Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Får inte bort eko

38 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 februari 2010 - 16:59

speffy
  • speffy
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Har ett rum på drygt 16 kvadratmeter som består av gipsväggar och träpanel i taket.
Höjden är ca 2,30 m
Sitter i en 3-sits skinnsoffa och där står en bokhylla mellan bakhögtalarna fylld med dvd och cd skivor.
Har en tjock ryamatta på golvet, två tjocka gardiner över fönsterna som täcker hela fönstret,har satt upp 2 absorbenter i storlek 600x600mm bakom alla högtalare (frontarna och bakhögtalarna)

Problemet är att jag fortfarande har klappeko/efterklang i rummet när jag klappar med händerna.
Tycker jag har följt alla tips och trix jag kunnat hitta på nätet för att bli av med mitt eko i rummet men det kvarstår.

Jag har två absorbentskivor kvar som jag funderar på sätta upp i taket men undrar om det skulle göra någon större skillnad då det inte blev någon markant skillnad med det andre absorbenterna jag satt upp.
Absorbenterna jag har är Ecophon master skivor som ska vara bra för att absorbera ljud.

Om någon har en lösning på vad det är som spökar i mitt rum så är jag väldig tacksam!

Redigerat av speffy, 25 februari 2010 - 17:53.

Postad 26 februari 2010 - 01:31

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Alla ytor som är mittemot varandra och inte täckta, där kan eko uppstå.

Kanske det är gammalt eko som far omkring sedan den förra klappen...?
:)

Postad 26 februari 2010 - 18:44

speffy
  • speffy
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Med andra ord så skulle man behöva absorbenter för att täcka halva rummets väggar samt göra ett nytt innertak alt. lägga en heltäckningsmatta över hela golvet.
Har inte sett någon annan lösa det på detta vis men sen kanske andra också har lite eko kvar i rummet.
Om detta krävs så blir det inte en billig lösning och inte heller speciellt snyggt att sätta upp absorbenter över hälften av rummet.

Postad 27 februari 2010 - 08:52

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
Man kan sätta upp tavlor/inramade affischer på de motstående kala väggarna där man låter den övre kanten på tavlan komma ut en bit från väggen medan den lägre kanten får ligga dikt an mot väggen.

Eller så kan man köpa fler skivor så att man måste skaffa fler bokhyllor.

Postad 27 februari 2010 - 18:06

Unregistered1320
  • Unregistered1320
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0

Man kan sätta upp tavlor/inramade affischer på de motstående kala väggarna där man låter den övre kanten på tavlan komma ut en bit från väggen medan den lägre kanten får ligga dikt an mot väggen.

Eller så kan man köpa fler skivor så att man måste skaffa fler bokhyllor.

Köp en lyngdorfs rooperfect

Postad 27 februari 2010 - 20:50

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0

Köp en lyngdorfs rooperfect

Kommer dessvärre inte hjälpa ett dyft mot klappekon.

Postad 28 februari 2010 - 06:01

C20
  • C20
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
Det här problemet kan nog inte avhjälpas med så mycket mer än att man behöver ha absorbenter över en betydande yta av rummet. Om man är beredd att dämpa stora ytor av rummet är problemet lätt avhjälpt - men för många här som prioriterar det estetiska högt, så är ju inte saken lika lätt (speciellt inte när det gäller klappekona). Det är oftast inte dämpmaterialet det är fel på när det inte blir lyckat - oftast är det placeringen av absorbenterna som är felet, att dom sitter för nära ytan som ska dämpas eller att dom (som i detta fall) har för liten yta.

Klappeko och efterklang är i princip alltid väldigt många reflexer (om man inte har ett extremt stort rum - det gäller ju inte detta rum på 16 m² med 2,3 m takhöjd). Efterklang är massa reflexer som sker på slumpartade ställen i hela rummet och klappeko är ljud som studsar massa gånger mellan 2 parallella ytor, tak och golv, eller 2 väggar i rummet
600x600 mm x 2 är ju en liten yta i ett rum och ljudet måste studsa runt rätt många gånger innan det träffar någon av absorbenterna - eftersom klappeko är till större delen studsar i en riktning så kommer merparten av ljudet missa dessa små absorbenter även efter många, många studsar.

