Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Temperaturstyrning av fläkt

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 April 2010 - 12:51

Bronzol
  • Bronzol
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Jag byggde ihop en temperaturstyrning till fläkten i mitt "mediaskåp" enligt nedan. Det bör funka även i en dator. Komponenterna kostar knappt femtilappen på Elfa (experimentkortet som jag byggde på ingår ej). Strömförsörjningen är t.ex. en 12 voltsadapter från ett utrangerat modem eller router som klarar 1A. I en dator kan man använda lämplig molexadapter för att få ut 12 volt. Transistorn IRFZ24N klarar upp till 17 ampere (!) enligt databladet så det räcker till flera fläktar men med större belastning kan en kylfläns behövas. Alla nakna metalldelar måste isoleras med t.ex krympslang för att undvika kortslutning. NTC-motståndet som styr varvtalet efter temperaturen kan monteras på en kabel för att placeras på lämpligt ställe. Med trimpotentiometern, som har 20 varv för bättre precision, kalibrerar man in temperaturområdet.
https://www.minhembi...c_id=345439.jpg

Redigerat av Bronzol, 12 April 2010 - 19:51.

Postad 12 April 2010 - 17:48

eviltwin
  • eviltwin
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0
Härligt med en enkel och bra konstruktion.
Har själv inte behovet, men trevligt att du delar med dig!

Postad 15 April 2010 - 08:21

datandyh
  • datandyh
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Det här var väldigt vettigt!
Jag kommer nog bygga detta till mitt nya skåp jag skall bygga när jag flyttar om 3 veckor. Kommer ju med perfekt timing.

Så med en kylfläns på transistorn är det inga större problem att koppla på 2-3 120mm-fläktar? Förutsatt att AC-adaptern klarar det, såklart.

Jag misstänker även att jag kan förlänga temperaturkännaren och placera på lämpligt ställe?

/A

Postad 20 April 2010 - 14:20

Nordan
  • Nordan
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Ett par saker att tänka på (som du mkt väl kan ha tänkt på, men jag skriver dom ändå)

* Transistorn klarar av 17A; kan vara värt att tänka på att det bara gäller under ideala förhållanden (TC = 25C). Nu är iof marginalerna goda till alla vettiga fläktar ändå i detta fall.
* Den begränsande faktorn lär bli värmeutveckling i transistorn i något "halvläge" när du har en hyffsad ström och ett rejält spänningsfall över feten.
* Ska flera fläktar kopplas på skall dessa parallellkopplas och inte seriekopplade

Enkel konstruktion hur som helst! Själv hade jag nog knåpat ihop något pwm-styrt för att få mindre förluster, men det blir ju såklart lite mer jobb med det!

Postad 23 April 2010 - 00:01

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
jag hade en mcube t-balancer classic till min förra dator... fungerade kanon... kanske lite avancerad för att ha i en media-bänk dock...

http://www.t-balance...glish/index.htm

finns säkerligen att få tag på sådana rätt billigt nu...

fördelen är deras programvara, har man konfiguerat den en gång så sköter den sig själv ...

Postad 23 April 2010 - 18:23

Nordan
  • Nordan
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Yes jag körde med en t-balancer i tv-skåpet för längesedan (bilder här: http://www.nordichar...;skrivelse=330). Det funkade kalas. Tror man kan få dom för en eller två hundringar begagnat nu för tiden, om man nu råkar komma över en. Samma sak gäller ju ett hemmabyggde - är det rätt programmerat eller rätt lött så sköter det sig själv ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.