Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp sökes! =) Vilken reciever + högtalare? (5-7000 kr.)

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 February 2010 - 09:50

Comandini
  • Comandini
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har tidigare köpt sunkiga hemmabiosystem på netonnet och dylikt för 2-3000 kr.
Nu skulle jag vilja investera lite mer pengar för att få ett lite bättre system!
Jag har tänkt mig lägga 5-7000 kr på systemet.

Mitt behov: Kollar en del film och tänkte koppla datorn till anläggningen så man kan lyssna på musik den vägen.
Har full hd på min tv och även hd-anslutning till datorn. Blue-ray spelare har jag sen tidigare.

Jag har aboslut noll koll på watt, hz, ohm etc så därför undrar jag om någon vänlig själ därute som har ett system i mitt behov/prisklass kunde skriva vilka högtalare, reciever etc ni har eller vad som hade passat mig?

Jag har fått tips om AVR-1610 eller AVR 1910, men vad ska man då köpa för högtalare? Jag vill helst ha 5.1 men 2.1 går också bra till att börja med så kan man ev bygga vidare sen? Vilken av dessa recievers, eller någon annan, uppfyller bäst det behov jag har?

Väldigt tacksam för hjälp!! =)

Postad 08 February 2010 - 10:08

AckeOfSweden
  • AckeOfSweden
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Hej
Jag var inne på MM och såg ett Pioneer paket med deras 819 förstärkare och Canton 120. 7990:-
Lyssnade på det med Transformers 2 på Blue.Ray. Spelade helt okej för dom pengarna.
Dessutom stöder förstärkaren dom nya ljudformaten.
Lycka till

Postad 08 February 2010 - 21:48

DB9
  • DB9
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0

Hej!

Jag har tidigare köpt sunkiga hemmabiosystem på netonnet och dylikt för 2-3000 kr.
Nu skulle jag vilja investera lite mer pengar för att få ett lite bättre system!
Jag har tänkt mig lägga 5-7000 kr på systemet.

Mitt behov: Kollar en del film och tänkte koppla datorn till anläggningen så man kan lyssna på musik den vägen.
Har full hd på min tv och även hd-anslutning till datorn. Blue-ray spelare har jag sen tidigare.

Jag har aboslut noll koll på watt, hz, ohm etc så därför undrar jag om någon vänlig själ därute som har ett system i mitt behov/prisklass kunde skriva vilka högtalare, reciever etc ni har eller vad som hade passat mig?

Jag har fått tips om AVR-1610 eller AVR 1910, men vad ska man då köpa för högtalare? Jag vill helst ha 5.1 men 2.1 går också bra till att börja med så kan man ev bygga vidare sen? Vilken av dessa recievers, eller någon annan, uppfyller bäst det behov jag har?

Väldigt tacksam för hjälp!! =)

Många förstärkare uppfyller dina behov. Observera att det för tillfället råder priskrig på de två förstärkare du nämner i och med att Elgiganten börjat sälja Denon. Skynda att fynda med andra ord. AVR-1610 kostar normalt drygt 4000:- och AVR-1910 drygt 6000:-.

Om du köpt billiga system tidigare kanske du har surroundhögtalare som går att återanvända? En variant är att sats på 3.0 istället för 2.1 för att sedan bygga ut. Viktigaste matchningen är huvudhögtalare och center (bör komma från samma serie).

Om du ändå köper förstärkare på Hififklubben kan du ju börja där med högtalarna också, tex Dali. Köp stativare först och sedan om något år köper du riktiga frontar och flyttar stativarna bak.

Nu:

eller:

Sen:

Högtalare finns hur många som helst så det finns att välja på...

Postad 09 February 2010 - 08:27

Comandini
  • Comandini
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej!

Tack för svaren! Har läst runt lite på forumet nu och tror jag blivit lite klokare iaf!

Har bestämt mig för en AVR 1610 iaf.

Men sen lite tveksam om högtalarna.
Har lite tankar på dessa golvhögtalarna, http://www.fynda.se/...php?prodid=3579 alternativt http://www.fynda.se/...php?prodid=2428. Har sett att dem fått vädligt bra betyg och ligger på en bra prislapp, men sen e frågan om man kanske inte ska följa ditt förslag och börja med stativhögtalarna och bygga vidare.

Funkar högtalarna jag visar ovan tillsammans med AVR 1610, inga begränsningar etc?
Tror ni det kan bli en bra lösning?

Tack för hjälpen =)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.