Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Htc desire, htc legend' eller SE X10?

64 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Vilken föredrar ni? (96 medlem(mar) har röstat)

Htc desire, legend eller SE x10?

  1. Desire (51 röster [51.52%])

    Procent av omröstning: 51.52%

  2. Legend (11 röster [11.11%])

    Procent av omröstning: 11.11%

  3. Annan (8 röster [8.08%])

    Procent av omröstning: 8.08%

  4. SE X10 (29 röster [29.29%])

    Procent av omröstning: 29.29%

Rösta Gäster kan inte rösta

#1

Postad 04 maj 2010 - 16:30

vacker
  • vacker
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Ja vilken är bättre? Ska köpa en ny i veckan och skulle vilja ha lite åsikter vilken av dem jag ska välja! Så skriv och rösta på! Mvh

Redigerat av vacker, 05 maj 2010 - 18:59.


#2

Postad 04 maj 2010 - 16:49

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Desire är en bättre telefon, Legend smidigare, snyggare och bättre skal.

#3

Postad 04 maj 2010 - 19:27

BigR
  • BigR
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0
X10 väljer jag, eftersom SE lovat att uppgradera till Android 2.x. Skärmen och kameran på X10:an utklassar dessutom både Desire ochLlegend. Man får med ett bra BT-headset med X10:an.

#4

Postad 04 maj 2010 - 19:29

vacker
  • vacker
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
X10an är ju snyggare utan problem! Men är den lika bra mobil och android mobil om desire? desire har väl mer minne?

#5

Postad 04 maj 2010 - 20:11

Xet
  • Xet
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0
Jag kan varmt rekomendera Samsung Galaxy S, den kommer till sverige i mitten av juni :)

http://www.gsmarena....laxy_s-3115.php

Av dom videor som man har sett av den telefonen så ser den grymt lovande ut! Att den sedan har en super amoled-skärm gör ju inte saken sämre :blink:

#6

Postad 04 maj 2010 - 20:24

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

  • 1 693 inlägg
  • 0

X10an är ju snyggare utan problem! Men är den lika bra mobil och android mobil om desire? desire har väl mer minne?

Mer RAM, men mindre telefonminne, X10an har 1Gb medans Desiren har 512Mb.

#7

Postad 05 maj 2010 - 18:56

vacker
  • vacker
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
inga andra som kan hjälpa en? tänkte fara och inhandla nya telefonen imorrn och behöver hjälp :S
det lutar åt x10 men någon som vet om den laggar och är så seg som alla sägER?

#8

Postad 05 maj 2010 - 19:01

oscarstegland
  • oscarstegland
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0

inga andra som kan hjälpa en? tänkte fara och inhandla nya telefonen imorrn och behöver hjälp :S
det lutar åt x10 men någon som vet om den laggar och är så seg som alla sägER?


X10 är inte särskilt seg. Timescape är jävligt segt men klarar du dig utan det så är det en bra telefon. Dock så är den lika dåligt och plastigt byggd som alla andra SE mobiler. Hade jag fått välja mellan Desire och X10, hade jag valt Desire utan att tveka en sekund. Android 2.1 kommer ju inte till X10 förens fjärde kvartalet vilket innebär att många av de nyare stora apparna inte kommer funka på den. Sedan är byggkvalitén katastrofal om man känt på dels en Desire och framför allt om man känt på Legend. Det enda som talar för X10 är ju kameran, annars så är Desire 10 gånger bättre på de flesta punkter. Framför allt så är 2.1 bra mycket snabbare så du faktiskt får ta nytta av Snapdragon processorn. Vänta annars till Nexus One kommer till Sverige vilket enligt mig är det bästa valet då du kommer få uppdateringar på löpande band.

#9

Postad 05 maj 2010 - 19:04

oscarstegland
  • oscarstegland
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0

X10 väljer jag, eftersom SE lovat att uppgradera till Android 2.x. Skärmen och kameran på X10:an utklassar dessutom både Desire ochLlegend. Man får med ett bra BT-headset med X10:an.


Utklassar Desire? När jag har jämfört Desire:s AMOLED mot X10:ans TFT så upplever jag AMOLED:en bättre på i princip allt. Sedan så har ju X10:ans skärm ingen digitizer för varken dual-touch eller multi-touch, och den har väldigt låg uppdateringsfrekvens på 27 Hz, vilket har resulterat i att folk har klagat på att den är oresponsiv i tid och otid.

SE har lovat 2.1 till X10 vilket det nu har kommit fram att det skall släppas under fjärde kvartalet, dvs. någon gång under Oktober-December. Både Desire och Legend säljs med 2.1 direkt i lådan. Sedan så släpps troligtvis 2.2 under Google konferensen nu i mitten av Maj så att den får 2.1 tidigast i Oktober är ju dåligt skulle jag vilja säga. Att de ens väljer att släppa den med 1.6 tycker jag är konstigt med tanke på att 2.1 har funnits tillgängligt sedan Januari och 2.0 tidigare än så.

Redigerat av oscarstegland, 05 maj 2010 - 19:07.


#10

Postad 05 maj 2010 - 19:24

Unregistered1193
  • Unregistered1193
  • Forumräv

  • 727 inlägg
  • 0

Utklassar Desire? När jag har jämfört Desire:s AMOLED mot X10:ans TFT så upplever jag AMOLED:en bättre på i princip allt. Sedan så har ju X10:ans skärm ingen digitizer för varken dual-touch eller multi-touch, och den har väldigt låg uppdateringsfrekvens på 27 Hz, vilket har resulterat i att folk har klagat på att den är oresponsiv i tid och otid.

SE har lovat 2.1 till X10 vilket det nu har kommit fram att det skall släppas under fjärde kvartalet, dvs. någon gång under Oktober-December. Både Desire och Legend säljs med 2.1 direkt i lådan. Sedan så släpps troligtvis 2.2 under Google konferensen nu i mitten av Maj så att den får 2.1 tidigast i Oktober är ju dåligt skulle jag vilja säga. Att de ens väljer att släppa den med 1.6 tycker jag är konstigt med tanke på att 2.1 har funnits tillgängligt sedan Januari och 2.0 tidigare än så.

Jag tycker snarare att Desires skärm är klarare i färgerna men betydligt sämre i solljus! X10ans skärm fungerar faktiskt riktigt, riktigt bra i solljus.

#11

Postad 05 maj 2010 - 19:25

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

  • 1 693 inlägg
  • 0

Utklassar Desire? När jag har jämfört Desire:s AMOLED mot X10:ans TFT så upplever jag AMOLED:en bättre på i princip allt. Sedan så har ju X10:ans skärm ingen digitizer för varken dual-touch eller multi-touch, och den har väldigt låg uppdateringsfrekvens på 27 Hz, vilket har resulterat i att folk har klagat på att den är oresponsiv i tid och otid.

SE har lovat 2.1 till X10 vilket det nu har kommit fram att det skall släppas under fjärde kvartalet, dvs. någon gång under Oktober-December. Både Desire och Legend säljs med 2.1 direkt i lådan. Sedan så släpps troligtvis 2.2 under Google konferensen nu i mitten av Maj så att den får 2.1 tidigast i Oktober är ju dåligt skulle jag vilja säga. Att de ens väljer att släppa den med 1.6 tycker jag är konstigt med tanke på att 2.1 har funnits tillgängligt sedan Januari och 2.0 tidigare än så.

Frågan är väl när Desiren får 2.2 med tanke på Heron som inte fått sin uppdatering, än.
Desire har 38Hz i uppdateringsfrekvens om jag minns rätt, 11Hz mer alltså. Jag tycker inte läsa så många som klagar på att den är oresponsiv, men..
Jag har inte haft möjlighet att testa en Desiren än, men berätta gärna vad som är så katastrofalt med X10ans byggkvalitet. ;)

Redigerat av mrNoodles, 05 maj 2010 - 19:32.


