Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

dvd vs BD

40 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: dvd vs BD (79 medlem(mar) har röstat)

DVD eller BD

1. BD (73 röster [90.12%])

Procent av omröstning: 90.12%

2. DVD (8 röster [9.88%])

Procent av omröstning: 9.88%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 21 February 2010 - 23:07

alen_zivo
  • alen_zivo
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
tänkte skapa en tråd där mhbs användare kan rösta om man köper filmer på BD eller på DVD skriv gjärna varför

jag personligen köper bara dvd filmer pga att jag får råd att köpa fler samt att jag slipper investera i en BD spelare

Redigerat av alen_zivo, 21 February 2010 - 23:12.

Postad 21 February 2010 - 23:09

Unregistered1487
  • Unregistered1487
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Och jag köper BD filmer för att det är bättre bild och ljudkvalité... Finns det några andra argument?

Postad 22 February 2010 - 00:51

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0
Köper aldrig en DVD-film längre.

Postad 22 February 2010 - 00:53

Orbitaliztic
  • Orbitaliztic
  • Forumräv

• 539 inlägg
  • 0
DVD? Vad är det :(

Postad 22 February 2010 - 08:30

cwolf
  • cwolf
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0
Hyr och köper BD, kan slinka in någon DVD ibland om lovefilm inte har filmen på BD och jag vill se den (men inte köpa)

Postad 22 February 2010 - 12:05

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Köper bara blu-ray för den piskar DVD ordentligt.
Kollade på kul en snabbis på en DVD häromdagen,började nästan grina pga så dålig bild suddig tråkig blaskig bild.
Snabbt in med en blu-ray och pusta ut. :P

Redigerat av jonasprivate, 22 February 2010 - 12:05.

Postad 22 February 2010 - 17:31

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1570 inlägg
  • 0
Hyr ca 4 BD-filmer/månad o köper ca 1 BD-film/månad. DVD kommer jag inte ihåg när jag tittade på sist? Förra seklet kanske? Har man möjlighet att se BD så gör jag det, annars så får det vänta tills filmen släpps. Är ingen filmslukare precis, utan kvalitet i bild o ljud är viktigast för mig.

Postad 22 February 2010 - 17:54

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Bara BD. Jag har inte köpt en DVD på flera år. Kvaliteten på DVD är för kass.

Postad 22 February 2010 - 19:55

Unregistered62469361
  • Unregistered62469361
  • Lärjunge

• 265 inlägg
  • 0

Köper bara blu-ray för den piskar DVD ordentligt.
Kollade på kul en snabbis på en DVD häromdagen,började nästan grina pga så dålig bild suddig tråkig blaskig bild.
Snabbt in med en blu-ray och pusta ut. :P

Nog för att BD är bättre än DVD men så dålig bild får jag inte när jag kör men min Ps3:a. Efteruppskalnigen blir bilden betydligt bättre än när den kördes i en vanlig dvdspelare.

Postad 22 February 2010 - 20:00

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Tss :)

Tycker att mina HDV fimer spöar BD pressingar fett mycket :rolleyes:

Och HDV är betydligt biligare än BD-r trots att BD funnits sedan...2006?

Vill påminna herrarna däruppe i stratosfären att bra dvd pressningar piskar sämre bd pressningar, det går inte att ta för givet att BD är bättre per automatik än dvd och vice versa.

En anledning att köra med dvd är att det finns fler titlar i det formatet samt att de är billigare att köpa.

Jag köpte en sprillans dvd film i sommras, den fanns ej att köpa i bd version! -så vad gör man... ;)

Snälla, sänk priset på bd titlar och jag dubblerar mina inköp därefter :P

Och så har vi den magnifika funktionen som skalar upp dvd till än bättre än vanligt ;)

Postad 22 February 2010 - 21:07

pcch7
  • pcch7
  • Forumräv

• 867 inlägg
  • 0
Jag köper i princip bara blu-ray nuförtiden. Det är ju helt enkelt bättre på alla sätt och har börjat närma sig i pris också så jag ser ingen anledning att köpa dvd längre. Det skulle va om det är nån film jag måste ha som jag är rätt säker på att den inte kommer komma på bd

Postad 22 February 2010 - 21:20

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0

Jag köpte en sprillans dvd film i sommras, den fanns ej att köpa i bd version! -så vad gör man... :P

Förstår dig, men själv väljer jag då avstå från att köpa tills den någon gång möjligen dyker upp på BD. Under tiden kanske den visas på Canal Plus Film HD eller Silver HD, där jag brukar spela in den för att spara i "arkiv" till en BD version kommer. Har flera filmer inspelade i äkta(?) HD där jag inte ens hört ett rykte om att de skulle dyka upp på BD. Men en HD master måste ju finnas, om än kanske rätt halvdan.

