Vad föreslås?
VÄLDIGT TACKSAM FÖR SVAR!
Mvh,
Peter
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 20 July 2010 - 06:17
Har äntligen blivit av med min HTC Touch Pro (och därmed blivit friskförklarad från sjukdomen HTCitis WindowsMobilum) och skaffat iPhone istället. Tänkte investera i en vettig högtalare som man kan plugga in burken i. Är i Singapore på kontrakt på några år så jag har inte släpat hit några högtalare eller hifi-system så jag vill gärna ha en ganska hyffsad MP3-högtalare.
Vad föreslås? VÄLDIGT TACKSAM FÖR SVAR! Mvh, Peter Postad 21 July 2010 - 02:28
Tack, jag såg dem när jag letade runt lite, men är nog i utgångspunkt ute efter något som gör sig bättre i lägenheten - det behöver inte vara bärbart. Hade kikat lite på den här först
Men den verkar inte gå att köpa här i Singapore... Kan iof köpa den hemma Sen hittade jag den här: Verkar också ganska ok enligt recensionerna och finns att köpa här. Ska kika på den till helgen men jag är lite skeptisk till ljudkvaliteten.. Ett annat alternativ kanske hade varit som jag tror att jag sett här. Några förslag? Har ni någon av dessa eller ngt liknande? Tack på förhand, Peter Postad 21 July 2010 - 06:05
Produktkategorin för det jag är ute efter heter "MP3-högtalare" på Prisjakt, så jag ville egentligen bara hålla mig till den gängse nomenklaturen. För att förtydliga: jag är ute efter en någorlunda bra dockningsbar historia med förstärkare och högtalare till min iPhone. Vill också kunna koppla in datorn och ha den som datorhögtalare, men det går med de flesta då de har 3.5mm anslutning. Mvh, Peter Postad 22 July 2010 - 07:13
Ok, jag ser att det ändå är ganska många som läst tråden men eftersom det är få svar så formulerar jag om frågan (efter att ha surfat runt på olika alternativ.)
I och med att jag vill använda dem som darothögtalare också samt att dockning till iPhone egentligen inte är nödvändigt så står jag med tre olika vägval: 1. Välja en s.k. MP3-högtalare (som de tidigare nämnda) 2. Välja ett hyffsat bra datorhögtalarpaket typ: 3. T-amp plus högtalare Samtliga alternativ kostar ungefär detsamma (+/- 500 SEK) men de har olika pratisk tillämpning. Alt 1 är smidigt då en sådan är relativt lite och lätt att ta med. Alt 2 är väl kanske det jag är mest sugen på, men det har en nackdel: jag bor i Singapore just nu och den går inte att få tag på här vilket innebär att jag måste flyga ner med lådan själv och den väger 16.8 kg.. Sen måste jag flyga hem den igen.. Alt 3 känns lockande då jag alltid velat ha en T-amp och då kan jag ju också köpa några hyffsat bra burkar... Tacksam för svar, please advise Peter Postad 22 July 2010 - 17:36
Hej!
Den här kanske kunde vara något? Den skall även passa till Iphone http://www.hifiklubb...ystem_svart.htm Postad 23 July 2010 - 01:57
Haha, den var riktigt cool. Tror dock att om jag ska lägga 6000 pistoler blir urvalet ganska mkt större... Hade nog tänkt att lägga max 2000 glada, men tack för ett kul tips!
Du säger det, var och lyssnade på några igår, de hade inte pure-fi, men jag ska nog absolut försöka lyssna på den. Sonyn som nämnts tidigare går bort, lyssnade på den igår och den lät inget vidare. Postad 24 July 2010 - 12:26
Ligger långt över min tänkta budget, men det skadar ju inte att lyssna på den när jag kommer hem till Sverige (eller om jag hittar den här). Postad 25 July 2010 - 11:21
Besökte idag ett av elektronikvärldens Mecka - Sim Lim Square, i Singapore på min jakt efter något vettigt att plugga in min iPhone i.
Lyssnade först på denna: Ljudkvaliteten var inget vidare så den går bort. Sedan testade jag den här: Ljudet var helt klart godkänt (mitt krav är att det ska låta bra i ett litet arbetsrum / kontor) och den är ganska snygg. Men jag tycker inte att den är värd priset så den går nog också bort. Provlyssnade sedan dessa: Jämfört med Logitechs burkar är dessa helt plötsligt ganska prisvärda och jag måste säga att ljudet från 400:n var helt ok! Kikade även på Yamahan: Den saknar 3.5mm ingång och går därför ut. Nu till min slutsats: tanke med att köpa en sådan MP3-högtalare är för att lyssna på musik från min iPhone och dator. Till det behöver jag egentligen ingen dockning då en vanlig 3.5 mm plugg också funkar bra. Tror därför att det nog kan vara smart att provlyssna Logitech Z-2300 också, då det verkar vara väldigt mkt ljud för pengarna.. Fler förslag mottages tacksamt! Mvh, Peter Redigerat av Unregisteredcc128e50, 25 July 2010 - 11:24. Postad 26 July 2010 - 08:45
Jag skulle valt en t-amp alla gånger!