Det bästa för att fixa efterklangen vore nog att dämpa taket helt (där kan man oftast sätta dämpmaterialet en bit nedanför taket - så dämpar det bättre, lägre ner i frekvens än en tunn matta på golvet).
Klappekot skulle även då försvinna helt om det sker mellan tak och golv, annars kommer takdämpning bara ge en vis dämpande effekt där - ev kan man behöva dämpa en eller 2 väggar också för att helt bli av med det.
Om man har otur kan det hända att man har problem med klappeko på en eller 2 ledder till (längsled och/eller sidled i rummet) och då måste man dämpa minst en i värsta fall 2 väggar också eller så får man helt enkelt acceptera att en viss del av klappekot är kvar (ofta brukar man kunna lyssna vilka ytor som orsakar klappeko genom att klappa händerna nära 2 av väggarna som går i 90° vinkel i förhållande till varandra samt golvet
- brukar ge en karaktäristiskt "surrande" efterklang när man står nära en av dom reflekterande ytorna som ljudet studsar fram och tillbaka mellan) - beroende på högtalarnas placering så är det ju inte alltid säkert att det stör.

Om man inte vill täcka för mycket av rummets ytor och bara har klappeko på en ledd som orsakas av väggarna, så kan det då kanske var bättre att enbart dämpa någon av dom 2 väggar som orsakar klappekot (ev får man då även dämpa motstående vägg för att få balanserad dämpning - t ex om klappekot sker i sidled så kommer det inte bli nån höjdare för lyssnings-upplevelsen med en dämpad vägg på höger sida men inte vänster, även om det helt tar bort klappekot)
- den dämpningen där kommer då även ge endel dämpning av den "vanliga" efterklangen (vilken låter mer som "trapphus" eller "badrum" beroende på rummets storlek).

Redigerat av C20, 28 februari 2010 - 06:20.

Postad 28 februari 2010 - 07:49

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
C20, man behöver inte alls gå sådär långt för att bli av med ekon. Bokhyllor och/eller tavlor hjälper tillräckligt mycket för de flestas behov.

Postad 28 februari 2010 - 09:49

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Hej Speffy! Tycker att det är svårt att råda någon när man inte har en bild av rummet. Bland annat vet jag inte om du har en TV mellan högtalarna. Hur mycket man skall få ner efterklangen är ytberoende. Men allt man gör rätt leder framåt. För att få bukt med det upplevda problemet kan man använda sig både diffusion och absortion.

Gipsväggar ochsoffa i läder leder väl till att du inte har problem med basen. Just bakom högtalarna finns det ju mest bas i relation till övriga frekvensområden.

Det är okej att du testar om du har eko/efterklang med att klappa händerna. Men allt arbete skall ske genom att du lyssnar dig fram. Lättast om man är två så att en kan flytta absorbenterna och en kan sitta och lyssna i lyssningspositionen. Och sedan söker mera info på nätet. Men lyssna alltid på att placera abosrbenterna iolika kägen.

Men jag förstår att du har en bokhylla bakom lyssningspositionen fylld med cd m m. Får det plats med absorbenter bakom cd-skivorna? Hur djupt? Relativt lätt att skära till så att dämpskivor passar i hyllorna. Man behöver dock räta "linjaler" att skära efter. Använder i min bokhylla en skiva från bullerbekämparen somär lite tåligare som används exempelvis i gympasalar. Den är 4 cm tjock. Och man kan använda dubbella skivor eller andra skivor så att man får det djup som man vill ha och får plats med. Det finns att köpa takskivor på mellan 1,5 till 10 cm.

Sedan dina fyra absorbenter. Taket är väl ingen dålig idée om du kan placera några där första reflexen är i förhållande till lyssningspositionen.

Om vi jagar mellan och diskantregister så skulle jag föredra att absorbenterna bakom högtalarna sattes på sidoväggarna framför högtalarna. Eller bakom högtalarna men dragna någotmotmitten.I båda fallen där man kan räkna ut att första reflexen är.

