförbrukning (Användning / Standby) 230 / 1 W
1080p24 Stöd - yes
Bildkrets - yes LG Dual XD Engine
kontrast - 9000000:1
THX Certfied - yes
Responstid Pixlar - 1 ms
Zoom - yes
Surround - yes
DLNA certified - yes
Wireless - yes
Postad 09 januari 2011 - 21:14
Juhan
-
Juhan
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
Hej, den tv som du funderar på att köpa är en kompetent tv men den har sina nackdelar som alla andra tv apparater. Själv köpte jag en 850N men jag lämnade tillbaka den för jag var inte nöjd med den. För att veta vad jag var missnöjd med kan du läsa min recension här https://www.minhembi...s...t&p=3012120 och bilda dig en egen uppfattning.
Postad 09 januari 2011 - 21:51
Unregisteredfa59fbf5
-
Unregisteredfa59fbf5
-
Lärjunge
-
-
283 inlägg
Hej,
Jag är på väg att köpa en ny TV och har kollat på LGs maskiner, LED. Jag har följt flera olika inlägg och kollat runt på Internet mycket efter skillnader mellan 55LE8500 och 55LE850N. Det skiljer mycket i pris mellan dessa som flera har uppmärksammat. Det slutade med att jag mailade till LG och frågade - nedan är frågan jag mailade samt fick som svar.
Min fråga: Hej, Jag vore mycket tacksam om jag kunde få ett svar på min fråga. Jag har läst mycket om Era TV apparater och kommer att köpa en LED TV från LG inom kort. Men, det är två stycken modellnamn som vad jag kan förstå avser samma TV? 55LE8500 och 55LE850N. Är det samma maskin med exakt samma innehåll hårdvarumässigt? Vad jag kan se är det bara mjukvaruspråket som inte är samma, jag menar då menysystemet? Det skiljer mycket i pris mellan dessa två hos olika återförsäljare och därav är det avgörande för mig att veta vilken jag skall köpa.
Tacksam för svar och er hjälp i frågan. Skall jag köpa 55LE8500 eller 55LE850N
LGs svar: Hej Roger, tack för ditt mail
Jag har sammanställt dom största skillnaden mellan dessa två apparater åt dig:
//LE558500 Digital Tuner Type - DVB-T HDTV Power Consumption (In use / Standby) 130 / 0.50 W 1080p24 Stöd - no Bildkrets - no kontrast - 5000000:1 THX Certfied - no Responstid Pixlar - 2 ms Zoom - no surround - no DLNA certified - no Wireless - no
Sedan är det lite upp till dig som konsument vad du anser att du vill ha med på din TV, vad man kan säga är att 8500 är en lättare variant utav 850N.
//55LE850N Digital Tuner Type - DVB-T HDTV/DVB-C HDTV Energiförbrukning (Användning / Standby) 230 / 1 W 1080p24 Stöd - yes Bildkrets - yes LG Dual XD Engine kontrast - 9000000:1 THX Certfied - yes Responstid Pixlar - 1 ms Zoom - yes Surround - yes DLNA certified - yes Wireless - yes
Mkt intressant! Jag har också funderat på skillnaderna mellan 850 och 8500. Då kan man ju undra vem som ger rätt info, enligt Dustin så är 8500 bla Thx-certifierad, har "Dual xd engine" och 9000000:1 i kontrast, dvs samma som 850.  Edit: Länk till 8500 på Dustin http://www.dustinhom...5010455536.aspx
Redigerat av Unregisteredfa59fbf5, 09 januari 2011 - 21:54.
Postad 10 januari 2011 - 10:00
Autodidakt
-
Autodidakt
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Mkt intressant! Jag har också funderat på skillnaderna mellan 850 och 8500. Då kan man ju undra vem som ger rätt info, enligt Dustin så är 8500 bla Thx-certifierad, har "Dual xd engine" och 9000000:1 i kontrast, dvs samma som 850. 
Edit: Länk till 8500 på Dustin http://www.dustinhom...5010455536.aspx
8500 är en gråimporterad modell. 850N är anpassad för den nordiska marknaden och den har lite andra garantier än vad 8500 har. 850N har Elgiganten och Pccity ensamrätt på, varför vet jag inte. Själv anser jag det vara svårmotiverat att betala cirka 6000 kronor mer för att få en nordisk modell.
Postad 10 januari 2011 - 10:51
Thilarion
-
Thilarion
-
Rookie
-
3 inlägg
8500 är en gråimporterad modell. 850N är anpassad för den nordiska marknaden och den har lite andra garantier än vad 8500 har. 850N har Elgiganten och Pccity ensamrätt på, varför vet jag inte. Själv anser jag det vara svårmotiverat att betala cirka 6000 kronor mer för att få en nordisk modell.
