Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp, provlyssningen hemma blev en besvikelse

49 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 March 2010 - 13:43

Unregisteredfe3ae68d
  • Unregisteredfe3ae68d
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Efter att ha lyssnat runt på en hel del högtalare, bestämde jag mig för att låna hem ett par Audiovector Ki3 Super i helgen, då dessa är de som jag har gillat mest.

Förväntansfullt kopplade jag in högtalarna och körde i gång att lyssna på min favoritmusik, men jag blev både förvånad och besviken på resultatet. Egenskaperna som jag gillade finns fortfarande kvar, förutom basen som är mycket tunnare än den var när jag lyssnade ute i butikerna, och ljudet är för ljust och saknar botten.

Jag är ingen basfantast, och jag vet att dessa högtalare är tunnare i basen än många andra, men så tunt som det låter här hemma jämfört med butikerna gör mig förvånad. Jag till och med förväntade mig att basen skulle förstärkas hemma i mitt vardagsrum.

Jag har provat att flytta runt högtalarna, testat med olika förstärkare (Onkyo 604, Naim Nait 5i och en gammal HK) och provat att sätta upp filtar och kuddar på olika ställen i rummet för att se om detta kan hjälpa, men utan resultat.

Så min fråga är vad detta kan bero på?
Kan det till exempel vara så att aktustiken i rummet dämpar eller dödar de lägre frekvenserna?

Postad 07 March 2010 - 13:45

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

• 845 inlägg
  • 0
Vad hade butiken för förstärkeri?

Postad 07 March 2010 - 13:48

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
Är det basfattigt i hela rummet? Gå runt och lyssna lite.

Postad 07 March 2010 - 13:56

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
Kan det ha med inspelningstid att göra? Efter ca 80 timmar släppte mina concept 8 rejält.

Postad 07 March 2010 - 13:59

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Precis ge högtalarna ett antal timmar,spela på så kommer basen att släppa.

Postad 07 March 2010 - 14:00

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

• 845 inlägg
  • 0
Högtalarna vad jag har förstått är ett par som han har lånat hem, alltså rejält inspelade

Postad 07 March 2010 - 14:25

Unregisteredfe3ae68d
  • Unregisteredfe3ae68d
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Härligt med snabba svar.

Högtalarna är enligt säljaren ordentligt inspelade. Dessutom är det samma högtalare och Naim förstärkare som dom jag lyssnade på i butiken.

Vad gäller förstärkarna som har använts i andra butiker, så har det varit lite olika som Integra, Onkyo, Marantz och Naim, och vad jag kan minnas har det alltid varit mer bas och botten när jag lyssnat i butik.

Jag har nu gått runt i rummet och lyssnat, och visst det finns vissa skillnader beroende på var jag står. Mest bas har jag fått i hörnorna på väggen mitt emot där högtalarna står, men det är inte så mycket mer, och jag uppfattar det fortfarande som sämre än det har varit i alla butikerna som jag har besökt. Jag förmodar dock att butikernas akustik är bättre än i mitt vardagsrum.

Redigerat av Unregisteredfe3ae68d, 07 March 2010 - 14:25.

Postad 07 March 2010 - 14:28

Loo755
  • Loo755
  • Forumräv

• 673 inlägg
  • 0
Kan lova att det var heltäckningsmatta i butikens provlyssningsrum och att någon sådan har minsan inte du :)

Postad 07 March 2010 - 14:31

Unregisteredfe3ae68d
  • Unregisteredfe3ae68d
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Nej, det har jag inte. Kör med trägolv.

Tror du det skulle funka bättre om man la en matta framför högtalaren, eller kanske rent av ställa dom på den?

Postad 07 March 2010 - 14:33

Loo755
  • Loo755
  • Forumräv

• 673 inlägg
  • 0
Jag fick precis hem min matta jag beställt att ha i vardagsrummet och det blev ett mycket större tryck för mig

Postad 07 March 2010 - 14:47

Kennethi
  • Kennethi
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0
Hej!
Jag kan nästan lova att du har problemet i rummet.
Har själv varit med om samma sak och kunde då inte förstå att rummet har sån stor betydelse.
Efter alla möjliga försök med subb, slutseg och byte av högtalare börjarde jag förstå hur stor inverkan akustiken har.
Har alltid förtått att de låter olika i olika rum men inte att de kunde vara så stor skillnad som jag upplevde när jag köpte min anläggning för ca 4 år sen.