Genom att försöka få dem placerade vid första reflexen nårman flera mål. Bland annat är ju energin fortfarande stor i ljudvågen.

Redigerat av Kronkan, 28 februari 2010 - 09:52.

Postad 28 februari 2010 - 10:34

Unregistered1820
  • Unregistered1820
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0
Hej
I mitt vardagsrum har jag en takbjälke tvärs genom rummet som delar rums(taket) i 2 delar 1/3 där Hembion och soffan står och 2/3 delar "vardagsrum".

Takbjälken sticker ca: 3dm ner från taket. på 1/3 av rummet har jag nästan ingen efterklang men i resten av rummet kommer efterklangen som en hård smäll vid handklappning.

Kanske kan du hänga upp bullerdämpare eller någon slags ridåer i taket som kan hänga ner någon decimeter från taket längs eller tvärs genom rummet.

Redigerat av Unregistered1820, 28 februari 2010 - 10:37.

Postad 28 februari 2010 - 10:39

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
Du har inte sagt något om mattor. Mattor gör enorm skillnad för efterklangen i ett rum. Om du inte har någon matta alls rekommenderar jag en riktigt stor ryamatta i färger som matchar resten av rummet.

Postad 28 februari 2010 - 11:07

Unregistered1320
  • Unregistered1320
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0

Kommer dessvärre inte hjälpa ett dyft mot klappekon.

inte mot klappekot i rummet men kommer du märka det när du lyssnar på musik?

Jag har ett visst klappeko, men märker det inte längre.

har förövrigt ett riktigt problm rum.

Postad 28 februari 2010 - 11:14

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Jag gillar inte digitala rumsförbättrare. De förstör musiken
Tex är det för mig Tabu att använda Adyssey för 2 kanal
Det funkar inte och knappt ens för film

Mattor på golven gör jättemycket.

Men sedan får inte musiklyssnandet ta över möblering av familjens gemensamma
utrymmen. Man möblerar helt enkelt utefter sina behov och sedan får man istället
jobba med placering av högtalarna och eventuella "tavlor"

Men att gå så långt att man madrasserar rummet eller på konstlad väg
gör om musiken .. är inget jag skulle lägga pengarna på ...

Maveric

Postad 28 februari 2010 - 11:39

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2 850 inlägg
  • 0

Mattor på golven gör jättemycket.

Men sedan får inte musiklyssnandet ta över möblering av familjens gemensamma
utrymmen. Man möblerar helt enkelt utefter sina behov och sedan får man istället
jobba med placering av högtalarna och eventuella "tavlor"

Men att gå så långt att man madrasserar rummet eller på konstlad väg
gör om musiken .. är inget jag skulle lägga pengarna på ...

Maveric

+1
I ett familjärt utrymme kan man bara inte gå hur långt som helst.
Ett dedikerat lyssningsrum är en annan femma.

Jag har sjuka problem med "bummlig" bas p.g.a mitt urdåliga vardagsrum. Fick tips att sätta in två stora "garderober", http://www.diffusor....absorbenter.htm

Skulle inte tro det va? Finns det inget annat man kan göra för att motverka bummlig bas? (Ursäkta att jag kapar tråden...)

Redigerat av Falcy, 28 februari 2010 - 11:40.

Postad 28 februari 2010 - 11:45

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0

Skulle inte tro det va? Finns det inget annat man kan göra för att motverka bummlig bas? (Ursäkta att jag kapar tråden...)

Laborera med högtalarplacering och lyssningsplatsplacering i första hand. Håll högtalarna borta från hörnen och försök att inte sitta direkt mot väggen.

Annars får det väl bli elektronisk kompensation med EQ.

Postad 28 februari 2010 - 11:51

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2 850 inlägg
  • 0

Laborera med högtalarplacering och lyssningsplatsplacering i första hand. Håll högtalarna borta från hörnen och försök att inte sitta direkt mot väggen.

Annars får det väl bli elektronisk kompensation med EQ.

Vänster front är cirka 50cm från hörnväggen och 20cm från väggen, höger front är ännu längre ifrån ett hörn. (Finns en dålig panorama bild i mitt bildgalleri...)

