kan man i så fall använda samma som förra året? har för mig det var nåt meckel med det sist gång för mig
Postad 19 March 2014 - 19:23
kan man i så fall använda samma som förra året? har för mig det var nåt meckel med det sist gång för mig
Postad 19 March 2014 - 19:28
Postad 19 March 2014 - 20:28
E-leg/ BankID brukar räcka ett år sen får man skaffa nytt. . . jag kom in tillslut, 10.500:- tillbaka
Det beror på om det är på fil, kort eller mobilt
Postad 19 March 2014 - 22:10
Betalat på ett förbannat hus värt över 3 miljoner så nog ska jag få tillbaka. Nu är det dock sålt och halva vinsten gick till hemmabio...
Redigerat av Unregisteredf1eb60b6, 19 March 2014 - 22:11.
Postad 19 March 2014 - 23:14
s*tan vad ni får tillbaka!
Räntor på bolån samt pensionssparande. Pensionsparande som jag nu avslutat för det lönar sig dåligt.
Bättre att spara på andra sätt.
Postad 20 March 2014 - 00:21
Redigerat av qahwa, 20 March 2014 - 00:22.
Postad 20 March 2014 - 07:08
Postad 20 March 2014 - 07:15
Ju närmre 0 kr desto bättre, allt annat är dålig planering, det är pengar man har lånat ut till en medioker ränta.
Så säger alltid folk som inte får nåt tillbaka
Tycker själv det är ganska trevligt att få tillbaka på skatten.
Du räknar ju ändå inte ut exakt på kronan varje månad så du betalar skatt exakt på kronan och investerar dom kronorna i aktier till exempel. Hur ska du dessutom veta hur nycket du ska investera? Då måste du gissa hur mycket du skulle få tillbaka på skatten och investera dom pengarna.
Funkar inte riktigt så. Tror istället att alla välkomnar lite extra pengar på skatten
Postad 20 March 2014 - 07:58
Ju närmre 0 kr desto bättre, allt annat är dålig planering, det är pengar man har lånat ut till en medioker ränta.
Äsch, smidigt sätt att spara enligt mig.
Postad 20 March 2014 - 08:08
Postad 20 March 2014 - 09:43
Spara via... indexfonder?Räntor på bolån samt pensionssparande. Pensionsparande som jag nu avslutat för det lönar sig dåligt.
Postad 20 March 2014 - 10:56
Spara via... indexfonder?
Tex. Risken med att pensionspara traditionellt är att skatten kan bli högre när man väl ska ta ut pengarna än vad den är idag. Sen har man ingen kontroll över de pengarna heller utan de betalas ut under en uppskattad livslängd.
Sparar man själv i fonder eller vanligt sparkonto så kan man sälja av vid behov istället.
Postad 20 March 2014 - 11:11
Redigerat av genstruktur, 20 March 2014 - 11:11.
Postad 20 March 2014 - 14:50
Det står på pappret att går man ur innan första november betalar man inte kyrkoskatten kommande år.
Deklarationen som man fick nu är ju för 2013. Är det så att jag kanske skulle ha gått ur kyrkan innan 1 november 1012 då för att det inte skulle dras den här gången?
Postad 20 March 2014 - 16:06
Så säger alla som inte kan planera sin ekonomi...Så säger alltid folk som inte får nåt tillbaka
Tycker själv det är ganska trevligt att få tillbaka på skatten.
Du räknar ju ändå inte ut exakt på kronan varje månad så du betalar skatt exakt på kronan och investerar dom kronorna i aktier till exempel. Hur ska du dessutom veta hur nycket du ska investera? Då måste du gissa hur mycket du skulle få tillbaka på skatten och investera dom pengarna.
Funkar inte riktigt så. Tror istället att alla välkomnar lite extra pengar på skatten
Nej, man räknar inte ut på kronan, men får man tillbaks tusenlappar så är det ju inte några kronor det handlar om...
Det blir såklart svårare om man köper/säljer boende, aktier, fonder, lägger om lån m.m., men om det enbart är på lön så ska man nog ta ett snack med löneavdelningen.
Sen kanske inte aktier är det man ska investera i om det kan vara så att man behöver pengarna till fyllnadsbetalning av skatten...
Oekonomiskt sätt att spara enligt mig...Äsch, smidigt sätt att spara enligt mig.
Postad 20 March 2014 - 17:26
Är det så att jag kanske skulle ha gått ur kyrkan innan 1 november 2012 då för att det inte skulle dras den här gången?
Yes
Postad 20 March 2014 - 17:29
Vad menas med EGEN SKATTEINBETALNING? Jag har nämligen under hela 2012 frivilligt betalat 500:- extra i skatt på lönen är det någonting jag ska skriva in där?
Postad 20 March 2014 - 20:18
Postad 20 March 2014 - 20:27
Pga huslån osv...
Redigerat av Ageve, 20 March 2014 - 20:28.
Postad 20 March 2014 - 21:24
Ja, det är ju det du skriver i första stycket "kommande år", inte "innevarande år".det verkar som jag har betalt kyrkoavgift även om jag gått ur svenska kyrkan. jag gick ur kyrkan 2013-04-08
Det står på pappret att går man ur innan första november betalar man inte kyrkoskatten kommande år.
Deklarationen som man fick nu är ju för 2013. Är det så att jag kanske skulle ha gått ur kyrkan innan 1 november 1012 då för att det inte skulle dras den här gången?
Redigerat av SC-Zap, 20 March 2014 - 21:24.
Postad 20 March 2014 - 21:55
Drygt 6 600 kr tillbaka.