Redigerat av Kennethi, 07 March 2010 - 14:49.

Postad 07 March 2010 - 16:30

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Ut med möbelemanget å börja från början, då kommer du att hitta vad det är som sabbar ljudet för dig..

Bara ljudanläggningen å en lyssningplats ska finnas i rummet, sen flyttar du runt grejorna tills det blir bra..

Tyvärr kan lösningen bli hur knasig som helst, så räkna med att få kompromissa, å försök rätta till problem med div möbler/gardiner/mattor/tavlor i efterhand.

Är just hemkommen från grabben, där jag gav han uppvisning i rumsakustik, å han såg nästan chockad ut, över att basen fanns där i mängder, bara inte just där han ville lyssna :)

Postad 07 March 2010 - 16:34

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0
Är du inte helt nöjd när dom är helt nya så kommer du aldrig,,förmodligen bli det. Skulle välja andra i ditt fall.

Postad 07 March 2010 - 16:39

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Ut med möbelemanget å börja från början, då kommer du att hitta vad det är som sabbar ljudet för dig..

Bara ljudanläggningen å en lyssningplats ska finnas i rummet, sen flyttar du runt grejorna tills det blir bra..

Tyvärr kan lösningen bli hur knasig som helst, så räkna med att få kompromissa, å försök rätta till problem med div möbler/gardiner/mattor/tavlor i efterhand.

Är just hemkommen från grabben, där jag gav han uppvisning i rumsakustik, å han såg nästan chockad ut, över att basen fanns där i mängder, bara inte just där han ville lyssna :)

Sånt vill jag också lära mig! Hur gör du?! :( Är bästa sättet att bara ställa in stereon på det tänkta ställen sen börja möblera medan man spelar anläggningen? ^_^ TIPS?! :)

Redigerat av Svenn3SaataN, 07 March 2010 - 16:40.

Postad 07 March 2010 - 18:06

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Sånt vill jag också lära mig! Hur gör du?! :( Är bästa sättet att bara ställa in stereon på det tänkta ställen sen börja möblera medan man spelar anläggningen? :) TIPS?! :)

Det finns matematiska lösningar åxå, men jag har aldrig orkat lära mig det ordentligt.., går på det jag hör istället..

Ja du är helt rätt ute, välj en plats för stereon, å en för där du tänker lyssna. Kör en testskiva med fasta frekvenser. Höga frekvenser är det inte så kinkigt med, men gå igenom dom mellan 30-80hz.

Jag garanterar att ljudet kommer att låta olika på olika platser i rummet, lyssna noga, å se till att du inte blir sittande mitt i en bastopp, den kan bli svår att dämpa bort.., har du tur så funkar det bra på en gång, annars är det bara å pröva sig fram..

Funkar det inte, så är det bara å börja släpa runt sittplatsen, tills det låter bra. Då är det dags att börja fundera över, hur sjutton ska man kunna flytta med sig ljudet, för jag är nästan säker på att där det låter bäst, där är det omöjligt att sitta å lyssna.

(Såklart går det lika bra med det omvända, men det är ju lättare å flytta en fåtölj än en hel musik anläggning + högtalare. Men är sittplatsen spikad, ja då gör det sig själv, vad som ska flyttas.)

Ta sen å flytta högtalarna åt nåt håll..., spelar ingen roll hur, å kolla vad som händer med ljudet.
Å utifrån hur du flyttar på högtalarna, dör du genom uteslutningsmetoden, kunna klura ut hur du ska kunna möblera vettigt.

Men man kan gå bet åxå, jag har själv ett sån´t rum.
Jag kan inte få bra ljud mer än i halva rummet, då det är delat med en portal i mitten..
Inte mycket att göra åt, då det finns bärande delar i portalen..
Inte alls kul, men bara å acceptera, då jag inte vill ha 4 högtalare. Får väl se det som ett perfekt rum, att visa på hur rumsakustik totalt kan förändra en ljudbild.

Det finns en del enkla regler att följa, som att undvika jämnt delbara avstånd, men strunta i dom, åtminstone om det inte är ett rum, helt inrett, enbart för musiklyssning.