Ska jag flytta ut min soffa från väggen menar du?
Det går inte att "dämpa" bort bummligheten utan stora garderober alltså?

Postad 28 februari 2010 - 12:39

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2 761 inlägg
  • 0

Vänster front är cirka 50cm från hörnväggen och 20cm från väggen, höger front är ännu längre ifrån ett hörn. (Finns en dålig panorama bild i mitt bildgalleri...)

Ska jag flytta ut min soffa från väggen menar du?
Det går inte att "dämpa" bort bummligheten utan stora garderober alltså?

Oj vilken sne belastning i ljudbilden du måste ha då vänster får rätt många db gratis av vägg stödet då höger får mycket mindre .
sen är det skit enkelt att få bort bumligheten men först så måste man mäta och se vid vilken frekvens som skjuter i höjden och i regel så ligger det runt 40hz .
men titta på möblemanget hur det är uppbyggt.

Postad 28 februari 2010 - 12:45

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Jo, det går att förbättra en bumlig bas utan att bygga separata "garderober". Det ideala är kanske att bygga sådana men det kan vara svårt att integrera de i ett vardagsrum.

Min första fråga gäller suben. Har mkt liten erfarenhet av sådana och få goda. Det lär vara en fördel om basen kommer från minst två håll. Prova med att koppla ur dem. Dina fronthögtalare verkar kompetena meräntillräckligtäven förbasi de lägre regionerna. Du kanske missar de allra sista Hz men lyssna på vad du föredrar.

Sedan bör du sträva att få ut högtalarna från väggen något mer.

Men man kommer inte från att du troligtvis har för lite dämpande och diffuserande material i rummet. Kanske också betong som material i väggarna. Du bör också satsa på aborbenter som är så tjocka som möjligt bestående av stenull. Men det finns också specialla absorbenter som är konstruerade för att påverka basen så mycket som möjligt.

Redigerat av Kronkan, 28 februari 2010 - 12:47.

Postad 28 februari 2010 - 14:03

speffy
  • speffy
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Här kommer ett par bilder på hur rummet ser ut.
Har uppmärksammat att ekot hörs mer vid vänstra väggen ungefär mitt i rummet, beror det på att den högra väggen är så kal ?

Bifogad fil(er)

Postad 28 februari 2010 - 14:17

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
Tomma väggar... Fler bokhyllor i bakre delen av rummet skulle göra underverk i detta rum. Och då menar jag bokhyllor som täcker större delen av väggarna.

Postad 28 februari 2010 - 15:03

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2 761 inlägg
  • 0
Rummet ser bra ur lyssnings vinkel men prova madrasser och se vad som händer då det är lätt att flytta om krig dom

Postad 28 februari 2010 - 17:11

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Rummet är alldeles för kalt

Hårda väggar, tak och golv samt även hårda möbler

Att rummet är helt fyrkantigt, gör att allt ljud studsar omkring i rummet
och du har inget som fångar upp det ..

En tygsoffa hade tex samlat upp den del ..

En och annan tavla på väggarna och varför inte lite tygtavlor
om du ändå bara har rummet för musik och film.
Det finns snygga tyger att köpa och bara enkelt rama upp
på lite regel. Behöver inte vara mycket mer ..

Ett par runda mattor i hörnen (på golvet) av den mjuka fluffiga typen
eller som jag hade gjort. Lägg in en heltäckningsmatta ..

Istället för en "gardin" som bara täcker fönstret så köper du lite takskena och
ett draperi som du kan dra längst väggen vid sidan av föntret också ..

Lite kuddar och annat mys som tar upp EKO

Randen du målat gör det svårt att placera saker på väggen. Måla enfärgat
och färgsätt sedan som sagt med tavlor.

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 28 februari 2010 - 17:17.

Postad 28 februari 2010 - 18:09

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2 095 inlägg
  • 0
Här kanske du kan finna en del tips: Real Traps. Bläddra ned en bit till How to set up and treat a listening room.