#12

Postad 05 maj 2010 - 19:26

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0

Sedan så har ju X10:ans skärm ingen digitizer för varken dual-touch eller multi-touch, och den har väldigt låg uppdateringsfrekvens på 27 Hz, vilket har resulterat i att folk har klagat på att den är oresponsiv i tid och otid.

Nja, Tidningen M3, har klagat på det, men de är också en av extremt få som har just klagat. Det är definitivt inget större problem. Det är bara att kolla alla omdömen på X10:an. Långt ifrån alla kan i rimlighetens namn vara "fanboys", och i princip alla skriver att den är snabb, så, det där med att den är seg, det har blivit en "myt" eller en grej som förföljer X10:an. De som har upplevt den seg verkar ha haft en tidig firmware eller fått ett måndagsexemplar eller är sjuuuukt kräsna. Själv har jag testat X10:an och den är snabb, inte oresponsiv.

Desire har inte heller multi-touch utan enligt HTC själva stöd för "Pinch-to-zoom".

Rätt ska vara rätt...

#13

Postad 05 maj 2010 - 19:36

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

  • 1 693 inlägg
  • 0
Precis, Feber sågade den och kallade den seg i första videon, men i nån av de senare så säger ju Gustav att Timescape segas ner när den uppdaterar, vilket det inte sades ett pip om i första videon.
Sen är den vita (med högblankt bakstycke), som de flesta haft som testexemplar, halare och ger ev. en plastigare känsla.

#14

Postad 05 maj 2010 - 19:36

oscarstegland
  • oscarstegland
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0

Jag tycker snarare att Desires skärm är klarare i färgerna men betydligt sämre i solljus! X10ans skärm fungerar faktiskt riktigt, riktigt bra i solljus.


Har du provat båda i praktiken? Läs Swedroids recension på Desire så får du se att de kommit fram till ungefär samma sak som jag: att tft är bättre i solljus än AMOLED mer eller mindre är en myt. Vid 100% ljusstyrka funkar väl TFT kanske aningen bättre i solljus, men det är väldigt liten skillnad i dagsläget och absolut inget som borde avgöra telefonköp, speciellt med tanke på att Desire:s skärm har bättre färger, i princip obefintlig responstid, avgrundsdjup svärta, snabbare uppdateringsfrekvens, dual-touch, och att den drar mindre energi.

Det som dock talar mot AMOLED är att livslängden är lägre än TFT och ganska mycket lägre också. Det är dock inte så värst viktigt i och med att de flesta byter ut sin mobil efter 2-3 år. Vad det gäller tv är det dock ett stort problem, eller kommer bli, rättare sagt.

Frågan är väl när Desiren får 2.2 med tanke på Heron som inte fått sin uppdatering, än.


Det är lite det som är poängen. Jag tror att det kommer dröja till eller om Desire får 2.2 men det är bekräftat att dröjer många månader till X10 får 2.1 uppdatering och vid det laget är väl Android 2.5 ute. Köper man Desire har man iaf "next best thing" ett tag, medan X10 har ett OS som är ca. 8 månader gammalt när 2.1 har funnits ute i fem månader. Personligen tycker jag inget talar för X10 mer än kameran. Är så jäkla glad att jag sket i att köpa ytterligare en SE telefon den här gången. HTC vet hur man bygger telefoner!

#15

Postad 05 maj 2010 - 19:43

Unregistered1193
  • Unregistered1193
  • Forumräv

  • 727 inlägg
  • 0

Har du provat båda i praktiken? Läs Swedroids recension på Desire så får du se att de kommit fram till ungefär samma sak som jag: att tft är bättre i solljus än AMOLED mer eller mindre är en myt. Vid 100% ljusstyrka funkar väl TFT kanske aningen bättre i solljus, men det är väldigt liten skillnad i dagsläget och absolut inget som borde avgöra telefonköp, speciellt med tanke på att Desire:s skärm har bättre färger, i princip obefintlig responstid, avgrundsdjup svärta, snabbare uppdateringsfrekvens, dual-touch, och att den drar mindre energi.

Det som dock talar mot AMOLED är att livslängden är lägre än TFT och ganska mycket lägre också. Det är dock inte så värst viktigt i och med att de flesta byter ut sin mobil efter 2-3 år. Vad det gäller tv är det dock ett stort problem, eller kommer bli, rättare sagt.



Det är lite det som är poängen. Jag tror att det kommer dröja till eller om Desire får 2.2 men det är bekräftat att dröjer många månader till X10 får 2.1 uppdatering och vid det laget är väl Android 2.5 ute. Köper man Desire har man iaf "next best thing" ett tag, medan X10 har ett OS som är ca. 8 månader gammalt när 2.1 har funnits ute i fem månader. Personligen tycker jag inget talar för X10 mer än kameran. Är så jäkla glad att jag sket i att köpa ytterligare en SE telefon den här gången. HTC vet hur man bygger telefoner!


Ja, jag hade bägge framför mig för ung. 2 timmar sedan! ;) Sen skrev jag inte heller att det är avgörande för ett telefonköp, lika lite som jag tycker att 1.6, 2.1 eller 2.2 är avgörande för den stora massan. (OBS, den stora massan) De tillpassningar som SE gjort på X10 är fullgoda ersättare till 2.1 med ett ev. minus för pinch-zoom (som jag inte tycker är en dealbreaker). Dock finns det andra fördelar med 2.1/2.2 vilket är buggfixar samt att den generellt blir lite snabbare med betydligt bättre optimering i kärnan. Flashsupport har jag ingen åsikt om än mer än att jag i allmänhet tycker flash är ett djävulens påfund, ser hellre html5, men det är en annan diskussion.

Dock står jag helt klart fast vid min åsikt om skärmen där Desires är klart trevligare färger men sämre i solljus :D

#16

Postad 05 maj 2010 - 20:09

vacker
  • vacker
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Jaaaahap det här gjorde inte det lätt för mig... Ni verkar vara överens om att desire är bättre telefon tydligen, men jag tycker att X10an ser "nyare" ut en lite mer modernare, än HTC Desire som ser ut som en 7år gammal mobil i skalet... Är Desiren så pass bra att man hellre köper en ful telefon än en X10?

#17

Postad 05 maj 2010 - 20:17

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

  • 1 693 inlägg
  • 0

Jaaaahap det här gjorde inte det lätt för mig... Ni verkar vara överens om att desire är bättre telefon tydligen, men jag tycker att X10an ser "nyare" ut en lite mer modernare, än HTC Desire som ser ut som en 7år gammal mobil i skalet... Är Desiren så pass bra att man hellre köper en ful telefon än en X10?

Det kan bara du avgöra, tycker och du ska försöka få jämföra telefonerna sida vid sida, vilket kanske inte är superenkelt men.. borde kunna gå.
Sen kolla, klämma, känna och jämföra.

#18

Postad 05 maj 2010 - 20:18

oscarstegland
  • oscarstegland
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0

Nja, Tidningen M3, har klagat på det, men de är också en av extremt få som har just klagat. Det är definitivt inget större problem. Det är bara att kolla alla omdömen på X10:an. Långt ifrån alla kan i rimlighetens namn vara "fanboys", och i princip alla skriver att den är snabb, så, det där med att den är seg, det har blivit en "myt" eller en grej som förföljer X10:an. De som har upplevt den seg verkar ha haft en tidig firmware eller fått ett måndagsexemplar eller är sjuuuukt kräsna. Själv har jag testat X10:an och den är snabb, inte oresponsiv.

Desire har inte heller multi-touch utan enligt HTC själva stöd för "Pinch-to-zoom".

Rätt ska vara rätt...