Å se upp med den du lever ihop med, sån här ommöblering kan leda till kostsamma mutor. :D ^_^

Har du fortfarnde problem med bastoppar, när du väl bestämt möblering, då kan du t.ex ta en madrass till hjälp. Placera den på olika platser i rummet, tills du hittar rätt plats. Där kan du ställa/hänga/lägga nåt "lämpligt" som dämpar puckeln i basen.., om det inte går att fixa till det direkt på högtalaren.., trixa lite med basreflexröret t.ex

Å till sist, det absolut viktigaste. Gå enbart efter vad du själv hör, inte vad som påstås vara rätt..

Postad 07 March 2010 - 18:19

Unregisteredfe3ae68d
  • Unregisteredfe3ae68d
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Tyvärr har jag en sambo som inte är intresserad av någon större om-möblering, och jag har fått tjata tillräckligt för att kunna uppgradera anläggningen med nya högtalare. Jag får försöka ändra det lilla jag kan i dagsläget o hoppas att det funkar.

Under mina provlyssningsturer ute i butikerna, har jag givetvis hört andra bra högtalare, som jag i många fall har valt bort för jag har tyckt att basen är för dominant eller varit lite bumlig. Kanske skulle prova någon av dessa, eller tror ni det blir samma där att basen försvinner så till den grad att jag inte upplever någon större förändring?

Postad 07 March 2010 - 18:24

Loo755
  • Loo755
  • Forumräv

• 673 inlägg
  • 0
Köp en stor matta ni lägger under soffan, bordet och fåtöljen - det kommer göra susen

Postad 07 March 2010 - 19:12

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0
Kan vi inte byta rum, du och jag?
Jag har alldeles för mycket(känns och låter det som, bummligt o jävligt ibland...)

Vad har du för mått på rummet?

Redigerat av Falcy, 07 March 2010 - 19:12.

Postad 07 March 2010 - 19:23

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Tyvärr har jag en sambo som inte är intresserad av någon större om-möblering, och jag har fått tjata tillräckligt för att kunna uppgradera anläggningen med nya högtalare. Jag får försöka ändra det lilla jag kan i dagsläget o hoppas att det funkar.

Under mina provlyssningsturer ute i butikerna, har jag givetvis hört andra bra högtalare, som jag i många fall har valt bort för jag har tyckt att basen är för dominant eller varit lite bumlig. Kanske skulle prova någon av dessa, eller tror ni det blir samma där att basen försvinner så till den grad att jag inte upplever någon större förändring?

Du ska helt klart pröva andra högtalare, att dom nuvarande låter bra i butiken, är inte mycket till tröst.. Om du har golvhögtalare nu, så pröva med ett par på stativ..., om inte annat, så är dom lättare att placera ut..

Postad 07 March 2010 - 19:34

Unregistered921704c4
  • Unregistered921704c4
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Har läst tester om dessa o där stod det att de trivs bäst nära bakre vägg för att få stöd i basen :)

Postad 07 March 2010 - 19:57

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Har läst tester om dessa o där stod det att de trivs bäst nära bakre vägg för att få stöd i basen :)

Skulle jag gott kunna tänka mig, det räcker å se hur dom är utformade, för att misstänka det..

Obs!!! Inget fel i det, men nåt som säljaren bör ha påtalat..

Postad 07 March 2010 - 20:47

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0
Är övertygad om att det beror på rummet. Komplettera med en eller två subbar om du gillar återgivningen i övrigt om om du inte är beredd att flytta om hela bohaget. Så som det låter på din beskrivning, är det inte heller säkert att ett par andra golvare skulle ge dig den bas du eftersträvar. K3 kan leverara bas i rätt miljö, även om de kanske inte står för den fetaste av återgivningar...

Postad 07 March 2010 - 21:08

Unregisteredfe3ae68d
  • Unregisteredfe3ae68d
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Jag tackar för alla råd och tips, och nu när ungarna sover skall jag genast gå igång och testa (tack o lov ligger vardagsrummet långt från sovrummen, så där kan jag spela hur högt jag vill),

Vad har du för mått på rummet?