Postad 28 februari 2010 - 18:12

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
En bra video .. men så som han har det hemma skulle inte jag vilja bo

Man skall inte göra det så invecklat

De flesta klarar sig med mycket mjukt material i rummet

Maveric

Postad 01 mars 2010 - 17:17

speffy
  • speffy
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Har funderat lite på era olika lösningar.
Har nu funderingar på att köpa något tjockt tyg och sätta upp längs sidoväggarna som täcker från tak ner till golvet.
Hur mycket skulle detta påverka ? Skulle detta bli en wow upplevelse eller bara ytterst liten skillnad ?
Blir ju dels lite jobb med och sy och hänga upp det och dels lite pengar eftersom jag behöver rätt så mycket tyg.
Blir det inte någon större skillnad så läggar man ju hellre tid/pengar på roligare saker.

Postad 01 mars 2010 - 17:22

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Det är många som gjort det ..

Kolla runt lite i trådarna "gör det själv" och se om du inte kan finna något där

Maveric

Postad 01 mars 2010 - 18:54

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2 095 inlägg
  • 0

En bra video .. men så som han har det hemma skulle inte jag vilja bo

Man skall inte göra det så invecklat

De flesta klarar sig med mycket mjukt material i rummet

Maveric

Nu har ju Speffy ett dedikerat biorum till skillnad från dig, så då går det ju fint att dämpa rejält. Men visst är det overkill med 39 absorbenter även i ett biorum.

Postad 02 mars 2010 - 22:50

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Har funderat lite på era olika lösningar.
Har nu funderingar på att köpa något tjockt tyg och sätta upp längs sidoväggarna som täcker från tak ner till golvet.
Hur mycket skulle detta påverka ? Skulle detta bli en wow upplevelse eller bara ytterst liten skillnad ?
Blir ju dels lite jobb med och sy och hänga upp det och dels lite pengar eftersom jag behöver rätt så mycket tyg.
Blir det inte någon större skillnad så läggar man ju hellre tid/pengar på roligare saker.

Det mesta av klappekot skulle nog försvinna. Kör på! Det behöver inte vara det allra tjockaste tyget, bara det inte är skittunt så kommer det nog bli lite lugnare återgivning.

Postad 02 mars 2010 - 22:54

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Här kanske du kan finna en del tips: Real Traps. Bläddra ned en bit till How to set up and treat a listening room.

Hahaha...man bara måste älska Ethans fladdrande ögonbryn.

Postad 03 mars 2010 - 19:00

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2 095 inlägg
  • 0

Hahaha...man bara måste älska Ethans fladdrande ögonbryn.

;) Ha ha, tänkte just detsamma. Det finns en video där han demar olika diffusorer genom att spela en gitarrsnutt upprepade gånger. Gissa om ögonbrynen rör sig i takt till ackorden! Back to topic..... Hur går det för trådskaparen?

Postad 05 mars 2010 - 17:04

speffy
  • speffy
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

:P Ha ha, tänkte just detsamma. Det finns en video där han demar olika diffusorer genom att spela en gitarrsnutt upprepade gånger. Gissa om ögonbrynen rör sig i takt till ackorden! Back to topic..... Hur går det för trådskaparen?

Jag har beställt en massa tyg :)
Beställde 14 meter av ett ljudabsorberande tyg som heter Scenmolton som jag kommer göra två stora draperi utav och sätta längs sidoväggarna. Hoppas/tror på att detta kommer göra underverk för ljudet annars så måste det vara något riktigt fel på rummet.

Postad 05 mars 2010 - 17:32

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0

Jag har beställt en massa tyg :)
Beställde 14 meter av ett ljudabsorberande tyg som heter Scenmolton som jag kommer göra två stora draperi utav och sätta längs sidoväggarna. Hoppas/tror på att detta kommer göra underverk för ljudet annars så måste det vara något riktigt fel på rummet.

Det kommer definitivt göra enorm skillnad för efterklangen i rummet. Hur tänker du sätta upp det?

Postad 06 mars 2010 - 11:35

speffy
  • speffy
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Hur jag ska hänga upp det har jag inte riktigt bestämt, antingen sätter jag nån skena eller nått liknande i taket eller får jag sy på öljetter som jag kan hänga upp det en vajer,krokar eller nått liknande.
Har inte direkt några erfarenheter av att sy så blir enklast möjliga lösningen.