Enligt mig är system där högtalarna inte går att separera inte mycket att ha mer än som köks radio. Visst de kan vara snygga, men man förlorar den enorma möjligheten att förbättra ljudet med hjälp av rummet. Väljer man en t-amp finns det inget som hindrar att man köper en, sub om man saknar djup. Postad 26 July 2010 - 10:06
Och jag har kommit till samma slutsats och har egentligen uteslutit MP3-högtalarealternativet (tycker fortf att JBL verkar bra, men man får ganska mkt annat för de pengarna också..). Så då återstår T-amp eller Logitech Z-2300 alternativet (som är ett 2.1 system och som verkar vara väldigt bra pris/prestanda enligt många.) Är T-amp fortfarande rekommendationen här? Btw, är T-amp för 2.1 eller 2.0. Om 2.0, hur kopplas en sub in då? Redigerat av Unregisteredcc128e50, 26 July 2010 - 10:13. Postad 26 July 2010 - 16:02
T-amp är 2.0 det jag syftade på var att du kunde koppla in en aktiv sub(låda med inbyggt slutsteg). Men beroende på hur mycket bas du vill ha och vilka högtalare du kör med t-ampen, kan man få ganska mycket bas. Jag driver ett par
Postad 27 July 2010 - 00:14
Ok, bra att veta. Har funderat på T-Amp länge så det kanske blir en sådan. Mitt behov nu är egentligen till mitt kontor/arbetsrum så att jag kan lyssna medans jag sitter vid datorn etc. T-ampen är förvisso liten, men samtidigt så blir det ju stort med högtalarna, det talar egentligen för Z-2300 om det nu är nått att ha.. Får provlyssna lite när jag kommer tillbaka till Sverige.
Postad 27 July 2010 - 05:59
Dessa kanske kan vara något att kika på
Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 27 July 2010 - 06:01. Postad 27 July 2010 - 06:57
Om du är ute efter 2.1-system så tycker jag du ska provlyssna dessa:
Låter riktigt hyfsat. Postad 27 July 2010 - 10:57
Tack för tipset! Dem har jag blivcit tipsad om redan och de står på provlyssningslistan. Hittar jag dem i Singapore är det ju ett plus för då slipper jag konka hit dem. Dock verkar de kanske lite dyra?
Dessa tror jag också att jag har sett (eller liknande) här. Får bli en ny tur till Sim Lim till helgen Postad 31 July 2010 - 08:38
Allright, ytterligare en dags provlyssnande är över, idag var det B&W:
Först lyssnade jag på den här som rekommenderats tidigare i tråden: Måste säga att jag hade ganska höga förväntningar och de infriades med råge. Mycket bra ljud och fin och jämn bas. Dock har jag kommit till slutsatsen att jag 1) behöver något som inte tar upp för mycket plats och 2) dockning med iPhone inte önskas längre (ser löjligt ut när den inte är idockad och vem vet vad jag lyssnar med om 5 år... 3.5 mm koppling är tillräcklig). Sen hörde jag denna: Den lät högt och bättre än det mesta jag provlyssnat hittils. Bra och fin bas, väldigt tydlig men inte helt 100%. Till sist lyssnade jag på dessa, som fått väldigt bra kritik och som jag kanske är mest sugen på: Sh#t pommes frittes vilket ljud. Helt sjukt otroligt bra. Kanske, kanske att det fattades lite på basen... De kostar 900 Sing-dollar, vilket är väl över 5500 SEK så isf blir det nog köp hemma isf. Frågan är bara om de är värda mer än tre ggr så mkt som Z-2300? Postad 12 August 2010 - 02:18
I min jakt på en bra lösning för mitt kontor, lyckades jag äntligen provlyssna en T-amp igår:
Fick lyssnat på både 10.1 och nya 10.2, med ganska hyffsade högtalare (glömde givetvis vilken tillverkare, men de låg i 7500 kr-klassen). Mitt intryck av T-ampen är att den låter "helt ok" men jag hade nog högre förväntningar. Fick vrida på max utan att det hände särskilt mkt. Signalen från iPoden är ganska låg, så det kanske var anledningen till att det inte gick att få så mkt volym? Är dock imponerad av kvaliteten på ljudet med tanke på hur liten burken är. Dock så är mitt nuvarande intryck ändå att MM-1:orna låter "bättre" och är kanske mer optimala då de tar ganska lite plats på skrivbordet... Postad 17 August 2010 - 18:45
Har äntligen fått lyssna på Logitech Z-2300 och den går bort. Rejält. Dels är den för stor och sedan så tycker jag inte att den låter särskilt bra. Basen är väldigt potent (men det är svårt att mislsyckas med de dimensionerna) men kväver det mesta annat som systemet producerar..
Slutsats; det lutar åt B&W MM-1 trots att de är 2.5 gång över budgeten.. Postad 17 August 2010 - 18:49
Ja Logitech Z är skräp. Det är bra idé att satsa på kvalitet från början, något man kan vara nöjd med. Du gör nog helt rätt.
Yes. När jag hade min t-amp var volymen riktigt löjlig med iPod som källa. När jag hade en dator som källa rockade den ett par feta golvhögtalare med dubbla 8or som ingenting. Postad 06 November 2010 - 06:48
Det blev ett par MM1-or idag, helt sjukt bra ljud, precis vad jag var ute efter även om jag fick ändra budgeten
Bra WAF också, kan tilläggas 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |