Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Klen bas med HK980

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 mars 2010 - 15:59

Unregistered550de0fe
  • Unregistered550de0fe
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0
Hej!

Bytte idag ut min 80tals JVC 2kanalare emot en Harman Kardon HK980 och förväntade mig ett under av ljud.

Testat att koppla om allt flera gånger, men basen är klen. Har den på max på förstärkaren men det är mycket mindre mängd bas än det var i min gamla JVC och ljudet är inte alls så varmt och fylligt.

Detta fenomen har jag upplevt tidigare också när jag bytt bort gammal förstärkare emot ny, finns det något att göra åt detta eller är det bara att fortsätta leva med JVC'n?

Mvh Mattias

#2

Postad 18 mars 2010 - 16:11

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0
Köp aldrig innan du lyssnat på det..man kan aldrig veta innan man lyssnat i hemmiljö med dina högtalare och din källa osv. Det är den bittra sanningen :D Men vad har du för högtalare och annan utrustning? Om det är bas du saknar hade jag rekommenderat en sub..bästa köpet jag någonsin gjort..har än idag inte hört ett par golvare som spelar ljupare och med mer kraft än min stativare + sub..men snart blir det nog golvare + sub och då ######r :) Det kan hända att din nyare HK helt enkelt spelar mer exakt än din äldre JVC. Din JVC kanske lider av vad min gammla Logitech 5.1 led av..återge bas oavsett vilken signal skiten får :D

#3

Postad 18 mars 2010 - 16:17

Unregistered550de0fe
  • Unregistered550de0fe
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0
Har Dali Concept 8, testat spel och musik med PS3 och 360, JVC'n återger inte bas oavsett signal :).
HK'n har bra detalj helt klart, men det saknas bas över hela registret och då känns koncept 8:orna onödiga om jag ska klämma dit en sub för att ersätta den tidigare extremt fina basen jag hade.

Redigerat av Unregistered550de0fe, 18 mars 2010 - 16:19.


#4

Postad 18 mars 2010 - 16:18

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0
Det kan ju vara så att HKn håller ett bättre grepp/kontroll på konerna pga större kraft och därför blir det mindre bummelbas och mer korrekt bas. Ge den ett par dar tills du vant dig. Sen vill du inte vara utan :)
Som jag fattat det ska Dali vara ganska slanka högtalare. Det är antagligen så här de ska låta.

Redigerat av Unregisterede10e9503, 18 mars 2010 - 16:19.


#5

Postad 18 mars 2010 - 16:21

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Det kan ju vara så att HKn håller ett bättre grepp/kontroll på konerna pga större kraft och därför blir det mindre bummelbas och mer korrekt bas. Ge den ett par dar tills du vant dig. Sen vill du inte vara utan :D
Som jag fattat det ska Dali vara ganska slanka högtalare. Det är antagligen så här de ska låta.


Ja det var mer det här jag menade...bara att jag var tvungen att dissa mina tidigare Logitech :)

Edit: Och iom att basen nu spelas "korrekt" kan du behöva en bra sub för att få mycket bas men av den korrekta sorten så att säga. Detta är såklart bara en teori samt att jag själv har haft så bra erfarenheten med min egna sub.

Redigerat av philipbtz, 18 mars 2010 - 16:24.


#6

Postad 18 mars 2010 - 17:05

Unregistered550de0fe
  • Unregistered550de0fe
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0
Testat spela bl.a. Final Fantasy XIII, Killzone 2, Halo 3 och lyssnat på lite musik och min gamla förstärkare låter klart trevligare..

Får nog bli retur av förstärkaren, jag gillar inte ljudet. Ingen värme eller fyllnad i HK'n i jämförelse, ganska lustigt men så har jag upplevt det vid tidigare förstärkarbyten också som sagt tidigare.

#7

Postad 18 mars 2010 - 19:56

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

  • 1 434 inlägg
  • 0
Om du gillar ljudet i din "gamla" JVC, så föreslår jag en renovering av den, istället för ett byte till nåt nyare.

Med så pass många år på nacken, så har garanterat elektrolyt-kondensatorerna förlorat en hel del i kvalité.., börjat brusa t.ex.
En renovering, kan i just det här fallet, vara en mycket bättre investering, än ett helt nytt inköp...

Å tro inte för en sekund, att man inte kunde tillverka hifi på 80-talet, det har man kunnat i minst 50 år..
Skillnaden idag mot förr, är att idag finns så oändligt mycket mera skräp att välja på, men kvalitetsprodukter är det ingen större skillnad på, ljudmässigt.

#8

Postad 18 mars 2010 - 20:26

Anders R
  • Anders R
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0
En fråga till trådskaparen: Är du säker på att 'Source Direct' är avstängd? Den stängs nämligen inte av automatiskt när du höjer basen t ex vilken kan vara lätt att missa. Ett tryck på 'Source Direct' på fronten på förstärkaren visar status och ett till ändrar inställning. Ett litet tips bara!

#9

Postad 18 mars 2010 - 21:03

Centimeter
  • Centimeter
  • Lärjunge

  • 473 inlägg
  • 0

Hej!

Bytte idag ut min 80tals JVC 2kanalare emot en Harman Kardon HK980 och förväntade mig ett under av ljud.

Testat att koppla om allt flera gånger, men basen är klen. Har den på max på förstärkaren men det är mycket mindre mängd bas än det var i min gamla JVC och ljudet är inte alls så varmt och fylligt.

Detta fenomen har jag upplevt tidigare också när jag bytt bort gammal förstärkare emot ny, finns det något att göra åt detta eller är det bara att fortsätta leva med JVC'n?