Syftar inte på M3. Läs den här recensionen så får du läsa om det jag pratar om: http://www.swedroid....sson-xperia-x10. M3 är ju mindre tekniska än en kotte. Jag hävdade inte att X10 är seg. Snarare var jag positivt överraskad att den var så snabb som den var. Dock så känns Timescape som ett relativt ofärdigt program. Har man drygt 300 kontakter som jag har så går det inte snabbt. Skärmen är enligt mig iaf inte lika responsiv som min Nexus One.

Har heller aldrig hävdat att Desire har multi-touch. Har bara hävdat att X10 inte har det, och aldrig kommer få det. Desire har "Dual-Touch" stöd vilket mer eller mindre enbart används som "pinch-to-zoom" i Android. Absolut ingen dealbreaker, men skadar inte att ha.

Rätt ska vara rätt...

Precis, Feber sågade den och kallade den seg i första videon, men i nån av de senare så säger ju Gustav att Timescape segas ner när den uppdaterar, vilket det inte sades ett pip om i första videon.
Sen är den vita (med högblankt bakstycke), som de flesta haft som testexemplar, halare och ger ev. en plastigare känsla.


Kan säga att jag tyckte att Feber:s recension var väldigt amatörmässig och det har inte med den att göra. Jag anser inte att Nexus One (som jag har) är perfekt på något vis, men personligen tycker jag det är en mycket bättre telefon än X10. Jag har klämt på både den vita och den svarta och känner igen det som har fått mig att tycka illa om Sony Ericsson. Har i princip haft uteslutande Sony Ericsson mobiler de senaste 6 åren, och problemet är att de aldrig håller. Jag litar inte på dem längre, och X10 känns oerhört plastig för att vara en telefon för 5000. Jämför du den med Legend så är det som dag och natt. Legend är byggd som en pansarvagn, medan X10 i jämförelse känns som en trehjuling för barn.

Ja, jag hade bägge framför mig för ung. 2 timmar sedan! ;) Sen skrev jag inte heller att det är avgörande för ett telefonköp, lika lite som jag tycker att 1.6, 2.1 eller 2.2 är avgörande för den stora massan. (OBS, den stora massan) De tillpassningar som SE gjort på X10 är fullgoda ersättare till 2.1 med ett ev. minus för pinch-zoom (som jag inte tycker är en dealbreaker). Dock finns det andra fördelar med 2.1/2.2 vilket är buggfixar samt att den generellt blir lite snabbare med betydligt bättre optimering i kärnan. Flashsupport har jag ingen åsikt om än mer än att jag i allmänhet tycker flash är ett djävulens påfund, ser hellre html5, men det är en annan diskussion.

Dock står jag helt klart fast vid min åsikt om skärmen där Desires är klart trevligare färger men sämre i solljus :D


De enda de har gjort utöver standard 1.6 är i princip Timescape och Mediascape. Timescape tycker jag känns ofärdigt och inte helt genomtänkt. Sense 2.1 har ju en liknande funktion i "Friendstream" som funkar bättre enligt mig. Mediascape är dock jävligt bra. Har alltid gillat SE:s mediafunktioner och Mediascape är ju utan tvekan herre på täppan vad det gäller mediaprogram för Android. Det finns så oerhört mycket med 2.1 som väger upp detta dock, och bara det att många applikationer släpps bara till 2.0 eller senare.

Några exempel:
Fennec (Alpha för tillfället)
Twitter
Google Earth
Google Navigation (kommer troligtvis till Sverige snart)
Flash
OpenGL och JIT kommer troligtvis kräva 2.2 och då sitter båda telefonerna i skiten

Det är några exempel och sedan att 2.1 har bättre prestanda för det mesta är ju också en klar fördel.

Håller med om att HTML5 hade varit mycket bättre men faktum kvartstår att ca. 70% av alla internetsidor har någon slags flash och det behövs tills HTML5 har tagit över (det kommer ta ett tag). Jag vill ersätta flash med HTML5 lika mycket som gemene man, men det kommer onekligen att ta tid då Flash är så pass utbrett.

#19

Postad 05 maj 2010 - 20:31

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

  • 1 693 inlägg
  • 0

Har du provat båda i praktiken? Läs Swedroids recension på Desire så får du se att de kommit fram till ungefär samma sak som jag: att tft är bättre i solljus än AMOLED mer eller mindre är en myt. Vid 100% ljusstyrka funkar väl TFT kanske aningen bättre i solljus, men det är väldigt liten skillnad i dagsläget och absolut inget som borde avgöra telefonköp, speciellt med tanke på att Desire:s skärm har bättre färger, i princip obefintlig responstid, avgrundsdjup svärta, snabbare uppdateringsfrekvens, dual-touch, och att den drar mindre energi.

Det som dock talar mot AMOLED är att livslängden är lägre än TFT och ganska mycket lägre också. Det är dock inte så värst viktigt i och med att de flesta byter ut sin mobil efter 2-3 år. Vad det gäller tv är det dock ett stort problem, eller kommer bli, rättare sagt.



Det är lite det som är poängen. Jag tror att det kommer dröja till eller om Desire får 2.2 men det är bekräftat att dröjer många månader till X10 får 2.1 uppdatering och vid det laget är väl Android 2.5 ute. Köper man Desire har man iaf "next best thing" ett tag, medan X10 har ett OS som är ca. 8 månader gammalt när 2.1 har funnits ute i fem månader. Personligen tycker jag inget talar för X10 mer än kameran. Är så jäkla glad att jag sket i att köpa ytterligare en SE telefon den här gången. HTC vet hur man bygger telefoner!

Vad är det du tycker är så kasst med byggkvaliteten? ;)
Och gäller det både den svarta och vita?
<edit>
Ser att jag var för långsam o skriva o...
Men :D
Du jämför med Legenden nu, som är gjord i alu, om du jämför X10an med andra plasttelefoner då?
Och en telefonsbyggkvalitet, bör väl 'betygsättas/kritiseras' efter telefonens förutsättningar? :)
Visst, jag hade en W995 innan X10an, och den är mindre/kompaktare så den känns väl mer gedigen och solid.
Den W810i som blivit kvar i skrivbordslådan känns solid och kompakt den med, gjord i plast, men kompakt och liten.
Så utan att jämföra, vad är det som är dåligt med X10an, inget lär väl ha gått sönder under den tid du lattjat runt med den? :) Sen kan jag förstå att du blivit bränd om du haft SE i 6år som har pajat mer eller mindre ofta pga dålig byggkvalitet.
Jag har haft SE i mellan 5 och 10år, och har faktiskt haft väldigt lite byggkvalitetproblem, däremot mjukvaran/mottagningen i X1an höll på att göra mig gråhårig, men annars har jag varit nöjd - från T28an och framåt (har ärligt glömt om första SE luren var en T28a ;))

Redigerat av mrNoodles, 05 maj 2010 - 20:45.


#20

Postad 05 maj 2010 - 21:18

Unregistered1193
  • Unregistered1193
  • Forumräv

  • 727 inlägg
  • 0

Syftar inte på M3. Läs den här recensionen så får du läsa om det jag pratar om: http://www.swedroid....sson-xperia-x10. M3 är ju mindre tekniska än en kotte. Jag hävdade inte att X10 är seg. Snarare var jag positivt överraskad att den var så snabb som den var. Dock så känns Timescape som ett relativt ofärdigt program. Har man drygt 300 kontakter som jag har så går det inte snabbt. Skärmen är enligt mig iaf inte lika responsiv som min Nexus One.

Har heller aldrig hävdat att Desire har multi-touch. Har bara hävdat att X10 inte har det, och aldrig kommer få det. Desire har "Dual-Touch" stöd vilket mer eller mindre enbart används som "pinch-to-zoom" i Android. Absolut ingen dealbreaker, men skadar inte att ha.

Rätt ska vara rätt...