Postad 21 mars 2010 - 19:12

Unregistered68eeb4be
  • Unregistered68eeb4be
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0

Hur jag ska hänga upp det har jag inte riktigt bestämt, antingen sätter jag nån skena eller nått liknande i taket eller får jag sy på öljetter som jag kan hänga upp det en vajer,krokar eller nått liknande.
Har inte direkt några erfarenheter av att sy så blir enklast möjliga lösningen.

Har du fått upp något tyg än? och gjorde det nytta? Är själv inne på att ha "draperier" på väggarna men är orolig att det ska överdämpa diskanten, och procis som du är jag inne på scenmolton......kanske man skulle ha något lite tunnare tyg som igentligen inte har några absorberande egenskaper.......funderar....känns som jag aldrig kommer bli klar med mitt "biorum"

Edit: köpte 12 absorbenter förra veckan som jag håller på att försöka lista ut var dom ska placeras, jag har extremt klappeko i främre delen av rummet...bara för å prova la jag 2 absorbenter på golvet och ekot försvann helt(som jag hörde iaf) så detta bådar riktigt gött

Redigerat av Unregistered68eeb4be, 22 mars 2010 - 18:59.

Postad 22 mars 2010 - 21:28

speffy
  • speffy
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Jag har precis fått upp båda draperierna, har inte hunnit se en hel film ännu men kollade igenom några scener ur The dark night.
Vet inte om det är inbillning men tyckte det blev grym skillnad. Betydligt lugnare i rummet och det var som jag köpt nya surround högtalare. Nu hör man bakhögtalarna betydligt mer.
Ljudet känns betydligt mer detaljerat över alla högtalare och surround känslan har fått ett enormt lyft.
Innan jag har hyllat mina draperi allt för mycket så måste jag se ett par filmer för och vara säker på mina första intryck, men just nu så känns det som en av det bästa "uppgraderingar" jag gjort.

Postad 23 mars 2010 - 10:26

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Akustik är utan tvekan den bästa uppgraderingen. Kul att du uppskattar förändringen.

Postad 06 april 2010 - 17:46

Gonk
  • Gonk
  • Lärjunge

• 267 inlägg
  • 0
Lite sent att tipsa kanske, men jag hade ganska mycket problem på Holodeck 2 med klappekon och resonanser som hördes tydligt bara man pratade lite. Fastän jag har tjock heltäckningsmatta och inte mycket rena ytor. Hade lite Stepisol över efter jag lagt det flytande golvet. Skruvade fast ett lager (2cm) bakom hela filmduken och vips försvann allt eko och resonanser! = osynlig absorbent!

Redigerat av Gonk, 06 april 2010 - 17:47.

Postad 06 april 2010 - 18:34

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Lite sent att tipsa kanske, men jag hade ganska mycket problem på Holodeck 2 med klappekon och resonanser som hördes tydligt bara man pratade lite. Fastän jag har tjock heltäckningsmatta och inte mycket rena ytor. Hade lite Stepisol över efter jag lagt det flytande golvet. Skruvade fast ett lager (2cm) bakom hela filmduken och vips försvann allt eko och resonanser! = osynlig absorbent!

Smakfull biograf! Du har även dämpat taket vilket förmodligen bidrar till att klappekon är borta. Tjusigt värre. Min "biograf" liknar mer en sopstation jämfört med din...hehe.

Postad 06 april 2010 - 19:25

Gonk
  • Gonk
  • Lärjunge

• 267 inlägg
  • 0
Taket består av vanligt gips, men separat uppreglat. Så för klappekon dämpar det inget, kanske hjälper i basområdet dock. Min poäng var att den enda förändring jag gjorde för att få betydligt bättre akustik var att dämpa bakom duken. Iofs kanske inte det hade funkat om inte andra detaljer redan innan var bra, det lär vi aldrig få veta...

Sopstation? Mycket prylar dämpar ljudet bra... Har insett att det blir mycket trevligare om man bär ut allt som inte har där att göra, kan vara svårt i ett kombinerat vardagsrum. Samt att få bort all elektronik och kablar framme vid duken.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.