Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony KDL-32Ex302

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 mars 2010 - 17:25

SunshineMe
  • SunshineMe
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Tjenare! Är ny här men har läst en hel del här utan att regga mig! Verkar som ett schysst forum ju! :)
Anledningen till att jag var tvungen att registrerar mig är följande, köpte i fredags den nya 32KDLEX302 från Sony, en 32-tum LCD skärm med 720p i upplösning.
Dock upptäckte jag idag att jag kan köra 1080p på den utan problem, eftersom den bara stödjer 720p borde det ju inte fungera men bilden blev märkbart skarpare och wipeout såg mycket bättre ut.
Kan det vara så att jag har fått en felmärkt tv? Nog första gången någonsin jag har varit med om något sådant!

//Mvh Viktor

Postad 07 mars 2010 - 17:53

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 302 inlägg
  • 0
Din TV har en native upplösning på 1366*768 pixlar.
Oavsett vad du matar in i TV:n så kommer den att skala om detta till 1366*768.

Kollar du på DVD så är det bättre att skicka ut 576i/p om TV:n har en bättre scaler än vad DVD-spelaren har i annat fall så låter du DVD-spelaren skala upp bilden, det kan dock bli sämre eftersom skalning kommer att ske i två steg, först från 576 till 1080 sedan till 768!

Har du Blu-rayspelare bör du mata in 1080i/P till TV:n och låta den skala ned bilden annars förlorar du detaljer.

Redigerat av junkan, 07 mars 2010 - 17:59.

Postad 07 mars 2010 - 17:57

SunshineMe
  • SunshineMe
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Men tidigare har jag kört ps3:an på både en plasma skärm med 720p och på en benq datorskärm med hdmi med stöd för 1080p. I det tidigare fallet gick det inte att visa någon bild alls då man valde 1080p, det var därför jag blev konfunderad över att det fungerade nu...

Postad 07 mars 2010 - 18:15

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 302 inlägg
  • 0
De flesta nyare apparater har stöd för 1080i/p oavsett vad de har för Native upplösning, de äldre har det inte.

Din TV har 1366*768 that's it!

Postad 07 mars 2010 - 18:27

SunshineMe
  • SunshineMe
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Okej! :) Ja alltså jag trodde ju på dig blev mest förvånad över det eftersom jag inte visste att det var så det låg till!

Postad 07 mars 2010 - 19:16

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 302 inlägg
  • 0
Man skall lära sig minst ngt varje dag :)

Postad 09 mars 2010 - 17:47

SunshineMe
  • SunshineMe
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Har pillat lite mer med tvn nu och jag känner mig inte alls nöjd med bilden. Får hemsk smearing så fort man har ett mörkt parti i ett spel, är det såhär på alla LCD-tvs? För plasman som mina föräldrar har så finns detta inte överhuvudtaget, den har noll ghosting och det är en gammal LG plasma från 2006.....
Har stängt av alla 'bildförbättrande' grejor men det verkar inte hjälpa. Det enda som gör att det försvinner lite är om man höjer tex ljusstyrkan osv men det blir alltid spår efter mörka objekt mot ljusa bakgrunder... :wub:

Postad 09 mars 2010 - 20:12

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 302 inlägg
  • 0
Den där är inte 100Hz väl?
I så fall så lär du ha det problemet eftersom motion resolution inte är mer än 300-350 linjer på en 50Hz LCD.
Plasmor har i stort sett alltid minst 800 linjer oavsett teknik.

Har den 100Hz aktivera då det!

Postad 09 mars 2010 - 20:34

SunshineMe
  • SunshineMe
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Den har inte 100Hz, det är det som är problemet då?
Då borde ju alla lcd-tvs som inte har 100hz lida av detta problemet i mer eller mindre grad då kan jag nog leva med det för jag har inte råd att lägga ut de extra pengarna som en 100hz:are kostar...!

Postad 09 mars 2010 - 20:42

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0
Jag vet faktiskt inte riktigt junkan angående ditt råd. Jag har svårt att se att 100Hz-funktionen i spel, skulle ersätta dålig motion resolution tyvärr. Det är som att välja om du skulle bli påkörd av en buss eller en bil på nåt sätt. Båda är vanskliga på olika sätt, men jag skulle nog hellre tappa fokusering i bilden, än att se någon funktion på ett ganska makabert sätt försöka gömma problemen, vilket resulterar i andra problem.

Jag skulle säga såhär i sammanhanget. Har spelet en hög och framförallt stabil bilduppdatering (60fps), skulle jag använda mig av 100Hz-funktionen, då den inte blir lika påtaglig som vid längre bilduppdatering (30fps med framedrops).
Sen finns det ju många spel som använder sig av motion blur :wub:

På med 100Hz om du har en bra bilduppdatering, och stäng av 100Hz om du har sämre bilduppdatering i spelet.
Blir lite pillande mellan olika spel kanske, men jag skulle nog personligen lösa det på detta vis för min egen del.

Edit: Oh, den hade inte 100Hz nu såg jag nu. Frågar du mig är det absolut inte värt att lägga mer pengar i sammanhanget för 100Hz-funktionen.

Redigerat av Salmonboy, 09 mars 2010 - 20:45.