Ja, det är ju det du skriver i första stycket "kommande år", inte "innevarande år".
Japp ville bara få det bekräftat så jag inte missförstått något
Fick tillbaka som vanligt ändå drygt 2000kr
Postad 20 March 2014 - 23:40
Hej
Vad menas med EGEN SKATTEINBETALNING? Jag har nämligen under hela 2012 frivilligt betalat 500:- extra i skatt på lönen är det någonting jag ska skriva in där?
Har arbetsgivaren dragit mer skatt så är väl detta redan med under dragen skatt?
Slänger in in fråga inom samma område, om man satt in pengar på sitt skattekonto skall detta då anges under egen skatteinbetalning? Sålde en bostadsrätt förra året och betalade in vinstskatten till skattekontot i februari.
Edit: Får väl svara på topicen oxå, bör landa på 22'-25' tillbaka (huslån, resor och avdrag för pensionssparande).
Redigerat av lobo, 20 March 2014 - 23:43.
Postad 20 March 2014 - 23:47
MEN kom undan 24000kr billigare än vad jag räknat med så jag är jätteglad!
Postad 20 March 2014 - 23:55
Postad 21 March 2014 - 08:32
Räntor på bolån samt pensionssparande. Pensionsparande som jag nu avslutat för det lönar sig dåligt.
Ja jag har också funderat på det där med pensionsparet, man sätter in skattade pengar, får tillbaka 30% vid deklaration men sen när du blir pensionär så måste du skattat på dom pengarna som är kvar.
Detta kanske går +-0 men verkar lustigt, vad är fördelaktigt med detta.
Postad 21 March 2014 - 09:11
Ja jag har också funderat på det där med pensionsparet, man sätter in skattade pengar, får tillbaka 30% vid deklaration men sen när du blir pensionär så måste du skattat på dom pengarna som är kvar.
Detta kanske går +-0 men verkar lustigt, vad är fördelaktigt med detta.
De enda som tjänar på det är staten känns det som
Postad 21 March 2014 - 20:02
Skall man på lägga in det på deklarationen?
Postad 22 March 2014 - 01:27
Hur funkar det ifall man fått Bostadsbidrag som sedan skall betalas tillbaka?
Skall man på lägga in det på deklarationen?
Nej. Om du tjänat för mycket så kommer du få ett krav senare. Det har inget med deklarationen att göra
Postad 22 March 2014 - 07:35
1/57 miljoner tillbaka. Tack vare att en avundsjuk lönekontorist drar onödigt mycket skatt (avundsjukan har visat sig många gånger genom åren på olika sätt). Även om jag kanske förlorar några kronor om året pga hennes upplägg så är det ändå kul att få en hyfsad slant på ett bräde.1/72 miljoner kr tillbaks.
Pga huslån osv...
Postad 22 March 2014 - 07:39
Nej. Om du tjänat för mycket så kommer du få ett krav senare. Det har inget med deklarationen att göra
Det vet jag. Däremot tänkte jag att de har ju deklarerats som inkomst och skattats för sedan nu har jag betalt tillbaka nästan 10 000kr.
Bli det då inte dubbel skattade pengar? Skall jag inte kunna göra avdrag på det då jag ändå fått betala tillbaka det = Aldrig fått några pengar, men fått skatta för det.
Postad 22 March 2014 - 14:54
Postad 22 March 2014 - 16:58
Postad 22 March 2014 - 17:36
Ja, det måste ju vara helt omöjligt att få en jämkning att efterföljas.1/57 miljoner tillbaka. Tack vare att en avundsjuk lönekontorist drar onödigt mycket skatt (avundsjukan har visat sig många gånger genom åren på olika sätt). Även om jag kanske förlorar några kronor om året pga hennes upplägg så är det ändå kul att få en hyfsad slant på ett bräde.
OnT: själv fick jag det glädjande beskedet att jag är skyldig skattmasen 51 000 kronor. Skönt att fått detta till låns räntefritt.
Postad 22 March 2014 - 18:12
Postad 22 March 2014 - 18:44
Det handlar inte om jämkning i detta fall. Jag har en förmån som gör att jag några gånger om året kan ta ut ett ganska stort antal timmar i pengar och hon drar onödigt mycket skatt vid främst dessa tillfällen. Hon har tom påstått att Skatteverket hade kontaktat henne för att hon hade dragit för lite skatt för mig. Varken jag eller min kära som jobbar med löner fann det för troligt att Skatteverket skulle agera på det sättet ens om jag hade betalat in alldeles för lite. Det är helt enkelt jantelagen som styrt hennes agerande (inte bara i detta fall) men jag bryr mig som sagt inte då jag bara tycker det är skönt att få en extra dusör en gång om året.Ja, det måste ju vara helt omöjligt att få en jämkning att efterföljas.
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 22 March 2014 - 18:47.
Postad 22 March 2014 - 19:03
Postad 22 March 2014 - 20:18
nu kommer du ju dock få betala en del ränta på kvarskatten såvida du inte redan gjort en fyllnadsinbetalning på delen som överstiger 30 000 krJa, det måste ju vara helt omöjligt att få en jämkning att efterföljas.
OnT: själv fick jag det glädjande beskedet att jag är skyldig skattmasen 51 000 kronor. Skönt att fått detta till låns räntefritt.
Postad 22 March 2014 - 21:50
Postad 22 March 2014 - 22:21
Har jag självklart gjort.nu kommer du ju dock få betala en del ränta på kvarskatten såvida du inte redan gjort en fyllnadsinbetalning på delen som överstiger 30 000 kr
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
46 filmer
29 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?