Kan säga att jag tyckte att Feber:s recension var väldigt amatörmässig och det har inte med den att göra. Jag anser inte att Nexus One (som jag har) är perfekt på något vis, men personligen tycker jag det är en mycket bättre telefon än X10. Jag har klämt på både den vita och den svarta och känner igen det som har fått mig att tycka illa om Sony Ericsson. Har i princip haft uteslutande Sony Ericsson mobiler de senaste 6 åren, och problemet är att de aldrig håller. Jag litar inte på dem längre, och X10 känns oerhört plastig för att vara en telefon för 5000. Jämför du den med Legend så är det som dag och natt. Legend är byggd som en pansarvagn, medan X10 i jämförelse känns som en trehjuling för barn.



De enda de har gjort utöver standard 1.6 är i princip Timescape och Mediascape. Timescape tycker jag känns ofärdigt och inte helt genomtänkt. Sense 2.1 har ju en liknande funktion i "Friendstream" som funkar bättre enligt mig. Mediascape är dock jävligt bra. Har alltid gillat SE:s mediafunktioner och Mediascape är ju utan tvekan herre på täppan vad det gäller mediaprogram för Android. Det finns så oerhört mycket med 2.1 som väger upp detta dock, och bara det att många applikationer släpps bara till 2.0 eller senare.

Några exempel:
Fennec (Alpha för tillfället)
Twitter
Google Earth
Google Navigation (kommer troligtvis till Sverige snart)
Flash
OpenGL och JIT kommer troligtvis kräva 2.2 och då sitter båda telefonerna i skiten

Det är några exempel och sedan att 2.1 har bättre prestanda för det mesta är ju också en klar fördel.

Håller med om att HTML5 hade varit mycket bättre men faktum kvartstår att ca. 70% av alla internetsidor har någon slags flash och det behövs tills HTML5 har tagit över (det kommer ta ett tag). Jag vill ersätta flash med HTML5 lika mycket som gemene man, men det kommer onekligen att ta tid då Flash är så pass utbrett.

Vad i Timescape känns inte "färdigt"? om du hoppar in i en X10 och tror att du på 30min lärt dig hela idén med Timescape så måste jag tyvärr meddela dig att sammanflätningen med de flesta konton är smart, riktigt smart! Men vi är alla olika och det är väl tur. Sen är det saker som 2.1 är klart före på, inte minst optimeringen men att apparna i sig som du nämner skulle göra att jag valde en sådan telefon istället känns lite konstigt, jag menar google earth? Twitter finns flertalet mycket bra appar, twicci, twidroid osv som gör det den skall, men visst - det kanske är revolutionerande nya saker i twitters egen app - jag vet inte.

Vi tar BT-stacken t.ex där man byggt egna för att kompensera förlusten vid användandet på v1.6
Baksidan på X10an känns plastig för den är gjord av plast, framsidan tycker jag känns gedigen men framförallt oerhört snygg. Den vita däremot känns väldigt mycket plast, dock med god byggkvalitet.

Den största nackdelen för mig är exchangestödet, moxier är ingen hit, då jag reser mycket i tjänsten och har den till allt.

Jag vill absolut inte göra detta till en paj-kastnings-tråd, det är jag för gammal för, men att såga X10an för 1.6 känns fel när skillnaden idag mot 2.1 är minimal i MINA ögon. Det som du beskriver om X10an känner jag inte igen, den är både rapp, snygg, har fortfarande bland den bästa hårdvaran i klassen men ett OS som heter 1.6 och inte 2.1.

För trådskaparen så är väl rådet att känna, klämma och ta ett eget beslut för det kommer alltid finnas någon som anser att det finns 'värre' telefoner där ute. ;)

#21

Postad 05 maj 2010 - 22:28

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0

Jaaaahap det här gjorde inte det lätt för mig... Ni verkar vara överens om att desire är bättre telefon tydligen, men jag tycker att X10an ser "nyare" ut en lite mer modernare, än HTC Desire som ser ut som en 7år gammal mobil i skalet... Är Desiren så pass bra att man hellre köper en ful telefon än en X10?

+1

Det är ju designen som gör att jag inte väljer Desire, över huvud taget. Jag tycker helt enkelt den är apful och där är ju alla olika. Legend däremot är brutalt snygg och läcker. Jag gillar saker som inte är så mainstream och Legend skiljer sig markant där. Även X10:an, som är den vackraste formgivna telefon jag sett och känt på är lite annorlunda och jag antar att jag dras mer åt det lite mer fyrkantiga än det runda som blir så iPhonish (och det går ju helbort).

Som de andra har sagt, gå och känn och kläm på dem så du kan bilda dig en egen uppfattning. Trådar som dessa har en tendens att sluta i sandlådan eller i direkt pajkastning eftersom alla hävdar att den telefon de älskar är bäst. Det är bara att titta på vissa omdömen på de båda telefonerna. Herre gud - varken Desire eller X10 är värda ettor, som vissa har gett dem. Det är bara barnsligt. ;)

#22

Postad 05 maj 2010 - 22:59

oscarstegland
  • oscarstegland
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0

Vad är det du tycker är så kasst med byggkvaliteten? ;)
Och gäller det både den svarta och vita?
<edit>
Ser att jag var för långsam o skriva o...
Men :D
Du jämför med Legenden nu, som är gjord i alu, om du jämför X10an med andra plasttelefoner då?
Och en telefonsbyggkvalitet, bör väl 'betygsättas/kritiseras' efter telefonens förutsättningar? :)
Visst, jag hade en W995 innan X10an, och den är mindre/kompaktare så den känns väl mer gedigen och solid.
Den W810i som blivit kvar i skrivbordslådan känns solid och kompakt den med, gjord i plast, men kompakt och liten.
Så utan att jämföra, vad är det som är dåligt med X10an, inget lär väl ha gått sönder under den tid du lattjat runt med den? :) Sen kan jag förstå att du blivit bränd om du haft SE i 6år som har pajat mer eller mindre ofta pga dålig byggkvalitet.
Jag har haft SE i mellan 5 och 10år, och har faktiskt haft väldigt lite byggkvalitetproblem, däremot mjukvaran/mottagningen i X1an höll på att göra mig gråhårig, men annars har jag varit nöjd - från T28an och framåt (har ärligt glömt om första SE luren var en T28a ;))


Jag tycker den känns klen. Om jag håller hårt i den så känns det som om skalet på baksidan sviktar. Trycker man någolunda hårt så knarrar det. Plast eller ej, så har Sony Ericsson i princip flest garantiärenden i Sverige för att de har dålig kvalité. Den enda Sony Ericsson mobil jag har haft de senaste åren som inte totalt har pajat är T68i. Efter den har jag haft 4-5 mobiler från dem som gått sönder på ett eller annat sätt. Jag vet inte hur jag skall förklara det, den känns jävligt tafflig i konstruktionen. Oavsett material, så har både Desire och Legend bra mycket högre byggkvalité. Nokia n900, även den gjord i plats, känns riktigt gedigen som en jämförelse.

Vad i Timescape känns inte "färdigt"? om du hoppar in i en X10 och tror att du på 30min lärt dig hela idén med Timescape så måste jag tyvärr meddela dig att sammanflätningen med de flesta konton är smart, riktigt smart! Men vi är alla olika och det är väl tur. Sen är det saker som 2.1 är klart före på, inte minst optimeringen men att apparna i sig som du nämner skulle göra att jag valde en sådan telefon istället känns lite konstigt, jag menar google earth? Twitter finns flertalet mycket bra appar, twicci, twidroid osv som gör det den skall, men visst - det kanske är revolutionerande nya saker i twitters egen app - jag vet inte.

Vi tar BT-stacken t.ex där man byggt egna för att kompensera förlusten vid användandet på v1.6
Baksidan på X10an känns plastig för den är gjord av plast, framsidan tycker jag känns gedigen men framförallt oerhört snygg. Den vita däremot känns väldigt mycket plast, dock med god byggkvalitet.

Den största nackdelen för mig är exchangestödet, moxier är ingen hit, då jag reser mycket i tjänsten och har den till allt.

