Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Onkyo 805

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 07 februari 2010 - 11:09

goteborgaren
  • goteborgaren
  • Amatör

  • 65 inlägg
  • 0
Hej!

Håller på att köpa en Onkyo 805.. men ett problem har uppstått. Använder PS3 80gb som blu ray spelare.

Problemet är att när jag sätter på en film som V for Vendetta eller Children of men (blu ray) blir ljud inte tillräckligt högt eller låter riktigt bra. Har höjt upp volymen till högsta = +18 men då är det inte högt... ljudet kommer nästan bara från centern och inte mycket från frontarna. Surround högtalarna låter inte mycket dom heller. Förstärkaren är inställd på listening mode PLIIx Moive. Har kört audyssey och allt var ok.När jag kör musik med volym 0 så är det väldigt högt och ljudet är bättre!


Vad kan felet vara? Inställning?
Undrar vilken inställning jag ska använda när jag kollar på bluray film? Kan man ställa in så att jag får HD-ljud? Just nu står den på PLIIx Moive, vad innebär detta?

Mvh Göteborgaren

Redigerat av goteborgaren, 07 februari 2010 - 16:25.


#2

Postad 07 februari 2010 - 17:04

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Använder du HDMI kabel ?
I såna fall kan du gå in på PS3an och under setup/audio ändra så att PS3an skickar ut DTS-HD med flera ljudformat. Om du kör med PS3 slim så går detta iaf, kör du den gamla PS3 60 GB så kan du tyvärr bara få ut Multichannel på HD ljuden.

#3

Postad 07 februari 2010 - 18:22

goteborgaren
  • goteborgaren
  • Amatör

  • 65 inlägg
  • 0

Använder du HDMI kabel ?
I såna fall kan du gå in på PS3an och under setup/audio ändra så att PS3an skickar ut DTS-HD med flera ljudformat. Om du kör med PS3 slim så går detta iaf, kör du den gamla PS3 60 GB så kan du tyvärr bara få ut Multichannel på HD ljuden.



Jag har den PS3 80 gb så tror jag bara kan skicka genom mulitch. Men när jag kör multich låter inte bakhögtalarna utan bara front, center, sub och sido högtalare.... varför är det så?

Mvh

#4

Postad 07 februari 2010 - 18:51

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Har du ställt in i PS3an att skicka 7.1 då?
Sen så ska du knappast behöva spela på max volym för att det ska bli högt. Runt 0db ska det vara riktigt högt. Gör en full återställning på Onkyon annars och ställ in den från början.

#5

Postad 07 februari 2010 - 20:49

goteborgaren
  • goteborgaren
  • Amatör

  • 65 inlägg
  • 0

Har du ställt in i PS3an att skicka 7.1 då?
Sen så ska du knappast behöva spela på max volym för att det ska bli högt. Runt 0db ska det vara riktigt högt. Gör en full återställning på Onkyon annars och ställ in den från början.


Har återställt både ps3:an och förtärkaren.

Kan spela +5 och det är högt

Följande står på förstärkaren när jag spelar filmen V for Vendetta(blu ray):

Game/TV
Multich PCM 5.1
fs: 48khz

Kan detta stämma? Borde det inte vara väldigt högt vid 0? Men det största problemet tycker jag att jag inte får 7.1 ljud när jag kör multich. Hur ställer jag in ps3:an så att den sänder 7.1ljud? Har redan vart inne på inställningar för ljuddata - HDMI - manuellt - bockat alla utdataformat. Finns det något mer att göra?

Är detta något som kan göra skillnad: Bitstream eller linjär PCM? Standard är Linjär PCM.
Postad bild

Redigerat av goteborgaren, 07 februari 2010 - 20:56.


#6

Postad 07 februari 2010 - 23:22

goteborgaren
  • goteborgaren
  • Amatör

  • 65 inlägg
  • 0

Har återställt både ps3:an och förtärkaren.

Kan spela +5 och det är högt

Följande står på förstärkaren när jag spelar filmen V for Vendetta(blu ray):

Game/TV
Multich PCM 5.1
fs: 48khz

Kan detta stämma? Borde det inte vara väldigt högt vid 0? Men det största problemet tycker jag att jag inte får 7.1 ljud när jag kör multich. Hur ställer jag in ps3:an så att den sänder 7.1ljud? Har redan vart inne på inställningar för ljuddata - HDMI - manuellt - bockat alla utdataformat. Finns det något mer att göra?

Är detta något som kan göra skillnad: Bitstream eller linjär PCM? Standard är Linjär PCM.
Postad bild



Uppdaterar med fler bilder:
(När jag tar korten sitter jag 20cm från centern med örat och då borde jag varit döv vid den volymen... haha)

Postad bild
Postad bild
Postad bild


Kan även säga att alla kablar sitter rätt.. surr L = sidohögtalare, surr back L = bakhögtalare osv. Om man kollar på vad filmen (v for Vendetta) som stödjer Dolby Trrue HD 5.1 Ljud, når signalen bara ut till 5.1 högtalare.. och inte 7.1 ljud och att signalen sänder till sidohögtalarna och inte bakhögtalarna. Förstärkaren borde omvandla 5.1 till 7.1 ljud.

Sedan förstår jag inte varför jag behöver höja upp till +6 för att det ska vara högt? + att jag tycket bara det låter okej, men det borde låta bättre...

Är det någon inställning på förstärkaren som behövs för att kunna ta emot Dolby True Hd? Eller är det något fel på förstärkaren? Eller är det ps3:an?


