Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ComHem CA-Modul HD

459 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Com Hem TV Module HD CI+ (CA-moduler) 4 8,4 (9) 296:-
1 relaterade trådar

Postad 26 januari 2011 - 20:26

LPmannen
  • LPmannen
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Intressanta är att på Com Hems sida så står det att just nu stödjer deras kort bara av Samsung och Sony med CI+. Alla andra märken är på egen risk eftersom dom inte testat klart alla märken

Jo, det är ju sant, men eftersom CI+ inte är en ComHem uppfinning så borde det vara rimligt att anta att det skall fungera även på andra märken än de som ComHem har orkat testa eller "certifiera".

Jag kan meddela att jag löst problemet!! o allt fungerar som det skall nu, inklusive den optiska utgången på HD kanalerna (som var mitt huvudproblem).
Det jag gjorde var att ta ut CI modulen, gjorde en factory reset på TV'n, ny kanalsökning, stoppade i modulen, ny pairing gjordes (tog 10min) sen VIPS så funkade allt!

Yes yes yes...

Postad 26 januari 2011 - 20:45

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1 570 inlägg
  • 0

Har nu äntligen köpt Com Hem Ci+ modul för HD till min Tv Samsung LE55C655, tog någon minut så fungerade mina kanaler, dock har jag bara TV2HD och TV1 HD eftersom mina HD kanaler kommer i månadsskiftet. Alla vanliga Digital kanaler fungerar också klockrent. Ringde Com Hem parade ci+ kortet med Com Hem kortet.... Dock tycker jag att vissa kanaler är grynigare men är osäker om så är fallet jämnfört med mitt gamla CA kort. Inbillning kanske...

Enligt Com hem å var det viktigt att uppgradera firmware på sin tv om det inte fungerade, men funkar det så låt bli. Jag tänker iallafall inte uppgradera firmware på TV eftersom det fungerar.

Hur tycker ni andra det fungerar med era nya CI+ kort.....?

Väntar med spänning på en recension av HD-kanalerna efter månadsskiftet. Är du nöjd då torde jag också blir det :P

Postad 26 januari 2011 - 23:37

Unregistered3811f9da
  • Unregistered3811f9da
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Jag kan meddela att jag löst problemet!! o allt fungerar som det skall nu, inklusive den optiska utgången på HD kanalerna (som var mitt huvudproblem).
Det jag gjorde var att ta ut CI modulen, gjorde en factory reset på TV'n, ny kanalsökning, stoppade i modulen, ny pairing gjordes (tog 10min) sen VIPS så funkade allt!

Yes yes yes...

Yaaay! =)

Kan du skicka nya firmware'en till mig?
Får förmodligen min CA modul i morgon så det det här var goda nyheter!

Redigerat av Unregistered3811f9da, 26 januari 2011 - 23:38.

Postad 27 januari 2011 - 07:55

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

Dock tycker jag att vissa kanaler är grynigare men är osäker om så är fallet jämnfört med mitt gamla CA kort. Inbillning kanske...

Det måste vara inbillning. CA-modulen har inget med bildkvalitén att göra. Den bara kodar av signalen. Den inbyggda boxen och TV'n i övrigt står för kvalitén.

Postad 27 januari 2011 - 09:56

Midnight
  • Midnight
  • Forumräv

• 770 inlägg
  • 0

Det måste vara inbillning. CA-modulen har inget med bildkvalitén att göra. Den bara kodar av signalen. Den inbyggda boxen och TV'n i övrigt står för kvalitén.