Jag vill absolut inte göra detta till en paj-kastnings-tråd, det är jag för gammal för, men att såga X10an för 1.6 känns fel när skillnaden idag mot 2.1 är minimal i MINA ögon. Det som du beskriver om X10an känner jag inte igen, den är både rapp, snygg, har fortfarande bland den bästa hårdvaran i klassen men ett OS som heter 1.6 och inte 2.1.

För trådskaparen så är väl rådet att känna, klämma och ta ett eget beslut för det kommer alltid finnas någon som anser att det finns 'värre' telefoner där ute. :)


Fortfarande så säger jag inte att Timescape är något dåligt. Nu vet inte jag om det har kommit någon uppdatering sedan jag pillade på den senast men att du exempelvis behöver logga in på Facebook eller Twitter eller alla möjliga konton sedan och att de inte är sammankopplade med resten av telefonen, dvs. att när du går in i Facebook appen måste du logg in igen, är en stor nackdel. Jag upplevde det som relativt slött med mina drygt 300 kontakter. Det är ett skitbra koncept, men jag förväntade mig att det skulle funka bättre då Timescape och Mediascape är de två stora nyheterna utöver Vanilla Android 1.6.

Poängen är ju att det har varit en trend på sistone att man måste ha Android 2.x om man vill installera den ena eller den andra appen. Rent mjukvarumässigt så är ju X10 begränsad redan ur lådan. Det finns oerhört många appar som funkar till båda två men på sistone är det många som utvecklar för 2.0 eller senare. Det är lite det jag syftar på. Google Earth är ju inte direkt någon jättenödvändig app men exempelvis att inte få Fennec när det väl släpps, för att SE har varit lata, är ju jävligt surt.

Igen jag har haft dålig erfarenhet av SE och upplever inte skalet som särskilt stryktåligt jämfört med min Nexus One exempelvis. Om det beror på att jag har andra krav eller referensramar, det vet jag inte, men JAG TYCKER att den har rätt dålig byggkvalité!

Sedan så betyder inte det att det är en dålig telefon. Snarare tvärtom, jag var överlag positivt överraskad över hur väl allt funkade, med tanke på vilken katastrof Xperia 1 var. Det är en kanontelefon men den har vissa brister som gör att jag har prioriterat bort den. Precis som du säger så är det svårt att avgöra utan att känna på dem själv och det är väl det trådskaparen får göra.

#23

Postad 06 maj 2010 - 00:01

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

  • 1 289 inlägg
  • 0
Kläm o känn, testa kameran och se vilken telefon som har bäst skärm och snyggast design... välj sedan X10 :D

Äsch, jag är lite lat så klistar in från ett tidigare inlägg av mig.

"Desire har framför allt tre saker som stör mig

* Ful (vilket så klart är helt personligt, men jämfört med X10 tycker jag den ser fruktansvärd ut)

* Skärmen, stör mig på att den inte visar det antal pixlar som HTC specat... ruttet tycker jag, sen att det är Amoled osv är säkert trevligt, men med tanke på att den drar mer än en LCD vid vita sidor så som web osv känns det ändå som ett minus.

* Kameran, trött på dåliga bilder i från mobilen...

X10 har också sina svagheter, framför allt så är det ju under all kritik att telefonen saknar multitouch/dualtouch, samt att den inte har 2.x på ett tag"


Ska du ha X10, så välj för allt i världen inte den vita ;)

#24

Postad 06 maj 2010 - 06:08

vacker
  • vacker
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Kläm o känn, testa kameran och se vilken telefon som har bäst skärm och snyggast design... välj sedan X10 :D

Äsch, jag är lite lat så klistar in från ett tidigare inlägg av mig.

"Desire har framför allt tre saker som stör mig

* Ful (vilket så klart är helt personligt, men jämfört med X10 tycker jag den ser fruktansvärd ut)

* Skärmen, stör mig på att den inte visar det antal pixlar som HTC specat... ruttet tycker jag, sen att det är Amoled osv är säkert trevligt, men med tanke på att den drar mer än en LCD vid vita sidor så som web osv känns det ändå som ett minus.

* Kameran, trött på dåliga bilder i från mobilen...

X10 har också sina svagheter, framför allt så är det ju under all kritik att telefonen saknar multitouch/dualtouch, samt att den inte har 2.x på ett tag"


Ska du ha X10, så välj för allt i världen inte den vita ;)



Men vad är multitouch/dualtouch egentligen och vad har de för funktion somjag kommer sakna?
haha varför inte den vita? är det någon skillnad mellan dem?

#25

Postad 06 maj 2010 - 07:22

Unregistered1193
  • Unregistered1193
  • Forumräv

  • 727 inlägg
  • 0

Men vad är multitouch/dualtouch egentligen och vad har de för funktion somjag kommer sakna?
haha varför inte den vita? är det någon skillnad mellan dem?


Den största nackdelen är egentligen i spel! Dvs du får avsluta en rörelse/ett kommando innan nästa skall göras.

#26

Postad 06 maj 2010 - 07:29

Unregistered1193
  • Unregistered1193
  • Forumräv

  • 727 inlägg
  • 0

Jag tycker den känns klen. Om jag håller hårt i den så känns det som om skalet på baksidan sviktar. Trycker man någolunda hårt så knarrar det. Plast eller ej, så har Sony Ericsson i princip flest garantiärenden i Sverige för att de har dålig kvalité. Den enda Sony Ericsson mobil jag har haft de senaste åren som inte totalt har pajat är T68i. Efter den har jag haft 4-5 mobiler från dem som gått sönder på ett eller annat sätt. Jag vet inte hur jag skall förklara det, den känns jävligt tafflig i konstruktionen. Oavsett material, så har både Desire och Legend bra mycket högre byggkvalité. Nokia n900, även den gjord i plats, känns riktigt gedigen som en jämförelse.

Fortfarande så säger jag inte att Timescape är något dåligt. Nu vet inte jag om det har kommit någon uppdatering sedan jag pillade på den senast men att du exempelvis behöver logga in på Facebook eller Twitter eller alla möjliga konton sedan och att de inte är sammankopplade med resten av telefonen, dvs. att när du går in i Facebook appen måste du logg in igen, är en stor nackdel. Jag upplevde det som relativt slött med mina drygt 300 kontakter. Det är ett skitbra koncept, men jag förväntade mig att det skulle funka bättre då Timescape och Mediascape är de två stora nyheterna utöver Vanilla Android 1.6.

Poängen är ju att det har varit en trend på sistone att man måste ha Android 2.x om man vill installera den ena eller den andra appen. Rent mjukvarumässigt så är ju X10 begränsad redan ur lådan. Det finns oerhört många appar som funkar till båda två men på sistone är det många som utvecklar för 2.0 eller senare. Det är lite det jag syftar på. Google Earth är ju inte direkt någon jättenödvändig app men exempelvis att inte få Fennec när det väl släpps, för att SE har varit lata, är ju jävligt surt.

Igen jag har haft dålig erfarenhet av SE och upplever inte skalet som särskilt stryktåligt jämfört med min Nexus One exempelvis. Om det beror på att jag har andra krav eller referensramar, det vet jag inte, men JAG TYCKER att den har rätt dålig byggkvalité!

Sedan så betyder inte det att det är en dålig telefon. Snarare tvärtom, jag var överlag positivt överraskad över hur väl allt funkade, med tanke på vilken katastrof Xperia 1 var. Det är en kanontelefon men den har vissa brister som gör att jag har prioriterat bort den. Precis som du säger så är det svårt att avgöra utan att känna på dem själv och det är väl det trådskaparen får göra.


Min knarrar absolut inte, om jag trycker hårt (vilket typ aldrig händer) så kan jag kanske framhäva ett knäckande ljud men det är nog det. Vad gäller facebook, twitter mm så vet jag itne vad du talar om eftersom man loggar in 1 gång när man installerat sedan är allt sparat i telefonen.