Någon som kan svara ? :wub:

#7

Postad 08 februari 2010 - 10:44

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Du måste ha Linear PCM aktiverat för att kunna få ut HD-ljud från en gammal PS3. Sen måste du i filmens meny gå in och välja Dolby TrueHD eftersom att det inte är standard ljudspåret på den filmen, utan det är det vanliga Dolby Digital som är standard.
Hur har du ställt in in högtalarna? Kör du 6 eller 4ohm? Bi-amp? Bryggat? SMALL / LARGE? Testat att stänga av Audyssey? Vad har du för nivåinställningar på respektive högtalare?

För att Receivern ska mixa upp till 7.1 krävs att du väljer ett DSP läge tex Dolby PLIIx eller något av THX lägena. På multichannel kommer den inte att göra om något.

#8

Postad 08 februari 2010 - 10:57

Tommm
  • Tommm
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Är filmen inspelad i 7.1?
Inte så hemma i grejjerna, men trodde inte det var så vanligt?

#9

Postad 08 februari 2010 - 11:03

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Nästan inga filmstudios gör sina filmer i 7.1, det är dock inte helt ovanligt att utgivarna väljer att mixa upp 5.1 spåret till 7.1. Ganska förekommande speciellt på nordiska och tyska releaser. Lite beroende på hur bra denna uppkonvertering görs så kan det bli både bättre eller sämre än att låta en modern surroundreceiver göra det istället.

#10

Postad 08 februari 2010 - 16:57

goteborgaren
  • goteborgaren
  • Amatör

  • 65 inlägg
  • 0

Du måste ha Linear PCM aktiverat för att kunna få ut HD-ljud från en gammal PS3. Sen måste du i filmens meny gå in och välja Dolby TrueHD eftersom att det inte är standard ljudspåret på den filmen, utan det är det vanliga Dolby Digital som är standard.
Hur har du ställt in in högtalarna? Kör du 6 eller 4ohm? Bi-amp? Bryggat? SMALL / LARGE? Testat att stänga av Audyssey? Vad har du för nivåinställningar på respektive högtalare?

För att Receivern ska mixa upp till 7.1 krävs att du väljer ett DSP läge tex Dolby PLIIx eller något av THX lägena. På multichannel kommer den inte att göra om något.



Varför ska inte PS3:an vara inställd på bitstream?

Linear PCM är aktiverad och filmen sänds som multich. Filmen är även inställd på dolby TrueHD.. men ingen hörbar skillnad. Kör 6 ohm men inte bi-amp då jag vill använda 7.1 ljud. Stängde av Audyssey och ljudet fick mer bas men är fortfarande tvungen att höja till +8 för att det ska vara högt

Vad innebär brygga ? SMALL /LARGE? Och hur ser jag nivåinställningar på respektive högtalare?

Får jag ut HD-ljudet genom DSP läge Dolby PLIIx eller THX lägena?

Redigerat av goteborgaren, 08 februari 2010 - 17:05.


#11

Postad 08 februari 2010 - 19:50

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0

Varför ska inte PS3:an vara inställd på bitstream?

Linear PCM är aktiverad och filmen sänds som multich. Filmen är även inställd på dolby TrueHD.. men ingen hörbar skillnad. Kör 6 ohm men inte bi-amp då jag vill använda 7.1 ljud. Stängde av Audyssey och ljudet fick mer bas men är fortfarande tvungen att höja till +8 för att det ska vara högt

Vad innebär brygga ? SMALL /LARGE? Och hur ser jag nivåinställningar på respektive högtalare?

Får jag ut HD-ljudet genom DSP läge Dolby PLIIx eller THX lägena?


Du får inte ut HD ljud genom att köra 7.1 DPLIIx, det blir konverterat till analogt eftersom det inte finns något stöd för 7.1 ljud i den filmer du spelar upp, alltså blir det en omvandling som förmodligen blir till det sämre. Man ska helst köra det bästa ljud filmen har att erbjuda, börjar man ändra ljudformat på förstärkaren så brukar det bli sämre kvalité även fast man använder fler högtalare.
Du kan tyvärr inte få ut Dolby True HD på förstärkarens display, du har en för gammal PS3a för detta. Det borde stå LPCM Digital eller något liknande. Jag tycker det låter som alla dina inställningar är korrekta i övrigt.

#12

Postad 08 februari 2010 - 20:14

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Jo det funkar riktigt bra att köra PLIIx movie när man har 7.1.
Det påverkar inte HD ljudet alls,utan spelar ut i stereo på de bakre högtalarna.
THX läget där blir det i mono så det är inte lika bra att använda.

Redigerat av jonasprivate, 08 februari 2010 - 20:14.


#13

Postad 08 februari 2010 - 21:12

goteborgaren
  • goteborgaren
  • Amatör

  • 65 inlägg
  • 0

Jo det funkar riktigt bra att köra PLIIx movie när man har 7.1.
Det påverkar inte HD ljudet alls,utan spelar ut i stereo på de bakre högtalarna.
THX läget där blir det i mono så det är inte lika bra att använda.



Så om jag kör HD-ljud och vill sända 7.1 ljud så är PLIIx moive bästa alternativet?

Vilket alternativ är bäst för vanlig dolby digital? THX eller Digital mode?

#14

Postad 08 februari 2010 - 22:37

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Jag kör alltid PLIIx movie läget,även när jag kollar vanlig tv-sändningar.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.