Skönt att höra. Varför jag började fundera var pågrund av avkrypteringen i CI+, men det har ju inte med bilden att göra

För en gångs skull så är jag nöjd med Com Hem. Dom gjorde en sak som passade mig, att man tog bort Medium 8 favoriter HD och la in det i vanliga Medium 8 favoriter. Passar mig alldeles utmärkt. Dock saknar jag Animal Planet HD, Dåligt..... samt för få HD kanaler förstås
Det fräckaste var nog att "teknikern" jag pratade försökte få mig att inhandla deras 100Mbit från dom istället för att fortsätta använda mitt 100Mbit från Bredbandsbolaget. Han sa ordagrant: Vissa leverantörer levererar inte 100Mbit som utlovat men det gör vi.... Nja, bulls*it säger jag bara... Mitt BBB fungerar klockrent på 100Mbit

Kommer med en kort sammanfattning för dom som orkar läsa när jag fått resten av HD kanalerna. Tv4HD är trist att dom inte har en heldags tablå, utan bara utvalda program. Hur kan man egentligen gå på HD-eran om HD inte sänds fullt ut. Marknaden är ju mogen för det nu.

Postad 27 januari 2011 - 10:00

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0

Jo, det är ju sant, men eftersom CI+ inte är en ComHem uppfinning så borde det vara rimligt att anta att det skall fungera även på andra märken än de som ComHem har orkat testa eller "certifiera".

Yes yes yes...

Gött då ska jag nog kontakta LG då. Du har itne märkt några nya problem med den nya firmwaren bildmässigt eller så?
Jag vill inte uppdatera till ngt sämre :blink:

Postad 27 januari 2011 - 11:09

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Hur du tar ljudet ifrån TV'n beror på vad du har för utgångar på din TV. Vanligast är optisk men har du t.ex en ny TV och förstärakre med HDMI 1.4 så räcker det med HDMI kabeln mellan TVn och förstärkaren.

Nej.
Det här featuren finns i HDMI 1.4, det stämmer. Men det är inget krav att den ska finnas i en produkt som är HDMI 1.4 märkt. Det är en option så det är upp till varje tillverkare att välja om man ska ha stöd för det eller inte.
ARC (Audio Return Channel) heter för övrigt optionen.

Postad 27 januari 2011 - 11:15

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0
ARC finns inte i PK-serien vad jag vet.

Postad 27 januari 2011 - 11:38

LPmannen
  • LPmannen
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Gött då ska jag nog kontakta LG då. Du har itne märkt några nya problem med den nya firmwaren bildmässigt eller så?
Jag vill inte uppdatera till ngt sämre :blink:

Nix, har inte märkt några problem med bilden.

ARC finns inte i PK-serien vad jag vet.

Korrekt, finns inte.

Postad 27 januari 2011 - 14:04

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

Nej.
Det här featuren finns i HDMI 1.4, det stämmer. Men det är inget krav att den ska finnas i en produkt som är HDMI 1.4 märkt. Det är en option så det är upp till varje tillverkare att välja om man ska ha stöd för det eller inte.
ARC (Audio Return Channel) heter för övrigt optionen.

Helt korrekt!

Postad 27 januari 2011 - 17:30

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1 570 inlägg
  • 0

Skönt att höra. Varför jag började fundera var pågrund av avkrypteringen i CI+, men det har ju inte med bilden att göra

För en gångs skull så är jag nöjd med Com Hem. Dom gjorde en sak som passade mig, att man tog bort Medium 8 favoriter HD och la in det i vanliga Medium 8 favoriter. Passar mig alldeles utmärkt. Dock saknar jag Animal Planet HD, Dåligt..... samt för få HD kanaler förstås
Det fräckaste var nog att "teknikern" jag pratade försökte få mig att inhandla deras 100Mbit från dom istället för att fortsätta använda mitt 100Mbit från Bredbandsbolaget. Han sa ordagrant: Vissa leverantörer levererar inte 100Mbit som utlovat men det gör vi.... Nja, bulls*it säger jag bara... Mitt BBB fungerar klockrent på 100Mbit

Kommer med en kort sammanfattning för dom som orkar läsa när jag fått resten av HD kanalerna. Tv4HD är trist att dom inte har en heldags tablå, utan bara utvalda program. Hur kan man egentligen gå på HD-eran om HD inte sänds fullt ut. Marknaden är ju mogen för det nu.

Kom igen Midnight! Klart marknaden är mogen - o comhem med :blink: Flera nya HD-kanaler in bl a Animal planet:
https://www.minhembi...p;#entry3179176

Postad 27 januari 2011 - 21:24

Unregistered3811f9da
  • Unregistered3811f9da
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Nu har jag fått min nya firmware från LG till min 60PK250N. Hade version 3.21 innan men här är version 3.25.

Nu inväntar jag bara min CA-modul från Comhem.

Bifogad fil(er)

Postad 28 januari 2011 - 08:23

Midnight
  • Midnight
  • Forumräv

• 770 inlägg
  • 0

Kom igen Midnight! Klart marknaden är mogen - o comhem med ;) Flera nya HD-kanaler in bl a Animal planet:
https://www.minhembi...p;#entry3179176

Hehe, missade helt... jag är inte så förtjust i att surfa runt på Com Hem. Det här bådar ju gott. Hoppas Animal Planet HD är bra för SD versionen är riktig dålig bild jämnfört med andra SD kanaler.

Strömkarlen: Glöm inte stänga av Motion Plus på din TV. Tycker den förstör bilden mer än den gör nytta

Postad 28 januari 2011 - 11:37

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0

Nu har jag fått min nya firmware från LG till min 60PK250N. Hade version 3.21 innan men här är version 3.25.

Nu inväntar jag bara min CA-modul från Comhem.

Tack som fan för den ;) Va ska den ligga? I roten på usbminnet eller i ngn speciell mapp?

EDIT: om man läser manualen så står det var den ska ligga ;)

Redigerat av Unregistereddc471864, 28 januari 2011 - 11:43.

Postad 28 januari 2011 - 12:27

Viz
  • Viz
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Kul att det verkar fungera bra nu!

Ska bli kul att testa på min SHARP sen när jag kommer hem ifrån Finland, något som är rätt intressant här är att jag får in HD-kanaler utan att ens ha någon box eller dyl alls. Sitter bara en antennkabel direkt i väggen till antel-uttaget i tvn.

Trode man behövde nån typ av box eller nått iaf för HD-kanaler ;)

Postad 28 januari 2011 - 15:37

Midnight
  • Midnight
  • Forumräv

• 770 inlägg
  • 0

Kul att det verkar fungera bra nu!

Ska bli kul att testa på min SHARP sen när jag kommer hem ifrån Finland, något som är rätt intressant här är att jag får in HD-kanaler utan att ens ha någon box eller dyl alls. Sitter bara en antennkabel direkt i väggen till antel-uttaget i tvn.

Trode man behövde nån typ av box eller nått iaf för HD-kanaler :D

Då är det HD i Marknätet som SVT1 HD och SVT2 HD här i Sverige.

Glöm inte att dom som använder sig av HD i Marknätet måste ha en ny digitalbox med stöd för DVB-T2, vilket knappt finns på marknaden. Självklart påverkar det inte oss som har kabel, satellit eller IPTv.

Ni som glömt läsa dessa och har marknät i era sommarstugor eller villor:

http://www.idg.se/2....ar-hdtv-kanaler

Redigerat av Midnight, 28 januari 2011 - 15:40.

Postad 28 januari 2011 - 18:03

LPmannen
  • LPmannen
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Då är det HD i Marknätet som SVT1 HD och SVT2 HD här i Sverige.

Glöm inte att dom som använder sig av HD i Marknätet måste ha en ny digitalbox med stöd för DVB-T2, vilket knappt finns på marknaden. Självklart påverkar det inte oss som har kabel, satellit eller IPTv.

Ni som glömt läsa dessa och har marknät i era sommarstugor eller villor:

http://www.idg.se/2....ar-hdtv-kanaler

Gillar kommentaren från tjejen i inslaget från IDG:
"Eftersom det är en framtida teknik är tanken att den dessutom stegvis ska införas helt"

Just det ja...

Postad 28 januari 2011 - 18:07

LPmannen
  • LPmannen
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Gillar kommentaren från tjejen i inslaget från IDG:
"Eftersom det är en framtida teknik är tanken att den dessutom stegvis ska införas helt"

Just det ja...

Måste kommentera en sak till, ledsen om jag tjatar.
T2 är ganska vanligt redan nu på setup boxar, däremot lär det dröja ett tag innan detta finns inbyggt i TV apparaterna.