Postad 22 February 2010 - 21:34

Flash78
  • Flash78
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Köper också bara bd nu förtiden. Argumenten för detta är att de är bättre bild och ljud på bdfilmerna än dvdfilmerna.

Postad 22 February 2010 - 21:37

wictor
  • wictor
  • Beroende

• 1453 inlägg
  • 0
Nu har jag gått över helt till blu ray, men köper bara när det kommer erbjudande för 99:- som tex Star trek nyligen. Tycker 249-279:- är för mycket.

Sedan kan jag inte hålla med om att dvd ser så dåligt ut, jag blev förbluffad över kvaliten på tex star wars ep 2 när de kör i den gula bilen, färgerna exploderade rent ut sagt. Även de nya johan falk filmerna ser bra ut, men självklart är ju haksläppet större på bd när det funkar bra, tex som igår när vi såg Upp på blu ray omg säger jag bara!!

Postad 22 February 2010 - 22:19

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Tss :D
...

Om ditt inlägg mot förmodan inte är ett skämt:

Reality check: HD-DVD är dött, och Xbox är en förlegad konsoll (Inte för att PS3 är mycket bättre, men den kan iaf spela upp BD).

Toshibas "sminka en gris" uppskalning var det tack och lov inte många som tog på allvar ;)

Jag har aldrig sett en DVD-film som har bättre bild än samma film på BD. Kan du ge något exempel?

Redigerat av Ageve, 22 February 2010 - 23:00.

Postad 22 February 2010 - 23:06

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Sedan kan jag inte hålla med om att dvd ser så dåligt ut, jag blev förbluffad över kvaliten på tex star wars ep 2 när de kör i den gula bilen, färgerna exploderade rent ut sagt. Även de nya johan falk filmerna ser bra ut, men självklart är ju haksläppet större på bd när det funkar bra, tex som igår när vi såg Upp på blu ray omg säger jag bara!!

Ska kolla in några fler DVD,den jag kollade några scener på va Independence Day.
Jämfört mot blu-ray utgåvan är det som dag och natt.

Postad 23 February 2010 - 03:28

Unregisteredcc23e210
  • Unregisteredcc23e210
  • Veteran

• 1766 inlägg
  • 0
Har inte köpt en DVD film på ett par år nu. Är så bortskämd med den fina bild och det bra ljud som Blu-ray ger. DVD, nej tack!

Postad 23 February 2010 - 06:20

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0
Har inte köpt en dvd film på lite mer än ett år, sedan jag skaffade en bluray spelare och såg min första bluray film, och det gick upp ett ljus "det är så här det ska se ut".

Finns inte filmen att köpa eller hyra på blu-ray så ser jag den inte. Då får filmbolagen ta och bli bättre på att släppta blu-ray istället.

Sen tror jag vi alla vet AC3s inställning till sony. (hint, kolla in hans avatar)

Postad 23 February 2010 - 07:22

masp86
  • masp86
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0
När jag väl köper en film så vill jag ha den på Blu-ray, annars får det va. Om jag vill se en film i "vanlig" kvalitet kan jag se den via Voddler eller något istället.
Speciellt nu när DVD och BD inte skiljer sig åt så mycket prismässigt.

Postad 23 February 2010 - 07:35

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0

Sen tror jag vi alla vet AC3s inställning till sony. (hint, kolla in hans avatar)

:D

Ska byta den inom kort ;)

Postad 23 February 2010 - 07:40

Crabban
  • Crabban
  • Forumräv

• 690 inlägg
  • 0
För mig blir det BD i de flesta fallen. Har iofs köpt några dvd's också, men då har det varit för att dessa inte funnits på BD och release datumet ligger alltför långt bort i tiden. Det har mestadels varit anime som det blivit i dvd format.

Redigerat av Crabban, 23 February 2010 - 07:41.

Postad 23 February 2010 - 14:56

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0
Köper givetvis både DVD och BD, annars skulle det inte bli mycket film sedd. ;)

Jag köper å andra sidan all film (och hyr aldrig) men formatet är ofta sekundärt, andra faktorer som tillgång, pris och intresse är ofta mer avgörande än vilken typ av plastskiva den levereras på.