Beställde en 850N på elgiganten förra veckan och fick ner priset till 20700, så bara 700 kr dyrare än dustins gråimporterade model. Så kan vara värt att gå in på närmsta elgigantenvaruhus och försöka pruta lite med dem.
Postad 10 januari 2011 - 16:32
Unregisteredb300af9a
-
Unregisteredb300af9a
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
angående skillnaderna PÅ 42LE8500 och 42LE850N så har picmania.se 9 000 000:1 (dynamisk), DVB-T, DVB-C, på sin spec angående 42LE8500 modellen dom säljer
funderar på att köpa någon av modellerna men pris skillnaden är hyfsat stor
Postad 10 januari 2011 - 17:43
Unregisteredfa59fbf5
-
Unregisteredfa59fbf5
-
Lärjunge
-
-
283 inlägg
Ja det är jag helt med på, dock mkt underligt att LG uppger att det är skillnader på modellerna. (som uppenbarligen inte verkar stämma) Såvitt jag kan se så har de samma specar, iaf inte de skillnader som LG uppger.
Postad 10 januari 2011 - 19:07
Unregisteredb300af9a
-
Unregisteredb300af9a
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Kollade precis på en 42 tummare hos elgiganten (LE850N)
fin bild med bra kontrast, dock så störde jag mig mkt på reflektionerna.
Mkt spegeleffekt från dom mörka partierna vilket var rätt jobbigt, undrar om det kommer att synas mer då jag har en stor spegel på motsatt vägg i höjd med tvn.
Någon som har tips angående väggmontering.
Tänkte köpa LE478500 samt ett 2.1 system från LG och koppla till min befintliga Hd/dvd spelare (LG) som har en hdmi kontakt.
Eftersom tvn har en hdmi kontakt på sidan borde man väl kunna koppla den till hårddisken som i sin tur är kopplad till högtalarsystemet?
Redigerat av Unregisteredb300af9a, 10 januari 2011 - 21:00.
Postad 11 januari 2011 - 00:58
Juhan
-
Juhan
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
Svar: Ja, det kommer det att göra, LE850N som jag lämnade tillbaka inte för just av den anledningen utan av många andra, minsta lilla belysning man hade bakom tvn såg man en spegelbild av sig själv i tvn.
Men det finns en lösning på ditt problem som kommer fungera till ett hundra procent.
Postad 11 januari 2011 - 02:00
Unregisteredb300af9a
-
Unregisteredb300af9a
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Svar: Ja, det kommer det att göra, LE850N som jag lämnade tillbaka inte för just av den anledningen utan av många andra, minsta lilla belysning man hade bakom tvn såg man en spegelbild av sig själv i tvn.
Men det finns en lösning på ditt problem som kommer fungera till ett hundra procent.
Sorry men länken funkade inte
Postad 11 januari 2011 - 09:21
nat00009
-
nat00009
-
Rookie
-
8 inlägg
Hej,
Jag kunde hålla mig längre. Åkte iväg igår och köpte en 55LX950N. Packade upp den igår bara för att se att den ser hel ut men har inte haft möjlighet att koppla in den. Detta kommer jag inte kunna göra förrän i helgen (jobbar mycket + småbarn kommer lite ivägen). Har även beställt en LG HLX55W som kommer från Onoff. Detta för att göra ljudet lite bättre i kombination med TVn samt slippa sätta upp ett 5.1 system i vardagsrummet. Hade ingen 3D BlueRay heller - men nu har jag det. Jag har ett nedpackat 5.1 system som bara står och samlar damm. Skall bygga en eget hemmabiorum på sikt. Inom 5 år iaf.
Postad 11 januari 2011 - 12:34
Juhan
-
Juhan
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
Postad 11 januari 2011 - 15:13
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1 703 inlägg
Hade ingen 3D BlueRay heller - men nu har jag det.
jag hoppas att det inte är en Samsung BD-C6900 eller LG BX580 Sony BDP-S570 med senaste mjukvaran är det enda alternativet om man vill ha den bästa 3d bilden på sin LG 3D TV
Redigerat av Unregistered1008, 11 januari 2011 - 15:14.
Postad 11 januari 2011 - 15:19
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24 891 inlägg
http://sv.wikipedia....wiki/Rullgardin
+1. Den lösningen använder jag hemma med stor succé
Postad 12 januari 2011 - 04:13
Unregisteredb300af9a
-
Unregisteredb300af9a
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Rullgardin funkar säkert bra dock så är det inte speciellt roligt att sitta i ett vardagsrum med persiennerna neddragna under sommartid.