Postad 28 januari 2011 - 18:43

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

Måste kommentera en sak till, ledsen om jag tjatar.
T2 är ganska vanligt redan nu på setup boxar, däremot lär det dröja ett tag innan detta finns inbyggt i TV apparaterna.

Som sagt lite OT men kan inte låta bli. Skulle inte påstå att det är vanligt med DVB-T2 i digitalboxar.
Kollar man t.ex på prisjakt så finns det 543 digitalboxar listade. Sorterar man sedan ut dom som har DVB-T2 så blir det 6st kvar. Det tycker iallafall inte jag är många. :D

Redigerat av TomasL, 30 januari 2011 - 09:23.

Postad 28 januari 2011 - 23:05

ssb1570
  • ssb1570
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Tack som fan för den :D Va ska den ligga? I roten på usbminnet eller i ngn speciell mapp?

EDIT: om man läser manualen så står det var den ska ligga :)

Har packat upp firmwaren lagt den i en usb, pluggat in den i tv´n försökt att öppna den-meny-usb-film(man måste välja)sen syns den där 21,6mb firmwere.Men jag kommer inte längre :)
Nån som lyckats uppdatera PK´n??Misstänker att man skall in nån annanstans i menyn men hittar inget och i manualen står det nada...
HJÄLP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Postad 29 januari 2011 - 01:03

Unregistered3811f9da
  • Unregistered3811f9da
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Den startar nästan automatiskt när du för in den i USB-porten. Allt du behöver göra är att navigera med fjärrkontrollen. Typ klicka upp/ner sen uppdatera och sist Ok.

Förutsatt att du följt instruktionerna som finns i zip-filen...

Postad 29 januari 2011 - 14:20

patrikbrann
  • patrikbrann
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Modul inköpt och inkopplad med min Sony KDL52W5500.
Pratat med ComHem som parat ihop kort/modul.

Bara att vänta på att allt uppdateras nu sen kan man avnjuta känslan att slippa extra skit boxar :))

Postad 29 januari 2011 - 14:22

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0
Läste du ens pdf'n som följde med filen?

Postad 29 januari 2011 - 14:22

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

• 845 inlägg
  • 0
En nackdel är att man inte ser vad det är för program när man zappar, iallafall med min LG

Postad 29 januari 2011 - 22:35

ssb1570
  • ssb1570
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Läste du ens pdf'n som följde med filen?

Funkade nu :rolleyes: Fick läsa manualen ;) Man behövde skape en folder i usb minnet och döpa den till lg_dtv
sedan klippa ut epk filen och sist klistra in i den i lg_dtv foldern på usb..
Skall man behöva mecka så fort man skall göra nåt :) kopiera till usb sen in i tv´n klart nej nej...
Förmodar att den funkar till svärföräldrarnas 50PJ350N?? Undrar om den har inbyggd HD box...

Postad 29 januari 2011 - 22:40

Unregistered2967a639
  • Unregistered2967a639
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Har en LG 47LE8500 (LG 47LE850N), och modulen funkar med HD kanaler, samt ljud via förstärkaren.

Postad 29 januari 2011 - 22:50

Midnight
  • Midnight
  • Forumräv

• 770 inlägg
  • 0
Någon som har en ny Samsung och använder inbyggda boxen?
Det är nämligen så att när någon tv kanal sänder 5.1 ljud så sänder inte det via optiska till receivern. Trots att jag gått in i meny och ändrat ljud. Fler som har problem med det ljudet när kanalen sänder det? Det gälle r mitt gamla CA kort, nya kortet vet jag inte för jag har inte hittat en sändning med 5.1 ännu. Hur vanligt är det dom sänder i 5.1?

Postad 30 januari 2011 - 12:55

Viz
  • Viz
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Någon som har en ny Samsung och använder inbyggda boxen?
Det är nämligen så att när någon tv kanal sänder 5.1 ljud så sänder inte det via optiska till receivern. Trots att jag gått in i meny och ändrat ljud. Fler som har problem med det ljudet när kanalen sänder det? Det gälle r mitt gamla CA kort, nya kortet vet jag inte för jag har inte hittat en sändning med 5.1 ännu. Hur vanligt är det dom sänder i 5.1?