Rummet är 7x4,5m och takhöjden är ca 2,38.
Högtalarna står på ena kortsidan, och på motsvarande sida finns 2 fönster som nästan tar halva den väggen.vid denna vägg står det även 2 fåtöljer. Det finns rullgardiner på fönsterna och det hjälper lite grann om jag drar ner dom.
Ena långsidan saknar fönster och där står en stor sekretär och mitt på väggen hänger en väldigt stor tavla.
Andra långsidan är nästan helt täkt av fönster, och även här finns rullgardiner, och dessa ger samma effekt nerdragna som de på kortsidan.
I rummet står 2 st IKEA klippan soffor i skinn och dessa står mittemot varandra så att gavlarna pekar mot högtalarna. I längsled är de placerade ca 2 meter från högtalarväggen och i mitten när man ser till bredden på rummet. Sofforna och soffbordet strå på en stor äkta matta.

Om du har golvhögtalare nu, så pröva med ett par på stativ..., om inte annat, så är dom lättare att placera ut..

På vilket sätt är dom lättare att placera ut, och varför?

Detta känner jag till och det har också påtalats av de flesta säljarna. Hötalarnas placering är för tillfället ca 15 cm från väggen.

Postad 07 March 2010 - 21:46

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
Är du säker på att + och - sitter rätt hela signalkedjan?

Annars är min högst personliga uppfattning att dom nämnda högtalarna just låter ljust, tunnt och spelar lite bas.

Redigerat av Unregistered0c078b54, 07 March 2010 - 21:47.

Postad 08 March 2010 - 10:58

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Stativ-ht är ju mycket mindre, så valfriheten på placeringen blir större. Dessutom, vilket bör vara en stor fördel hos dig/i ditt rum, kan du välja i vilken höjd/vinkel elementen ska vara placerade.
Å det ger dig många fler möjligheter att anpassa installationen, efter rummets akustik.

Postad 08 March 2010 - 11:25

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0

Stativ-ht är ju mycket mindre, så valfriheten på placeringen blir större.

Stativhögtalare + stativ tar väl minst lika stor plats som de smäckra audiovector..?

Postad 08 March 2010 - 11:30

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Det är ju inget litet rum direkt...

Postad 08 March 2010 - 11:37

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Det är ju inget litet rum direkt...

Jag hörde Ki3 Signature i Ljudtemas demorum på Sheraton och även om de slaktade dem med skrikiga inspelningar på näst intill öronbedövande volym, fanns det definitivt inget att klaga på vad avser basåtergivningen. Jag blev förvånad över att så potent bas kiude komma ut från så till formatet modesta golvare. Och då var rummet riktigt stort.

Postad 08 March 2010 - 12:10

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Jag hörde Ki3 Signature i Ljudtemas demorum på Sheraton och även om de slaktade dem med skrikiga inspelningar på näst intill öronbedövande volym, fanns det definitivt inget att klaga på vad avser basåtergivningen. Jag blev förvånad över att så potent bas kiude komma ut från så till formatet modesta golvare. Och då var rummet riktigt stort.

Å så var vi tillbaka till ruta ett, rumsakustiken :)
Den var ju rätt statisk i hans fall, vad jag förstått, så hur ska han då kunna locka fram nån bas?
Underförstått var inte fler ht, t.ex en subbas, nån framkomlig väg..

Personligen skulle jag gå tillbaka med högtalarna, å börja om från början, d.v.s fundera över vilka ht typ som skulle passa i rummet, å inte bry sig om vad som låter bra i butiken..
Låna hem lite olika modeller, för att kunna höra vad som skiljer mellan olika lösningar/konstruktioner.

Det här är lite av omvänd problematik, menar jag.., här måste det hittas en konstruktion som spelar bra i rummet som det är, oftast går det ju att göra tvärtom, ändra i rummet för att få högtalarna att låta bra..

Postad 08 March 2010 - 12:23

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Vad sjutton är det här för konstruktion eg, nån som har några sprängskisser?
Har sett skilla uppgifter, så det vore kul att se innehållet..

Hittade svaret själv, ser att det är en variant på voight-pipa, felaktigt kallat horn på vissa sidor..

Men då finns iaf en hel del möjligheter för den tålmodige, att stämma om den, så att den passar rummet...

Redigerat av humlan57, 08 March 2010 - 12:28.