Visst funkar det på kvällen men det blir mörkt rätt sent och det är ju inte speciellt roligt att sitta med persiennerna nedragna samt lamporna släckta likt en vampyr hela dagarna
Har ett stort fönster någon meter till vänster om väggen där jag tänkt sätta upp ett eventuellt köp.
Postad 12 januari 2011 - 08:24
Unregisteredcc23e210
-
Unregisteredcc23e210
-
Veteran
-
-
1 766 inlägg
Jag tycker inte speglingarna i skärmen stör speciellt mycket och då har jag ett ljust vardagsrum med tre stora fönster till vänster om TV:n. Hade dock fönsterna varit på motsatt sida om TV:n så hade det nog varit betydligt jobbigare.
Postad 12 januari 2011 - 09:21
PhilipK
-
PhilipK
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
nat0009: jag har själv en 55lx950n och skulle därför vara intressant att höra vad du tycker om tvn när du hunnit testa den. skriv gärna lite för och nackdelar som du upplever. har själv skrivit en del lite längre bak i denna tråd.
Postad 22 januari 2011 - 04:39
Thilarion
-
Thilarion
-
Rookie
-
3 inlägg
Fick hem min 55lx950N i början av veckan och är tyvärr inte helt nöjd med den. Glasfronten reflekterar mer än vad jag trodde, även om det problemet är lättlöst med rullgardiner. Har inte heller fått någon riktig ordning på inputlagen, funkar helt ok till ps3 men betydligt sämre till wii. Tycker dessytom att det förekommer betydligt mer halos än vad jag hade väntat mig.
Så är lite i valet och kvalet om jag ska lämna tillbaka den eller inte, den presterar ändå helt suverän bild i 2D och den är ju inte direkt ful på tvbänken heller
Postad 22 januari 2011 - 05:30
Unregistered1331
-
Unregistered1331
-
Veteran
-
-
1 676 inlägg
Är 950 serien så mycket bättre än 550 serien? Jag är inte ute efter några som helst "extras" i form av usb-ingångar och annat tjafs. Nu är det väl så ändå men, hur mycket i bild är det som skiljer dem åt?
Jag vill nämligen åt en 55" och det börjar luta åt en 750n eller 550n.
/G
Postad 22 januari 2011 - 10:33
Unregisteredcc23e210
-
Unregisteredcc23e210
-
Veteran
-
-
1 766 inlägg
Är 950 serien så mycket bättre än 550 serien? Jag är inte ute efter några som helst "extras" i form av usb-ingångar och annat tjafs. Nu är det väl så ändå men, hur mycket i bild är det som skiljer dem åt?
Jag är inte 100% säker, men jag har för mig att jag läste någonstans att 550-serien och 950-serien har samma bildpanel och ger alltså en likvärdig bild, men 950 har 3D-funktion och tunnare ram runt bilden.
Postad 22 januari 2011 - 11:10
Unregistered1331
-
Unregistered1331
-
Veteran
-
-
1 676 inlägg
Jag är inte 100% säker, men jag har för mig att jag läste någonstans att 550-serien och 950-serien har samma bildpanel och ger alltså en likvärdig bild, men 950 har 3D-funktion och tunnare ram runt bilden.
Men dom två funktionerna lockar inte mig  hur är det med uttagen, pekar dom bakåt eller nedåt? Med andra ord, kan man ha ett slim-fäste? Tack tack  /G
Postad 22 januari 2011 - 12:39
Thilarion
-
Thilarion
-
Rookie
-
3 inlägg
Men dom två funktionerna lockar inte mig hur är det med uttagen, pekar dom bakåt eller nedåt? Med andra ord, kan man ha ett slim-fäste?
Tack tack 
/G
Vet inte hur det är med 550 serien men på 950 så pekar tyvär uttagen bakåt, så går inte med vilket väggfäste som helst..
Postad 22 januari 2011 - 12:51
Unregisteredcc23e210
-
Unregisteredcc23e210
-
Veteran
-
-
1 766 inlägg
Vet inte hur det är med 550 serien men på 950 så pekar tyvär uttagen bakåt, så går inte med vilket väggfäste som helst..
Det ser tyvärr likadant ut på 550-serien så någon slimmad vägmontering är dessvärre inte möjlig. En tråkig och klantig miss av LG då deras LED-modeller ju är riktigt smala. Personligen har jag inga problem med att uttagen sticker ut bakåt då min TV står på en TV-bänk, men det vore ju grymt snyggt att ha en sådan här tunn TV på väggen med ett fäste som inte sticker ut.