Har för mig att någon annan hade samma problem här i tråden, det löstes med att köra en factory-reset på teven och ta ut modulen o sen testa igen.

Postad 30 januari 2011 - 22:30

Midnight
  • Midnight
  • Forumräv

• 770 inlägg
  • 0
Det du nämner i tråden gäller LG modeller.
Jag hittade lösningen hehe

För er med Samsung som vill få ut 5.1 ljud via HD kanalerna. Ställ in så här:

I Meny under Ljud, andra fliken

Ljudformat: Dolby Digital 2.0 istället för Mpeg

Välj högtalare: Tv-högtalare eller Extern högtalare. Välj helst Tv högtalare eftersom den skickar då ut signalen både till TV och Receiver. Till receivern skickar den i 5.1 om sändningen tillåter.

Extra inställning - Spdif-utmatning - Ljudformat: Välj Dolby Digital

Voila.... Nu visar din stärkare Dolby Digital 5.1 ljud och din tv högtalare sändare i Dolby Digital 2.0. Stäng av tv ljudet och kör allt via stärkaren under den sändningen som du vill lyssna i 5.1.

PS: Enklast gör du detta under en film visning på Tv1 HD eller någon annan HD kanal som sänder i 5.1.

När du nu växlar kanal till vanlig Kanal som ej sänder i 5.1 så ställs tv om till PCM och åter tillbaka om du bläddrar till en annan HD kanal. Du behöver alltså bara göra denna inställning en gång på en HD kanal. Klockrent

Lycka till

Postad 31 januari 2011 - 20:21

Unregistered3811f9da
  • Unregistered3811f9da
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Har nu också fått min CA-modul till min LG60KP250 och kan bara bekräfta att det fungerar strålande även för mig. Så sweet att slippa boxen.

Postad 01 februari 2011 - 11:27

Midnight
  • Midnight
  • Forumräv

• 770 inlägg
  • 0
Fick mina HD kanaler inatt:

Med ovan inställning som jag nämnde tidigare om ljud så funkar detta klockrent. Blev mycket nöjd med bild och ljud.
Jag hade tidigare Tv1 HD och Tv2 HD och båda dom sänder i 720p med Dolby Digital 5.1 under vissa filmer/program.

Eurosport HD 1080i, Discovery Showcase HD 1080i och Tv4 HD (sist nämnda kanalen sänder bara vissa tider, vet inte om den sänder i 720p eller 1080i).

Alla sänder i Dolby Digital 5.1, men jag tror vissa program är konverterade från Stereo.

Jag har väl inte många HD kanaler att hurra för, men till en början så är det ok. Väntar som sagt nu in Animal Planet HD.

Så min rekommendation är ju självfallet att ni ska köpa CI+ kortet, dock vet jag inte om det är värt om man redan har en HD box, för den kanske är bättre på Kanal Guiden än Samsungs inbyggda Guide.

Som vanligt fungerar inte Preview (fönstret uppe i vänstra hörnet) i Samsungs TV Guid på grund av att Com Hem har troligtvis en kodning som stoppar att Preview på kanal inte fungerar i den inbyggda TV Guiden (Läste något om detta i en annan tråd i detta forum) Fungerar Preview av kanal i t ex LGs inbyggda Guide om det nu finns?

Redigerat av Midnight, 01 februari 2011 - 11:27.

Postad 01 februari 2011 - 12:05

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0
Vad är preview för ngt? I guiden menar du? Finns ingen bild alls i guiden på min LG.

Postad 01 februari 2011 - 12:30

Midnight
  • Midnight
  • Forumräv

• 770 inlägg
  • 0

Vad är preview för ngt? I guiden menar du? Finns ingen bild alls i guiden på min LG.