De flesta recensenterna anser telefonen vara av god byggkvalitet trots att den är av plast, jag har ingen annan åsikt heller.

Man kan alltid ta det värsta på marknaden, det kommer alltid något nytt, om 4 månader har säkert HTC släppt en europaversion av Evo 4G vilket gör alla dessa telefoner till stenåldersvarianter så diskussionen kring detta har fått oerhörda proportioner och X10an får oförskämt mkt skit för en recension hos Feber som inte speglar telefonen alls.

Å andra sidan är det trevligt när en del av mina vänner med iPhone drägglar över desginen på X10an både utomlands på resor och hemma. ;)

#27

Postad 06 maj 2010 - 08:52

oscarstegland
  • oscarstegland
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0

Min knarrar absolut inte, om jag trycker hårt (vilket typ aldrig händer) så kan jag kanske framhäva ett knäckande ljud men det är nog det. Vad gäller facebook, twitter mm så vet jag itne vad du talar om eftersom man loggar in 1 gång när man installerat sedan är allt sparat i telefonen.

De flesta recensenterna anser telefonen vara av god byggkvalitet trots att den är av plast, jag har ingen annan åsikt heller.

Man kan alltid ta det värsta på marknaden, det kommer alltid något nytt, om 4 månader har säkert HTC släppt en europaversion av Evo 4G vilket gör alla dessa telefoner till stenåldersvarianter så diskussionen kring detta har fått oerhörda proportioner och X10an får oförskämt mkt skit för en recension hos Feber som inte speglar telefonen alls.

Å andra sidan är det trevligt när en del av mina vänner med iPhone drägglar över desginen på X10an både utomlands på resor och hemma. ;)


Forfarande har detta ingenting med Feber:s recension att göra, utan det är mina PERSONLIGA intryck av telefonen av det som jag pillat på den. Swedroid, exempelvis, håller med mig på båda punkterna. Åter igen tycker jag att det är en jättebra telefon men att den har en del brister.

#28

Postad 06 maj 2010 - 12:21

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

  • 1 693 inlägg
  • 0

Forfarande har detta ingenting med Feber:s recension att göra, utan det är mina PERSONLIGA intryck av telefonen av det som jag pillat på den. Swedroid, exempelvis, håller med mig på båda punkterna. Åter igen tycker jag att det är en jättebra telefon men att den har en del brister.

Mobil gav tex Desiren en 8 i betyg pga byggkvalitet och material medans X10an fick en 9, så bevisligen ligger det en hel del i betraktarens ögon. :)
Swedroid hade en vit som testexemplar, väl?
Om jag bryter lite på X10an kan man höra ett svagt knarrande, det känns dock inte som nåt man normalt gör. :)

Men vad är multitouch/dualtouch egentligen och vad har de för funktion somjag kommer sakna?
haha varför inte den vita? är det någon skillnad mellan dem?

Multitouch innebär att skärmen kan tolka mer än en fingerrörelse samtidigt. Tex när du pinch-zoomar (nyper ihop/drar isär 2 fingrar på skärmen). Jag har inte märkt av att jag saknar MT/DT än iaf, dock har ju iofs aldrig ägt en telefon som supportat det då men.. :)
Den vita har en högblank baksida, och har rapporterats vara småhal pga det, det kan säkert bidra till en plastigare känsla också.
Den svarta har en lite 'gummerad' baksida.

Men som sagt, mitt och många med mig´s råd är att fara ner på nån butik och klämma och känna och jämföra själv. :lol:

Redigerat av mrNoodles, 06 maj 2010 - 12:25.


#29

Postad 07 maj 2010 - 16:40

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

  • 1 289 inlägg
  • 0
Vore rätt kul att höra hur du gjorde sen "Vacker"

#30

Postad 07 maj 2010 - 17:13

BigR
  • BigR
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

Utklassar Desire? När jag har jämfört Desire:s AMOLED mot X10:ans TFT så upplever jag AMOLED:en bättre på i princip allt. Sedan så har ju X10:ans skärm ingen digitizer för varken dual-touch eller multi-touch, och den har väldigt låg uppdateringsfrekvens på 27 Hz, vilket har resulterat i att folk har klagat på att den är oresponsiv i tid och otid.

SE har lovat 2.1 till X10 vilket det nu har kommit fram att det skall släppas under fjärde kvartalet, dvs. någon gång under Oktober-December. Både Desire och Legend säljs med 2.1 direkt i lådan. Sedan så släpps troligtvis 2.2 under Google konferensen nu i mitten av Maj så att den får 2.1 tidigast i Oktober är ju dåligt skulle jag vilja säga. Att de ens väljer att släppa den med 1.6 tycker jag är konstigt med tanke på att 2.1 har funnits tillgängligt sedan Januari och 2.0 tidigare än så.


Ja, skärm och kamera utklassar. Glömde säga att X10:an också är snygg. Att lägga fram en Desire brevid min X10 ser ju ut som att parkera en gammal Skoda brevid en ny BMW.

#31

Postad 07 maj 2010 - 17:15

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

  • 1 997 inlägg
  • 0

Ja, skärm och kamera utklassar. Glömde säga att X10:an också är snygg. Att lägga fram en Desire brevid min X10 ser ju ut som att parkera en gammal Skoda brevid en ny BMW.

Desires skäm är klart bättre än x10ans. Störst är inte alltid bäst. Sen är x10 gigantisk, klart för stor

#32

Postad 07 maj 2010 - 19:06

BigR
  • BigR
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

Desires skäm är klart bättre än x10ans. Störst är inte alltid bäst. Sen är x10 gigantisk, klart för stor

Nu är den ju inte bara stor och ljusstark, man slipper även pastellfärgerna på Desirens skärm som pentile matrix orsakar.

#33

Postad 07 maj 2010 - 19:12

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

  • 1 693 inlägg
  • 0

Desires skäm är klart bättre än x10ans. Störst är inte alltid bäst. Sen är x10 gigantisk, klart för stor

Ja, X10an är väl flera mm större, på vissa ledder... ;)
(3mm på bredden och 1.1 på tjockare)

Så att kalla den gigantisk är väl att sväva iväg lite i det blå. :)
Men visst, avsaknaden av de rundade hörnen som Desiren har gör säkert att den kan upplevas mindre smidig.

Vikten är 135g på båda, enligt tillverkar specen.

#34

Postad 07 maj 2010 - 19:23

swebarb
  • swebarb
  • Forumräv

  • 585 inlägg
  • 0
Desire utan tvekan, har senaste android och känns som det självklara valet.

#35

Postad 07 maj 2010 - 19:35

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

  • 1 693 inlägg
  • 0

Desire utan tvekan, har senaste android och känns som det självklara valet.

För att?

#36

Postad 07 maj 2010 - 20:16

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0

Ja, skärm och kamera utklassar. Glömde säga att X10:an också är snygg. Att lägga fram en Desire brevid min X10 ser ju ut som att parkera en gammal Skoda brevid en ny BMW.


Det där med design ligger ju helt i betraktarens ögon och att ens tro att andra ska tycka som jag, är ju bara dumt.
T.ex. så tycker jag presis tvärtom. Det var det första och största motståndet till att köpa X10 första gången jag testa den, kantig, klumpig och osmidig.
Förövrigt kunde jag heller inte hitta något, som skulle kännas som något uppbyte mot min då nuvarande Spica.
Hade redan vid det laget, efter 3 mån. hunnit tröttna på att Spican inte hade 2,1, vilket den har idag som bekant.

Vad gäller skärmen håller jag helt med Nisse Gurra.
För att inte tala om den praktiska smidigheten som Desiren har, som för min del är långt viktigare än utseendet.
Så valet för min del var väldigt lätt.

Redigerat av ffodil, 07 maj 2010 - 20:20.