Postad 09 mars 2010 - 20:44

SunshineMe
  • SunshineMe
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Det kan alltså också vara så att denna LCD bara har stört dålig svarstid? :wub:
Känns ju inte som om denna Sonyn skulle vara sämre än tex LG i samma prisklass men så kanske är fallet.

Postad 09 mars 2010 - 20:54

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0

Det kan alltså också vara så att denna LCD bara har stört dålig svarstid? :wub:
Känns ju inte som om denna Sonyn skulle vara sämre än tex LG i samma prisklass men så kanske är fallet.

Den har garanterat sämre responstid, eftersom plasman inte har någon responstid ö.ht. Sen har LCD väldiga problem med rörliga bilder, och kanske framförallt spel, som är en av de allra svåraste sakerna för en TV att hantera av flera olika anledningar. Det handlar tyvärr om hur de olika teknikerna hanterar rörliga bilder, där LCD:n inte riktigt ligger på samma nivå om man generaliserar lite.

Postad 09 mars 2010 - 20:54

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 302 inlägg
  • 0
Rörelser blir lätt suddiga på 50Hz LCD det är så.
100Hz eller mer minskar problemet med detta men tillför precis som påpekat andra problem såsom input lag och silhuetter runt föremål ibland.

Plasma är bättre för spel pga detta.

Postad 09 mars 2010 - 21:01

SunshineMe
  • SunshineMe
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Jo klart, tycker själv att plasma är överlägset LCD överhuvudtaget men tyvärr finns det inga plasmor i 32tums storleken och 42 är lite stort för min etta....

Postad 09 mars 2010 - 21:07

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0

Jo klart, tycker själv att plasma är överlägset LCD överhuvudtaget men tyvärr finns det inga plasmor i 32tums storleken och 42 är lite stort för min etta....

Nej tyvärr finns det inte, men vi har faktiskt två stycken olika 32"-plasmor på jobbet. Den ena såg jag häromdan men den andra har jag ingen aning om var den befinner sig :wub:
En LG och den andra av något obskyrt märke. Skulle själv vilja ha en 32" plasma i sovrummet och jag väntar fortfarande på att det skall komma en ny sådan.

Det är aldrig för stort med en 42", men sen finns det faktiskt 37"-plasmor, men de ligger i samma priser (eller t.om dyrare) än 42"-ditot tyvärr.

Postad 09 mars 2010 - 21:09

Unregistered1734
  • Unregistered1734
  • Beroende

• 1 114 inlägg
  • 0

https://www.prisjakt...kt.php?p=564300

Postad 12 mars 2010 - 08:46

SunshineMe
  • SunshineMe
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Ja 37 tum verkar ju faktiskt ganska lagom trots allt, håller på att bli galen på det här lagget på lcd-tvn, har aldrig sett något värre. Kan ju knappt titta på tv för alla ansikten bara smetas ut över skärmen....
Såg att komplett hade ett erbjudande på deras en annan panasonic 37" plasma, den kanske hade varit nåt?
http://www.komplett....aspx?sku=446082

Postad 16 mars 2010 - 00:00

Tig3r
  • Tig3r
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Min egen erfarenhet är att snabbheten faktiskt varierar ganska kraftigt mellan modellserierna, och kollar man på den tv du köpt så är det sonys nya "instegs"-modell som troligtvis ofta kommer att annonseras. Modellen KDL32EX300 finns idag hos elgiganten för 3990:- Jag kan tänka mig att man kan få ett bättre resultat på en lite äldre LG eller Samsung i liknande prisklass eller något annat märke som kanske är på väg att gå ut innan dom lanserar nya modeller.

Poängen var dock att enligt mig egen erfarenhet så ska man inte lockas att köpa dom billigaste/enklaste modellerna för dom är oftast inte lika snabba som en "mellan" modell eller highend modell oavsett om man pratar 100Hz eller inte.

Testade själv att köpa förra årets instegsmodell, P-serien från sony, den var katastrofal när det kom till att spela på, medans V-serien (mellan modell) fungerade väldigt bra att ha som spelskärm. Det var även ett helt annat flyt i bilden vid vanlig filmtittning.

Skulle inte förvåna mig om V-serien än idag har bättre hantering av rörlighet än vad nya EX300 serien har.

Så det finns LCD'er som fungerar bra, men jag skulle avråda dig från att gå på det billigaste. Dock ska man ju alltid hålla utkik efter bra priser :)

Postad 16 mars 2010 - 08:19

SunshineMe
  • SunshineMe
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Jo klart! Hade ju inte förväntat mig mirakel från tvn men trodde helt klart att den skulle vara bättre än såhär. Ska iallafall lämna tillbaka den, köpte 37" plasman från komplett istället, har alltid gillat plasma mer och är väldigt van vid det då jag har haft de tidigare.

Var dock hemma hos en kompis i helgen och han hade en 40" Led från samsung, den hade också ghosting, inte alls så att det störde upplevelsen som på min Sony tv men den fanns där. Blev inte särskilt imponerad över bilden överhuvudtaget, kass svärta och det nämnda släpet i bilden. Nä! Plasma är det som gäller verkar det som.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.