Yes, jag menade i Tv Guiden. Då vet jag om LG, tack

Postad 01 februari 2011 - 12:34

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0

Yes, jag menade i Tv Guiden. Då vet jag om LG, tack

Guiden är ganska usel om jag får säga det. Använder inte den men sen har jag inte så många kanaler som jag tittar på. Typ 3-4 stycken :) Funderar på att skaffa comhems HD-paket.

Postad 01 februari 2011 - 14:42

mongobob
  • mongobob
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Ber om ursäkt om det frågats innan men byter ämne lite snabbt för behöver lite tydning av en beskrivning.

Har i dagsläget en HTPC med en CA-modul för ComHem. Funkar prima i Media Center, får in alla kanaler (har M 8 favoriter). Funderar dock på att byta upp mig till 8 favoriter med HD och läser att kortläsaren i digitalboxarna ska stödja CI+.

Jag har hittat en tuner med "HD support" men kan inte tyda om det skulle kunna funka med ComHems kanaler och krav.
http://www.terratec....HD_CI_1612.html är tunern och CA-modulen i fråga.

Kan någon hjälpa mig tyda beskrivningen?

Postad 01 februari 2011 - 14:56

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Jag har hittat en tuner med "HD support" men kan inte tyda om det skulle kunna funka med ComHems kanaler och krav.
http://www.terratec....HD_CI_1612.html är tunern och CA-modulen i fråga.

Nja, där finns ingen CA-modul på den sidan.
Frågan når nog en kunnigare publik i HTPC-delen av forumet, men min tolkning är att du inte kan ta emot ComHems HD-kanaler med det kortet, det har CI plats men inte stöd för CI+.

Postad 01 februari 2011 - 15:12

mongobob
  • mongobob
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Nja, där finns ingen CA-modul på den sidan.
Frågan når nog en kunnigare publik i HTPC-delen av forumet, men min tolkning är att du inte kan ta emot ComHems HD-kanaler med det kortet, det har CI plats men inte stöd för CI+.

Precis det jag funderade på. CI-plats finns men står inget om CI+. Ville mest få reda på om "HD-support" var en synonym för CI+ eller liknande men det verkar inte så..

Tack för svaret iaf!

Postad 01 februari 2011 - 19:23

LPmannen
  • LPmannen
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Har packat upp firmwaren lagt den i en usb, pluggat in den i tv´n försökt att öppna den-meny-usb-film(man måste välja)sen syns den där 21,6mb firmwere.Men jag kommer inte längre :unsure:
Nån som lyckats uppdatera PK´n??Misstänker att man skall in nån annanstans i menyn men hittar inget och i manualen står det nada...
HJÄLP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Filen måste ligga i en katalog som heter LG_DTV
Sen skall du inte behöva göra något mer, TV'n hittar filen o uppdaterar automatiskt.

Sen skall du inte behöva göra något mer, TV'n hittar filen o uppdaterar automatiskt.

Shit, webläsaren hade cachat, såg inte att du redan fått svar..sorry!

Postad 01 februari 2011 - 22:46

ssb1570
  • ssb1570
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Fixat :P Konstigt att man måste hålla på fixa med allt :unsure: foldrar kopiera klistra in...........

Shit, webläsaren hade cachat, såg inte att du redan fått svar..sorry!

Postad 02 februari 2011 - 09:18

Unregistered2a850725
  • Unregistered2a850725
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Är inne på att testa modulen i min Panasonic V20a, har bara en kopplingsfråga.
Jag ju allt kopplat via min förstärkare och sen en HDMI till min TV, om jag nu skall använda CA-Modulen måste jag då först dra en HDMI från TVn till stärkaren så och sedan en HDMI från stärkaren till TVn eller hur kopplar man?

Postad 02 februari 2011 - 10:15

Midnight
  • Midnight
  • Forumräv

• 770 inlägg
  • 0

Är inne på att testa modulen i min Panasonic V20a, har bara en kopplingsfråga.
Jag ju allt kopplat via min förstärkare och sen en HDMI till min TV, om jag nu skall använda CA-Modulen måste jag då först dra en HDMI från TVn till stärkaren så och sedan en HDMI från stärkaren till TVn eller hur kopplar man?