Postad 23 February 2010 - 17:48

kangman
  • kangman
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Köper bara BD. Vill inte se film på DVD nå mer.

Postad 23 February 2010 - 18:28

papperskatt
  • papperskatt
  • Lärjunge

• 333 inlägg
  • 0
Den senaste tiden så har det mest blivit BD, men jag har absolut inget problem varken med att se på eller köpa DVD, det är innehållet och inte bilden som är viktigast. Ibland, senast i somras, så händer det faktiskt att jag köper en VHS då det händer att jag vill se något som enbart finns på det formatet.

Postad 23 February 2010 - 18:29

pcch7
  • pcch7
  • Forumräv

• 867 inlägg
  • 0

Du borde spana in Speed Racer eller 3:10 to Yuma på BD.. Otroligt bra bild och ljud, mycket bättre än vad dvd kan åstadkomma

Postad 23 February 2010 - 18:34

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1770 inlägg
  • 0

Vill påminna herrarna däruppe i stratosfären att bra dvd pressningar piskar sämre bd pressningar, det går inte att ta för givet att BD är bättre per automatik än dvd och vice versa.

Ja visst, om man vill kan man göra både DVD och BD-utgåvor sämre än VHS (varför man nu skulle vilja det) så som du säger går det inte att ta för givet att något format har bättre bild per automatik. Jag är dock som Ageve lite nyfiken på om du har ett enda konkret exempel på en DVD-utgåva som har bättre bild än motsvarande BD-utgåva? Jag har aldrig stött på någon.

Postad 23 February 2010 - 18:39

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlägg
  • 0
Det tvivlar jag finns. Det finns bra DVD och dålig BD men BD är alltid bättre på samma film

Postad 23 February 2010 - 19:12

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0

Jag är dock som Ageve lite nyfiken på om du har ett enda konkret exempel på en DVD-utgåva som har bättre bild än motsvarande BD-utgåva? Jag har aldrig stött på någon.

Sorry jag dubbel pippar inte :)

Postad 23 February 2010 - 19:28

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1770 inlägg
  • 0

Sorry jag dubbel pippar inte ;)

Jag vet inte om jag är för gammal eller bara trög, men jag fattar inte :)

Postad 23 February 2010 - 19:31

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

• 1314 inlägg
  • 0
Jag tycker att filmsamlandet är ett ganska dyrt nöje.
OM jag nu ska köpa en film, så vill jag naturligtvis ha bästa tänkbara kvalite också och därför köper jag BD-filmer och enbart BD-filmer.

Om jag misstänker att en film inte är värd att köpa för att ställa i filmhyllan, så kan jag mycket väl tänka mej att låna eller hyra den. Men om jag gillar en film så mycket så att jag vill ha den tillgänglig i min filmhylla för överskådlig framtid så tycker jag det är "att kasta pengarna i sjön" om jag köper en dvd-utgåva istället för en BD-utgåva som ger mej bäst kvalite också.

Av alla de BD-filmer jag har sett så ligger BD-filmernas tekniska "lägsta kvalitets-nivå" i paritet med den högsta möjliga kvalitets-nivån hos DVD-filmer.

Enligt min mening så finns det stora variationer i teknisk kvalite hos BD-filmer, men de som håller lägst kvalitet är ändå lika bra eller bättre än de tekniskt bästa dvd-filmerna.

Därav min åsikt.

Även om det är samma analoga master som används för både musik-kassetter och cd-skivor, så skulle jag aldrig få för mej att köpa musikkassetter längre, just för att cd-skivornas "lägsta-nivå" fortfarande är minst lika bra som de bästa musik-kassetternas och för det mesta avsevärt mycket bättre.

Jag väntar hellre på en BD-utgåva istället för att först köpa DVD-utgåvan för att lite senare köpa BD-utgåvan iallafall...

Det känns också som "pengarna i sjön"...

Tack för ordet!

EDIT:
Ps.
Det här påminner mej om övergången från VHS till dvd.
Efter att mer eller mindre ha "släppt" det gamla vhs-formatet till förmån för dvd-formatet, så fanns det ändå några tillfällen man dammade av någon gammal vhs-rulle (av nostalgiska skäl och för att jag inte hade filmen på dvd). Chocken var total, när den suddiga bilden från vhs-rullen kom upp i bild. Inte nog med att den var suddig, färger var ibland knasiga eller matta. I svärtan drunknade många detaljer och i högdagrarna var allt vitt.
Jag kunde inte förstå hur jag en gång i tiden hade tyckt att starwars-filmerna hade kunnat vara bildreferenser, efter att ha sett dom på dvd.