Postad 08 March 2010 - 16:04

Unregisteredfe3ae68d
  • Unregisteredfe3ae68d
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Satt och testade en hel del igår kväll utan någon större framgång. Provade att flytta runt högtalarna, möblera om, drog fram mattor som jag flyttade över hela rummet, satte upp kuddar och diverse annat på väggarna med mera, men det enda jag lyckades åstadkomma var liite mer bas.

Så idag på lunchen idag åkte jag ner till butiken med högtalarna, och beskrev mitt problem för säljaren (som även är ägare). Han förstod mig och efter lite diskussion föreslog han att jag skulle prova System Audio 1550 istället. Min första reaktion var tveksamhet, eftersom jag valde bort denna i ett tidigt stadium under min lyssningsrunda i lördags, då jag valde Audiovectorn. SA 1550 är ju inte känd som något bas monster, men jag minns att jag tyckte att basen var bumlig. Dessutom tyckte jag att dom hade några andra högtalare som lät bättre.

Säljaren stod dock på sig, så det blev till att låna hem SA högtalarna. Väl hemma kopplade jag snabbt in dom och jag hann lyssna på några låtar innan jag var tvungen att sticka till jobbet. Gissa om jag blev glad när basen helt plötsligt fanns där.

Hur högtalarna lät i övrigt kan jag inte uttala mig om efter en så kort provlyssning, men jag ser fram emot att köra igenom dom ikväll.

Jag vill även passa på och beröma säljaren. Det känns som om han vet vad jag vill ha, han erjböd mig att låna hem fler högtalare om jag inte blev nöjd med SA:n och han erbjöd sig att komma hem till mig och lyssna om jag har fortsatta problem med basen.

Postad 08 March 2010 - 17:28

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Kul, å även om du inte kommer att välja just dom där, så har du iaf fått en fingervisning om vad som skulle kunna passa hos dig..

Postad 08 March 2010 - 17:39

trejk
  • trejk
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Schyssta säljare, det är sånt vi gillar! :)

Postad 08 March 2010 - 17:42

Unregisteredefd85ed3
  • Unregisteredefd85ed3
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0
SA har en väldigt härligt bastryck i sina högtalare. Jag var och lyssnade på SA explorer och jäklar vad "live" det kändes. Dock är just explorer väldigt dyr och det finns mycket fina högtalare i den klassen som kan konkurrera med den.

Ska bli kul att höra din recension efter en längre lyssning. :)

Redigerat av Unregisteredefd85ed3, 08 March 2010 - 17:56.

Postad 08 March 2010 - 19:56

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Schyssta säljare, det är sånt vi gillar! :)

Absolut, men det är inte så många seriösa säljare kvar som begriper hur svårt det är att välja rätt "ljud" i en butik, å bistår kunden med ett låneex.
Däremot tycks varenda sketen säljare bli utbildad på, hur man bluffar med ljud å bild för kunden...

Postad 09 March 2010 - 07:57

John_M
  • John_M
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Hur kan en matta påverka basen egentligen?

Är glad att jag just skaffade en stor matta som subben får stå på. :)

Postad 09 March 2010 - 10:39

AndreasG
  • AndreasG
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0
Och du är säker på att du inte vände på + och - på ena högtalaren? Jag tror inte att det ska vara några natt och dag skillnader mellan de högtalare du provat.

Redigerat av AndreasG, 09 March 2010 - 10:39.

Postad 09 March 2010 - 14:19

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Hur kan en matta påverka basen egentligen?

Är glad att jag just skaffade en stor matta som subben får stå på. :)

Vanlig enkel fysik, en kraft skapar alltid en motkraft...
Så din matta, förhindrar/dämpar kraften att att föras över till nåt annat, å i det här fallet så påverkas inte längre basen från subben av nån motkraft..

Ljud är ju en form av rörelseenergi, å det gäller att klura ut hur den ska nå fram, utan att motverkas eller påverkas av rummet.

Tänk på att en högtalare är knäpptyst, den låter INGENTING.., ställ den i ett lufttomt rum, å elementens membran kommer bara att fånigt vibrera, utan att åstadkomma minsta lilla pip.

En bra konstruerad högtalare, är alltså enbart ett verktyg, som ger oss förutsättningarna för välljud.
Men det är vi själva som måste fortsätta bygget av högtalaren, d.v.s se till att göra rätt, när vi placerar ut den i rummet.