Om du har kopplat allt till din Stärkare så har du kopplat som nedan till din TV
HDMI (Ljud och Bild) -----> TV

Ska du strunta i att använda extern Digitalbox och använda TV:ns inbyggda så måste du skicka ut ljudet till stärkaren och det gör du via optisk kabel från TV till stärkaren eller analoga RCA kablar (vit och röd stereo)

Din TV V20 har inte 1.4 HDMI med Audio Return Chanel så du kan inte använda en HDMI kabel för att skicka ljud från TV till stärkaren

Hoppas detta hjälpte dig

Postad 02 februari 2011 - 10:22

Unregistered2a850725
  • Unregistered2a850725
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Om du har kopplat allt till din Stärkare så har du kopplat som nedan till din TV
HDMI (Ljud och Bild) -----> TV

Ska du strunta i att använda extern Digitalbox och använda TV:ns inbyggda så måste du skicka ut ljudet till stärkaren och det gör du via optisk kabel från TV till stärkaren eller analoga RCA kablar (vit och röd stereo)

Din TV V20 har inte 1.4 HDMI med Audio Return Chanel så du kan inte använda en HDMI kabel för att skicka ljud från TV till stärkaren

Hoppas detta hjälpte dig

Tackar för hjälpen! Vad jag behöver är alltså en optisk kabel för ljudet, om jag vill få ut 5.1.

Postad 02 februari 2011 - 10:38

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0

Tackar för hjälpen! Vad jag behöver är alltså en optisk kabel för ljudet, om jag vill få ut 5.1.

Det brukar vara så man får göra ja.

Postad 02 februari 2011 - 11:05

Unregisteredd0b0f967
  • Unregisteredd0b0f967
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0

Hoppas detta hjälpte dig

Säker på det? Min G20E har ARC på en av HDMI vad jag har förstått (använder inte det idag) och då utgår jag ifrån att även V20 borde ha det? Jag kan ha fel...

Postad 02 februari 2011 - 11:21

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

Hoppas detta hjälpte dig

V20 har visst Audio Return Channel. HDMI input 2 är det som gäller för ARC.
Dock måste ju förstärkaren också klara detta för att det ska gå att använda.

Redigerat av TomasL, 02 februari 2011 - 13:06.

Postad 02 februari 2011 - 11:55

Unregistered2a850725
  • Unregistered2a850725
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

V20 har visst Audio Return Channel. HDMI inout 2 är det som gäller för ARC.
Dock måste ju förstärkaren också klara detta för att det ska gå att använda.

Aha, låter ju bra, får kolla vad min NAD T747 klarar av.

Postad 02 februari 2011 - 12:59

Midnight
  • Midnight
  • Forumräv

• 770 inlägg
  • 0
Ack Ack, fel av mig, trodde det var en gammal Tv, sorry :unsure:

Här fanns specifikationen av din TV:
http://www.panasonic...?trackInfo=true

Här har du NAD T747:
http://nadelectronic...-Sound-Receiver

Osäker dock om NAD har ARC

Jag la upp mitt kopplings schema i mitt galleri för folk som inte har ARC :P

Redigerat av Midnight, 02 februari 2011 - 13:00.

Postad 02 februari 2011 - 13:14

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

Aha, låter ju bra, får kolla vad min NAD T747 klarar av.

Den har bara HDMI 1.3 så den har ingen Audio return. Du får koppla med optisk kabel.
Inget fel i det. Enda nackdelen är att man får en kabel till.

Postad 02 februari 2011 - 14:16

Unregistered2a850725
  • Unregistered2a850725
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Då får det bli en optisk tills jag byter ut min NAD, tackar för hjälpen!

Postad 02 februari 2011 - 14:47

Midnight
  • Midnight
  • Forumräv

• 770 inlägg
  • 0
Fundering....

Det finns ju TV:n nu med inbyggd funktion att spela in via en extern HDD, som t ex några Samsung modeller. Kan TV:n spela in i HD också nu när vi kan köra den inbyggda Digitalboxen i HD?
Någon som har inspelnings funktionen i TV:n och testat?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.