Postad 22 januari 2011 - 14:16
Unregistered1331
-
Unregistered1331
-
Veteran
-
-
1 676 inlägg
Det ser tyvärr likadant ut på 550-serien så någon slimmad vägmontering är dessvärre inte möjlig. En tråkig och klantig miss av LG då deras LED-modeller ju är riktigt smala. Personligen har jag inga problem med att uttagen sticker ut bakåt då min TV står på en TV-bänk, men det vore ju grymt snyggt att ha en sådan här tunn TV på väggen med ett fäste som inte sticker ut.
Men va f*n.............. Ja, då kan jag ju inte beställa en sådan... Till min förra Samsung LED så köpte jag två st slimfästen... kan ju för tusan inte köpa ett tredje :/ Tillbaka till ruta ett..... /G
Postad 22 januari 2011 - 16:28
Unregisteredb300af9a
-
Unregisteredb300af9a
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Men dom två funktionerna lockar inte mig hur är det med uttagen, pekar dom bakåt eller nedåt? Med andra ord, kan man ha ett slim-fäste?
Tack tack 
/G
dom pekar nedåt men med vinklade kontakter finns det ett fäste som får den ca 2 cm från väggen
Postad 22 januari 2011 - 17:32
Unregistered1331
-
Unregistered1331
-
Veteran
-
-
1 676 inlägg
dom pekar nedåt men med vinklade kontakter finns det ett fäste som får den ca 2 cm från väggen
Men att byta ut kablarna är inget man bara gör sådär.. dels kostar det sen är ju allting redan draget. Det blir ett himla jobb att byta dem. Att köra med vinklar är nog heller inget alternativ.. Och även med vinklade kablar så lär det bli ett nytt fäste då mina "bara" bygger ut 14mm....  LG började ju kännas så rätt... /G
Postad 23 januari 2011 - 01:21
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1 703 inlägg
en HDMI utgång är på sidan resten bakåt så har du en förstärkare med HDMI in/utgångar så behöver du bara en HDMI sladd till tvn och då funkar ett slim fäste Edit: 4st HDMI ingångar och 2 ut på Onkyo TX-SR876 så då är det väl bara att köra eller är det nåt annat du måste koppla in i tvn?
Redigerat av Unregistered1008, 23 januari 2011 - 01:27.
Postad 23 januari 2011 - 08:26
Unregistered1331
-
Unregistered1331
-
Veteran
-
-
1 676 inlägg
en HDMI utgång är på sidan resten bakåt så har du en förstärkare med HDMI in/utgångar så behöver du bara en HDMI sladd till tvn och då funkar ett slim fäste
Edit: 4st HDMI ingångar och 2 ut på Onkyo TX-SR876 så då är det väl bara att köra eller är det nåt annat du måste koppla in i tvn?
Nja, egentligen skulle jag vilja haft RCA ut, men den kan jag leva utan. Att byta antennkabel är iofs inte heller så dyrt. Hur är det med strömkabeln? Smart tänkt! /G
Postad 23 januari 2011 - 11:17
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1 703 inlägg
svarar här istället
strömkabeln är inte så tjock så den går att böja så den får rum.
du pratade om 550n?
vet ej vad det är för modell du syftar på.
posta gärna en länk till modellen du tänkte köpa.
men säg så här
dom billigare LED tv apparaterna från LG har inte Full LED med Local Dimming
vet heller inte om dom har IPS panel
sen skiljer det i uppdateringsfrekvensen mellan dom som är 3d ready och inte
400hz vs 200hz
Postad 23 januari 2011 - 11:34
Unregisteredb6367e16
-
Unregisteredb6367e16
-
Lärjunge
-
-
339 inlägg
Nja, egentligen skulle jag vilja haft RCA ut, men den kan jag leva utan. Att byta antennkabel är iofs inte heller så dyrt. Hur är det med strömkabeln?
Smart tänkt!
/G
Jag har en 850N och där medföljer en bl a en RCA adapter-dongel som gör att du kan köra RCA också med ett slim-fäste.
Postad 23 januari 2011 - 12:26
Unregistered1331
-
Unregistered1331
-
Veteran
-
-
1 676 inlägg
Den heter LG 55LE550N. Kan inte länka från iPhonen tyvärr.
Om jag lär upp i 950-modellen så blir det nog inget :/ 25-30k är det inte värt.
/G
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|