Nu är det precis samma sak som utspelas igen. Fast nu är jag van vid BD-filmer. Men när jag någon gång går tillbaka till en dvd-film, så blir det i stort sett samma haksläpp som när jag förr i tiden stoppade in en vhs-kassett i videon.

Allt var inte bättre förr...

Redigerat av GuessWho, 23 February 2010 - 19:41.

Postad 23 February 2010 - 21:19

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0

Jag vet inte om jag är för gammal eller bara trög, men jag fattar inte B)

Säg att jag har Top Gun på dvd, sedan skaffar jag blu-ray versionen också -dubbel pipp :D

I verkligheten har den på LD och HD DVD ----> dubbel pipp ;)

Och med den filmen i baktanke kan jag lätt nämna att BD versionen ger LD'n -the bird! :wub: :)

Postad 23 February 2010 - 21:25

Unregistered5b84dd24
  • Unregistered5b84dd24
  • Forumräv

• 727 inlägg
  • 0
Köper uteslutande blu-ray. Det är inte mängden filmer som räknas för mig, jag vill komma så nära en filmiskupplevelse jag kan. DvD håller inte måttet på långa vägar om det gjorts en bra transfer till blu-ray.

Postad 23 February 2010 - 22:01

Mooshie
  • Mooshie
  • Forumräv

• 554 inlägg
  • 0
Dubbel pipp? Dubbeldipp kallas det när man dippar ett chips en andra gång efter att ha tagit en tugga. Sprider väldigt mycket bakterier och utgör även handlingen i ett Seinfeld avsnitt. Detta har nu även blivit uttrycket för att köpa både dvd och bd utgåva, eller för att köpa både theatrical och extended versionerna av tex Sagan om Ringen.

Postad 24 February 2010 - 07:06

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Menar du att termen Double-Dip kommer från Seinfield från början? Coolt!

Postad 24 February 2010 - 07:20

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
:)

Postad 24 February 2010 - 12:40

nermin
  • nermin
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Dubbeldipp togs upp i ett MythBusters avsnitt och det visade sig att ideen är bluff :-) (Lite OT)

slutsats och citat:

"The act of double dipping is the equivalent of putting the microbes in your mouth into the dip as if all of the dip were put in your mouth.

"In their experiment, the MythBusters used chips with regular dip and salsa. In the control test, they put the untouched dip and salsa into petri dishes, and followed with double dipped dip and salsa, and finally dip and salsa that had been put in Adam and Jamie’s mouths. However, when they examined their results, they found that the dip and salsa were already loaded with microbes. For a more accurate experiment, the MythBusters were forced to sterilize all their testing materials with radiation and create a sterile environment. Examining the results, the MythBusters found that double dipping produced less microbes than putting all the dip in your mouth. Also, the amount of microbes present after double dipping was negligible compared to the amount found in regular dip.

(This myth was inspired by the television comedy Seinfeld.)"

Busted !

Postad 24 February 2010 - 16:33

Mooshie
  • Mooshie
  • Forumräv

• 554 inlägg
  • 0
Minsann!! Jag skulle ändå inte vilja dippa i något som varit i närheten av Jamies mustasch... :)

Postad 24 February 2010 - 17:04

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Våga drabbas av en potentiell sjukdom- aldrig i livet!

Postad 24 February 2010 - 18:56

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

• 1314 inlägg
  • 0
Tror ni på allt som sägs på mythbusters, så kan ni lika gärna tro på tomtar och troll också. Ibland har dom en poäng, men nästan lika ofta så är det bara show för underhållningsvärdets skull och har inte mycket med verklighet.

Mitt första och sista O.T. bidrag i denna tråden.

Hej svejs...

Postad 24 February 2010 - 23:21

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Tja, jag tror att Mythbusters har större trovärdighet än ett Seinfeld-avsnitt…

Postad 25 February 2010 - 06:57

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Tror ni på allt som sägs på mythbusters, så kan ni lika gärna tro på tomtar och troll också. Ibland har dom en poäng, men nästan lika ofta så är det bara show för underhållningsvärdets skull och har inte mycket med verklighet.

Mitt första och sista O.T. bidrag i denna tråden.

Hej svejs...

Det skulle ju bli väldigt lustigt ifall man INTE trodde på ett program som försöker avliva myter. De spelar in bevisen när de avlivar myterna..
:unsure:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.