#37

Postad 07 maj 2010 - 20:38

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

  • 1 883 inlägg
  • 0
Mycket sandlådenivå här liknar mest pajkastning eller typ min är större än din diskussionen! :)

Vacker köp den mobil som du tycker passar dig bäst, för det är ju trots allt du som skall leva med den och inte vi.

Redigerat av RedMarathon, 07 maj 2010 - 20:40.


#38

Postad 07 maj 2010 - 20:42

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

  • 1 693 inlägg
  • 0

Hade redan vid det laget, efter 3 mån. hunnit tröttna på att Spican inte hade 2,1, vilket den har idag som bekant.


För att inte tala om den praktiska smidigheten som Desiren har, som för min del är långt viktigare än utseendet.

Vad saknade du mest i 1.6 (eller ej 2.1)? Räkna gärna upp fler saker.

Hur menar du med praktiska smidgiheten, format eller användande, förklara gärna.

:)

#39

Postad 07 maj 2010 - 21:08

Unregisteredf8cb01cd
  • Unregisteredf8cb01cd
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Väntade och väntade på Desiren då jag bestämt mig för att den var överlägset bäst på alla sätt. Nu orkade jag inte vänta utan slog till på en X10:a och oj vad jag inte ångrar mig. Min största invändning mot att skaffa X10:an var just storleken då Desiren verkade mera "fickvänlig" men jag måste säga att X10:an utan problem går ner i jeansfickan och följer benets form väldigt bra så det är absolut inget problem...
Tycker den laggade en del i början men känns på nåt sätt som att den kör in sig för nu flyter alla menyer på hur smutt som helst.
Jag tror att det skiljer mindre på 2.1 och 1.6 än vad folk tror. Dessutom så följer ju MW600 med X10 och det är väldigt bra kan jag tycka, väldigt bra ljud i lurarna och problemfri uppspelning. Dessutom tycker jag radiodelen också håller bra ljudkvalitet. Skärmen är ju hur bra som helst. Dessutom har den mer internt minne att lagra appar på än desiren och är i mindre behov av en uppgradering till 2.2 än Desiren ( om den versionen inte kommer att komma till X10 ). Det man skulle kunna önska sig i dagslägen är väl flashstäd och divx. HD video ska ju komma i en uppdatering men det är inget jag känner mig ha behov av. Filmning med mobilkamera kommer iallafall inte vara någon hit. Just my two cents ...

#40

Postad 07 maj 2010 - 21:54

BigR
  • BigR
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0
Just kameran och möjlighet till HD-video passar mig fint med X10 för sommarens familjebilder. jag använder inte kompaktkamera längre.

#41

Postad 07 maj 2010 - 22:01

BigR
  • BigR
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0
Komplett säljer ett demoex av X10 för bara 3700, bra läge!

#42

Postad 10 maj 2010 - 10:51

vacker
  • vacker
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Tack alla för tips och att ni bjudit med er av erfarenheter, det vart en X10 och jag är riktigt nöjd! FInns inget att klaga på hittils. Återkommer kanske sen med ny rapport, en just nu är jag toppen nöjd!
Mvh

#43

Postad 10 maj 2010 - 12:10

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

  • 1 693 inlägg
  • 0
Bara att gratulera och hoppas du blir nöjd.
Jag säger nu inte att den är bättre än Desiren osv, huvudsaken är ju att man själv är nöjd. ;)

Kom ihåg att uppdatera till senaste FW (såvida den inte är operatörslåst - då tror jag inte FW uppdateringen är släppt än) om du inte redan gjort det, .21 släpptes nångång i fredags typ.
Snabbade upp telefonen en hel del.

#44

Postad 18 maj 2010 - 17:35

Nirre99
  • Nirre99
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
My two cents:

Jag vill ha en mobil som uppfyller följande (ej inbördes ordning nödvändigtvis):

1. Bra musikspelare, där album covers visas och det är lätt att söka bland låtarna.
2. Bra videouppspelning
3. Bra/lätt att surfa med, bläddra, zooma osv.
4. Bra GPS
5. Väl fungerande BlueTooth där jag kan byta låt i mediaspelaren/spotify
6. Är snygg

HTC Desire: Faller på att den i min smak är riktigt ful. Övriga funktioner har jag ingen aning om - berätta gäran.

HTC Legend: Grymt snygg! Har dock sett att många klagar på BT i denna. Hur är mediauppspelning i Android på HTC? Är den grafiskt snygg, med covers osv? Dessutom känns det lite 2008 att köpa en telefon på 600 Mhz när "standard" verkar vara 1 Ghz iom X10 och Desire mfl.

X10: Har pillat lite och liggar mediaspelaren. Stor skärm för video också. Men blir mediascape och fan och hans moster för tungt för att riktigt stora videofiler ska flyta på bra? Stort plus att BT Headset ingår från start! Också stort plus för den snygga integreringen av Spotify i telefonens mediaspelare. Har HTC något liknande? Hur är X10 att surfa med, vid zoom osv. när multi/dual touch inte stöds? Att det efter uppdatering kommer gå att filma i HD (720?) är ju också en liten bonus, dock inget avgörande. Någon med X10 som upplever problemen som M3 tog upp i sitt test? Överlag är testerna positiva, men M3s totalsågning för mig lite osäker.

(Bonusalternativ 4 - iPhone 4gen, när den nu kommer till Sverige. Dock är man då låst till både iTunes och djävulen själv (Steve Jobs))

Vad har ni för åsikter om detta? Vilken telefon skulle ni valt med min kravlista ovan?

#45

Postad 18 maj 2010 - 20:46

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0

My two cents:

Jag vill ha en mobil som uppfyller följande (ej inbördes ordning nödvändigtvis):

1. Bra musikspelare, där album covers visas och det är lätt att söka bland låtarna.
2. Bra videouppspelning
3. Bra/lätt att surfa med, bläddra, zooma osv.
4. Bra GPS
5. Väl fungerande BlueTooth där jag kan byta låt i mediaspelaren/spotify
6. Är snygg

HTC Desire: Faller på att den i min smak är riktigt ful. Övriga funktioner har jag ingen aning om - berätta gäran.

HTC Legend: Grymt snygg! Har dock sett att många klagar på BT i denna. Hur är mediauppspelning i Android på HTC? Är den grafiskt snygg, med covers osv? Dessutom känns det lite 2008 att köpa en telefon på 600 Mhz när "standard" verkar vara 1 Ghz iom X10 och Desire mfl.

X10: Har pillat lite och liggar mediaspelaren. Stor skärm för video också. Men blir mediascape och fan och hans moster för tungt för att riktigt stora videofiler ska flyta på bra? Stort plus att BT Headset ingår från start! Också stort plus för den snygga integreringen av Spotify i telefonens mediaspelare. Har HTC något liknande? Hur är X10 att surfa med, vid zoom osv. när multi/dual touch inte stöds? Att det efter uppdatering kommer gå att filma i HD (720?) är ju också en liten bonus, dock inget avgörande. Någon med X10 som upplever problemen som M3 tog upp i sitt test? Överlag är testerna positiva, men M3s totalsågning för mig lite osäker.

(Bonusalternativ 4 - iPhone 4gen, när den nu kommer till Sverige. Dock är man då låst till både iTunes och djävulen själv (Steve Jobs))

Vad har ni för åsikter om detta? Vilken telefon skulle ni valt med min kravlista ovan?

När det gäller musikspelaren, så har du en test av ett gäng av de telefoner du nämner, och kontentan är:

För den som lägger lite pengar på bra lurar och som vill ha det bästa i musikväg på Android-fronten, så rekommenderar vi Xperia X10 som med god marginal presterar bättre än både HTC Desire och Google Nexus One i dessa syntetiska test.