Rummet ska alltid ses som en del av högtalaren, nåt som det ofta glöms bort att upplysas om i ljudbutiken.

Det är den korta förklaringen, den längre kan jag inte ens, å dessutom skulle det behövas en massa parametrar från ditt rum, för att beskriva vad som händer hos dig..

Postad 10 March 2010 - 07:06

John_M
  • John_M
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Var det den korta förklaringen? ;)

Tack för svaret. :wub:

Postad 10 March 2010 - 10:36

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Var det den korta förklaringen? :)

Tack för svaret. :)

:D Den mycket korta t.o.m...

Varför tror du aldrig nån lyckats bygga en perfekt ht?

Svaret är enkelt, för att det finns så många parametrar att ta hänsyn till, att i praktiken så blir alla konstruktörer tvingade å kompromissa.

Så vad gör då den smarte konstruktören?
Jo denne ger oss möjligheter, att själva ändra på egenskaperna i hans konstruktion, så att den bättre passar till rummet, vi avser att ställa högtalaren..

Postad 10 March 2010 - 10:46

Unregisteredfe3ae68d
  • Unregisteredfe3ae68d
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Jag har nu under två kvällar suttit och provlyssnat System Audio 1550 högtalaren, och jag måste säga att jag är ganska nöjd. Med System Audion får jag en botten och bas som är bra och som saknades i Audiovectorn, men jag saknar lite av Audiovectorns detaljering och upplösning i ljudet. Därför skall jag nu även låna hem System Audio 1750, som enligt säljaren skall vara bättre på detta än 1550.

Jag är medveten om att System Audion ger mer bas än Audiovectorn, men resultatet har ändå fått mig att undra över en sak: Audiovectorn har någon form av basport i botten på högtalaren medan System Audion har två basportar bakom elementen som sitter på högtalarens övre halva. Kan det vara så att det är något i golvhöjd som dödar basen i mitt rum, eller vad tror ni? Skulle till exempel en annan högtalare med basporten nedåt (som tex Canton Chrono SL 580), också bli basfattig?

Redigerat av Unregisteredfe3ae68d, 10 March 2010 - 11:08.

Postad 10 March 2010 - 12:03

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
Du har inte funderat på att komplettera med en Rel-sub? De ska vara mkt bra till musik och kunna integrera väl. Då får du ju toppen från audiovector och botten från subben. Kanske t.o.m ett par stativare och sub hade kunnat vara ett alternativ?

Har du kikat på Elac? Där har du också rikligt med information i toppen och en bra bas.

Min personliga smak så tycker jag att både System Audio och Audiovector har lite dåligt i mitten dvs fyllighet och är väl lite av Elacs svaghet också men då det verkar passa din smak så kanske Elac kan vara ett alternativ?

Postad 10 March 2010 - 12:05

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Stativhögtalare + stativ tar väl minst lika stor plats som de smäckra audiovector..?

Ja dt är möjligt, å det var inte direkt så jag menade, utan att stativare ger lite friare händer, hur man kan vinkla lådan/lyssningsvinkeln..

Postad 10 March 2010 - 12:21

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Jag har nu under två kvällar suttit och provlyssnat System Audio 1550 högtalaren, och jag måste säga att jag är ganska nöjd. Med System Audion får jag en botten och bas som är bra och som saknades i Audiovectorn, men jag saknar lite av Audiovectorns detaljering och upplösning i ljudet. Därför skall jag nu även låna hem System Audio 1750, som enligt säljaren skall vara bättre på detta än 1550.

Jag är medveten om att System Audion ger mer bas än Audiovectorn, men resultatet har ändå fått mig att undra över en sak: Audiovectorn har någon form av basport i botten på högtalaren medan System Audion har två basportar bakom elementen som sitter på högtalarens övre halva. Kan det vara så att det är något i golvhöjd som dödar basen i mitt rum, eller vad tror ni? Skulle till exempel en annan högtalare med basporten nedåt (som tex Canton Chrono SL 580), också bli basfattig?

Det kan mycket väl vara den nedåtriktade basporten som ställer till det..,sån´t går att mäta fram, om du nu skulle vilja det..