Mvh Mattias


Har du tonkontrollen för bas på max, så tycker du antingen om väldigt väldigt mycket bas, eller så borde du kanske överväga att byta högtalare.

Jag menar inte att det är något fel i att vilja vrida upp basen så som du gör, eller att dina högtalare nödvändigtvis skulle vara skräp, men att färga ljudet så mycket brukar inte behövas. Just därför kan inte alla förstärkare höja upp basen lika mycket, konstruktören tycker säkert att han har tagit till i överkant för att vara på den säkra sidan, men du vill färga ännu mer. Dessutom så väljer ju två olika konstruktörer sannolikt olika brytfrekvens och q-värde på färgningen.

Just därför kanske du skulle överväga ett par andra högtalare, eller kanske en sub eller två?

#10

Postad 18 mars 2010 - 21:22

Unregistered550de0fe
  • Unregistered550de0fe
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0
Anders R: Faktiskt började jag efter många lyssningar fram och tillbaks titta om det inte finns någon inställning jag missat. Source Direct var påslaget, stängde av det och vips blev det myyyyyyyyyyyycket trevligare ljud! Nu går det att lyssna på :), basen blev bättre men är fortfarande lite i underkant. Dock fick jag ett brus med Source Direct avstängt, knappt hörtbart men det finns där.

Nu börjar det iallafall likna något, finns det något sätt att boosta på basen lite extra med något?
Högtalarbytesfunderingar finns, sub har jag tänkt skaffa men det känns lite tråkigt när jag vet att dessa är kapabla till väldigt bra bas!

Mvh Mattias

#11

Postad 20 mars 2010 - 19:12

Unregistered550de0fe
  • Unregistered550de0fe
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0
Kikat lite på film och testat, nu köttar basen bra. Beställde mig en XTZ 99 W12 sub, på prisjakt stod det att HK'n har 2st Sub preamp, men det verkar den inte ha. Dock har den en vanlig preamp, fungerar den lika bra att koppla subben till?
http://www.son-video...K980_dos_TG.jpg

#12

Postad 08 april 2010 - 20:16

Jejjee
  • Jejjee
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0
snabb fråga på samma förstärkare.. HK 980 alltså..

vad exakt GÖR "source direct"... varför ska den vara AV eller PÅ? vad gör den helt enkelt B)

#13

Postad 08 april 2010 - 20:26

nalberg
  • nalberg
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Var och tjackade två Velodyne Spl-800 ultra i måndags av en herre nere i Dalsland. Vi pratade lite om vad jag hade för grejjor (hade tidigare en HK990 med Concept 8, vilka jag bytt ut till Focal)
Han menade att HK inte lirade bra ihop med Dali alls. Just basen skulle vara problemet... kommer inte ihåg exakt på vilket sätt dock.
Själv köpte jag Concept 8orna just för "bastrycket" jag gillade när jag var till Klubben och lyssnade... Bas tyckte jag det fanns, men blev tvungen att byta när jag märkte hur mycket mer detaljerat det blev med Focalerna:-)

#14

Postad 25 november 2013 - 15:35

slayerwen
  • slayerwen
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Tja

Jag hitta den här tråden nyss. Den hjälpte mig mycket då jag har precis köpt en HK 980. Har också en gammal 70-tals Technics förstärkare innan. Bassen är mycket fettare och tyngre i Technics förstärkaren och den spelar mycket högre och ljudet är mycket varmare skönare. Men att stänga av Source Direct på HK 980 gjorde står skillnad i bass. HK 980 har mycket klarare ljud och den brusar precis lika mycket som min gamla Technics förstärkare när man inte har musik på.

Att utvecklingförstärkare har gått så sakta eller det har inte hänt något i utvecklingen är konstigt.

#15

Postad 25 november 2013 - 16:19

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Sanningen är väl den att utvecklingen har gått framåt såtillvida att det är mycket lättare att få en ganska neutral återgivning idag. Tänk på alla felkällor vi hade fram till cd:n började låta vettigt. Kassettdäck, grammofon, tveksamma högtalare. Idag är det alldeles säkert mindre skillnader mellan olika komponenter än då.
Därför är det inte alls förvånande att en äldre förstärkare kan upplevas betydligt varmare och köttigare än det mesta från idag
Gillar man det ljudet skall man vårda sina gamla klenoder ömt. Ja det skall man ändå för nån annan kan ju tänkas vilja ta över appraten. :)

Har själv en förstärkare som ursprungligen skapades 1968, min är från -89. Men i mitt fall är det just bara ovanligt neutralt, och mycket få idag låter bättre. :wub:

#16

Postad 25 november 2013 - 18:10

slayerwen
  • slayerwen
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Jag får ta spara min gamla förstärkare och bytta emellan dem i bland när man vi ha mer köttigare ljud i bassen

#17

Postad 25 november 2013 - 18:11

ZaXxx
  • ZaXxx
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0
Är det inte så att gamla förstärkare måste ha bra ljudkvalitè för att vinyl ska låta levande. Hade en yamaha receiver för ca 3000kr (v671) nåt år sedan och ljudet lät platt, har numera en pioneer 656 från -91.

#18

Postad 25 november 2013 - 19:08

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Jag får ta spara min gamla förstärkare och bytta emellan dem i bland när man vi ha mer köttigare ljud i bassen

Tycker jag absolut du skall göra. Själv har jag min gamla klenod till musik och en Onkyoreceiver till film. Har köpt en förstärkarswitch, funkar kanon. :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.