Testen hittar du här:
http://www.swedroid....oogle-nexus-one

Själv faller jag platt för X10 och Legend men har gått och velat i ett par månader (mest nu för att jag sparar till och prioriterar en projektor framför mobiltelefon). De andra två du nämner är riktigt fula, tycker jag också, även om de också är bra. Det är som med mycket annat en smakfråga, men väljer du X10 utifrån dina kriterier så tror jag ändå att du blir nöjd. Eftersom du har med lite tankar om Bluetooth som ett krav, så kan du ju vara på det klara med att X10:an bundlas med det just nu mest populära bluetooth-headsetet MW600. Läs själv omdömena:



PS. M3:s totalsågning av X10:an, sågar jag för övrig personligen. Det är bara att läsa alla omdömen som är lagda på telefonen hittills, minus två styck värdelösa omdömen av två småglin som på fullt allvar verkar tycka X10:an är värd en ETTA av tio poäng (helt stört).

#46

Postad 19 maj 2010 - 12:28

Unregistered1193
  • Unregistered1193
  • Forumräv

  • 727 inlägg
  • 0

My two cents:

Jag vill ha en mobil som uppfyller följande (ej inbördes ordning nödvändigtvis):

1. Bra musikspelare, där album covers visas och det är lätt att söka bland låtarna.
2. Bra videouppspelning
3. Bra/lätt att surfa med, bläddra, zooma osv.
4. Bra GPS
5. Väl fungerande BlueTooth där jag kan byta låt i mediaspelaren/spotify
6. Är snygg

HTC Desire: Faller på att den i min smak är riktigt ful. Övriga funktioner har jag ingen aning om - berätta gäran.

HTC Legend: Grymt snygg! Har dock sett att många klagar på BT i denna. Hur är mediauppspelning i Android på HTC? Är den grafiskt snygg, med covers osv? Dessutom känns det lite 2008 att köpa en telefon på 600 Mhz när "standard" verkar vara 1 Ghz iom X10 och Desire mfl.

X10: Har pillat lite och liggar mediaspelaren. Stor skärm för video också. Men blir mediascape och fan och hans moster för tungt för att riktigt stora videofiler ska flyta på bra? Stort plus att BT Headset ingår från start! Också stort plus för den snygga integreringen av Spotify i telefonens mediaspelare. Har HTC något liknande? Hur är X10 att surfa med, vid zoom osv. när multi/dual touch inte stöds? Att det efter uppdatering kommer gå att filma i HD (720?) är ju också en liten bonus, dock inget avgörande. Någon med X10 som upplever problemen som M3 tog upp i sitt test? Överlag är testerna positiva, men M3s totalsågning för mig lite osäker.

(Bonusalternativ 4 - iPhone 4gen, när den nu kommer till Sverige. Dock är man då låst till både iTunes och djävulen själv (Steve Jobs))

Vad har ni för åsikter om detta? Vilken telefon skulle ni valt med min kravlista ovan?


Jag har en X10 & en HTC legend! :)

Bägge mediaspelare/musikspelare är lika enkla, Androids inbyggda är inte helt 100 om man kommer från t.ex Walkmanserien hos Nokia eller SE, de är betydligt bättre ljud i. Legends ljud är som X10ans, bra med bas men lite klent mellan- och diskantregister. Personligen tycker jag det är viktigt med ljust, klart ljud. Varken X10an eller legend har riktigt bra ljud men X10ans BT-headset kompenserar rätt bra för detta och jag kör Spotify dagligen i den och är 'nöjd' efter förutsättningarna.

Legends byggkvalitet slår alla mobiler på fingrarna idag, fantastisk kvalitet med sitta borstade aluminiumskal. Legend är betydligt mindre och ligger enkelt i handen samt kör Sense UI som grafiskt är snyggare än medföljande UXP i X10an men smaken är som baken. Legenden har lite svårt med mottagningen inomhus ibland, detta beror med största säkertg på just aluminiumskalet som är så gediget.

Att köra GPS, surfa mm är överlägset på X10an med den stora klara skärmen. Upplösningen här tillsammans med 4" skärm sparkar r*v.

Inga problem heller att surfa på Legend men det är mindre skärm dock snabb läsare och mycket klar skärm gör upplevelsen bra. Skärmen på Legend känns något rappare när man byter homescreens (höger/vänster) men det kan också bero på att det är en mindre skärm och kräver mindre kraft.

Min X10 har ung. samma batteritid som min Legend, om jag kör på utan att ladda klarar de ung. 30-40 timmar med normalt användande (ej Spotify + GPS).

Att köra GPS med X10 är överlägset Legend just pga skärmens storlek, underbart. Jag kör idag Viasat Sportpaket i X10an, bra kvalitet och youtube är riktigt bra. Jag har aldrig lagt in divx o liknande men kan tänka mig att resultatet blir klockrent på X10 och säkert på legenden också men dock betydligt mindre skärm.

Att välja mellan dessa 2 är beroende på vad du prioriterar:

1. Mycket surf/GPS/TV-filmtittande - X10
2. Smidighet, snabbhet och byggkvalitet - Legend

Jag gillar bägge mycket bra men har överlåtit min HTC Legend till tjejen :)

Lycka till!

#47

Postad 19 maj 2010 - 19:46

Nirre99
  • Nirre99
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Tack för två grymt utförliga och bra svar. Några följdfrågor:

Visar displayen på BT headsetet möjligen vilken låt som spelas?

Vad tycker ni om kvalitéten på X10? Känns den plastig och dåligt byggd?

#48

Postad 19 maj 2010 - 20:11

Unregistered1193
  • Unregistered1193
  • Forumräv

  • 727 inlägg
  • 0

Tack för två grymt utförliga och bra svar. Några följdfrågor:

Visar displayen på BT headsetet möjligen vilken låt som spelas?

Vad tycker ni om kvalitéten på X10? Känns den plastig och dåligt byggd?


1. Nej
2. Utmärkt trots att den är byggd i plast. X10an tycker jag känns väldigt gedigen, dock INTE som Legend, den är överlägsen med tanke på helgjuten i aluminium. Men som sagt X10an känns mycket välbyggd.

#49

Postad 19 maj 2010 - 21:08

broccoli
  • broccoli
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Kan bara säga X10 !
Alla polarna har Desiren, och vissa håller med:

1. Skärmen på X10 e grym ! för nu snackar vi upplösning,

X10an har mer "ögon"-behagliga färger, Desirens har dock bättre färger, men dessa är jobbiga för ögonen.

Desiren 392x653 "effektiva" pga AMOLED Läs artikeln :
http://arstechnica.c...-and-hacks.ars/

X10ans 480x865, Jag kan läsa in hela Prisjakts hemsida, fullskärm i Opera läsbart UTAN att zooma ihuvudtaget. Lägger man dom bredvid varandra så kommer ni förstå !

En surfmobil ska ha grym upplösning (här avgjordes mitt hela val). Och den pallar direkt solljus kanon !

2. Gillar SE egna upplägg, skitsmidigt.. var dock grymt skeptiskt till mediascape innan jag köpte den, men gillar det mer & mer.
litet minus är att den bara klarar 3 "sidor"

3. Grymt läcker.

4. Bygg kvaliten, riktigt bra.. Dock är jag lite skeptisk till knapparna i botten om dom kommer att hålla många år..

5. Ruskigt snabb ! laggar inte det minsta.

6. Kameran - dock mindre viktig för mig.

6.Headset med FM radio. Äntligen ! finns inget värre än en telefon där man måste ha anslutna hörlurar för att få täckning.

Minus då :
a) Batteritid, 1.5 dygn, men där är det lika överallt
:) Multitouch, featuren saknas, men personligen jag saknar det inte praktiskt..
c) bara 1.6 men Grymt nöjd än så länge men ska oxå bli coolt med en trevlig uppdatering framöver =)

#50

Postad 20 maj 2010 - 10:37

mmange
  • mmange
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0

Nu är den ju inte bara stor och ljusstark, man slipper även pastellfärgerna på Desirens skärm som pentile matrix orsakar.


Pastellfärger? Hur menar du då?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.