Men jag tycker du ska lita på vad du själv hör, å forstätta som du tänkt/beskriver, det brukar bli bäst så..

Sen undrar jag.., Audiovectorn är ett sk Voight-horn, eller rättare sagt en Voight pipa, med öppningen i botten, vad jag kan se.
Men det jag inte riktigt ser, är hur det är gjort efter öppningen..
Öppningen bör ju överstämma med storleken på baffeln, men öppningen mellan det lådan står på, å öppningen i botten, verkar ju så trång, vilket strider mot principen med Voight-pipor..

Är det en synvilla eller är den så smal som det ser ut, vad är i så fall tanken med det.., den borde ju vara så stor, att den inte kan inverka på den redan avstämda öppningen å dämpningen som redan är gjord...

En för liten öppning, kvaddar hela avstämmningen som är gjord, så kan nån förklara hur det fungerar här..
Det är inte så att den är justerbar, för i så fall kan det ju tänkas, att en större öppning löst hela problemet, i det här fallet?

Postad 11 March 2010 - 09:37

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Mätningar är skit! sålänge man inte vet exakt hur man ska tolka dom. Och det vet dom flesta inte så därför ska man nästan häldre skita i all mäta alls och dra några slutsatser ut efter dom då...

Postad 11 March 2010 - 11:42

olasahl
  • olasahl
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 0
Jag kan bara hålla med om att även jag gillade system audios högtalare de gånger jag hört dem. Inte så djup bas men mycket torr och rapp sådan. Känner inte igen det bumliga någon tyckte sig höra. Tvärtom tycker jag den var mycket distinkt och rapp. Lyssnade ihop med Primare I21 senaste tillfället.

Postad 11 March 2010 - 21:36

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

SA har en väldigt härligt bastryck i sina högtalare. Jag var och lyssnade på SA explorer och jäklar vad "live" det kändes.

Håller med... Alltid svårt att jämföra olika lyssningar men reagerade på samma sätt. Detta var några år sedan och då kostade den väl ca 40 000 kr tror jag.

Postad 12 March 2010 - 11:17

Unregisteredfe3ae68d
  • Unregisteredfe3ae68d
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Då har jag haft en första genomlyssning och jämförelse mellan System Audio 1550 och 1750, och för tillfället är det en liten fördel för 1750, men frågan är om den är värd 6.000:- extra. Jag tyckte framför allt att 1750 var mer detaljerad och hade bättre upplösning än 1550. När det gäller basen tyckte jag att 1550 var aningen fylligare, medans 1750 kändes snärtigare hade mer driv och var framför allt tydligare. Bas slingor var helt enkelt lättare att följa med 1750. När det gällde röster fick jag inte fram någon vinnare, på vissa låtar var den ena bättre och på andra låtar var den andra bättre.

Jag hittade dock en nackdel med båda högtalarna. Försämringen man får när man sitter utanför sweet spot var större än vad jag hade förväntat mig. Ljudet i sweet spot tycker jag om och det kan få mig att köpa högtalarna. Men, jag vill ju även ha bra ljud när jag gör annat i rummet och kör bakgrundsmusik. Efter vad jag har läst om dessa SA högtalare, så är det kanske inte oväntat, men jag undrar om inte akustiken i rummet är den största boven.

Vad gäller akustiken i rummet, så har jag inte möjlighet att göra några större förändringar. Det är ett rum som används av hela familjen och vi är alla överrens om att ljudanläggningen inte får bli för dominant. I helgen har jag tänkt titta på det och se om jag kan hitta någon snygg lösning för att förbättra akustiken. Har ni några förslag på vad jag skall prova?

Postad 12 March 2010 - 13:11

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Höja ht:na kan förändra ljudbilden rejält, även vinkla dom bakåt gör stor verkan..
Värt å testa, då det inte inverkar på något annat i rummet.., sen är det det vanliga, tavlor, mattor, gardiner å blommor, sån´t kan ju inte va så svårt att få acceptans för...

Postad 12 March 2010 - 13:35

Unregisteredfe3ae68d
  • Unregisteredfe3ae68d
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Det där med att höja och/eller vinkla högtalarna har jag inte tänkt på. Tack för tipset.
Kommer att prova det direkt när jag kommer hem idag.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.